Výběr nového MTB, náhrada úplné klasiky HT hliník 26"

27 nepřečtených
  • yen22

    Ahoj,

    chtěl bych se poradit s výběrem nového kola. Jsem v podstatě cykloturista, rád si sjedu výjezd i jen po silnici a polní lesní cestě, ale rád to vezmu i lesem kde je to pořádně rozbitý. Ale nějaké drsné sjezdy to ne. Dřív jsem závodil hlavně na silnici občas nějaké XC maratony, ale teď už závodní ambice nemám. Chci se jen pořádně svést. A říkám rovnou že i pohodlně. Poslední kolo jsem stavěl asi před 13 lety, tehdy klasika hliník HT 26" se zdvihem 100mm, sjedu i vyjedu s tím všechno co potřebuji, ale už je to hodně staré a v tom terénu hodně neklidné a nepohodlné. Poslední „kapka“ byla když jsem objevil, že už existují pohony 1×12 na což se strašně těším a spolu s přechodem na 29" je to asi hlavní důvod koupě nového kola, protože ač můj stařičký SRAM X-9 funguje bezchybně, ladit neustále ten poměr ze tří předních talířů je katastrofa. Tak jsem si myslel, že prostě kouknu do pár obchodů a vyberu něco na ten způsob jenom poplatné aktuální době a když jsem zjistil co všechno se dnes dělá na co všechno se kola třídí koukám na to jak vyoraná myš :-) XC, Trail, Enduro no potěš, ani jsem netušil že ta slova existují… Když jsem stavěl své současné kolo, jediné rozhodování bylo jestli zdvih 80 nebo 100mm :-)

    Jak jsem psal, chtěl jsem něco principiálně na způsob svého starého kola, tehdy bych to nazval sportovní MTB, dnes je tomu nejblíže asi XC se zdvihem těch 100mm a dost možná i fulla a to hlavně kvůli pohodlí a bolavým zádům. No a koukám že XC kola a zvláště fully jsou dnes buď ty největší plečky nebo až ty nejvyšší rakety, čemuž moc nerozumím. Co se týče peněz viděl bych to tak na 40–60 tisíc. Roční nájezd tak 2000–3000 km. No a jak píšu, teď jsem z toho dost zmatený a nevím vlastně co si vybrat. Jak jsem psal, závodil jsem na silnici a mám pořád rád svižnou jízdu takže mám rád když je kolo tuhé a jde za pedálem, když jedu tak jedu a chci aby to odsýpalo. Můj typický výjezd je za účelem udělat něco pro sebe a vyčistit si hlavu při jízdě krajinou cestou necestou, když už vyjedu je to aspoň 50 km, rozhodně ne výjezd typu nutný opruz do kopce za účelem pár minut sjezdu lesem (dnes asi trailem :-) )

    No hodně jsem četl tady zdejší forum co kdo má nebo vybírá a spoustu různých testů a typově jsem z toho všeho vylovil asi tak dvě kola: Orebea OIZ H30 tady jsem se prvně hodně zaradoval, Orbea prodává XC i Trail verzi a z toho co píšu prostě mě to nějak víc táhne k té sportovní XC, ale pak jsem zjistil, že tato volba se netýká základních „Háček“, takže bych byl odsouzený k Trailové variantě se zdvihy 120/120 a pro mě je ten Trail pořád nějaké cizí slovo… :-) No a druhá možnost je kolo typu Canyon Exceed CF6 tady to asi víc odpovídá mé sportovní filozofii, ale zase mám zkrátka pocit, že je to vše podřízené hmotnosti a výkonu a závodění a že to bude hrozný kostitřas. A já vždy když jedu na svém současném HT lesem, klepu se na kořenech a říkám si jak mě bolejí a hlavně druhý den budou bolet záda, tak si pořád opakuju že moje další kolo musí být full :-) u té Orbei mě samozřejmě krom té Trail verze trápí hmotnost, ale na druhou stranu sám mám bez mála 100 kilo takže nevím jestli řešit ty dvě kila která ji dělí od karbonového HT

    no takže pokud jste dočetli až sem tak prosím o váš názor a radu. Díky !

    0 0
    • Lišák  

      Orbea – není co řešit. Když budeš mít potřebu se naklepat, tak sedneš na staré kolo.

