• Matyho

    Ahojte, teď jezdím na HT a rád bych vybral nové trailové kolo. Už jsem prolezl snad všechny možný diskuse a recenze, ale stejně se pořád nemůžu moc rozhodnout, tak se obracím na vás. Asfalt nemám rád, jezdím z velké většiny terén (lesy, pole, traily), asfalt jen přejezdy a občas do práce. Baví mě Točná, Křivoklátsko, Mariánské údolí, jinam jsem se zatím ještě nedostal. S kolem bych rád pojezdil traily do kopce z kopce a pokud by se s ním dalo pohodlně ujet i delší trasy do 100km, tím líp. Zatím jsem takový spíš amatér, každopádně chtěl bych se posunout dál, lepší technika, nějaké skoky a tak. Měřím 183, váha 70. Budget kolem 80k. Vím, že jsem si nevybral vhodnou dobu na výběr kola, ale co nadělám :D

    Zatím zvažuju tyhle kola…

    • Orbea Occam H20 byla láska na první pohled a přijde mi, že za tu cenu luxusní výbava(?) a zatím jsem nejvíc nalomený k tomuhle kolu. Mám domluvené vyzkoušení až bude k mání. Každopádně při hlubším zamýšlení jsem si řekl, jestli se nenechat unést, investovat do karbonu a zvážit i Orbea Occam M30 navíc ta modrá varianta je super…bohužel co jsem zkoumal, tak u tý Orbey nejde moc ukecat slevu :/ Moc informací o Occamu jsem zatím nenašel, pár zahraničních recenzí a tak, ale přijde mi, že u nás tak rozšířený neni, tak budu rád za jakýkoliv poznatky, hlavně třeba na co si dát pozor nebo nějaký nedostatky, pokud jsou.
    • Klasicky jsem koukal i na Canyon Neuron CF 8.0 – loňskej AL model mám trochu i projetej a dobrý.
    • Známý mi ještě doporučil Canyon Strive CF 7.0 ale to už mi přijde asi trochu moc, na bikeparky a nějaký velký skoky si asi netroufnu.
    • Pak jsem narazil na Norco Fluid FS 1 – trochu mě tam odrazuje absence zámku tlumiče a vidle, ale co jsem četl, tak má dobrou geo a není to až taková nevýhoda, na druhou stranu si říkám, jestli by se s tím budgetem nedalo sehnat něco lepšího.
    • YT Jeffsy Comp 29 asi nevyzkouším, ale proti tý Orbee, která stojí stejně mi přijde slabší výbava, každopádně to nemám kde zkusit.
    • Pak mě zaujal Propain Hugene CF 29 – výbava mi přijde v pohodě, každopádně je fajn možnost customizace, akorát nevím kam bych se pak dostal s tou cenou… Jen u tohohle kola asi můžu zapomenout na vyzkoušení…:/ Má někdo nějaké zkušenosti/ohlasy?

    Tak to na mě sypte :) Budu rád i za další tipy.

    Díky!

    0 0
    • Esc  

      gl s vyberem. ja bych nesel ani do jednoho, i kdyz orbea se mi libi fakt hodne :))

      Scott Genius je prima univerzal :)

      0 0
    • Venda  

      Mas dost široké rozpětí kol, co se týče použitelnosti. Treba Neuron vs Jeffsey jsou naprosto na opacnych pólech trailoveho ježdění. S tím bych začal, přiznal!! si jak a kde s tím budu opravdu jezdit. Ne jak bych s tim jezdit chtěl, případně ze mozna jednou za rok s tim nekam vyrazim.

      A pak jenom poznamecka, YT ma za stejny penize horší vybavu proti ty hliníkový verzi Orbey. Srovnatelnej model (M30) je o nejakou ctvrtinu (cca 20 000) dražší.

      0 0
      • Matyho  

        Pravda no, Jeffsy je už enduro, proto se spíš přikláním třeba k tý Orbee. Jezdím traily a lesní cesty a chtěl bych jezdit to samý jen třeba obtížnější, naučit se pořádně techniku. Rád bych ale plánoval i trochu dopředu, protože úplně nechci kupovat každej rok nový kolo podle toho jak hodně dopředu se posunu.

        0 0
      • capo  

        Souhlas, je vidět, že zakladatel pořádně neví, co hledá. Pak těžko může dostat radu kterou by chtěl. Nejlepší je půjčit si někde nějaký kolo se 140 nebo 150 zdvihem a pak to porovnat se 120 a podle toho vybírat co sedělo víc…

        0 0
    • idkfa  

      Uklikl jsem se jinak bych nehlasoval.

      0 0
      • dada  

        tak jako neuron dobrej, ale v Lku vyprodanej…

        0 0
        • dada  

          jediný co je k mání je černá 9.0 což asi není špatná volba jen ta barva moc nejede :)

          0 0
    • Boby83  

      Před pořízením Neurona jsem měl zálusk i na tebou postovanou Orbeu, asi bych znovu vybíral mezi těmito dvěma. Tenkrát to vyhrál Neuron cf9 zejména kvůli ceně, ale teď jsou ceny jiné, Neuron tak výhodně nevychází a možná bych šel dnes spíš do té Orbey H20 – má trochu více trailovější geometrií a vyšší zdvihy. Neříkám, že zdvih 130 a hlavava 67,5 (Neuron) je na trailové ježdění málo, ale přechodem z čistokrevného XC HT na Neurona, se mi i podstatně změnili zvyky a preference a člověk neustále hledá nové a těžší výzvy, kde se pak každý cm zdvihu může hodit. S jezdivostí a na výlety budou na tom oba podobně.. Konec konců – ani Neuron s karbonovým rámem a špičkovými záplety není žihadlo na šotoliny, jako čistokrevné a průměrné XC HT. Výlety se na tom jezdit v pohodě dají, jen to člověk nesmí srovnávat s nějakým XC žihadlem.

