Prosím poradte mi s výběrem trekingového kola. Jediný problém je, že vážím 128 kg, ale nyní hubnu (za poslední měsíc 7kg) a chci to podpořit ještě další aktivitou, když je tak hezky. Rozpočet bych viděl 10 – 15 tisíc. Měřím 184 cm. Díky moc za rady
Prosím poradte mi s výběrem trekingového kola. Jediný problém je, že vážím 128 kg, ale nyní hubnu (za poslední měsíc 7kg) a chci to podpořit ještě další aktivitou, když je tak hezky. Rozpočet bych viděl 10 – 15 tisíc. Měřím 184 cm. Díky moc za rady
proč chceš treka?kup si bajka :)
hoď sem nějaký odkazy…
Odkazy na co presne?:) Trek protože chci něco na klidnější jízdu po cestách/stezkách. Doporučeno mi bylo nějaké kola od treku a nějaké od Scott Sportster 30 nebo 50.
Tak myslel jsem,že už sis projel net a že už máš pár kandidátů…
No bylo mi doporuceno tohle, popravde se v tom prilis nevyznam, proto potrebuju poradit. Jde hlavne o tu hmotnost, at to vydrzi.
V této cenové relaci jedině kolo poskládat na zakázku. Pokud bys přijel do Přerova, mám kamaráda co by ti postavil kolo na míru aji na tvou hmotnost. A měl bys jistotu, že to vše vydrží.
Použij vyhledávání a napiš do něj „Scalar“.
Tak já mu pomůžu…
http://www.bike-forum.cz/…l-10024.html
nebo
http://www.bike-forum.cz/…l-35346.html
Napiš mu a domluv se sním.Staví kola na zakázku,pro tebe asi to nejlepší řešení.
Pevná vidlice je jedno možné řešení, druhé je vzduchová NRX RLD, kolem 15 tis. už by se slušně osazené kolo (Deore) dalo postavit.
Ty Scotty s netlumenými vidlicemi NEX dělanými na hmotnost 70 kg mne pobavily.
TO jste mě celkem deostali:) Já si říkal, že by neměl být problém to koupit někde. Přece jen u těch Trekl uvádí hmotnost do 136kg například, skládat kolo mi připadá docela složité. Každopádně se Scalarem se určitě spojím. Kupované se teda podle Vás moc sehnat nedá jo? Díky moc za pomoc, M.H.
Kupovaný se sehnat dá, ale za stejný peníze bude hůř vybavený, Scalar to vyladí pro tvý potřeby.
Těch 136 kg nosnosti asi nebude myšleno u trekingového kola kolem 13000kč :) ikdyž zrovna TREK si podle mě na rámech dává záležet :)
me prave prekvapuje, ze nikde skoro nejde zjistit nosnost no:( ale tak kdyz treba mesic pockam tak budu mit treba tak 124, za se o neco mene…
to když budeš takhle čekat na menší váhu,tak toho moc nenajezdíš…:)kolo považuji za jeden z nejlepších prostředků na hubnutí,alespoň u mě to tak funguje :)
tak tak, scalar už určite niečo použiteľné vymyslel :D
tak ja zacal chodit k doktorce, takze stravu mam zvladlou v pohode, hodne chodim, cvicim, posilovaci aerobik atd. takze jde to dolu, ale kdyz je tak pekne tak to chci podporit kolem no…tak ten mesic bych to jeste vydrzel kdyz by se pak dalo sehnat kolo jednodussi cestou:ú
to že za měsíc shodíš 4–6kg a budeš mít třeba 120 kg nic nemění na tom,že nic lepšího prostě mít nebudeš,než to co ti může nabídnout (postavit) scalar.pochop,že tady je skupina lidí,alespoň někteří,který se v kolech opravdu vyznají a rádi pomůžou ostatním i třeba s výběrem nového kola.myslím,že v historii je tady toho dost…ale jak chceš :)
Já samozřejmě věřím:) jen třeba ČB mám i docela hoodne z ruky:) ale napsal jsem mu..urcite souhlasim ze to muze byt lepsi cesta..
Jdi do biku, jinak budeš pořád řešit štíplé duše…
TOTO je naprostý nesmysl.Stavěl jsem krosová kola pro lidi nad 150 kg a jezdí bez defektů. Pokud má někdo opačné zkušenosti , pak je to diletantství.
Já takovou zkušenost mám. Člověk pak musí být sakra opatrný při najíždění na chodník a podobně.
