• Pedro1000

    Zdravim všetkých

    Poprosil by som radu pri výbere Trekoveho bicykla . Dôležité je aby malo dobre prevody do kopca. Budeme jazdiť s dcérou po asfaltovej ceste po meste, ale aj dosť náročné kopce po asfalte(Vysoké Tatry a pod). Sem tam nejaká poľná cesta. Dcéra bude sedieť na sedačke v predu. Skúšal som bratov horský bicykel ,kde je sedačka momentálne namontovana, no má to dosť veľký odpor po meste na asfalte.

    Ja sa vôbec nerozumiem bicyklom. Niečo som googlil a našiel som nasledovné:

    https://sportakus.sk/…40-men-2022/

    https://sportakus.sk/…20-men-2022/

    https://www.insportline.sk/…8-model-2022

    https://www.insportline.sk/…8-model-2022

    https://kubicasport.eu/…lboka-zelena

    Jediný rozdiel ktorý vidím je v cene. Absolútne nerozumiem veciam s prehadzovanym a prevodmi.

    Ktorý z týchto bicyklov predstavuje najlepšiu hodnotu a hlavne ktorý má najlepšie prevody do kopca. (Toto nikde neviem nájsť)

    Mám 182 cm

    Váha 77

    Ročný nájazd netuším. Len také rekreačné jazdenie,plus do škôlky ,fitka a na pivo.

    Vďaka za každú radu.

    0 1
    • Johny_r  

      Všechna kola z téhle kategorie jsou plná kompromisů. Treková kola se v nějaké vyšší kvalitativní úrovni snad ani nedělají. Jsou těžká, mají těžké a nefunkční vidlice a XT přehazovačka (XT je druhá nejvyšší řada) to nezachrání. Řazení se třemi převodníky je dnes taky překonané. Jestli se chceš pohybovat i v horách, tak bych vůbec neváhal nad horským kolem. Hledal bych 29" kolo. Jeho použitelnost na silnici bych řešil použitím rychlých plášťů s nižším vzorkem (např. Maxxis Ikon a spousta dalších). Ty ti zajistí solidně rychlé přesuny po asfaltu a dostatečnou jistotu na polní cestě.

      Úplně namátkou bych hledal něco takového.

      https://www.decathlon.cz/…_/R-p-330066?…

      Decathlon má dobrý poměr cena/výkon. Horské kolo, vzduchová vidlice, jednopřevodník s dostatečně lehkým převodem do hor. Ber to jako tip na to, po čem se zhruba koukat. Samozřejmě si ověř možnost montáže té dětské sedačky.

      Určitě ti tu poradí ještě řada zkušenějších.

      0 1
      • virtualcop  

        Přesně takto bych to řešil taktéž – u každého kola se dají vyměnit pneumatiky (pokud ty původní nejsou moc vhodné a je to minimální „vícenáklad“, u každého kola je možnost výměny předního převodníku/klik za nějaký co počtem zubů nejmenší (zajití lehčí šlapání do kopce).

        Důležité je, kolik do toho chceš/můžeš maximálně vrazit peněz – hranice zhruba 1000 Eur je tak základní, kde už se dá vybrat kolo trošku tak, aby Ti na Tvoje potřeby vyhovovalo (tedy co možná nejlehší převody, co možná nejnižší váha, osazení hlavních komponent alespoň někde z toho lepšího průměru nabídky).

        Protože vyjíždět kopec ve Vysokých Tatrách, s dítětem na sedačce, s nejlehčím převodem třeba 28/26 vepředu na 34/32 vzadu, na kole, co má pomalu 18kg – to by Tě hodně brzo přestalo bavit (respektivě bys půlku těch strmějších kopců tak maximálně tlačil – 18kg kolo, dítě v sedačce, tyhle převody = pro člověka bez letitého zvyku/tréninku jízdy na kole nesjízdné.

        Úplně nejideálnějí by bylo, najít někoho z Tvého okolí, kdo kolům rozumí, vysvětlit mu svoje požadavky a ten aby Ti se základním výběrem pomohl. Vlastním výběrem (pokud opravdu nemáš ani základní znalosti) můžeš opravdu vybrat hodně nepoužitelné a klidně i drahé a po všech stránkách hrozné kolo.

        0 1
      • orm  

        Takze gravel super, ale trek je na hovno? Take cpes nekomu kdo chce gravel horske kolo? Vzdyt to jsou stejna kola pro stejne pouziti. Lisej se jen riditkama. Mrni se treba na canyon, ten dela pekna trekova kola. Co je prekonaneho na trojprevodniku?

        https://www.canyon.com/…la/pathlite/

        1 1
        • barney.m  

          Přesně, Pathlite 6 mi přijde solidně postavený… Nebo nechat poskládat – Scalar.

          0 0
    • Pedro1000  

      Vďaka za rady. Netušil som ,že tie trekingové bicykle sú také nekvalitné. Všade píšu ,že su ideálna voľba ,ak človek nechce horské. Jeden bicykel,čo som dal hore má len 13.5kg. Ten není vhodný? Bol som v obchode no odborník tam bol ako ja asi 

      0 1
      • Hrabex1  

        nesu take nekvalitne. Jsou to jen obycejna kola za odpovidajici cenu. Mela to byt kola spis pro turistiku, proto se na ne davaly jen zakladni komponenty. Nikdy nemely takovy marketikg jako gravel, ktery lepsi komponenty nabizi, ale poradne si za to necha zaplatit.

        2 1
        • orm  

          Jsou i trekova kola na kvalitnich komponentech. XTR nebo xx1 to neni, ale uroven xt ano.

          0 1
          • XNeo  

            Ano jsou, ale reálně nejdou sehnat. Není nutné jezdit XTR nebo XX1, ale X01 nebo XT je více než dobré.

            0 0
          • Hrabex1  

            bude mit XT prehazovacku a co dal? Vidlice, ram, kola?

            0 0
            • orm  

              Dal asi tak stejne jako horske kolo za podobne penize. Pokud se sx sada montuje na kole za 100 litru, tak nemuzes cekat full xt na kole pod 30.

              0 0
              • Hrabex1  

                Ja nerikam, ze je to drahy. Jde o to, ze silnicni, gravel i MTB kola muzes koupit v jakekoli kategorii, z jakehokoli materialu. Trekova kola jsou jen obycejna a jen z hliniku.

                0 1
                • orm  

                  Ok to beru. Trekova kola prosla svym vyvojem, ktery je ukonce, nemaj se kam dal posouvat a jsou v soucasne dobe na okraji zajmu. Z toho plyne, ze neni nabizem highend. To podle me ceka i jine kategorie kol – mtb xc ht, ale i ta gravel kola.

                  1 0
                  • VojtaXY  

                    Delaji se i gravel kola s rovnymi riditky. Mozna to je nastupce trekovych kol s lepsi vybavou.