      0 0
    • MTBIKER doporučuje
      Lapierre Edge 5.9 kolo, modré Skladem > 2 ks

      Výprodej -43% Lapierre Edge 5.9 kolo, modré

      od 14 199 Kč -43% MOC 24 999 Kč

      Lapierre Edge 2.9 29 kolo, modré Skladem 1 kus

      Výprodej -38% Lapierre Edge 2.9 29 kolo, modré

      10 999 Kč -38% MOC 17 699 Kč

    • novas752  

      Cyklistika je dneska jiný sport, počítej s tim, že ať sedneš na cokoliv, bude to prostě úplně jiné než 13 let starý hardtail. Zpětně asi za nějaký čas nebudeš chápat jak si na tom starém kole mohl v terénu jezdit. :-)

      XC kola jsou dnes buď „obyčejná horská kola“ na nenáročnou masovou rekreační cyklistiku, nebo naopak ryze závodní náčiní stavěné prostě na maximální efektivitu šlapání (pozor, někdy i na úkor pohodlí), nižší váhu…

      Z toho důvodu bych úplně neházel do žita ani kola zhruba se 120mm zdvihu což je v podstatě trochu pohodlnější XC kolo, které zvládne i o něco víc v terénu. Doporučuju si nejprve nějaký testovací kolo půjčit a vyzkoušet, ono i ty xc hardtaily jsou za ty roky o dost jinde.

      Udělal bych si radost fullem, okolo těch 60 už se dá sehnat dobře vybavený model. Hmotnost neřeš, pokud nechceš honit doslova vteřiny do kopce, je to nepodstatný údaj. Daleko důležitější je funkční stránka osazení – aby to slušně řadilo, dobře brzdilo, aby to mělo fobré odpružení…

      0 0
      • yen22  

        Jo s tím jiným sportem to máš pravdu, ono taky co dneska není :-)

        Jinak se hodně ztotožňuju s tím co píšeš hlavně s tím posledním odstavcem. Akorát s tou geometrii si pořád nevím rady konkrétně třeba u té Orbei je to rozdíl 20mm zdvihu vpředu i vzadu + o jeden stupeň polozenejsi úhly hlavové a sedlové trubky. Nemám nejmenší tušení co to může pro jízdu znamenat. Druhá otázka co si kladu jestli to někdo jako já vůbec pozná? :-)

        0 0
        • DaSnail  

          Zvykneš si.

          0 0
          • yen22  

            Asi budu muset

            0 0
          • yen22  

            Asi budu muset :-)

            ono co tak čtu různé články tak dneska na takové klasické sportovní toulání krajinou doporučují spíš ty trail bajky se zdvihy 120/120 nebo i víc a takovou „položenější“ geometrií. A už třeba i některé nejnovější původně čisté XC hardtaily k tomu směřují. Koukal jsem třeba na nový Ghost Lector a ten má vidli 120mm a dost podobnou geometrii jako ta Orbea OIZ – úhly v podstatě stejné a je ještě víc natažený

            0 0
        • yen22  

          0 0
    • AussigBiker  

      Souhlas s Novasem, fullik 100–120 mm by mohl bejt fajn, pokud chces opravdu pohodli. Samozrejme na HT se da taky v pohode, no ale celopero jse fajn :)

      0 0
    • KamSeHrabeBittner  

      Trošku jiná značka než píšeš, ale zajímavé ceny:

      HT = http://giantbrno.cz/…ed-29-2-2020

      FULL= http://giantbrno.cz/…x-eagle-2019

      Minulý týden jsem si dokupovat nějaký věci na gravela a v obchodě toho měli ve slevě více, Nedíval jsem se konkrétně, ale ty zvýrazněný cedule bily do očí :-)

      0 0
      • yen22  

        Jo na toho Anthema jsem kouka a je to dost výhodná nabídka. Jen se musím přenést přes to že se mi ta zadní stavba kruté nelíbí :-) ale racionálně to asi splňuje vše co bych od toho kola chtěl. Akorát si nejsem jistý tím Srame NX, ale dá se to za ještě stále rozumně peníze sehnat i s lepší sadou

        0 0
        • KamSeHrabeBittner  

          Jj, otázka volby. Se Sramem zkušenost nemám, tak neporadím..

          0 0
        • Deeny  

          Sice se v kolech moc nevyznám, ale já šel do Anthema a je to rychlík. Jediné co jsem při koupi hned nechal vyměnit je převodník na 34 zubů. Na další sezku pořídím teleskopku. Problém je zatím nepřesná přehazovačka, když mám kolo ve stojanu, tak přehazuje tak jak má, ale při jízdě se ji na těžší převody prostě nechce.