Ono to vyzaduje trochu rozumu aj od toho,kto na tom jazdi, ked ma napr. 130kg…
Souhlas, je velký rozdíl kdo, jak a kde s kolem jezdí. Už to řeším, nejlepší varianta mi přijde 29er rám, vidlice a kola, ideální by byl vzduchový Rock Shox Recon, hydraulické kotoučovky… a dát tam crossové převody a gumy. Zase bude problém s cenou, do 15 tis. to bude těžké nacpat.
namiesto krosových prevodov dat mtb- v kopcoch to dost pomože a max rýchlost bude len o málinko nižšia
namiesto krosových plášťov dat rýchle mtb gumy- pohodlie a grip bude hodne lepšie všade okrem uplne hledkého asfaltu
a bude to fajn kolečko… 8o)
To je prave to co tu resim. Samozrejme je mi jasne ze se ze zacatku budu muset vyhybat patnikum a nejakym nerovnostem. Ale vaha klesa a bude klesat i dale:) Jde mi o to, co si mam ted poridit, at mi to na jezdeni vydrzi pri tech 128 kg.
Kamarad mi jeste doporucil toto: co si o tom myslite?
to tě kamarádi teda nemají moc rádi ;-)
Dyť to má XT hazku! :-D :-D :-D
Žádné seriově vybavené kolo nemůže v této cenové kategorii splňovat tvé požadavky. Opravdu nemáš moc na výběr a sestavení na zakázku je tvá jediná možnost, pokud chceš fungující kolo.
Tak ja rikam, ze tomu nerozumim:) Proto se radim. Jeste jeden kolega co ma taky tak podobne vahu si chvali toto: Jinak asi nezbyde nic jineho nez slozit.
to už jsi na 20k to už ti pan scalar složí pěknou raketu :)
Zkus se nebránit skládání dostaneš raketu za lepší cenu a bude mít i slušnou funkci.
asi máte pravdu:) akorát ty ČB jsou docela daleko:) a jak je to tam se zárukama? já jsem docela tvor v česku nedůvěřivý se přiznám:( Každopádně se Scalarem jsem už v kontaktu, škoda že je z takové dálky:(
Koukám, že jseš taky z Ostravy. Jsem taky zastánce názoru, že pro tvé proporce je nejlepší volba individuální stavba.
Nechci Skalarovi brát kšeft, ale jelikož se ti nelíbí ta dálka, tak si dovolím poradit, že parádní cykloshop na stavbu kola je ve Staré Vsi nad Ondřejnicí (vedle Krmelína, Brušperku apod.). Majitel je bývalý závodník, rozumný chlap co rád se vším poradí a navrhne pro Tebe nejlepší alternativu za slušné peníze. Zrovna zítra tam jedu skládat další bajk.
Tady máš jeho web >>> http://cykloprikryl.wz.cz/
– sice na webu toho moc není, ale v okolí Ostravy to je fakt nejlepší volba.
Omlouvám se Scalare za možné zhacení Tvého kšeftu, ale jen se snažím pomoct :)
Díky za tip! Určitě to není přebírání kšeftů se Skalarem jsem pořád v kontaktu a je to jedna z možností i přes tu dálku. Podle Vás na to teda nemám spěchat jak vidím:) A o tom, že to bude skládané kolo je asi rozhodnuto:)
Kup si TREKA, ten je na 136 kg, akorát nebude za 15, protože potřebuješ vzduchovou vidli. I když já mám Recona a jezdím taky (135kg).
Právě jsem se od něj vrátil, vybral jsem si rám, barvu a všechny komponenty (29palců; velikost rámu 21).
Pokud chceš skládat někde v okolí Ostravy tak neváhej a jednoznačně tady. Chlapík je fakt super se vším mi skvěle poradil, byl ochotný, trpělivý. Nechal mě vyzkoušet 26 a 29 palcové bajky, na základě čeho jsem se rozhodl pro 29. A také tam má pěkný výběr kol, zhruba 100 a všechny různé komponenty. Prostě profík.
Už se moc těším, až mi zazvoní telefon a dojedu si pro něj (:
Kolik ti zaplatil? :D
spíš kolik si zaplatil a za co.
Nezaplatil mi nic. Nemám s ním nic společného. Jen je to dle mého názoru příkaldný obchodník.
A já neplatil zatím nic (kupodivu nechtěl ani žádnou zálohu).
Ale odhadem mi říkal, že to bude něco kolem 15K.
Rám Core Sprinter 29, ráfky si nevybavuju, jinak osazení komplet deore (3×9), brzdy si také nepamatuji každopádně hydraulické, vidlice raidon (olej), pláště podle mého kolegy co mi radil Continental – 2,2 (prý jsou to rakety na 29er :), a doplňky jako rohy zoom a zbytek jako sedlo atd pořeším až bude kolo hotovo a půjdu si jej vyzvednout.
Pak někdy nahodím fotky (Bůh ví kdy, jelikož jsem 2 měsíce po operace kotníku a budu rád když vyjedu za měsíc) :)
škoda, že ses mi neozval, mohl jsi mít lepší rám, vidlici Rock Shox Recon i s tím zamykáním na řidítkách…
Že by výhodný nákup Recona? :)
Pravděpodobně silver verze, že?
