Dobrý den,
nešel by nějak jinak vyčistit řetěz bez jeho demontování i bez použití pračky?
Dobrý den,
nešel by nějak jinak vyčistit řetěz bez jeho demontování i bez použití pračky?
jistě že šel…
Já to řeším obyčejným hadrem
Dědečku na to kolik vám je byste už mohl zapojit tu kouli na krku a vymyslet něco sám :-))
Bez pouzity pracky? prijde mi to jako velmi snadna a nenakladna zalezitost. Po par jizdach ( nekdy po jedne blative) vezmu pracku parkrat prejedu poradne a namazu a je to jako nove a to je panecku jizda : )
Pracka je na prd. Sice mas dobrej pocit, ze retez zvenku vypada pekne, ale soucasne dostanes do clanku necistoty a zivotnost retezu spis zkratis. Takze za me, vseho moc skodi.
Nemyslim si ze, prackou je to spatne, proc by se to vsude prodavalo a navic to doporucujou prodejci
Oběť marketingu v praxi :-)
jó prodejci to doporučujou. Tak to fakt asi nemůže být nic lepšího :-)
:-D
Tak to poznam casem co je na tom pravdy co mi ten rezat udela zatim jsem z touto udrbou spokojen. Časem se da retez nový asi na novou sezonu tak bych nebrecel jen proto ze to delam jinak nez uplny PRO
Pračku v pohodě používej, taky pračkou občas nějaký řetěz protáhnu. To ale neznamená, že neexistujou rozumnější metody očisty, zvlášť, když má řetěz spojku.
Mě spíš pobavila zmínka o doporučení prodejcem.
Mozna to rikam spatne. Rekl jsem mu ze jsem si koupil pracku (memu prodejci a servimanovi scott) a on rikal OK to je dobre, ze to udrzujes nebo tak nejak )
Asi na novou sezónu novej řetěz? Kolik najezdíš? Já mám letos 3700 a dodělávám čtvrtej řetěz (HG 73) a počítám tak ještě dva až tři do konce roku vytahám :-)
Ty musíš mít ukrutnou sílu :-)
Tobě je taky 111?
A 111 reakcí.. :)
4 z 5 prodejců doporučují…
tak tohle je ten nejlepší argument proč to koupit! :-))))
:)
hlavne Horst Fuks :-D a to se vyplati :-D
Opravdu si myslíš, že prodejci řetězu mají zájem aby ti vydržel jeden řetěz co nejdéle a nejlépe na doživotí???
Pokud ani jsi bláhovej, spíš blázen.
Doporučí ti pračku abys řetěz brzy oddělal a kupoval co nejčastěji nové řetězy.
Používám pračku na sucho, podle mě ideální způsob, jak očistit řetěz alespoň trochu mezi články a nevymejt z něj všechno mazivo.
toto je velmi zajimavy nazor,mam špinavy řetěz ktery proženu pračkou s např. tech.benzinem tim padem se mě bordel dostane do članku a snižim jeho životnost. to jsi asi přepracovany z toho obkladani co? takovou blbost jsi nemyslel važně nebo snad ano?
benzít nebrat, vymyje ti mazivo i zevnitř řetězu.. lepší je nafta, ta je alespoň trochu mastná
Myslím, že nafta, nebo cokoliv jiného bude fungovat podobně jako benzin.
Nicméně nafta, nebo lépe petrolej fungují hodně dobře na rozpouštění nečistot, ale je dobré po nich řetěz odmastit, například vydatným saponátem, protože na povrchu řetězu, který je zapatlaný mastným filmem z nafty a petroleje, se nedokáže dlouhodobě udržet funkční mazivo na řetězy.
přesně, tak to je,když to pak nastřikaš nějakym olejem tak ten se už dostane všude.
O jakem obkladani je rec? Pokud chces cistit prackou, tak ti nic nebrani. Ja svuj nazor sdelil. Navic nemam potrebu zvysovat naklady na udrzbu kola, obzvlast kdyz to bubec nic, krom pekne vypadajiciho retezu, neprinese.
