Vypadlý pístek z kotoučovky - co vše to znamená ? (Formula Oro K24)

35 nepřečtených
  • ropman

    čaute, jsem debil a tak všelijak podobně, protože jsem při čištění předního třmenu moc vytlačil pístky a levý vyskočil. Mám pocit že to asi nasálo vzduch, ale protože vůbec nevím jak to tam funguje a než najdu, stáhnu, prostuduju manuály (bydlím jinde než je mám uložené) a zjistím, že zítra už prostě nevyjedu, obracím se na vědoucí B-F, třeba dojdu k cíli rychleji.

    V této chvíli má páka delší chod, ale hlavně pístky se nějak moc nechtějí vracet. Hádám že je zavzdušněná, nebo jsem to pos..l ještě víc ?

    Mám pár otázek a pokud víte prosím pomozte mi:

    1. Když už byl ten pístek venku, můžu tomu víc ublížit když ho znovu vytáhnu abych ho třeba očistil, zkontroloval, zkontroloval těsnění ve třmenu, … co ještě by se dalo za této situace udělat ?
    2. Nemůže mě vytéct brzdová kapalina když pístek vytáhnu (nevytekla ani poprvé tak nejspíš ne, ale vím já  ?) Co na ten pístek vlastně tlačí ? Přímo kapalina to asi nebude.
    3. dá se tato brzda odvzdušnit bez speciálního nářadí ? (vím že jsou tu o tom asi diskuze ale fakt m bude dost dlouho trvat než to všechno pročtu a pochopím :-(
    4. pístky cpu většinou zpět normálním šroubovákem, tak mě napadá jestli je nemůžu nějak nevhodně poškodit ? Předpoklládám, že po obvodě jej těsní nějaký těsnění, tak ho tam asi raději moc nepoškrábat ?
    5. jak se vyvarovat toho, aby mi unikla kapalina ? Samozřejmě v zásobě žádnou nemám.

    Když mě ještě něco napadne nebo na něco přijdu napíšu to sem.

    0 0
    • ropman  

      díky za podporu, gazman a SoDa zatím hlasovali že to zvládnu i bez nářadí, zkusili byste mi nějak ve zkratce napsat jak na to ? Šlo by to nějak tak, že povolím odvzdušňovací šroub a třeba krátkým zmáčknutím páky vytlačím vzduch,, že už skoro poteče kapalina a pak tam vrazím zpět ten šroubek ? nebo to tak nepůjde ?

      0 0
    • Gad  

      Samozřejmě, že na váleček tlačí přímo kapalina. Pokud ti úplně vypadl, tak ti trochu kapaliny vytéct muselo a teď to máš zavzdušněný. Ohledně odvzdušnění ti neporadim, tyhle brzdy neznám. Jo a pokud ti ten váleček vypadl do nějakýho bordelu a hned jsi ho tam bez očištění nacpal zpět, tak bych ho opravdu raději znovu vytlačil a očistil. Jinak poškrábat váleček z vnějšího obvodu bych ti fakt nedoporučoval. Chce to nějakej hodně širokej šroubovák nebo plochej klíč strčit mezi válečky a roztáhnout je.

      0 0
      • ropman  

        nevypadl úplně, jen šel v jednom místě až „za hranu“. Takže když bych ten pístek úplně vytáhl tak poteče kapalina ven, nebo ji tam ještě něco drží ?

        0 0
        • Gad  

          Za hranu??????   Nic by jí tam už nedrželo. Neděláš si náhodou srandu??

          0 0
          • ropman  

            on se tam nakřivo vzpříčil, takže ještě nevypadl, ale jedna strana už opustila těsnění. Ohledně té diskuze k odvzdušnění – tu jsem našel, ale tam je to jen pomocí originální soupravy, zajímalo mě, jestli by to nějakým fíglem nešlo i jinak.

            0 0
            • Gad  

              Většinou to jde pomocí hadiček a třeba stříkačky, ale už se to dělá blbě v jednom. Ale konkrétně tyhle brzdy fakt nevim.

              0 0
    • Gad  

      Trochu snahy, tady o tom je threat . Ale nečetl jsem ho, prostuduj si to sám.