                    I stare XC kola uz zkoncila. Dneska je XC uplne neco jineho. Uz to neni univerzal, ale ciste terenni kolo. On odklon od trojprevodniku ke dvojprevodniku zhorsil prevody do tezka. Momentalne jsou pouzitelne ciste z kopce, kvuli hrubemu odstupnovani.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      On odklon od trojprevodniku ke dvojprevodniku zhorsil prevody do tezka. Momentalne jsou pouzitelne ciste z kopce, kvuli hrubemu odstupnovani.

                      A jak jsi na to přišel?

                      Tak vezmu jen jedno srovnání, co jsem kdysi vozil 3×9 vs 2×11 a 1×12 co vozím teď

                      • 3×9: 44/32/22 + 11/34, kazeta odstupňovaná 11/13/15/17/2­0/23/26/30/34 na 26" kolech
                      • 2×11: 36/24 a 34/24 + 10/42, kazeta odstupňovaná 10/12/14/16/1­8/21/24/28/32/36/42 na 29" kolech
                      • 1×12: 36 + 10/51, kazeta odstupňovaná 10/12/14/16/1­8/21/24/28/33/39/45/51 na 27,5 2,6" (přední 29", je to mullet)

                      Nejtěžší převod v metrech na otočku klik:

                      • 3×9: 8,28m
                      • 2×11 pro 36 placku: 8,28m
                      • 1×12: 7,92m

                      Pro 1×12 o chlup lehčí nejtěžší převod (cca jen o 1/3 převodu) při ale současně těžším nejlehčím převodu (o cca 1 převod), nicméně je to převod pro 40km/h+ a vůbec ani tak těžký nepotřebuju.

                      Odstupňování v % mezi sousedními převody kazety:

                      • 3×9: 18, 15, 13, 18, 15, 13, 15, 13
                      • 2×11: 20, 17, 14, 13, 17, 14, 17, 14, 13, 17
                      • 1×12: 20, 17, 14, 13, 17, 14, 18, 18, 15, 13

                      A ještě rozsah:

                      3×9: 618%

                      2×11: 630%

                      1×12: 510%

                      Takže jak je vidět, tak není pravda nic z toho, co píšeš.

                      2×11 má větší rozsah a jen nepatrně jiné odstupňování, kde je horší zejména první skok 10–12 (ale protože nejtěžší převod je s velkou rezervou, tak se řadí minimálně). U 3×9 zase není už zrovna ideální ten skok 18% u 17/20.

                      Nejtěžší převod je pak totožný.

                      Až 1×12 je na tom o něco hůře. O chlup lehčí nejtěžší převod, ale s malým rozdílem a stačí i pro 40km/h+. Rozsah je o něco menší a odstupňování mírně horší, ale v podstatě jen na nejlehčích převodech, kde to vůbec nevadí.

                      PS: Na jezdivém HTčku (TB/TB), na kterém jezdím hodně často jezdivé trasy s hodně asfaltem mám 2×11 a pro mě nejlepší univerzální zpřevodování, co jsem kdy vozil. Rozsah právě největší, odstupňování vyhovující a nejtěžší převod s velkou rezervou dostatečný (ani žádné časté hobolování nejtěžších dvou převodů).

                      1 0
                      • MlokCZ  

                        Akorát se dnes dávají všude extra široká řídítka, což není při ladění HTčka do jezdiva zrovna to pravé ořechové. Ty si tam ale také nikdo na takové použité nebude nechávat.

                        0 0
                      • orm  

                        Mas pravdu, ale ted si porovnej naklady. Kazety s 10z jsou drahe. Pro 11s je delal jen sram a tam nejlevnejsi gx kazeta stoji pres 3 litry. Jinak 2×11 s kazetou 10–42 je fajn univerzal, az na tu cenu.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Náklady o něco vyšší jsou, zvlášť jak šlo všechno nahoru. Kazety mně tedy vydrží hrozně dlouho, žádnou 11sp. kazeta jsem ještě měnit nemusel (mám 2×11 Sram na dvou kolech) a ještě hodně dlouho nebudu. A takový řetěz mi u Sram 11sp. vydrží o dost déle než u 3×9 (ze starých sad byla výdrž výborná pouze na 3×8).

                          Ale také bych ještě vzal v úvahu, že je to po kvalitě řazení asi nejlepší sada, co jsem kdy jezdil (Sram 11sp.). 12sp už řadí zase mírně hůře (jak Sram, tak Shimano) a 3×9 také neřadilo lépe než 2×11 Sram.

                          A dále u přehazky brzda, která je super i když se jezdí do terénu jen sem tam.

                          Pokud bych srovna 2×11 Shimano, které je o něco levnější, tak by se přišlo o 10% u nejtěžšího převodu, rozsah by ale byl pořád dobrý a odstupňování by bylo už dokonce zase o malinko jemnější než u 3×9. Za mě až zbytečně, skok 19–21 s 10% mi přijde na Shimano 11/42 kazetě už zbytečně malý.

                          0 0
                      • xtonda  

                        Akorát těch tvých 2×11 je Sram GX, což není zrovna levná záležitost, pokud se to vůbec ještě dá koupit a na nových kolech se to prakticky nevyskytuje. V běžném Shimano provedení je to 36–26 × 11–42 a tam ten rozsah už je méně zajímavý.

                        0 0
                        • orm  

                          Na shimano se da dat take 10–42 kazeta, ale to oficialni omezeni na 10z skok u prevodniku zustane. V tom byl 11s sram lepsi. Na druhou stranu, ted existuje u shimana 2×12 :-).

                          0 0
                          • xtonda  

                            2×12 by bylo fajn kdyby tak kazeta nebyla tak blbě stupňovaná – liší se jen 4 největší pastorky. A kdyby se kliky dělali ve variantách jako u 2×11 a ne jen 36–26.

                            0 0
                          • yetti  

                            Standardně vozím na Shimanu 2×11 převodníky 38/28, ale když jedu na hory na něco delšího, tak si běžně měním menší převodník na 38/24 a spolu se Sram kazetou 10–42, to řadí naprosto luxusně a přesmyk i přehazka to v pohodě pokreje. Tahle kombinace mi dává rozsah převodů, který nebyl ani na 3×10 a na dlouhých prudkých horských výjezech se mi vyprošťovák 24–42 velmi osvědčil. Vůbec netuším proč Shimano omezuje skok mezi převodníkama na 10 zubů.

                            0 0
                      • VojtaXY  

                        na 3-prevodniku jsem mel 42 a nevadilo mi velke odstupnovani pod 15 zuby, ktere bylo ciste na jizdu z kopce. Ted mam 36 zubu a to znamena, ze musim byt o 1 pastorek niz. Rychle se dostanu na prevody, ktere uz jsou daleko a chybi meziskok. Rozsah do rychla by mi stacil, kdzybych mel jeste 12 a 14 zubu na kazete.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Teď jsou k tomu větší kola, takže to tak posunuté není. A pokud jsi měl 42 placku na 29" kolech, tak tam to vůbec nemělo využití tak těžké převody.

