Univerzální celoodpružené kolo kolem 100 000 (Trail, XC)

89 nepřečtených
  • yiacek

    Ahoj

    Vybírám nové kolo, které bych chtěl co nejvíce univerzální, používal bych ho na Trail , ale dost často i na klasické projížďky. Za rychlostí se až tak neženu a více mi vyhovuje vzpřímenější posed kvůli zádům :-)

    Zatím mě nejvíc zaujal Trek Fuel EX 8 a Trek Fuel EX 9.8 (ale u toho se mi zdá příplatek 50 000 za pár lepších komponentů a kilo hmotnosti hodně). Koukal jsem i na Cannondale Habit a YT Jeffsy, ale to už se mi zdá více na Trail/Enduro. Případně jsem otevřen novým návrhům.

    https://www.trekbikes.com/…-29/p/23593/?…

    https://www.trekbikes.com/…-29/p/23603/?…

    https://www.cannondale.com/…roductDetail?…

    https://www.yt-industries.com/en/shopware.php?…

    Anketa: Které?

    3x
    13%
    0 0
    • Čipera  

      A o Cannondale scalpel se si nepremyslel? Je to sice přes limit, ale určitě nejvetsi univerzal, když vyhmatnes nějaký slevy, nebo starší model.

      0 0
    • novas752  

      Jo jo, Jeffsy je spíš do endura než do xc. Cannondale bych osobně radši vynechal byť by Habit 2018 zadání splňoval.

      Jinak by mohl vyhovovat Canyon Neurom, Giant Trance 29, Merida Onetwenty… Těch možností je dnes spousta.

      0 0
      • yiacek  

        Já doteď měl enduro BMW na 26, ale enduro jsem skoro nejezdil :-) tak se nejvíc přikláním k tomu trailu který taky jezdím. JEFFSY mě pořád láká že má slušné osazení v dobré ceně, lepší váhu než třeba Trek i když vím že pro můj styl je už trochu jinde.

        0 0
        • novas752  

          Jeffsy (27) mám a je to super kolo, ale potřebuje to už terény a kopec dolu. Na rovině je to takové líné a v lehoučkých terénech jako třeba většina Singltreku pod Smrkem je s tim trochu nuda.

          Hmotnost bych vůbec neřešil, všechno to bude mít nějakých 12,5–14kg.

          0 0
    • Yatza  

      Co takhle Scott Spark?

      https://www.endorphinrepublic.com/…e-spark-940/

      0 0
      • yiacek  

        Taky už jsem koukal, pokud někde objevím zajímavý kus tak vážně popřemýšlim

        0 0
        • ceo  

          Spark a Trance 29 by byli favoriti. Ještě zkus kouknout na Intense Primer. Ještě mají v nabídce 2018 s 140/130 a 67,5 a už i nového 120/120 a 66,5

          0 0
          • yiacek  

            Podívám tuhle značku ani neznám :-)

            0 0
            • ceo  

              Já bych teda s podobným zadáním šáhl asi po Propain Hugene https://www.propain-bikes.com/bike-hugene/

              Oba jsou lehce kritizováni za tvrdší pružení, ale na stejném zdvihu je Neuron cat. 3 a Hugene cat.4 při podobné váze. Virtuál u Hugene má mít 100% antisquat, 4 čepy jsou obecně víc náchylné na houpání. Nejel jsem ani jedno, ale imho papírově Hugene na stejném obutí pojede líp než Neuron + se dá naladit na drsnější zacházení.

              Záleží na tvé velikosti. U propainu jsou velikosti ne úplně šťastné

              0 0
              • MlokCZ  

                Neuron jde za pedálem velmi slušně, s FOX DPS tlumičem ježděném na střední polohu mimo sjezdy už není více potřeba.

                Geometrie je koukám skoro stejná (hlava u obou 67,5°).

                Jak jede Propain Hugene nemám tušení, ten jsem nikdy v ruce neměl.

                Já bych třeba chtě na více laděné kolo do XC určitě Fox tlumič, ty tři polohy u DPS jsou na to už nějaký čas ideálně vyřešené. Na střední funguje ještě dost aktivně, ale lehce pomůže při šlapání a můžeš tak mít skoro pořád. Do pořádného sjezdu ho úplně otevřeš a nejen, že je mírně aktivnější, ale také lehce navýšíš sag, což je ideální do pořádného sjezdu (a na šlapavých úsecích střední poloha mírně omezí sag, což je pro ladění více do XC také super, zvlášť když je tam komora s velkou negativkou, kde je automaticky větší sag – s DPS Foxem je to pak i na více do XC ladění ideální kombinace). A do hodně prudkých výjezdů můžeš zase dát firm, což bývá u DPS Foxe většinou skoro lock a tím hodně snížíš sag do výjezdu (+ samozřejmě omezíš i zadní stavbu, tedy nepoužije se to ve výjezdech extra rozbitých).

                0 0
                • ceo  

                  DPS jsem měl na Canyonu Nerve a mám to i na Treku (CTD). To co píšeš se citelně projevuje na Treku. Na Canyonu byl vliv podstatně menší, skoro zanedbatelný oproti Treku, kde CTD z toho dělá 3 úplně jiná kola. DPS byla jen taková parametrická změna.

