Výběr vidlice se změnou zdvihu

134 nepřečtených
  • coogy

    Ahoj, potřeboval bych poradit s výběrem vidlice na můj nový rám, viz profil. Pro mě je důležitá změna zdvihu tak v rozmezí 90 – 140 cm, abych nemusel zastavovat nejlépe přímo za jízdy. Váha do 1900 g, a do 15.000,– kč. Mněl jsem možnost si vyzkoušet (v prodejně, nejel jsem na ní) Fox Talas RL 2008 100–120–140 a moc se my to líbilo. Zjistil jsem že podobnou funkci má i Revelation 426 U-Turn a Suntour Epicon Tad z tuning-testu, a počkat si na model 2009. Jde my především o komfort změny zdvihu za jízdy, hrubou představu jak u který vidlice se to provádí mám jenom u Fox Talas, u Rock Shox a Suntour vůbec nevím jak to funguje. Může my prosím někdo popsat jak u Rock Shox a Suntouru se změna zdvihu provádí?  Předem díky.

    0 0
    • kubad  

      U RS točíš jak pako – parkticky moc použitelné to není otoček je hodně proti Foxu dost horší.

       
      0 0
    • tomfree  

      Nevím jak jsou na tom ostatní vidlice,ale 32 foxka,konkretně talas mne nenadchl,při brždění je patrný poměrně značný předozadí pohyb,ohýbá se,a to moc jistoty nedodává.

      0 0
      • MlokCZ  

        A u které 140mm vidlice s 32mm nohama tohle znát vůbec nebude? Ono totiž v tomhle zdvihu nic pevnějšího není (několik dalších vidlic je na tom ± stejně, ale žádná výrazně lépe). Tedy pomůže tu akorát pevná osa, tedy třeba Pike, ale ta nepomůže předozadnímu pohybu.

        A předozadně se více či méně bude pohybovat každá vidlice, třeba u některých pevných je to mnohem více než zrovna u Talasu (konkrétně pevná karbonová Pellska, co mám na HT se pohybuje předozadně klidně i 2–3cm).

        0 0
        • tomfree  

          Více 140 jsem nejezdil,ale toto bych fakt nechtěl a kdyby to byly 2–3cm tak by to bylo ještě super,ale bylo to více a hlavu jsem několikrát kontroloval a vidle byla nová a zkoušel jsem i jiné kola s touhle vidlí a máš pravdu že pevná osa tomu nepomůže.

          0 0
          • fousek  

            Taky to ovlivni hlavko, pokud by ten Talas byl na 1,5 hlavku tak by to urcite nebylo tak znatelny.

            0 0
            • MlokCZ  

              To by mohlo být, já u tam 1,5 hlavko mám a jak jsem psal, tak je to mnohem lepší než ta pevná Pellska (u té ale je kombinace, že sama pruží předozadně a 1,5 hlavko na tomhle kole není), kolik přesně netuším.

              0 0
    • Madrid  

      Jezdím s Talasem RL 08 a jsem moc spokojený jak s chodem (žádný předozadní pohyb, o kterým píše tomfree, jsem nezaregistroval), tak s možností rychlé změny zdvihu – člověk si na to zatraceně brzo zvykne… O poplocku na řidítka jsem uvažoval, jestli by pro talase nešel nějaký upravit (nevím o tom, že by ho Fox dělal), ale už tam mám jeden od tlumiče, tak jsem se na to vykašlal, abych neměl na řidítkách přepáčkováno. RL verze by sundaná z novýho kola měla jít kolem 15 k koupit (třeba tady a tady).

      0 0
      • MlokCZ  

        Mírný předozadní pohyb tam rozhodně je, ale jízdou mi přijde téměř neregistrovatelný. Pokud ho chceš vidět, je třeba se zaměřit na jeho pozorování. On je více či méně u úplně každé vidlice.

        0 0
        • MlokCZ  

          Já nepozoruju pocitově předozadní pohyb za jízdy ani u té pevné Pellsky, co mám na HT a ta se přitom v některých situacích dokáže řádně předozadně pohnout.

          0 0
      • Madrid  

        chtěl jsem napsat „žádný VELKÝ předozadní pohyb“, tedy takový, který bych registroval jako rušivý…

        0 0
    • MlokCZ  

      RVL bych rovnou škrtnul. Sice chodem dobrá vidlice, ale změna zdvihu nepoužitelná.

      Epicon TAD i Talas budou dobrá volba. U Epiconu TAD se zdvih mění páčkou na řídítkách. Oproti Talasu bych řekl že je to nepatrně horší. Sice máš páčku na řídítkách, ale je třeba současně použít páčku a zatížit/odlehčit vidlici. U Talasu sice nemáš páčku na řídítkách, ale zase můžeš nejprve pohnout páčkou a pak zatížit/odlehčit. Na Talasu bez problémů za jízdy a to zpět na vyšší zdvih bez toho, abych přední kolo ztratilo kontakt z povrchem (tedy opravdu stačí jen lehce odlehčit přednímu kolu, nemusí se zvedat).

      Pokud bys bral Talas, tak bych počkal na 09 a vzal s pevnou osou (sice je 15mm, ale lepší než nic).