                          Chybějící pastorek 12z mimo jízdu z kopce? Asi dobrej oddíl…

                          36/12 na 29" biku při pohodové nijak vysoké kadenci (na rovinu) 85ot./min → 35km/h

                          Tak jestli běžně jezdíš na biku (i když třeba s rychlými plášti) po rovině 35km/h…

                          36/15 na 29" biku při pohodové nijak vysoké kadenci (na rovinu) 85ot./min → 28km/h. Tedy na roviny to právě bohatě stačí do 15z pastorku. Při kadenci 90ot./min jsi už na 30km/h.

                          Takže to pak znamená, že buď jsi profi jezdec (že běžně jezdíš na rovině na biku 35km/h+), pak ale asi nebudeš na biku jezdit po silnici, ale budeš mít silničku. Nebo neumíš šlapat a drtíš nízké kadence. V takovém případě chtít k tomu mít ještě na biku odstupňování na kazetě po jednom zubu, to je opravdu zvláštní požadavek.

                          Pokud bys ale takto nízké kadence drtil, tak nepotřebuješ zase ty nejlehčí převody a klidně si tam můžeš dát silniční kazetu.

                          Třeba 11sp. 11–30: 11,12,13,14,1­5,17,19,21,24,27,30

                          0 0
                          • VojtaXY  

                            Ta 12 neni tak nutna, ale hadam, ze u bezne kazety by nedelali skoky 11–13–14–15. , 14 by se hodila pro rychlosti pres 30, typicky po naklonene rovinne. Pri 15 uz je vyssi kadence 90+, ale na 13 je to malo.

                            42 zubu jsem mel na 29 a tam byla vyhoda v takove situaci dat 15z, kdy to jeste nebylo tak daleko.

                            0 0
                          • orm  

                            Precti si prosim jmeno vkladna a jake kolo se tu hleda nez zacnes resit ze na 29" kole nepotrebujes rychle prevody :-). Pak se podivej jake prevody maji trojprevodnikove kliky pro trekova kola (48–36–26). Pokud na trekovem kole nejezdis, tak i ta tvoje polemika o prevodech na horskem kole jaksi nema smysl, protoze nemas predstavu o tom co se na trekovem kole jezdi a co za prevody potrebujes.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              A proč mi to píšeš v této části vlákna, která začíná a reaguje tímto příspěvkem, tedy není o trekových kolech?

                              https://www.bike-forum.cz/…bicykel-kupa#…

                              Nicméně na současném HTčku s TB/TB (kde mám nějaký čas odpruženou a nějaký čas pevnou vidlici a na celopevňácích mám najeto aspoň 20tis. km+) jezdím přesně to, co se na treku jezdí. A na minulých celopevňácích jsem vozil párkrát i užší pláště a byl to tak už čistokrevný trek.

                              Tedy běžně trasy typu 100km, kde v podstatě není opravdu terén žádný a třeba polovina je asfalt a zbytek jezdivé široké lesní dálnice. Jen tam tedy teď nemám úzké pláště, protože by to pro mě nebyl přínos vůbec žádný (rychlejší na nich nejsem, mnohokrát ověřeno a jen bych přišel o pohodlí). To, že si sem tam dám nějaký krátký úsek v opravdu terénu na tom nic nemění. Ale to je minimálně. A naopak klidně občas jedu i trasu jen po asfaltu (třeba těsně po větším dešti, kdy už asfalt stihne uschnout a já nechci být za..anej), která by se dala jet klidně i na silničce (na silničkách jsem najezdil hodně, ale už více let žádnou nemám a už mít nebudu).

                              Do opravdu terénu mám jiná kola.

                              Na treková kola se postupně dostává to samé co na biky, tedy 1×12, jako má např. Canyon

                              https://www.canyon.com/…-7/2794.html?…

                              Tedy ten Pathlite 7 má převody do těžka právě ± stejná jako vozím na HTčku. O 2z větší placka než vozím, což ± odpovídá tomu o kolik se liší obvod kol.

                              Tedy u Canyonu chápou, že 48×11 opravdu potřeba není. Tedy pokud jezdec umí aspoň trochu šlapat.

                              Já tedy rozumí tomu, že je dost jezdců, kteří šlapat neumí a prostě drtí extra nízké kadence a pak ty nesmyslně těžké převody využijí, ale to pak už vůbec není debata do části vlákna, kde se řeší odstupňování kazety po jednom zubu…

                              0 1
                              • MlokCZ  

                                Jinak tedy na akcích přímo pro treková kola jsem byl na třech. A to zájezdy s cestovkou, konkrétně Chorvatsko (Makarská), Korsika, Sardinie. Na všech akcích 90% kol bylo trekových. Trasy tak z 90% po asfaltu. Všechny tři akce jsem jel na celopevňáku na rychlých 2,25" bikových pláštích bez duší.

                                A vždy mě tam hrozně bavilo, jak se strašně moc jezdců na trekách divilo, že ten jejich trek jede hůř. Tím vůbec nechci tvrdit, že trek musí vždy jet hůř. Samozřejmě lze postavit trek, který pojede o malý chlup lépe než ty moje biky (vše bude srovnatelné, jen ten trek bude mít o chlup menší odpor vzduchu za užší pláště).

                                Na těch akcích to ale bude téměř jak přes kopírák. Já měl mírně sportovnější posed než ostatní a skoro všichni měli nějaké levné odolnější trekové pláště + duše (a jako bonus ještě často přefoukané, zejména s ohledem na kvalitu toho asfaltu na těch akcích), kde valivý odpor byl o dost větší než u těch rychlých bikových bez duší.

                                Dnes s rozšířeností gravelů je nabídka rychlých o něco užších plášťů už velmi slušná, takže i na treková kola je výběr slušných plášťů, ale na levných sériovkách je to i dnes pořád utrpení.

                                Tedy opravdu tak trochu představu, co a jak se na trekových kolech jezdí, mám :-)

                                0 1
                                • orm  

                                  Pokud ten bike byl s motorem tak chapu. I chapu, ze z ekola jsi zvyklej na 25km/h omezeni.Trek je gravel s rovnejma. Pokud pises ze rychlosti nad tricet na takovem kole nepotrebujes, tak uz z principu nevis o cem pises a dalsi diskuse vyznam nema. Srovnavat mtb a trek je blbost, protoze ta kola stavis do jineho terenu a podle toho volis prevody. Urcite srovnavas kola ve stejne cenove hladine.

                                  1 1
                                  • MlokCZ  

                                    S jakým motorem? O žádném motoru jsem nic nepsal. Ebike mám fulla 150mm s NN 29" 2,4/Rock Razor 27,5" 2,6, to nemá s touhle diskuzí nic společného.

