Je nejaky recept, ako zistim idealnu dlzku a sklon predstavca? Bez metody pokus-omyl?
Je nejaky recept, ako zistim idealnu dlzku a sklon predstavca? Bez metody pokus-omyl?
No já bych řekl, že je to především o tvém způsobu jízdy a požadavku na „posed“. Čím dravější (tedy především XC nebo Road), tím delší představec a nižší poloha – taky užší řidítka. Ale všeho moc škodí. Kdysi jsem viděl takovou poučku, že bys při nasednutí na kolo měl pohledem na přední nábu rentgenovat řidítka. Funguje to pro příjemný posed, ovšem neřeší to cele vlastnosti řízení. Já mám na svym starym Scottu závodní ladění a jsem s ním tedy fakt rychlejší a líp se mi s ním v terénu manipuluje (možná zvyk), než s novým Ravem, kde je představec krátký, vysoký se širokýma řidítkama. Ovšem bolavá záda si libují ;)
Nejde to jinak. Hodne zalezi na geometrii ramu, zbusobu pouziti kola a osobnich pocitech.
nojo, ale jak mam tu metodu pokus-omyl aplikovat? To mam nakoupit treba 20druhu predstavcu a pak vybirat ten spravnej?
Nejaky nejspis uz mas a jestli ne, tak si cely kolo postavis a vis kde asi by ti ty riditka vyhovovaly. Co se tyka delky, cim agresivnejsi pojeti tim kratsi predstavec a co se vysky tyka, cim turistictejsi tim vejs. A je to :)
//cim agresivnejsi pojeti tim kratsi predstavec // Nad tímhle bych se ještě rád pozastavil – možná je to jen o slovíčkaření. Já měl vždy dojem, že agresivní jízda je především rychlá až na krev a ta která se zabývá technickýma pasážema je spíš méně agresivní. Odtud delší představec pro závod a kratší pro technickou jízdu. Fakt si nedovedu představit šlapat naplno terénem a mít při tom přetáčivé kolo. Je možné, že jenom neumím jezdit ?:)
Je to sice slovickareni, ale dam ti par prikladu v tvem duchu. Je pro tebe sjezd dost rychla a agresivni diciplina… ja bych rek, ze jo. Pri XC se asi takhle rychle nejezdi (aspon ne prumer:) a presto bys tam pumetrovy predstavec tezko hledal. Naopak myslis, ze jsou kola s genesis geometrii nevhodna na „slapani naplno terenem“ a presto se vyznacuji kratkymi predstavci. :)
Ale jinak jsem myslel spis cim technictejsi pojeti tim kratsi predstavec… ale zrovna disciplina nejtechnictejsi, trial, vyzaduje predstavec dlouhy, ale ve sve MTB mutaci si s kratkym vystaci. Vsude se najdou vyjimky co potvrzuji pravidla.
A s tou pretacivosti kola to neni tak hrozne. Kdyz mas poradny siroky riditka, tak si ridis kam chces ty i s nulovym predstavcem a naopak s kratkyma riditkama a dlouhym predstavcem si to jede kam chce.
Jó takhle už je to srozumitelnější, přesto se nemůžu ubránit dojmu, že pro rychlou jízdu mi ty široký řidítka fakt nesedí – hovořím o XC. Přecijen je pak člověk na kole jak parašutista před rozvinutím padáku. Takře raději delší představec – je to i o celkové nataženější pozici. Jinak je to pochopitelně u DH atp.
Na necem snad jezdis, nebo jsi jezdil ne? Tak si jednoduse vem miry ze stareho kola a trefis to pomerne presne. Jestli to bude o centimetr vic min nemusi byt takovej problem da se na to i zvyknout. Popripade na druhej pokus uz to urcite vyjde :)
delka je jasna, zalezi na delce ramu a ta ti da delku predstavce, abys dohromady mel idealni delku posedu. Kratsi predstavec znamena citlivejsi ovladani kola v technickych pasazich. Takze kdyz to shrnu, tak delsi ram s kratsim predstavcem znamena vetsinou kolo, ktere dobre stoupa, je klidne ve sjezdu a dobre ovladatelne. Nekdo tomu rika genesis geometrie, ale je to spise vseobecne pravidlo.
No a este mi niekto vysvetlite, co znamena „dlhy“, alebo „kratky“ ram, resp. ako to zistim, aky ram mam ja :) Bike mam NRS2 18,5" – ten ma hornu trubku dlhu 585 mm (meral som ju)
A co znamena „dlhe vedenie“ vies? :)
Pro nekoho je 585mm dlouhy a pro jineho kratky. Po tehle otazce chapu problem s vyberem predstavce :)
Taky asi hraje roli poměr mezi délkou nohy a délkou ruky. Kdo má dlouhý nohy a krátký ruce, bude mít krátký předtasvec a obráceně. Ten poměr každej pozná podle velikosti konfekčního oblečení. Já mám všude prodloužený nohavice a rukávy mi jsou furt dlouhý. Takže mám krátkej představec, protože velikost ( a tudíž i délku ) kola si kupuju podle noh ( asi jako většina).
Technicky vzate udava sa ze ak sa opres normalne o riaditka tak by mali zakryvat osku predneho kola,ked pozeras dole.
To mě přijde jako kravina, to by musel mít hrozně krátkej představec a hlavu vpodstatě nad řídítkama.Byl by hrozně moc vpředu.
… to už jsem zmiňoval -řeší to jen pohodlnost posedu na kole, jednoduše takhle naštelovaný si sedím jak v kočáře. Do terénu a k rychlé jízdě se to moc nehodí (řekl bych).