                  Propain má 67,5 na 140mm vidlici a má ofiko povolenou 150mm. A jak jsem psal – Propain je cat. 4, zatímco Neuron je cat. 3. 4 čep vs. virtual.

                  Neuron by měl být charakterem přifouklé XC , Propain je jezdivý trailbike/lehčí AM.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    U Fox tlumiče je to vždy o interním nastavení, jak si každá značka na daný rok a model nechá nastavit.

                    CTD byl jeden velký omyl, to bylo konstrukčně celé špatně. Všechny kompresní okruhy na sobě závislé. Takže buď to mělo střední a nejvíc přivřenou polohu hodně omezující a pak to bylo zcela necitlivé i otevřené nebo naopak (při citlivé otevřené poloze omezení žádné). Takže pokud jsi měl výrazně odlišné polohy, tak to bylo za mě zcela zabité citlivostí.

                    Ještě neexistovala v té době ani komora s velkou negativkou (takže o dobrém chodu na počátku zdvihu si tlumič mohl nechat jen zdát, Fox tlumič jedině s velkou negativkou) a celá konstrukce tlumící části byla divná.

                    DPS je první Fox tlumič, který má i pro XC perfektní konstrukci. Dva zcela nezávislé kompresní okruhy. Poloha open a medium jsou na sobě závislé, ale střední poloha slouží jen na opravdu decentní omezení, aby se dala používat pořád, takže tam to nevadí a tři nezávislé okruhy by byly už zbytečné.

                    A firm pak nezávislý okruh, který může být interně nastaven jakkoliv. Většinou se právě používá skoro lock. Jestli to Nerve neměl, tak jen proto, že si to tenkrát Canyon tak nechal nastavit.

                    Propain a Neuron se určitě nemůže výrazně lišit, protože geometrie téměř totožná. Neuron má těch 67,5° už se 130mm vidlicí, takže když bys dal 140mm (10mm navíc to snese vždy), tak bude geometrie zase totožná jako Propain na 150mm. Nějaké označení cat. 3 nebo 4. je úplně o ničem, to stejně můžeš srovnávat vždy pouze v rámci jednoho výrobce. Rozhodující je hlavně geometrie a u odolnosti co reálně ta kola vydrží a ne jak jsou označené (a každý dle jiného výrobce). Jak jsou reálně oproti sobě odolná nedokážu říct.

                    PS: U Foxu tlumičů jsem dlouhodobě jezdil cca 20 různých tlumičů a téměř všechny měl postupně různě poladěné a měněná interní nastavení nebo celé přepracované v TF tuned.

                    DPS Fox (s vhodným interním nastavením a velkou negativkou, což je už např. samostatně koupený ve standardní konfiguraci) je první Fox tlumič na který jsem nemusel sáhnout (žádné úpravy) a výsledek lepší než všechny ostatní předtím i po úpravách.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Jinak CTD bylo u Foxu pokus vyřešit střed zdvihu (přílišné propadání) předchozích verzí. Ale to stejně pořádně nevyřešilo a jen dokurvilo citlivost a počátek zdvihu (do sagu) byl pořád hrozný s malou negativkou.

                      Pak konečně přišli na to, že to mají řešit velkou negativkou, což současně vyřešilo počátek zdvihu do sagu a současně podporu středu zdvihu bez vlivu na citlivost (nebo tedy s pozitivním vlivem na citlivost).

                      Jestli ten Nerve ještě neměl DPS bez komory s velkou negativkou. To je verze tlumiče, která asi ani neměla existovat, to chodilo taky blbě.

                      Teď už to u Canyonu naštěstí na žádném modelu vidět není (s velkou negativkou je i Lux, Neuron pak samozřejmě).

                      0 0
                    • ceo  

                      Jenže Trek si nechává tlumiče předělávat úplně. Třeba to CTD má malou a velkou komoru. Je to Custom tlumič pro Trek. Nejnovější jsou s trough shaft by Penske racing. Fox a RS to Treku vyrábí, ale návrhy si dělá trek sám. Můžeme se o tom bavit, ale já zase hovořím za svá kola – Neuron 25 115mm a Remedy 7 29 se 140mm. Remedy nemá s citlivostí nejmenší problém. Ono se stačí podívat na testy i Fuel EX – všude vyzdvihují citlivost a aktivitu za cenu horší efektivnosti při šlapání.

                      Nicméně smysl sdělení byl, že záleží dost na kinematice zadní stavby. APB je hodně citlivá a nedokáže udělat antisquat, je to vše na tlumiči. Horst link je taky dost závislý na tlumiči. Naopak virtuály mají většinou naladění aby byly efektivní i za cenu o něco většího tahání za řetěz (majitelé Giantů, SC, Ibisů většinou ani propedal nepoužívají).

                      S otevřeným tlumičem si myslím, že Propain pojede o dost líp než Neuron. U Neuronu se to bude dát korigovat DPS.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Samotné dvě pozitivní komory mě nikdy v ničem nenadchly (s tímhle tlumičem jsem nějaký Trek projížděl). Teď možná mají úplně odlišný návrh, ale dříve CTD bylo vždy CTD (to jde jen o tlumící část), jen s různým interním nastavením (a to bylo úplně jedno jaké bylo, díky závislosti kompresních okruhů bylo vždy něco špatně).