                                    Mám najeto už hodně přes 100tis. km na klasických kolech. Z toho několik desítek tisíc právě na rychlých HTčkách, které jsem měl a mám na jezdivé věci vhodné pro treková kola.

                                    Ebike nemám ani ještě rok a mám na něm něco přes 3tis. km a s tím to kombinuju jen z důvodu mojí problematické patelární šlachy (která mě na klasice limituje v nájezdu a já chci jezdit víc).

                                    Celou dobu píšu o HTčkách stavěných íleně na jezdivé trasy s hodně asfaltem a žádným nebo minimem opravdu terénu. Tedy přesně trasy pro trekové kolo. Jak už jsem psal, tak jsem na takových HTčkách míval kdysi i užší pláště a tak to byl už přímo trek, ale nic mi to nepřineslo, tak jsem se vždy vrátil k objemným co nejrychlejším plášťům (jako teď TB/TB)

                                    O rychlosti 30km/h byla řeč na rovině. Na zmiňovaném HTčku s nejtěžším 34/10 aktuálně utočím bez problémů cca 55km/h. Dříve to bývalo o něco méně, ale teď tam mám 165mm kliky se kterými točím vyšší kadence (120ot./min jsem utočil i na těch delších klikách předtím, na těch kratších je to ale na pohodu a kdyby byly podmínky, tak jakkoliv dlouhodobě).

                                    Takže opravdu nemohu být limotovaný převody, nejsem jako někteří občas tady, že bych tu tvrdil, že jezdím běžně roviny 35km/h+ jako profíci. Tedy na uvedené rychlosti potřebuju dostatečný sjezd, aby se to dalo utáhnout.

                                    A ani nerozumím tomu, co myslíš tím z ekola zvyklý na omezení 25km/h. K tomuto tématu jsem tu už jinde psal, že jsem testoval svoje limity, kolik se na tom dá jet. Abylo to 34km/h na cca 6km rovině po asfaltu. Ale bylo to v háku za výkonějším a ještě to bylo opravdu moje maximum (tedy nic, co by šlo běžně na dlouhých trasách jezdit).

                                    A převody opět žádný limit, točil jsem přes skoro 120ot./min a i s 1×12 jsem to jel dokonce až na čtvrtý nejtěžší převod (36/16 s 27,5" 62mm zadním kolem).

                                    0 0
                                    • orm  

                                      Myslim, ze ses upl na nejake porovnani mtb ht vs trek, ale diskuse je o prevodech. Ja nerozporuji, ze ht s nejakyma plastema nemuze jet stejne jako trek, alespon do rychlosti kolem 30km/h. Jen pokud bys mel mtb ht primarne na pouziti jako trek, tak bys take volil tezsi prevody nez, kdyz mtb ht pouzivas v terenu.

                                      Mne takova zmena brzo ceka, protoze bych rad nahradil gravel za neco co bude v terenu pohodlnejsi, ale zaroven to bude mit prevody na rychlou jizdu po aslfatu. Na RB HT jsem mel prevody 36–26×11–40 a pro nove pouziti tam dam prevody 38–28×11–40 nebo 10–42. Puvodni prevody byly dobre do terenu, ale mene na to, kdyz potrebujes jezdit rychle i na asfaltu, ale do toho terenu uz tolik nepojedes. O tom mluvim.

                                      35km/h na rovine, kdyz jsou dobre podminky, tak jezdi i uplnej amater jako ja. Klidne i na sotkach.

                                      Chapu, ze tobe to staci, ale zkus pochopit, ze nekomu ne a pritom nemusi byt profik.

                                      1 0
                                      • MlokCZ  

                                        Jenže mně lehčí převody než máš ty stačí i na 50km/h pro delší kliky a na 55km/h kratší kliky. Ty máš tedy převody ještě pro o něco větší rychlosti.

                                        Celé je to tedy jen o tom, že točíš dost nízké kadence, i když to nebude úplný extrém typu noha nohu mine, což se občas taky vidí.

                                        0 0
                                  • MlokCZ  

                                    A z jedné z těch popsaných akcí (Korsika), tak tam i výjimečně u mě došlo na potřebu pastorku mezi 13–15. Ale to byla specifická ne běžná situace:

                                    • 10km asfaltový úsek s převýšením 150 jetý směrem dolu
                                    • odtažený extra výkoným jezdcem
                                    • kousnul jsem se a v háku celé vydržel, i když jsem jel svoje maximum
                                    • celé se to jelo rychlostí 40–43km/h
                                    • jak jsem to jel na svojem maximu, tak v tu chvíli to chtělo jet ideální kadencí a mě to vycházelo přesně mezi 13z a 15z

                                    Zase jen ojedinělá specifická situace. Nejet to jako časovku na svojem maximu, tak chybějící 14z pastorek nebyl žádný problém.

                                    Opět jeté právě na celopevňáku postavené na jezdivé trasy.

                                    Ale jak už jsem zmiňoval, tady zase bude mít každý výkonnost na 35km/h+ na rovině a ve sjezdech musí šlapat běžně nad 50km/h…

                                    PS:

                                    I na silničkách jsem měl většinou kompakty + kazetu od 12z pastorku. A tam ty těžší převody měly daleko větší význam, protože ve spodním úchopu byla mnohem lepší aerodynamika a se stejným výkonem znatelně větší rychlosti.

                                    Tedy znatelně lehčí nejtěžší převod než 48/11 na treku (jen samotný převodový poměr o chlup lehčí + ještě mírně menší kola).

                                    A i tohle stačilo bez problémů na 50km/h+.

                                    0 0
                                  • MlokCZ  

                                    A koukám, že máš v profilu gravel s nejtěžším převodem 42/11. To je tedy zajímavé, že na ještě rychlejším kole než je trekové vystačíš s o dost lehčím převodem než 48/11…

                                    Nechceš snad tvrdit, že 48/11 je na trekovém kole úplně zbytečné :-)

                                    0 0
                                    • orm  

                                      Na gravelu mam ted 40×10–42. Musel jsem jit do lehciho prevodu, protoze pri me hmotnosti kterou jsem mel, 136kg, jsem to do kopce uz nedaval. Obetoval jsem rychlej prevod na ukor lehciho. Tezsi prevod mne, ale schazi, treba pri jizde z kopce, kde bych klidne mohl jeste slapat, ale uz na to nemam prevody. Na zimnim trekovi mam 40×11–34, ale tam jsem limitovany 9s. Kvuli zimnimu jezdeni tam presmykac nechci, protoze zamrzal. Na rovinky to vetsinou staci, ale jsou situace, kdybych si prislapl, ale nemohu. Pokud bych si stavel obecne trekove kolo tak 48–36–26×11–34 je super rozsah, ktery pokryje jizdu do kopce i rychle slapani z kopce. Samozrejme, na mtb by ti stacily mensi prevodniky diky vetsimu obvodu kol.

                                      1 0
                                      • MlokCZ  

                                        40×11 a na rovinky to většinou stačí.

