XC/marathon/lehký trail bike-čtyřčep nebo VP

54 nepřečtených
  • vlk

    Tak se dívám po nějakám univerzálnějším XC/marathon/lehký trail karbonovém lehčím 29 biku a překvapuje mě, že většina výrobců v této kategoriii nabízí jednočepy nebo nějakým způsobem přepákované jednočepy. Trek, Cannondale, Orbea, Canyon, už i poslední Epic není čtyřčep. Proč? Jaký je důvod. Chci aby to jelo pěkně za pedálem a zbytečně se to při šlapání nepohupovalo-čtyřčepy nebo virtual pointy se často šlapáním jakoby zamykali a přitom ve sjezdu přibržďování nemělo vliv na chod zadnístavby a přitom to bylo citlivé na sebemenší kamínek nebo kořen(full preferuji kvůli páteři ze zdravotních důvodů. na HT sjedu vše stejně jako na fullu) a přijde mi, že jednočep pohupování řeší nastavením tlumiče, brainy apod-což ale již přichází člověk o reakce na drobné kamínky na "mikropřekážky, ty malé nárazy a vibrace, které právě u takového typu fullů se přenášejí na páteř. U sjezdových kol je to vpoho, tam čtyřčep vklidu dnes ještě člověk najde. Co byste doporučili za univerzálnější lehké čtyřčepy nebo vp-nějakou dobu jsem kolo nekupoval a 29 ještě nemám, tak budu rád za každý názor a radu na konkrétní kolo. Děkuji

    0 0
    • Lachtis  

      V podstate si odpovidas sam.

      Ja bych taky houpacky nechtel a nechtel bych ani resit zamykani, proto mi vzdy sedely hlavne virtualy.

      Mrkni na Bmc fourstroke, ghost lector fs, intense sniper apodobne virtualy.

      Edit: a proc se delaji jednocepy? Je to jednoduche, je to lehci, je to uhlazenejsi… to ze to bez locku je horsi se uz neresi :-(

      0 2
    • MTBIKER doporučuje
    • saintjv  

      za me virtual vzdy mene citlivy nez viceprvkove reseni… potud moje zkusenosti.

      0 0
      • novas752  

        virtuál je taky víceprvkové řešení.

        1 0
      • Dazz  

        no to ne, mám zkušenost jen s Giantem, ale tam je virtual extra citlivý ;-)

        0 0
    • snas89  

      Myslim, ze na jednocep se preslo ve vetsim kvuli cene.

      Za me vp. Mam a uz bych na fulla asi nic jinyho nechtel. Funguje to skvele.

      0 0
    • novas752  

      Proč? Je to lehčí, tužší, jednodušší a lépe se na tom šlape s otevřeným tlumičem. Oproti virtuálům apod. je to samozřejmě tupější, méně citlivé, méně aktivní okolo sagu, ale tahle kategorie kol není dělaná primárně na pohodlí. Pár virtuálů se ale stále najde a kdo chce víc pohodlí může sáhnout po dc a trailových kolech, kde se tyhle řešení používají častěji než na xc strojích.

      Drobounké nerovnosti a vibrace dnes řeší spíše bezdušové pláště na širokém ráfku což umožňuje jezdit na výrazně nižších tlacích.

      0 0
      • MlokCZ  

        Bohužel u plášťů je pak problém pohodlí vs odolnost. Když jsou to těžší odolnější pláště, tak i na nižším tlaku to na ty drobné nerovnosti a vibrace není ono. To řeší pouze tenké podajné šlupky, ale ty zase nemají žádnou odolnost.

        0 0
        • Kaire  

          Nesouhlasím a dokonce bych řekl že je to naopak. Tuhý plášť můžeš nafoukat míň a bude tlumit aniž by se bortil.

          0 3
          • MlokCZ  

            Rozhodně není.

            Máš v praxi nějaké přímé srovnánín na limitně nízkých tlakách, které obě řešení dovolí? Já ano a to více různých případů a současně teď dlouhodobě ten problém menšího pohodlí na těžších pláštích s tužší kostrou řeším a řešení to žádné nemá při zachování odolnosti.

            Tuhá kostra může umožnit mírně nižší tlak, ale není to až takový rozdíl. Tady je mnohem důležitější dostatečně široký ráfek.