      A kterou zvolit nebude tak lehké vybrat. Kdybych já kupoval samotnou vidlici, tak bych docela váhal, kterou z nich vzít. Talas hrozně znevýhodňuje cena. A srovnání jak ho vidím:

      • citlivost bude u upraveného Epiconu TAD lepší než u Talasu v originále, ale pokud uvažuješ nad upravenou vidlicí, tak Talas můžeš nechat také upravit, pak budou s citlivostí na tom ± stejně
      • průběh není třeba moc srovnávat, ten lze u obou upravit, u Talasu ve velkém rozsahu změnou tlaku ve třetí komoře; Talas 09 má ale komplet předělaný Talas systém a ani nevím, zda tam vůbec třetí komora stále bude, možná že ne
      • Talas má navíc high speed expanzi; ta by u Epiconu TAD šla předpokládám také dodělat (když jde u Epicon obyčejného, tak není důvod, aby nešla u TAD, nepředpokládám, že se tlumení v pravé noze nějak liší)
      • tuhost bude ± stejná pro Talas bez pevné osy; 09 s 15mm osou na tom bude lépe
      • změna zdvihu o trošičku lepší u Talasu

      Kdyby stály stejně, tak bych vzal Talase, ale při tom rozdílu cen už je to hodně na pováženou. Pokud bys oželel tu pevnou osu, tak Talas 08 se dá koupit z US poměrně levně.

      0 0
      • coogy  

        Pravda je že s nákupem vidlice nepospíchám a cena je taky důležitá, víc jak patnáct dát nechci. Nového Talase 2008 my nedávno nabídly v jednom shopu za čtrnáct ale přes zimu skoro nejezdím tak můžu počkat na začátek příštího roku, třeba se sežene ješte levněji. No a upravený Epicon TAD 2009 mně taky láká. Citlivost vidlice je pro mě až na druhým místě, pro mě je důležitý pohotová a hladká změna zdvihu a pevnost. 

        0 0
      • MlokCZ  

        Tak jsem chvíli hledal a Talas 09 už nemá třetí komoru. To ten systém zjednodušuje, ale zase to bude omezovat možnosti změny průběhu vidlice. A pokud náhodou bude příliš progresivní a nebude tam místo pro zvětšení komory, tak to bude blbé.

        0 0
      • dada  

        mi někdo tvrdil že snižovat za jízdy můžu ale kvůli zvýšení si musim zastavit a vidlu odlehčit – že hrozí poškození – snažím se to dodržovat ale je to vopruz tak jestli to co píšeš je pravda to by se mi líbilo......???

        0 0
        • MlokCZ  

          To je nesmysl, poškození samozřejmě žádné nehrozí, jednak se tam nemá co poškodit a druhak odlehčení za jízdy a zastavení se téměř ničím neliší (jediné co je potřeba, tak aby byla vidlice dostatečně odlehčená, jinak k přepuštění vzduchu zpět do pozitivky prostě nedojde). Fox jen vždy v manuálech píše, že by se mělo zastavit, kvůli bezpečnosti jezdce.

          Jediný problém může být v případě extrémně nízkých tlaků ve vidlici. A to ne že by se to mohlo poškodit, ale při hodně nízkém tlaku se vidlici nechce tak dobře zpět na větší zdvih a potřebuje více a déle odelhčit. Na 07 Talasu, než jsem ho nechal upravit, jsem s tím měl trošku problém, protože ten jsem před úpravou foukal jen na 45psi a to byl jediný případ, kde jsem většinou to přední kolo musel za jízdy na chvíli zcela zvednout od země. Po úpravě (kdy byl i snižován tlak v třetí komoře pro snížení progresity) vozím už výrazně větší tlak (kolem 65psi), takže teď už to jde za jízdy samo. Na 08 jsem od začátku vozil kolem 60psi (i před úpravou), tam to nebyl problém tedy nikdy.

          Ten hraniční tlak, od kterého to chodí už hodně dobře bych viděl někde mezi 50–60psi, tam se to od 50 rychle lepší, až u 60 je naprosto v pohodě.

          Oba dva ty Talasy mají mnoho (tím myslím, že takových 500 zvýšení minimálně už mít oba budou) zvýšení zdvihu za jízdy (nezastavuju nikdy) a bez problémů.

          A vidlici nebude vadit ani když delší dobu pojedeš s tím, že zpět zvýšíš zdvih páčkou a neodlehčíš a ke zvýšení tím delší dobu nedojde, prostě pouze nedojde ke zpětnému přepuštění vzduchu do pozitivky. I když ve výjezdu (zvlášť prudším) se tohle ani nestane, protože tam díky menší váze na předním kole většinou ani není třeba přední kolo cíleně odlehčovat. Proto je nejpohodlnější zdvih páčkou zvednout ještě pár metrů před koncem výjezdu.

          0 0
          • milan1  

            Já tady ještě  upřesním hlavní výhodu Talase.

            Samozřejmě, že ani u Talase nedojde ke zvýšení zdvihu bez odlehčení, jedině proto je upozornění v návodu o dolehčení. Přepnutí páčky je ale jeden jediný úkon a výhodou je, že se nemusí hlídat za jízdy jakákoliv další spolupráce s ovládáním zdvihu a odlehčováním kola současně. Prostě se přepne a v okamžiku, kdy dojde k odlehčení kola se vzduch mezi komorami přepustí dle nastavení páčky.

            Systém Suntouru a nebo naprosto stejný, označovaný, jako Infinite trawel u Manitou vyžadují větší spolupráci jezdce. Páčka na řídítkách totiž otevře ventil mezi oběma komorami a je třeba v tomto okamžiku odlehčit přední kolo. V okamžiku, když se páčka pustí, ventil se zavírá a zdvih je nastaven podle momentálního stavu zatížení, či odlehčení.

            Naučit se takto ovládat zvyšování zdvihu jde dost dobře do kopce, na rovině zvládne zvýšení zdvihu jenom někdo, kdo pojede po zadním a  zvládne při tom obsluhovat páčku. U Talase by mu přitom stačilo pouze delší jízda na zadním.

            Systém Talas je možné obsluhovat za jízdy i z korunky. IT a Suntour jde používat za jízdy jedině s páčkou na řídítkách.

            Naproti tomu zvyšování zdvihu  a  specifik zde popsaných je snižování vždy snadnější. nejhorší fází je tedy výhradně zvyšování zdvihu a je to proto, že žádný systém nemá a nemůže mít dostatečnou sílu k tomu aby vyzvedl do zdvihu vidlici zatíženou vahou jezdce.