                        A malá negativka (dříve se velká nedělala u Fox tlumičů ani u Treku) tomu vždy chyběla, počátek zdvihu byl pak děsný.

                        0 0
                      • novas752  

                        No ale to se CTD netýká, CTD je konstrukce tlumení, 2 pozitivní komory jsou věcí pružení a Trek tomu nadává DRCV pokud si to pamatuju dobře.

                        0 0
                      • cosmo  

                        Zkusenost s foxem na giant anthem vs trek fuel ex, na anthemu ve stredni poloze houpani nepostrehnutelne, na treku stredni poloha tlumic se viditelne houpe i na rovinkach, oboji nastaveno na stejny sag, srovnano na stejnych trasach…na treku casto zamykam, na anthemu to neresim…

                        0 0
                        • ceo  

                          Souhlas, to píšu celou dobu. Treky houpou a kinematikou stavby houpání nijak neomezují. Virtuály houpání obvykle vyřeší už kinematikou a nemusí to za ně dělat tlumič.

                          0 0
                          • McBlacky  

                            Treky houpou jen po rovine, ve stoupani minimalne. Moc to nechapu jak to je mozny. Zavodim na top fuelu a tam to je znat hodne. Na Slashi to je taky patrne, ale je jasny ze 150 zdvihu na open houpe vsude ;)

                            0 0
                  • MlokCZ  

                    A jinak nevím co jsi měl model přesně Canyon, tady se řešil Canyon Nerve 7.9 Al, 2016

                    https://www.bike-forum.cz/…e-slaby-lock

                    a dle tune ID na fotce to mělo nastavení

                    2016, FLOAT DPS, P-S, A, 3pos LV, Canyon, M30 – Nerve AL 29, 7.250, 1.750, 0.8 Spacer, CL, RL, Climb F, 10393/10391 Logo

                    a tedy bylo vyloučeno (pokud tlumič není rozbitý), že by měl malý rozdíl v climb poloze. Climb F se právě dává standardně je to skoro lock (mírně se to liší dle přepákovaná konkrétního rámu, ale nikdy ne moc).

                    0 0
                    • ceo  

                      Lock je lock, ale propedal a otevřený tlumič byl malý rozdíl.

                      U Treku je D = otevřený hrozná houpačka, v podstatě nešlapatelný, to není režim použitelný na traily, pouze čistě na sjezd, zadek je jak máslo. Takovou citlivost jsem u žádného biku s obdobnými zdvihy neviděl. T= trail/propedal omezí houpání, citlivost pro mě bez problémů. Je to tužší, méně ve zdvihu. C je pak v podstatě lock, který se při ráně otevře, kolo citelně líp stoupá a jde za pedálem, použitelné ale jen na asfaltu, nebo u hladkého stoupání. Nejlíp to je cítit u výjezdů na D se to noří do zdvihu a je to jako jet po prázdné pneu, na T začne jet za pedálem a na C to ještě citelně zrychlí.

                      U Canyonu jsem rozdíl mezi propedal a otevřeným tlumičem v podstatě nevnímal. Lock samozřejmě ano.

                      Nicméně to jsme trochu mimo diskuzi. Podle mě i stejná geo neznamená stejně pocitově jedoucí kolo. Jedoucí nemyslím jen šlapavé. Jednak je tam rozdíl řešení zadní stavby U ABP se osa otáčení Z stavby nemění a antisquat se mění s převodníkem, u 4 čepu se osa malinko hýbe a u virtuálu se osa může pohybovat značně (s pohybem spodní kyvky). Tahání za řetěz pak někdo nevnímá, ale někdo ano a už z toho plynou rozdíly v pocitu z kola.

                      A druhým faktorem bude samotné těžiště. Na Propainu je mi sympatické, že je virtuál posazený hodně dolů a kolmo nad střed. Neuron má tlumič výš a v CF verzi horizontálně… Podle mě by právě co nejvíc váhy mělo být nad středem a co nejníž nad ním, tam nejmíň škodí (v tomto se mi hodně líbí poslední Scotty).. Jasně že v celkové váze s jezdcem se to ztratí, ale je to věc, proč velmi podobná kola působí jízdně hodně odlišně. A nejde jen o těžiště vertikálně, ale i horizontálně. Mně to došlo třeba u Commencalu Meta AM s 36 Foxkou, který brutálně „padal“ na předek, měl těžiště výrazně vepředu, když to chtěl člověk zvednout 1 rukou, musel to brát tak 10 cm za hlavou… Na takovém se taky jezdí jinak než na biku který zvedáš nad středem…

                      Takže podle mě i skoro totožná čísla reach, stack, zadní stavba, úhly vůbec neznamenají pocitově stejné biky. Těžiště a charakter chování Z stavby z toho může udělat úplně jiná kola. A myslím, že právě Hugene a Neuron v reálu budou právě plně charakterově jiné.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Tak malý rozdíl mezi open a medium u DPS tlumičů je schválně (ale ani by nešla moc přitvrdit díky závislosti s polohou open; lepší ale mít jen dvě závislé polohy u kterých to nevadí, než mít závislé všechny tři), aby i medium poloha byla opravdu použitelná a zadní stavba pořád fungovala.