štětec + nafta, následně vystříkat zahradním postříkovačem. V případě potřeby 2× opakovat. Nechat uschnout/otřít, zlehka namazat olejem na řetězy, nikoliv např. WD40.. mám něco na řetězy na motorky a OK…
Přesně tak to provozuju taky a zatím spokojenost, řetězovka si zatím nestěžovala. Navíc, člověk se u toho téměř nezašpiní, jako občas u praček, tam to čisticí médium nakonec máte všude.
Sice se WD-40 k tomuhle úkonu moc nehodí, ale je to vynikající sprej, na všechno ostatní na kole ho používám…
to jo je to univerzalni sprej, hlavne ti potom prestanou konecne vrzat kotoucovky !
jj na kotucoch je wd-cko velmi tiche…doporucujem :))
A taky na ráfky, tam ani po stisknutí páky nebudeš cítit že brzdíš… :)
nastříkat před vyjížďkou nebo po mytí WD40 a otřít.
Údržba je hotová…
WD dost lepí bordel, i když se otře.. navíc mi přijde, že se hrozně rychle vymyje vodou (kaluž, déšť…)
No to bude tim, ze to neni olej jako takovy, ale v podstate petrolej s par primesema.
Třeba tohle http://cykl.cz/…ou-pomerance Všechno záleží na možnostech. Já třeba většinou řetěz jen utřu hadrem nebo nastříkám cyklostarem a propláchnu zahradní hadicí. A vždycky je tu možnost rozepnout rychlospojku, řetěz narvat do starého bidonu s ředidlem a třepat a třepat a třepat. Výsledek je nejefektnější, ale řetězu to stejně moc nepomůže a je to nejpracnější, proto to více méně nedělám.
otřít hadrem, používat FinishLine WAX, čili suchý mazivo a mazat po každý jízdě včetně otření řetězu hadrem. Řetěz je stále čistý a nechytá na sebe prach a bordel..po zkoušení různých mazadel je tohle opravdu nejlepší!
Já používám Finish Line Dry, červenej. Ten vosk mi přišel, že se toho musí na řetěz vylít kýbl, aby byl namazanej :-)
u WAX řetěz nemá vypadat namazanej,…má to uschnout a jen to tvoří dojem nenamazanýho řetězu. Červenej jsem měl taky, ale je na prd..moc se musí čistit řetěz. Pokud ale jezdíš i za mokra, tak se ti určitě hodí, na to je suchý mazivo nevhodný, řetěz pak začně být hlučnej, když se víckrát namočí..
Z mých zkušeností, když to otřeš hadrem, tak se ten bordel dostane spíš dovnitř řetězu, ne?
nemyslím si..navíc žádnej bordel nechytám díky tomu suchýmu mazivu. Sám sem tomu nevěřil a až po vyzkoušení jsem zjistil, že nic jinýho, než suchý nebudu už chtít. Jen je pravda, že řetěz není tak tichej, jako u mokrýho maziva, ale rozdíl není tak velkej.
po kazdom vyjazde?
nie je to uchylka? :))
no jo fuurt :D mám svý kolo rád, tak mu dopřávám ;)
Mazat po každý jízdě. To by mě asi jeblo :) Mám červený finishline a mažu tak co 300km za sucha. Když je mokro tak to moc nevydrží. Podle mě dobrý kompromis mezi olejem a suchým mazivem, uplně čisté to není, ale v rámci možností to moc nelepí. Prostě něco za něco.
Většinou po každé vyjížďce vytřu řetěz starou ponožkou: ponožku navlíct na ruku, chňapnout pevně řetěz a točit klikama jako o duši. Trochu cikneš GT a zase vytřeš.