            Při krátkém tréninku a znalosti obsluhy jsou oba systémy použitelné v běžné jízdě. Tohle už, ale žádný jiný systém snižování na současném trhu neumožňuje.

            0 0
            • MlokCZ  

              Jen doplním k Talasu a k té rovině. Pokud tam není extra nízký tlak (jak jsem psal výše), tak i na rovině při zvyšování zdvihu to jde bez zvednutí předního kola od země (ale už je nutné vyloženě vzít za řídítka, tedy je jasné jak už píšeš, že u Suntouru kde je to třeba dělat synchronizovaně s páčkou to už půjde o něco hůře).

              0 0
              • milan1  

                Já doplním k tomu Suntour, že já osobně po rovině maximální zdvih za jízdy nenastavím.

                0 0
                • Archer  

                  Kolik sekund mu trva, az odlehceny se vrati ze 100 na 140?

                  0 0
                  • milan1  

                    O čas se neboj je to pod jednu vteřinu, důležitější je ta souhr a ten moment puštění páčky.

                    Problém nění v čase samotném ale v načasování.

                    0 0
                    • Archer  

                      Tak to nemel by byt problem :) Pokud to nezvedne na jeden pokus, udela to na dva ;)

                      0 0
                • MlokCZ  

                  Já bych měl taky jeden dotaz. Jak moc dobře se dá při snižování trefit do částečného snížení. Nejde mi o nějaké milimetry, ty jsou fuk, ale jestli se dá snadno trefit zhruba do poloviny snížení zdvihu.

                  Na Talasu hodně používám snížení právě jen na 120mm, které tolik nemění geometrie a pokud není extra prudký výjezd, kde je třeba snížit až na 100mm, tak je to pro mě lepší.

                  0 0
                • Medvjedok  

                  milane a ty tu furt nePRc.

                  0 0
            • misak.kadlec  

              Můžu potvrdit, při návštěvě u Milana jsme to zkoušeli myslím na ruxovi nebo na čem o opravdu není jednoduché správně synchronizovat třeba stlačení řidíteka ovládací páčky + uvolnění páčky když je vidle na požadovaném zdvihu a to všechno za jízdy. Ale při troše cviku by se to asi dalo.

              0 0
          • dada  

            tak dík – i milanovi.....ale v něčem je to i škoda – do teď semsi nahoře mohl dycky zastavit a vydejchat se s výmluvou že přestavuju zdvih.....jestli tohle zjistí žena tak už na mě nepočká nikdy…:o(

            0 0
          • dada  

            jo…ehm…dotaz…nezabi mě.....jak se dá nastavit 2. a 3. komora, sem doteďka netušil že tam sou? teda pokud je vlastnim…mam XTT…

             
            0 0
            • MlokCZ  

              Druhou komorou je myšlena vzduchová negativka, která se nastavuje najednou z pozitivkou na stejný tlak.

              A ta třetí komora, která se zapojuje až někde cca za polovinou zdvihu a která umožňuje právě velká kouzla s průběhem (taková která v rámci jedné komory nejsou možná), tak ta externě nastavit nejde, což je docela škoda, to by se mi moc líbilo. Jednak je to ale určitě schválně, že nejde nastavovat a pak by asi ani nebylo jednoduché tam zakomponovat externí nastavení.

              Je třeba rozdělat Talas systém, mít speciální přípravek na nafoukání té třetí komory a pak zase složit Talas systém, což je dobrá hodinářská práce. Já přípravek nemám a na skládání bych se ani necítil, takže všechny změny mi vždy dělal Milan v rámci úprav.

              Jediná komplikace je v tom, že ne vždy se dá trefit napoprvé s ideálním tlakem. U Talase 07 se to povedlo napodruhé a přitom tam jsem to nechal měnit jako první (tedy nebyla zkušenost na kolik by to tak mohlo být pro mě akorát).

              U 08 naporpvé vyzkoušeno stejné nastavení jako u 07, ale to stejně ideální rozhodně nebylo. Důvody jsou dva, jednak u 07 bylo nepatrně měněna velikost té třetí komory (kvůli jiné úpravě) a pak jiná geometrie na kolech kde ty vidlice mám. Pak napodruhé snížen tlak ve třetí komoře na méně než u 07, teď už je to skoro ideální, ale ještě nepatrně nižší tlak to nakonec snese (ale to už jsou opravdu drobné detaily, tedy jde mi o zvýšení využití zdvihu cca o 3–4mm než mám při zachování tlaku v hlavní komoře, tedy nic co by spěchalo a nechávám to teď na zimu až budu posílat Milanovi vidlici na běžné servisování). To jsem se ale neodvážil rovnou nechat o tolik nižší než u 07.

              0 0
              • vojta  

                Takze upravou te „treti“ komory by sla snizit progresivita posledni tretiny zdvihu ?  Vzhledem k memu jizdnimu stylu bez skoku se mi muj Talas jevi v te posledni tretine zdvihu jako zbytecne progresivni.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ano, přesně tak a přesně ze stejného důvodu jsem ten tlak já snižoval.

                  0 0
              • dada  

                ste s milanem teda laboranti…ale díky!

                0 0
              • JSt  

                :-D

                0 0
            • MlokCZ  

              Levá noha předpokládám bude u Xkové verze zcela totožná a lišit se budou jen vnitřnosti pravé nohy. Tedy mělo by to být (to o čem je tu řeč) úplně stejné. Ale neviděl jsem rozebranou Xkovou verzi, takže ruku do ohně za to nedám.