Takže něco takovýho? :)
Jinak rám koukám tady maloobchodní cena celkem nízká, zkusím zjistit kdo to dodává. Každopádně váha průměrná.
Takže za těch 15 tisíc to není nic zázračnýho.
Raidon bude předělávat na olej? Jinak je to mazaný obyč vazelínou. Brzdy bych tipnul hydry Alivia.
Hlavně ať jsi spokojený, nebude to tak špatný kolo, ještě by mě zajímalo co tam bude za kola, to by tě taky mělo celkem zajímat, když už si necháváš stavět.
Více méně jo akorát vidla je černá a rám taky.
Původně jsem tam šel s tím, že budu mít vzduchovou vidlici (podle toho co mi zde na foru doporučovali, ovšem kolega i obchodník mi to vymluvili a rozhodl jsem se pro raidon i kvůli údajné menší pracnosti / ceně údržby). Možná jsem to spletl s tím olejem, ale je hydraulická.
2scalar >>> jsem si vědom, že jsem na tom mohl být lépe, ale já jsem spokojen. Konečně pořádné kolo po 6 letech, navíc v ideální velikosti (ne jako do ted 18'') a hlavně si odpruženou vidlicí a ne pevnou :)
Nabízel mi tam i krásného FOCUSe, osazený xt deore (mám dojem, že xt nevím jsem amatér) ale po porovnávacích jízdách 26 a 29er byla 29 jasná volba :)
Raidon je vzduchová vidlice. Jak tak koukám, tak ani pořádně nevíš co ti tam nastrojí, ideální kupující :)
Tak tím pádem to raidon ,,nejspíš'' nebude. Nevím… a je mi to vcelku jedno, stejně mám radost jako malej kluk a už se těším až ho protáhnu. :)
Aha, tak hlavně že máš alespoň teď tu radost :)
Takže XCR, staré deore, nic moc rám, kdo ví jaké kola, to zas tak bomba stavba není chlapče, tu vidlici bych si ještě rozmyslel, aby pod tebou fungovala, nevím ale kolik vážíš.
Nevím, jestli si to uvědomuješ, ale už děláš tomu prodejci slušnou antireklamu.
Ty to tak se svejma zakaznikama bezne delas?
Já bych stavěl a nejlépe klasické MTB 26", 28" kola se budou pod tvojí hmotností víc kroutit, zdaleka nemám tolik kg a kroucení větších kol poznám poměrně zřetelně, budeš taky častěji muset centrovat. Na MTB se dají dát pláště vhodné na jízdu i po asfaltu, navíc díky většímu objemu vzduchu budou i pohodlnější.
Ať je to jak je, jak už bylo řečeno seriové kolo za tyhle peníze takové, aby vyhovovalo tvé hmotnosti neseženeš.
Nemluvím o tom, že nohy na crossových vidlicích jsou většinou slabší než na MTB, pokud se bavíme o odpružených vidlicích. To taky k tuhosti nepřispívá.
já bych doporučil skládačku, ta 20" kola se budou kroutit ještě méně než kola na MTB (:
A něco k věci by nebylo?
předpokládám, že čím menší kola, tím tužší výplet. pokud jsou 28" kola měkká a 26" kola tužší, potom budou 20" kola ultratuhá.
To sice budou, ale zase už se rapidně změnej jízdní vlastnosti, setrvačnost, navíc by to vypadalo dost blbě, takže tady bych to asi takhle nesrovnával, ale vím, že ty jen rýpeš a máš pocit, že ti haním velký kola. To ne opravdu ne, protože ty nemáš 130kg.
Velká kola nejsou žádný problém ani při 130kg. Jen je potřeba tam vybrat vhodná kola. Při 130kg jezdci se snáze ztratí, že kola budou těžká, takže pak není žádný velký problém.
To jakože těžký jezdec nepozná rozdíl v hmotnosti kol? To snad ne.
To nemůžu sloužit co který 130kg+ jezdec pozná nebo ne. Ale ať to pozná nebo ne, tak pár set gramů i když to je na rotačních částech je zanedbatelné oproti váze celé soustavy a potřebnému výkonu k pohonu hmotnosti celé soustavy jezdec/kolo.
Tak já nevím, já mám 100kg a rozdíl třeba 300g na kolech poznám celkem dost. Na crossu mám kola cca 2.2kg s pláštěma RaR 622/35 tuším 450g jeden, k tomu cca 150g duše a než to vždycky roztočím je to děs :)
Nechci ti radit, ale co třeba takhle dietka ? ;)
Já si ale nestěžuju na svou hmotnost. Ono právě na MTB s kolama cca 1700g se rozjedu razdva, to byl jen příklad, že hmotnost kol sakra poznám i když mám lehkou nadváhu.
Takže si jezdil na tom stejném kole o 300g lehčí kola nebo s čím to srovnáváš?
