• Ruuzha

    Zdravím, sem tu nový a mám pár dotazů jakožto začínající biker :)

    Mám na cestě domů svoje první lepší kolo (Pells Razzer Pro D) a jelikož sem do teď, ikdyž poslední 2–3 roky minimálně jezdil na šuntech z Globusu atd. tak chci aby mi tohle vydrželo nějakej pátek. O předchozí kola sem se mladickou nerozvážností moc nestaral a tak sem tomu moc nerozuměl. Tak chci rady, tipy, připomínky, jak často a co kontrolovat, vyměnit, promazat, vyčistit atd. Budoucí složení jízdy bude většinou v terénu, silnice mě nikdy nebavily…

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Martyss  

      Osobně po jízdě otřu řetěz a dle potřeby namažu. Vidlici po jízdě otřu nohy a namažu silikonovým sprejem. Jednou ročně rozborka, vidlice, pedálů, servis zapletených kol + výměna lanek a bowdenů. Ostatní dle potřeby.

      0 0
      • Ruuzha  

        Tak na nějaký složitější opravy si asi netroufnu, počítám, že to dám aspoň 2× do roka na servis. Spíš mě zajímalo ty běžnější opravy a údržba

        0 0
        • kolombo  
          1. Čistit řetěz a všechna zubatá kola. A kontrolovat vytahání řetězu a čas od času měnit.
          2. Udržovat v čistotě ráfky a brzdy.
          3. Mazat občas lanko u přehazovačky.

          A jednou za rok do servisu na pořádnou údržbu.

          0 0
        • Martyss  

          Bežná udržba je. V případě, že je sucho viz výše. Když jsem projel bláto a zasvinil řetěz s ráfky, tak je umeju cyklostarem. Pak je otázka ohledně řetězu. Buď můžeš jezdit podle měrky nebo točit několik řetězů do mrtva. Mě více sedla druhá možnost…

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • jIrI___  

      Když je kolo už moc špinavé, umyju ho. Když začíná vrzat řetěz, namažu ho. Jednou za 2 roky vyměním lanka  a bowdeny. Nic víc podle mě není potřeba dělat (z běžné údržby). Kolo je tu od toho, aby sloužilo ono mě a ne já jemu :)

      0 0
      • l-e-t-o  

        s tímhle názorem se plně ztotožnuji. u mě to je úplně stejně jak píšeš. občas ho umýt, občas promazat, to stačí.

        0 0
        • zichis  

          no jistě, to stačí, ani příručku přibalenou ke kolu nepotřebuju číst. Kdyžužseněconáhodou posere, tatínek koupí nový.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • l-e-t-o  

            nevím proč bych měl rozebírat například vidlici. to asi by se to mělo občas udělat, ale nechám to udělat servismana třeba jednou za rok. jinak tatínek nekoupí, vše si musím platit sám :)

            0 0
          • jIrI___  

            Můžu tě uklidnit, taínek nekoupí nového nic, v tomhle mě absolutně nikdo nepodporuje a všechny finance do kola jdou výhradně z mé kapsy ;-)

            0 0
    • Rosie  

      Ahoj, nevím, jestli mi po tak dlouhé době odpovíte, ale mám stejný otázky jako zakladatel diskuze a novou zakládat nechci. Co všechno na kole udržovat jsem si tak nějak pozjišťovala, i když v tom pořád nemám úplně jasno. Koupila jsem si nějakej olej v malé prodejně v ještě menší dědině tady u nás a zajímalo by mě, jestli ho vůbec můžu použít, když není přímo na kola. Jde mi hlavně o řetěz, kterej by se měl už asi promáznout. Je to přesně tohle: http://www.druchema.cz/…y-300ml.html

      Kdyby byl někdo tak moc hodnej a ochotnej mi napsat přesně jak pro úplně začínající ženskou s kolem, co všechno by se na kole mělo udržovat a jak, čím, budu moc vděčná :)

      0 0
      • pOne  

        Pokud chces mazat retez, tak bych nechal spreje stranou a pouzival klasickou olejnicku a s citem a rozvahou kapal postupne na kazdy clanek male mnozstvi oleje (treba klidne na sici stroje). Na suchy a cisty retez. Chvili nechat a pak nekolikrat poradne utrit retez (prebytky).