            Ten tuhý plášť ale právě ani nižší tlak nezachrání, stejně je méně pohodlný.

            Pro představu konkrétně:

            2,6" (reálně ale pouze 61–62mm šířka) supertrail Schwalbe nafoukané na 15psi přední, 18psi zadní. To je opravdu hodně nízký tlak a níže to fakt nejde, to bych byl už na ráfku (zejména vzadu) permanentně a už by se to žvejkalo i při kombinaci tužší kostra + široký ráfek. Takže jsem opravdu na limitu kam to jde s tlakem dolu co nejníž.

            A přesto to tak pohodlné není a ty drobné vibrace a drobné nerovnosti to dává o dost hůře než lehčí šlupkovitější podajnější pláště, které jsem vozil na o něco vyšším tlaku. A naopak u těch šlupka plášťů jsem ještě na úplném limitu snížení tlaku nebyl, tam jsem ještě mohl nepatrně snížit a rozdíl ještě zvětšit.

            A další případ pro XC pláště z dřívější doby, co jsem jezdil:

            • RK protection 2,25" ještě starší verze s protection ochranou po celém plášti, tužší kostra, foukáno na 16/20psi
            • oproti tomu stejně objemné RaR 2,25" ještě starší model se starší kostrou, kdy snake skin vrstva byla jen na boku, foukáno na 18/23psi, tedy o chlup vyšší tlak → pohodlí mnohem větší než ty RK

            Tu odolnost ale chci více, takže prostě pohodlí takové nebude. Ono to samozřejmě není až tak hrozné na fullu a vyniklo to zejména, když jsem mohl obě řešení pravidelně střídat na více svojich kolech.

            1 0
            • novas752  

              Hele tohle hrozně záleží na stylu jízdy a požadavcích jezdce. Ono totiž pohodlí je dost abstraktní pojem a při různých rychlostech a dynamice jízdy to na plášť klade úplně jiné požadavky.

              Co je pohodlné pro jednoho vůbec nemusí být pohodlné pro druhého, a to i ve stejné disciplíně mtb, natož napříč mezi spektrem od turistického xc po dh.

              Čim méně agresivní a dynamciká jízda, čim méně v náročném terénu a čim lehčí jezdec, tim je tenčí plášť pohodlnější protože ho ten dotyčný může vzit na fakt extra nízkých tlacích. Jenže naopak čim agresivnější a dynamičtější jízda v náročnějším terénu a čim těžší jezdec, tim více tohle platí úplně naopak.

              0 0
              • MlokCZ  

                Celé to bylo o těch drobných nerovnostech a vibracích (o tom jsem psal), které nemá šanci dát odrpužení. Tam to prostě tuhá kostra pláště nikdy dobře nedá. Dělal jsem nějaké i extrémní testy s plášti s hodně tuhou kostrou hlavně běhounu (další zvýšená odolnost) a tam to prostě ty drobné věci nedává ani totálně podfoukané (že by na tom už nešlo v terénu vůbec jezdit).

                Na ty drobné věci je jinak větíš problém tuhý běhoun, tuhé boky vadí méně. Tady zase hezdky ověřeno na nedávném srovnání.

                Zkoušel jsem chvilku Johny Watts a Johny Watts 365. Hmotnostě (při stejném rozměru) je to podobné jako NN supertrail, Wicked Will Supertrail, Rozk Razor supertrail.

                Rozdíl je v tom, že Johny Watts má navíc jednu ochranou vrstvu na běhounu a naopak chybí apex vrstva na spodní části boků. Tedy o trochu tužší běhoun a méně tuhé boky.

                Výsledkem (při stjeném objemu a tlaku, na stejném kole) bylo o dost menší pohodlí na ty drobnější nerovnosti u Johny Watts.

                Taky jsem je dal pryč, neuspokojil mě ani grip. Na daný vzorek jsem čekal lepší, problém byl nejspíš v tom, že mají přehnaně kulatý profil (na 30mm ráfku).

                To, že je pohodlí subjektivní pojem a každý to vnímá jinak je jasné, ale to to nijak neovlivní.