Na výkonu při zrychlování to bude směšně malý rozdíl. Nebudu to počítat znovu přesně, jen vyjdu z toho výpočtu co tu byl pro 26×26, kde byl právě počítán rozdíl kolem 300g na pláště a kola. A k tomu ještě dalších 200g jinde.
Pro 75kg jezdce to vycházelo na 1% rozdílu výkonu pro zrychlování.
Tady to bude pouze rozdíl na kolech a mnohem těžší jezdec, takže se to dostane někam k 0,5% rozdílu potřebného výkonu. A to se bavíme pořád pouze o zrychlování, kde je situace nejhorší.
Hele víš jak já se k těmhle výpočtům stavím, vážím si, že se o to tak zajímáš, ale ne všemu uplně věřím. Třeba vím, že když mám nízkej tlak v pneu, tak se prostě daleko víc nadřu i když ty jsi tu několikrát dával nějaký čísla, že jeto zanedbatelný :) Zrovna tak se vzorkem, tam cítím při jízdě taky obrovský rozdíl.
Jinak třeba na předchozím Cannonu jsem měl nouzově kola cca 2.1kg, stejný pláště, stejný duše, pak jsem zaplet kola co měly 1650g a najednou to jelo jako raketa, i co se týče manévrování předním kolem mi to přišlo daleko lepší.
Věř si čemu chceš, v tomhle případě je to jednoduchá fyzika, kterou nejde obejít a prostě to tak je (a žádné Tvoje pocity na tom nic nezmění).
U plášťů a nízkého tlaku jsem to takhle obecně nikdy nepsal. Pokud jsem dával nějaká měření, tak to bylo pro konkrétní pláště, konkrétní hmotnost jezdce, nejspíš ještě bezduše. Navíc všechna měření u plášťů odpovídají rovnoměrné jízdě konstatní rychlstí a nezohledňují ostřejší zbáběr, zrychlení a další faktory. Takže tam je to mnohem složitější a nic tam není tak jednoznačného a není to základní jednoduchá fyzika.
A co se týká vzorku a rychlý x pomalý plášť, tak tohle může dát rozdíly na potřebném výkonu mnohonásobně větší než ta hmotnost kol. A zvlášť u méně nadupaných jezdců, u kterých se větší část jejich výkonu spotřebuje na překonání valivého odporu.
Rozdíl pomalý plášť x rychlý (třeba RaR x HD) může udělat při 20km/h pro slabšího 75kg jezdce (počítám s podávaným výkonem 100W) klidně i 15–20% rozdílu potřebného výkonu pro udržení té rychlosti. A to už je sakra rozdíl.
I jen RaR x NN na zadním kole může být pro takový případ kolem 5%.
A ty už bereš hned 0,5kg rozdílu na kolech, kde navíc ta těžší mohla být klidně i současně méně tuhá.
A hlavně placebo je mocné a subjektivní pocity pro objektivní hodnocení často zcela zcestné.
Klidně vybírej del subjektivního pocitu, ten je pro jízdu také důležitý, ale nedělej z toho obecné závěry, že něco tak platí.
Placebo dokáže i vyléčit ;)
Jinak co se týká UST, tak jsem bohužel nepoznal vůbec žádnej přínos co se jízdních vlastností týče.
to že se ti zdá že to jede líp než kola o 300g těžší je jen psychika :)) znám to, když si koupím něco lehčíh na kolo tak mi přijde že to letí jak nikdy předtím, a to stačí když koupim nové řídítka :P… je to jen ten pocit že víš že je to lehčí jinak je to podle fyziky jak psal Mlok :))
A kvůli tomu si vytáhl rok staré vlákno?
nebo ten Android, jak radí henhao :-)
Pokud se pod Tebou 28" kola kroutila a povolovaly se v nich dráty, bude to tím, že byla ze špatných komponentů nebo špatně zaplatená (nebo oboje).
Větší kola mají větší styčnou plochu s terénem, působí tedy na ně menší tlak při stejném zatížení.
Delší dráty se logicky více ohýbají, to dá rozum a třeba problém se škrtajícíma kotoučema při prudkých zatáčkách má hodně majitelů 29" kol, já měl ten problém taky a to jsem měl kola za nějakých 10 tisíc. 32 drátů.
A druhá věc je vidlice, i na NRX vidlici, pokud by se vůbec vešla do rozpočtu, jsou nohy jen 30mm a vím když jsem jezdil vidlici s 30kama nohama, tak se taky kroutila celkem fest, levnější NCX má dokonce jen 28mm vnitřní nohy.
A tohle spojení tenkých nohou, měkčího 28" výpletu (26" výplety prostě tužší budou, pokud to chceš popřít, tak nevím co jsi zač) mi nepříjde jako něco ideálního pro 130kg chlapa, to se na mě nezlob.
přečti si celé vlákno
Já mu prostě radím MTB z důvodů mnou výše zmiňovaných a ty jsi začal bránit crossa. Nepotřebuju si číst celé vlákno.