      0 0
      • Matyho  

        Jasně, ty výlety do 100 km bylo myšleno aby se to dalo v pohodě ujet, ale nepotřebuju na tom jezdit rekordy :)

        Táhne mě to k tomu Occamu H20 no, co si budem… Je velká výhoda mít karbonovej rám, nebo to člověk ocení až když na tom závodí třeba? Co jsem četl tak se to líp opravuje? Trochu se taky bojim, že to po pár měsících poškrábám ze všech stran…padat moc neumim…respektive mám často váhu na hlavě :D

        0 0
        • snas89  

          Jestli padas, tak za me karbon dava jeste vetsi smysl. Je vetsi sance, ze kdyztak nejaky praskliny opravis.

          A za me teda kolo dela hlavne ram, ne komponenty. Sel bych do karbonu.

          0 0
        • novas752  

          Naopak já bych se na karbon vklidu vykašlal, komponenty = brzdy, odpružení, kola… jsou pro mě důležitější.

          0 0
        • Boby83  

          Výhoda/nevýhoda – upřímně nevím. Nejsem zase tak zkušený tester na to, abych dokázal posoudit praktické rozdíly mezi oběma materiály. Kdybych měl možnost aspoň měsíc jezdit na letošním Neuronu Al, tak bych možná rozdíl pocítil, ale takhle mohu pouze papouškovat všeobecně známé fráze – lehčí, odolnější, tužší, opravitelnější, trvanlivější a na pohled hezčí, je to „in“ :). Karbon osobně vnímám prostě jako modernější a pokročilejší materiál pro výrobu rámu a pokud cena kola s karbonovým rámem extrémně nepřevyšuje cenu kola s Al rámem, tak osobně nevidím jediný důvod k tomu, abych se mu vyhýbal – žádné těžko řešitelné omezení mi to nepřineslo. Co se týče pádů a poškrábání laku – jedná se o lak, takže v tom také žádný rozdíl nevidím.

          Celkově za sebe: karbon v tuto chvíli pro mě priorita určitě není, ale když se najde zajímavý a odpovídající model na karbonovém rámu, tak proč ne?

          0 0
    • Nutribird  

      Jelikož si z Prahy budeš mít výběr. Zkus se podívat na Trek Slash 8, je to už treil enduro, ale kdo nezkusil nepoznal. Měl by se dát sehnat kolem 60 k.

      0 0
      • Matyho  

        Taky vypadá pěkně, ale myslím, že to už je asi moc enduro…to mi spíš přijde lepší pro moje účely Fuel Ex. Jakej je ten RE:active? Jeden známej má ten vyšší model Slashe, po 2 letech mu to odešlo a v servisu mu řekli, že to je normální… Každopádně díky, Trek mám kousek, tak určitě zkusím.

        0 0
        • Nutribird  

          Já tomu právě až tak nenaložím, spíš takový těžší treil. Po úrazu je úplná slabost, ale jet to jede solidně a funkční to je. Je to fajn tuhé a mě osobně sednul. Před tím Giant trance 2015/ 27,5 a Slash je lepší. Máš to kousek a já měl možnost si jej půjčit na celý den. To je asi nejlepší, poznáš nejvíc. Tady se pořád řeší to už je moc. Pak to borce chytne a kupuje nové nebo naopak se vrací k Ht. Někteří jdou na gravel.

          0 0
      • McBlacky  

        ted už je lepší jít do Fuel EXka. V nové generaci je to už blízko Slashi a v ČR si na tom zajezdí výrazně lépe. Pokud by chtěl začít drtit těžší lajny v bikeparku, pak ten Slash je pořád lepší (zdvih na rolety a šutry/kořeny v palbě, plus rezerva na ty ne uplně čistý dopady). Teda v dané cenové hladině (Al rám). V carbonu už bych se nebál ani toho Exka, s jeho váhou. Dá se na něj dát i 150vidle a ničemu to extra nevadí.

        0 0
    • Venda  

      Hele jestli chces H20 za sto litrů, tak si ho porid. Bude to tvoje kolo, ty na nem budes jezdit a tobe se musi libit. Na tuty se da poridit lepsi kolo v pomeru cena/vykon/pouziti pro tebe, ale kdyz se s tim „neztotoznis“, tak stejne nikdy tak rychlé a zábavné nebude jako tebou vybrany/vysneny H20. Snad mi rozumíš

      0 0
      • Boby83  

        Proč za 100litrů? Vždyť je tam za 76.

        0 0
        • Venda  

          Pravda, popletl jsem H20 a M30. Ale co jsem napsal plati i pro kolo za 76. Vlastne pro jakýkoliv kolo 

          0 0
          • Nutribird  

            S tím mohu jen souhlasit, kolo nemusíš chtít a pak je to ok. Vynutit si něco je o ničem.

            0 0
            • Nutribird  

              Se mi to nějak poprasilo ta odpověď. Člověk aby to kontroloval pořád do kola.

              0 0
      • Matyho  

        To vypadá dobře. nějaký zkušenosti s tímhle bikem? O Whyte jsem toho zatím moc neslyšel.

        0 0
        • theedge  

          Dva kamosi tu S-150 jezdi a maximalni spokojenost. Jak vylety tak to snese i dost narocny jezdeni. Za mne super univerzal pokud by ses chtel posouvat i do tezsiho technictejsiho jezdeni. Velmi dobry pomer cena a osazeni.

          Recenze na tu S-150 urcite najdes.

          Je to anglicka znacka a tady ji zastupuje ceska firma. Maji i kameny kram.

          0 0
        • RichP  

          Byl jsem ho projet a z kopce je to supr mašina. Není to ale mrštné kolo, spíš takový tank. Do kopce je to trochu horší, ale jde to. Asi bys ale víc využíval zamčení tlumiče ve výjezdech. Z trailovych kol má toto blíž k enduru a Neuron cf, kterého jsem nakonec koupil zase k xc. Jinak ale přístup v madefortrails na 1*

          0 0
          • Matyho  

            Sakra a to jsem byl nedávno 2× na Zlínsku… Budu si asi muset udělat výlet.