                        To o Treku mi přijde trochu zvláštní co popisuješ. CTD tlumič s výraznou střední a nejvíce omezující polohou nemůže být samotný tlumič prostě nikdy citlivý, to kostrukčně nejde (ani u Treku). To, že se kolo hodně houpe při šlapání vůbec ještě neznamená, že je tlumič citlivý.

                        To hlavně znamená dvě věci:

                        • samotná zadní stavba jde velmi mizerně za pedálem (pokud jde slušně, tak není potřeba jakékoliv omezení tlumičem a je to šlapavé dobře)
                        • kromě citlivosti, která to trochu ovlivní to ještě více ovlivní průběh tlumiče kolem sagu a tady se projeví už ty dvě pozitiní komory co Trek používal (podle mě tím Trek dosáhnul přesného opaku než je žádoucí, tedy zbytečné propadání do zdvihu kolem sagu, které pak právě způsobuje, že musíš hrozně omezovat tlumící částí, aby to slušně jelo, ale za mě je to nepříjemné i jen pro sjezd – přesně proto vznikly komory s velkou negativkou, aby se dosáhlo průběhu přesně opačného)

                        Je třeba rozlišovat citlivost a jak ochotně chodí do zdvihu kolem sagu. Dvě zcela nezávislé vlastnosti.

                        CTD ale už dále asi nemá cenu řešit, to je už minulost (za mě naštěstí).

                        To co píšeš o vlivu těžiště, to je naprosto zanedbatelná záležitost. To vůbec není šance ve slepém testu ani poznat. Já tedy jsem citlivý na vše opravdu hodně, na DPS tlumičích na každém kole (včetně testu několika Canyonů) poznám open vs medium zcela jasně (to co píšeš, že nepoznáš). Umístění tlumiče (vliv na těžiště) nepoznám ani náznakem.

                        Změna těžiště celé soustavy jezdec + kolo bude v desetinách mm…

                        Vertikálně tlumič jako má CF Neuron je za mě nejlepší možná varianta. Vozil jsem mnoho rámů a v podstatě všechna možná umístění tlumiče a vodorovně pod horní rámovkou je jednoznačně nejlépe dostupná páčka ovládání tlumiče. Sám ho tak teď nemám (Radon Slide) a je to o něco méně komfortní pro ovládání, už se musím nepatrně ohýbat k páčce.

                        Výhodu nižšího těžiště nepoznám vůbec, protože jak píšu, tak je to tak malý rozdíl, že to poznat nemůže jít.

                        Těžiště posunuté hodně dopředu vs dozadu už znát je pokud je to výrazné, ale na to zase umístění tlumiče má vliv naprosto minimální (tady je to o hmotnosti komponent daleko od těžiště a velmi geometrie kola).

                        Souhlasím s tím, že jen geometrie neudělá pocitově stejné biky, těch vlivů je celá řada. Tam je to jak o výsledném průběhu zadní stavby + tlumiče dohromady, tak jak jde stavba za pedálem, atd.

                        K tomu už jsem psal, že nevím jak jde za pedálem Hugene, nejel jsem nikdy. Ale vím, že Neuron jde dostatečně až až, více není potřeba (už to nic reálně nepřinese, maximálně tak větší zamykání zadní stavby při šlapání, což je nežádoucí).

                        Průběh také může být odlišný (a tím pak velmi odlišné chování) a může někomu sedět více jedno nebo druhé z těch kol, ale to už se bavíme o něčem imaginárním. Tady to má cenu řešit jen v případě, že někdo zná oba průběhy perfektně a dokáže je přesně popsat a srovnat (tazatel by asi ale stejně nevěděl co přesně potřebuje, to zjistí až bude mít najeto xx různých fullů). A samozřejmě nutně to musí být s totožným tlumičem (tlumič na průběhu udělá často daleko více než samotná zadní stavba).

                        Zakladatel chtěl něco více do XC a na to jsou dvě podmínky. Právě ta geometrie, která je u obou stejná. A pak to musí jít dostatečně rozumně za pedálem, což Neuron jde super. Propain možná jde taky velmi dobře za pedálem a nic proti němu, je to také možnost (jak dobrá nedokážu posoudit, když jsem ho nejel), ale i kdyby ano, tak to není důvod proti Neuronu.

                        0 0
                        • ceo  

                          Píšu, že rozdíl je malý, téměř nepoznám, ne že nepoznám vůbec.

                          U CF je tlumič horizontálně (resp. pod úhlem horní rámovky), ne vertikálně. Vertikální tlumič mají AL Neurony.

                          V soustavě bike + jezdec je možná posun o mm, ale ideálně člověk stojí na pedálech a hýbe kolem pod sebou a tam už vliv samotného těžiště biku poznat bude. Ať již objektivně nebo subjektivně, kdy rámy s těžištěm nízkou mívají nízký standover a člověk má víc prostoru nad rámem. Pokud se podívám na vývoj geo rámů, tak mi přijde, že long, low & slack se promítá snižování těžiště u všeho – Hugene, nové SC, LaPierre, Scott, výrobci cpou tlumiče u Trail a EN co nejníž. Ale asi to nemá cenu tady řešit – debaty o vlivu Camelback vs flaška na rámu už na B-F proběhly.

