Zdravím, měl bych zájem si pořídit zaplétané kola s vysokými ráfky. Doporučili by jste mi něco? Sáhl bych spíše po levnějších verzích. Jaké jsou vůbec nejlevnější? Díky
Zdravím, měl bych zájem si pořídit zaplétané kola s vysokými ráfky. Doporučili by jste mi něco? Sáhl bych spíše po levnějších verzích. Jaké jsou vůbec nejlevnější? Díky
Vysoké ráfky, což jsou kola s profilem nad 5 cm, jsou dnes jen z karbonu. Takže levnější znamená cca 20 tisíc.
A jaký je to typ za těch 20k? A vyplatí se koupit z bazaru?
Za 20 je to jedno, ráfky dělá stejná továrna jen polepy jsou různé (token, tufo, pells, 4za, ursus).
Než bazar volil bych radši e-bay (easton EC90 aero) nebo zkusil koupit po sezoně ze zahraničí něco na oem zippech (ITM, AC, Ritchey, Williams)
Zneužiji dred a zeptám se: Může někdo z vlastních zkušeností poreferovat, v čem je výhoda vysokých ráfků proti klasickým co do jízdních vlastností. Tipl bych asi větší setrvačnost, ale to při váze carbonových vysokých ráfků, které jsou lehčí než kdejaké nízké hliníkové asi moc hrát roli nebude, nebo jo??
Už se to tu řešilo. Vyšší hmotnost není nikdy cílem, tedy i vysoké ráfky se dělají co nejlehčí a pokud jsou o něco těžší než nízké, tak je to jejich mínus.
Důvod je jediný, menší aerodynamický odpor, ve vysokých rychlostech dost výrazně nižší.
OK, díky!!
Ještě přidám vyšší tuhost díky kratším drátům a tvaru ráfku, což s sebou nese menší pohodlí.
Osobne jsem nikdy nemel vyssi rafky nez 40mm, ale slysel jsem od cloveka co ma lightweighty, ze je to pri silnejsim vetru podobne zakerny jako diskovy kolo. Zkratka, ze kdyz je vetrno, tak ma s prednim kolem problemy jak to s nim clouma.
Neni problém velký vítr (ten nevadí), ale jeho nárazy, takže výjezdy z lesa, z poza křoví atd. Kupodivu nevadí průjezdy auta.
vysoký ráfky jsou aerodynamičtější, tudíž líp se prosekávaj vzduchem, taky mají větší obvodovou rychlost a proto se hoděj na rovinatý úseky. Jejich nevýhodou je zejména použítí v horskejch etapách, kdy se tento ráfek ohýbá a kroutí a tře se o brzdící špalky. Jinak pokud nejsi závodník a máš celkem prachy, tak si kup mavic ksyrium sl
Clovece tyhle kraviny mas odkud?
dle zkušeností bejvalýho závodníka sparty a taky koukám na etapový závody. U dosti závodníků bylo u horskejch etap vidět roztažený brzdový čelisti. Málo kdy sem viděl u vrchařů vysokoprofil. ráfky (pantani, ulrich, armstrong, virenque, rasmussen, atd.)
A taky poslouchas Bakalare vid. Nemel bych odvahu soudit tak snadno jak ty.
Taky bych to takhle snadno nerozlišoval obzvlášť ne podle sledování televize a to sem vysoky karbony jezdil :O(
navíc nesoudim, ale pouze prezentuju svuj názor, v tom je rozdíl!
Rozhodne!
Ano otevřené „shimano“:¨http://grahamwatson.com/gw/imagedocs.nsf/images/04tourPro/$file/2.jpg brzdy bývají vidět, ale to bývá kompenzováno větším utažením lanka, kdy je vzdálenost špalků od ráfku stejná – jde o nedůvěru k brzdám ne kolům. Otevřených brzdových pák od campy jsem si nevšimnul.
dobře:-), pokavad někdo řiká že vysokoprofil. ráfky z karbonu jsou lehčí nebo váží stejně oproti nízkoprofilovejm hlíníkům – dobře, nepopírám, dnes je technologie celkem dosti daleko, to se týká setrvačnosti. Ale pak taky musí brát v úvahu aerodynamiku a s tim spojený ztráty při odtrhávání proudu podél profilu ráfku, to je asi větší důvod než zmiňovaná setrvačnost.