            0 0
            • EG6  

              Asi by byl v Lku k vyzkoušení i blíž :-D Problém spíš je, že jako u většiny dovozců letošní kola nejsou a modelový rok 2021 chtějí najednou naskladnit všichni prodejci. Takže k vyzkoušení by kolo bylo, ale ke koupení aktuálně už asi ne. Za mě je S-150 perfektní bike na pomezí trail a enduro a přesně tohle kolo jsem dva roky hledal. Každý má ale jiné priority a navíc nejsem jako majitel tří Whytů úplně nezaujatý.

              0 0
              • Matyho  

                Byl? :D No, koukám, že tu mají v L jen ten karbonovej model, alu mají na dotaz, čert ví co to bude znamenat. Dá se u nich ukecat nějaká sleva? :) Koukal jsem, že mají níž položenej střed a kratší kliky, někdo dokonce psal, že s s tím škrtá o terén (nevím jak moc objektivní hodnocení to bylo), je to nějak zvlášť znát?

                0 0
                • RichP  

                  Abych to upřesnil, já zkoušel S-150 C RS, tedy karbon. Geo je ale myslím stejná jako hliník a neměl jsem rozhodně pocit, že bych někde bral klikama nebo středem. To kolo vypadalo moc pěkně zpracované a ve srovnání s Neuronem a Oizem (jiný benchmark nemám) bylo tužší, stabilní, ale taky o něco méně obratné. Shimano a Fox chodí myslím o něco líp než Sram a RS vidle, ale není to nijak dramatický rozdíl.

                  0 0
                • EG6  

                  Jestli není skladem, tak je to asi marný, sklady v UK jsou prý taky prázdný. Slevu v této době asi nikdo nedá, určitě ne nijak dramatickou. Za normálního stavu to jde, třeba když se doprodává modelový rok, což je letos pase.

                  Se škrtáním žádné problémy nepociťuju, přitom jsem z tohoto důvodu prodával předchozí kolo. Hledal jsem enduro s vyššími zdvihy jako doplněk k trailbiku 130/130. Loni jsem z Ouletu pořídil Canyon Torque a byl jsem z toho zklamaný. Na techničtějších trailech jsem bojoval s nízkým středem, dost mě to sralo. Benefit, že je kolo s nižším těžištěm obratnější jsem nijak zvlášť nevyužil, stejně jako vysoké zdvihy. Ve svém věku už bikeparkový střelec asi nikdy nebudu. Aby se na tom dalo šlapat, musel jsem si přitlumit vidlici i tlumič, aby se tolik nenořily do zdvihu, tím jsem si zase omezil počáteční citlivost. S 150 má tuším o pouhých 5mm vyšší střed, ale je to jiný vesmír. Tím nechci hanět Torqua a vynášet do nebe Whyte, kdybych od nich pořídil G-170 na malých kolech, byl bych asi zklamaný stejně.

                  0 0
                • theedge  

                  Je otázka jestli teď vůbec něco koupíš … kola jsou hodně vyprodaný. Spíš si budeš muset něco vybrat a pak zavčas objednat novej model 2021.

                  0 0
    • Matyho  

      Mraky lidí tu hlasuje pro Propain, ale nikdo o něm zatím nic nenapsal…

      0 0
    • K2  

      Pro inspiraci se mrkni tady:

      https://enduro-mtb.com/…-mtb-review/

      0 0
      • Matyho  

        Ten Ripley vypadá pěkně, ale ta cena i se slabším osazením… :/

        0 0
        • čel.A  

          Co zkusit Polsko?

          0 0
        • tonik666  

          Platis za kvalitni ram s vynikajicim odpruzenim.

          U tebe bych zvazil toho FuelExe od Treka, pripadne dalsi kola do 140 zdvihu vpredu, treba Norco Optic.

          0 0
      • capo  

        Můžete mi prosím někdo objasnit smysl rozdílného zdvihu vepředu a vzadu?

        0 0
        • mirorek2  

          vzadu se zdvih měří kolmo a vidlice vepředu je vždy pod úhlem, tak se nějaké 1–2 cm ztratí a zdvihy s vyrovnají

          1 0
        • tonik666  

          Zdvih je primereny ucelu kola.

          Podivej se na HTcka, rozdil klidne 15cm a taky to funguje.

          0 0
          • capo  

            Ok, tak pro ta pomalejší se zeptám jinak, aby mohla odpovědět i ona. Pro jaký účel se používají kola s rozdílným zdvihem vpředu a vzadu? (a jak jsi jistě pochopilo, jsme ve vlákně o fullech).

            0 0
            • Boby83  

              Dobrý dotaz, také mi to hlava nebere a rád bych si o tom něco počet..

              0 0
              • wilda81  

                Máš hodně schopný bike, který se netopí ve zdvihu a stále hodně dobře jede.

                0 0
                • capo  

                  Jaký bike máš na mysli? Bobyho Neurona?

                  0 0
                  • wilda81  

                    Obecně. Rozdílný zdvih jsem vozil např. na Nukeproofech ( 160/130 + 180/150 ) a samozřejmě na každém HT ;)

                    0 0
            • Lochy13  

              Spatne polozena otazka. To neni o ucelu pouzivani, je to o konstrukci kola a naladeni odpruzeni aby predek a zadek spolupracoval. Proto je nekdy zdvih predek/zadek trosku jinej.

              0 0
              • capo  

                To úplně nechápu. Jaké jsou tedy typy konstrukce, které vyžadují rozdílné zdvihy? Dá se to generalizovat? Nebo to myslíš tak že každý výrobce si to ladí podle sebe a každé kolo se tedy chová jinak? Že ten centrimetr navíc na předku (třeba 140/130) udělá zásadní rozdíl oproti tomu kdyby to bylo obojí 130?

