Točení řetězů na jedné kazetě

77 nepřečtených
  • Aleshek

    Jsem laik, tak mě prosím nekamenujte, ale… koupil jsem si konečně nové kolo. :-) Z krose (cca 16 let starého s převody 3×9, jsem přešel na MTB 1×12). Když jsem ho kupoval, tak jsem se ptal, jestli je to stále tak, že se mají točit řetězy (např. 3 řetězy na jedné kazetě). A pan prodavač mi říkal, že tohle už se to nedělá, zkrátka až bude řetěz projetý, vyměníš ho za nový. Chci se zeptat, jestli je to tak, jestli třeba malinko nemlžil, aby potenciálně prodal více řetězů a hlavně kazet. ;-) Díky.

    0 0
    • HadVoe  

      můžeš dělat to i to :) velká skupina kluků tady razí myšlenku voskování řetězů a jejich točení po ujetí třeba 200km a pak znovu navoskovat.. jsou o tom výživná témata.. někteří jedou klasiku a mění kolem vytahání a konce životnosti.. osobně si starý řetězy nechávám a dle stavu kazety pak třeba ještě dojedu ten nejlepší.. záleží, jak se s tim chceš drbat… finančně to asi nebude při normálním ročním nájezdu zas takový finanční rozdíl..

      3 0
    • AleZ80  

      O tomto už se psalo na pinkbike, že se dělal nějaký „výzkum“.

      Reálně by to točení řetězů mělo prodloužit životnost systému o jednotky procent, takže za mě je to zbytečné sr.ní.

      8 0
      • LM  

        jj, lepší pak po x řetězech vytahaných na +0,5%, až to s novým řetězem začne blbnout na nejpoužívanějším pastorku, trošičku opilovat ten pastorek.

        Pak to s novými řetězy chodí zase jako za mlada ;-)

        1 0
      • Cyklofanatic  

        Tak když měníš řetěz včas, tak ani není důvod aby kazeta nevydržela stejně. Podle mě hlavní výhoda točení řetězů je v tom, že bez větší námahy využiješ efektivně na 100% funkčnost a životnost systému včetně řetězů – tím se i něco málo ušetří, protože se nemění řetězy zbytečně brzo. Když se to dělá správně, tak defacto ani nemusíš ty řetězy přeměřovat, to dělám spíš abych měl přehled. Je pravda, že význam to má hlavně u systémů 1× s drahými kazetami a lepší je to při kombinaci s voskováním.

        2 0
        • zdenek  

          Pokud jezdíš stále ve stejných podmínkách, tak se přeměřování opravdu zbytečné. Ale pokud se podmínky mění (mokro, prach, častější prudké výjezdy), tak se přeměření hodí.

          V principu jde o to, aby opotřebení řetězu odpovídalo opotřebení kazety. A protože se řetěz opotřebovává rychleji než kazeta, vyplatí se jich točit víc a častěji.

          0 0
          • Raf  

            A na to je právě dobrý voskování, že to měření nedává pak smysl. Řetěz vydrží nesmysl, když se jede za špatných podmínek, tak stejně před další jízdou dáš jiný řetěz. Problém nastává u ultra akcí, tam to chce extra sadu převodník-kazeta-řetězy, nebo vůbec jiný kolo :D

            0 0
            • Esi  

              Tak u těch ultra to budeš něčím domazavat a potom ten převodník kazetu a řetěz pravděpodobně stejne vyhodis, ale i na mtb by řetěz jako takový bez nějaké údržby jen s domazavanim 4000km asi vydržel

              0 0
    • Floydie  

      A kdyz budes voskovat, tak pry prodlouzis zivotnost retezu trojnasobne :-) Nic netoc, jezdi a obcas to zmer, pak vymen za novy.

      2 1
      • melda  

        Blbost. Voskuju a řetěz vydrží stejnejch 7000km jak s olejem.

        1 0
        • Kratter  

          Já pořád nechápu, kde všichni berete tak velký nájezdy. Po 1400 km mám řetěz ultegru na 0,5% a to nejezdím žádnou sílu, spíš frekvenčně.

          0 0
          • enjoy  

            Nesmíš to měřit a prostě jezdit.

            Díky bohu za jednoplacky. U 3×9 mi bylo celýho pohonu docela líto. Ale teď, vyměnit převodník, řetěz a kazetu po nějakém bambilionu kilometrů? Easy :-D

            Točit 5 řetězů a vztekat se, jak to řadí čím dál víc jakože blbě… A pak co. Další kazetu a k ní 5 řetězů??

            0 0
            • Floydie  

              Souhlasim az na tu cast s tim 3×9, protoze kazeta tam stoji 400,– a nesmrtelny prevodniky jsou po 200,– zatimco u 12sp stoji zadek 3000,– a predek 1200,– Takze u 3×9 je mnohem levnejsi to sjizdet a menit vse bez litosti.