                0 2
              • TK75  

                no u me to je spis jak pise mlok…s control kostrou na zadnim to slo s ht pustit pres rockgarden sjezd a plnou parou.Ted s grid furt upoustim tlak, az jsem takrka bez tlaku a proste to nedovolí jet rychle dolekopcom, jak je to tvrdsi…a to okno, kdy to zacne funfovat versus kdy uz je to moc malo tlaku je tezky trefit.Ale je to teda jen specialitka u ht :⁠-⁠) control se obcas zvejknul, grid vic nakope nohy…drobne vibrace jsou ok u obou

                1 0
                • novas752  

                  No a to je přesně to o čem mluvim, Pro mě je zase Spešl Control casing nepoužitelně měkká žvejkačka – hrozně to závisí na rychlosti a stylu jízdy.

                  Když zůstanu u HT tak tam teď mám Maxxis Exo 2,4" Dissector/Rekon (aktuálně to používám většinou spíš jako xc), aby to bylo v terénu nějak použitelné (nežvýkalo, neklepal jsem o ráfky) tak to foukám na 1,5/1,8 baru a moc pohodlné to neni, ale jede to. Když jsem tam měl Conti Trail/Enduro 2,4" koncem minulého léta, mohl jsem i v ostřejších terénech (nebyl full) foukat jen 1,2 a 1,5 a i s mnohem tužšíma pláštěma (speciálně ten enduro casing je fakt houžev, drží tvar jak dráťák i když má kevlarovou patku) to ve výsledku bylo výrazně pohodlnější (akorát to vůbec nejede).

                  Na fullu jezdím posledních pár let cca to samé skoro stejným stylem a tam opět změna z Maxxis Exo na Maxxis DD nebo Conti enduro casingy přinesla možnost výrazně snížit tlak a je to fakt parádička, na tom kole mě konce končetin :-) neodrovnalo ani několik dní ježdění ve vyroletovaných bikeparcích (Val d' Isere, Pila…), s Exo pláštěma jsem po jednom dni na Klínovci skoro nesundal ruce z řídítek. :-)

                  0 0
                  • TK75  

                    ale jo..s tim gridem jdu tlakem niz a o dost, ale porad je to tvrdsi a je to znat prave nejvic kdyz to pustis

                    Na prednim je grid lepsi to ano, tam control plave, ale vzadu asi dam prednost controlu i za cenu ze pujde driv do haje, protoze i kdyz jsem mel tlak výš, nebylo to tak neprijemny …ted musim s gridem vzadu dokonce brzdit :⁠-⁠D:⁠-⁠D

                    0 0
                  • jonti  

                    Strašně záleží kde jezdíš. Problém se žvejkáním mám velký jen na skákacích a hodně flow trailech, tam se ty měkčí gumy musí hodně nafoukat i na 30mm ráfku a potom jsou nepohodlné jinde. Teoreticky by to řešily inserty, ale ty jsem zatím nezkoušel.

                    Na přírodních trailech nebo skalkách jsem rád za lepší tlumení a výrazně lepší grip měkčí kostry. Jde to kompenzovat extra měkkou směsí, ale potom to už vůbec nejede.

                    Aktuálně mám DHR 2,4 Exo a i to je už na delší výjezdy nesmyslně pomalý plášť. Ale drží krásně.

                    Se divím, že ti vyhovuje ta kombinace Dissector/Rekon, mě při kombinaci DHR/Rekon ten zadní Rekon docela omezoval ve sjezdech a byl pořád ve smyku. Ale zas to jelo líp než DHR/DHR.

                    0 0
                    • novas752  

                      No právě, proto píšu co píšu, pohodlný plášť je hrozně subjektivní pro jezdce a způsob použití.

                      Inserty se stabilitou lehčích casingů na rychlých bikeparkových flow trochu pomůžou, ale zázrak to neni – Exo 2,4" bez CC jsem musel na tyhle tratě foukat vzadu tak na 2,0 nebo i víc, CushCore umožnil tak 0,2 nižší, což je dobré ale furt dost. Ale hlavně lehký casing + insert jsou docela hrátky s ďáblem – trochu se rozvášníš, snadno to kuchneš a co pak s tim… Inserty jsou imho bez problémů použitelné až s těma fakt odolnýma pláštěma, kde je riziko většího proříznutí fakt hrozně malinké. Navíc dobrý insert něco váží a ty lehké (Tubolite apod.) jsou docela bídné.