                0 0
                • wilda81  

                  Tak, že to kolo je navržené přímo na použití rozdílného zdvihu vepředu a vzadu.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  1cm zdvihu žádný zásadní rozdíl neudělá, ale pro jemné doladění se může hodit.

                  A generalizovat se nedá vůbec. Stačí třeba u tlumiče vyměnit komoru s malou negativkou za komoru s velkou (a to pořád na stejném rámu), k tomu poladit vložkování pozitivky a najednou ja vzadu průběh úplně jiný a může se k tomu hodit i jiný zdvih než předtím.

                  Také se tím někdy dá doladit lehce geometrie (chceš mírně výše/níže střed a lehce hnout s hlavovým úhlem – i když pokud chceš jen měnit hlavový úhel, tak můžeš když to lze použít excentrické hlávko).

                  A v reálu to často u prodávaných kol bývá tak, že nikdo žádný centimetr zdvihu vůbec neladí, ale prostě to tam dají bez jakéhokoliv objektivního důvodu.

                  Ono totiž v reálu se klidně liší délka různých vidlic na stejném zdvihu i klidně více než o 1cm a běžně se stejný rám prodává v různých osazení s různou vidlicí. A taky to nikdo neřeší, že to s každou vyjde jinak.

                  A stejně tak třeba sag. U různých konstrukcí negativek (různě velké vzduchové, ocelová, …) vyjde na stejném zdvihu vidlice pro podobné nastavení vidlice znatelně odlišný sag a opět to nikdo neřeší a klidně daný rám nabízí v různých osazení (různé vidlice).

                  Pokud se tedy má řešit nějaký 1cm aby to opravdu mělo nějaký smysl, tak je to možné až vždy pro konkrétní osazení kola a konkrétního jezdce a jeho naladění odpružení a jeho preference. Pak má smysl řešit, že by to sneslo o 1cm zdvihu více/méně a jiné další jemné ladění.

                  0 0
                  • McBlacky  

                    hlavne i vidle stejného typu mají jinou výšku dle použití patrony (Debonair vs klasika soloair například).

                    Mě to dává smyl z hlediska jízdního projevu, kdy vidle se většinou fouká, aby měla rezervu a na doraz jde jen když člověk něco vyloženě zprasí. Tlumič se pak nastavuje, aby pokud možno využil celý zdvih (neplatí pro BP lajny s velkými skoky a dropy). V reálu pak 130/130 chodí 115 vpředu a 125 vzadu – modelový případ.

                    1 0
                    • MlokCZ  

                      S tím souhlasím. Ale není to jediný faktor.

                      Když vezmu, že aktuálně vozím vzadu (a dnes už se osazuje na skoro všechny kola, včetně nízkých zdvihů) tlumič s velkou negativkou a navíc trochu více nafoukaný + žádná vložka v pozitivce → podporu středu zdvihu je opravdu velká, takže na menších překážkách to do zdvihu chodí méně.

                      A současně i přes uvedené nastavení je sag s velkou negativkou poměrně velký (a menší být vůbec nemůže, i kdyby se to přefoukalo sebevíc díky tomu, kde ve zdvihu je přepouštěcí kanálek).

                      Oproti tomu vidlice když mám aktuálně nahozenou Foxku s velkou negativkou, tak i přesto, že je s velkou negativkou, tak sag je poměrně malý.

                      A tedy i přesto, že to mám podobně nastavené jak píšeš, tak reálně je těch 130/130mm (co vozím) sladěno dohromady tak akorát. Tím myslím zejména chod na menších až středních překážkách. Vidlice mimo extrémně prudké sjezdy začíná z menšího sagu než zadní stavba a tím hravě dožene to co jsi uvedl.

                      S Auronem to pak bylo také slušně vyrovnané se zadní stavbou. Sag o něco větší než u Foxky (velmi odlišné chování v počátku zdvihu díky ocelové negativce). Auron je skoro o 1cm delší, takže s větším sagem ± stejná geo.

                      U Auronu byl odlišný průběh (zejména méně strmá křivka průběhu), takže chodil do zdvihu o něco ochotněji a tak to zase bylo se zadní stavbou vyrovnané. Na konci zdvihu mírně menší rezerva než u Foxky a dokázal jsem ho na doraz poslat o něco snáze (ale žádný častý doraz také nebyl).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        A teď oproti tomu příklad z jednoho mojeho fulla, který jsem jezdil x let zpět:

                        • zdvihy 140/125mm, tedy vepředu dokonce o 15mm více
                        • tenkrát Fox tlumič s malou negativkou, díky tomu (přispěl i průběh zadní stavby) extra malý sag, k tomu velmi položená křivka průběhu, takže chodil do zdvihu až moc (propadání ve středu zdvihu)
                        • k tomu lineárnější průběh vidlice, takže s větším nutným nafoukáním (aby nechodila po dorazech) velká opora ve středu zdvihu

                        Výsledkem bylo, že i přes +15mm vepředu to nebylo úplně vyvážené a zadní stavba chodila do zdvihu zbytečně více než vidlice.

                        0 0
                  • capo  

                    Trocha filozofování, tak to hodím pod tebe :)

                    Ad 1cm zásadní rozdíl neudělá – já mám 100/100 a chci přejít na víc. Na víc tak, abych pořád mohl jezdit po rovině (protože při různých přesunech a ve středních čechách najedu nejvíce) i do kopce (třeba i 3 hodiny, jako např. třeba výjezd od Gardy nahoru na Monte Altissimo). Ale zároveň si chci trochu více užít terénní pasáže a sjezdy. Vím že tedy musím jít do větších zdvihů, ale hledám vhodný kompromis.

                    Čeho se nejvíce bojím, kromě vyšší hmotnosti která roste se zdvihem, je houpání a zbytečná ztráta energie. Z tohoto pohledu mi přijde vzadu 130 jako max a 140 už jako přes čáru. (byť samozřejmě nejde 100% generalizovat. statistickou významností to tak asi bude i když určitě existuje kolo se 140 vzadu které se bude houpat méně než jiné se 130). Pro tohle houpání mi tedy přijde zásadní zdvih vzadu, nikoliv vpředu. A hranici mám v tuto chvíli na těch 130 (do roku 2015 jsem jezdil 26" trance s 125 vzadu a 120 vepředu a přišlo mi to ok).