              0 0
    • dancing dog  

      Ahoj,

      na novym kole mam duroluxe upraveného u tuning-test Milana Slance. Změna zdvihu se ovládá páčkou na řidítkách, při snižení zatížíž předek a zmáčkneš páčku,při zvýšení nadzvedneš předek+zase páčka, puštěním páčky se aktualní stav zamkne. Žádný točení kolečkem, žádný 3 polohy. Nevím přesně, jak  je to u Epiconu TAD, ale předpokládám, že systém bude podobný, ne-li úplně stejný…jsem spokojenej, systém mi naprosto vyhovuje…

      uživatelsky komfortní..oproti RS Tora a RVL, což jsou jediný jiný vidle se změnou zdvihu, kterou jsem měl možnost kdy vyzkoušet…

      0 0
      • MlokCZ  

        Systém změny zdvihu je u Duroloxu i Epiconu TAD stejný.

        0 0
        • coogy  

          Díky za info, hlavně od Mloka s Milanem a popsání funkce Suntouru. Potom co jsem si od vás přečet musím přiznat že pro mojí potřebu bude vhodnější Talas.

          Ještě bych mněl jednu otázku k Talasu. Pojedu v terénu po rovině a vidlice bude ve zdihu 100, za jízdy ji nastavím na 140, neodlehčím řídítka a rozjetý přeskočím přes překážku, vidlice se vysune sama v momentě když přední kolo ztratí kontakt se zemí? Nepoškodí se?  

          0 0
          • MlokCZ  

            Vidlice se vysune na vyšší zdvih pravděpodobně ještě těsně předním než se přední kolo zcela odlepí od země (když bude přední kolo ve vzduchu, tak v tu chvíli už bude s jistotou na plném zdvihu). A samozřejmě se nepoškodí.

            Akorát mi nejde do hlavy, proč bys jel v terénu po rovině s vidlicí na 100mm :-)

            0 0
            • coogy  

              Chtěl jsem si udělat lepší představu jak to funguje. Rozhodnuto pro Talas. Díky

              0 0
            • JSt  

              mne nejde do hlavy, proc vubec snizovat zdvih ;-)

              0 0
              • MlokCZ  

                A kolik si toho najezdil na 140mm nebo vyšším zdvihu se zadní stavbou, která jde velmi ochotně do zdvihu a tedy se výrazně v prudším výjezdu mění geometrie díky zvětšení sagu na tlumiči a zmenšení na vidlici?

                Na 115/100mm jsem to také nikdy nepotřeboval.

                0 0
                • JSt  

                  moc ne. ale jezdim na podkoplym trancovi se 130mm vepredu, takze mam tu zmenenou geo furt ;-).

                  kdyz v prudkym vyjezdu nalehnes na ridla, tak to pomuze vic nez nejaky snizeni zdvihu ;-).

                  0 0
                  • kubad  

                    a to odlehčené zadní kolo pak dělá co?

                    0 0
                    • JSt  

                      co by jako melo delat?

                      0 0
                      • kubad  

                        pokud nemáš problémy s trakcí zadního kola , pak je vše v pořádku, ale nějak si to nedokážu představit.

                        0 0
                        • milan1  

                          Já nevím ale nepřipadne ti divná jedna věc?

                          Téma threadu je výběr typu snižování vidlice.

                          Téma se zde řeší a najednou do něho vthne někdo, kdo začne přesvědčovat, že to snižování je k ničemu. Neptá se, neřeší detaily, které zná ze své vidlice, jenom sem dává své přesvědčení, které hodlá obhájit.

                          Připomenu tady jedno téma, které se řeší a to vždy jenom vpředu na vidlici stále dokola.  Téměř každý je vždy přesvědčen, jak se ta geometrie změní k horšímu, když nastane změna u vidlice v rámci i jednoho centimetru.

                          Zde je dobré si všimnout toho, jak se mění geometrie ve výjezdu a ta se u fulla mění doslova dramaticky.

                          Změna zatížení  ve prospěch zadního odpružení a v neprospěch předního vede doslova k dramatické změně geometrie a dokonce i k velmi zásadní změně pozice sezení. Čím je zdvih vyšší, tím větší změny nastanou a zdvihy na úrovni 140 mm si již něco podobného doslova vynucují. Šlapání proti kopci namísto šlapání pod sebe je jev, který musí přeci každý zcela jasně cítit a není třeba to více vysvětlovat.

                          Že tohle není všeobecně známé? No nejspíš proto, že právě o tomhle se nehovoří a je to hlavně těžko měřitelné. Kdo by měl zájem o zdokumentování projevu, stačí mu k tomu dvě fota jeho samého na kole v různých jízdních režimech (rovina – kopec).

                          Ten, kdo měl někdy možnost vyzkoušet tohle jízdou, musí mít zcela jasno o pocitech i významu a není třeba ho teoreticky přesvědčovat na základě příkladů.

                          0 0
                          • kubad  

                            na rezdíl od Moka nemám sílu na vysvětlování pořád dokola – klobouk dolu před ním.

                            tohle je potřeba si skusit a pak to každý pochopí k čemu je to dobré a se zvedajícím se zdvihem čím dál potřebnější.

                            0 0
                            • milan1  

                              I mě to připadne samozřejmě divné.

                              Ono je to ale stále dokola a i já obdivuju jeho trpělivost.

                              Co nechápu jsou ti stále noví přesvědčení, kteří snad čekají v zástupu, jak objevit své núplné znalosti a přesvědčit okolí o svých pravdách. Zrovna tohle přeci není nic, nad čím by se dalo rozsáhle diskutovat a přesvědčovat pořád dokola. Prostě to někdo nechce a někdo chce a když to nechce, tak proč vtrhnout a přesvědčovat o opaku toho druhého, který už hledá jenom technické řešení?

                              Jinak ti k fotu kazety, které jsi vložil do „foto“ připíšu trochu zajímavosti, podívej se tam.