Podle mě je zkrátka pro takhle těžkýho jezdce ideálnější MTB kolo, to je vše.
MTB si nemyslím, že je pro mne vhodné. Zaprvé doufám, že do konce roku to stáhnu pod stovku. Za druhé jezdím výhradně po cestách a stezkách, maximálně nějaká polní cesta.
Znovu, přečti si celé vlákno a zjistíš, že nebráním crosse, naopak nabízím upravenou 29er se vzduchovým Reconem.
jaký vliv mají delší dráty na škrtání kotoučů? já měl vždycky za to, že na škrtání má vliv tuhost vidlice a osy kola.
Tak schválně si zkus někdy položit 28" kolo tak aby se opíralo jen o střed a zkus promáčknout ráfek, uvidíš že to jde o dost lehčeji než na 26" kolu, taky samozřejmě větší ráfek se taky ohne lehčeji.
A jakou to má souvislost se škrtáním kotoučů?
No když se ohýbá při jízdě kolo, tak logicky začne škrtat kotouč.
A ve spojení s vidlicí s tenkýma nohama což jsem psal, je to pak markantní.
imho capina…
Jak souvisí ohýbání kola způsobené výpletem s ohýbáním kotouče? A ať se pořád jen neptám, tak i rovnou odpovím. Nesouvisí to spolu vůbec.
Rozhodující pro škrtání je tuhost pouze náboje s osou + rám + vidlice.
Ale abych zase nenadržoval větším kolům, tak tu vliv větších kol bude a to ten, že páka působící na ty kritcké části je u větších kol větší.
A konkrétně z praxe. C29ssmaxy, u těch mi brzdy sem tam škrtaly (větší náklon), u Red Metal 29 XL vůbec. Samozřejmě těžší jezdec na tom bude hůře než já, neviděl bych v tom ale žádný problém pro použití popsané zadavatelem. Navíc může mít kola klidně ještě tužší než ty Red Metaly 29 XL a to i za nižší cenu (jen samozřejmě pak tak kola budou těžší).
Takže když se ohne ráfek, tak se náboj ani nehne mi chceš říct?
nemělo by to být právě naopak? že pevnější kola víc cvičí se spojem osa-vidlice, protože měkčí kola pohltí víc sil, které na ně působí?
zajimavy myslenkovy cviceni, ale ze bych chtel umyslne kola ktery sou min tuhy to teda nee …
Asi tak no, já jdu radši na oběd :)
tak jak to je? já mám za to, že čím víc se kroutí kolo, tím méně se kroutí vidla.
ja si myslim ze cinkani kotouce v zatackach delaj tenky nohy u vidlic. Jinak tohodle problemu sem si treba na svym kole GF Cobia nevsim, takze bych to nezobecnoval :)
No já měl Cobii taky a škrtalo to jako blázen, možná moc řežu zatáčky :D
Stejně nejvíc dělá velikost mezery mezi deskami a kotoučem.
Na 26" fullu s X-12 osou a Red Zone XLR v zatáčkách kotoučem škrtám. Na 29tce bez pevné osy a s o něco méně tuhými koly neškrtám.
A je to jen o tom, že na 29tce mám Elixiry s o něco větší mezerou než u The One na fullu.
mam na kole magury, ne ty puvodni mechanicky tak to muze bejt tim
Hnout se samozřejmě může a aspoň minimálně se hne nejspíš vždy. Ale nesouvisí to přímo s tím o kolik se ohne ráfek. Když bude tužší výplet a ráfek se hne méně, tak náboj/rám/osa se pořád pohne úplně stejně, možná i nepatrně více (jak bude méně energie pohlceno deformací výpletu).
Ono to je stejně hlavně o tom, co bude jezdit. Kamarád 140kg+ jezdí několik let cross a nějaké větší problémy nemá ani se sériovými nijak zázračnými koly (místo toho by se dala postavit o dost tužší a odolnější kola), ani s tuhostí vidlice.
Jediný problém měl s pružinovou vidlicí, kde měl sag kolem 50% a na doraz šel už když se na vidlici jen podíval :-)
Po výměně za vzduchovku (ale pořád 30mm levnou) to už jde.
Druhý problém míval s plášti, pořád cvakal (samozřejmě foukal co to šlo). Po výměně za Marathony Supreme 1,6 (2,0 v té době ještě nebyly k mání a ani nevím jestli by se mu tam vlezly) také v pohodě.
Je jasné, že kdyby jezdil často pořádný terén, tak mít problémů bude spoustu. Jenže to stejně jako tazatel nejezdí, jinak by šel rovnou do biku.
Navíc je to typický drtič extra nízkých kadencí, takže jezdí běžně i 48/11 na tom crossu, na biku by to bylo horší.
A kotoučovky na tom crossu má.
Tak já nikomu nevymlouvám ať nejezdí na crossu, jen prostě já osobně bych volil při této hmotnosti MTB, to je vše. Vysokej zas tak moc není.