                      Já se s tim do žádných velkých prasáren nepouštim, mám to na trail ht které v současnosti používám spíš jako xc/dc nebo na skákání a na ostřejší terény mám enduro. Když na podzim enduro nebylo tak jsem tam právě měl ty Conti Argotal Trail/Xynotal Enduro a to bylo úplně o něčem jinym, ale zase to fakt nejelo (i DHRII Exo je proti tomu rychlík :-) ).

                      0 0
                      • TK75  

                        tohle…to je presne to, kvuli cemu jsem daval na zadni grid, kvuli odolnosti…abych zjistil, ze na odolnost prdim, dulezitejsi je pro me ze s controlem tam muzu jet rychle a je to v pohode na ht

                        Jinak ma grid vic vyhod, ale tady mi to prijde horsi

                        2 0
                        • novas752  

                          Otázkou je jestli to neni málo, ono ty gridový pláště nejsou nic extra odolnýho, možná trošku víc než Maxxis Exo. Je to dost slušné na xc, ale na trailové ježdění mi to někde přijde dost málo – docela zajímavej je novej Purgatory Grid Trail (o dost odolnější než grid), škoda že se v tom nedělá i ten Ground Control, to bych na zadní kolo dal.

                          0 0
                        • raw 4  

                          Pořád dobrý… Pořád jedeš v Ráji jen HT. :-)

                          0 0
                        • nksh  

                          O kolik je pocitove pomalejsi Grid oproti Controlu? Ted mam vzadu na HT Renegade Control. A je to sice neskutecne rychla guma (a za 20E nekup to), ale po 100km lehciho trail jezdeni uz tam mam 2 knoty :D

                          0 0
    • Dazz  

      Přidám zajímavé typy

      https://www.ibiscycles.com/bikes/exie virtual.

      https://www.norco.com/…er-fs-1-100/ čtyřčep.

      1 0
    • MlokCZ  

      Nic obecně pro žádný systém neplatí, vždy záleží na konkrétním provedení. Třeba u horstlinku stačí posun horstlink čepu o pár mm a chování se významně změní. Zase znovu třeba zrovna horstlink může být pěkně houpavý a tahem řetězu se nezamykat ani trochu. U virtuálu velmi záleží na konkrétním provedení.

      Citlivost celku ovlivní více než zadní stavba tlumič a to jeho interní nastavení. Interní nastavení tlumiče, kdy otevřená poloha to kompresí už ne zrovna málo omezuje je často používané.

      Když se stavba hodně zamyká tahem řetězu, tak zase současně má většinou velký pedalkick. Navíc zamykání při šlapání není všespásné, protože zase při šlapání stejně snižuje citlivost.

      0 1
    • TJK  

      Ibis Exie

      0 0
    • Georrge  

      Ono totiz XC fully nejsou moc stavene na pohodli, proto jednocepy, proto ruzne druhy platforem v tlumicich.

      To co hledas by se dalo oznacit jako vysokozdvihove XC, coz je takova neoficialni kategorie lehkych pohodlnych kol, tedy lehly virtual full na vyssich zdvizich. Dobry zaklad bude nejake mene agresivni trail kolo, na ktere nahazis lehke veci a rychle gumy.

      Jo a na mikronerovnosti nejlepe funguji bezduse, nizky tlak a objemnejsi guma.

      0 0
    • kubad  

      Na to co chceš je to asi úplně fuk.

      0 2
    • jonti  

      Nemá smysl řešit teoretické vlastnosti systému, spíš bych řešil konkrétní kola.Třeba Scott Spark je zeropivot, teda skoro jednočep, a je krásně žehlivý. Podobně jako čtyřčep YT Izzo. A hodně citlivý je podle recenzí i Ghost Lector FS – virtuál.

      U virtuálu je docela problém udělat kolo dostatečně tuhé, musí mít hodně masivní čepy a vahadla – váha navíc.

      Další velmi povedené kolo podobné kategorie je Trek Top Fuel.

      Obecně fullům i jednodušší konstrukce zadní stavby hodně pomohl přechod na jednopřevodník – hlavní čep ve výšce převodníku dokáže docela dobře omezit houpání při šlapání v sedle i pedal kick.