                              0 0
                          • JSt  

                            cheche. nikoho nepresvedcuju, od toho jsou tu jini ;-).

                            kdyz jedes z prudkyho kopca, tak soupnes zadek za sedlo nebo si snizis vzadu zdvih? ;-)

                            0 0
                      • vlk  

                        Koukni nemá smysl o tom, debatovat. Jednak o tom tento thread není a jednak výhody byly 1000× popisované.

                        Už to jezdím hodně let-od dob co se objebvily první u-turn vidle-ano kroutím s tím jak někteří píší jak blázen na dlouhé výjezdy.A na fullech ej to skoro nezbytnost.Dřív jsem byl všem pro blázna, teď už především se vzrůstající oblibou fullů více lidí nachází výhody snižování zdvihu.Jednou to bude u fullů samozřejmost jako dnes rebound dumping.

                         

                        Tak a teď bych přidal svůj poddotaz. Neviděl jste někdo někde v prodeji samotnou tad patronu na Epicona?

                          
                        0 0
                  • MlokCZ  

                    Ta nakoplá vidlice ale ani tolik nevadí. Sedlo a řídítka máš nastavené pro tuhle vidlici a ve výjezdu se ti prostě sag zadní stavby tolik nezvětší (jako třeba mě na Stereu), což je to nejpodstatnější. Na Stereu, jak ho mám nastavené klidně v extrémně prudkém výjezdu bez snížení vidlice by došlo k navýšení sagu o 3cm (to je už zdvihu stavby, samozřejmě ne 3cm na tlumiči).

                    Díky snižování zdvihu se mi dobře jezdí táhlé dlouhé kopce, které ani nemusí být moc prudké (tam snižuju jen na 120mm). V tomhle případě nejde vůbec o zvedání předního kola, ale pouze o dorovnání geometrie, abych nešlapal příliš před sebe a neměl moc skloněné sedlo dozadu (sedlo mám nastavená tak, že mi akorát sedí na rovině).

                    A v extrémně prudkých výjezdech (tedy těch na hranici mojí fyzičky) díky snížení na 100mm se nemusím posouvat na špičku sedla a více pracovat s těžištěm (což hodně pomůže, protože při vysokých tepech jsem rád že jedu takový výjezd) a stačí se nahnout k řídítkům. Při ponechání zdvihu na 140mm bych ty nejprudší věci co se snížením vyjedu nevyjel vůbec ať bych se nakláněl jakkoliv (nakláním se i při snížení zdvihu). Navíc bych bez snížení zdvihu šlapal extrémně před sebe.

                    Snížení vidlice na 120mm + přepnutí tlumiče na Push platformu (mírně sníží sag) zajistí tak akorát vyrovnání negativ změn způsobených změnami sagů. A snížení na 100mm, to už mám k dobru.

                    Chápu, že někoho snižování vidlice nebere (a to i na vyšším zdvihu), pro mě je to ale nejdůležitější štelovátko na kole a jediné které bych neoželel. Lock by mi nechyběl vůbec. Push platforma by mi trochu chyběla, ale obešel bych se bez ní.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      A jak už se i výše ptá kubad, tak díky tomu jak to používám, tak nikdy nemám problémy s hrabáním zadního kola (samozřejmě až na vyjímky zcela sypkého podkladu, kde to vždy bude hrabat), které jsem míval, když jsem kvůli zvedání se musel předklánět příliš nebo chodit dokonce na špičku sedla (což je navíc velmi nepohodlné).

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      A poslední doplnění. Díky kombinaci full + snižování vidlice jsem se oproti kolům, co jsem jezdil dříve dostal v techničtějších výjezdech do fáze, že téměř výhradně končím až na fyzičce. Dříve jsem končil mnohem častěji kvůli zvedání předního kola, hrabání zadního nebo jiným problémům s technikou a fyzička nestačila být limitující (protože ty další vlivy mi výjezd ukončily dříve). Fyzičku mám pořád ± stejnou.

                      0 0
                    • JSt  

                      ja to na rvl ze zacatku zkousel snizovat, ale dospel jsem k zaveru, ze to nic neprinasi. u-turn pouzivam vpodstate jen pri transportu kola v aute, aby se tam vlezlo :-)). kor kdyz vyjizdis neco pres kameny a koreny, to se ti ten zdvih naopak hodi ;-).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Na u-turnu bych to používat taky nemohl, to není použitelné snižování, ale kroutící opruz.

                        A souhlas s tím, že na šutrech se zdvih hodit může i do výjezdu (kde při velkých šutrech je ještě také vliv větší šance škrtání o překážky po snížení), třeba zrovna ta červená na Šerák kdybych ji jel někdy nahoru (což jsem zatím nejel), tak to je typ sjezdu, kde bych také nesnižoval (není prudký a jsou tam velké šutry).

                        0 0
                        • JSt  

                          presne jak rikas. na te cervene se zdvih hodi a stejne kresam kazdou chvilu pedalama :-)

                          0 0
    • antuch  

      vozil jsem kdysi XC-Pro od suntouru a zdvih se ovládala z řídítek…mně osobně to přijde jako nejlepší řešení, protože nemusíš zastavovat kůli nějakýmu šroubování…člověk se ani nemusí moc snažit-zmáčkneš páčku a buď se jen trochu víc nahneš dopředu nebo jen mírně nadlehčíš kolo…Šlo to tak lehcce, že sem byl schopnej si zdvih snížit i v prudkým výjezzdu…

      JE to stejný systém jako Manitou IT…pokud na to nepospícháš, tak si zkus počkat na Manitou Drake-cenově to asi bude stejně jao RVL, bude to jen míñ okoukaný…

      Můj osobní výběr by ale byl ten Epicon nebo XC-pro (06,07)

      0 0
    • Medvjedok  

      cogy takto ti to poviem: ja mam na bykovi rapidfire, to su spolu 4 packy. Potom brzdy, prednu aj zadnu – 2 packy, to je spolu zatial 6 paciek. Uz ovladanie tychto 6 paciek ma pomerne znacne vytazuje (pripominam ctenemu obecenstvu, mosim aj slapat do pedalov, takze nemozem ovladat nic moc nohami jak napriklad fararko na organe na rozdiel ode mna moze). Este mam zamykanie vidlice, to je taka mala prtata, ale 7. packa. Este mam computer, ale ten ma nastastie automatiku. No a su bykeri, co maju aj gps gsm suunto hodinky s vyskomerom pul­zmeter ako rozhaseni kardiaci a neviemco. Su aj taki co maju zadne odpruzenie, tam su niekedy aj 2 packy. To uz je takych aj 15 pacok doteraz.