      0 0
    • Kiri83  

      skús si kuknúť aj naše fórum, chalani sú šikovní… (možno to bude od teba chcieť zaregistrovať sa)

      http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?…

      0 0
    • ropman  

      všem díky :-) Povedlo se to nad očekávání jednoduše, prostě jsem jen po delším odhodlávání se povolil opatrně odvzdušňovací šroubek na páce (bastlil jsem to malým šroubováčkem, páč tam mají hvězdicovej imbus), ten vzduch nechal probublat ven a zas utáhl. Páka už není měkká, zkusil jsem stejně i zadní brzdu, ale tam se to chovalo trochu jinak. I když jsem s povoleným šroubkem zmáčknul páku, tak z ní nic neteklo. Předpokládám, že je tam míň kapaliny. Ale chodí to zatím dostatečně dobře, tak to nechám být. Možná by pomohlo roztáhnout pístky a zopakovat to, tím by byla hydraulika víc natlakovaná a vzduch by byl vytlačen.

      Každopádně příště zkusím být opatrnější :-)

      0 0
      • SantusVagus  

        Každopádně si kup ty hvězdicové imbusy – už to prodávají i Vietnamci, sadu za 30. Je to lepší než to prznit šroubovákem.

        0 0
        • jIrI___  

          Takovým torxem od ťamanů jsem se snažil povolit šroub na kotouči. 2 torxy jsem zničil – jeden se ukroutil a druhý úplně rozdrolil (při povolování šroubu!). Pak jsem koupil v řemeslnických potřebách nějaký Narex a šroubek se v pohodě povolil, ani se na torxu neomačkaly hrany. Takže od ťamanů nekupovat :-)

          0 0
          • SantusVagus  

            WD 40 znáš?

            0 0
            • jIrI___  

              Stačí kvalitní nářadí ;-)

              0 0
              • SantusVagus  

                Naprosto ideální situace je „kvalitním nářadím“ servat nějaký speciální šroub, který v lepší případě seženeš za cenu 10€ :))) To radši několik zničených torxů o Vietnamce.

                0 0
                • jIrI___  

                  V tomhle máš pravdu, jenže torx za nějaký spešl šroub zrovna nepovažuju :-)

                  0 0
                  • Gad  

                    Taky myslim, že ten šroub zae nebude takový dělo:-) A myslim, že větší pravděpodobnost je zničit ho vietcongem.

                     
                    0 0
                • kafac  

                  No to je teda zase blabol....... prave kdyz mas kvalitni naradi nic neznicis, smejdem jo…

                  0 0
                  • SantusVagus  

                    U tebe ani u jirího bych si kolo rozhodně servisovat nenechal. Na zatuhlej šroub ti rozhodně nepomůže rvát ho nářadím za každou cenu, byť by bylo sebekvalitnější. Čest práci, parto Hic.

                    0 0
                    • Kubiczech  

                      Budes se zrejme divit, ale asi ani oni by se do servisu tveho kola dvakrat nehnali, ze? (:

                      0 0
                      • SantusVagus  

                        člověka, který měl potíže se seřízením V brzd nebo hlavového složení (a ještě se s tím chlubí na netu) bych hnal i od obyčejné koloběžky. ;)

                        0 0
                        • kafac  

                          Já se zase podívám na řemeslníka co má za vercajk, a pokud používá vohudlaný šroubováky made in china tak od něj ruce pryč...... pokud máš špatnej vetcajk, strháš hrany u šroubů a pak to nepovolíš už ničím

                          IMHO jsem nikde nepsal že zatuhlej šroub budu rvát za každou cenu násilím, jen jsem psal že ho budu povolovat kvalitním nářadím, abych ho nedokurvil ;)

                          0 0
      • Gad  

        OK, pochybuju ale, že jsi tímhle způsobem dostal ven všechen vzduch, nechal bych si to raději někde odvzdušnit.

        0 0
        • ropman  

          je možný, že ne všechen (i když z té přední možná jo), ale chodí to tak, že mi to vyhovuje, nemám problém. Dokonce se mi i zdálo jak jsem jel nedávno v mrazech, že při bždění chod pák ještě ztvrdnul, podobně jak se to tu někde popisovalo myslím u Shiman. Ale jen tak přiměřeně.

