• Johny_r

    Ahoj,

    po pár letech jsem vytáhl kolo, které jsem odložil z části pro nedostatek času a z části pro to, že se mi na něm prostě moc dobře nejezdilo. Teď bych ho rád dostal do provozuschopného stavu, ale zjišťuju, že vývoj pokročil a možná to nebude tak jednoduché. Potřebuju udělat následující a rád bych znal názor zkušenějších, jestli to má ještě smysl nebo jestli to za ty prachy nestojí a mám radši zvažovat nové kolo.

    Nejdřív ke kolu – je to starší doma stavěný 26" Rock Machine, který jsem koupil z druhé ruky někdy před 17 lety. Přehazovačka, přesmyk LX, kliky XT, řazení, páčky XTR. Brzdy Formula lankové kotouče.

    A teď co s tím:

    • Má to na mne úzké sedlo, tam je to jasné, koupím nové, odpovídající mým potřebám.
    • Má to dlouhý představec (120mm), při správném nastavení sedla jsem moc nataženej a není to příjemný. Myslel jsem, že prostě koupím kratší představec, jenže jsem zjistil, že na moje řídítka o průměru 25,4 (a to ještě se zvětšovací vložkou), se prakticky nic nevyrábí kromě úplného low-costu a to ještě kdo ví jestli. Taky jsem zjistil, že moje 650mm řídítka, o kterých jsem si myslel, že jsou široká, jsou daleko užší než to, co se dnes dělá. Buď bych tedy mohl koupit laciný představec nebo nějaký slušnější, ale pak by to znamenalo nová řídítka. Mají široká řídítka na 26" kolo smysl? A jak moc široká?
    • Nejhorší jsou ale asi brzdy. Vzadu mám sjeté destičky a vypadá to, že na tenhle model už je fakt neseženu. To by znamenalo výměnu brzd a to asi nebude úplně levná sranda. Líbily by se mi hydraulické, ale nevím, jestli je možné vyměnit páčky při zachování páček řazení. Kdyžtak bych vzal za vděk i mechanickými, ale nevím, jestli se vůbec dělají. Navíc tuším, že mám kotouče na 4 díry, což už se taky asi nedělá. Co s tím? Trochu se bojím, aby investice nebyla neúměrná hodnotě kola.

    Díky za nápady.

    0 0
    • rb  

      Do sedmnáct let starého kola bych už nic necpal a koupil nové.

      0 0
      • snas89  

        +1

        0 0
      • Johny_r  

        To je sice fajn názor, ale já v první řadě potřebuju začít jezdit a zjistit, jestli na to bude čas a chuť. Když bych kupoval nové, tak bych chtěl něco slušného, možná fulla, což nebude zadarmo, takže nejdřív se chci rozjezdit a zjistit, jestli to bude smysluplná investice. Nějaký minimální upgrade za účelem použitelnosti je nevyhnutelnej, jen nevím, jak daleko zajít. Sedlo je bez diskuse a nevím, co s tím cockpitem. Jestli teda vzít za pár stovek lacinej představec na 25,4?

        0 0
        • JachymP  

          Opravdu nemá žádný smysl do tohodle kola cpát jakýkoliv peníze. Jezdit na 26 palcovým 20 let starým kole není o rozježdění, je to jen cesta jak si zhnusit cyklistiku navždy. Chápu, že se na tom dřív jezdilo, jenže teď se k tomu ještě přidá to, že na tom kole dost věcí asi moc nefunguje a bude dost práce to vyladit aby se na tom vůbec dalo jezdit.

          Jestli nechceš hned jít do novýho kola, kup si nějakou bazarovku 29" v solidním stavu klidně HT. Když tě to nechytne, tak to pak za skoro stejnou cenu prodáš.