                          Nicméně opět se míjíme smyslem sdělení. Ty přikládáš roli dostupnosti přepínání tlumiče, já se snažím říct, že u Hugene je to jedno, protože jako virtuál se 100% anrisquat propedal pravděpodobně vůbec nebude potřebovat. Kinematika zadní stavby si s tím poradí sama, což u 4 čepů nebývá . Zaplatí za to daň v podobě většího pedalkicku oproti horstlinku. Zase je na jezdci, jestli chce něco přepínat, nebo nic řešit nebude a s nevýhodou se smíří, nebo ji nevnímá.

                          V podstatě tady vedeme debatu o ničem. IMHO si NEURON s Hugene vůbec nekonkurují i přes podobnou geo. Neuron je v mých očích to co němci výstižně označují „Tourer“ Fully, XC s přesahy do trailu, Hugene je esence současného 29 trail biku (pojetím). Zakladatel jde tuším z Patriota a je na něm, jestli bude chtít odlehčovat až na úroveň Neurona.

                          Ještě by mohl do výběru zařadit Ibis Ripley, i když jeho geo je dost out, ale geo jsou jedny čísla a pocity druhé.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Já vím, že CF má horizontálně. Přesně o tom jsem psal, že je to za mě nejlepší umístění tlumiče pro dosah na jeho ovládání. Hliníková verze ho má vertikálně, stejně jako mám já na Radonu Slide, tam právě už je to s dosahem o trošku horší.

                            Já jsem přesné průběhy u Hugene nezkoumal (v Linkage model není a po internetu jsem ho už nehledal), tedy ani pedal kick a další vlastnosti. Obecně se virtual může chovat jakkoliv, v rámci systému jsou možné i daleko větší rozdíly než mezi systémy, takže vždy si musím podrobně nastudovat konkrétní rám, abych o něm cokoliv mohl říct.

                            Hugene právě k esenci současného trail biku chybí geometrie (to by musel mít hlavový úhel tak o 2° menší), ale souhlas, že k tomu má blíž než Neuron.

                            Jinak ovládání tlumiče není vůbec jen o omezování zadní stavby, aby to lépe jelo. Jen z důvodu omezování bych já třeba firm pozici nepoužíval vůbec, omezovat to ani na horstlinku více než to decentní omezení medium nepotřebuju.

                            Pointa přepínání poloh je hlavně v dymacikém udržení různě velkého sagu a to opravdu s velkám rozdílem. Tedy open do sjezdu to udělá jen malinko aktivnější, ale hlavně zvedne sag. Firm do prudkého jízdu hlavně velmi omezí sag a zlepší geo do výjezdu (zhruba tak, že sag může být o chlup menší než na rovině na firm a na open se sag proti rovině hodně navýší; v závislosti na použitém rámu se ty rozdíly mírně liší a také samozřejmě v závisosti na sklonu).

                            Tedy já bych tlumič přepínal občas i kdybych jezdil rám, který je suprově za pedálem i v poloze open. A ten malý pedalkick u horstlinku je pak příjemný bonus (pro mě velký bonus, hodně jezdím extra lehké převody, nejlehčí mám 24/42 a tam je pak pedal kick mnohem výraznější než když někdo tak lehké převody nejezdí).

                            Ale někdo to třeba tolik neocení a ani větší negativní změna geo ve výjezdu mu nevadí (kdy to přinese i šlapání extrémně před sebe – posun sedla hodně do předu to neřeší, to pak se zase šlape hrozně pod sebe na rovině a mírném sjezdu).

                            A ta povedená poloha medium, která téměř neomezuje právě umožňuje nepřepínat tolik nebo skoro vůbec pro ty co nechtějí. I já odjezdím většinu na medium a firm jen do hodně prudkých pasáží (které nejsou jen pár metrů, aby to mělo smysl přepínat) a do pořádných sjezdů open (na pár metrů sjezdu to také neřeším).

                            Jak moc chce kolo posunuté do XC nebo moderního trailu už si musí ujasnit sám. Z toho co píše xc/trail to budet tak 60/40 a že trail spíš jen z důvodu posedu to úplně jasné není, co preferuje.

                            0 0
    • McBlacky  

      Ex 9.8 je super bajk ale vic trail nez xc

      Giant trance 29” 2019 je univerzal taky vic do trailu.

      Na xc bych vzal nejaky 100/100 xc a dal teleskop (top fuel, anthem)

      0 0
      • yiacek  

        Právě ta trailova kola mě budou vyhovovat víc než xc i když budu jezdit o něco víc xc než trail.

        0 0
        • jonti  

          Ta XC kola na 100 – 110mm, kdyz jsou s teleskopem, tak davaji i docela tezky teren. Treba Giant Anthem mi prisel spis jako nizkozdvihove trail kolo nez XC kolo.

          Za me bych jeste vyzkousel Orbeu Oiz a Canyon Lux.