                    Zdvih vidlice je pro mě důležitý proto, abych měl jistotu, že je to spolu dobře sladěné – ve smyslu průběhu zdvihu. Ale sám vlastně nevím co to znamená:

                    • když jedu po rovině nebo sjezdu ve standardním posedu a přejedu nějaký kořen, chci aby ho předek i zadek pobral se zhruba stejnou reakcí na mé tělo – aby nebyly ruce jak v bavlnce a zadek dostal kopanec.
                    • když jedu v hladkém ale prudkém sjezdu, se zadkem na zadní pneu, tak jasný že je váha hlavně na tlumiči, dokud nepřijde nějakej šutr kterej musí pobrat vidle. Samozřejmě přes ten šutr pak jede i zadní kolo, takže ho musí pobrat i tlumič – ale narozdíl od původně moc nezatížené vidle která ho pobírá téměř od začátku zdvihu, tlumič už byl hodně dole a je logické že při nějaké progresi vygeneruje silnější reakci…

                    Tedy se mi zdá že pro extrémní případy (jako ten příklad z kopce) se to dolaďuje dost špatně, ale pro ty situace ve standardní posedu by to jít mělo.

                    Je fakt že když si u kol co jsem si dal do tabulky přepočtu zdvih vidle na jeho kolmici k zemi, tak má největší rozdíl Yetti SB 130, které má standardně vidli 150 a vzadu 130. Jinak má většina kolmej zdvih o pár mm menší. Tenhle důvod osazení většího zdvihu vepředu mi přijde jako nejvíc smysluplnej. Zas ale pak nevím jestli z tohodle pohledu pak nevyřadit Neurona, Sparka, Orbeu Oiz TR a další co maj zdvih vidle stejnej :))

                    0 0
                    • pumpy  

                      Ahoj, ja jsem take v zime vybiral novy trailbike, ale se zamerenim vic z kopce, Kazdoapdne toto vlakno si ctu a mam pocit ze po tomto co jsi napsal je pro tebe dobra volna prave Neuron, dva mi kamaradi ho maji a hoodne si ho chvali, z kopce to sjede dost a a zaroven to jede pekne po rovine.

                      Jen pro srovnani ja mel ve vyveru tyto kola, vse kolem 130mm zdvihu, Norco Optic, Nukeproof reactor(ten vyhral) Ibis Ripley, Canyon Neuron, Giant Trance a commencal Meta. (vse 29 kola)

                      Pokud bych chtel jezdivejsi kolo (vic do XC co nece sjede – mrkl bych na Neurona nebo Trance.

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Jak to jede na zdvihu samotném až tak moc závislé není. To mnohem více ovlivní tlumič a využívání režimů jezdcem a jak moc se při šlapání daná zadní stavba zamyká.

                      Zdvih má větší vliv na negativní změny sagů. Do sjezdu to problém není, viz co píšu níže (tam se sagy přibližně srovnání). Ale do prudkých výjezdů to pak na vyšším zdvihu ještě více navýší sag na tlumiči a sníží na vidlici a už to vadit může. Zase se to dá do jisté míry kompenzovat zamčknutím tlumiče (což zase sag trochu sníží).

                      A pak další velký vliv je geometrie. Čím vyšší zdvih, tím většinou i agresivnější geo. A někomu to možná nevadí do výjezdů, ale mě tedy určitě ano.

                      Tohle si musíš vyzkoušet. Já mám tu hranici právě akorát někde u Neuronu (sám jezdím staršího Radona Slide, což je téměř identická geometrie s Neuronem a chování také skoro stejné). Tam je to za mě s dnešními Fox tlumičem ještě paráda na dlouhé výjezdy a to samé geometrie.

                      Dříve jsem jezdil více let i vyšší zdvihy a i jsem zkoušel dnes o něco agresivnější geo a to mi na dlouhé do XC laděné vyjížďky už nesedělo.

                      Každý to ale bude mít posunuté jinak (jak zdvihy, tak geo), takže žádná univerzální rada není.

                      Nějaký mm zdvihu bych vůbec neřešil a mnohem více se soustředil na to jakou chceš geometrii. Klidně se může stát, že pro někoho bude málo agresivní u některých kol kolem 150mm a pro někoho naopak moc agresvní u některých kol kolem 130mm.

                      0 0
                    • McBlacky  

                      uplne nemáš pravdu v té váze. Z prudšího kopce, i když máš zadek vzadu, je váha primárně na předku.

                      Aby kolo žehlilo dobře vidlicí na rovince nebo do výjezdu, bude dost velká šance, že v prudkém sjezdu budeš hodně ve zdvihu a často se budeš blížit dorazu. Dá se to řešit tokenama a naladěním kompresí, nicméně nemá to úplně 100%ní řešení. Podobně zadní tlumič, když jedeš do kopce a máš na něm většinu váhy, musíš použít změnu režimu, jinak to bude houpat – tedy za předpokladu, že to je nastavené na aktivitu na rovině a ve sjezdech.

                      Proto právě to značky ladí, abys neměl rozdíly v linearitě chodu pružících jednotek. Levnější značky a levnější modely v modelových řadách toho ovšem málokdy dosáhnou, protože se tam dá co je po ruce a stojí málo :/

                      0 0
                    • tonik666  

                      Jenže narazíš na to, že ty papírový čísla ve výsledku stejně tolik neřeknou. Moje Banshee v L co je papírově kratší když si na něj sedneš je delší než třeba kamarádova Orbea Rallon v XL.

                      Doporučuju vzkoušet.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Tak pokud nemají čísla špatně, tak to s reálem sedí vždy zcela přesně. Je ale potřeba umět čísla porovnávat. I když se vezme délka rámu správně dle reach, tak to samo o sobě nestačí. Je potřeba to přepočítat i dle stacku na kterém je to měřené.

