Chtěl bych se zeptat na jaky tlak foukate gumy a jaky styl jezdite.
Chtěl bych se zeptat na jaky tlak foukate gumy a jaky styl jezdite.
čím méně, tím lépe. UST foukám na 30 PSI.
hledej šmudlo hledej :o)
Jinak je to na nich napsaný a to větší číslo to nebude :o)
Ja myslel rady z vlastnich zkusenosti. Cist umim. Jen me zajima kdo jezdi na jakej tlak a v jakym terenu.
tak hledej, je tady thread jak moc foukáte nebo podobně a tam se toho dovíš dost.
Jinak jak jsem napsal foukám dolní povolenou hranici.
foukam na 2,5 BARU a jezdim po lese :-) a silnici na devet az deset.
2,25 NN/RR foukám na 25–35 psi. Jezdím převážně terén a nejčastěji vozím 30 psi vepředu a 35 vzadu.
seš můj člověk :o) Jen tedy 25–30 (P/Z) :o)
silnici na MAX, takže asi 140–145PSI bike na skoro MAC, takže kolem 45–55PSI Důvod: nejsem z nejlehčích:-)
Ty jo, a to máš galusky nebo pláště. Mám pláště Michelin Pro Race, a pro ty doporučují max 120 PSI. Já tam dávám něco přes sto a i tak je to tvrdé jako kámen. Bika foukám na 55 PSI bez ohledu na to, na čem jedu.
Schwalbe Stelvio… pláště…vždycky to nafoukám na povolený maximum a pak mi to aspoň pár dní vydrží… jak klesne pod určitou hodnotu, 100–115PSI, tak dofukuju… nojo, sem metráček:-)
co nejvic, nerozlisuju asfalt a teren
Vy nemáte manometry se stupnicí v atmosférách nebo kPa? Co je to za blbej zvyk používat jednotky který tady nejsou zavedený?! Nebo doma měříte v palcích a vážíte v librách?
Nejzavedenější v cyklistice jsou prostě psíci, možná se ti to nelíbí, ale nic s tím nenaděláš, nebo ty snad foukáš tlumič a vidlici na atmosféry?????
tak tak
Nejzavedenější? Asi jak kde. Schválně kolik lidí před tím, než si pořídili první vzduchovou vidli, vědělo že vůbec nějaká jednotka PSI existuje. Podle týhle logiky by byly v cyklistice nejzavedenější jednotky vzdálenosti míle, protože jsou součástí stejné soustavy jednotek jako PSI. Taky začneme měřit v mílích, protože v Americe v nich měří? Jinak ať si každej měří v čem chce.
Před tím, než byly vzduchové vidle, byl pro mě vždy jedinou jednotkou palec. Ovšem ne ten americký, ale ten, kterým jsem vždy zatlačil na pneu, když jsem pumpoval – tedy můj:-) Nevím jak kdo, ale já, byť mám na kompresoru barometr, beru jej jen jako informativní a vždycky zkoušim tvrdost rukou…
Jo, to já taky :-) Akorát že z údaje v atm. si nějak dovedu představit jak je ta guma tvrdá, tedy převést si to na to „palcové“ měření. Na jednotky PSI musím s kalkulačkou.
A v cem si predstavujes sirku pneumatik? ;)
Silničních?? V milimetrech – mám dvacítky:-)
A prumer sloupku vidlice?
A velikost levisek :)
Větší nebo menší:-)
A 1 1/8" je, ktery z nich :D
Nevím – to se nedá podle těch čísel určit. To bych musel vidět:-)
To prostřední…:)
Prostřední ze čtyř :)
Nevím, co za náčiní máš ty, ale já mám jak na solničních pláštích tak na horských údaje o doporučeném tlakování v PSI a totéž mám na kompresoru. Takže mi to přijde celkem jednoduché. Foukat duše s kalkulačkou by se mi nechtělo.
měřím v tom, co mám napsáno na pneu a manometru a to je PSI a vůbec mě nazajímá, kolik atmosfér, nebo kilopascalu je 30 PSI, je to pro mě pouze čárka na stupnici manometru.