      A ty, ty budes mat este packu na stelovanie zdvihu. Poviem ti, mat taku zalostnu perspektivu bykerizmu jako ty teraz, to by som onemel a kupil za tie prachy plazmu a uz z usaku doma nevstal az kym by mi nezacal na moju adresu chodit duchod.

      :))

      0 0
      • Spirit  

        No myslím si, že žalostnou perspektivu máš spíš ty :) Každému na biku vyhovuje něco jiného a jestli máš problém dělat víc věcí najednou ( ovládat víc páček) tak seš asi jednoduchej jak čerpadlo a měl by sis místo biku pořídit raději tříkolku.

        0 0
      • antuch  

        medvídku, v tom případě sem asi ženská, protože dokážu dělat víc úkonů najednou…pokud chceš ještě víc nasart, tak bys měl vědět, že sem měl tenkrát i zamykání vidle z řídítek…teď mám dokonce zamykání vidle i tlumiče z řídítek a dokonce dvě brzdy a řazení a zase s tím nemám problém…pokud s tím máš problém ty, tak bys o ty plazmě měl uvažovat víc než já…¨

        každému co jeho jest:-)

         

        A honem, čekám na další tvé vtipné glosy…

        0 0
        • Medvjedok  

          pokud chceš ještě víc nasart

          ale nie, to zas ja take vysoke ambice nemam…

          0 0
          • Spirit  

            ale nie, to zas ja take vysoke ambice nemam…

            To ani mít nemůžeš se svojí inteligencí..­........

            0 0
          • antuch  

            to asi vážně nemáš moc vysoké ambice, když tady cituješ můj překlep…

            0 0
            • Medvjedok  

              tam neslo o preklep, ved aj ja tak niekedy zhresim. Tam slo o samotnu hlbku, silu myslienky. :D

              0 0
            • Spirit  

              Nech ho, je to jen krysí dech.

              0 0
              • antuch  

                nechám…jsou důležitější věci, který potřebuju dneska udělat…

                0 0
    • mr.antik  

      Majitelé Duroluxů, jak jste spokojení? Nemyslim ani tak funkci po vyladění, ale spíš kvalitu a funkci s odstupem času, nutnost servisu, loupání  barev, odolnost vůči soli, kvalitu vnitřností celkové zpracování atd.

      0 0
    • jizby  

      Změna zdvihu je i můj problém.

      MARZO. XC retro SL600 r07 (vlevo ATA 100–130mm/9 otáček) na Mattsovi 22.

      Lze to nějak udělat, aby se dal měnit zdvih z řidítek?

      Bych si zbastlil i něco samodomo, točit čudlem na noze za jízdy jde špatně a tak to vlastně nevyužívám a to je škoda.

      Z kopce je plný zdvih nezbytnost a když ho tam nechám furt, necítím se dobře.

      0 0
      • jizby  

        Nikdo nic? Milane, Mloku, kde jste? :-) Tohle je vážný problém!

        0 0
        • MlokCZ  

          Netuším jaké jsou možnosti úpravy téhle vidlice. Pochybuju ale, že by kroutítko na 9 otáček šlo jednoduše předělat na ovládání z řídítek.

          0 0
        • milan1  

          Odpověď máš velice jednoduchou a je to v silách ovládání. Copak necítíš sám, jak je to těžké, ta změna zdvihu už jenom na místě a když se navíc zkušebně posadíš na kolo a zkusíš kroutit změnou zdvihu ATA v zatíženém stavu, je to ještě daleko horší, copak by tohle šlo nějak předělat na dálkové ovládání.

          Tady řešení není.

          0 0
          • jizby  

            Pokud vím, tak na tu sílu byly různé individuální ohlasy. Někomu to šlo ztuha, někomu se to dokonce mírně povolovalo za jízdy. U mě je to tak, že se to rozhodně nepovoluje samo, ale jinak to jde docela dobře v zatíženém stavu. Je to přece jenom namazanej šroub. (Při odlehčení jde víc ztuha snižovat a naopak líp zvyšovat, ale podstatné je to, při zatížení, tam je to tak přibližně stejné nahoru jako dolů. Vadí mi na tom pochopitelně zdlouhavost a nebezpečnost té manipulace, pokud to není na rovné silnici.

            Myslel jsem Milane, jestli jsi se při své praxi s něčím takovým asopoň nesetkal.

            Tak možná to zkusím nějak zbastlit sám.

            Jinak lock mi jde mnohem více ztuha, ale ten skoro nepoužívám, tak mi to nevadí.

            0 0
            • goofy  

              Tohle imho nijak poradne nevyresis… Na tohle sis mel koupit Talase. Tohle je problem vsech krouticich Uturnu, a vsichni na to upozornujou ze jsou prakticky na caste zmeny zdvihu nepouzitelne… Cili jedine Talas system, 2step, nebo zmena zdvihu od suntouru…

              0 0
              • jizby  

                Novou vidli si kvůli tomu kupovat nebudu, ale příště na to budu brát ohled.