Ale jestli zhubne jak má v plánu na 100kg, tak už je to celkem fuk.
A vidíš, s tím cvakáním měl taky problém, přitom scalar psal, že je to blbost, já mám stejnou zkušenost z crosse, stačí projet po nějaký polňačce, najet na nějaký kameny a je to a nebo to foukat na tvrdo jak kámen, ale to je zas pak dost nepohodlný.
Kvalitní pláště se necvakají, dal jsem zakladateli vlákna do nabídky Schwalbe s ochranou.
Já měl ale na mysli duše, ty se většinou cvakají.
Cvakají samozřejmě duše, ale plášť na to má zásadní vliv. A to nejen objem a tlak.
Zrovna v tom uvedeném případě toho kamaráda, tak nepřešel na o moc objemnější plášť. Marathon Supreme 1,6 je pořád slušná užovka a doporučil bych mu rovnou 2,0 kdyby se v té době už vyráběl a vešel se mu do zadní stavby.
Jak píšeš, je to hlavně o tom kde a jak člověk jezdí, já pracovnímu crossu dávám celkem na prdel, skočky z obrubáku, jízdy po poli mimo cestu, prostě všude jako s mtb.
no mě jde o cesty a stezky, max polni cesta…zadna divocina:)
Tak ona někdy i horší polní cesta je na crossu s přefouklejma pláštěma utrpení :)
Dobrá volba bude co psal Scalar, 29"MTB s pevnou vidlicí nebo Reconem. Pokud to se solidníma kolama zvládne do těch 15 tisíc, tak je to naprosto OK.
Tak to určitě. Třeba konkrétně v Plzni jezdím poměrně často u Lopatárny podél řeky směrem ke střelnici.
Pro ty co to neznají, tak jem tam úzká cestička v trávě, která je dlouhodobě vyšlapaná/vyježděná, takže má trvale tvrdý povrch a je to takřka rovina (nepatrný sklon jako tok řeky), takže to tam jede oběma směry.
Na první pohled nemá žádné velké nerovnosti, ale menších nerovností je tam hodně a jsou souvisle pořád. A i na 29tce s málo foukanými RaR 2,25 dokáže slušně naklepat. A ono je to pak těžké, jestli se nechat naklepat jak řízek nebo to odjet ze sedla. Jenže na odjetí ze sedla to zase není zrovna krátké.
Mimochodem takhle konkrétní cestička je na 26" HT s odpruženou ještě horší než na 29 celopevňáku.
Takže i takovou na první pohled pěknou cestičku jezdím mnohem raději na fullu.
Na crossu s přefoukanejma pláštěma je utrpení cokoliv mimo opravdu pěkného asfaltu :-)
No uvidím tedy, 29 celopevňák jsem si ještě nepostavil, takže to asi budu muset vyzkoušet a pak dám vědět jestli je to opravdu na malých nerovnostech lepší než 26" HT :)
Já co si sám nezkusím a neprožiju, tomu nevěřím :)
Ono je to lepší na všech nerovnostech, nejen na malých a pokud tohle nerozlišuješ, tak fakt nevim co je s Tvojimi pocity, asi by chtěly seřídit :-)
A abych to nebral jen dle sebe. Před měsícem jsem řešil pro kamaráda Radona 29tku. Zkusil ji nakonec bez vyzkoušení (moje kola jsou mu malý, na těch nic pořádně vyzkoušet nemohl), rozhodnutí padlo díky geometrii (kdy 26tka Radon byl moc krátký). A nebyl nijak ovlivněn žádnou masírkou a první jeho dojmy jsou, že to lépe najíždí na větší překážky a je všude výrazně pohodlnější. Věci ohledně toho, že by to jelo hůře/lépe nebo to hůře točilo a bylo neobratné, to zatím nic. Tady je ale pravda, že opravdu pořádného terénu vyzkoušel zatím nimimálně, tak uvidíme časem.
Přecházel z 26" HT s odpruženou na 29" HT s odpruženou.
Na opravdu drobných nerovnostech je můj 29 celopevňák pohodlnější než 26" 150mm fully (stejně objemné pláště oboje foukané na ± stejně nízké tlaky). To je ale opravdu jen pro drobné nerovnosti, nenastavá tenhle případ v praxi moc často.
Ten konkrétní případ s tou Lopatárnou je už hodně za touto hranicí, tam už jasně vede full i přes menší kola.
první jeho dojmy jsou, že to lépe najíždí na větší překážky a je všude výrazně pohodlnější.