          0 0
          • jardalee  

            jj tohle je dobra rada jenze zase trochu musi vedet co je vyhodna koupe,protoze pokud koupi dobre tak se casem muze kola zbavit s malou ztratou,ale aby zase nekoupil nakej vrak :)

            0 0
        • prito  

          A proč nekoupíš i nějaká řídítka širší co už jsou 31.8, hliníkové a klidně jeté tě vyjdou pár stovek a máš možnost si vybrat představec jaký chceš. Já myslím že i se sedlem to komplet tady někde v bazaru seženeš za 1500–2000 a můžeš začít jezdit. Co se týče brzd tak záleží jak moc fungují nebo ne, jestli jezdíš po rovině nebo i nějaké sjezdy.. Zatím bych hledal ty destičky a nebo přemýšlel o tom upgradu kola. A když se rozhodneš že třeba sezonu pojezdíš na tom co máš tak upgrade na nějaké základní hydrauliky taky nebude žádná darda.

          0 0
          • jardalee  

            podle me sirsi riditka se davaji hlavne proto ze ramy jsou dneska dlouhe a predstavce kratke :) proto jsou tam siroka riditka,nekde je i prepocet te paky riditka vs. predstavec :)

            0 0
      • Romancero  

        mám 20 let starý MTB 26 a v pohodě jsme upgradeval kliky na HT II.

        Je na něm větší zábava než na těch protlačovaných 29.

        0 0
        • novas752  

          Záleží kde. Na cyklostezce ano, v terénu těžko.

          0 0
          • Romancero  

            tak holt mám jiný styl jízdy a jezdím jiným terénem :-)

            Mě prostě 26 baví více než ty vysoké kozy 29…

            0 0
            • MlokCZ  

              Každý ať jezdí na tom, co mu vyhovuje.

              Ale nechápu jaké vysoké kozy 29? 29" je vysoká přinejhorším stejně jako 26", případně může být o malinko nižší (s většímy koly si lze dovolit mít střed o malý chlup níže).

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
            • ladias  

              Nikde nepíšeš jak si vysokej, takhle je to výkřik do tmy. Pokud máš 17 rám postavu do max 175cm, pak tedy proč ne.

              A autor vlákna to samé.

              0 0
              • Johny_r  

                Autor vlákna má 192 a rám 21" :)

                0 0
                • ladias  

                  To už by sis 29 kola zasloužil ;-) Ale dřív nic jinýho než 26 nebylo a jezdilo se taky.

                  0 0
                  • novas752  

                    To se taky jezdilo s ráfkovejma brzdama a elastomerovejma vidlicema. Dneska jsou možnosti jinde…

                    0 0
                    • Tydlii  

                      vono jako mezi náma… 20 let starý HT v topu funkčností překoná spodní polovinu každý modelový řady současných HT. (nemluvím o jízdních vlastnostech). Author v profilu (už je tam odrbanej takjak jsem ho jezdil ja – jak odcházely komponenty nahrazeno levnějšími) s manitou vidli ktera byla tusim pruzina – olej a vazila pod 1,5kg a osazenim LX/XT prostě po technický stránce fungoval líp než dnešní levný kola. Brzdy s paleogramem brzdily lip nez moje soucasny sramy. A ze to ma maly kola? co jako… kdybych nemel 190cm, tak mě to nežere.

                      0 0
                      • JachymP  

                        Hliníkovej Rock machine ale nebyl top ani před 20 lety… a komponenty po 20 letech jsou dávno mrtvej spotřebák.

                        Máte ale pravdu, ať si každej jezdí na čem chce. Při nájezdu 0 až 100 km za rok stačí bohatě i tohle kolo.

                        0 0
                        • Tydlii  

                          to já netvrdím. komponenty jsou bud mrtvy nebo maji muzejni cenu, spis jsem se obecne snazil poukazat na to ze novy kolo neznamena dobry kolo. Koupil jsem si 15 let starou silnicku (vim ze to neni to samy…) a nedam na ni dopustit. za cenu slapadla ze supermarketu top campa, ktery muze presnost a funkci soucasna ultegra jen tise zavidet. Proc to pisu – tady na bf me od toho lidi odrazovali at to nekupuju, ze se mi to vysype, nebo to uz vysypany je. Vubec. Proste svyho casu se ty veci delaly kvalitnejsi a trvanlivější. na ty silnici mám zapů roka 5500km, jezdeno za kazdeho pocasi a vyměněn jen řetěz. proti tomu moderní horák kterýho si šošňám je v jednom kuse rozvrtanej protože než něco vyměním už je zase rozbitá/opotře­bovaná další věc…

