Ahoj. Koupil jsem nový gravel bike z dekáče. 132,4mm měřeno posuvkou přes 11 článků na nový řetěz asi moc neukazuje, že? Má cenu to nějak řešit s prodejcem? Už se vám to někomu stalo?
Ahoj. Koupil jsem nový gravel bike z dekáče. 132,4mm měřeno posuvkou přes 11 článků na nový řetěz asi moc neukazuje, že? Má cenu to nějak řešit s prodejcem? Už se vám to někomu stalo?
Je tam KMC x11. Najel jsem na něm cca 20 km, ale zdálo se mě že se nechová jak by měl tak jsem ho přeměřil a ejhle. Už jsem jim o tom napsal, ale těžko budu něco dokazovat.
To oni delaji, to je znama vec, davaji na kola jete retezy, co jim zustanou v servisu. Trochu se to vypere, namaze a vypada jak novy. Holt nejak se k tem cenam museji dopracovat.
Ja vím, že je to asi blbost aby mi tam dali nějaký jetý. Proto jsem se tady zeptal na zkušenosti ostatních. A uznávám že u různých výrobců mohou být různé tolerance.
Nějaký důkaz pro tohle odvážné tvrzení ?
Méření šuplerou je nesmysl.
Tak to si rozhodně nemyslím.
Stejně jako většina měrek to nedokáže odlišit vůli a opotřebení rolniček od vůle a opotřebení v čepech. Navíc je to dost ovtížné změřit přesně, břity šuplery velmi snadno sklouzávají na kraj rolničky do škvíry mezi článek. Navíc řetěz musí být zcela čistý, jinak to měříš i s mazivem nebo svinčikem, které to také ovlivní.
Jak teda doporučuješ měřit. Svyho času se tu doporučovalo drivko od nanuku (na vymezení vůle) se suplerou ????. Je teda lepší nejaka dobra merka?
Vyčištěný řetěz pověsit a změřit metrem. Jeden nový článek má rozteč mezi čepy půl palce = 12,7mm, ojetej na 0,5% prodloužení má 12,763mm Trojčlenkou přepočítat na celou délku řetězu.
To zní dobre, díky.
a já bych se na to mohl vy*srat, strčím měrku, když se blíží limitu, vyhodit
10 sekund a je to
A to je pak ta spousta případů, kdy někdo mění řetěz třeba i v polovině životnosti…
Udělat to samozřejmě můžeš, budeš mít jistotu, že měníš včas. Jen to může stát zbytečně 2× tolik…
já osobně tedy měřit umím, po těch letech aby ne…
jezdím výhradně 12sp xx1/x01 řetězy, sem tam při generálce kola je sundám a peru v ultrazvuku (jinak wapka pravidelně, mám je čisté), tak sleduju natažení průběžně a sedí to
ty xx1 vydrží dost i mě
Neříkám, že neumíš. Jen těch, co to neumí se pořád ukazuje spousta. Pokud se nejezdí dokola už dlouho pořád stejný typ řetězu, tak je to hned udělat špatný odhad. Níže píšu, že jsem teď také u prvního Shimano 12s odhadnul blbě dle měření šuplérou a sundal zbytečně při 0,3% opotřebení. A tu přesnou hodnotu pro výměnu při měření bez vymezení vůle pro daný řetěz pořád ještě neznám.
Pokud si uděláš párkrát kontrolu nějakou správnou metodou typu zavěšení řetězů, tak pak je to v pohodě.
To je asi nejlepší, protože tohle snad už nikdo pokazit nemůže a navíc je to při měření celé délky slušně přesná metoda.
Pro orientační měření bez sundání bych pak doporučil palcové kovové měřítko přiložené z boku řetěu a změřit na co nejvíce článkách to umožní dané kolo (dle délky zadní stavby a vhodně přehozeného převodu).
Šupléra/měrka je pak na orientační přeměření bez sundání dobrá hlavně při použití metody, kdy znám hodnotu pro daný řetěz, kdy je na výměnu (a tu hodnotu jsem získal nejlépe z metody zavěšení celého řetězu) bez vymezení vůle. Tam je nejmenší prostor pro chybu (i když pořád zůstává problém síly jakou se to tam narve).
Tu hodnotu je ale potřeba opravdu znát, protože klidně může být pro některé řetězy i třeba 133–133,1mm.
Já jsem naposledy pro Shimano 12s řetěz tu hodnotu nevěděl. Změřil jsem šuplérou bez vymezení vůle. Odhadoval jsem, že už by to mohlo být na výměnu, tak jsem raději řetěz sundal a změřil zavěšením vs nový. A ono prd, ukázalo se, že byl jen na 0,3% protažení a tedy ještě zdaleka ne na výměnu.
Kdybych to měřil špatnou měrkou (která nevymezuje vůli), tak ta by ukázala výměnu ještě o něco dříve (tedy zhruba někde v polovině životnosti řetězu).
Jasně že to není absolutně přesné měření, ale na hrubý odhad opotřebení řetězu to bohatě stačí. Rolničky které ovlivní výslednou hodnotu jsou pouze dvě a tam úbytek materiálu nebude nijak marginální. Řetěz se musí měřit v tahu, tím pádem dojde k stlačení a minimalizaci všech částic nečistot v článcích a těch pár setin co tam zůstane může zase eliminovat opotřebení těch dvou rolniček. A co se týká obtížnosti měření šuplerou tak o tom by se dalo polemizovat. To už záleží jak je kdo šikovný a umí pracovat s posuvkou. Zde uznávám že to pro někoho může být problém.
Měření řetězu se tu řeší snad každý měsíc a přesto se vždy znovu najde někdo, kdo s tím má problém, dělá to blbě a ještě se to snaží obhájit, že je to dobře…
Na hrubý odhad to stačí, pokud před měřením vymezíš vůli rolny, kterou odlačuješ na druhou stranu než všechny ostatní a přidáváš tak k naměřené hodnotě nesmyslně navíc i klidně 0,3mm…
K tomu tu již mnohokrát probíraná problematická opakovatelnost měření měrkou/šuplérou (i když vymezíš vůli té jedné rolny) daná tím, jak moc to tam rveš silou (klidně rozdíl dalších 0,2–0,3mm).
Není třeba se té hodnotě nijak divit. Podle mé zkušenosti nové řetězy Sram NX mívají při popsané metodě měření 132,3 – 132,4 mm.
Ok. Díky.
Klině může být i více kolem 132,5mm, když se to měří blbě bez vymezení vůle. Celé je to o tom, jakou mají rolny vůli u daného řetězu a že se to u různých řetězů liší opravdu hodně.
A přitom jsou samozřejmě všechny ty řetězy dlouhé stejně a dodržují předepsanou rozteč čepů.
Když už to takhle někdo změří bez vymezení vůle a naměří větší hodnotu, tak to znamená velkou vůli rolen. A to také znamená, že když se to bude v průběhu používání řetězu měřit pořád stejně blbě (bez vymezení vůle), tak na výměnu bude řetěz zase na o to větší hodnotě a klidně to může být přes 133mm.