                                        Hm, tak už se zase vracíme k tomu dobrému oddílu. Na rovinkách tedy zřejmě jezdíš jen většinou rychlostí pod 40km/h (už i při 85ot./min to dá přes 40km/h), když to tedy někdy nestačí. Zajímavé.

                                        40×10 na gravelu to výchází stejně jako jsem měl na silničce 50/12 (o co se ty převody liší, o to se zhruba liší velikost kol). Zajímavé, že mě to stačilo na silničce i pro 50km/h+…

                                        A to jsem ještě jezdil dlouhé kliky.

                                        34/10 by zhruba odpovídalo jako bys vozil ty na gravelu 36/10 (tedy máš znatelně těžší převod). Rozdíl obvodů gravel plášťů a TB 2,25 moc velký není. Ono to ani celý rozdíl těch 2z neudělá, spíš to vyjde tak na 35,5/10. A tady mi to teď doknce stačí i na 55km/h i když to je trochu dané jak mám ty kratší kliky (než jsem je tam dal a měl tam dlouhé, tak 50km/h bylo také ještě v pohodě).

                                        0 0
                                        • orm  

                                          Ach jo. Ty mas svuj svet a vidis jen sve potreby a svuj styl pouziti. Cokoliv jineho je spatne a nechapes proc by to nekdo mel chtit. Tim bych to tu ukoncil, souhlasis? Jako domaci ukol si zkus predstavit situace kdy by clovek chtel slapat ve vetsi rychlosti a proc neni dobre porad tocit mohama jak fretka. Treba ti to pak dojde.

                                          2 0
                                      • virtualcop  

                                        Nic nekomentuju :) jen se chci zeptat – jakej je rozdíl v obvodu kol u treka/gravelu na 28" ráfku oproti 29" ráfku MTB kola – oboje se stejnou, například 45mm gumou?

                                        Jinak velká pochvala – píšeš, že jako amatér se 136kg jezdíš na treku běžně na rovině přes 30km/h (tedy že by Ti vadilo na to nemít převody) – to asi není běžná rychlost, udržitelná pro amatéra, pomalu ani na té rovině? Ono držet rychlost přes 30km/h na úplně rovné silnici, bez háku, bez větru do zad je pro mne celkem těžké i na obyčejném silničním kole, tak se ptám, jestli je to běžné i u amaterů, nebo jsem jen tak slabej v nohách…

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Žádnej, všechno (silnička, gravel, trek, 29" bike) má stejný rozměr ráfku 622mm (mohou se lišit šířkou, ale to je fuk v tomhle ohledu).

                                          0 0
                                          • virtualcop  

                                            No, já to právě myslím vím, jen se na to chci zeptat orma,když píše cituji:

                                            Samozrejme, na mtb by ti stacily mensi prevodniky diky vetsimu obvodu kol.

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Tak v tomhle případě myslel pro ty bikové (i když rychlé) 2,25" pláště, co vozím já.

                                              To bude někde cca 228cm vs 220cm (nemusí být úplně přesně, netuším, jaký přesně má obvod jeho konkrétních plášťů). V každém případě rozdíl do cca 4%. A tedy jak jsem psal v tom příkladu 34z placka na biku pak vyjde adekvátně jako cca 35–35,5z na gravelu.

                                              0 0
                                              • orm  

                                                Ano tak jsem to myslel. Proto vetsina prevodovych kalkulacek operuje i s rozmerem plaste.

                                                0 0
                                • Hrabex1  

                                  Mam to samy, co ty – pevnou karbonovou vidlici a a 2,2 plaste. Trochu nechapu kombinaci trekovych plastu a odpruzenych vidlic, zvlast, kdyz vim, co jsou ty vidlice zac. Proto uz bych si trekovy kolo nekoupil. Vim, ze vyrobci to tak budou delat dal, protoze lidi to tak chteji.

                                  0 0
                                  • orm  

                                    U gravelu to chapes :)? Jinak ano, nez 3kg nefunkcni odpruzenou vidlici, tak radsi karbonku, uz jen ptotoze lidi nevedi jak se o vidlice starat, respektive, ze se maji starat.

                                    1 0
      • Johny_r  

        Taky bych neřekl, že jsou nekvalitní. Jsou to prostě levná kola pro lidi, kterým stačí, aby to jelo a nemají žádné vyšší nároky. Buď nemají představu, jak může kolo taky jet nebo jim to je prostě jedno, protože se vůbec nedostanou do situace, kdy by se přiblížili možnostem lepšího kola. To, že šlapu, jedu a nespadnu neznamená umět jezdit na kole, stejně jako vědět, jak se pohybuje která figurka neznamená, že umím šachy. Takových lidí je spousta a je klidně možné, že mezi ně patříš i Ty. A to není špatně. Každý se musí rozhodnout, kam chce své peníze dát a jestli mu přinesou víc radosti v kole nebo třeba v kávovaru :). Není to jen doména kol. V podstatě u každého výrobku existuje kategorie, která je levná a z pohledu někoho, kdo se v tom vyzná, po všech stránkách nepoužitelná. A přesto je to často to nejprodávanější.

        Místní diskutující rozhodně nejsou reprezentativní vzorek populace. Někteří lidi tady mají v kolech tolik peněz, co jiní v autě. Těch, co jezdí na trekingu za 20k tu moc nebude. Takových lidí ale potkáš venku nejvíc. Jejich kolo nejspíš nikdy nevidělo servis nebo aspoň olej, jejich vidlice už vůbec nepruží, ale oni jezdí a neřeší. Takže když už jsi přišel s dotazem sem, nejspíš se něco dozvíš, ale těžko Ti někdo doporučí to, co sis předvybral.

        Zkusím pár obecných bodů k tomu, co tu padlo:

        • Kupovat MTB na asfalt je skutečně zbytečné, ale pokud je alternativou těžké kolo na nekvalitních komponentech, tak slušné MTB pojede po asfaltu líp (i když plně nevyužiješ jeho potenciál). Alternativou vhodnější na asfalt je gravel, ale to už je spíš silnička (berany, poloha za řidítky), což není pro každého (o montáži dětské sedačky nemluvě). Lehké převody do kopců najdeš už z podstaty na MTB (ne náhodou se to jmenuje horské kolo).
        • Hledej něco s hmotností tak do 13 kg. Cokoli víc je u kola s pevným zadkem zbytečné. Každé kilo na kole je paradoxně cítit víc než nějaká nadváha jezdce. Navíc to rozhodně není tvůj případ. Dost na tom, že na kolo pověsíš dítě.
        • Jakékoli „turistické“ příslušenství (nosič, kovové blatníky, stojánek) jsou těžké krámy (zejména ty, co budnou na kole z výroby). Pokud je nepotřebuješ, hledej kolo bez nich a event. si je dokup (a vyber ty lehké).
        • Odpružené vidlice na předvybraných kolech jsou těžké, necitlivé krámy, které jsou tam především proto, že zákazník to chce a má pocit, že má odpružené kolo a bude to nějak pohodlnější. Nebude. Ty vidlice jsou zbytečné (na asfaltu) a nefukční (v terénu). Jen pro představu, dobrá vidlice může stát klidně jak celé to kolo (může, jsou samozřejmě i levnější řešení). Zajdi si do obchodu, najdi tam nějaké kolo, jako sis vybral, zmáčkni přední brzdu, opři se o řidítka a zapéruj tou vidlicí. Pak si tam najdi nějaké horské s cenou nad 40 000 a udělej totéž. Myslím, že pochopíš, o čem mluvím. Řešení jsou dvě. Pokud budeš jezdit (skoro) jen po asfaltu, stojí za to tu „odpruženou“ vidlici vyhodit a dát tam místo ní pevnou karbonovou, která pobere nějaké vibrace a na váze ušetříš klidně kilo a půl. Pokud se chceš pouštět i na nějaké nezpevněné cesty, hledej kolo se vzduchovou vidlicí (místo kovového péra v ní pruží stlačený vzduch). I ta nejlevnější bude lepší a lehčí než tohle. V tomto případě ale nejspíš skončíš u MTB.
        • Řazení se třemi převodníky je dnes překonané. Víc převodů neznamená větší rozsah, ale pouze jemnější odstupňování. Problém je v tom, že spousta převodů se překrývá a další spousta nejde kvůli křížení řetězu pořádně použít. Ve výsledku je těch použitelných převodů podobně, akorát musíš laborovat víc páčkama, řešit kdy přehodit vepředu, kdy vzadu atd. Dnes se používá řazení 1×12. Vepředu jeden malý talíř a vzadu kazeta s 12 pastorky s obrovským rozsahem třeba 10–51 zubů. Všechny převody jsou použitelné, řadíš jen jednou rukou. Je to jednodušší na použití i lehčí. Ale je to samozřejmě dražší, protože to vyžaduje výrazně větší přesnost těch komponent. Co se používalo ještě nedávno a co pořád dává smysl (někdo to i upřednostňuje), je řazení se dvěma převodníky. To se dá doporučit a na levnějších kolech se to pořád používá.

        Hlavně bych ti poradil, aby sis kolo vyzkoušel, resp. aby sis jich vyzkoušel víc a udělal si představu. Jestli se na tom cítíš dobře, poznáš rychle. Za sebe můžu říct, že přesednutí na moderní kvalitní kolo (byť se pořád bavíme o jednom z levnějších kol z dané kategorie) byl daleko větší skok v zážitku z jízdy, než jsem si dokázal představit. A to nejsem žádný cyklista, abych poznal nějaké detaily.

        6 1
        • orm  

          Z casti mas pravdu, ale z casti jedes na predsudcich o trekovych kolech, ktere se tu porad opakuji. Stejne drahe MTB kolo bude uz z principu tezsi nez stejne drahe trekove kolo. Jdou sehnat kvalitni trekova kola, napr. vyse zminovany Canyon Pathlite 6 s cenou 32kkc, ktery ma pohon 1×12 a odpruzenou vzduchovou vidlici. Trojprevodnik neni prekonany, jen je nemoderni, ale to neni stejne. Porad nabizi nejvetsi rozah, jemne odstupnovani a levny provoz.

          Kdyby byl tazatel zkusenejsi co se tyka stavby kol, tak bych mu doporucil koupit si starsi trekove kolo od authoru, ktere se prodavaji na bazaru za hubicku. Venoval tomu trosku pece, dokoupil kvalitni nemoderni komponenty a ma za 10kkc kolo, ktere mu vydrzi veky a bude funkcni. Takova kola stavim pro pribuzne.

          Jelikoz tazatel zkuseny neni, tak bych mu doporucil ten Canyon, kde dostane za dobre penize dobre kolo a jsou skladem, nebo napsat mistnimu uzivateli scalar, ktery stavel pekna trekova kola za dobrou cenu. To kolo pak davalo smysl. Zadne xt prehazky na ukor vidlice.

          4 1
          • Johny_r  

            No, spíš než předsudky bych tomu říkal realita trhu. Ten Canyon beru, ten jsem neznal a vypadá slušně. Ale je to naprostá výjimka mezi trekovými koly. Navíc cenou spadá mimo realitu většiny lidí, co hledají trekové kolo. S tou hmotností bych úplně nesouhlasil. Ten Rockrider, co jsem odkazoval nahoře váží stejně (nebo spíš míň) a je o 10k levnější. Pokud trekové kolo není zásadně lehčí než MTB, tak nevidím moc důvodů proč ho upřednostnit před nějakým HT s rychlými plášti (možná kromě možnosti montáže nějakého příslušenství, což může být u MTB někdy problém). Jinak souhlasím s tím, že nejlepší cesta za kvalitním trekingem je stavba, ale to asi není cesta pro tazatele.

            S tím trojpřevodníkem je to spíš slovíčkaření, ale pokud je nějaká technologie nahrazená novější, která vyhovuje 99 % lidí, je funkční a jednodušší na ovládání, nebál bych se tvrdit, že ta stará je překonaná, protože výhody jednoznačně převyšují nevýhody. Minimálně z pohledu těch 99 % lidí, kteří neřeší detaily v rozsahu a odstupňování, protože ve výsledku je to úplně jedno (pokud nehoním Watty nebo nemám před barákem kopec, kde mi zrovna chybí jeden konkrétní převod, který jsem na 3×9 měl). Jezdil jsem na obojím a pro mne (stejně jako pro každého, s kým jsem mluvil) je jednoplacka rozhodně krok dopředu bez ohledu na to, jestli to je moderní nebo ne, protože se s tím prostě líp jezdí (čest výjimkám).

            1 2
            • orm  

              Pokud beres moderni MTB HT, tak je geometrii uplne jinde nez trekove kolo. Jezdit vzprimeny s riditkama sirokejma 700+mm a soucasnou geo primarne po asfaltu, ikdyz tam das jezdive plaste je blbost. Mas tu kategorii kol, ktere jsou pro to urcene – je to trekove kolo nebo gravel. Gravel je pro tazatele nevhodny kvuli vozeni sedacky ve predu, takze zbyva trekove kolo.

              To mtb kolo, ktere zminujes je za ty penize pekne. Urcite bude pro dite pohodlnejsi nez trek, ale neni dostupne :-).

              Jak MTB muze mit lehci, kdyz ma tezsi plaste, vetsinou i kola, a tezsi vidlici? To uz z principu musi byt tezsi, protoze mtb. Nikdo nerozporuje, ze se da postavit MTB, ktere pojede lepe nez bezne trekove kolo, ale to uz bude financne jinde, pokud se bavime o novem kole. Na bazaru by se nejaka starsi karbonova kareta se starsi geo nasla.