          0 0
          • MlokCZ  

            To dáš v extrému i na HT s teleskopem. Vůbec bych se neřídil tím, co se na tom dá ještě zvládnout, ale tím, co zvládnou pro daného jezdce pohodlně.

            Já mám třeba vyzkoušeno pro sebe, že potřebuju dobře fungujících 130mm zdvihu, aby to bylo pohodlné a zábavné i třeba jen pro malé poskočení typu 30cm výškově. Na 100–110mm to pro mě prostě není ono a 29 kola to nezachrání, protože jde o situace, kde velikost kol nemá žádný vliv.

            Každý tohle bude mít jinak a někomu ten nižší zdvih stačit bude. Ale musí si to sám vyzkoušet a srovnat s tím, co na kole bude jezdit.

            Já bych volil Neuron, geometrie není ještě extrémní a pořád docela do XC a k tomu 130mm. Ale to je moje preference, protože můj Radon Slide s Auronem má geo úplně stejnou.

            0 0
            • jonti  

              Zdvih na škodu určitě není, spíš je problém, že většina kol na 130mm už je geometrií i výbavou hodně do trail až enduro – Jeffsy i Fuel EX.

              Neuron ani Slide neznám.

              0 0
              • MlokCZ  

                Neuron má třeba hlavový úhel 67,5°. to se právě ještě dá na jezdivější kolo. Zadní stavba pak není nijak extrémně zkrácená (440mm), tedy příjemné do prudkých výjezdů.

                0 0
    • palo7  

      V akcích budou za rozumný peníze a jizdne super Gianty. Zkusil bych jak Anthem, tak Trance.

      0 0
      • yiacek  

        Kouknu, ty byly zatím mimo můj zájem

        0 0
    • TheJD  

      Rekl bych, ze nejdulezitejsi bude se rozhodnout, jestli chces xc kolo, nebo trailove kolo. Myslim, ze tve pozadavky by nejlip splnil bud nizkozdvihy trailbike, jako je Fuel Ex nebo Neuron, nebo vysokozdvihe XC, jako je Spark (ne RC), Oiz TR, Epic Evo. Byt se to nezda, protoze zdvihove jsou ta kola hodne blizko, tak mezi nimi bude znatelny rozdil, kdy XC budou vice do rychla s agresivnejsim posedem. Samozrejme nezapomenout na teleskop.

      0 0
      • yiacek  

        Právě kvůli posedu mě budou víc vyhovovat trailova kola, jinak jizdně xc/trail to budet tak 60/40. Ale za výkony už se nezenu, spíš mě jde o pohyb a zabavu :-)

        0 0
        • TheJD  

          Chce to neco vyzkouset. Ja myslim, ze by pro tebe byl idealni treba ten Neuron CF.

          0 0
    • camron  

      Superior XF999TR

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • yiacek  

        Kouknu :-)

        0 0
    • krabica  

      První bych se rozhodl, jestli chceš 27.5', nebo 29'. Tady jsem viděl fajn nabídku na loňský model SC 5010 na XX1 Eagle, ale je jen v Mku.

      0 0
      • yiacek  

        Tak to právě ještě nevím, z 29 už mám trochu strach, asi bude celkově záležet na geometrii daného kola. Já už potřebuji L

        0 0
    • Twitko  

      ten novej Giant Trance s 115mm vzadu (vpredu 130) by mohlo bejt hodne pouzitelny kolo – pro to co pises … na ytb je testik od Trailhuntera (https://www.youtube.com/watch?…)

      0 0
    • kandik psi zub  

      Kona HeiHei, at to mas jeste slozitejsi. Na Ndistribution pomerne velky slevy, obcas.

      0 0
    • theedge  

      Sam jsi to řekl že chceš kolo na traily. Na takovém kole samozřejmě můžeš výletovat taky, ale už zvládne nějakou zábavu na trailu a hrubší terén. Pokud to nechceš na XC závody a nejde ti primárně o čas, tak rozhodně nějaký schopný trailbike. 100k už je dost peněz na slušné kolo.

      Rozhodně bych nebral typ XC kol jako Giant Anthem, Canondale Scalpel … Sám jsem měl 29" kolo 120/120mm a na traily to nebylo ono ( co se týče zdvihu ) – a to jsem na tom nejezdil nějaký velký pekla. Bavím se o trailech typu např. Superflow. Určitě kolo se zdvihem minálně 130/130 pokud se bavíme o 29". Bydlíš v Jeseníku – okolo spousta krásných kopců a Rychleby za barákem.

      Rozhodně bych se díval na kola jako YT Jeffsy (za mne 29 ), nebo minimálně ten Canyon Neuron nebo Giant Trance 29. Pokud trailbike, tak bych šel do Jeffsy 29 CF Pro.

      Propain Hugene taky nebude špatné kolo, ale odradilo mne od něj špatný přístup k zamknutí tlumiče. Trek Fuel EX se mi zdá těžkej a určitě bude hůř vybevenej než německý kola.