Zhruba 1× týdně – 1× měsíčně pračka, do pračky dávám cyklostar. Současně řadím nahoru dolů, takže se vypere i kazeta a placky (na kazetu a placky šupnu navíc pěnivý cyklostar). To ti žádná rychlospojka nezajistí. Na konec propláchnout vodou a vysušit, protože cyklostar je svinstvo.
Mažu obyčejným olejem na kola a šicí stroje (http://www.cyklostore.cz/…e-75ml-5251/), ať je sucho nebo vlhko, speciální maziva na řetěz vzhledem ke svým šíleným cenám stojí za hovno (zaserou řetěz stejně jako ten obyč).
GT, WD40, HG a podobné používám jen na prostříkávání bowdenů, čepů, aplikace na řetěz znamená, že po projetí první kaluže seš bez maziva.
Doporučuji stojan, celá práce je tak mnohem komfortnější.
Poslední poznámka: pravidelná údržba životnost řetězu ani tak neprodlouží, jako spíš, že neúdržba životnost řetězu významně zkrátí.
nejenže zkrátí, ale neúdržba řetězu způsobí jeho hlučnost, horší funkci řazení a vyšší odpory při jízdě… Péče o řetěz mi přijde smysluplná spíše z těchto důvodů.
WD 40, GT a podobné výrobky nejsou zrovna toliko ideální, je to spíš na konzervaci ale ne na mazání řetězu ikdyž se k tomu používají. Nejvíce mi vyhovuje Motorex WetLube…
A co Motorex Dry Lube ? Máš nějaké zkušenosti? Doporučíš?
Motorex Dry lube používám a naprostá spokojenost
A jak mažeš? Já to na očištěný řetěz navečer nastříkám (trošku hezky článek po článku) a hned pěkně otřu hadrem. Tím se to pěkně rozetře po celém řetězu a udělá opravdu tenkou vrstvičku. Přes noc to zaschne a ráno jezdím.
Když namažu krátce před jízdou, lepí se mi na to spousty bordelu.
Jestli by nebylo lepsi to otrit az rano, nebo aspon po chvili, aby mazivo zateklo do rolnicek. Teda aspon tak aplikuju toto mazivo ja.
Otírat až ráno se mi to právě nechce – ono to tak pěkně „zavadne“ a myslím že právě na vnitřku článků by ho zůstalo zbytečně moc. Někdy to zkusím.
Já stříkám lehce přímo na válečky a ještě před otřením (předtím jsem to nenapsal) řádně protočím. Takže snad se ho dostane do rolen dost – je pěkně vidět jak teče dovnitř když se stříkne na váleček.
Napřed očistím řetěz hadrem, pak pustím spray a točím klikami až je namazaná celá délka řetězu. Za cca 10 minut to otřu suchým hadrem. Takhle mi to vydrží cca 150–200 km. Občas, když jedu v hodně prašném prostředí přejedu řetěz suchým hadrem. Víc to neřeším.
Kvůli zasírání-mazání kotoučů jsem to přestal dělat na kole a radši řetěz sundám a stříkám to dál od kola. Líp se to pak i otírá. :-)
Jo doporučuji :-) od Motorexu doporučuji vše i mineral do brzd atd…
Nejprve vyčistím řetěz, pak pořádně nastříkám každý článek, nechám vyvzlínat pak otřu hadrem, jemně celoplošně stříknu a otřu. Funguje a je to super. S GT a WD se to nedá srovnat!
Jinak používám verzi WET ta je do mokra, používám jí celý rok, i v létě kvůli brodům a blátu :-)
A není to moc „hutnej“ sajrajt na běžný mazání do sucha?
No je to pro mne univerzál… Málo kdy bych na jedni mazání se vyhnul blátě a vodě. Samo pokud bych jezdil více možná bych to mazal dle aktuálního stavu. Ale jak jsem psal je to pro mne univerzál… je to daň za blbuvzdornost při změně počasí :-)
Rozumím, díky.
http://www.singertexas.com/index.php…
takže podle tebe, tenhle olej bych taky mohl namazat na řetěz?? (na ty lahvicce je nakresleny taky kolo..)