          Akurát po něco přes 3tis km jsou ojetý vpředu 1× originální (cca 600 km) + 1× Fastop destičky, mi to tam zdá se jen hoří … Vzadu furt původní.

          0 0
          • ropman  

            ono na Formulích K24 se dá ta tvrdost ještě doladit otočným kroužkem na páce, takže na přední ho mám úplně povolenej a na zadní zas na max tvrdost (díky zavzdušnění chodí měkčeji). Časem s tím něco zkusím provést, zatím brzdím a to jsou desky už úplně sjetý, s novýma to zas bude předpokládám trochu lepší.

            0 0
            • Gad  

              Nevim, to jistě, ale taky se ti můžou kvůli tomzu vzduchu vracet míň destičky a zbytečně ti to bude škrtat.

              0 0
              • ropman  

                hmmm, to je možný … tak se to chovalo když se ta přední zavzdušnila. Ale já furt poslouchám co se z kola ozývá a kdyby to furt škrtalo nevydržel bych to :-) Jinak, nevím jestli je to ideální, když mi někdy destičky škrtaly a kotouč mezi nima nebyl optimálně vystředěnej, už mě přestalo byvit pořád hýbat s třmenem. takže prostě přidržím kotouč k destičce o kterou škrtá, zabrzdím, tím víc vyjede vzdálenější pístek a ten druhý ne, no a když to všechno pustím je vystředěno … už mi to takto často fungovalo

                0 0
              • ropman  

                tak po výměně destiček za nový je to nepoužitelný :-( Nevrací se pístky, už když je zatlačím zpátky, hned trochu povyjedou, takže bez pořádnýho odvzdušnění to nepůjde. Stalo se mi to, když jsem s kolem otočeným na řidítka při čištění zmáčknul brzdy. Sice jsem tu někdy četl že se to nemá, ale člověk se potřebuje sám poučit … Jen mě štve že nevím proč to tak je, k čemu přesně dojde že se to zavzdušní, když je to všechno zavřený.

                Ty kotoučovky mají (aspoň zatím u mě) neuvěřitelně drahej provoz – během 3 tisíc km sjetý dvoje destičky (á 300 Kč), přední kotouč je skoro na limitu (700 Kč ??), má kolem 1,7 mm, minimum je 1,65 mm. Teď zavzdušnění – buď pár stovek v servise, nebo pořídit odvzdušňovací sadu za (kdosi tu zmiňoval) asi 500,–

                S véčkama tolik problémů nebylo.

                0 0
                • wladeq  

                  Pokud to chapu spravne taks mel sundane kolo, tudiz kdyz si to zmackl, desky sly az k sobe (chybel mezi nimi kotouc), takze se pisty vysunuly moc a uchcal ti z toho olej…proto se to zavzdusni…v servise za to das par kil, ale pri trose zrucnosti a znalosti fyziky to zvladnes sam, a priste aspon budes vedet jak na to…jinak dat 3 kila za 3k km mi neprijde az tak tragicke..ale jinak, kdo brzdi nevyhrava :)

                  0 0
                  • ropman  

                    úplně první zavzdušnění proběhlo při čištění, když bylo kolo vzhůru nohama a zmáčkl jsem brzdu. Ne, pístky nešly až k sobě ani nevypadly. Včera jsem rozebral páku (ORO k24 2008), když už jsem zkur..l ten odvzdušňovací šroubek a stejně je to zavzdušněný, řekl jsem si co už …

                    Problém mačkání páky při otočeným kole bude asi ten, že v expanzce v páce může být trochu vzduchu, kterej tam jinak nemusí až tak dalece vadit, protože mezi pumpou (nebo pístkem) v páce co tlačí kapalinu do hadičky je standardně kapalina vždy a případný vzduch si bublá někde výš v expanzce (při normální poloze kola). Ale když se kolo otočí vzhůru nohama (kolama :-), kapalina steče do expanzky a vzduch stoupne k ús­tí hadičky do páky k nějakýmu tomu pístku. Zmáčknutím pak do hadičky netlačíš kapalinu ale vzduch.

                    Tohle brzda ještě rozchodila, sice změkla, ale dalo se s tím jezdit, navíc K24 mají nastavení chodu páky, tak jsem přivrdil a bylo to.