                        A následně pak v reálu mít totožně poladěno. Tedy pokud přepočtený reach (dle stack) je totožný u dvou rámů, tak k tomu ještě také mít stejně dlouhý představec, stejně vysoko řídítka (a nejlépe stejná, protože úhel zahnutí také udělá dost). A nakonec totožně poladěné sedlo vůči středu.

                        Pokud je vše poladěno úplně jinak, tak je jasné, že se posed může zcela změnit.

                        0 0
                        • tonik666  

                          Zapomněl jsi zmínit, že řídítka musí být ještě stejně pootočená :D To všechno chápu.

                          Ale základní čísla taky nesedí – byl na to dokonce i článek snad na singletrackworld. Prostě každý výrobce to měří trochu jinak, čísla jsou z počítačových modelů, a i když uděláš zřejmý přepočet na stejný stack, tak to nemusí sedět.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Už mnoho let kupuju rámy i kola jen dle uvedené geometrie, následně ladím všechno až na 1–2mm a vždy mi to vyšlo bez problémů jak mělo.

                            Jediný problém vidím u délky vidlice. Ta pokud není u geometrie uvedená (a to dost často není), tak může být mírně jiná v modelu uvedneé geometrie a konkrétní osazené vidlice na kole, jak se ne tak úplně málo liší délky vidlic různých výrobců.

                            Délka vidlice mi jednou vypekla taky. Na HTčku, rám dle geometrie byl přesně pro moje potřeby. Počítal jsem, že geo je pro vidlici 505mm, což byla ± i pravda (± jednotky mm). Třeba Reba 100mm stepcast má aktuálně 503mm. A vím, že Suntourky jsou delší a i jsem měl změřené Epixony, že mají 515mm. To by bylo celé pořád ok, protože se u nich vozí o něco větší sag a ± to tak vyjde.

                            Ale pak jsem tu měl jednoho upraveného Axona, který měl horší provedení korunky (o pár gramů těžší, což by mi bylo úplně fuk, to lepší provedení nebylo dostupné). Jenže z té jiné korunky se vyklubal další celý 1cm navíc a ten Axon měl už celých 525mm a už mi to s ním tedy na tom rámu najednou nevyšlo jak by mělo ani s tím o něco větším sagem.

                            Pokud je daná i délka vidlice, tak tam už není co zkazit. Reach a stack nejde změřit jinak, tam je jednoznačné, co to má být. Pak už to tedy mohou být jen vyloženě chybně uvedené údaje, což se ojediněle stát může, ale u slušných značek to bývá opravdu jen ojedinělé.

                            Některé rozměry mohou být sporné na měření a může je každý výrobce měřit jinak. Tam patří třeba standover (každý výrobce může měřit v jiném předozadním bodu). A pak zcela zavádějící může být údaj o sedlovém úhlu.

                            Ale to už jsou nepodstatné údaje. Třeba sedlový úhel nemá na posed žádný vliv, pouze je potřeba pohlídat, aby při nějaké extrémnější konstrukci bylo vůbec možné nastavit sedlo do potřebné předozadní polohy.

                            Standover pak také není dnes už moc podstatný, všechny slušné rámy (tedy u fullu) jsou vždy snížené. Takže tohle je pouze pro někoho, kdo má krátké nohy a vybírá HTčko, tam to musí pohlídat.

                            1 0
                            • MlokCZ  

                              Oproti tomu zkoušení může být zavádějící daleko více. Zkoušení je super pro ty, kteří mají přístup jak to koupím, tak na tom jezdím a maximálně udělám nějakou velmi drobnou úpravu typu přehodit jednu podložku pod/nad představec.

                              Pokud kolo ladím více oproti továrnímu osazení, tak je zkoušení vlastně úplně k ničemu. U mě stačí první krok, že měním řídítka a hned je to o více centimetrů vše jinak (vozím dost úzká a z důvodu krátkých rukou se 4cm zdvihem).

                              Před lety jsem jel na jednom novém koupeném kole domů (bylo to něco kupovaného u nás na předobjednávku) v továrním osazení a těch 6km nejkratší cestou domů bylo naprosté peklo. Přitom to byla geometrie přesně na mě a po doladění jak potřebuji to sedělo perfektně.

                              Je pravda, že mám dost atypické proporce a někdo s průměrnými nebude mít takové rozdíly, ale i tak to se zkoušením není vůbec tak jednoduché.

                              0 0
                              • Matyho  

                                Musím řeči, že mě docela přivádíš do rozpaků :-D moc jsi mi to neulehčil vzhledem k tomu, že nemám moc tušení co přesně by mi sedělo za rozměry a přijde mi, že to člověk pozná jen zkušeností…?

                                0 0
                                • Venda  

                                  Hele v klidu. Pak je druha skupina lidi jako já, která at si pořídí cokoliv, tak se s tim szije a zvykne si na to. Ja neprizpusobuju moc kolo, vetsinou se prizpusobim ja. A neplati to jen u kol, ale obecně.

                                  0 0
                                  • capo  

                                    Na to celkem spoléhám. Ono je to hodně dané tím že Mlok má dost specifický proporce těla a už si s tím hodně užil, takže se naučil dobře identifikovat co chce. My obyčejní to máme jednodušší :).

                                    0 0
                                    • Gwaihir  

                                      Jako že nevíme, co chceme? :D Taky patřím do té skupiny lidí, co jim geometrie kola nic neříká a úpravy představce, řidítek, různé offsety a spol. mě také nechávají úplně v klidu.

                                      0 0
                            • MlokCZ  

                              A pak u fullů je potřeba si dát pozor na sagy, které to kolo bude mít. Sagy udělají hodně s posedem. A tedy je potřeba mít odhad zejména dle použitého tlumiče jak to pak v reálu bude.