to jsou fotky z let 2003 a 2004, takže co se týče karbonu v cyklistice z pravěku.
samozřejmě, karbon jakož to hmotnostní úspora – souhlasim. Pak v těchto letech to mysleli hlavně přes aerodynamiku na 100%. Protože si myslim, že tohle to nebude složitej případ proudění, hlavně co se týká proudícího média a okrajovejch podmínek jako je teplota a rychlost a tlak.
navíc sem taky studoval hydromechaniku hlavně obor proudění
Jak napriklad souvisi vyska rafku s obvodovou rychlosti?
uznávám, bakalář toho napovídá celkem dost. Ale když vemeš že vysprofil. ráfek zastává větší hmotu po obvodě, logicky se to při jizdě do kopce ze sedle musí projevit. Jo a s tou obvodovou rychlostí, abych byl přesnej tak se to týká větší setrvačností, tam už se vliv hmoty vyskytuje.
Hmotu mozna tak objemem, ale nikoli hmotnosti. Zalezi ale samozrejme s cim srovnavas. „Vliv hmoty“ ach jo co to je za terminus technicus?
hmotou se v mechanice označuje vymezenej objem látky, sorry za nevysvětlení. řikáš hmotu možná tak objemem, nikoli hmotností? Hmotnost při setrvačnosti hraje dosti podstatnou rolik protože je obsažena ve vzorci D=mxa, D.. setrv. síla, m… hmotnost, a… zrychlení
treba tou hmotou bylo mysleno „temnou hmotu“ pripadne v minulosti vedci velmi popularni „éter“ :) :)
blbost, nejde zobecnovat, mas rafky 40–50mm s hmotnosti pod 300g…
Ty jsi studoval hydromechaniku, tzn. fyzikalní obor? Pane Bože.
proč pane bože?
Mňo, třeba mi na mysli okamžitě vytanula Bernoulliho rovnice. Ne ten vzorec, protože něco tak šíleného se snad ani pochopit nedá, takže jen její název. I to však stačí, aby si při představě, že něco takového je někdo schopen dobrovolně studovat, řekl: „Pane Bože!“ :-D
mluvíš dle zkušeností s jakými koly?
mluvim všeobecně. Ale záleží na výrobcích a jejich technologií a použitým matrošem jak se dovedou poprat se zákony fyziky
Vysoké ráfky mají vyšší obvodová rychlost. Ujišťuji Tě, že v určité vzdálenosti od středu kola při určité rychlosti je obvodová rychlost vždy stejná u jakéhokoliv kola. Pokud jsi myslel setrvačnost, tak čím dál je hmota od středu otáčení, tím větší setrvačnost, takže vyšší setrvačnost může mít klidně i nízký ráfek.
Dobře, to máš pravdu, že s rostoucím poloměrem roste setrv. síla, ale ted mluvíme o poloměru ráfku, kterej je konstatní, takže ted neni rozhodující poloměr, ale hmotnost, ok?
Nechces se trebas zapsat znovu na zaklady fyziky?
Už to tu víceméně zaznělo, jenom to shrnu. Vysoké ráfky se používají v horských etapách proto, že zpravidla mají nižší moment setrvačnosti (tohle klíčové slovo tu ještě nepadlo). V horách jsou běžné neustálé nástupy, zrychlení do zatáček apod., mnohem významnější než aerodynamika je energie nutná pro změnu rychlosti. Rotační hmotnost je zhruba dvakrát důležitější než normální setrvačná (přesně to platí na obvodu kola, dále rot. energie (~ hmotnosti) klesá jako 1/r2), takže tady se dá uspořit pár drahocenných wattů.
přečti si po sobě cos napsal a oprav to – takhle to nema hlavu ani patu
Jen se překlepnul v tom, že tam mělo být nižší ráfky na počátku té druhé věty. Jinak se vším souhlas, co tam napsal.
Přidám svoji trochu do mlejna vysoky carbec rafky mi přijdou děsně nepraktický měl sem Ritchey WCS a oba sem rozstřelil během měsíce jinak pokud sou ve 100% stavu jede se s nima nádherně… naky foto ráfků mám v profilu u kola…
Sakra, to mi ani neříkej… To je to proti normálním hliníkovým tak křehké??