        Sprejem se ti snaz stane, ze si nechtene naneses mazivo, kam nechces. Treba na kotouce.

        Obecne se ridim radou, ze mazu radeji min nez vic. Na mastnotu se chyta prach, bordel.

        0 0
        • Rosie  

          Tady k tomu spreji je i ta trubička na přesný nanesení… Jen nevím, jestli je ten sprej úplně nejvhodnější. Ještě mi nabízel jeden, silikonovej a to říkal, že má spoustu odpůrců.

          0 0
          • pOne  

            Silikonovej na vidlici. V Lidlu za 35 Kc.

            0 0
          • pOne  

            Ja bych na retez koupil za 30 kacek olejnicku a sprej bych nechal na domaci bezny pouziti. Prip. na jiny pouziti na kole.

            0 0
      • scret  

        zalezi, co mas za kolo… Kolo s kotoucema chce jinou udrzbu, celoodpruzene taky trochu jinou…

        0 0
          • scret  

            doufam, zes koupila levnejs, prtze za 17tis. je to kolo predrazene…

            Ale abych ti poradil – na vidlici silikonovy olej ve spreji… ja pouzivam silkal..

            Na retez nejaky mazadlo, idealne v kapatku, napr. tohle

            Dej pozor, at si nejakym mazadlem nepotrisnis kotouce… nebo zamastenyma rukama nesahnes na kotouce…

            0 0
            • Rosie  

              Ne, koupila jsem to za tuhle cenu a že je předražený už jsem sice slyšela, ale je to teď už absolutně nepodstatný.

              Jinak díky za rady, na tu opatrnost při mazání jsem narazila, takže se podle toho budu řídit ;)

              0 0
              • scret  

                jinak saddik ti to dole popsal opravdu vycerpavajicim zpusobem.. Bohuzel ja tolik casu nemam:)

                Stejne je vzdycky nejlepsi, kdyz ti to nejakej kamos, kterej hodne jezdi, ukaze…

                0 0
            • Japhy  

              Mně se na řetěz od stejné značky osvědčila zelená etiketa do mokra a červená do sucha (díky teflonu použitelný i do bowdenů). Z mazadel už potom jen zmiňovaný Lidl silikon na kluzáky vidle, bílou vazelínu na ložiska a řídkej noname olejíček na šicí stroje a kola na hazku, smyk a vodící kladky.

              0 0
              • scret  

                mazadel je dneska tri zadele a ktery je lepsi a ktery ne, to by bylo na samostatny vlakno…

                0 0
                • Japhy  

                  Hlavně se včas vyléčit z představy že čím víc oleje tím víc Adidas. Na řetězu je podstatný namazat vnitřek, co je venku je akorát na nalepení bordelu. Proto na řetěz rozhodně ne sprej, ale kapátko.

                  0 0
                  • scret  

                    jj, jen bych upresnil, ze je asi fuk, jestli kapatko nebo sprej, to je spis o jednoduchosti aplikace… ale jak pises, dulezity je olej uvnitr retezu a ne venku… idealni je setrit vzdy do sucha hadrem…

                    0 0
      • saddik  

        Ahoj. Základní údržba není těžká, chce to jen vědět, o co se starat a na co naopak nešahat.

        NECHAT BÝT:

        Bowdeny a lanka jsou z kategorie nešahat, tedy hlavně nemazat, dokud chodí. Když fungujou, tak mazání akorát chytá bordel a snižuje životnost, když chodit přestanou, pomůže mazání jen na moment a výměna je nejlepší řešení.

        Brzdy taky radši nechat být, pokud fungují.

