Ahojte,mam spravny pocit,ze ked som porovnaval ten isty bike so 100m a 120mm predstavcom,tak pri 120mm sa predne koleso chovalo vyrazne nestabilnejsie?Proste bolo riadenie citelne neistejsie,aspon mi to tak pripadalo…
Ahojte,mam spravny pocit,ze ked som porovnaval ten isty bike so 100m a 120mm predstavcom,tak pri 120mm sa predne koleso chovalo vyrazne nestabilnejsie?Proste bolo riadenie citelne neistejsie,aspon mi to tak pripadalo…
pardon,medzi 100mm a 120mm predstavcom samozrejme _)
dost záleží na úhlu hlavové trubky a typu/délce řidítek. Obecně na XC se doporučuje 10–12 podle délky rámu, tak aby sednul posed. jezdil jsem 10–13,5 a přes 12 už jsem byl ve sjezdech moc na předním kole. U 10 zase posed neměl tu správnou aerodynamiku. řekl bych, že u xc geometrie je 10–12 jen o zvyku, pokud postrádáš stabilitu, dej širší řidítka
na stabilitu předního kola to nemá vplyv, spíš jsi byl špatný se změny posedu a neměli jsi v ruce „zatáčení“ s tím dlouhým představcem. Přesedlávám mezi 65mm a 100mm a taky je to šok.
souhlasím s tím, že když byl Riccci navalenej tělem víc dopředu, tak proto se cítil nejistější. Ale připadá mi jako blud tvrzení, že na chování kola nemá délka představce vliv. Mám dojem, jakoby kratší představec (či dozaduzahnuté vlaštovky) dělal řízení citlivější. Obzvlášť při držení řidítek jednou rukou se to musí projevit. Ruka totiž tlačí na řidítka směrem dopředu silou F a čím blíž bude její působiště k ose otáčení, tím to bude zřejmě labilnější.
Opravte mě, jestli uvažuju blbě.
Pokud by se clovek podíval na soustavu riditka – predstavec – vidlice jako na naprosto tuhou, pak bude moment na konci riditek (pri zachovani jejich stejne delky) vzhledem k sloupku vidlice u obou pripadu naprosto stejny. Takze teoreticky by samotna delka predstavce na rizeni nemela mit zadny vliv. Je tam ale spousta jinych faktoru, ktere vliv uz maji :)
Jedna věc je stabilita předního kola, např. při jízdě bez držení – ta je daná geometrií rámu a vidlice a délka představce na ni nemá vliv.
Druhá věc je stabilita řidítek, resp. ochota zatáčet – čím kratší představec, tím citlivější je řízení a k zatočení stačí menší síla. Nestabilita, kterou popisuješ, je imho spíš pocit, že musíš kolo víc „přemlouvat“ k zatočení.
heh, ta první věta je divná.. takže:
Asi mate pravdu,ze to bude iba tym pocitom pri zmene posedu,dakujem
Mě se kolo se 130mm představcem ovládá dobře. Zkoušel jsem i větší rám s 90mm představcem,ale nepřipadalo mi to jako nějáký velký rozdíl :)
pokud se ti kolo s 130mm představcem a řídítkama tak debilně otočenýma jak je máš ovládá dobře, je naprosto jasná vypovídající hodnota tohoto příspěvku :-(
někdy se zastav do olmíku a můžeš si to projet :-)
fakt to nepotřebuju, vím co mě udělá 130mm představec, a ty řídítka bomba
Já, když mám new bike, tak mám pocit, že lítám o 5 km/h rychleji :-))
On xtr z toho kokpitu taky vystřízliví. Ale podle mě těch 130 mm ještě nemá zásadní vliv, pokud se dají širší řidítka. Pokud mají rodla 50 cm, tak už to hůř točí.
beru 130mm jak krajní variantu, jezdit se s tím dá, ale je to už hooodně dlouhé,
pokud je někdo extra velký a není jiná možnost Ok, ale pokud má někdo kdo ještě roste krátký rám a řešit to 130mm představce je nesmysl, bral bych rovnou větší rám
Takze asi tak:
Delsi predstavec – klidnejsi vyrovnanejsi rizeni, ale neochotne zatacet (jako by clovek chtel zlomit autobus do zatacky)
Kratky predstavec – rychlejsi, presnejsi, lepe reagujici, proste neco jako strme rizeni u zavodniho auta… Akorat je trochu nestabilnejsi..
Proc myslite, ze se na sjezd vozi kratke predstavce?
Aby dostali tazisko dozadu?
Ano.. A proto si k tomu namontuji 73cm sirok vlajdy, aby se zase posunuli dopredu.. Pro jistotu..
Nerikam, ze na to nema vliv i sirka riditek.. Osobne si uz nedokazu predstavit jezdit na nejakych 60cm sirokych riditkach, ale delka predstavce postatne ovlivnuje rychlost zataceni.. Proste se zmensuje polomer otaceni riditek
no ale mistr jIrI___ přece povídal něco jinýho…
Zjistil jsem si a ověřil nakonec sám, jak se věci mají. Kdyby se člověk spolíhal tady na ty řeči, tak se kvůli blůda-faka fóru zabije v první zatáčce.