                0 0
            • milan1  

              Právě z praxe ti radím.

              Slepou uličku ale můžeš prozkoumat i sám. Stačí snad představa, že se šroubem s velkým stoupáním budeš snažit vyheverovat vlastní váhu. Tohle ovládat nějak z řídítek nemá řešení.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • jizby  

                Dobře Milane, pusť to z hlavy. Čekal jsem buď konstruktivní radu nebo nic. Fungování šroubu mi opravdu vysvětlovat nemusíš. Nesouhlasím s názorem „Tohle ovládat nějak z řídítek nemá řešení.“. Já netvrdím, že má, ale fakt je ten, že dokud jsme to nezkusili řešit, tak to nevíme.

                0 0
                • milan1  

                  Máš pravdu, za radu, která je dle mého názoru dobrá, mě klidně vynadej.

                  Ty přeci potřebuješ konstruktivní, no tak dobře, tady jí máš.

                  Vezmi z nějakého auta ovládání pro stahování okének, samozřejmě mechanické a to lankové. To namontuj na řídítka. Na korunku vidlice namontuj nějaký bubínek, na který se bude navíjet lanko ovládání. Lanka by měla být dvě, pro každý směr otáčení. Když nepoužiješ tato lanka dvě, musíš mít vemi silnou zkrutnou pružinu, která bude ovládat ten bubínek dostatečnou silou v několika otáčkách Jedním lankem ovládáš totiž silově jenom jeden směr pohybu.

                  No a když tohle všechno namontuješ a ukotvíš bowdeny i bubínek na korunku, tak už máš vyhráno.

                  Silově bude vše přibližně vyhovovat a otáčením kličky na řídítkách dosáhneš požadovaného efektu.

                  Prosím tímto ostatní o požadovanou konstruktivní diskuzí nad tímto řešením, protože jsem nabyl dojmu, že dobrá rada, že to nejde může být tou nejhorší.

                  Přeju ti hodně zdaru v hledání řešení a omlouvám se za to, že jsem nebyl hned zpočátku takhle konstruktivní.

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                  • jizby  

                    Milane, myslím si, že se můžeme domluvit i pohodově a bez emotivního podtextu.

                    Původně jsem od Tebe očekával spíš informaci ohledně možnosti přabastlit něco od jiného výrobce, protože někdy je snazší něco jen poupravit, než to dělat celé. Já takovej přehled nemám, vím jen, že Marz. to nedělá. No ale budu brát tuto otázku za odpovězenou – není nic ani jinde.

                    Pokud jde o návod, který uvádíš, je jasné, že takto by to jistě fungovalo a myslím si, že sám jsi to uvádíš proto, aby bylo vidět, že bastlit něco takového amatérsky není rozumné. S tím bych souhlasil.

                    Domnívám se, že to jde i jednodušeji ale vše záleží na velikosti ovládacího momentu a v tom se asi trochu rozcházíme. Moje představa je nasadit na to silnější bowden, který by vydržel ten krut, ten vést na řidítka a tam točit. Tohle zas tak unreal není, napojení na korunku i k rodlům je jen elementární zámečničina. A pokud jde o sílu toho bowdenu – tak třeba náhon od tachometru nebo ruční brzdy od nějakého auta by to měly zvládnout. Problém, je zatím ten, že ho nemám. Jestli se mi povede něco vhodného schrastit, tak to zkusím takhle udělat.

                    0 0
                    • milan1  

                      „Čekal jsem buď konstruktivní radu a nebo nic“

                      To není od tebe moc přátelské oslovení a reakce za rozumnou radu.

                      Dělej si co uznáš za vhodné ale nereaguj nevhodně, když ti někdo poradí jinak, než ty si představuješ.

                      0 0
                      • jizby  

                        Mě se nelíbilo, to s tou slepou uličkou. Můžeš mě vidět, kde chceš, na to máš jistě právo, ale zkus si představit, kdybych tuhle formulaci užil sám. Asi bys taky nebyl rád.

                        Skepsi beru pokud se k ní doberem po nějakých argumentech.

                        0 0
                        • milan1  

                          Slepá ulička je název pro řešení problému, který hledáš.

                          Proto také neexistuje řešení od výrobce ani od jiného dodavatele.

                          Když ti dávám radu, mám jí vždy podloženou a když je čas dozvíš se i z čeho vycházím. Vysvětlovat a objasňovat do posledních detailů je ovšem jen ztráta času. Ber, nebo neber, tvoje věc ale není to rozhodně důvod k uražená reakci.

                          Když chceš jít toto cestou sám, jdi, nikdo ti nebrání a varování jsi dostal.

                          V akademických debatách nemá cenu trávit čas.

                          Až najdeš praktické řešení, oživ téma a napiš, že to slepá cesta nebyla.

                          0 0
                          • jizby  

                            Dobře, až budu vědět víc, napíšu sem. Uraženost mi nepřipisuj. Možná jsem to měl napsat líp, ale smysl věty „Čekal jsem buď konstruktivní radu nebo nic.“ je informace o tom, co jsem čekal od diskuse a co ne. Uraženost v tom vidíš patrně proto, že máš z diskuzí dost negativních zkušeností.

                            0 0
      • mr.antik  
        • naučit se čudlem točit za jízdy (to už je jedno přece jestli točíšna korunce nebo na řidítkách)
        • tři centimetry je sice znát, ale na pevňáku mnohem míň než na fulluale jen do extrémních (a dlouhých kopců), takže spíš bych si zkusilzvyknout
        • možná že se ti ve sjezdu zbytečně zanořuje, pak to je spíšo nastavení komprese než zdvihu (tu vidli neznám, jestli to vůbec jde) apak by stačilo zvolit nějakou pro rám optimální výšku.

