• evzennn

    Zdravím,

    chtěl bych začít víc jezdit a nejsem si úplně jistý, co pro mě bude to pravé. Jsem z Hamrů nad Sázavou (Vysočina, u Žďáru nad Sázavou).

    Už jsem něco najezdil, ale šlo spíš o asfalt a zpěvněné cesty, navíc na hodně starém kole (bez přední odpružené vidlice).

    Terén mě právě hodně láká a i nějaké ty techničtější věci. Nepotřebuju se už honit za rychlostí nebo za najetými kilometry, závodit už taky nebudu, ale chtěl bych si spíš na kole užívat. Samozřejmě ho využiji i jako dopravní prostředek při cestě do práce (ale na to mám kdyžtak starou galusku), nebo nějaký lehčí výlet o víkendu s přítelkyní.

    Otázka zní: vyplatil by se mi full? Vzhledem i k místu bydliště a možnosti jeho uplatnění? Nebo jít spíš do HT? Vím, že je to stejně asi na mě, ale chtěl bych se zeptat, který typ kola v čem a jak omezuje a naopak přednosti..??

    Rozpočet je věc druhá a záleží taky spíš jakou cestou se vydat. Mohl bych došetřit například na Canyon nerve al 8.0, nebo začít s 6.0. Záleží jestli se pro mě vyplatí vzít dražší? Ale nevím jak je to s pevnými osami a těmi koly – vážím bez mála 80 kg a dolů to už moc nepůjde. Měřím 177 (ale to je momentálně nepodstatný). Nebo koupit HT ? Řekněme do 40 000 – víc podle mě pro mě nemá na HT smysl.

    Můj názor je takový, že když koupím full, tak mě akorát trochu zpomalí, ale dá mi větší komfort při jízdě terénem. HT mě naopak tolik neomezí mimo terén, ale v něm zas bude jízda míň pohodlná.

    Vážně nevím jak se rozhodnout. Díky všem za případné rady a názory.

    PS: Starší vlákna jsem prošel a trochu představy mám, jde mi spíš o to využití tady v okolí Žďárských vrchů.

    0 0
    • coplos  

      Jsem z vysočiny a za mě HT… dají se na tom objet i Rychlebky.

      Za stejný prachy bude HT vždy lehčí a líp vybaven.

      0 0
      • maajkee  

        Blbost, tak jsem starej hátéčkař, pár fullů jsme jezdil a vždycky se zase vrátil k ht, ale to hlavně kvůli tomu, že bydlím v HK a fulla tady moc nevyužiju, bydlet ve dárských, tak nepřemejšlím nad ničem jiným než na nad fullem, terénu na fulla je tam opravdu spousta a ve výsledku člověka jen zrychlí a víc si to užije.

        0 0
    • coplos  

      Jsem z vysočiny a za mě HT… dají se na tom objet i Rychlebky.

      Za stejný prachy bude HT vždy lehčí a líp vybaven.

      0 0
    • Josef Panek  

      Tohle za tebe nikdo nezodpoví. Sežeň testovačky a každej model si půjč na víkend, pak uvidíš, co ti sedí.

      0 0
    • nitraq  

      Sice jsem byl ve Žďárských vrších jen jednou na prodloužený víkend, ale terény tam máte moc hezký. Pokud zvažuješ fulla a je na něj rozpočet, tak já osobně bych do něj šel, v okolí Žďáru ho nepochybně využiješ.

      0 0
      • evzennn  

        No právě že zvažuju a hodně mě láká.. Ale je to velká investice na delší dobu,tak se nechci spálit.

        Každopádně díky za názory.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Mr.Dan  

          Určitě nějakýho XC (100mm) nebo trail (120mm) fulla (ti radí člověk, co sám jezdí na celopevňákovi).

          0 0
          • marcus.ss  

            Kupovat Ht pokud se nechci honit na závodech za časem je už v dnešní době blbost. Pohodlí fullu se nic nevyrovná.

            0 0
            • RUSH  

              Tohle bych určitě podepsal. Navíc pokud máš silničku a víš už co to obnáší… Na Tvém místě bych začal s testováním fullů. Ze začátku je jedno jakou značku, abys jenom věděl, co jízda na fullu obnáší.

              Já fulla měl, teď mám karbonové HT. Kupoval jsem ho proto, že své ježdění (trénink) směřuji k maratonům (např. kpž), má tedy pro mě smysl karbonové 29 HT, které používám jako jakési 2v1 – pohodová silnička na najíždění km a rychlé HT zároveň.

              0 0
    • jonti  

      Skoro urcite bych sel do fulla, nejspis do 29, od canyonu treba ten Nerve al 7.9.

      Full nejvic ocenis na drncajicich polnackach nebo rozbitych lesnich cestach, vic nez v extremnich sjezdech. Tam je to vic o geometrii a plastich.

      Jedine negativum je vyssi hmotnost, to te ale trapit nemusi, a nekdy slozitejsi upevneni sedacky pro dite nebo nosice na bagly.

      0 0
      • jonti  

        Podle toho co ted jezdis bych vzal levnejsi kolo, uplne staci treba neco od RB.

        0 0
    • AleZ80  

      120 mm full nebude při stejných pláštích o moc pomalejší než HT, ale zato o poznání komfortnější a za 40 už se dá pořídit funkční.

      0 0
    • Bretek  

      Resim to same dilema. Dlouho jsem váhal co pořídit. Jestli HT nebo fulla. Nakonec jsem se rozhodl pro fulla. Jak me přijdou peníze budu objednávat Nerve 6.0. Bohužel na vyšší model se neshrabu. HT jsem mel pul roku a bylo taky super, ale v terénu bude full pohodlnější pokud nechces závodit a najizdet po asfaltu kilometry.

      0 0
    • scret  

      do zdarskych radsi fulla, kolem zdvihu 120mm neudelas chybu..

      A na jezdeni do prace klidne nejakou starsi plecku HT na rychlejch gumach…

      0 0
      • karliner  

        No a na letní dojíždění samozřejmě silniční plečku a na silniční vyjížďky samozřejmě pořádnou závodničku. Takže má rázem 4 kola a je v tom za 100+ kKč :-)))

        edit: jako většina z nás :-)))

        0 0
    • lalajda  

      Četl jsme si příspěvek a jako bych to psal já cca před dvěma lety. Jsem odchován na silnici a cyklokrosu a jezdil jsem na HT asi jako většina.

      Pak jsem se nechal zlanařit na fulla právě díky důvodům, které píšeš (žádné závodní ambice, pohodová jízda, komfort … prostě vše pro pohodu) a taky jsme ho pořídil. Po rovině a nezpevněném terénu z kopce nádhera,… pak ale po chvíli přišly roviny, kopce a v kombinaci s větrem mě deptalo, jak moc energie full bere. (posez a stále mírné vůle i při zamčení zadní stavby) Zdálo se mi, že kolo prostě nejede.

      Přešel jsme po 3 měsících zpět na HT a v kombinaci s karbonovou sedlovkou a pláštěmi 2,2 dosáhnu i slušného komfortu, ale hlavně kolo JEDE!

      0 0
      • RUSH  

        Já Ti rozumím a mám to podobně (viz. můj příspěvěk výše). Ale asi si tím musí každý projít a teprve pak může mít nějaký názor.

        Takže radím hodně testovat. Osobně jsem třeba jel i jeden maraton na testovačce 29HT od Spešlu, jen abych si potvrdil, že cesta zpět (od fullu k HT) je pro mě možná.

        Ještě malá poznámka – je třeba vzít v i úvahu, že pohodlí na fullu je vykoupeno také většími náklady, a to jak pořizovacími, tak provozními (tlumič, ložiska atd.).

        0 0
        • File12  

          Taky to mám podobně. Fulla si vynachválit nemůžu ale vždycky po závodě mi prostě ta váha kola a full vadí. A přes 150t abych měl lehkýho chrtího fulla nemam.

          0 0
          • scret  

            co znamena lehkej chrti full? 10kg?

            0 0
            • File12  

              RB IQ 29 moc chrtí full neni. Mít 10kg chtrtího fulla tak váhu neřešim. Ale na HT už se kolem těch 70t dá na 10kg dostat.

              0 0
              • nitraq  

                Otázkou je, jestli ocení to kilo nebo dvě dolů za desetitisíce.

                0 0
      • Breakpain  

        Tak jak pises. 9 let HT na 80mm, 1 rok na fullu 150mm a ted uz pomalu druhym rokem opet HT na 90mm.

        Jde o to s kym jezdis a jak jezdis. Chce to testovat.

        0 0
    • Luma  

      Mam fulla 120 zdvih,vaha kolem 13kg.A nekdy mam pocit,ze by mi na to moje jezdeni(pakrat do roka Rychleby,jinak podobny teren) stacilo trochu odolnejsi HT,uz mam i kandidata-ram Dartmoor 27,5 nejakou vidlu na 120–130mm,trochu odolnejsi kola atd.Pro HT-levnejsi servis,lehkost slapani,rychlost po rovine a do kopce.Proti-pohodli,rychlost a stabilita z kopce.A kdyby jsi sel do fulla tak zvih min.120

      0 0
    • Sark88  

      Jsem z Humpolce , pokud nechceš závodit ,tak kup fulla 110 – 120 zdvihy , určitě to tady v pohodě využiješ .

      0 0
    • libisenuj  

      Resil jsem podobne dilema i kdyz v okoli brna a nakonec vyhral full. Uz bych v zadnym pripade nemenil;-)

      0 0
    • Sark88  

      Jsem z Humpolce , pokud nechceš závodit ,tak kup fulla 110 – 120 zdvihy , určitě to tady v pohodě využiješ .

      0 0
      • karliner  

        My v Praze využijeme fully i na cyklostezkách. Občasné povstání od piva, ledabylá chůze k nedaleko zaparkovanému fullu a cvičné propružení vidlice i tlumiče je (pokud tedy pružič disponuje adekvátním strojem, outfitem a dostatečně drsným pohledem) ideálním bruslostezkovým kočkolapem.

        0 0
    • RomanH  

      Kolem 40litru uz fulla do 120mm zdvihu. Rano do prace jezdim cca 35km jen po asfaltu, a cas mam na fullu 100/100 uplne stejnej jako na HT – taky jsem mel obavu, ze to bude horsi.

      Zato v terenu narostla rychlost, pohodli, a po celodennich vyletech nejsem tak rozbitej.

      0 0
      • coplos  

        Pokud koupíš HT 29er carbon, budeš překvapen, jak ten karbonovej rám požírá drobné nerovnosti. Sama o sobě 29er více „žehlí“ nerovnosti, ale v kombinaci s karbonovým rámem a pneu 2,25 je jízdní komfort dle mě přijatelný..

        …a hlavně se slušnou hmotností a tudíž rychlostí za 40kk.

        Ale jak je psáno, testuj, testuj a testuj..

        Já jsem přešel z fulla 26 na HT 29, takže to není úplně relevantní-29er full jsem jen jednou testoval na vyjíždce 50 km (tam full a zpět HT) a já v tom mám celkem jasno.

        0 0
        • tonik666  

          29 HT karbon bude nějaký děsný chrt. Jestli chce jezdit na pohodu, tak full 120mm udělá lepší službu.

          0 0
          • Breakpain  

            Výkonnost: hovnař

            Rychlost: šnek

            • přesto jsem na 29 HT carbonu spokojenější, než na fullu … je toprostě o tom, co Ti vyhovuje …
            • pohodlí jsem dohnal TLR pláštěma 2,25 (1,8 + 2,0 hustím) + carbon savesedlovka 27,2
            0 0
    • Tehu  

      vysocina rozhodne full 120mm

      0 0
    • Tehu  

      vysocina rozhodne full 120mm

      0 0
    • pedro89  

      Radím otestovat. A stejně budeš mít jasno, až budeš kolo vlastnit třeba půl roku. A třeba taky ne, a třeba budeš mít 3-roční vlny full/ht. Je to těžké.

      HT s precizní/po­hodlnou zadní stavbou a karbonovou sedlovkou 27,2 je velmi pohodlné, ale samozřejmě 100mm zdvihu a více to rozhodně nenahradí.

      Je to třeba blbost – ale já bych byl obětí páčky na tlumiči. Neustále mám potřebu do kopce a z kopce přepínat jízdní režimy a pak už mě to otravuje.

      Vyhovuje mě Epic s Brainem, pokud člověk nepotřebuje extrémně citlivého fulla, tak dle mě ideální volba. Váha kolem 10kg, ale cena kolem 150tis.

      Pokud rád šlapeš ve stoje, máš rád rychlé kola, 100% odezvu od pedálu a máš duši závodníka (jen duši, fyzičku nás moc nemá), ber HT. V opačném případě full.

      0 0
    • Lance  

      jednoduchá poučka:

      pokud nejsi *****,ber HT

      pokud jsi *****, ber fulla

      0 0
    • winter78  

      Moc záleží od toho čo si doteraz jazdil a ako sa ti to páčilo. Ak si doteraz behal len po asfalte na HT a „našiel“ si sa v tom, tak je vysoká pravdepodobnosť že z fulla budeš sklamaný, rovnako ako som bol ja pri jednej (prvej a poslednej) testovacej jazde na fulle.

      Ak si dostatočne pomasírovaný marketingom a za každú cenu chceš niečo čo je IN a nie „vymierajúce 26“ ( cha-cháááá :-) ), tak potom skús HT 29". Jazda na ňom sa mi celkom páčila, aj keď je to zasa hrozne neobratné a lenivé pri manévrovaní a rýchlych zmenách smeru.

      0 0
    • tonik666  

      Záleží jak se chceš směrovat. Možná bych se zeptal, kolik ti je, aby bylo jasné, jestli může přijít nějaká evoluce ala enduro, skákání a podobně, nebo jestli to hrozí méně.

      Třeba já jsem před šesti lety začal jezdit větší terén, pořídil prvního fulla (jetého Epica), na něm trochu najezdil, a teď už i trochu skáču, jezdím technické věci, a měním trail bika 150/140 za enduro 160/140,. K tomu mám ale pevňáka, 140mm, na ktérém jezdím v podstatě to samé, ale mám tam lehčí obutí, abych na něm mohl jezdit i XC. Oboje je super.

      Pokud hrozí, že budeš jezdit nějaké divočiny, tak bych rovnou vzal Canyon Spectral, pokud ne, tak spíš Nerve, a pokud budeš zůstávat na lesních cestách a jezdit spíš delší švihy, tak klidně i to lepší HT.

      0 0
      • evzennn  

        Tak je mě 24.

        Vývoj možný je. Možná i do budoucna plánovaný. Dost se mi líbí a lákalo by mě Enduro, ale to už vůbec nevím, jestli bych u nás využil. Skákání asi spíš nehrozí, nebo aspoň ne v dohlednu.

        Každopádně nevím, jestli bych si troufl z fleku koupit nějaký Enduro a šel se na tom učit. Navíc potřebuju momentálně to HT (starý je už defakto KO), takže jdu tou cestou, že beru HT a k tomu někdy v budoucnu (asi pár let, než našetřím :-D ) možná přibude i něco jako dalšího.

        Díky všem za názory.

        0 0
        • maajkee  

          škoda…

          0 0
          • coplos  

            Na vysočinu HT :-)

            nejvíce fullů potkáš v Praze cestou na Karlštejn na asfaltové cyklostezce- a že jsou to kola za statisíce a na nich samej pupík…prostě je to In.

            Docela mě to pobavilo, když jsem viděl tu přehlídku použících se „bikerů“ na fullech

            0 0
            • Breakpain  

              V Praze mas vetsi koncentraci „manageru“ pro kuere neni problem si to kolo koupit, ale uz je problem najit cas vyjet. Takze jezdi svatecne, neco lehkeho = stezky ;-). Jelikoz jsem v " to same, full sel pryc a je HT :-). Skoro premyslim, zda to nemelo byt rovnou CX, prijde mi, ze se k tomu prokousavam pomalu, protoze ted jezdim silnicku a bike otiram od prachu :-D.

              0 0
            • nitraq  

              Když na to mají, tak proč ne? Přece není potřeba, když si koupím kolo za stovku, abych na něm jezdil každou volnou chvíli. Sice třeba vyrazí jen občas a ještě na ne moc náročnou vyjížďku, ale princip je v tom, že na dražším a lepším kole si to užiješ pravděpodobně víc, i když nevyužíváš jeho plný potenciál.

              0 0
              • Rychlej turista  

                Nejvíc si to užiješ, když se na kole netrápíš. A aby ses na kole netrápil, musíš na něm jezdit a ne že zdechneš po šestém otoční klik :-)

                0 0
            • nox159  

              v čem vidis problem ?

              na cyklostezku vozim 150mm fula na 2,4 HD s teleskopem a jsem spokojeny, tezsi teren uz nejezdim ale za HT bych nemenil…

              ono je to takhle ze HT dneska uz bere jen par chrtu na zavody + par lidi kteri maji nejake specificke pojeti jizdy.

              Zbytek lidi ma HT proto ze na slusneho fula nemaji prachy takze tak… :)

              0 0
              • Mr.Dan  

                Aha, a celopevňáka pak maj tim pádem jen ty opravdu největší socky. Co se tady člověk všecko nedozví.. :D

                0 0
                • Georrge  

                  no vidíš jak sis to hezky vydedukoval :) další level jsou kola bez převodů, ty maj jen ti, co bojujou proti konzumní společnosti :)

                  0 0
                • nitraq  

                  Potrefená husa nejvíc kejhá? Celopevňáka bych zařadil do par lidi kteri maji nejake specificke pojeti jizdy.

                  0 0
                • Breakpain  

                  Cti mezi radky, tohle nepsal ;-)

                  0 0
              • raw 4  

                Aha, takže nejsem chrt, ale koupil jsem si karbonový HT, protože za tu cenu a na to co jezdím dostanu daleko víc než kdybych si koupil full…

                0 0
                • maajkee  

                  Ale čeho dostaneš víc? To je dost těžký posoudit jestli třeba XT místo Deore je daleko víc než tlumič a odpružená zadní stavba.

                  0 0
                  • raw 4  

                    máš recht, ale pro mě není až tak důležitý xt nebo deore (obojí plní dobře svoji funkci), ale kola a hmotnost kol i kola a to za např 50t. je nesrovnatelné­..dle mého

                    0 0
                    • maajkee  

                      Kola se daj vždycky pořešit, přeplíst to na lehký ráfky ztr nebo wtb je otázka 3 tisíc a pláště to je individuální. Rozdíl 1 kg na kole, což tak většinou hruba je, mezi HT a fullem, poznáš leda bys byl ultrachrt. Jinak je to rozdíl jednoho 0,7 bidonu vodu a pumpičky :)

                      0 0
                • nox159  

                  tak je to za stejnou cenu bud cca 500–1000g nerotacni vahy nahoru nebo naklepana prdel…

                  jako hodnotit co je vice to je otazka, nekdo vice oceni vyklepanou prdel nekdo pohodli… ale to je znacne individualni… ;-)

                  0 0
                • Lister  

                  Zase někdo jiný by to mohl viděl tak, že i kdyby za cenu celého HT dostal jen samotný full rám, tak pořád dostal mnohem víc.

                  0 0
                • Georrge  

                  víc? Spíš míň když je to lehčí ne?

                  0 0
    • lalajda  

      Kup fulla bazarovku a jezdi na něm 3–4 měsíce a budeš mít jasno zda jít cestou fulla nebo se vrátit k HT.