                              Výrazně jiný sag znamená výrazný změnu v předozadní pozici sedla (pro pořád stejnou správnou polohu vůči středu) a tedy v důsledku významné zkrácení/prodlou­žení posedu.

                              0 0
                      • capo  

                        Na to zkoušení je blbá doba, kola nejsou, testovačky se nekonají (teda min ne třeba Canyon) :(. Ale jinak souhlasím, že nejlepší je vlastní zkušenost. Já jsem na ničem s moderní geo neseděl dýl než pár minut a to nestačí.

                        0 0
                • Lochy13  

                  Co je na tom k nechapani? Generalizovat se to neda a ano kazde kolo si vyrobce ladi dle sebe. Nevim co je pro tebe zasadni.

                  Uplne nevim kam miris….

                  0 0
                  • capo  

                    No ono to spíš vypadá že výrobce toho zas tak moc neladí :(. A proto aby mu seděl předek se zadkem (co do průběhu) tak použije vidli s větším zdvihem.

                    Já mířím k výběru nového kola a protože opouštím 100/100 a chci o něco více, ale nevím co přesně, tak se snažím chápat rozdíly, účel, smysl atp.

                    Co jsi myslel tou „spoluprací“ v předchozím příspěvku?

                    0 0
                    • Lochy13  

                      No tak bud tu rovnovadu udelaj ramem/prepakovanim a nebo jinym zdvidem vidlice – a jsou samo rozdily u ruznejch vnitrnosti (mas ruznej SAG) jak psali nade mnou, takze sice mas treba 140/130 ale kdyz na tom sedis tak uz je to vyrovnany. Ja bych v tom fakt problem nevidel.

                      Spolupraci – no aby predek/zadek chodili spolu

                      0 0
                    • theedge  

                      Tak přijde mi i logický mít vyšší zdvih vepředu na vidlici protože to víc žehlí rány do rukou. Ve sjezdu na kole stojíš a rány do zadního kola vnímáš daleko míň než ty do předního kola který ti jsou přímo do řidítek. Jsou i trailové HT které jsou vzadu samozřejmě pevné a na vidlici mají 140 mm.

                      0 0
                      • n_bye  

                        Já mám pocit, že je to hlavně protože zdvih je potřeba ve sjezdu. Při sjezdu se mi změní geometrie, zadek se odlehčí a vidle zanoří (jistě existují možnosti jak noření omezit, ale přeci jen to zanoří). Tim že přidám cenťák nebo dva vepředu, toto eliminuju. Ne?

                        0 0
                        • capo  

                          Viz výše, určitě to bude jinak ve sjezdu kdy jsi vzadu za sedlem a ve sjezdu kdy sedíš na sedle.

                          0 0
                          • theedge  

                            Kdy ve sjezdu sedíš na sedle ? :-)

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            Tak hlavně v 95% případů neplatí ani jedno.

                            Vzadu za sedlem bys pokud možno neměl být vůbec nikdy. To je pro sjezd zcela nevhodná pozice (kdy máš natažené ruce) ve které nemůžeš vůbec pracovat s tělem jak je potřeba. A nemáš dostatečně zatížené přední kolo, takže žádný grip.

                            Takhle dozadu za sedlo se chodilo před mnoha lety z důvodu zcela odlišné geometrie typu krátké kolo, hodně velký hlavový úhel, dlouhý představec a k tomu ještě hodně nízko řídítka.

                            Dnes jen ojediněle, kdy jedeš něco opravdu extrémně prudkého.

                            0 0
                            • capo  

                              Ano, myslel jsem něco extremě prudkého, nebo nějaké dropy. Chodím za sedlo hodně často na stávajícím kole, a nemyslím že by to nové s větším zdvihem a změnou HA z 71,5 na třeba 67 nějak zásadně změnilo. Extremě prudké věci jezdím relativně dost, to je taky důvod pro požadavek vyššího zdvihu.

                              0 0
                              • theedge  

                                capo, capo … ty tomu tady teda dáváš :-)

                                0 0
                              • MlokCZ  

                                Pokud to bude současně i s delším rámem s kratším představcem, tak dohromady to je naprosto zásadní změna. A pak samozřejmě je k tomu zásadní teleskop, který umožní správně pracovat s těžištěm.

                                Ale ten zcela zásadní rozdíl je i bez teleskopu.

                                Moc dobře si pamatuju, jak jsem na mnoho starších kolech (právě typu gemetrie 71° hlavový úhel a k tomu trochu delší představec typu 10,5cm) byl za sedlem permanetně. V totožném sjezdu by mě na svojich současných kolech ani nenapadlo se pohnout ani o mm směrem dozadu.

                                Ono stačí současné HTčko. Tam mám pořád klasickou XC geometrii, hlavový úhel pořád 69,5° a protože to je HTčko, tak po započtení sagu jde někam přes 70°. Ale mám tam kratší představec (ne superkrátký, pořád 7cm, ale k tomu užší řídítka, takže je to pro posed podbné jako na hodně širokých předtavec typu 4–5cm).

                                A už i na tomhle kole není třeba chodit až tolik za sedlo jako jsem musel dříve na kolech s delším představcem.

                                Na fullu (kde mám ten stejný představec) je to pak posunuté ještě o hodně jinam, protože 67,5° hlava. A k tomu vzadu znatelně větší sag než vepředu, takže se to posune naopak opačným směrem než u HT (i když v hodně prudkém sjezdu se sagy už srovnají).

                                A pokud sáhneš po něčem s hodně agresivní geo, tak bude hlavový úhel i u 130mm ještě daleko menší a bude to zase ještě o dost posunuté. K tomu některé rámy jsou dnes super dlouhé, takže představec půjde také ještě o trošku kratší.

                                0 0
                                • capo  

                                  Čemu říkáš agresivní geo, prosím? Jen abychom se sladili.