No a jde o to, jestli to právě není taky to placebo, jak jsi o tom mluvil :)
Upřímně, já když jsem se poprvé rozjel na 29ce a jel jsem na první vyjížďku, taky jsem měl ten pocit, ale řekl bych, že jsme si to spíš prostě říkal a namlouval, ve skutečnosti se žádný extra pohodlí nekonalo a bylo to fakt jen o fous oproti HT. Nemůžu za to, tak já to citím, takže u mě z praxe je to zkrátka téměř nepoznatelný, po návratu na 26 jsem žádnej diskomfort nespozoroval, za to jsem zpozoroval lepší manévrovatelnost a lepší projetí ostrýma zatáčkama, na 26" se mi taky prostě líp skáče, nevím jestli je to placebo nebo ne, ale pro mě to tak prostě je, nevim co s tím mám dělat.
Přece nebudu tvrdit něco jen proto, že by to tak mělo být i když to tak necítím.
Placebo by to mohlo být kdyby byl předem dobře zmasírovaný jak se to má chovat. Ale to právě nebyl vůbec a netušil co od toho čekat. Záměrně jsem to s ním předem moc nerozebíral, že nejlepší by bylo to stejně zkusit, ale neměl po ruce kde a kolo potřeboval už rychle, neměl na čem jezdit (předchozí 26tku mu ukradli z garáže), tak to prostě zkusil (je vyšší než já, takže žádné komplikace, že by byl příliš malý na 29tku).
A u mě to placebo není vůbec, protože mi to spíš sere, co si to moje fully vůbec dovolují, že mohou být v určité situaci méně pohodlné než celopevňák :-)
A to samé, co si to může full dovolit, že může nastat situace v těžším terénu, že toho vyjedu méně než na celopevňáku (tam je to jak kdy, dle konkrétní situace).
A už ta kola pravidelně a dlouhodobě střídám (paměť jak se chovalo něco co se jezdilo před delší dobou je hodně zavádějící).
Ten nájezd na překážky je znát i při srovnání 26 full x 29 celopevňák. A s tím jde ruku v ruce zasekávání se o větší překážky v prudkém výjezdu kvůli malé rychlosti.
Tím někdy vyjedu i v rozbité pasáži více na celopevňáku než na fullu (přispěje k tomu samozřejmě hodně i to že celopevňák jde lépe za pedálem a šetří síly, ale zase ztrácí dost za chybějící odpružení a trakci).
Skákání tak je, tam není co řešit. Čím delší zadní stavba, tím se kolo hůře zvedá ke skoku, protože se mu v první fázi nechce zvednout na zadní.
Další důvod u 29tky proč je lepší co nejkratší zadní stavba.
A točivost je hodně o konkrétní 29tce, může být jak o hodně horší, tak jen velmi o málo (proti hodně točivé 26tce).
Větší kola budou ale vždy znát, jsou větší a někdy se tam mohou plést, což může přinést tu horší manévrovatelnost.
Taky proto nejsem nijak vyhraněný a nejspíš ještě dlouho budu jezdit oboje a u fulla do větších kol jít nechci. Tam ta zadní stavba délkou narůstá a zvedání ke skoku se rapidně zhoršuje a některé další věci taky.
Ono to v první řade bude všechno o technice, všímám si, že spousta lidí ani moc nezvedá přední kolo při nájezdu na překážku a spoléhají na vidlici a ještě víc lidí kašle uplně na zvedání zadního kola přes překážku.
Těžko se to všechno měří, je to strašně individuální.
Třeba v Rychlebkách s náma byl kluk na 29 fullovi od Spešla, fyziškou na tom možná líp než já a jak do kopce, tak z kopce za mnou a jedním kolegou co jsme jeli na 26" HT zasotával.
Takže ono v první řadě je to o technice a fyzičce (záleží na terénu) a pak teprve malou roli hrajou věci jako velikost pláště, délka zadní stavby, typ pláště atd.
Především o jezdci to bude vždy, to je jasné (hodně dobrý technik na celopevňáku ujede ve sjezdu špatnému technikovi na fullu, nic divného).
Větší překážky vždy musí pořešit hlavně jezdec, tam ani full s větším zdvihem není všespásný.
Jezdce ale nemá moc smysl řešit, protože ať příspěvek o daných vlastnostech kol píše kdokoliv, tak pořád je sám sobě pro svoje srovnání stejným jezdcem.
A to, že různí jezdci mají zcela rozdílnou techniku a dají toho v terénu velmi odlišně nic nemění na vlastnostech samotných kol.
To taky neříkám, jen říkám, že vlastnosti samotných kol jsou při jízdě to nejmenší co ovlivňuje jak kdo a co rychle projede.
A jakýho Radona, já teď koukal na tohodle a musím teda říct, že za tu cenu parádní stroj, hned mě to namlsalo na 29ku! :)
Bral ZR Race 29er 5.0 (a naštěstí včas, protože ve 20" velikosti už není a nebude), bylo třeba co nejnižší cenu (vyšlo to nakonec těsně pod 21tis. Kč včetně dopravy) a navíc byl stejně zvyklý na Shimano, takže pro něj by model 6.0 žádný velký přínos nebyl.