Pisou tam ze ano, ale proc nepouzit neco vyzkouseneho a urceneho primo na retezy kol?
Pravda, ale za zkoušku to stojí… :]
Každý má svou pravdu a já bych už olej na šicí stroje nikdy nepoužil. Vůbec to nevydrží. Kamarád dokonce moc doporučoval převodový Mogul Trans 90, kterej je tužší a hezky nakapat na každej článek injekční stříkačkou. Dělá to tak i na motorce.
No i já jsem obě metody zkusil a olej na šicí stroje nevydržel ani 100km a řetěz začal skřípat a i hned od začátku byl hlučnější. Převodovej Mogul tran vydržel možná o polovinu déle, ale také nic extra. Určitě ale lepší jak olej na šicí stroje.
Osobně rozpojím spojku a v kbelíku protřepu s 1 dcl benzínu. Špinavej vyleju a ještě jednou s čistou deckou protřepu. Osuším hadrem, necám uschnout, nakapu chainstar, zbytek otřu, nechám 15 minut zaschnout a je klid.
Pokud nezmoknu tak vystačí na 500 km. Udělám to na novém řetězu a pak dle počasí max 2 – 3 x a řetěz vyhazuju.
Já u mého řetězu nemám rychlospojku… :[ Dal by se namontovat na řetěz??
Jasně že jo, stojí pár korun a kdykoli ji rozpojíš s trochou cviku za pár vteřin rukou.
Zde na devítkovej řetěz.
a tím ho vždycky pošleš rychle do kytek…
I když jsem řetěz neodmašťoval takto a jen utíral papírovým ubrouskem a pak namazal vydržel stejně. Možná barbarské, ale řetěz je takovej spotřební materiál a tak na něj kašlu. Jen chci aby byl sticha a pak jej po 1000km vyhodím. O zbytek kola se starám až moc.
Špinavej vyleju… A kam? Když si vemu, co to udělá ve vodě, tak je to pěkná prasárna. Stejně tak s tou naftou a petrolejem. Jestli to pak nelikvidujete na vhodných sběrných místech, tak se nad tím zkuste zamyslet.
Do lapače na motorovej olej, kterej mám v garáži protože si odjakživa měním olej sám. Benzín se vypaří.
benzin je dobrej do molotových coctailu…
I špinavej benzín hoří! ;-)
a nemusíš nic vylejvat do vody ;-)
zkus ho namazat hustým olejem a posypat drobným pískem a boky vylešti šmirglem…bude se svítit pak, jak psí koule…avotomtoje.
Po nekonecnym experimentovani s mnoho mazivama jsem skoncil u Chainstaru nebo Motipu ten je taky dost dobrej, skoro mozna lepsi. Jinak na pracku prdim, prestoze ji mam. Kdyz je retez zasranej uz megamoc, vyperu ho v perchloretylenu.
Pro bikery asi nepoužitelný, ale jako děcka co jsme se stále na kole v něčem vrtali, tak jsme řetez sundaly, umyly v benzínu a čistý ponořili do rozehřátého „horkého“ loje (takové ty zbytky vnitřního sádla ze zabijaček), který zatekl i do válečků. Nemělo to špinit, ale myslím, že stejně jsme měli lýtka černá :).
Jak říkám, dnes asi nepoužitelné.
Používám kapátko s bílým od Nacházela, je s tím sice chvíli drbačka, než člověk nakape celý řetěz, ale jakoby zázrakem to nasákne do článku a na povrchu je sucho. Přestože je to malé, moc to neubývá… :-) Jsem s tím dlouhodobě spokojený…
Taky si o tom kapatku uvazuju, ale jakou naftu mam pouzivat pri cisteni? Tu z pump nebo tu ,,cistou,, naftu (jak se dava do letadel)… a kde bych ji sehnal..? A co to cistit jenom saponatem nebo necim jinym??