              4 0
              • enjoy  

                Tyhle cifry bych za 1×12 platit nechtěl, to je fakt :-)

                Jsem na polovině, až třetině. Za Deore. Což je reálně alternativa za XT u 3×9.

                0 1
                • oddie  

                  No nevim, dnešní Deore za tehdejší XT mi prijde trochu mimo. SLX dejme tomu.

                  1 0
                  • enjoy  

                    Já to srovnávám z vlastní dlouholeté zkušenosti. Na 3×9 XT jsem jezdil od roku 2003 do loškého roku, kdy jsem přešel na 1×12 Deore.

                    XT 9 kolo vs. 12 kolo Deore. 1 k 1 totéž.

                    0 0
                • Floydie  

                  Vidis, a i tak ses v tom porad 4× drazsi a to sis jeste nekoupil retez ;-) XT 9sp bude kolem 450,– a u 12sp za 750,–

                  0 0
                • Floydie  

                  Jen chci rict, ze udrzba 3×9 je levnejsi, na tom se asi vsichni shodnem ;-)

                  0 0
                  • bara2  

                    To je tak levný, že mě kdesi zaujala i myšlenka řetěz ani nemazat a kupovat novej hned, jak se vyjezdí to originální mazivo :-))

                    3 4
                    • oddie  

                      To jsem sice nedělal, ale měnil jsem po cca 1500km a na xt 770 klikach najel přes 20tis, aniž by s nimi byl problém… jak se tu o nich psalo, že ta hliníková 32 je za chvili na vyhození. XT kazetu jsem taky nesjel nikdy.

                      0 0
                      • kejda  

                        Asi tak.

                        Já mám třeba 20 tisíc km na středu Sram Dub, o kterém se psalo, jaká je to sračka :). Že nejde povolit, a ložiska na chuja, atd.

                        Už tak 5–6 tisíc km jsem ho neměl potřebu kontrolovat, nekřupe, nevrže, točí se potichu, a myju samozřejmě wapkou…U mě dobrý :)

                        0 0
                        • jecnak  

                          Taky tak. Proti origo Shimano ložikům třeba v HT2 je to nebe a dudy.

                          0 1
                          • ladys  

                            Nerozsypalo se to Milanu Hanikovi loni pár set kilometrů po startu na prach? A to bylo sucho jak na Sahaře.

                            0 0
                            • jecnak  

                              Netuším. Otázka je jakou mělo předzávodní historii :-)

                              0 0
                              • ladys  

                                Historii zná jen vlastník, ale většinou to začne vydávat signály dopředu. A chvíli to trvá než je to nutné vyměnit, křupání se dá pár dní přežít :) Před 3t km závodem, by jsem to asi vyměnil před startem preventivně, včetně řetězu ;)

                                0 0
                            • Raf  

                              To byla druhovýroba :) Byly na kole měsíc, ale s jedním crashem, kdy mě zastavil kámen v trávě za pravou kliku. A rozpadla se pravá miska… Ale v Jizerkách jsem dal orignál Sram DUB, po závodě kolo zazimoval a na jaře klikama nešlo v ložiskách zatočit… Mě přijde, že u MTB ultra akcích to je prašť jako uhoď a když jedeš bez ohledu na počasí, prostě po nějakých pár desítkách hodin v nečasu odejde všechno. A vozit nějaký ultra odolný verze keramiky nebo železný… když budeš mít smůlu, tak chcípnou stejně :D

                              0 0
                              • 01carbon  

                                Mel jsem jednu zkusenost s keramikou – nova super. Sebemensi necistota – rychla smrt

                                0 0
                              • ladys  

                                To znamená co druhovýroba? Od té doby, co každé ložisko otevřu a nacpu jsem je zatím neměnil. Voda se tam prostě nemůže moc dobře dostat. Nerez a keramika nerezne. Já tedy spíš jezdím než servisuji, to že Vám chcípli přehazovačky je asi smůla. Ale střed asi ne ;)

                                2 0
              • kejda  

                Eagle převodníků, a někdy i nových za pár stovek se vždy objeví na bazaru dostatek…

                0 0
                • LM  

                  A modelářská vysokootáčková bruska vyjde taky na pár stovek :-)

                  0 0
                  • Esi  

                    Jo, ale na tom prevodniku nebo kazete ten materiál chybí, bruskou tam tak maximálně nadelas nabehy aby to nestrilelo, ale řetěz nesedí správně ve všech zubech tak ze je více namahany a zkratiš jeho životnost, jestli se to vyplatí musí vědět každý sám. Mě se to nevyplatí, tocim 4 řetězy, až to bude blbě radit tak vyhodim převodník vymenim spodní 4–5 koleček a dam nové 4 řetězy. To mě na mtb jednou za 10 000km asi nezabije