                    Nerozchodil jsem (nebo u sjetých desek ještě jo, ale nový už to nebere) když se moc vysunul ten pístek. Dostal se pod něj asi vzduch, kapalina neutekla, ale s novýma destičkama se to dostatečně nevrátí. ten vzduch sníží podtlak působící na pístky a prostě je nepřitáhne.

                    Včera celej den jsem laboroval s pokusama dostat odtam vzduch zdola i shora pomocí malé stříkačky, ale došel k závěru, že bez toho správnýho způsobu – tzn. prohánět kapalinu mezi 2ma velkýma stříkačkama (třmen/pá­ka)  tam a zpět a tím v nich vzduch zachytit to nepůjde. Ještě než koupím orig. sadu možná udělám poslední pokus, že jen na velký stříkačky narazím kousek bužírky na ventilky (nebo něco podobnýho), koupím DOT4 (0,5l za 70Kč jsem ani nečekal) a ve dvou lidech to zkusím jen navlict na konce stříkaček, vrazit do závitu po šroubech, čímž by se to mohlo dostatečně utěsnit a udělat podle normálního návodu. Když bude tlak moc velkej a nepůjde to, bude to chcát šude kolem a pod., tak nezbude než vzít sadu.

                    A k těm nákladům – právě že 300 kaček za 3tis km by bylo úplně v pohodě, ale já počítal dvoje destičky + obržděnej přední kotouč + náklady na odvzdušnění – buď servis nebo sada (i když vlastní blbostí).

                    Je mi jasný, že kdybych to někam strčil na servis ušetřil jsem si nervy i čas a pohl jsem si radši prací které rozumím ty prachy vydělat a zaplatit odborníkům :-) ale v tomto jsem hroznej, chci vědět jak věci fungují a dokázat si co je v mých silách spravit a seřídit sám. Problém vznikne když nemám správný nástroje a nezarazím se včas a bastlím to jak čuně  … :-)

                    0 0
    • ropman  

      :-( odvzdušňovací šroubek má strženej šlic, dostal zabrat poprvé tím obyč šroubováčkem a teď i kvalitní torx10 ho dorazil (po mnoha povolení a otažení).

      Nevíte jestli se ten odvzdušňovací šroubek dá sehnat, příp. nezbyl někomu po servisech nebo vyřazení starších Formulí ?

      Měl jsem se na to bastlení zvysoka vys..t a vrazit to do servisu, když jsem tak levej …

      0 0
    • ropman  

      podařilo se … . Zatím jen přední brzda, stačily 2 stříkačky a jeden kousek oranžové gumové hadičky asi 1 cm. Jo a ještě smeták, na jehož tyčku jsem připevnil páku ve svislé poloze.

      Vnitřní průměr hadičky akorát na rozšíření hrotu stříkačky, vnější průměr akorát do otvoru po odvzdušňovacím šroubku na páce.

      Ve třmeni stačilo hrot stříkačky opatrně přes o-kroužek zarazit do otvoru. Pak už jen obě stříkačky svisle a přepustit několikrát tam a zpět obsah. Pístky maximálně zasunuty.

      Po nasazení nových destiček Goldfren jsem myslel že je vše na pikaču a zas to nefunguje, páč se destičky nevracely, ale problém byl v nepřesných destičkách. Goldfren (aspoň tento pár) má totiž brzdné obložení o nějakého 0,5mm (možná míň) posunuto na nosné části směrem nahoru proti pružince. Tím nesedí přesně otvory v destičkách a pružince a kouslo se to. Přejel jsem horní hranu obložení jehlovým pilníčkem, pružinka si sedla níž a už to chodí pěkně volně, páka má chod jak za mlada, mezi novýma deskama a kotoučem je dost slušná mezera aby to neškrtalo.

      A ten šroubek zatím neřeším. Předtím jsem ho zbytečně moc utahoval, s představou jak strašný tlaky proti němu ta hydraulika rve. Postupně jsem přemýšlel na jakým principu to tam vlastně asi pracuje a stačí ho určitě jen zlehka dotáhnout. A to uspokojení že se po dvou víkendových odpoledních konečně zadařilo :-)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.