Uz vidim jak jdes s kanystrem pro jet fuel :D…
tomu retezu je to naprosto jedno, cim ho ocistis ;)
Poslední letadlo, co jelo na naftu byl myslím Junkers s motorem Jumo. A to už je fakt dost dlouho.
Nafta byla povolena i pro Su-25 (bylo tam omezení hodinami provozu).
No asi by na to jelo všechno proudový. Myslel jsem naftu jako naftu (tedy éro „f dehtu“ :-)
používej jenom tu, co teče v Afganistánu přímo ze země u každé pumpy na vodu…
Řetěz čistím tak že ho sundám (mám rychlospojku), dám do zavařovací sklenice s víčkem, naliju trochu technického benzínu, zaštěrchám, vyliju, tak to udělám ještě jednou a řetěz je jako nový. Pak jen utřít hadrem, nasadit a namazat :-)
No dobře ale kde seženu benzín nebo naftu?? A co jiné čistící prostředky?? Jiné vás nenapadají??
To je ale sranda. Na jednej strane tu čítam aké sú práčky na reťaz špatné, lebo odmasťujú reťaz a na druhej strane sa tu doporučuje vyprať reťaz v benzíne, nafte alebo dokonca perchlóre :)
Vážne si niekto myslí, že mazivo čo je na novej reťazi vo vnútri článkov vydrží funkčné a čisté aj po 500km v teréne?
?
Mě třeba se třeba na pračce nelíbí, že za stejný úsilí můžu mít ten řetěz očištěnej líp, když ho sundám. Navíc pračka sviní, zacáká rám, ruky, a když je dole řetěz, lip se otřou převodníky…
Nic nezacáká, to je pověra. Ovšem ani nic podstatného nepřinese.
Lol, mi to vysvetlovat nemusis, ja pracku doma mam… vim co jak caka :)
Necáká
Taky mi pračka nikdy necákala. Pak jsem dostal rozum a zjistil, že nějak víc se zabývat řetězem je úplně zbytečné, takže teď ho už jen tak 3× do sezóny otřu hadrem.
Necaka?? Si si isty, ze sa bavis o tej iste pracke ako ostani v tomto vlakne? Nedavas to do pracky povodne navrhnutej na iny ucel? :-)
vodorovnou polohu
Moje skusenosti (asi 13 rokov stare) boli, ze retaz svojim prechodom vytahuje rozpustadlo z pracky a rozcakava to okolo. Co ziadnou polohou pracky nevylepsis. A cakanie po reklamnych letakoch uz nazyvam cakanim. Naopak nemal som pocit, ze nefunguje, ale bolo z toho strasneho bordelu. Ked som do toho dal saponat, tak to penilo a a bolo to ako Hrncek var! A ked som pouzil benzin, tak smrad po celom byte (nebola rozumna moznost to robit vonku), tak som presiel na spojky a uzavrete flasky.
BTW pol litrove flasky od kadejakych kefirov a cmarov maju dost siroke hrdlo na to, aby sli retaze pohodlne vkladat aj vyberat a nemusi sa flaska rozrezavat. A nie su zo skla.
zkus hydraulický řetěz a nemusíš ho prát…
Rozpojím rýchlospojku (výborná to vecička), natlačím reťaz do plastovej fľaše s technickým benzínom…potrasiem niekoľkokrát. Potom fľašu rozrežem, reťaz vyberiem a v prípade veľkej nečistoty všetko opakujem ešte raz (samozrejme s čistým benzínom). Potom reťaz zavesím na klinec a sprejom namažem tak,aby sa čo najviac maziva dostalo na vnútro článkov…konce reťaze nie, aby sa ľahšie nasadzovala späť na bike. Toto robím pravidelne, minimálne raz za 3 týždne alebo podľa počtu odjazdených km a tiež ak zmoknem ;-).
vytáhni
3.spray nebrat – kapátko!
Taky se dá dobře použít starý bidon. Ale je fakt, že je to úplně k ničemu, jen škoda benzínu nebo v čem kdo pere. A s kapátkem taky souhlasím.