No já jako člověk s technickým myšlením si pod tím číslem potřebuju něco představit. Kdy\ž se udá tlak v atm., poznám z toho jestli je ta guma tvrdá, měkká, jestli je to velkej tlak nebo malej atd. Pod údajem v psi si nepředstavím nic. Zatím jsem neviděl pumpu na které by nebyl údaj v obou jednotkách, a to i u pump na vidle (tam ale počítám taky v psi). Zrovna tak jsem neviděl pláš´T, na kterém by nebyly oba údaje. To zas bude flame :-\
Nebude, řešíš pičoviny:)
No ale „libra na čtverečný palec“ je hezčí jednotka než nějaká „atmosféra“ :) Vždycky se mi líbily termíny jako „mezinárodní svíčka“, „Pyšvejcova konstanta“ nebo „Charpyho padostroj“ :)
Pyšvejcova konstanta, co to je? My jsme na VŠCHT používali termín bulharská, a u příkladů které nevyšly jak měly, jsme zaváděli „korekční faktory“ :-)
Já už nevím, já si zapamatoval jen ten název :) Ale opravdu existuje.
„Pod údajem v psi si nepředstavím nic.“ Je celkem logické, že když jednotku nepoužíváš, tak nemáš odhad. Řešením je udělat si převodní tabulku pro tebou používané tlaky.
Myslim, ze to nebude zlej umysl. Nejspis ani vetsina lidi nevi co je PSI a jak pripadne tlak zmerit bez specialniho manometru. Jen jim asi pripada efektnejsi foukat na 60 PSI namisto „jen“ 4 Atm.
Mám na pumpičce obě stupnice, ale používám schválně psi, protože ukazatel je o něco jemnější než pro atmosféry a lépe tak nafoukám kolik chci.
Jednoduchej prepocet mas na www.sweb.cz/…Pressure.htm
Přepočet mám v počítači, to není problém. Ale díky moc za odkaz na stránky o HPLC, v poslední době se tím dost zabývám a každá rada drahá :-)
no jo, se hodi :-) aspon kolegum to soupnu pod nos :-D
3–4 atmosféry
Navíc atmosféry mi přijdou jako celkem velká jednotka na rozdíl od PSI. Udávat tlak v atmosférách mi přijde stejné, jako udávat velikost rámu v metrech.
:o) …ale přesné
:-))
No Ty musis mit dost pruser, kdyz vyjedes na slunicko a plaste se ohreji a pak zase zajedes do lesa a jeste se prudce ochlasi… … to musi bejt pumpovani… :-)
Nějak jsem to nepochopil…
Se zmenou podminek okolniho prostredi se meni i tlak v pneumatikach. Kdyz vytahnes kolo v lete z vyhrateho auta, nebo si zastavis na pivko a kolo zustane na slunicku maji plaste i pres 40 st.C a kdyz pak povyjedes vyse ochladi se na 10–15 st.a zacne prset, zmena o 1 Atm neni velky problem. Zrejme to muze byt i vice. Pokud Ti nestaci granularita na 1/10 Atm ( je to cca 1,5 PSI ? ) a vyzadujes vyssi presnost, mas asi narocnejsi pozadavky na toleranci. Z toho soudim, ze asi musis stale upoustet a dofukovat. A nebo jen tak plkas. ;-)
To, že se plyn roztahuse s narůstající teplotou pochopitelně vím ze školy. Že by to byl ale na biku nějaký praktický problém, to slyším poprvé. Prostě to nadupu na 55 PSI a až se mi to zdá na omak měkké, přifoukám. Nikdy jsem neodfukoval. Že by se během vyjíšďky změnila teplota natolik, že bych to poznal na tlaku v pneu, to mi přijde trochu scifi myšlenka…
:-)
Taky si myslim, ze Ti to je vlastne jedno i kdyby tam byla jen zarazka ve forme kolicku a ze to s tou „velkou jednotokou“ byl jen takovej vtip. ;-)
Vlastně jsem začal hodnoty tlaku v pneumatikách řešit až tehdy, kdy jsem sehnal kompresor s tlakoměrem. A těch několik let jsem v pohodě přežil!! Vím o jednom případu, kdy jsme byli s bikery na projížďce a kámoš nechal ležet kolo na slunci u vody… Tu ránu nezapomenu do konce života.
To vis… … sci-fi… ;-)
Koukám, zajímavá diskuse. Nikdo asi nepoužívá ty nebo ty jednotky kvůli tomu, že chtěl podporovat anglické míry nebo eurocentrismus, každý přece používá to, na co si zvykl a dokáže to odhadnout i počítat, protože mu to tak přišlo pod ruku. Je mi záhadou, proč se stejná diskuse nerozproudila například ve vlákně, kde se mluví o 29'' kolech.
Ty nefoukas pneumixem? :o
Nějak jsem asi zaspal, že „atmosferický plyn“ už není v módě:-)
:-))
Jen na vyjizdky nad 100km s casem dojezdu do jedne hodiny… :-)
Podle vzorecku p1/T1=p2/T2 (zakon Charlesuv) se pri zmene teploty o 30 stupnu zvedne tlak asi o 10%. Takze pri 3 atm o cca 0.3 a pro kynology pri 45 psech o 4.5 psa. (teploty v Kelvinech). 40stupnu v aute je ale docela nizky odhad, rekl bych.