                    0 0
                    • LM  

                      Materiálu odebereš tak málo, že to nemůže chybět. A uděláš to na všech zubech daného pastorku, takže si řetěz zase pěkně sedne jak má. Lehce zabrousíš „ploutvičku“ zpět na kružnici, do které se rolnička zase pěkně opře :-)

                      0 0
                      • Esi  

                        No ale musíš to udělat tak aby dosedla každá rolnička, tj když máš při opásání řetězu obsazených 10 zubů tak aby sedělo stejně všech těch 10 rolniček, když budou z těch 10 rolniček 4 rolničky ve vzduchu tak těch 6 zbylých přetěžuješ a tím ten řetěz odchází rychleji, to je stejné jako když někdo jezdí na nejtěžší převod silově při malé kadenci, taky rychleji odchází řetěz protože zabírá vzadu třeba jen přes 5 článků na těžkém převodu na místo 8 článků na odpovídajídím převodu. To že zabrousíš „ploutvičku“ aby to nelepilo řetěz je vedlejší :-)

                        0 0
          • Alojs01  

            Nesmis jezdit shimano retezy :-)

            1 3
        • Floydie  

          To byla ironie, samozrejme to ma stejnou vydrz. Ale ve vedlejsim vlakne tu borci tvrdili az trojnasobek.

          0 0
      • jIrI___  

        Potvrzuji, s voskem byla na Sramu Rival vydrž řetězu zhruba 2,2× vyšší než s olejem. Ale ten oser s voskem v kombinaci se slušnou výdrží Flattop řetězů a mém bídném nájezdu mi za to nestál a vrátil jsem se zpět k oleji.

        0 0
    • zhuffa  

      Pokud sundáváš a voskuješ v lázni, pak není žádné s*aní navíc, když střídáš více řetězů. Pokud mažeš řetěz na kole, tak je to střídání možná trochu oser.

      7 2
    • MirosPikos  

      Já teď na všech kolech postupně přešel na vosk (EffettoMariposa) a točím na řetězovce 3 řetězy do mrtva. Měním po 1000km. Ale nemyslím si, že z toho bude nějaký závěr. Mám jen špatnou zkušenost, když jsem to dělal měrkou, tak to obyčejně začalo střílet po první výměně řetězu :)

      0 0
      • keymaker  

        Nechápu obrat, že měníš po 1000km. Jako že úplně nebo znovu navoskovat? Já na jeden řetěz většinou dám víc než 3tkm a jen ho sem tam vyperu a namažu.

        0 0
        • MirosPikos  

          Nová řetězovka. 3 řetězy. Vezmu první, natočím 1000km. Beru druhej. Natočím 1000km. Beru třetí. Natočím 1000km. Když je potřeba dovoskuju/vyperu. Pak točím na každém řetězu dalších 1000km. Na HT a Fullovi mi to vydrží pár let (doufám). Na Gravelu to bude rychlejší. Počítám tak 2 roky, max 3.

          2 1
          • keymaker  

            už rozumim :-)

            0 0
          • ladys  

            Chtělo by to napsat po kolika km začne řetěz knučet, když uvidí vodu…

            1 0
          • knihomol  

            Dělám to úplně stejně. Na 1×12 zatím nemám zjišteno, jak dlouho to vydrží (mám najeto jen cca 3000 km). Na 2×11 to najelo přes 18 tis. km. Pak začal paradoxně skákat velký převodník (i po propilování zubů), kazeta by možná dala víc. Točil jsem 3 řetězy.

            0 0
    • J1RKA  

      a pokolika jsi tocil ty retezy na 3×9? resil jsem to na 1×11 s rocnim najezdem 8Tkm a popravil jsem kazetu skoro na tech samejch km, a hodne taky zalezi, jestli budes jezdit celej rozsah kazety, nebo drbat 3 nejmensi :D

      0 0
      • LM  

        Pokud nejvíc drbeš 3 nejmenší, tak máš vepředu moc malej převodník ;-)

        0 0
        • jannk  

          … stejne jako drtiva vetsina lidi na novych MTB s 1×12 co se prohaneji v mestech po cyklostezkach :)

          5 0
          • kejda  

            No jo, dneska hromada trailových kol z výroby mají 30z převodník, takže výměna za větší je nutná…

            0 0
          • MirosPikos  

            Hlavně pořádný zdvihy!

