Ahoj , mam dratove pneumatiky Schwalbe Smart Sam a doporucene rozmezi tlaku je mezi 2,5 – 4,5 atm. V mnoha poradech vsak doporucuji ze bych mel foukat kolem 2.0 atm na moji vahu jak to tedy je ?
Dekuji
Ahoj , mam dratove pneumatiky Schwalbe Smart Sam a doporucene rozmezi tlaku je mezi 2,5 – 4,5 atm. V mnoha poradech vsak doporucuji ze bych mel foukat kolem 2.0 atm na moji vahu jak to tedy je ?
Dekuji
Nejlepší je to vyzkoušet ne? Ať už se bavíme o jakémkoliv plášti. Zkus to a uvidíš.
Vypni telku a radeji jezdi… :-) Nafoukej tak, jak ti to vyhovuje.
Kupi si pumpičku bez manometru. Tlak zkoušej jako kdysi na arabech tlakem palce na plášť. Ušetříš jak peníze, tak starosti .-)
2atm je podle mě málo na jakoukoliv váhu (MTB). Nevím, v jakých pořadech to doporučovali. Asi mají jiné požadavky jako já.
2atm foukám tak akorát když jedu celou vyjížďku asfalt :D.
radši si nafoukni vidli:D ale jinak souhlas
Proč? Stejně pruží akorát když má dobrou náladu :).
Ani na celopevňáku na jezdivé trasy (tzn. kde je převážně asfalt, šotolina nebo jiný rychlý povrch a minimum opravdu terénu) nefoukám více než 25/30 psi při svojich 72kg.
Ale zase až tak nízké tlaky jako JakeF nejezdím. Včera na mě došlo (defekt bez duší po necelých 5 letech, který jsem musel řešit na vyjížďce).
Domů zbývalo jen 7km, tak jsem už nechtěl dávat duši, dojížděl jsem tedy nakonec na nízkém tlaku (který ještě tmel udržel, vyšší už bohužel ne). Doma naměřeno 14psi. A bylo to zadní.
Dojet se dalo, ale už to bylo vážně podhuštěné. Je to cca ta 1atm. co tu psal JakeF na mokré závody. Já už bych si nedokázal představit jet tak nízký tlak, to už bych ten ráfek brzo zničil.
Zrovna včera jsem zkoušel takovou rychlou kořenovku a v jednom místě jsem to moc neodhad a zadní ráfek to dostal pěkně… Ale tak když to není o šutr, tak to většinou nic neudělá, kořeny celkem odpustí. Ona ta 29ka dovolí jet rychlejš a přitom gumy tam mám míň, než jsem míval na 26ce. Počítám teď na 29ce už nebudu foukat tak málo, jak není potřeba tolik bojovat o grip, zvlášť když proti loňsku jsem zase o trochu těžší a jezdím zase o trochu ostřejš.
No dnes asi zkusím upustit. Možná přicházím ani nevím o co :-) Ale pumpa bude připravena.
Oba to jezdíme bez duší (to je nutná podmínka pro XC pláště). Kdybych jezdil stejné pláště s duší na tomhle tlaku, tak budu cvakat každou chvíli.
S duší jsem nevozil pod 30/35psi na 2,25" Schwalbe. Bylo to přefoukané (ohledně gripu a vlastností), ale pro zabránění častějšímu cvakání to bylo potřeba.
Nefoukáš více než 25/30. A nefoukáš méně než… ?
20/25psi foukám minimálně pro 2,25" pláště. S poctivými 2,4" (60mm+) jsem foukal už i o chlup méně.
Přes 25/30psi občas foukám (pouze pro celoasfaltová vyjížďky a ani pro ty ne vždy).
Hlavně na Super moto jsem foukal o trošku více (30/37psi), jak mají výrazně kulatější profil a je cílem udržet při jízdě rovně jízdu na středovém pásu z rychlejší směsi, tak na to 25/30psi nestačí (i přes jejich slušný objem, jsou 58mm široké).