              1 1
            • TK75  

              Mám tu pár kolegů který hodně jezdí (trekové kola)

              Jeden teď po letech potřeboval nové kolo…

              Co gravel?Ne to ani náhodou, protože je zvyklej z trekouše sedět vzpřímeně a na pohodu, gravel zkoušel a je to na něj moc agresivní posed, navíc ještě je zvyklej mít normální šlapky a sandály

              Koupil teda 29" ht od meridy, presmykac (je to starší model) a cca 2,3" Maxxis.Hned tam nasázel blatníky, rohy, nosič

              A je spokojenej, dokonce mu to na silnici prý skvělé jede…předtím měl Schwalbe Marathon 35

              To si myslím že mu ale vsugeroval prodejce, který mu řekl že 29" JEDE :-)

              1 0
          • xtonda  

            Trekové kolo je určené do méně náročného terénu a jako takové by mohlo být méně robustní a tedy lehčí. Realita je ale taková, že to tak není. Ten Canyon Pathlite 6 je spíš výjimka a když se na něj podívám, tak to není úplně typický trek. Má to jednoplacku a když vidím na obrázku hlavovou trubku a představec, tak je to napůl fitness kolo. Bohužel Canyon nemá srovnatelný XC MTB HT, Aktuální Grand Canyon 6 už je spíš trail a nemá uvedenou hmotnost.

            Když se podívám na Author, tak nejlevnější trek se vzduchovou vidlicí je Airline za 30 tis. s 13,4 kg. Za stejné peníze je MTB HT Traction s 13,3 kg. S vhodnými plášti to pojede stejně rychle, možná i rychleji protože Airline má dost vzpřímený posez a jakmile sjede z asfaltu bude Traction pohodlnější. V tomhle provedení je Airline nesmyslné kolo. A takhle je to u většiny výrobců, Pathlite je spíš výjimka potvrzující pravidlo.

            3 1
            • orm  

              Trekove kolo je do stejneho terenu jako gravel, takze i ta geo je podobna jen uzpusobena rovnym riditkum.

              0 0
              • xtonda  

                Nesmysl, to že je do stejného terénu nic neimplikuje o geometrii. Pathlite má menší Reach i TTH než Exceed, Airline oproti Tractionu totéž. Trek kola jsou typicky turistická kola se vzpřímenějším posezem.

                0 0
                • orm  

                  Nesouhlasim. Gravel je reinkarnovane trekove kolo s beranama. Pouziti je uplne stejne. Mam doma oboje. Stareho oceloveho treka na zimu a karbonovy gravel na leto. Dokonce bych rekl, ze ten ocelovej trek ma agresivnejsi geo nez ten gravel. Plaste stejne, oboje pevna kola, podobne prevody. Co podle tebe implikuje ze dve kola jsou do stejneho terenu?

                  0 0
                  • xtonda  

                    Nesouhlasíš s čím? Že Pathlite je kratší než Exceed a Airline než Traction? Si najdi příslušné tabulky s geometrií. Samozřejmě mohou existovat výjimky, tedy netvrdím, že nenajdeš trek a MTB, kde ve srovnatelné velikosti ten trek bude delší než to MTB. Ale většinou mají treky kratší turistický posed než MTB.

                    Z toho, že dvě kola jsou určená do stejného terénu nelze činit nějaké závěry ohledně geometrie.

                    Stejně Kellys Phanatic vs Gate.

                    0 0
            • Pedro1000  

              Ten Grand Canyon 6 váži 14.0 kg

              0 0
          • Pnov  

            Ten Pathlite vypadá výborně, díky za tip. I když mne zaujala více sedmička.

            Nicméně, za stejné prachy mám vážně doma MTB, které je lehčí.

            0 1
          • Pedro1000  

            Tento Pathlite vyzerá výborne. Je tam tuším 36 na predu ak dobre pozerám. Je na takýchto bicykloch problém dať 32 alebo 30?

            0 0
            • xtonda  

              Podle specifikace jsou tam kliky M8100, na ty se dělají originál převodníky 28 až 36

              0 0
    • jaroh  

      Na trekingovych bicykloch jazdím popri MTB už 20 rokov, za 15 rokov praxe cyklosprievodcu som ich využil veľa modelov.

      Kupovať MTB na asfalt je zbytočné – aj parametrami, aj cenou. Obíď viac obchodov, vyskúšaj. Treking v cene od 800 eur určite bude vyhovovať, za tisícku určite neprehlupis. Sústreď sa na subjektívny pocit a na hmotnosť, pripadne na brzdy. Pri trekingu sa nemusíš báť nižších rád prehadzovania, nedostáva tak zabrať ako na MTB v teréne. Zváž karbonovú vidlicu, rozdiel v hmotnosti je výrazne cítiť, ale je aj tvrdšia ako odpružená.

      Ak sa bojíš stúpaní, tak sa porad v obchode o prevodoch, ale až taky veľký výber nie je, skôr nejaká úprava po kúpe.

      1 2
    • XNeo  

      Trekové kolo jsem měl v minulosti a je to prostě kompromis. Pokud bych dnes uvažoval o treku, tak bych sehnal vhodný rám a nechal ho postavit na zakázku a dát tam trochu solidní komponenty (pohon, tlumení), kolega to nakonec taky tak musel udělat, protože koupit něco solidně vybavenýho byl prostě problém. Cílová skupina na trekové kolo má danou cenu, kterou za kolo chce max. utratit a sto tisíc to opravdu není, proto i výrobci jdou většinou do 20–25tkč.

      Osobní zkušenost s trekem – na asfaltě ok, ale pak tam nemusím mít tlumič (váha navíc), hrbolatější cesta a byl jsem akorát vyklepanej, protože ten tlumič se akorát tvářil, že tlumí, ale moc netlumil.

      Dneska bych při podobném zadání šel do lehkého MTB HT s nějakým solidním odpružením co funguje. Pohon 1×12 (10–52) a 30z převodník – s tím už opravdu vyjedu cokoliv, ale zase do rychla to moc není.

      Osobně používám i na výlety s rodinou fulla (protože HT nemám a kupovat nechci, ale zase tam nejde dát sedačka, což už nepotřebuju – capart šlape sám), pláště Schwalbe Hurricane – pohon 32z – 10–52 kazeta – na běžné ježdění stačí s rodinkou mi to stačí (asfalt+šotolinka).

      Hlavně si kolo co máte vyhlédnuté vyzkoušejte, není nic horšího než koupit na eshopu kolo, které Vám pak nebude vyhovovat. U Kubici v Žilině jsem kupoval rám a subjektivně mi přišlo, že chlapi co tam makaj ví co dělaj a umí dobře poradit.

      0 2
    • Pedro1000  

      Vďaka za rady. Som trošku postudoval na základe vašich rád.

