Chtěl bych se zeptat, jakou váhu přikládáte vedení bovdenů při výběru kola. Má vnější vedení i jiné slabiny kromě toho, že trpí vodou apod.?
Jde mi spíše o to, zda vnější úchyt není slabé místo rámu, )v případě kontaktu s něčím atd.)
Chtěl bych se zeptat, jakou váhu přikládáte vedení bovdenů při výběru kola. Má vnější vedení i jiné slabiny kromě toho, že trpí vodou apod.?
Jde mi spíše o to, zda vnější úchyt není slabé místo rámu, )v případě kontaktu s něčím atd.)
Vnější vedení vypadá hůř a hůř se čistí kolo + do otevřeného (dělené bovdeny) víc leze bordel. Ale zase vnitřní vedení může drnčet v rámu a instalace/výměna je obtížnější.
Je to příjemný bonus ale rozhodně by to pro mě nebyl klíčový bod výběru. Ale dneska už to stejně skoro všechny lepší kola mají.
Jagwire Sealed a čištění úplně v pohodě. Stejně tak ti jsou šumák dělené bowdeny.
A cisteni kola okolo bovdenu? :)
Vzhledem k tomu, že je vnější vedení rozhodně příjemnější na servis (při výměně lanek/bowdenů nemusíš nic prostrkovat rámem) bych dnes zpátečnicky lobboval za vnější vedení.
Mám na kolech vedení vnější i vnitřní a samozřejmě lanka tahám vnitřkem – když to tam už je, využiju to. Kdybych ale kupoval kolo, které vnitřní vedení nemá, nepovažoval bych to vůbec za nedostatek. Snad krom toho čištění, jak píše Novas. I když na kole je stejně tolik záhybů, že dvě lanka schovaná v rámu to asi nespasí :-)
Dobře udělané vnitřní vedení je možná ještě jednodušší na údržbu než vnější. Na jedné straně strcis bowden a na druhé vyleze.
Klíčová slova jsou „dobře udělané“. Stále to není samozřejmost.
Pokud je to řešené bovdenem v kuse, není moc co ****** :)
Pro me ma vedeni vnitrkem ten prinos, ze to lanko/bowden neustrelim…hafo lanek/bowdenu jsou vně vedene od zdroje az k cili, takze nejaka voda se nekona, a jde o esteticke hledisko. Treba brzdy vedene vnitřkem jsou zlo, radsi bych je provlikl vnejskem, i kdyz by byla ta moznost
Pro me urcite vnitrkem, servis zabere jen nepatrne casu navic a nedelam to kazdy mesic. Je hezci a pokud neni bovden i v ramu, tak nema co drncet. Kdybych si mel vybrat, tak vse vnitrkem. Brzda se mozna bude hur odvzdusnovat, kdyz nejde klepat na hadici, ale to nemuzu posoudit, tu mam venkem.
Za mě je určitě lepší vedení venkem. Ano je pravda, že se víc zasirá, ale stejně většinou se meni lanka a bovdeny co každou sezónu. I když je vedení vnitřkem ramu, vydírá se v bovdenu teflonová vrstva a jak vnitřní tak vnější vedení se mění cca stejně často. Navic pokud vede lanko v půl metru bovdenu a 1,5 metrů bovdenu je celkem rozdíl a má menší odpor. Co se týče servisu a vymeny určitě to není pouze nepatrně času navic. U starších hliníkových rámu dokonce vyhazovali vodítka pod šlapacím středem a pilníkem dělali drážku do rámu protože to chodilo mnohem líp i pri sebevetsim bordelu. Při závodech máj připraveny lanko s bovdenen a pokud je problem nasadí za chvilku což je u vnitřního vedení nemyslitelny, ale to není tak častý a normální hobik tohle řešit nemusí. Pro mě to má pouze vzhledovou hodnotu, funkční vubec, ale jako kritérium pro výběr kola bych to urcite nebral
Nebral i bral.
Otec má uhlíkové kolo, žádný top, ale ani marketové šméčko.
Bovdeny vedeny po horní rámové trubce (fail1).
Řadící lanka jsou uprostřed a vpravo. (fail2) (vlevo je zadní brzda)
Což má za následek trvalé pnutí na jednu stranu a výsledkem je vytržení držáku bovdenu z rámu.
Takové vedení řazení, bych pochopil v 90. letech minulého století.
Toť můj názor hobíka.
Dobře, to ale není argument pro ani proti vedení kabeláže venkem. To je případ zpackaného vedení lanek od konkrétní firmy/modelu kola. Prostě to zvojtili. Vnitřní i vnější vedení může být super, nebo úplně nanic.