Těch 14psi na RaR 2,25" na zadním kole už mi přišlo opravdu přehnaně málo. Už bych se i bál, že ho někde vyzuju z ráfku (i když vozím UST ráfky).
s 15psi se už nedá zatočit ani ve 2,1… Beru to tak že jsem na takovým tlaku musel dojet závod a v každý točce peklo. Na mých 72kg je cokoli pod 25 nebezpečný.
Tak ve 2,1" to bude ještě daleko horší, tam bude potřeba vyšší tlak pro podobné chování.
Ale zas tak hrozny to neni :). Vepredu foukam pod 25psi vetsinu casu i na suchu a vahu mam uz skoro stejnou. Tech 15 uz je fakt akorat do bahna, na suchym asfaltu by to bylo nebezpecny.
A kolik je podle tebe ideální tlak?
Já mám lehce pod 80kg a 2,25 plášť nafoukanej na 2,2 bar je do terénu strašně moc.
bezdušéééééé
…smart sam má výrazný hřbet vhodný na asfalt,který tlumí nerovnosti – s gripem v terénu je to pak horší(není to úplně nejvhodnější plášť na předek), s tím souvisí i vyšší doporučené tlaky. Jezdi tolik kolik ti vyhovuje.Nejedná se úplně o klasický bike plášť do terénu. Je to odvislé od velikosti hřbetu pláště a šíře. Vhodné tlaky jsou obvykle do 2 bar jen do terénu a od 2bar na univerzální použití, ale je to odvislé i od šíře pláště a navíc každý plášť se chová jinak – krytí běhounu vzorkem,odolnost před průrazem,tlumení nerovnosti, jiný grip a vliv má i šíře…jsou prostě pláště,které se dají jezdit i v terénu na vyšší tlaky (mezi ně smart sam patří), a které se moc na vyšší tlaky jezdit nedají. Kolik budeš jezdit záleží na tobě.
Uvedu příklad…pojedeš na Luční Boudu t.j. dlouhý asfaltový výjezd. Nafoukáš na zadním kole 4,5bar , aby ti to do kopce co nejlépe jelo. Na šotolinovým přejezdu tento plášť s vysokou pravděpodobností neprorazíš u jiného typu plášťě budeš riskovat průraz. Na normální ježdění stačí tlak mnohem nižší…rozdíl je menší, jen v dlouhých výjezdech se vyplatí vysoký tlak.
4,5atm už se ti vyplatí akorát na asfalt a i tam velmi málo.
4,5 baru netřeba, nijak znatelně (abys to dokázal vůbec změřit) to na bikových pláštích bez duší nezrychlí.
A když se vozí SS, tak je to stejně fuk. SS jedou blbě tak jako tak (a k tomu ještě moc nedrží).
Na asfaltu nedokážu změřit rozdíl u RaR 2,25" bez duší mezi 30/35 a jakýmkoliv vyšším tlakem. Jakékoliv další navýšení tlaku přineslo rozdíl nula i v případě pěkného asfaltu.
Do těch 30/35psi to bylo ještě trošku znát, i když oproti 25/30psi jen velmi málo.
Až pod 25/30psi to na pěkném asfaltu začíná bez duší být výraznější (tedy začíná to znatelněji nejet).
..u bike plášťů se s tím dá souhlasit, mám však obavu, že smart sam jím úplně není. Má výrazný hřbet. Vysokým tlakem se eliminuje prohnutí hřbetu dovnitř,které v prudkém výjezdu na asfaltu způsobuje ztrátu …jinak souhlasím, sice to má každý plášť trochu jinak,ale většinu není třeba foukat tak vysoko.
Jezdil jsem kdysi SS cca 5–6tis. km a to ještě s duší (takže chtě nechtě jsem musel přefukovat) a jsem rád, že už je nejezdím.