Proč „škoda benzínu nebo v čem kdo pere“?
Necháš usadit, sliješ a minimálně 2/3 náplně opět použiješ na praní.
A aký iný spôsob je lepší ? Alebo nečistiť vôbec ?
Trošku mimo téma, ale je to živé vlákno o řetězu, tak snad nikoho neurazím.
Řetěz už mi nějaký čas přesluhoval a chystal jsem se koupit nový. Když mi včera rupnul, bylo rozhodnuto, že dnes opravdu už vyrazím. Cestou do bike-eshopu.cz mi rupnul zase a když jsem tam konečně dorazil, tak že si vemu rovnou dva HG-53 nebalené. Dostal jsem je v jednom pytliku a koukám, že je to on. Venku jsem jeden hned nasadil.
Jedu jedu a nějak podezřele moc to střílí. Kontroluju řetěz a koukám, že jsem tam dal Sram PC 830, tedy osmirychlostní na mou devíti kazetu. HG-53 v tom sáčku byl jen jeden.
Samotný řetěz už nevrátím, je použitý, zablácený a účtenka je dokonale promočená. Co myslíte, dalo by se s tím něco odjezdit? Když jedu na pohodu, už nestřílí. Začne jenom při větším záběru.
Počítám ale, že je řetěz teď širší než by bylo vhod a že bude obrušovat dycky menší pastorek a proto taky bude pořád střílet. Kazeta má sice už 5000km, ale vypadá pořád dobře a zničit se mi ji nechce.
Tak co? Vyměnit nebo nechat být? Díky za postřehy.
vozil jsem to tak běžně a nikdy nestřílel, problém bude v kazetě a né v řetězu
vymen retez za ten HG-53 co mas novej a tim Sramem tu kazetu pak dodelej a kup rovnou kazetu a retez a vymenis to najednou
Ten širší řetěz podle mě bude dělat problémy, ale nikdy jsem to nezkoušel.
Jestli jsi vozil 5000km jeden řetěz, tak ta kazeta bude pravděpodobně už stejně zničená. I když jsem slyšel o lidech, kterým devítkový řetěz vydržel ty kilometry.
Jeden kamarad jezdi na stejnym retezu uz 10 let… a nejak to neresi.. trochu skripe a mozna (urcite…) ho ma utahany.. ale bez problemu jede.. :)
Na kazetě jsou otočené tři řetězy a je opravdu na ten počet kilometrů pořád v dobrym stavu. Počítám, že je tak v půlce života.
Nechal jsem se inspirovat Deathwingem a nasadil HG53. Ten osmičkový udám kamarádovi, takže nepřijde nazmar. Díky za tip.
Jinak jak to tak počítám, pod svýma nohama jsem urval řetěz už sedmkrát. Čtyrykrát byl už starý, dvakrát když jsem se učil nýtovat a jednou jsem ho skřípnul do přesmykače. To je 86kg živé váhy na nohách, co dřepnou 160kg činku.
Takže už vím jak to budu dělat…
Jelikož se mi nechce řetěz sundavat, budu to dělat na kole.
1/Vemu stětec s technickým benzinem a promažu ho přes celý řetěz.
2/Po několika minutách ho vystříkám silnějším proudem vody ze zahradní hadice (samozřejmě ne z boku…), utřu suchým hadrem (případně ještě jednou opakuji) a nechám řádně vyschnout.
3/Poté nakapám kapátkem od Nacházela hezky článek po článku a nechám do rána vyschnout.
4/Ráno poté otřu suchým hadrem a hotovo!
Co na to říkáte??
Kup si rychlospojku. Vodu vynech.
Proč ji mám vynechat?
Bohatě stačí pořádně otřít hadrem od benzínu a pořádně namazat. Když ho budeš mít na kole, tak ho ale stejně pořádně benzínem nevyčistíš a ani neotřeš.
Ale kecy…