Jenže všechny problémy co měl byly způsobené tím, že si koupil nevhodnou sériovku. Byly tam nějaké úzké ***** pláště…
A to samé ta vidlice, ta byla pro něj taky zcela mimo.
Bohužel si při kupování kola nenechal poradit a koupil úplně něco jiného než jsem mu doporučoval.
Delší dráty se logicky více ohýbají, to dá rozum a třeba problém se škrtajícíma kotoučema při prudkých zatáčkách má hodně majitelů 29" kol
ale no tak… 8o)
No už kolikrát to tady psal, i mlok psal, že mu cinkaly v zatáčkách kotouče, ale když je dostatečná mezera mezi destičkama a kotoučem tak, což se dá nastavit třeba pěkně u BB7, tak to slyšet není :)
cinkanie je niečo iné, debata je o škrtaní ;o)
čím tuhší výplet, tým viac sa sily od ráfku prenášajú na náboj na ktorom je kotúč. měkoučký heboučký výplet nemusí s nábojom (a kotúčom) ani hnút, a ráfik može lítat od nohy k nohe.
ja mám na 29 véčka, tam je to s škrtaním logicky naopak.
A ty už jsi konečně pořídil nějakou opravdovou 29ku? :D
nezáviď. aji ty si takú Konu chcel, ale nebyl si jí hoden a nepredali ti ju. a že si sa snažil… ;o)
Chcel, ale nikdy jsem se pořádně nerozhoupal, protože jsem si to nedokázal zdůvodnit, proč bych takový kolo měl mít :) Ale třeba jednou…
Pro zajímavost už je to „jen“ 126.:D Každopádně ale uvidím, jestli půjde ještě něco přidat do rozpočtu. Přeci jen pak ještě tisícovka minimálně jě nějaká ta výbava. Ale díky všem za rady:) Kdyby Vás ještě něco napadlo, tak písnětě. Určitě nejsem jediný, kdo řeší tento problém.
Urcite nejste :-)
Resim stejny problem a chystal jsem se neco podobneho napsat.Abych zbytecne forum nespamoval, pouziji s dovolenim Vas link. (jinak poprosim administratora o smazani)
Take hledam kolo na zlepseni fyzicky, 185cm, 115kg.
29" jsem nejake zkousel, ale chtel bych neco vice na silnici(50%), s tim ze si to velmi casto zkracuji po polnackach(50%), do terenu uz ne. Mohlo by to variantne unest expe. brasny. Ocekavam zatim najezd tak 100–300km/mesic.
Zatim se klonim typove k teto ceste:
http://www.sirer.cz/vienna-2-2009/
http://www.kona.cz/…010/66/smoke
http://www.kona.cz/…s/asphalt/14
http://www.mojekolo.cz/…host-tr-5100
http://www.mojekolo.cz/…s-demon-lite
http://www.bike-forum.cz/…l-35346.html
Lehke, Cr-Mo ram, „Deore“ kvalita, pevna vidle (carbon, Cr-Mo),asi kotouce, vzprimenejsi posed (zada v haji).
Kdyz sem byl malej, rikalo se tomu zimnicka :-)
Ty kola z linku to uplne nesplnuji, ale slo mi o popis „stylu“. Rad bych z nich poskladal jedno idealni.
Urcite oslovim „scalar“, ale rad si poslechnu i Vase typy…a diky za prostor v treadu…mf
Scalar mi navrhnul toto, co říkáte:
rám Force 29er
vidlice 29" Rock Shox Recon Silver RL + poplock
hl. složení NECO cartridge + podložka
sedlovka Cannondale C3 (bez loga)
představec Cannondale C3
řidítka Cannondale C3 zvedlá
objímka pod sedlo
sedlo Selle Royal Dardo
kliky Shimano Deore 26/36/48 integrovaná osa HT II
řazení Shimano Alivio 3×9 (shodné s loňským Deore)
přesmykač Shimano Deore
měnič Shimano Deore Shadow
kazeta 11 – 34 Sunrace 979
řetěz Shimano HG 53
kola – náboje Sram X-7/ráfky Logic disc
pláště Schwalbe Hurricane 42–622
duše Rubena Light
gripy Force
brzdy Avid Elixir 1
lanka, bowdeny
pedály celokov
všechno slušný komponenty…
jenom korekce u duší, připletly se mi tam z jiné nabídky, určitě nebudou ve verzi light:-)
jsem si rikal:D
ja by som mal rači:
kluky deore 44/32/22
plášte wtb nanoraptor, od švalbe je mi sympatické dureme
iné sedlo, ale to je individuálne
pedále platformy
ale kolečko to bude pekné, ne že ne… 8o)
max rýchlost bude s 44z nižšia o cca 8%.
aby nemusel niektoré kopčeky kvoli 26z malej placke tlačit… ;o)
á, dva odborníci se sešli :-)
To jako vy dva? :)