Tenkrát to byla jediná alternativa odolnějšího pláště. RaR v odolnější verzi ještě neexistoval (a s tou jedinou verzí RaR + duše jsem děsně defektil, proto přechod na SS).
A výrazně vyšší tlaky jsem na nich také zkoušel – měřitelně žádné zrychlení jsem nezaznamenal (ani do asfaltových výjezdů).
Jediná výhoda SS byla v tom, že dokud ještě byly jednosměsové, tak měly neskutečnou výdrž (o to hůře ale ještě držely než současné). Od dvousměsové verze šla výdrž do háje (pořád nebyla nijak hrozná, o chlup lepší než u RaR, ale už to nebylo to co s jednosměsovou verzí), grip se lehce zlepšil, ale nic moc.
Super moto se díky tvaru a asi i mírně poddajnější kostře než SS deformují při stejném tlaku znatelně více než SS.
A i tak mi stačí těch uvedených 40psi pro udržení kontaktu s asfaltem pouze rychlejší středové části a to i pro výjezdy (na rovině k tomu stačí i o něco nižší tlak).
Na Super moto jak nemá v podstatě žádný vzorek je to krásně vidět dle odstínu pláště (kde dochází ke kontaktu s povrchem). Takže se to velmi snadno kontroluje. U plášťů se vzorkem to tak jasně vidět není.
A ještě k deformaci kostry. Tam dělá nejvíce typ konstrukce kostry.
A mnohem rychlejší tam budou vždy tenké šlupka verze. Proto Schwalbe jedou tak dobře u 127tpi verzí (zase na úkor horší odolnosti).
127tpi se ale SS netýká.
Vyplatí se tedy, pokud vozím duše, přefoukávat Schwalbe RaRa ve verzi SS (i obyč), pokud vím, že pojedu jen asfalt?
Současný RaR jsem nikdy nejezdil s duší, tak netuším, jestli tam pomůže o něco vyšší tlak než bez duše.
SS jsem jezdil jen s duší a tam opravdu velké přefoukání jak píšu nepomáhalo.
Trochu přifouknout cenu má.
Podle mě ano. Jezdil jsem Evo 2,1 na 29 a právě kvůli tomu, že jsem nenašel tlak vhodný jak na asfalt výjezd tak na šotolinu nebo do terénu, jsem s ním skončil. Na rovinatý přejezd po asfaltu už se to trochu vyplatí taky, na dlouhou silnici foukat nad 2,5Bar ano …2,2 šíře asi tím spíše…
vjezd do terénu už je s rizikem…
…hlavně šotolina s ostrými hranami …
Já jsem si pro zajímavost též dělal měření u plášťů Sammy Slick 26×2,0, které používám na asfaltové vyjížďky s menším podílem lesních a polních cest (za sucha). Měření jsem zkoušel provést nejprve pro nejnižší doporučený tlak 2,0 bar a pak pro 4,0 bar. A výsledek v odvalování byl naprosto stejný. Takže pokud tam je nějaký rozdíl, tak jej nedokáži změřit. Od té doby jezdím na spodní hranici doporučených tlaků pro daný plášť. Na druhé sadě kol vozím vpředu RoR SS 2,35 s tlakem 1,6 bar a vzadu RaR SS 2,25 s tlakem 1,8 bar (spodní hranice doporučených tlaků). A při svých cca 82 kg jsem nikdy necvakl.
Když se nepřifouká vůbec, tak je to přeci jen trochu více znát při situacích kdy ostřeji zabereš ze sedla. Na celopevňáku je to pak výraznější.
Celkový průměr jak píšeš, tam jsou rozdíly naprosto minimální a proto se blbě vůbec nějaké měřením prokazují.
Tady z toho už trošku staršího testu
http://data.mlok.net/…ustrated.pdf
nějaký rozdíl naměřený byl. A bylo to měřené pomocí watmetru, tak je to přeci jen o něco přesnější měření.