U zadního se mi zbortila stěna po zasmykování to beru jako moji blbost ale přední ráfek mi prasknul po vymetení díry :O( takže na naše silnice bych to určo nedoporučoval :O( i když věřim že jiní výrobci maj vyšší kvalitu možná bych zkusil mavic cosmic carbon…
o zippech se na zahraničních fórech píše, že patří mezi křehčí. Cosmic carbon (pokud nemyslíš ultimate nebo pro) nejsou vysoké ráfky, ale normální nízké ráfky s kapotáží.
Tak co jinýho vybrat pokud jde o vysoké ráfky aby na našich silnicích vydrželi ?
Já teď zkouším eastony (vlastní výroba ráfků), tak uvidíme.
Chci zkusit vysoké Dura-Acy. V ruce jsem je ale neměl a pochybuji, že by se na BF našel někdo, kdo má s nimi zkušenosti…
jj taky bych rád ještě náký kola otestoval ale nakonec se asi na všechno vykašlu a koupím si naky obyčejný maviky ala ksyriia pokud to sou držáky jak moje aksia neni co řešit…
Já se právě bojím, abych je někde nerozdrbal. Zajímalo by mě srovnání třeba s hliníkovými Dura-Acy – ty jsem jezdil a kupodivu držely dobře. Pár děr jsem s nima vymetl a v pohodě…
Jj já momentálně sem z carbecu na ráfkách dost otráven uvidíme co se mi ještě dostane do ruky a optám se ti na ty dury třeba se mi je podaří někde vyšašit jinak WCS sem reklamoval a budou new tak třeba vydrží dýl :O)
Díky!! Pokud by se ti podařilo sehnat nějaké info, tak to by bylo super. Já jsem narazil na nějaké informace na zahraničním fóru, ale tam zřejmě neměli potřebu řešit nějaké díry v silnici a to, co ty ráfky vydrží. Jinak je vynášeli do nebe… Pro Shimano ty ráfky jistě bude někdo dělat. Jde jen o to kdo to dělá…
Uvidíme nic neslibuju ale pokusim se mám kamaráda co jezdí dury jen z hlavy nevim jaky optam se…
se nediv, všechno co je hodně tuhý a tvrdý, je taky hodně křehký :-)
Napriklad nakova. Kolajnice su taktiez ziarivym prikladom tychto novych (vysokoobvodovorychlostnych) teorii.
:-D
Zlaté motexy, viď?;o)
čoveče poslední dva měsíce se mi taky serou :O( naštěstí už brzo budou nový kola…
Díky všem za kvalitní příspěvky.. Díval jsem se na TOKENY viz. tady: [url]http://www.kupkolo.cz/produkty/Zapletena-kola55/Karbonova-kola-Token-MONO-Q-T50_2369.html[/url]
Sice jsem prý slyšel, že problémem bude jejich váha. A budou nějak slušně se držet na silnici? Myslím to takhle: Vletím do nějaké „drobné“ díry a mám z nich harmoniku. Mám Shimano 9 kolečko, bude to kompatibilní? Díky.
Shimano 9 – ano.
Jestli přežijí díru – pokud díru přežijí galusky, tak kola také. Pokud v první díře prorazíš galusku, tak druhou přežít nemusí.
Jestli přežijí díru – pokud díru přežijí galusky, tak kola také. z vlastní zkušenpsti ti řeknu že tohle neni pravda…
tiez som raz na megajame pokrivil raf a gume sa nestalo nic
Nefoukas moc maly tlaky?
bylo tam 8–10barů a stejnak to koupil ráfek
8 nebo 10 to je rozdil ;-) Ocividne jsi prehlidl neco velikeho. Karbon a nebo dural, oboji by to asi odneslo.
bohužel naše silnice nejsou zrovna optimální a občas se člověk tomu aby koupil nakou tu díru nevyhne :O( u mě to bohužel odnesli kola proto sem se taky zařek že na všechny tyhle drahý paskvili kašlu koupim si naky normalni kola opravdu neni moc dobrej pocit jet s prasklym ráfkem :O(