      0 0
    • yiacek  

      Tak děkuji všem za pomoc, myslel jsem si že to už rozseknu a teď vybírám místo mezi 4 koly rovnou mezi 6 :-P

      0 0
      • sis  

        Proto jsem, na základě zkušeností z BF, nehledal kolo veřejně a i tak to trvalo dloooouho:-)

        0 0
      • 001Storm  

        0 0
      • 001Storm  

        Sem na tom podobně, ale už sem to asi stáhnul na 2 kandidáty, Trek Fuel ex8 a Merida One Twenty, ta je teď za super cenu.A stejně se nemůžu rozhoupat .

        0 0
        • yiacek  

          Co jsem koukal tak je dobře hodnocen i Canyon Neuron CF, ale ten bude až v červenci. Já teď začal koukat i na Scott Spark, ale ten už je trošku dražší

          0 0
          • theedge  

            Trosku? Pokud budes chtit Scott stejne vybavenej jako Canyon nebo YT tak si za tu samolepku na ramu priplatis fakt hodne.

            Spark je XC raketa, to neni trailove kolo.

            0 0
            • Davidakta  

              A jakýho Sparka stavíš na stejnou úroveň s tím Canónem?

              0 0
              • yiacek  

                Spark RC je čistokrevný XC, ale klasický Spark je hodne univerzálnější

                0 0
            • ceo  

              Zase šíříš svoje domněnky? Závodní raketa je Spark RC. Normální Spark je 120/120, má trailových 67,2 hlavu, a Fox 34 vidlici s 44 offsetem!!! To nejsou zrovna závodní XC parametry. Hlavovka je víc položená než u Neurona, Hugena… Scott Low&Slack zavedl docela s předstihem před ostatními (long úplně na dnešní dobu není). Je to kolo s XC kořeny, ale na trailu bych se s ním nebál. měl jsem tu čest v 2017 a velmi se mi líbil. Zásadní problém pro mě je řešení zadní stavby, kdy 4. čep je nahrazen flexí zadní stavby, což u AL zadní stavby, co má 920, jsem nevydýchal. Někomu taky může vadit množství bowdenů na řidítkách.

              Scott za trailové kolo považuje Genius, tam se ale bavíme o 150 zdvizích a 65 hlavě… To už mnozí označují za enduro.

              A ano, SCOTTy jsou dražší a mají custom tlumič. Nicméně reálné chování Sparka 920 je výborné. Mně jejich geo velmi vyhovovala.

              0 0
              • theedge  

                Sám píšeš že je to XC kolo :-) O 120mm zdvihu ani nemluvím – hotový trailový killer.

                A že je dražší, tak to je sakra dražší. Když se bavíme o cenové hladině 100K, tak tam se vejde přesně Spark 930 – za rovných 100k máš kolo s 34 Rhytm, Eagle NX a hliníková zadní stavba. Fakt pecka. Scott je značka s asi nejhorším poměrem cena/výkon.

                Proti tomu stojí Canyon Neuron 9.0 SL – FOX 34 Elite, Full carbon rám, řazení eagle X01, Karbon kola.

                Co mám ještě za doměnky ?

                0 0
                • Davidakta  

                  Já tady vidím za 93k Sparka 920

                  0 0
                • ceo  

                  Píšu, že to je kolo s XC kořeny, ne XC kolo. Takový Smuggler je taky enduro, byť to má pomalu XC zdvihy. Některá kola se blbě škatulkují…

                  Tazatel taky dal nějaké zadání…

                  0 0
                • yiacek  

                  Tak ono koukat jen čistě na cenu a porovnávat to s použitými komponenty až tak neřekne jestli to kolo za to stojí nebo ne. Ale pravda, plnou cenu bych za Scotta asi nedal , ale 2018 modely jsou o 20% levnější a to už jde. Hlavne když změny jsou jen kosmetické.

                  0 0
              • MlokCZ  

                Jak jde Spark za pedálem? Už jsem více let žádného Sparka nejel, tak nevím, jak jsou na tom aktuální modely. Co jsem před lety jel Sparka (což bylo jistě něco výrazně jiného než současné modely), tak mi to přišlo jako takové dost zvláštní kolo. Tenkrát to byl ještě nízký zdvih + čistě do XC geometrie (to samo o sobě žádný problém) a pro takovou konfiguraci mě hrozně překvapilo, že to vůbec nejde za pedálem (a to mi nevadí trochu houpavější stavby), ale zase to bylo pohodlné. Na tu kategorii kola to ale bylo opravdu divné, když to měla být v té době XC raketa.

                Ten offset to ještě trochu posune, takže souhlas, že to má více trailovou geo než Neuron a Hugene.

                0 0
                • ceo  

                  Já jel krátce Sparka 2014 a 2016?/ 2017?. 2014 mi přišlo hrozné kolo. Vůbec mi nesedlo. Co si vybavuju, tak to byla taková koza. Naopak následný model byl krásně nízký. Jak jel za pedálem si už nevybavuju. Asi nejvýraznější charakteristika byla, že byl příjemně nízký. To ostatně platí i pro Genius, ktery má na své zdvihy atypicky nízký stack a je za to kritizován. Starý byl taky vysoká koza.

