Mam si na zimaka koupit pruzinu, nebo vzduch?
Jde mi o temer nulovou udrzbu kola.
Mam si na zimaka koupit pruzinu, nebo vzduch?
Jde mi o temer nulovou udrzbu kola.
pevnou
Pevnou urcite nechci.
vzhledem k tomu ze ve vidlicich zamrza mazani (pokud neni kvalitni) ne vzduch/pruzina
tak bych se priklanel stejne jako nox k pevny
Pevnou urcite nechci.
tak treba tuhle
http://tuning-test.cz/…-2014-detail
upravena na miru a nejlip jeste pozadat o ridsi olej pro provoz pouze v zime, majitel toho webu tomu rozumi tak bude vedet co a jak aby vidlice fungovala v zime
http://tuning-test.cz/…-2014-detail
tak treba tuhle vzduchovou a nechat pripravit na zimni provoz, treba ridsi olej a podobne
Jeste jsem zapomnel napsat, ze se chci vejit do 2500 Kc.
tak to už jedině tu pevnou nebo bazar …
Bazar urcite ne.
Máš k tomu nějaký zvláštní důvod? Stejně Ti to sůl sežere. Neříkej, že budeš kolo pucovat po každé jízdě?
Presne tak!!! To o te soli je to nejpodstatnejsi, co tu zatim padlo!
Proste porid pevnou. Jestli na to nemas mentalne, tak po jedne zime pochopis, tim si musi kazdy projit sam.
Ja na bajku nejezdim po silnici. Odpruzenou vidlici chci, tak mi ji neberte :-)
No tak si pořiď nějakou línou mrchu, v týhle ceně to je skoro jedno. Hlavně ať má aspoň nastavení tlumení (hodně štěstí).
Ale předpokládám, že línou mrchu „určitě nechceš“.
Navíc v zimě se z ní pevná stane, pokud jí „určitě nechceš“ udělat ani základní servis.
MTB dily z bazaru jsou vzdycky podezrely. Nikdy nevis, kde je skryty ten duvod prodeje.
tak proc se ptas jestli vzduch nebo pruzinu, ukaz mi vzduch do 2500,–
Vzduch do 2500 na Kupkole.
Raidon třeba předělaný na olej je blbost? Jen se ptám…
Predelavat asi taky nic nebudu…
Tak když nechceš nic předělávat, ani bazar, ani pevnou, tak to je těžký.
Levnej vzduch i levná pružina bude nefungující šmejd. Opravdu bude lepší dát pevnou + větší pláště, kde si můžeš dovolit nižší tlak a celkově to malý nerovnosti vezme asi jako levná šmejdózní pružina. A navíc to jako celek bude lehčí, i přes o něco větší pláště. A hlavně bezúdržbový a nebude na tom co zkazit, bude to fungovat v zimě stejně jako v létě.
a zimaka to moc smysl nema, ale popravde jsem nevedel ze raidon uz vyjde tak levno
ale porad to neni do 2500,– ale bude tak na cca 3000,–
Na kupkole za 2500 a nejake drobne
Co znemena to predelani na olej? Jakoze misto vazeliny v pruzici noze se da olej?
Rozebrat, vytřít vazelínu, udělat těsnění na dolní šrouby třeba z měděného plechu, našprycat tam olej (někdo radí 15 ml, někdo 30 ml, další něco mezi), zašroubovat s těsněním, sem tam upouštět z tlumáku přebytečný olej co ti tam vleze kolem gufera (teď nevím jakou má tenhle Raidon tlumící patronu, jestli má tu rozebíratelnou, dá se dát dospodku gufero proti pronikání), neřešit a jezdit. Dá se tu o tom dost najít v historii. Já osobně jsem se na pružení u zimáka vyprdnul a dal jsem pevnou ocelovou, za dvě kila, lehčí, údržba 0 nic.
Jiny clovek na tom bude jezdit i v lete, takze nechci kupovat shit.
Potreboval bych ale hlavne poradit, jake technicke parametry si musim pohlidat, aby to pasovalo…
urcite vedet, ze 26`` a kotouce. Ale co jeste musim vedet?
Rozměr hlavy a délku sloupku.
edit-délku sloupku v případě bazaru
Tak ja to vezmu do servisu, aby mi rekli, co tam vlastne mam. Sam tomu nerozumim.
sam tomu nerozumim
To máš svatou pravdu. A navíc si nenecháš poradit.
:-)
V zimě se ti vlivem zimy z toho Raidona stejně stane pevná.
Když tam dá olej místo vazelíny, tak není jediný důvod proč by měla.
Jasně, ale píše, že to nechce upravovat :) Když tu úpravu sám kdysi dělal, tak to pro mě jako nezručného bylo slušný peklo.
2× šroubek, hadr, líh, gumová palička a stříkačka s olejem. I kdybych byl hodně nešikovný, tak práce na 1hod.
pokud to bude zimák, jakože do sraček, tak vem toho raidona. Pokud s tím budeš chtít jezdit i v mínus teplotách, tak ti bude stačit pružinová suntour xcr. Ta pořádně nefunguje ani v teple, ale na rozdíl od vzduchové vidlice si udrží zdvih. Chápej to tak, že v mínus teplotách má vzduch v noze menší roztažnost, takže ti vidlice spadne do zdvihu a bude chodit po dorazech. Mimoto tě asi začne bolet i za krkem a z kopce to bude víc o hubu (budeš mít prostě níž řidítka i střed). Můžeš jí sice více přifouknout, ale pořád to nebude ono.