                                  0 0
                                  • MlokCZ  
                                    • malý hlavový úhel (u 130mm třeba 65–66°)
                                    • dlouhý rám (tedy v reálu velká hodnota reach, která správně určuje délku rámu)
                                    • k takovém rámu pak adekvátně krátký představec (třeba 3–5cm)

                                    Čím dál více značek posová agresivnější geometrii čím dál do nižších zdvihů. Neuron je právě ještě jeden z rámů, které tak posunuté nejsou a na daný zdvih a dnešní dobu má konzervativnější více do XC laděnou geo.

                                    1 0
                                  • mirorek2  

                                    xl reach přes 500 a HA pod 65

                                    1 0
                                    • capo  

                                      Jediný kolo který má HA kolem 65 z těch „běžných“ kolem 120–140 zdvihu je Norco Optic. Jinak se všechno motá spíš 66–67. Tedy v téhle kategorii kol to není jen agresivní, ale spíš naprosto výjimečné. Reach nekomentuji, mám je nalezené jen pro L a tam jde k 500 jen Ripley.

                                      0 0
                                      • Edwin  

                                        Ještě tallboy. Bohužel.

                                        0 0
                                        • capo  

                                          Ten má 65,7, to už je spíš k 66, proto jsem ho nejmenoval. To už bych musel zmínit i Yetti SB130 s 65,5 :).

                                          0 0
                                      • tonik666  

                                        Podle mě nepotřebuješ HA 65. Klasický Spectral je skvělý kolo a HA 67 je úplně v pohodě.

                                        HA 66–67 úplně v klidu.

                                        0 0
                              • MlokCZ  

                                V profilu vidím k těm 71,5° navíc ještě poměrně dlouhý představec (na tu šířku řídítek rozhodně), takže to bude změna opravdu velká.

                                I Neuron, který nemá vůbec agresivní geometrii je osazený stadardně 6cm představcem. K tomu těch 67,5°…

                                A k tomu dnešní tlumiče s velkou negativkou s daleko větším sagem než se jezdilo u tlumičů s malou negativkou.

                                0 0
                                • capo  

                                  Na edictu mám 8cm tak to je jen o 30% :))

                                  A ohledně té větší negativky s logicky souvisejícím sagem – nepřidává právě tohle samo o sobě víc houpání?

                                  0 0
                              • McBlacky  

                                dropy extrémně vzadu ? Pokud myslíš skutečně dropy, kde existuje určitá fáze letu a ne jen sjetí prudké překážky se schodem na konci kde je třeba předhodit předek, tak pozici extrémně vzadu bych nedoporučoval.

                                0 0
                                • capo  

                                  Psal jsem někde o dropech extremě vzadu? Mlok psal, že se za sedlo nechodí a já psal, že v dropech ano a v hodně prudkých pasážích taky. Toť vše.

                                  0 0
                        • MlokCZ  

                          Jenže tohle řeší dnes už sagy. Běžné nastavení na rovině bývá:

                          • sag vzadu kolem 30% (a pod 25% to ani v podstatě nejde u tlumičů s velkou negativkou).
                          • sag na vidlici 15–20%

                          A pokud je to na kole, kde se to cílý více ke sjezdům, tak je to navíc už nastavení ve stoje v attack pozici. A na tlumiči se vozí někdy i více než 30% sagu při nastavení na rovině.

                          Ve sjezdu pak platí co jsi napsal, ale tím dojde tak akorát ke srovnání sagů a to často třeba až v trošku prudším sjezdu (pokud je to nastavené na rovině pro attack pozici).

                          Na kolech laděných více do XC se to většinou nastavuje v sedě. Tam pak dojde k vyrovnání sagů už dříve. I jen postavení do attack pozice už lehce sníží sag na tlumiči a zvýší na vidlici, takže už se to může srovnat pro jen velmi mírný sjezd a v prudkém už může mít vidlice sag větší.

                          A pak do toho ještě mohou promluvit hejblátka, zejména na tlumiči:

                          Já třeba jezdím většinu času tlumič na střední mírně omezující poloze, která při šlapání dynamicky drží mírně nižší sag. A do pořádného sjezdu tlumič otevřu. To nejen mírně zvýší aktivitu tlumiče, ale současně lehce zvýší sag, což právě zase kompenzuje tu změnu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo.

                          0 0
                          • mirorek2  

                            přesně tak, na Patrolu jsem měl na tlumiči 35% (X2) a bylo to cajk, na doraz jsem se nikdy nedostal a funguje to skvěle

                            0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0
    • JH33  

      a co Kona hei hei model 2017 v karbonu? jak moc za ty tři roky to kolo „zestárlo“ ?

      https://www.bikeassault.cz/…-m-27-5.html?…

      0 0
    • theedge  

      Tohle bude určitě zajímavá a často kupovaná varianta:

      https://www.pinkbike.com/…-travel.html

      0 0
      • nomecz  

        tak pokud je rám stejný a změna zdvihu se řešila jen delším tlumákem a vidlou ( a k tomu ideálně dokoupit nové vahadlo) tak by to bylo supr

        0 0
    • tomas.nov8  

      Budu prodávat teď svého Instincta Carbon 50 ve vel. L, kdybys měl zájem. Plná záruka, byl bys první majitel v záručáku, mám ho teď asi 3 měsíce. Kdybys ho chtěl zkusit nebo se na něj kouknout, tak klidně dej vědět, jsem z Prahy a mám ho u sebe na prodejně. Chtěl jsem si ho ještě na srpen nechat a něco na něm najet, skoro jsem se na něj letos nedostal, ale když bude zájemce, tak ho klidně už pošlu dál.

      Je to ta béžová varianta – https://www.bikes.com/…nstinct/2020?…

      0 0
    • Matyho  

      Tak jsem v pondělí koupil ten Whyte S-150 a zatím pecka, maximální spokojenost! Díky EG6 za půjčení k vyzkoušení a všem za rady :-)

      0 0
      • Boby83  

        Užívej ho a ať pořádně šlape ;)

        A koukej mu udělat profil, těchto kol tady moc není :)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.