                  0 0
                  • yiacek  

                    od roku 2018 jsou to úplně jiná kola

                    0 0
                    • ceo  

                      v červnu 2017 jsem jel současného Sparka 2018

                      Nového Genius jsem nejel, ale viz recenze a STACK 599,9 v M při 150mm vidlici je opravdu nizoučký. Což by třeba mně nejspíš vyhovovalo (jezdím rovný řidítka bez rise a s min. backsweep).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Nízký stack ale nemůže vadit téměř nikdy. Ten spíš jen dá prostor mít řídítka nízko jak píšeš s řídítky bez dvihu. Kdo by je chtěl výš, tak je tam vždy v pohodě dostane, prostě dá řídítka s velkým zdvihem + se nechá případně i nějaká podložka pod představcem.

                        0 0
                        • ceo  

                          je to řešitelné, jak píšeš. Může to ale někoho zvyklého na EN vylekat při zkoušce a je to další investice. stejně tak mi nepřijde relevantní v recenzi, co jsem sem dal, uvádět jako negativum grip plášťů, když to je věc snadno a levně řešitelná.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            S plášti souhlas.

                            Kdybych měl hodnotit kola pro mě dle originál setupu (řidítka, gripy, sedlo, představec), tak bych pouze musel konstatovat, že všechna kola jsou úplně na hovno :-)

                            0 0
            • yiacek  

              Já už na to právě koukal a i když ho sám Scott řadí do XC tak mnoho testerů jej považuji spíš za trailové kolo s geny XC :-) Už jsem začal pokukovat i po Scott Genius, který nejenže má možnost mít kola 29 i 27,5 ale na to že je to trail tak hodně lidí ho chválí že umí být hodně univerzální aniž by to bylo o moc o kompromisech. Podle geometrie vypadá dost do endura ale jízdně umí být velmi slušný i v xc i díky tlumiči

              0 0
              • ceo  

                Jen pozor na nízký stack. Oproti jiným endurum nedává takový pocit sucha a chce jinou pilotáž.

                https://enduro-mtb.com/…mate-review/

                Podobné kolo za výrazně lepší peníze je nový strive. Ten je v xc na 135mm a 67 hlava…

                U mě v této kategorií top3 jsou:

                Strive 2019

                Genius

                Foxy 29

                U trail biku:

                Hugene

                Ripley

                FuelEX

                A takové mezi

                Jeffsy

                Hightower (ne LT)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Strive vypadá hodně zajímavě. Ale narazil jsem u něj na jednu věc díky které to není zrovna ideální pokud se chce i více jezdit do XC.

                  Všechny velikosti Strive mají 165mm kliky. Pro ty je geo navržená tak akorát. Tedy komu to bude vyhovovat jak to je, tak super.

                  Pokud by ale někdo chtěl delší kliky, tak tam k tomu moc prostoru není, střed je poměrně nízko. V XC módu by to šlo v pohodě už pro delší kliky, ale pokud už někdo kupuje Strive, tak jistě s tím, že bude využívat i významně DH mód. A tam už to vidím jako dost na hraně pro delší kliky.

                  Nečekám, že by to cílové skupině jezdců Strive vadilo, ti si prostě nechají 165mm kliky. Ale pro větší postavy s cílem používat to i více do XC už bych do toho nešel.

                  0 0
                  • ceo  

                    Tak to jsem nevěděl. 165 je hodně málo.

                    Na popud této diskuze jsem si otevřel vedle sebe Genius a Strive a nechápu, kde Strive nabírá cca. 1kg na váze, když to je full carbon. Jasně, má oproti Genius shapeshifter a Lyrika, ale i tak nechápu že CF6 váží 15,1kg (90.799 Kč) a AL Genius 940 (94.490 Kč) 14,3 kg. Možná Rekon vs. Miniony.

                    Musím je zkusit. Zatím bych pro sebe asi prohodil pořadí a Genius dal na pozici 1 :)

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Uváděné hmotnosti celých kol vůbec neřeším, stejně je to pak v reálu po doladění kola úplně jinak. A pár gramů sem nebo tam stejně není žádný velký reálný rozdíl.

                      Takže si jen hlídám u rámu, že není nějaký extrém typu +1kg oproti konkurenci v dané kategorii a zbytek už je daný vybraným osazením.

                      0 0
                      • ceo  

                        To dává smysl. Já bych nejraději stejně skládal podle sebe, ale když to je tak strašně nevýhodné :( Na každým kole mě osazením něco prudí, už jen to, že jsou všude Sramy a já bych raději i 1×11 Shimano.

                        0 0
          • ceo  

            Jestli ti nevadí kratší geo, tak bych zkusil Ibis Ripley.

            Fuel Ex je super, ale nemůžu mu upřít, že na 130mm je to tank. Taky by mi vadil Knock-block a za 100tis. bych už chtěl full-carbon. Jeffsy je už spíš AM (a full carbon až u vyšších modelů). Habit je fakt těžký (zase AL zadní stavba) (GT Force je to samé v bledě modrém.) O Hugene a Neuron vedeme výše debatu s Mlokem. Velmi vyhovovat by mohl Stumpjumper ST, Trance 29. Intense Primer.

            Naopak mě velmi zklamal SC Tallboy.

            0 0
            • krabica  

              Ještě bych mrknul na Intense Sniper Trail 120mm, ale do 100k Kč se vleze tak v NX Eagle výbavě.

              0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce