Výběr kola MTB nebo gravel - jízda do práce

61 nepřečtených
  • Halberdier

    Dobrý den, omlouvám se, že zakládám nové téma, je jich tu asi už víc.

    Uvažuji, že si pořídím nové kolo. Teď už mám skoro 20 let skládané MTB kolo na obyčejném rámu, ale výbava vše Shimano XT nebo XTR. Dřív jsem na něm jezdil celkem dost (4–5 tis/ rok), ale poslední roky už celkem málo. Je na něm už znát věk, navíc začíná trochu blbnou přehazovačka (Dual control) a v servise mě bylo řečeno, že se špatně seřizuje, že to byl takový slepý výkřik od Shimana. Teď díky nové práci se mi naskytla možnost do ní dojíždět na kole (celkem 30 km) a cítím, že současné kolo je již zastaralé a jízda už na něm není úplně pohodlná. A teď je otázka jestli pořídit klasické MTB nebo třeba gravel.

    První věc je že mám omezený rozpočet – max 25 tis. Což evokuje spíš MTB asi. Co se týče jízdy, tak jsem stejně tak 70% jezdil a budu jezdit po silnici/ cyklostezce, ale občas samozřejmě po nezpevněných cestách, což je zase plus pro gravel. Na výbavu už tak hledět nebudu, když nebudu tolik jezdit, ale asi už bych chtěl hydraulické brzdy, převody tak abych vyjel i prudší stoupání, rám určitě v této ceně duralový. Hmotnost kola tolik řešit nebudu, občas tam vozím boční brašny, takže nějaké kilo navíc řešit nebudu.

    Jakým směrem byste mně na základě nízkého rozpočtu doporučili jít a po jakých prověřených značkách se dívat? Jinak mám 181 cm a 85 kg.

    Takže hlavní otázka je, zda má vůbec za tak málo peněz smysl gravel a když ne, tak jaké MTB nejlépe zvolit na většinový nájezd na silnici. A jakou výbavu by za požadovaný rozpočet mělo kolo mít nebo měl požadovat.

    Předem děkuji za odpověď.

    0 0
    • Georrge  

      Jezdil jsi nekdy kolo s berany?

      1 0
    • Výběr z produktů
      Lapierre Edge 3.9 29 kolo, šedé Skladem > 2 ks

      Výprodej -17% Lapierre Edge 3.9 29 kolo, šedé

      od 13 299 Kč -17% MOC 19 999 Kč

      Přejít do shopu (Kola)
    • jIrI___  

      Pokud jsi nikdy nejezdil na silničce, ale jsi zvyklý pouze na MTB, důrazně doporučuju si gravela nejdříve půjčit a projet si na něm obvyklou trasu. Hodně lidí v mém okolí, celoživotně jezdící na MTB, podlehlo gravel masírce a za pár měsíců gravel prodávali a kupovali znovu HT…

      8 0
      • Lachtis  

        Pod to se podepisi, kdysi davno, jsem taky zvazoval koupi silnicky, ze bych si mtb zpestril o nejakou endurance silnicku. Pujcil jsem si to na jeden den a objel trasu, kterou bych tak nejak jezdil. A pocitove mi to vubec nevyhovovalo. Berany proste nee. A to to tehdy byl celkem pohodlny a drazsi karbon Spesl. Ale proste ty berany a celkovy dojem ze silnicky ne.

        Gravel bych vnimal stejne a za mne je ve vsem lepsi xc HT a kdyz do rychla, tak treba s thunderburtami, ale v terenu daleko lepsi nez gravel ci jak se tomu nadava.

        1 0
        • cyklista86  

          Telo si ale hodne rychle zvyka.. Proste ten styl jizdy a zapojeni vrchu tela a pod. je uplne jine u uzkych beranu nez sirokych rovnych riditek no. Ja kdyz si po delsi pauze od silnicky kdy jsem jezdil jen na MTB kupoval novou, tak jsem se na tom malem zabil na parkovisti ,kdyz jsem ji zkousel a pak i pri jizde po meste do servisu jsem si rikal v duchu tvl co jsem to zas koupil a kdybych nevedel, ze telo si na ten posed a uzke berany zvykne, tak bych to po ten zkusebni jizde ani nekoupil.. :D Ale jinak na jezdeni do prace to je jedno. Ta nejvetsi vyhoda je hlavne v moznosti menit uchupy. Kupovat kolo na delsi trasy tak jedine s beranama..

          3 4
          • pekoss  

            Taky jsem si koupil před pár lety gravla na ježdění do práce (Ronin XC) a taky jsem si dlouho zvykal na berany, ale teď po pár letech už je to v pohodě. Ale držím je z 95% stejným úchopem, jen nahoře z boku ( dlaně mám rovně), jen na kořenech a hrubém štěrku držím dole, to mi přijde, že to o dost míň drncá, ale zas si připadám jak na koze a pokaždé přemýšlím jak by to dopadlo kdybych se vysekal, jestli bych stihl vymotat ty ruce při pádu nebo bych letěl přímo na hubu. Zatím jsem se ještě nevysekal.. :-D

            0 0
            • Plancktonne  

              Je to zvyk jako všechno jiné, roky jsem jezdil dost MTB a první měsíc mě na gravelu ruce, hlavně okolo zápěstí hooodně boleli, pak to úplně odeznělo a dneska necítím rozdil mezi rovnými řídítky a berany. Berany jsou akorát pohodlnější na dlouhé cesty a rovné široké řídítka zase na pořádné palby v bordelu.

              Berany držím dole v terénu, je to jistější úchop a lepší páka na brzdy, takže jakékoliv rozbité sjezdy, kameny, kořeny nebo skoky jsem dole. Taky mi to ze začátku přišlo že reju držkou v zemi, ale teď je to normál a nevnímám to.

              Ještě dodám že je gravel a gravel, na 35mm gumách bych si to v terénu taky moc neužíval, ale na 45mm gumách s odpruženou vidlicí a dropperem mi na maraton závodě ve sjezdu zavazeli jezdci na fullech. Je to jen o nastavení kola a hlavy. Nicméně do 30k je téměř vždy do terénu lepší kup XC HT.

              1 0
              • J1RKA  

                Zajimavy, na zavodech jdou vetsinou grv do cela a v technice je dojedu.

                0 0
    • Esi  

      No jde o to jestli pro ježdění do práce je potřeba kupovat nové kolo, pokud to staré funguje, co je to trochu blbnout přehazovačka, pokud je to jen trochu nepřesné řazení, tak to na ježdění do práce úplně nevadí.

      Do práce jezdím na 10 let starém HR, asi podobný „teren“ jako ty, jen to mám teda jednu cestu 25km a převýšení 200m. Na tohle to kolo bohatě stačí.

      S rozpočtem 25 000kč to nové kolo nebude o nic pohodlnější než to staré, zase to bude HT, gravel bude všechno jen ne pohodlnej a pokud jsi nikdy nejezdil na silničce nebo cyklokrosce tak bych se tomu asi vyhnul, je to teď sice moda ale užší nižší a více nafoukané pláště gravelu budou vždycky víc drncat než široké pláště na MTB.

      Na 15km jedna cesta ten rozdíl bude minimální jestli vůbec nějaký, tak že pokud nehodláš začít zase jezdit na kole tak bych si nechal to staré jen bych tam dal nějaké nové hladší pláště.

      1 0
    • Daf  

      Taky mám staré MTB a podle mě není důvod aby to nešlo seřídit, zvlášť pokud tam máš XT/XTR. Já jsem před časem trochu oprášil svého starého závoďáka (GT Zaskar). Rozhodně nemohu říci, že jezdí špatně a stejně tak si nemyslím, že bych za 20k koupil nové lepší kolo :)

      1 0
    • roman 3D  

      https://www.joybike.cz/…ii-5-cooper/

      když mají akci tak –10%

      0 1
    • Tomcat  

      Půjčte si gravel a nové XC HT kolo na víkend a né xxx metrů po parkovišti a pak se rozhodujte.

      Nové znamená koncepčně nové. A né nějaký výprodej kola, který nové v obchodu, ale koncepčně to je kolo co dělali třeba už v roce 2019, nebo nějaký koviďák . Tedy nový přístup k velikosti a celá geometrie, 1×12, 110–120mm vidlice a pak mudrujte.

      0 3
    • Halberdier  

      Děkuji za reakce. S berany jsem nikdy nejezdil, takže opravdu by stálo za zvážení, zda si gravel nejdřív někde nepůjčit a nevyzkoušet.

      Tak je i cesta si nechat staré kolo a pořádně ho zeservisovat. Ale jak jsem psal, mám ho skoro 20 roků a má slušně najeto a když jsem si naposled nechal seřizovat přehazovačku (Shimano Dual control XT), tak mně v servise řekli, že se špatně seřizuje. Možná to jen neuměli nebo se jim tom nechtělo rýpat. Kolo má ale i jiné neduhy – rám je opravdu obyčejný a značně poškrábaný, kola hážou – asi hází samotný ráfek, odpružená vidlice taky už není úplně ok . Takže je otázka – zainvestovat do renovace – výměna kol, vidlice případně to celé hodit na nový rám a ponechat přehazovačku, brzdy, přesmyk nebo raději koupit nové kolo. Samozřejmě na kole mám hladké pláště kvůli silnici. Od nového kola nečekám, že musí být o 100% pohodlnější.

      0 0
      • bluerider  

        Koupil bych si nové kolo, už jen kvůli radosti z ježdění na funglovce. Platit „gravelovou přirážku“ s malým nájezdem nemá smysl. Pokud je trasa většinou po asfaltu a nepotřebuješ odpruženou vidlici, uvažoval bych o fitness kole nebo gravelu s rovnýma řídítkama (ušetříš nějaká kila na váze a za servis vidlice), jako jsou třeba tato:

        BMC

        Marin

        1 0
    • detoxy  

      Pár bodů…

      1. 25 tisíc opravdu nákup gravelu skoro vylučuje, napadá mě jen Triban RC 520, ale ani nevím jak teď vypadá…
      2. Nové vs servis stávajícího. Za mě nové. Budeš mít lepší pocit, bude tě to víc bavit, chceš si udělat radost. Nájezd 30/den už není úplně malý, tak aby jsi nemusel to staré stále opravovat…
      3. Gravel je za mě ideální dopravní prostředek do práce. Předělávat mtb na jízdu po silnici je za mě nesmysl, třebaže finančně to může vycházet. Samozřejmě někdo berany opravdu nedá a jede se mu lépe na rovných, to beru. Ale berany jsou vlastně ten hlavní přínos gravelu, vše ostatní na to mtb nabastlíš kdyžtak taky.
      4. Zkouška berany/rovné. Nejsem si jistý, jestli každý hned dokáže posoudit všechny + a -. U mě tyto věci vyzrají až po týdnu nebo měsíci.
      5. Brašny. Jedno jaký typ kola. Pokud nevozíš ntb, pak je za mě super velká podsedlová brašna. Je to měkčí, lehčí, variabilnější, než nosič s brašnami.
      6. Cena. Radši začni jezdit na starém, ujasni si nákup, trochu případně přišetři.
      0 0
      • squalo  

        Do 25k se vejde tenhle nový Van Rysel https://www.decathlon.cz/…_/R-p-344794?…

        2 1
      • Halberdier  

        Ok gravel se profiluje jako kolo které je na cesty a zvládá i lehký terén jestli jsem to dobře pochopil. Chápu, že berany jsou ideální na silnici. Ale jak se s graveleme jezdí v terénu když, nemá odpruženou vidlici a hlavně jak se berany drží při brždění v terénu? Je to jen o zvyku?

        0 0
        • Kurt  

          „Ale jak se s graveleme jezdí v terénu když…“

          Hele, v zadání je něco o cestě do práce a „jaké MTB nejlépe zvolit na většinový nájezd na silnici“.

          Čili to kolo má být na většinový nájezd na silnici, nebo do terénu?

          Jak se s gravelem jezdí v terénu je vyzkoušeno a ukázáno např. zde:

          https://www.youtube.com/watch?…

          1 0
          • detoxy  

            Je to tam hezky shrnuto. A to ještě ten mix povrchů je vyjížďkový, do práce se jezdí mnohem víc asfalt. A kdykoliv jedeš po asfaltu, tak cítíš, že tam to mtb prostě nepatří. Je tam neefektivní a z pohledu změny poloh úchopu při šlapání i nepohodlné (nemyslím pohodlí od odpružené vidlice, to je něco jiného).

            1 6
          • Tomcat  

            Nejsem si jistý jestli lidi jako TH sem dávat jako obecný příklad :) On primárně marketingově oslovuje začátečníky a v kategorii dětí nebo vnoučat mnohých členů B-F a jeho videa jsou hlavně marketing.

            2 1
            • vaclaw  

              TH má v některých oblastech trochu nešikovný přístup a marketing v jeho videích je, protože ho to živí a určitě ho nepovažuji za nějaký extra spolehlivý a poučený zdroj informací, nicméně si opravdu nemyslím, že jeho videa jsou hlavně marketing, ale to je zase na diskuzi mimo téma.

              0 1
              • TK75  

                Ono stačí bejt rozumnej a trochu rozlišovat.Když ma kola od Meridy tak dobrý…recenze Meridy se dá brát s rezervou.Ale tyhle srovnavaci videa kdy si teda sedne na grevl a kamos na hardtail a při jízdě si to prohodí a řeknou názor na druh kola..to je úplně v pohodě a určitě fajn návod pro někoho kdo tohle srovnání třeba ještě nedělal.

                3 0
                • Kurt  

                  O to mi šlo. Kdyby tam řešil značku kola nebo super nejlepší Fidlock a dával slevový kód, tak bych to sem nedával. :)

                  1 1
        • Daf  

          Berany na gavelech jsou pořád docela široké. Brzdit můžeš pohodlně z horního úchopu za páky nebo z úchopu dolního. Není v tom problém, zvlášť když tam budou hydraulické kotoučovky.

          1 0
        • Tomcat  

          Je to o zvyku , proto je důležitý to vyzkoušet nejen „nasucho“.

          Obecně pro lidi který přejdou z obstarožních silničních a trekových kol na novější gravel s bezdušema a třeba karbonovou vidlicí, to přijde jako ohromně pohodlné. Z pohledu MTB to tak být nemusí. Prostě vyzkoušet.

          Mimo i gravel může mít odpruženou vidlici.

          0 0
        • Esi  

          pusť si někdy v televizi cyklokros, všechny otázky zodpovězeny, je to kolo do lehkého terénu, polní lesní cesty…

          0 0
          • cyklista86  

            No nevim jestli je cyklokros dobry priklad jizdy v terenu. Tam se moc nejezdi po lesnich cestach plnych sutru, der, korenu a pod.. To je uplne neco jineho jak vyjezdena pesinka na louce za sucha nebo ktera je zablacena.. Takze tam je mnohem mensi sance, ze ti neco vykopne ty berany z ruk, kdyz se drzis jen nahore za paky..

            1 0
            • Esi  

              Tak zase se tam jezdí trochu rychleji a agresivněji než je běžná jízda po lesní pěšině. Každopádně není problém držet se za páky, brzdit a řadit, stejně jako to není problém když se držíš za berany dole, neviděl bych v tom nějaký zásadní problém. Nicméně pokud někdo nikdy nejezdil s berany tak to může být trochu dost o zvyk, přece jen jsou ty berany dos úzké proti 780mm řidítkům na MTB

              0 2
              • cyklista86  

                Prave ze naopak. V cyklokrosu je to sama zatacka krome cilove rovinky ktera byva casto na asfaltu, proto se drzi defakto jen za paky, ale v terenu mas bezne dlouhe a rozbite sjezdy, kde muzes jet hodne rychle a kdyz to je fakt rozbitej povrch, tak tam se za paky fakt drzet nechces a plno lidi nema zada na to, aby se drzeli dole v obloukach delsi dobu a jeste se pri tom naklepavali.. Proste jen rikam, ze to neni dobre srovnani.

                1 1
        • jIrI___  

          S gravelem se v terénu jezdí výrazně hůře než na MTB s odpruženou vidlicí, stejně tak ovládání pomocí úzkých beranů je obtížnější, to je holý fakt. Navícv pokud se v terénu budeš držet za prachy, jak to dělá většina gravelových začátečníků, tak velice brzy poznáš, jak i nenápadný kořen umí ta řidítka vykopnout. Někteří tomu stylu jízdy říkají zábava, já tomu říkám opruz.

          4 0
    • Glum  

      Při rozpočtu max. 25. tis. Kč to nové kolo nebude až tak zásadně lepší než to staré. Gravel doporučuji vyzkoušet, každému to nemusí vyhovovat. Jestli MTB/gravel záleží i na charakteru trati: zda budeš poskakovat mezi semafory v městě, či pojedeš na silnicích mimo, jaký podíl z cesty bude terén. Asi bych lehce upgradeoval to staré do funkčního stavu a začal jezdit, další se uvidí. Přestože mám i lepší kola, do práce (34 km tam a zpět) jezdím na kole 25 let starém, leč funkčním (většinou XT, hardtail s pevnou karbonovou vidlí a relativně úzkými řidítky) – pro kličkování v kolonách aut ve městě a občasném uzamknutí k zábradlí ideální.

      1 1
    • blackboy007  

      Vem crosové kolo

      1 1
      • TK75  

        Bikrosové

        0 0
        • vaclaw  

          Každý den 15 km tam a zpátky a třeba se i na olympiádu podívá ;)

          0 0
          • TK75  

            Na dojíždění do práce bych ja chtel hlinikovej ram, pevnou karbon vidlici, rovný riditka a normální základní brzdy, pneu 2" g one speed nebo burt, pohon 1×10

            0 0
            • vaclaw  

              Zase ten gravel, když si odmyslim cenu, mi na tohle přijde fajn, pokud nevadí posed. A pokud je příhodný terén. Já jezdil takhle podél Berounky do Prahy a to na gravelu bylo super, ale to je skoro celou dobu po zpevněných cestách.

              0 1
      • virten  

        krosový, to už je trošku přežitek, ne ?

        0 6
        • Kurt  

          To znamená co, že se to na dojíždění do práce nehodí?

          0 1
          • vaclaw  

            To znamená, že už o tom nemluvíme… ;)

            1 1
            • Kurt  

              Jasný, tak já už odteď budu vědět, že nemám zmiňovat vlastnictví krosky. :)

              0 1
    • Maran1  

      Já na dojíždění do práce vzal tohle:

      https://www.kolokram.cz/…ack-p277170/?…

      Mám to stejně 30 km komplet a nechtěl jsem jezdit ráno po silnici na trail HT, Má nedostatky (slabý brzdy = vyřešeno zčásti jinými kotouči) těžký základní kola. Ty se taky vyřešil za lehčí + jiný pláště, aby i ten lehčí terén to trochu dalo a jsem spokojenej. Ale jinak si myslím, že za 20 tis solidní základ.

      0 0
    • virten  

      není nic jednoduššího než si na 2–3 dny ten gravel půjčit třeba z Decathlonu a tu cestu do práce s ním absolvovat :) Já to zkusil a zjistil jsem, že bych to nechtěl. Ten posez je prostě nepohodlnej, takže radši HT XC

      3 0
    • chylly  

      Fúha, je toho více, napadá mě více pointů, kdy si to musíš pak už přebrat sám:

      • vůbec než se pouštět do nějakých větších akcí – jestliže stávající je OK, tak zvážit, zda jen nepořešit řazení, případně ať to jede lépe na silnici/šotolině hodit nějaké gravel slicky místo MTB plášťů (podobné commuting kolo si udělal kolega, a na daný účel je s tím spokojen – samozřejmě do lesa je pak třeba zase přehodit na MTB pláště).

      V případě, že budeš kupovat jiné kolo:

      • budget – zde zvážit, zda nedává smysl vzít nějakou bazarovku, trh s použitými koly je opravdu nasycený a dají se koupit za tuto cenu už docela ok vybavená XC kola, (s gravely je to horší, ale občas se nějaký na GRX400/11s Apexu s hydrama se v této cenové relaci také objeví). Nicm. pokud nevíš, na co se dívat, tak s sebou vem někoho, kdo trochu tuší, aby sis nekupoval zajíce v pytli (např. prodej „testovaček“ či „kolo je po ženě, sotva jezdila“, kdy kolo ve skutečnosti dostávalo bídu nebo nebylo udržované a např. z kuliček v ložiskách jsou kostičky)
      • gravel/bajk – jak píšou ostatní výše, je to hodně individuální, za mě na dojíždění/commuting dává nejvíce smysl gravel (je rychlejší – pláště, převody, užší řidítka – víc aero posed), jezdím do práce cca 23km, a ráno člověk obvykle chce být co nejdříve v robotě.. občas na bajku do práce jedu, ale to je opravdu cesta lesem a časově se mi to proti gravelu natáhne i o půl hodiny (když už jsem na bajku, tak si dám nějakou zajímavější trasu, která je holt pomalejší… na asfaltu je bajk s MTB plášti docela vopruz). Nicméně sto lidí sto chutí, a tady to platí beze zbytku, opravdu ideálně si gravel na víkend půjčit a zkusit si projet trasu, kterou bys jezdil. S tím souvisí i vyzkoušení toho, zda by ti vyhovoval posed.
      • možnost budoucího využití nad rámec ježdění do práce – jestliže existuje „riziko“, že tě cyklistika chytne více, a kolo budeš využívat i mimo commuting, tak si ujasni, co chceš jezdit více. Gravel je super brouk Pytlík, takové kolo do nepohody, na asfaltu to docela jede, na polňačkách a lesních cestách je jak doma, ale pokud tě to táhne víc do lesa, tak bajk je rozhodně na toto lépe přizpůsoben (ano, dá se na gravelu jezdit nějaký jednoduchý, ne moc prudký a málo technický trail, ale na bajku si ho užiješ více,…). Jestliže tě to táhne více na asfalt, tak naopak se nabízí možnost, zda nezvážit nějakou allroad silničku. Pozn.: pokud půjdeš cestou gravelu, tak budeš řešit další dilema, zda 1×, či 2× :)
      • minimální výbava – zde se hodně bude odvíjet od toho, jak si zodpovíš předchozí odstavec. Pokud kolo bude sloužit opravdu jako přibližovadlo do práce, tak IMHO je to víceméně jedno.. Pokud bys na daném kole rád jezdil i ve volném čase, tak abys po roce nekoukal po náhradě či upgradech, tak u gravelu: hydro brzdy, pevné osy, karbon vidlice vč. sloupku, ideálně pokud se v této relaci dá sehnat, tak nějaké ráfky, které se dají předělat na tubeless. U bajku platí to samé (u pevných os bacha, aby to byl boost), jen vidlici aby to byla už nějaká obstojná (napadá mě např. SR Suntour Raidon 32), ty opravdu nejlevnější vidlice jsou jen těžítka. A řazení v této cenové relaci bych se u bajku držel spíše Shimana, než Sramu. Upřímně, nevím, zda se dá sehnat nové kolo, které by tohlo splňovalo (bajk možná, gravel si troufám tvrdit, že určitě ne).

      Na závěr, jen pro ilustraci, jak to mám já (ale zde opět, každému vyhovuje něco jiného) – Nejdříve jsem měl pouze silničku, časem jsem si koupil XC bajka, nakonec gravela. Nejraději mám silničku, ale nejvíce času trávím na kole na gravelu, protože je nejvíce univerzální, ježdění do práce, podzimní či jarní ježdění kdy už je to na silničce docela vopruz, fajn přibližovadlo, dá se pěkně ověsit brašničkami.. Co jsem si koupil gravel, tak jsem commuting na bajku víceméně ukončil, XC bajka jsem vyměnil za trailového, a na MTB si teď jezdím vyloženě zablbnout do lesa, a když už do práce, tak to opravdu není nejrychlejší a nejpřímější cesta do kanclu :).

      3 1
    • tm  

      Za mě je svatý grál dojížděčů do práce něco takového:

      https://www.cyklobazar.cz/…m-super-stav

      1 2
    • Halberdier  

      Děkuji všem moc za názory. Samozřejmě nejjednodušší je varianta nechat si původní kolo. Máte někdo zkušenosti se seřizováním Dual control řazení od Shimana? Opravdu je to takový opruz, jak mně tvrdili v servise? Jako samozřejmě mě láká vidina nového kola po 20 letech, vizuálně je to holt na něm už vidět. Celou dobu jsem zvyklý na MTB, takže ten gravel bych opravdu musel vyzkoušet. Ale možnosti jezdit i občas v terénu se vzdát nechci. Samozřejmě žádné složité sjezdy apod. Zkusím tedy sehnat půjčovnu, kde bych si gravel půjčil (bohužel nejbližší zlínský Decathlon půjčení gravelu nenabízí). Jak jsem psal, dříve jsem jezdil hodně i nad rámec cest do práce, teď díky malým dětem je daleko méně času, ale chci děti vézt aby v budoucnu mohly jezdit s námi i ve volném čase. Takže kolo budu mít určitě na dalších 10 let. Každopádně si to rád nechám poradit při nějakém konkrétnějším detailu ve výbavě či výběru kola, pokud půjdu cestou koupě nového kola.

      0 0
      • Daf  

        To staré kolo bude v první řadě nejspíš potřebovat vyměnit komplet bowdeny a lanka. Pak, pokud řazení cvaká jak má, by neměl být problém cokoliv seřídit.

        1 1
      • vaclaw  

        Jako pokud chceš jezdit víc, tak bych si už tu radost udělal a pořídil nový kolo. Jednak nový kolo je vždycky lepší než to starý, ať se děje cokoliv a jednak 20 let už je fakt hodně. 30 km denně už je dost na to, aby sis to obhájil podle mě. A gravel je fajn, ale v terénu už může omezovat (a nemyslím nějakou divočinu). Dá se samozřejmě dát setup, kde to tolik neomezuje, ale za mě už pak trochu ztrácí smysl. Vyzkoušej gravel a moderní 29" XC a uvidíš, co to jak sedne. Ale chce to tomu testování každýho kola pár hodin dát. Ideálně projet to co budeš jezdit nejčastěji a pak to co bys rád s tím byl schopný dát. Určitě nestačí se projet po parkovišti před prodejnou.

        1 1
    • ceo  

      Měl jsem gravela přesně 1000km. Na začátku jsem si řekl, že to zkusím a po 1000km uvidím.

      Prvních 100km mě gravel děsně štval. Nebyl jsem zvyklý na berany. Chtěl jsem se ho zbavit hned. Pak jsem dal kratší představec a začalo mě to bavit a bavilo až do konce.

      Nakonec šel gravel z domu a vzal jsem HT. Jenže kvůli tomu, že kromě ježdění do práce na tom kole jezdím i výlety, kdy se mi nechce na enduro prasit a chci se projet po přírodě. Tyhle výlety u mě znamenaly max. 40% zpevněných cest a 60% nezpevněných, traily, turistické stezky. A tam hlavně z kopce se gravel nechytal. Naopak cyklostezky nejezdím skoro vůbec.

      Občas se mi po gravelu i stýskne. Na ježdění do práce po asfaltu a zpevněných cestách to byl ideál. Krásně letěl. Na HT dokážu zajet i lepší čas na segmentu, ale za cenu daleko větší námahy.

      Takže za mě – na 70% asfalt/cyklostezky a 30% zpevněné cesty – rozhodně gravel. Poletí jinak než MTB. Díky absenci odpružené vidlice je nižší, nižší střed, celkově více aero. Na berany si člověk zvykne a ve městě měly výhodu, že jsou užší. Samozřejmě takovou kontrolu jako rovná řidítka nemají, ale to na zpevněných površích nepotřebuješ.

      Přijet do práce o něco rychleji a méně zmožený se hodí.

      Takovou jsem udělal zkušenost.

      1 0
      • Esi  

        Kdybych měl kupovat kolo na jízdu do práce tak bych taky bra gravel o tom žádná, s berany mám nejžděno docela hodně i když už je to dávno, to by problém asi nebyl. Mám 2 kola a na těch cca 1000km co za rok najezdím do práce bych si 3 kolo neobhájil. Přece jen pokud si člověk nechce koupit nějakou úplnou plečku tak ten gravel bude minimálně za 40 000kč. TAk že u mě nakonec vyhrála ekonomická stránka věci a do práce jezdím na HT nevím jestli by byl gravel na těch 25km s 200m UP rychlejší nějak výrazně, na HT to dávám tak 65 minut. Vlastně na tom HT dojíždím gumy z Fulla, to že to na asfaltu trochu hučí a míň jede mi v zásadě nevadí, beru to jako trenink a cestou z práce když je počasí tak to vezmu nějakou oklikou alespoň přes trochu zajímavá místa, aby to nebyla jen samá cyklostezka.

        0 0
    • kofejn  

      Na ježdění do práce mi stačil starý favorit a pak ht. Ale když jsem začal cestou z práce jezdit zkratkama (je to sice delší, ale za to horší cestou), už mám xc fula a těch 17km do práce po silnici přežiju. No a 30+ zpět si užiju.

      0 0
    • Halberdier  

      Láká mě představa, že na gravelu můžu „letět“ po silnici. Dnes jsem jel celou cestu do práce po silnici (je více možností jak tam jet) a i na starém MTB jsem byl skoro o 10 min rychlejší, než když část jedu v terénu. Ale pořád se mi nechce oželet i občas ten terén. Takže si ten gravel asi opravdu zkusím na víkend půjčit. A ty crossová kola tedy už nemá smysl brát v úvahu? A ještě dotaz. Mám teď 26" kola. Je rozdíl v jízdě na současných MTB 29"? Jestli i toto třeba nehraje roli v komfortu jízdy třeba na silnici.

      0 0
      • ceo  

        Je terén a terén. Já na vravelu jezdil věci, kde normální člověk schází i s MTB. Proto jsem u něj nezůstal. Ale polňačky, výchozene cestičky nejsou problém.

        0 0
      • cyklista86  

        Tak jiste ze po silnici jedes rychleji a s mensi namahou. :) Vetsinou to lidi delaji tak, ze do prace jedou trasu, aby se nadreli co nejmene a byli tam co nejrychleji a pak z prace podle nalady, casu a energie si zvolis trasu.. Ano 29 kola jsou znat hodne hlavne v terenu co se tyce prekonavani prekazek. Je to opravdu nebe a dudy. 26 kolo ti pak prijde jako kolo pro decko.. Krosove kolo uz nema smysl brat do uvahy. V terenu je to oproti MTB XC se vzduchovou vidlou a 2.25 plastema kostitřas a oproti gravelu nema berany. Pokud si fakt jeste na modernim 29 MTB nejel, tak je fakt dobre si vyzkouset jak to MTB, tak tne gravel. Protoze ono je dost mozne, ze te zacne bavit vic teren, kdyz by jsi vzal to MTB. Me by taky uz teren na starem 26 MTB s pruzinovou vidlou, ktera nedela vubec co ma taky nebavil.. No a kdyz tam das rychle plaste typu thunder burt nebo pokud chces neco levneho tak smart sam, tak i po silnici to poleti paradne a oproti tomu gravelu mas fakt tu vyhodu, ze s chuti zabocis z cesty na nejakou pesinku, aby sis zablbl. To s beranama a pevnou vidlou se ti chtit moc asi nebude.. Ale zase u gravelu je sance, ze te chytne ta rychlost na silnici a pak prodas gravela a koupis silnicku.. :)))

        0 0
        • detoxy  

          No ono i jízdu v terénu si lze na gravelu užít. Jen to nechce srovnávat na rychlosti s mtb. Jízda na gravelu terénem je o nižší rychlosti, práci s hmotností a s přilnavostí plášťů. Limitem pro gravel jsou delší kamenné pasáže a kořeny, kvůli absenci tlumení. A velmi příkré sjezdy, kde se těžiště dostává nad přední kolo. Normální terén s hladkým povrchem je úplně v pohodě.

          0 0
          • cyklista86  

            Ja nenapsal, ze na gravelu si jizdu v terenu nelze uzit. Ja napsal, ze kdyz jedes na MTB, tak je vetsi pravdepodbonost, ze se ti bude chtit odbocit mimo silnici.. Tuplem kdyz je tu rec o beznem cloveku ktery opravdu nema potrebu kazdou jizdu posouvat sve limity a pod.. Proste kdyz mas fulla, tak asi radsi zabocis na pesinku co vede podel silnice a naopak kdyz mas silnicku, tak asi nebudes chtit z pekne hladke silnice odbocit na nejakou sotolinu. To da(snad) rozum..

            2 0
    • blackboy007  

      Nebo pro tebe by klidně stačilo něco z bazaru do 15 000 kč www.cyklobazar.cz nebo bazar tady

      0 3

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.