        Stejně tak je k ničemu preventivní stříkání oleje na kterákoli ložiska (středové složení, hlavové složení, náboje kol, kladky přehazovačky…) „aby se to dobře točilo“. Olej se do ložiska nejspíš nedostane, a pokud jo, tak tak tam udělá spíš paseku, protože zředí přítomnou vazelínu.

        STARAT SE:

        Řetěz určitě mazat, v podstatě čímkoli. Ten olej, co linkuješ, řetězu rozhodně neublíží, ale asi s ním bude třeba mazat častěji (v podstatě na každou vyjížďku). Pokud Ti to nevadí, tak je to asi nejlepší řešení, protože asi nebude moc lepit nečistoty. Při mazání řetězu nezapomenout otřít přebytečné mazivo hadrem a vyčistit kladky přehazovačky od šmíru.

        Kazetu a převodníky je vhodné (i když ne nezbytné) udržovat v přiměřené čistotě (nemusí zářit, ale koule šmíru by to taky být nemusela). Stačí s citem mazat řetěz a při mytí kola možno vyčistit kolečka kartáčkem.

        Máš-li odpruženou vidlici, tak se vyplatí udržovat vnitřní nohy v čistotě, aby se špínou nevydíraly. Nejlépe otřít po každé vyjížďce. Občas možno na vnitřní nohy a stírací kroužky aplikovat trochu silikonového (!) oleje, ale čistota je nejdůležitější.

        Kontrolovat občas opotřebení brzdových destiček či špalíků, plášťů a tlak v pneu je samozřejmost.

        Na výměny řetězů existují dva kontroverzní názory a jeden kompromisní – 1. Jakmile se řetěz vytáhne na určitou mez, tak se preventivně mění, aby příliš neopotřebovával ozubená kola. 2. Řetěz se nemění, a když odejde, mění se všechna kolečka s ním. Kompromis – pořídíš si několik řetězů, které střidáš v koloběhu, takže máš vždy nějaký náhradní a opotřebení se zpomaluje. Většina lidí jede první způsob, pár pragmatiků kompromis, já jedu ten druhý. Je třeba se rozmyslet podle najetých km a ceny komponentů (když někdo jezdí špičkovou kazetu a převodníky, tak bude řetězy nejspíš měnit, aby tyhle drahé komponenty šetřil. S obyčejnou levnou kazetou zaplatíš při výměnách víc za řetězy, než ušetříš na životnosti kazety..)

        Ale hlavně – všímat si příznaků možných závad a řešit včas.

        A mimochodem – nechat si od někoho zkušenějšího poradit při nastavení posedu.

        0 0
        • Rosie  

          Děkuju za nejužitečnější odpověď :) Zatím nejezdím nějak extra velký vyjížďky, vetšinou mám možnost jezdit jen o víkendech, tak nemám ani moc najeto. A moc znamená vlastně skoro vůbec :D Ale chci být připravená na všechno.

          Absolutně nepoznám, jestli mám řetěz vytaženej nebo ne. Předpokládám, že po těch pár kilometrech je na tom kole ještě všechno jako nový :D Ale po kolika kilometrech cca je potřeba ten řetěz měnit? Pro víkendovýho cykloturistu stačí asi jednou za rok, ne?

          0 0
          • scret  

            pokud chce byt svedomita, kup si merku na retez

            Pokud ne, cas od casu zajed do servisu..

            Nekomu vydrzi retez 500km, nekomu klidne 2tisice… Tak si to preber, jak budes jezdit…

            0 0
          • saddik  

            Na vytahanost řetězu jsou měrky, ale dá se to měřit i šuplerou, což je možná přesnější. Výdrž řetězu (než se protáhne na mez výměny) je dost individuální – podle podmínek provozu, výkonu i údržby. Dá se říci, že to je typicky mezi 600 – 1500 km, ale i výjimky z tohoto rozmezí se najdou. Jako začínající ženě by Ti měl řetěz tak tu tisícovku vydržet.