            0 0
    • blackboy007  

      Jezdi a tak 2× za rok změř měrka řetězu stojí okolo 100–200 kč, pokud bude řetěz vytahaný sundáš ho a dáš nový u Shimana je nejlepší kupovat XT/XTR a i SRAMU to nevím ,ale na 3–10 mi dražší řetězy vydželi více než levnější a kupoval jsem řetězy SRAM+KMC

      0 0
    • michomin  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 0
    • capo  

      Já točím XTR/Dura 12s řetězy jak na bajku tak silničce. Točím je podle pocitu, mezi 500–1000km. Pak jdou na voskovou lázeň, v průběhu jinak domazávám squirtem. Vyhovuje mi to takhle a nehodlám na tom nic měnit :)

      1 0
    • tonik666  

      Pri mych ca 2000tis. rocne prevazne endurokm rozlozenych mezi 3 kola, nedostatku casu to neresim a jen obcas mazu.

      Retez na enduru vydrzi ca 800–1200km. Na silnici trochu vic (pri mem soucasnem najezdu ho mam naporad:)

      Neresit, jezdit!

      0 0
    • Cyklofanatic  

      Ahoj – obracím se na ty, kteří točí řetězy. Zajímalo by mě kolik těch řetězů točíte? Mně přijde nejlepší 3, ale jedu svůj první cyklus, tak nemám zkušenosti. Točíte jich někdo více (4, 5?). Mám pohod Sram GX a řetěz X01.

      0 0
      • Jenda  

        Točil jsem 3, taktéž mi to přijde jako optimální.

        2 0
        • iceduck  

          4, kvůli úspoře času při převoskování.

          0 0
          • Vrci  

            Taky tak, čtyři, které voskuju najednou. Když je suchý, jde do krabice, když má 132,6 jde z domu.

            0 0
      • kamaro  

        2–4ks na kolo, celkem 8 kol, takže asi 25ks řetězů :-)

        0 0
        • jIrI___  

          Masakr, v tom už je uložený slušný kapitál :). To už si člověk ty řetězy musí snad i popisovat.

          0 0
          • kamaro  

            Jo, úplné řetězové hospodářství… Mám u každého drátkem přichycené příslušné rychlospojky a mosazný štítek s vyraženým popisem na které kolo patří a jaké má číslo v sérii. Poté mám na řetězy na zdi desku se spoustou háčků na které je pěkně podle jednotlivých kol věším. Použité dávám do krabice na voskování.

            3 1
            • Esi  

              Mám 4 řetezy pro 34z převodník v jednom pytlíku navoskované a v druhém jeté a potom 1 retez pro 32z ovál, tenhle řetez je v pytlíku i s převodníkem tak že vlastně točím 5 řetězů, za rok najezdím 4 tisíce a na tom 32z převodníku kolem 800km tak že to vlastně vychází :-) další popisy netřeba

              0 0
            • Alojs01  

              Nemuzes se dat fotku prosim…:-) To je nejvyssi divci.

              0 0
        • orm  

          Ty 4 retezy mas kvuli voskovani nebo rovnomernemu opotrebeni pohonu? Pokud kvuli voskovani, tak mne to nedava smysl. Tipuji, ze nejezdis vsechna kola rovnomerne, nektere jezdis vice nektere mene, tj. u jednoho to budes tocit casteji nez u jineho. U me treba na gravelu bych to tocil jednou za tyden a tam 4 a vice retezu dava smysl, ale u jinych kol bych jeden cyklus 4 retezu dokoncil za par let :-).

          0 0
          • kamaro  

            Zejména kvůli rovnoměrnému opotřebení řetězu. Na některých kolech skoro nejezdím, voskovat musím zejména kvůli fullu a silnici/gravelu.

            Je otázkou proč u nějakých mám 4 řetězy a nejezdím na nich – historické souvislosti, třeba před dvěma lety byly cesťáčky kola s největším nájezdem, ale pak je nahradila nová silnice/gravel a nájezd se na nich snížil. Stačily by mi na ně třeba dvě sady, ale zrovna pro tyto kola mám 4 sady historicky a vyhazovat je nebudu :-)

            0 0
            • orm  

              Ok beru. Kdyz to mas kam dat, tak je to dobre reseni.

              0 0
      • MTesil  

        Ideální vidím 4. Když nasadím 4., tak zbylé 3 jdou na vosk.

        1 0
        • oddie  

          Také to tak vidím, akorát když nasadím jeden, zbylé tři někam zabordelím a ztratím :D

          2 0
      • ferlikster  

        Točím 5 řetězů už třetí sezónu. Ročně najedu 5–6tisíc na silnici. Letos k tomu přibylo horské, které jezdí minimálně takže mu stačí točit řetěz jediný.

        Až dojedu poslední řetěz, sundám a vrhnu se do hromadného voskování (benzín – hadra- IPA – hadra – vosk – pověsit chladnout – hotovo). Vychází to asi tak dvakrát ročně. Mám je prošpikované starými dráty do kol a uloženy v krabici. Nepopisuji, ani neřeším nájezd – prostě beru čerstvý a na kole pak zkontroluji měrkou.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.