        Takže za mě spíš si pohrát s nastavením – jak se ta vidle opravdu chová, kdy chodí na doraz, případně proč se na plný zdvih nedá do kopců atd…

        0 0
        • milan1  

          Systém ATA je takový, že lze nastavit správně na maximální zdvih a když se sníží, tak jde velice lehce na doraz.

          To je ale jiná kapitola ale když už tady padlo doporučení pro nastavení, tak snad jenom upozornění pro majitele.

          Předpokládám ale že to již poznal.

          0 0
          • mr.antik  

            To určitě, já reagoval třeba na to, že z kopce „je plný zdvih nezbytnost“ což mě říká, že problém asi bude jinde, třeba i v geometrii. Jestli by nebylo lepší tam nastavit třeba 120 (nebo kolik je optimální pro rám), točítko sundat a soustředit se na jiný věci.

            0 0
            • jizby  

              Ta „nezbytnost“ je samozřejmě myšlena tak, že když už ten zdvih vozím, tak by bylo nesmyslné to z kopce nevyužívat. K čemu by jinak byl?

              Jinak je mi též známo, že na ten rám se doporučuje zdvih do 100, ale otázku vhodnosti této vidle pro mě tady neřeším.

              0 0
              • mr.antik  

                Nechci o vhodnosti polemizovat, ale tyhle kroutící snižovací (resp. pro tebe zvyšovací) mechanismy jsou podle mě určený k tomu, abys to mohl snížit někde při hodinovém výjezdu a ještě více na fulla, který přitom výjezdu klesne zadek a má tendenci zvedat se na zadek.

                A proto je to udělaný tak jak je to udělaný.

                Jinak to využití zdvihu – jedna věc je zdvih a druhá věc je chování vidlice a vůbec to spolu nesouvisí. Já bych radši měl na XC pevňáku funkční vidlici s pevným zdvihem a třeba nastavením komprese (jako Reba, RVL apod.)

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ono hlavně pokud někdo opravdu snižování chce více používat, tak si musí pořídit vidlici, kde je to použitelné (Talas, Epicon TAD).

                  A souhlas, že je to potřeba především na fullech k vyrovnání navýšení sagu na tlumiči + snížení sagu na vidlici ve výjezdu.

                  Jsem velkým zastáncem snižování zdvihu a na Stereu ho používám opravdu hodně (a to i na Plzeňsku, i když tady samozřejmě o něco méně než v horách).

                  Ale na HT a nízkozdvihovém fullu už to není tak potřebné. Teď co jsem přestavěl jedno kolo na 100mm zdvihu (rám AMS Pro), tak jsem tam dal 120mm u-turn Rebu (vozím standardně na 120mm především kvůli geometrii), abych případně na akce v horách pro dlouhé výjezdy aspoň nějaké snižování zdvihu měl. A na Plzeňsku ho nepoužívám vůbec, vystačím si s propedalem, který ve výjezdu mírně omezí sag, takže ve výjezdu stačí na kompenzaci nárůstu sagu na tlumiči pro ten nízký zdvih + snížení sagu na vidlici.

                  Na hodinové a delší stoupání v horách ho ale někdy použiju.

                  Navíc ale u-turn je pořád použitelnější než ATA. A to nejen, že je to přeci jen o trošku rychlejší i když také pořád jen kroutítko (myslím 3 otočky na změnu o 30mm u Reby), ale hlavně se chová ta vidlice rozumně pro každý nastavený zdvih.

                  A na jeho otázku, k čemu by ATA systém byl? Na to je snadná odpověď, stručně řečno k h…u.

                  0 0
                  • jizby  

                    V podstatě se vším souhlas. Moje potřeba měnit zdvih vyplynula z toho, že do kopce mě při šlapání před sebe bolí v kříži a i ty 3 cm mi pomůžou citelně. Je to moje idividuální záležitost a to mohu být rád, že se zádama zatím nemám horší problémy. Nechci nijak vydávat svoje nároky za normu, je jasné že zdravý mladší člověk je s potřebami jinde. Takže to na vysvětlenou, proč to chci i když nemám fulla.

                    Že jiné vidle by mi v tomto vyhověly více, o tom žádná, z ATA nejsem nijak nadšen, ale tohle jsem při nákupu neviděl dopředu a měnit to zatím nechci.

                    0 0
          • jizby  

            Přesně tak, ve sníženém stavu se zanořuje snadněji a to ji ještě foukám spíš víc natvrdo.

            0 0
    • Honza321  

      chlapi, a kdo je to milan1 ?

      „Máš pravdu, za radu, která je dle mého názoru dobrá, mě klidně vynadej.“

      „To není od tebe moc přátelské oslovení a reakce za rozumnou radu.“

      „Dělej si co uznáš za vhodné ale nereaguj nevhodně, když ti někdo poradí jinak, než ty si představuješ.“

      „Když ti dávám radu, mám jí vždy podloženou a když je čas dozvíš se i z čeho vycházím. Vysvětlovat a objasňovat do posledních detailů je ovšem jen ztráta času. Ber, nebo neber, tvoje věc ale není to rozhodně důvod k uražená reakci.

      Když chceš jít toto cestou sám, jdi, nikdo ti nebrání a varování jsi dostal.

      V akademických debatách nemá cenu trávit čas.“

      0 0
      • DaSnail  

        milan1 ladí odpružené vidlice a dosť do tej problematiky vidí.

        viac- google.

        0 0
      • Sobi  

        Když milan řekne, že to nejde tak věřím tomu že to nejde. Když řekne že uvnitř je žluté kolečko, tak tam to žluté kolečko prostě je…

        Neznám nikoho krom milana a mloka koho bych se mohl zeptat na vidlice a pružení a mohl mu věřit…

        0 0
    • abro666  

      ahoj, ja mam na prodej Talase RLC 2009

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.