Pro asfalt tam je ještě poměrně znatelný rozdíl 1,5×2 bary. Pak to ještě nepatrně klesá, ale rozdíly opravdu minimální (které se pak zcela ztratí mezi ostatními významnějšími odpory jako aerodynamika a gravitace).
Naopak. Čím objemnější plášť, tím menší tlak mu stačí aby jel slušně i na tvrdém povrchu.
Málo objemné je potřeba přifoukat daleko více.
jj,ale napsal bych to trochu jinak. Zatímco užší se vyplatí přifouknout, širší už zase často ne,ale je to individuální…z loňska mám obyčejného měkkého ikona, který je ve skutečnosti užší 53mm, teď mi přišel 3C s tvrdou směsí, který má 55mm. Už na pohled je širší a pocitově rychlejší není, i když je s tvrdou směsí a na tlak reaguje docela tupě. Před tím jsem měl RK rs 2,2 a ten reagoval na tlak líp…
Nenapsal jsi kolik vážíš :).
Každopádně foukej klidně ty 2atm, pokud při tom necvakáš duše :).
Neřešit, jezdit. Foukám většinou na max tlak, ať to jede! :)
Tak učitě :-D
Jedenkrát za rok, co na tom biku sedím, vydržím. :D
foukam na min. tlak, at to nedrnca a drzi :)
na méně technické maratony foukám (ROR/RAR 2,25) 2/2,2 atm. při mojich 64 kg. v mokrých podmínkách nebo více technické trati upouštím asi o 0,3 atm. vše na bezduších samo. když máš duše, je to prekérka, protože při takto nízkých tlacích lehce cvakneš duši, na druhou stranu přidat tlak znamená zhoršení jízdních vlastností, takže je to docela alchymie
to ja tolik nefoukam ani s 80kg, mozna tak na prazskou 50ku nebo podobny „silnicni“ zavody
Je důležitý se tak nějak řídit min. tlaky uvedených na pláštích? Vozím i menší než jsou uvedený minimální, a jde to. Ale jen tak jen tak pro zajímavost :)
Např. co teď vozím, tak eskar control2 má uvedenej min. tlak 2,5bar (35psů) což je dost, ale má papírový boky. Hans D. má min. 1,6 bar (23psi) – tam už je to ok i na předek. Jezdím bezduše.
Pokud nemáš žádné problém, tak klidně foukej i trochu pod povolené minimum.
Dříve jsem na Schwalbe foukal více let na předním kole pod povolené minimum. Dříve bylo pro 2,25" pláště minimum 30psi. Teď je už nějaký čas snížené na 26psi, tak už jsem pod minimem jen minimálně a jen u předního.
A těch 26psi mají i pro papírové 127tpi obyč TLR verze.
A zrovna těch 23psi u HD také není ještě dost málo pro lehčí jezdce. Jak je už dost objemný (já měl kolem 61mm na ráfkách co vozím), tak je nutné ho foukat o to méně.
HD na předním foukám většinou na 20psi.
dík, za radu znalce :) Šířku HD mám na 22,5mm ráfku podobnou, takže možná taky trochu odpustím. Dobře drží ale nečekal jsem, že ten valivej odpor poznám i na předku (trailstar) předtím jsem tam měl ten eskar a jelo to jinak.
Ahoj, potřebuji se poradit. Koupil jsem si nové pláště, Continental X-King 2.2, drátěnou verzi. Kola mám 26 a ráfky 17mm. Moje váha je 83kg. NEJSOU to bezdušáky! Na jaký optimální tlak mám natlakovat tyto pneu, abych je neprorazil, neprodvakl o ráfek a aby se nežvýkaly? V terénu by pohltily nerovnosti a na asfaltu aby měli co nejmenší valivý odpor? Teď tam mám asi 3.8 bar a na rozbitém asfaltu a na dírách je to tvrdý jak štolverk.. :-( Díky předem.
Nafoukej akorát tak, abys při najetí na ostrou hranu nešel až na ráfek a necvakl duši.