Teplota pneu je odhadovana podle pohmatu pri vedomi, ze 40 st.C se na ruku zda jako teple a jeste snesitelne. Velmi pravdepodobne muze byt i vyssi. Ta zmena o 1 Atm byla podle subjektivniho pocitu z jizdy. IMHO se takovy pokles uz pozna. A vsechno to bylo proto, ze neverim, ze nekdo udava tlak v PSI kvuli granularite mereni.
Ale jak to pises, tak nechapu, proc bouchaji ty plaste. Respektive spis mne pri tom pomysleni mrazi.
Ja u toho byl dvakrat a vzdycky to bouchla duse ktera vylezla pod blbe
nasazenym plastem, ne plast samotnej. Ale rana velika, to zas jo. Podle me je to
tradice. Silnice je spis evropska zalezitost a MTB vzniklo ve Statech, proto
silnicni plaste jsou 23, 25 atd v mm a foukaj se spis v atmosferach, kdezto
bikovy 2" a foukaj se v psi. Je to uplne jedno, na plasti je napsano oboji a
staci si pamatovat ze do baru se vejde 15 psu.
Este ze to nemerime v mm Hg sloupce.. Na kolik foukas? Na 2.2 metru…
Dobry ! Ted se muj kocour bude furt cpat do baru za psama… :-)
Uplne vidim, jak se do Joseface na NAC sjizdi kamiony s pumpickama s Hg manometrem… :-)
Tak , tak a když tak psíky podělím štrnásti a je to, že? Ti jemnější psíci jsou lepčí třeba na tlumiči, kde změna o 5 psíků je docela dost, 0,3 baru je takový nijaký.
Foukam podle plastu a podle druhu vyjizdky a povrchu. Na pomaly hopani po lese, v piskovci a nebo v aglomeraci do cca 20km davam predni/zadni 1–2/1,5–2,5 Atm. Na bezny vyjizdky s mixem terenu na cca 30 a vice km davam 2–4/2,5–4,5 Atm. Na delsi vyjizdky s minimem terenu ( napr. na pivo z Prahy do Holic ) davam 4–4,5/4,5–5. Zaprsi-li pri vyjizdce na cedici, upoustim na minimum cca 1–2/1,5–2,5 Atm ( proste dokud se plaste alespon trochu nechytaji ).
Jinak obecne se drzim horni hranice tlaku dle doporuceni vyrobce. Maxxis ( drat Ranchero, Ignitor, Dy-No-Mite ), Sachwalbe Spezial udavaji 4,5 Atm a treba IRC Mythos ma jen 4 Atm.
no ja uz trosku upoustim od foukani na max a ted tak 40–45psi.to,ze to hur jede mi prestalo vadit,proste si rikam makej!:-)
foukam tak akorat, zkousim palcem, pripadne behem jizdy ufouknu. kolik psu nebu atmosfer to je netusim :-)
taky tak, nevim proc se stresovat manometrem, v podsate bych ho nepotreboval ani na foukani vidle, foukam dle sagu
Od 0,7 po 7 atm. Od DH po silnicku. Jsem rad, ze jsem mohl opet pomoci.
no uz to neni co byvalo…
no já jsem ten přes ty atmosféry. Galusky se foukaly vždycky na palec ( vlastní ), a jestli na atmosféry, tak to bylo odhaduju 8–10. Dnes pláště na silnici foukám na 8 atm, a když to klesne pod 6,5, tak dofoukávám. Na bajku jsem optimální tlak nějaký čas hledal, teď jezdím NN 2,25 / RR 2,25, oba na 2,5 atm. Třeba 3 atm mi přijdou už moc tvrdý. A vážím 83 kg…
bajk je hardtail vepředu s 80 mm, a já jsem vejletník, příp. maratony a závody typu KPŽ
nemohl bys to přepočítat na normální jednotky :o)
By mě zajímalo na kolik ty RR foukáš ale tohle mi nic neříká :oD
no pročetl jsem tady celou tu diskuzi o psech, barech a atmosférách, ale jsem zvyklej na atm. Atmosféry jsou s barama téměř shodný, ale když chceš, tak: silnice 8 bar ( cca do 120 psů ), bajk 2,5 bar ( cca do 35 psů ).
no to už je lepší, teď už vím, že ty Ralfy foukáš na šutr :o)
Tak to ještě převeď na MPa, ať jsou všichni spokojení:-)
Normální jednotky jsou N/m2? :-)