          0 0
        • JachymP  

          Nekupuj kolo co se ti nelíbí. Budeš na něj koukat furt. Ta Orbea Oiz je krásná, podle mě budeš spokojen.

          0 0
          • Lachtis  

            Na to bych reagoval jinak. Nekupuj kolo, co se ti libi, ale blbe na nem jezdi a na jinem (byt osklivejsim ) by se ti jezdilo paradne. Budes na tom totiz primarne jezdit, ne koukat.

            0 0
            • JachymP  

              Máš pravdu! Ale mezi Anthemem a Oiz myslím v jízdním projevu nebude až takový rozdíl. Důležité je trefit velikost.

              0 0
              • snas89  

                za mě tam teda rozdíl byl..i když obě kola jsem jel chvilku

                0 0
                • JachymP  

                  To by mě zajímalo. V čem konkrétně?

                  0 0
                  • novas752  

                    Minimálně zadní stavba se chová o dost jinak.

                    0 0
                  • snas89  

                    Jak pise novas, ta zadni stavba je jina. A pro me byl o dost prijemnejsi ten giant prave.

                    Jinak spis bych vyzkousel co se da. Jestli je po tak dlouhy dlbe novy kolo, tak to je uplne jinej vesmir.

                    0 0
                • Lachtis  

                  Za mne taky vyzkouset! Kdyz jsem resil koupi fulla, tak jsem taky zkousel papirove podobne fully, oba na stejnem systemu (virtualu) a rozdily tam proste byly. Pokud ma moznost testnout, tak je to nejlepsi vsrianta. Pokud ne, tak je to o stesti. Spis jsem chtel reagovat, ze podle vzhledu by aspon dle meho subjektivniho nazoru nemel koupi resit. Ano, je to fajn, kdyz se ti kolo libi, ale primarne na nem jezdis. Kdybych se ridil timto heslem, tak mam starsiho Scalpela, ktery byl v mych ocich nejkrasnejsi xc full, ale jizdou mne nepresvedcil. Tim nerikam, ze je spatny, ale mne nesedl…

                  0 0
                  • novas752  

                    Ono taky ty kola pusobi o dost jinak na fotce a ve skutecnosti. To co se libi na fotce se va skutecnosti uz tolik libit nemusi a naopak.

                    0 0
                  • KamSeHrabeBittner  

                    +1. A pokud nemáš možnost vyzkoušet, zkus si najít nějaký testy na netu.

                    0 0
                    • yen22  

                      Jo tak testy samozřejmě pročítám ale osobní zkušenost asi nic nenahradí. Jinak I když by možná racionálně nemělo, tak prostě to jak to kolo vypadá samozřejmě roli hraje. Takže momentálně to mám nastaveno tak, že jakmile otevřou obchody, tak si půjdu prohlédnout a vyzkoušet tu Orbeu, a teprve když by nějak neseděla tak bych zkusil něco jiného.

                      Mám ještě možnost od kámoše si půjčit karbonový ho HT od Cube na celkem rozumné výbavě tak to taky vyzkouším pro porovnání

                      0 0
    • A2735  

      Pokud se chceš vozit pohodlně, zaměř se na geometrii rámu (hlavě na reach a stack)

      Nové geometrie mají dellší rám a krátký představec – lepší posed, lepší postoj ,a lepší řízení.

      Někteří výrobci dělají tři velikosti rámů jiní pět a více.

      Pokud se to nemá moc drncat tak si vem pluskové kola.

      (sám jezdím šíře 2,6–2,8" – mullet 2,35" předek.

      První tlumení nárazů dělá pneumatika. Pohodlné madla atd.

      Upřesni si co chceš jezdit. – závisí na tom zdvihy ,úhly hlaváku atd.

      Univerzál neexistuje.

      cena kola

      desing

      Pak ti z toho nějaké kolo néjakého výrobce vypadne.

      Při tvoji hmotnosti nehoň žádné gramy na kole.

      Viděl bych to na kategorii trai nebo all mountain. Zvihy 150/140 max úhel 66/67°

      Ať se vejdou do rámu a vidle plaště šíře 2,6" a je tam ještě vůle na bláto.

      Lovu zdar.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.