                          Horáky se samozrejme vyvinuly jinak nez silnice, ale treba geometrie je porad tam zpatky aby se prodavalo…

                          Jestli důvody pro nový kolo tak:

                          • 29 kola
                          • 1×12
                          • kotouce v pripade ze kupuju kolo na kvalitnich zapletech – karbon nebo top hlinik, ne kvuli brzdeni, ale kvuli rafku.

                          kdyz si koupi levny kolo, tak vobrzdovat rafek v posledku neni skoda a levny kotoucovky budou brzdit hur nez kvalitni rafkovy s dobrejma spalkama. (o/c jsou vecka dead, jen se snazim upozornit ze prechod z dobrych vecek na shit kotouce muze byt zklamani)

                          0 0
                          • Johny_r  

                            Díky za názor. Chci se zeptat na to 1×12 řazení. Vím, že teď je to totální trend a je mi jasný, že na mým 3×8 se asi dost převodů dubluje, ale nemůžu pomoct pocitu, že při 1×12 o nějakej rozsah přijdu. Teď na svým 3×8 využívám jak nejlehčí převod (do kopce), tak nejtěžší (někde na asfaltu). O kterou stranu rozsahu přijdu na 1×12?

                            Díky

                            0 0
                            • kubad  

                              musíš napsat jaké máš aktuálně převodníky?

                              44/32/22?

                              a jakou kazetu

                              11–32?

                              pak se dá lehce spočítat jak to bude vypadat s 1×12 a kazetou 10–51

                              ale při těchto nejpravděpodob­nějších kombinacích o jeden převod přijdeš, nejlehčí nebo nejtěžší, podle použitého převodníku

                              0 0
                              • Johny_r  

                                Přiznám se, že to nemám spočítaný, ale bude to nějaký standard tehdejší doby. Pokud bych měl přijít o jeden převod, tak se to asi dá přežít. Víc by se mi asi líbilo 2×10 (na nové kolo), ale to už v trochu lepší kategorii kol nenabízí nikdo. Ještě tak na výprodejových modelech, ale na letošních už asi nic.

                                0 0
                                • kubad  

                                  2×11 najdeš občas na kolech , ale rozsahově je to stejné jak 1×12 spíš o fous horší, taky ten jeden převod

                                  0 0
                          • MlokCZ  

                            Horáky se samozrejme vyvinuly jinak nez silnice, ale treba geometrie je porad tam zpatky aby se prodavalo…

                            Přesně naopak, geometrie je to co se liší ze všeho nejvíc a za mě hlavní důvod pro současná kola.

                            0 0
    • jardalee  

      do 26" bych asi neivestoval,ale do nakyho cross/trek s ocelovym ramem,pokud ma clovek i spravnou velikost se da s rozumem investovat ale vseobecne plati nedavat do servisu a vsechno si udelat sam a veci treba schanet i na bazaru pak se da vejit do slusnych castek,a dobre padnouci ocelak muze slouzit jeste hodne dlouho :)

      0 0
    • Mustafa  

      Imho dost záleží na tom, proč jej chceš opět zprovoznit. Má-li to být kolo na „dohospody“ anebo 2× měsíčně kolem rybníka, tak bych do toho vrazil nejmenší nutnou částku. Tzn. zkusit sehnat destičky – podívej se třeba na superstarcompo­nents zda je tam nemají anebo i alieexpress ( dodání je ale v součástné době dost na dlouho ). Přinejhorším bych tam dal klidně i Včka, předpokládám, že na rámu návarky budou a kola by také mohly být obojetné. Chtěl-li by jsi zůstat u kotoučů, teoreticky by tam mohly zůstat původní a koupil by jsi jen třmen s pákou ale je možné, že kotouče budou příliš široké a musel bys měnit i je anebo vyhoříš na redukci, protože kolo pravděpodobně nebude mít Post Mount návarky na brzdy.

      Cestou přizpůsobování takto starého kola soudobým trendům bych se rozhodně nevydával, utopíš v tom nemálo peněz a s výsledkem pravděpodobně stejně nebudeš spokojený, resp. možná budeš, ale jen do doby než si sedneš na nějaké soudobé kolo.

      V případě, že máš v plánu jezdit více, tak bych si zapůjčil nějaké moderní kolo alespoň na víkend, abych se ujistil v tom, že opravdu jezdit chci a pak případně zakoupil kolo nové.

      0 0
      • Johny_r  

        Díky, to dává smysl. Koupím sedlo, který je nutnost a stejně si ho můžu nechat na případný nový kolo. Lacinej představec se dá koupit za pár stovek, to možná taky bude stát za pokus. Brzdy dojezdím, trochu času ještě zbývá, a pak se uvidí. Ráfky na Véčka nemám a post mount taky ne, takže tam to prostě asi skončí. No, uvidíme. Díky za názor, vidím to podobně.

        0 0
        • Macik  

          Redukce mezi IS na rámu a postmout na brzdách je běžně k dostání.

          0 0
          • Mustafa  

            Ano, máš pravdu. Když jsem to psal nebyl jsem si jistý zda zůstane stejná nutná velikost kotouče, předpokládal jsem, že ne ( v tom případě by musel řešit ještě kotouč s atyp uchycením) ale není to tak. Nutná velikost kotouče zůstane zachována.

            0 0
    • rb  

      Budeš se rozjíždět na starém kole ,na kterém mužeš byt znechucen.

      Nové bude o něčem jiném.Jsou jiné geometrie jiné rozměry kol.To co bude na starém otrava,muže být na novém zábava.

      Některé firmy mají testovací kola.šel bych tudy.

      0 0
      • Johny_r  

        Jasně, nepochybuju o tom, že na novém kole to bude větší zábava, nicméně kolo pro mě není priorita, dělám spoustu jiných věcí, které taky nestíhám. Kolo jsem vytáhl, abych mohl začít jezdit s dětmi, které dorostly do pojízdného věku a taky bych se rád začal trochu hejbat i sám (na což ale bude málo času, což vím a nic s tím neudělám). Uznávám ale, že kupovat nové komponenty na takhle staré kolo nemá moc cenu. Budu se držet při zemi.

        0 0
        • Romancero  

          nenech se otrávit! Já se rád na staré MTB 26 projedu! je na ní lepší zábava, je více točivá, lépe zrychluje (lehčí kola)…než ty reklamou tlačené 29… 1×12..

          geometrie je v pohodě-jsem zvyklí na divočejší geometrii-takovou má i můj nový gravel..takže nepodléhat módním vlnám, kterou nám tlačí obchodníci a výrobci..

          Stále se dá i tak staré kolo vytunit. Jezdím na 26 let starých komponentech -SH-náby XT, přehazka XT, řazení..akorát středové složení jsem vyměnil (LX) za SLX HT II (3×8 )., sedlo samozřejmě a pedály SPD.

          Je ale fakt, že na tom kole jsem najezdil každý rok cca 3–4 tisíce km-takže jsem na něj zvyklý. Nyní jezdím většinou na gravelu..a přesto tohle kolo nikdy neprodám a rád se na něm po lese projedu:-)

          je tedy fakt, že jestli je v takovém špatném stavu, jak popisuješ..asi bych váhal…

          0 0
          • MlokCZ  

            Lehčí kola? To bych chtěl reálně vidět u 26 let starých kol…

            Tak schválně, co to konkrétně znamená ta lehčí kola. Tedy kolik reálně váží a to samé pláště.

            Já co si vybavuji svoje 26" kola stará 26 let, tak byla opravdu o hodně těžší než současná 29". A byla to kola podobné úrovně. Pláště také tenkrát těžší a k tomu jsem ještě měl nějaké těžšké duše tenkrát (teď žádné s max. 60ml tmelu).

            1 0
    • Markony  

      Jak ji napsal nejezdilo se na něm moc dobře , osobně vadím problém že muže byt zrezlé hlávko kónusy zoxidovaní lanka vytahaná přehazovačka zatuhlé praporky v zadní náboji, no ale volba je na tobě odbně bych do toho nešel .

      0 0
      • Johny_r  

        Nejezdilo se na něm dobře kvůli zjevným nedostatkům (úzké sedlo, dlouhý představec), jinak se na něm jezdilo fajn. Vyčistil jsem ho, seřídil a zdá se ok. Nic nevrže, žádné vůle nepozoruju, řadí, brzdí, jede.

        0 0
    • MatS  

      Půjč si na víkend testovací kolo a uvidíš.

      0 0
    • Hejdik  

      A udělal jsi si nějakou rámcovou finanční představu, kolik by tě ty úpravy stály?

      Případně kolik by jsi byl ochotný do takovéto akce pustit peněz?

      Pokud teda nezůstane pouze u výměny sedla…

      0 0
      • Johny_r  

        To je to, proč tu jsem.

        Původní idea byla, že na tohle kolo naházím solidní komponenty, který pak sundám a použiju na nový kolo. To by ale znamenalo si to nový kolo postavit a když jsem projížděl ceny, zjišťuju, že by to nebylo zrovna levný řešení (v novým) a projíždět bazary a lovit jednotlivosti, se mi fakt nechce. Navíc už vidím, jak bych pak zjistil, že mám super brzdy, ale nepasujou na rám, kterej jsem si vybral, atd. Do toho prostě nejdu. Nejsem fanatik a kolo není priorita.

        Za sedlo teď asi nějaký peníze klidně dám, protože si ho vždycky můžu nechat na nový (nebo bazarový) kolo, kde dost často bývá úzký, který bych stejně musel měnit. Ten zbytek asi vyřeším cestou nejmenšího odporu. Představec na úzký řídítka za tři kila a pak se uvidí.

        0 0
        • raschi  

          Hele, já bych se toho nebál. Sedlo je jasný, pokud si najdeš nějaké, co ti vyhovuje, tak jej využiješ vždycky. Řidítka 65cm jsou celkem ok, na spoustě starých kol jsou 58cm, a to je fakt málo. Obyčejný krátký představec se dá i za 100. Jakékoliv brzdy, které dnes dostaneš koupit, budou na postmount a budou pasovat na každý rám, stačí bazarové Shimana MT200 apod, které seženeš kolem 500 a funkčně budou pořád o parník jinde než 20 let staré sjeté mechanické. Nejlíp, když sem hodíš nějaké fotky, ať vidíme, jestli tam není nějaká past.

          0 0
    • perceptio  

      Já jezdil na mém 26 scottovii asi tak 15 let a byl jsem (resp. jsem) s ním tak sžitý, že se mi ani nechtělo přesedlat na něco jiného. A užil jsem si s ním plno zábavy. A pokaždé, kdyz na něj nasednu, tak mi ta jeho geometrie prostě padne.

      Ale mám už novějšího crosse a je fakt, že mi celkově vyhovuje víc…

      Takže bych spíš kolo nechal jako druhé, hospodské, nebo prostě jen tak, ale k nemu pořídil něco novějšího.

      0 0
    • kubad  

      máš dvě možnosti:

      1, původní kolo za cenu minimálních investic udržovat v provozu a jezdit na něm dál, doladit jen to nejnutnější – díly jdou sehnat, jen to chce trochu vědomostí a snahy

      2, koupit nové moderní kolo počítej cca 20t.kč jinak to nemá moc smysl

      co je pro tebe lepší varianta si ujasni sám

      0 0
    • Jirka63  

      I když do toho vrazíš hodně peněz, tak to stále bude starý krám s vymletými středy atd. Půjč si na chvíli nějaké nové, nemusí být úplně super, porovnej, a rozhodni se

      0 0
    • RapMan  

      já to vyřešil tak, že jsem si koupil nový a ze starýho půjdou komponenty na dětský kolo (brzdy, kola, atd…)

      0 0
    • roman 3D  

      nemá žádný smysl

      0 0
    • detoxy  

      Využiji vlákno. Přemýšlím nad upg Trek Boone 5 viz profil, které používám jako gravel a ke každodenním cestám do práce. Sestřelilo mě auto a to tak šikovně, že se mě v podstatě nic nestálo a na kole bylo pro zprovoznění nutné vyměnit jen kliky a střed. Nicméně bude to chtít vyměnit i hazku, pro jistotu řidítka, ostatní jsou už jen kosmetické vady. Z vypořádání s pojišťovnou mi přišla částka ve výši cca 1/2 pořizovací ceny. A teď přemýšlím jak dál. Co myslíte? Šli by jste cestou:

      1. Nákup nového kola. Stávající buď prodat, nebo ponechat jako zálohu, případně pro manželku.
      2. Upgrade stávájícího kola: karbon řidítka, představec (možná v jednom kuse), hazka s Di2 a kvůli tomu nové páky.
      3. Postupná výměna pouze nutných komponent ve stejné kvalitě (uspořené peníze ponechat na nákup nového kola za pár let).

      Nejradši bych šel cestou ad2), nicméně třebaže rámovka je kvalitní kousek, tak standarty se posunuli jinam. Například osy 15/100 vpředu a QR vzadu, už jsou dnes mimo. Ale na druhou stranu toto už bych měl mít vyřešeno a nová karbonová kola jsou právě někde na cestě z LB. Pokud bych upgradoval na aero carbon kokpit s Di2, tak to je věc, která na novém kole, třeba klidně za 100 tisíc, ještě nemusí být. Navíc pro nákup nového gravel kola je velmi špatné období.

      0 0
      • ferlikster  

        Řešil jsem něco podobného (teda bez střetu s autem). Koupit novou Madone SLR, nebo upgradovat stávající Domane?

        Rozhodl jsem se k zachování univerzálnosti Domane (gravel a aero záplety) – protože se mi na ní jezdí skvěle.

        Přes zimu půjde na Di2 a mechanické komponenty půjdou do šuplíku na nějakou budoucí stavbu.

        Aerokokpit by na takovém univerzálu působil trochu komicky, a hlavní výhoda by pro mně byla vizuální absence hadic… což ale můj rám stejně neumožňuje.

        0 0
        • detoxy  

          Přesně. Jinak mám na řídítkách nyní hrazdu, kterou jsem koupil jen tak na zkoušku z ali a ta se neuvěřitelně osvědčila. Krásně se v ní šlape a je výborná na dlouhé větrné roviny, které tu mám. No a ten aerokokpit byla snaha řidítka trochu uhladit a moci si pohodlně lehnout na ty horní plochy. Nicméně tuším, že to tak pohodlné jako hrazda nikdy nebude.

          0 0
          • ferlikster  

            tak ono jde i na normálních řídítkách zaujmout „aero“ pozici… (kterou zakázala UCI). Není to tak pohodlné nebo ovladatelné jako hrazda… ale s trochou cviku se to dá zvládnout.

            0 0
            • detoxy  

              Jenže si říkám, že to pak právě chce placatá řidítka. Ty kulaté začnou brzy tlačit, musí se to pak víc držet břichem a není to tak pohodlné.

              0 0
              • ferlikster  

                Osobně nemám problém, že bych byl otlačený od kulatých řídítek.

                Nedržím tu pozici ale konstantně, snažím se obecně měnit pozice… hlavně zapojovat zádové svaly abych např. ve spodním úchopu nebyl čistě opřený rukama – a vyhnout se problému s brněním v dlaních.

                0 0
            • dědek mohy  

              Tohle často používám na horáku, když mám přesun kus po asfaltu. Je až neuvěřitelné, jak moc to pomůže, hlavně v protivětru

              0 0
              • RapMan  

                Na asfaltových přejezdech automaticky přepínám na vnitřní rohy SQlab.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.