      Z testovací jízdy nic nepoznáš, to bys musel mít testovačku opravdu tak na měsíc :-)

      0 0
    • Lister  

      To ti nikdo neporadí, to si budeš muset sám vyzkoušet a hlavně odžít. Dovolím si tvrdit, že krátkodobá testovačka ti rozhřešení nepřinese, budeš se muset nějak rozhodnout a pak časem zjistit, jestli to byla volba dobrá nebo špatná.

      Ono není HT jako HT (no i když u HT je skoro prašť jak uhoď :-) ) a není fulla jako full. Stejně taky není XC jezdec jako XC jezdec atd.

      Řeknu ti moji zkušenost – když jsme si kupoval prvního fulla, tak jsme z něj byl nadšení, ale čím víc jsme na něm jezdil, tím víc jsme si uvědomoval, že mi vlastně nesedí, že dokopce mne občas omezuje a z kopce mi toho moc nepřidá. Přesto jsem byl spokojenější než na HT.

      Pak jsem si koupil druhého fulla a první pocit byl – jo tak tohle jsi pane přehnal. Připadal jsem si, že řídím tank. Jenže jak jsme se vzpamatoval z původního šoku, tak jsem zjistil, že dokopce jede mnohem lépe než předchozí kolo, které mělo o 20mm menší zdvih, že na něm nejsem podstatně pomalejší než na HT se stejnou váhou a srovnatelnými plášti, ale hlavně jsem najednou zažil nový svět ve sjezdech, začal jsme jezdit věci, o kterých jsme si myslel, že jsme na ně už starej a docela mne to posunulo někam jinam. S těmito zkušenostmi jsme si koupil dalšího bazarového záložního fulla a trefil se docela dobře, přesto jsme ho pak záhy zase prodal, protože bylo zbytečné mít kola podobná.

      Pak jsme si po letech postavil HT na rámu, který se mi doma válel a vydržel mi 2 vyjížďky a šel z domu. Přesto teď budu zase asi jedno HT skládat, ale bude to z důvodu využití jako tažného koně pro mého syna – uvažovaná tažná tyč by si s mým kolem asi moc nerozuměla.

      0 0
    • oddie  

      Bral bych fulla pro pohodlí, ale jsem moc velkej škrt si za něj připlácet, tak mám HT :)

      0 0
    • kudykam  

      Pokud na to máš peníze (když jsi ochotný dát do HT 40k tak asi ano), nejde ti o rychlost (závod), ale o zábavu, tak jdi určitě do FULLa.

      Byl sem před stejným rozhodováním jako ty a šel sem do fulla a rozhodně nelituji.

      Zábavy je na tom víc, to že nežiješ v kopcích nevadí, buď si do nich zajedeš, nebo se dá blbnout i na malých kopečcích…

      0 0
    • kudykam  

      Ještě bych přidal doporučení na rozsah 120–140mm zdvihu. Mám 120 a ikdyž zatím stačí 140bych možná bral víc.

      Jinak ber 4 čep nebo virtuál. Jednočepu bych se vyhnul. Mám 4 čep a nemám pocit že by mě kolo při šlapání nijak brzdilo nebo se houpalo. Většinou ani do kopce po asfaltce tlumič nezamykám, jen vidlici.

      Váha do 14 kg je v poho…

      0 0
      • Lister  

        Na podobné obecné rady bych si dal pozor ze všeho nejvíc.

        0 0
    • Rychlej turista  

      Nejdříve si musíš zjistit, jestli ti nevadí neustálé hýbání všeho možného. Někdo mentálně nezvládne i jen pohled na pohybující se vidlici a pro klid duše raději jezdí na pevné :-)

      0 0
    • Sunshine 29  

      Tady se člověk pobaví… Mám fulla 120/120mm a koukám po vyšších zdvizích, líbilo by se mi tak 160/160mm. HT jsem kdysi jezdíval a nenapadá mě jedinej důvod, proč se vrátit.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.