      Našiel som toto

      https://www.ribblecycles.co.uk/…-sram-nx-v2/?…

      Je to jednoprevod 32t a vzadu to ma 11–42t. Netuším či je to použiteľné na slapanie do kopcov v Tatrách. Tam skôr asi 11–52?

      Full Specification

      Frameset

      Frame: 6061-T6 Aluminium, Heat-Treated, Seamless Welds

      Forks: Full Carbon Fibre, Tapered Steerer

      Wheelset

      Wheels: LEVEL 700C Disc, 12×100F/12×142R Thru-Axle

      Tyres: Schwalbe G-One Speed, Tubeless-Ready, 700×40c, Black

      Groupset

      SRAM NX 1×11 Speed Hydraulic Disc

      Shifters: SRAM NX-1 Trigger Shifter

      Brakes: Tektro HD-R280 Hydraulic Disc

      Brake Levers: Tektro M275 Hydraulic

      Chainset: SRAM NX1 GXP, 1×11, 32T

      Crank Length: Sm/Md 170mm, L/XL 175mm

      Bottom Bracket: SRAM GXP Team Threaded BSA

      Cassette: Sun Race MS7 11-Speed, 11–42T

      Chain: SRAM PC-1110, 11-Speed with Powerlink

      Rear Derailleur: SRAM NX-1 11-Speed Long Cage

      Disc Rotors: 6-Bolt 160mm

      Finishing Kit

      Bars: LEVEL Alloy Riser, Black, Width 600mm, Rise 25mm

      Stem: LEVEL 6061 Alloy, Black, 28.6mm

      Stem Length: Sm/Med – 60mm, LG/XL – 70mm

      Bar Grips: Ribble Classic Grips, Brown

      Seatpost: LEVEL 6061 Alloy, 27.2mm, Black

      Saddle: Selle Royal Vivo, Brown

      Included Extra's

      Mudguards:Ribble 46mm Reinforced Plastic, Gloss Black

      Pannier Rack:Ribble Urban Alloy, British Racing Green

      Bell: Ribble Alloy, Black

      Pedals: Wellgo Flat

      0 1
      • virtualcop  

        Tohle je klasický „městský kolo“, trošku v „hipster“ stylu a na pojížďky po městě, cesty do práce a z ní pohoda.

        Ale převody jsou takové akorát do města (není to ani moc do kopce, ani moc případně do rychla – relativně malej rozsah zpřevodování – prostě na jízdu po městě rychlostí 15–20km). V popisu se stále opakuje „lightweigt“, ale reálnou váhu jsem nenašel a podle mne tak úplně nízká nebude.Geometrie je také „městská“ – ostatně když si popis toho kola dáš do překladače, tak to z něj vypývá, na co je primárně určeno – pro klidné městské dojíždění.

        Pokud chceš kolo na asfaltky do kopců a ještě dítě v sedačce, tak na tomhle bys v prvním větším kopci umřel.

        Hledej kolo, jako je ten výše postovaný Decathlon – s převody nejlépe 1×11 nebo 1×12 a kazetou 11–46, 11–50, 11–51, alespoň základníma hydraulickejma brzdama. Vzhledem k poměru cena/výkon je Decathlon u vybraných modelů většinou nejlevnější a při tom třeba na tomhle modelu je už celkem slušná vzduchová vidlice, dobré převody, pevné osy a kolo je tak pro Tvoje účely víc než použitelné, Jediné, co bych na něm pak vyměnil (za řádově ± 50–100EUR) jsou gumy, za nějaké hladší (méně do terénu, více na asfalt) – to ti udělá každej cykloservis za půl hodiny práce, možná by se to dalo domluvit i přímo při koupi v Decathlonu (nevím). Jinak mi to připadá vcelku dobrá volba.

        Tím chci říct, že samozřejmě nemusíš kupovat přesně tohle v Decathlonu, ale že všechny kola, co najdeš a budou splňovat tyhle parametry budou na 99% jen dražší – sám si do teď neřekl, jestli je cena prioritou a chceš se vejít do těch cca. maximálně 1000 EUR. Protože u téhle hranice se pro Tebe použitelná kola začínají prodávat a moc jich není, za 1500 EUR už máš celkem výběr z více modelů se slušnějším a použitelným osazením, za 2000 EUR pak není problém vybrat skoro bez kompromisů (vůči požadavkům a použití). Tak to prostě je.

        Ano, dá se s dítětem do kopce jet skoro na čemkoliv, ale u těch kol, co si sem prvně dával Tě to dlouhodobě bavit opravdu nebude (protože se budeš díky nevhodným převodům extrémně namáhat a tahat spousty kilo navíc) a ještě díky komponentům z nejnižších/nej­levnějších řad bude často něco zlobit, budeš řešit servis a ve výsledku to nebude nejlevnější řešení.

        1 1
        • orm  

          Decathlon bohuzel nema v nabidce kvalitni trekova kola. Ma pekna gravelova kola za rozumnou cenu, ktera by tazateli mohla stacit, ale berany se sedackou vepredu fungovat nebudou.

          0 1
        • Pedro1000  

          Má to 10.5kg a v plnej výbave 11.5–12 záleží od veľkosti .

          0 0
    • Pedro1000  

      Asi idem do toho Canyon Pathlite 6. Len mám ešte otázku ,že keď je na cyklotrase napis pre MTB ,bude sa to dať prejst aj s týmto ?

      Túto je príklad kade budeme jazdiť s dcérou. Je to spojka cez hory aby sme sa vyhli veľmi frekventovanej ceste. Inak budeme jazdiť po asfaltovej ceste a sem tam nejaká lesná na nejakú zrúcaninu a pod.

      https://www.cykloportal.sk/…od-chripcom/

      Inak len Tatry ,Taliansko vsetko asfalt.Na Stelvio chcem ísť v Septembri,ale to si požičiam nejaký special na mieste.

      Ja som sem zabudol napísať ,že som pred 30-mi rokmi jazdieval v horách (Liberta a Favorit stačili na asfalt a mimo som mal nejaký supertazky MTB)Ďalej moja originál váha bola 92kg teraz je 77. Idem dole na 75,takze dcerina váha 14kg bude v pohode pre moje nohy.

      Naozaj veľká vďaka za všetky odpovede a rady všetkým.

      0 0
      • MlokCZ  

        Skoro všechno se dá projet téměř na čemkoliv. Vždy je to jen o tom, jak to komu bude příjemné/nepříjemné a jako to půjde projet rychle.

        A když se jde směrem k náročnějším a těžším terénům, tak je to vždy na 90% o jezdci a jen něco málo o kole, co se dá nebo nedá.

        Tedy nejspíš to projedeš. Jestli si to na užiješ nebo se budeš trápit si musíš už sám vyzkoušet.

        0 0
      • Dan205  

        Tuhle trasu bys zvládnul i na kole bez odpružení, třeba s gravelem by si to člověk užil. Takže s hardtailem nemusíš mít žádné obavy.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.