            Jestli budeš pak měnit nebo ne, záleží na Tobě. V téhle cenové kategorii kola můžeš po té tisícovce dát nový řetěz, starý nevyhazovat a po další tisícovce ho vrátit a takhle je střídat až do smrti celého pohonu. Jde totiž o to, že provoz s vytahaným řetězem opotřebí kolečka to té míry, že pak na ně už nový řetěz vůbec nesedne (jinak to ničemu nevadí). Když budeš mít dva, tak budeš mít vždy jeden náhradní, kdybys jeden přetrhla apod. Nebo se dá kdyžtak od nějakého bajkera, který řetězy mění, pořídit ten vytahaný, který už Ti tam zase sedne ;)

            0 0
        • MirkoCarver  

          Pokud máš na kole kotouče, doporučuji nepoužívat mazací spreje. Olejový „mrak“ lehce doletí na kotouče a zamaštěné kotouče špatně brzdí a vyluzují nepříjemné zvuky.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • pepek  

            umývej si ruce častěji

            0 0
          • saddik  

            Jak píšou kluci, není to takový problém, ale jednou už mi ze spreje na kotouč kaplo, to je pravda. Spreje ale rád nemám, kapátka či olejničky jsou mnohem přesnější a práce s nimi čistší.

            0 0
    • Rychlej turista  

      Držet se zlatého opravářského pravidla – nevrtat se v tom, co funguje.

      Existuje ovšem sorta rozebíračů a mazačů, kteří to vidí jinak a spíš rozebírají, mažou a fungující opravují, než jezdí :-)

      0 0
      • ghostik  

        S tím tak úplně nesouhlasím. Třeba odpružená vidle- je jednodušší a levnější 1–2× za sezonu vyměnit olej (to zvládne i cvičená opice do 30minut) než pak řešit vydřené nohy

        0 0
      • Japhy  

        Na 100 najetých hodin mě po kouskách třeba 5 hodin údržby nezabije. Furt lepší než jak to bylo u starejch Škodovek, to vydalo třeba na hoďku servisu na 10 hodin jízdy. Odbahnění, mazání řetězu, kluzáků, kontrolu tlaky a vůlí, za údržbu skoro ani nepovažuju, to jsou automatický věci při ukládání bajku do kůlny.

        0 0
        • pepek  

          u starejch Škodovek, to vydalo třeba na hoďku servisu na 10 hodin jízdy – to je zase kravina

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • Japhy  

            Četl jsi někdy servisní příručku s intervaly údržby ke staré Oktávce nebo 1000MB? Je tam hromada úkonů po 1000 km (v záběhu), potom další hromada co 2,5 tkm a neméně po 5 tkm. Mazání řízení, nápravy, sbíhavost, brzdy, olej po 5 tkm, mazání ložisek, plnění+vypouštění chladiče (kdepak Fridex)…

            0 0
            • pepek  

              MB jsme měli, za 20 let neměla zádnou závažnou poruchu, dojezdy v nouzáku, jak u moderních aut taky ne :-)

              Jednou za rok ses vyválel pod autem s mazacím lisem-fertig.

              125M to stejný, s tím, že už ses nemusel válet. Germánská felda taky spolehlivá, akorát rezla před očima.

              0 0
              • Japhy  

                Hádat se nechci, je určitě rozdíl v tom co se skutečně běžně dělalo a co bylo jen rozepsané v příručce. Dneska trávím v autě řekněme to samý co na kole, něco kolem 250 hodin ročně. A řekněme 20 hodin kolem auta za rok taky strávím. Dvojí přezutí, dvojí olej, nějakej ten podvozkovej spotřebák, … nasčítaný se to fakt nezdá. A rukama to fakt není, dávám to za ± podobný časy jako jsou normovaný u Forda.

                Živě si pamatuju věčné sídlištní leštiče, věčně obsazenou rampu u dílny Svazarmu nebo auta na kolíbce před panelákem s kýblem tlumexu.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.