U pružinové vidlice (pokud to nebude stará s elastomerem) se ti tohle nestane, pouze ti zatuhne olejové tlumení. Tomu jde ale předejít tím, že sundáš (u suntouru) to modré štelovací kolečko a tlumení povolíš na maximum (to je samozřejmě lepší i u té vzduchové se stejným tlumením)
Pokud plánuješ dlouhé výlety v teplotách kolem –10 a víc, tak je pevná vidlice ideální volba, bohužel :)
v mínus teplotách má vzduch v noze menší roztažnost, takže ti vidlice spadne do zdvihu a bude chodit po dorazech Mimoto tě asi začne bolet i za krkem a z kopce to bude víc o hubu (budeš mít prostě níž řidítka i střed). Můžeš jí sice více přifouknout, ale pořád to nebude ono. – myslíš to opravdu upřímně?
nevím kolik toho máš v mrazech naježděno, ale tyhle problémy jsem měl se vzduchovkou já :P
a cos udělal pro to, aby problémy nebyly?
přestal jezdit na kole :-)
koupil jsem pevnou
Přitom stačí nafoukat v teplotě, ve které budeš jezdit :)
Ne, pevná je na zimu nejlepší, to uznávám
Jezdil jsem na kole i v mínus 24 a nikdy jsem neměl žádný problém. Trochu to tady přeháníte. Koupil bych něco z bazaru, nebo nějakou pružinu třeba RS XC32 coil
Tiez som toho nazoru. Nie trochu ale poriadne to prehanaju, ale to vzdy :-)
jak dlouho? 20minut? Ja v –25° vydržel 45minut a to jen vuli sagu, který jsem měl přes 50%
To, že ti podfouklo těsnění neznamená, že se to děje každému. Jinak to byla super bikovačka cca 3hod. Kolik dní na kole jsem strávil pod –5/10 nebudu ani počítat.
kdyby mi podfouklo těsnění, tak by ten tlak tam chyběl i při pokojové teplotě, což se nestalo. Těch 50% jsem napsal narychlo od pasu, nejspíš to bylo míň, nic to ale nemění na tom, že jsem během chvíle dal několikrat doraz a vidle byla nepříjemně měkká. O tlumaku ani nemluvě. Byla to float foxa 120mm
Těch 50% sag jsem míval pravidelně u vzduchové rst, někdy i víc, podle času a teploty venku. Bylo to, jak kdybych změnil zdvih z 80mm na 30. Jak jsem psal, bolelo to a drbal jsem o zem pedálama
A přitom stačilo pár žduchů pumpičkou .
Vyřešil to ale dobře, tu pevnou na zimu přifukovat už nemusí.
to jsem zmínil hned v prvním příspěvku. Dejme tomu, že vyjedeš ráno, kdy je pod mínus deset, odpoledne je nad nulou, pak si dáš sjezdík někde ve stínu, pak pojedeš pomalu do kopce a bude svítit slunko, v závěru si dáš kousek od baráku nějaký ten zahřívací drink, kolo necháš venku do tmy… Teplotní výkyvy cca 20 stupňu… Které jdou kor v zimě a na vidlici s malým zdvihem znát hodně. Tolikrát bys musel vytáhnout pumpu, že je lepší to neřešit nebo přehustit hned z kraje a udělat si z vidle „pevnou“
Zkus si spočítat změnu tlaku vzduchu s teplotou. Ono to zase tolik neudělá, při běžných podmínkách. Orientačně změna o 10°C udělá změnu tlaku cca o 3%.
10° plusových nebo mínusových? Nevím, ptam se.
Nemám pocit, že bych poznal rozdíl v tlumení od 10 do 30°, tak jak rozdíl od 0 do –10
Psaljsem o tlaku vzduchu, nikoli o tlumení. Změna tlaku je stále stejná a nezáleží, jestli teplotu zvyšuješ a nebo snižuješ. S rostoucí teplotou tlak roste a obráceně, ale velikost změny je stejná.
Na tlumení má vliv změna viskozity oleje s teplotou. Nižší teplota, pak vyšší viskozita. Změna není lineární a velice záleží na oleji.
ok, měl jsem použít jiné slovo, než „tlumení“. Určitě ale víš, co mám na mysli, pokud jezdíš celoročně. Nejsem teoretik a už vůbec né študovanej. Tím, čím se vidlice maže, je určitě to nejdůležitější, k tomu dojde snad každý, kdo zkusil olej/vazelína. Budu se opakovat, ale u mě vyhrála na zimáku pevná
Jo jasně. To bylo jen pro pořádek.
V zimě nejdříve vypoví službu vidlice, které mají futra mazaná vazelínou, protože ta ztuhne celkem brzo (pokud se nepoužije nějaká speciální). Pak s klesající teplotou tuhnou vidlice kvůli zvyšující se viskozitě oleje v tlumení, kdy většinou ani nestačí zcela povolený štelung odskoku.
Osobně s tím tedy nemám tolik problémy, protože používám spešl olej, který má poměrně stálou viskozitu v širokém rozsahu teplot a i při –20 funguje velice dobře. Používá se i v leteckých hydraulických okruzích.(Tam děláme zkoušky i při –60°C)
beru v potaz, do dvou a půl tisíc Kč se s takovou funkční vidlí ale nevlezeš, což? :)
Samozřejmě pokud jsou možnosti, známí a obě ruce pravé, tak to nemusí být takový problém. To už ale uhýbáme z původního tématu, ale to už i dávno předtím…