      1 0
      • Kamul  

        Je to týden co jsem se tady ptal na výhody čtyřčepu ..mě zajímalo přímo Cube ams … konečně nějaký vysvětlení

        0 0
        • MlokCZ  

          Citlivost zadních staveb se hrozně těžko v reálu porovnává. I přesto (možná právě proto), že mám vyzkoušeno opravdu hodně fullu a některé s větším množstvím různých tlumičů, tak v mnoha případech stejně nemůžu přesně říct, jaká stavba byla zrovna citlivější.

          Pro relevantní srovnání dvou zadních staveb je totiž zcela nutná podmínka → srovnávat s úplně totožným tlumičem. Tzn. nejen typ tlumiče, ale hlavně i totožné interní nastavení. Jak to tlumič ovlivní hrozně moc, tak bez této podmínky srovnání neřekne vůbec nic.

          Pokud ti tu někdo napíše něco konkrétního o celku stavba + tlumič, tak to pak bude platit pouze v případě, že koupíš úplně ten totožný model (ročník a osazení), abys to měl s tím stejným tlumičem a nebudeš měnit jeho interní nastavení.

          Konkrétně Cubu AMS jsem jezdil větší množství. 2 různé modely různých ročníků jsem přímo sám vlastnstil dlouhodobě a k tomu ještě měl možnost projet i jiné ročníky/modely. A ty s svoje jsem vozil i s různým tlumičem s různým interním nastavením.

          A zase jen můžu napsat, že ohledně citlivosti největší vliv měl tlumič a až pak zadní stavba. A ta se dle ročníku/modelu lišila, takže vůbec nejde obecně ohodnotit.

          Nejel jsem ale na žádném AMS letošním nebo loňském, vše to byli o něco starší modely, takže to zase může aktuálně být úplně jinak.

          A pak je tu ještě ta jednoplacka, co správně zmínil jonti. Tím mohou výrobci ladit polohu čepů pro konkrétní převodník a lze tak lépe dosáhnout požadavoných vlastností. A zase při použití jiného než standardně osazovaného převodníku se to může chovat trochu jinak.

          0 1
      • BSA  

        jojo, opětovné rozšíření jednočepů připisuju jednopřevodníku

        0 0
    • J1RKA  

      asi zacina doba blaznivejch slev https://www.biker-boarder.de/…3059598.html

      jenom jse msito sem odlozil :D

      0 0
    • embi  

      Flexpivot nemusi byt nutne chovanim jednocep.

      0 0
    • ZdeNECK1  

      Moje doporučení, neřešit tolik teorii virtuálů, o to více u nizkozdvihových kol a nebát se vyzkoušet pár značek, a pár tlumičů jednočepů.. neházel bych to do jednoho pytle

      3 0
    • StuntJ  

      já jsem buď úplně blbej, nebo nerozumím problému a nově jezdím připakovaný jednočepem a jsem s tím nadmíru spokojený. Budu asi to kolo muset prodat a zkusit něco jiného, třeba budu překvapený. Připadá mě hravý žehlivý a svým projevem příjemný, ale asi tomu nerozumím a je to blbost no, budu muset více nastudovat teorie …

      BTW nebudou třeba u XC jednočepy hlavně z důvodu nízkého zdvihu ?

      1 0
      • JakeF  

        Problem je v tom slove “jezdim”… Holt moc jezdis a malo resis :))

        7 0
        • krabica  

          Přesně, z takovým přístupem ale na b-f nepochodí… :-)

          1 0
          • J1RKA  

            nj, ale od kolika hodin/rok, jeto moc :D

            0 0
            • Azmir  

              Ano.

              1 0
            • Dazz  

              obecně platí poučka … nejezdit, řešit, ježděním nic nevyřešíš

              2 0
              • J1RKA  

                no je fakt, ze zrovna resim, jestli koupit SNIPERA, nebo nechat neco postavit, nebo koupit Scalpela :D ale abych kvuli tomu prestal jezdit nakole :D

                0 0
                • JakeF  

                  Scalpela nekupuj, protože to se nedořešíš, jesti to je jednočep nebo čtyřčep… Ale kdybys na něm chtěl jezdit, tak na to je celkem fajn :))

                  1 0
                  • Tomcat  

                    :-D

                    0 0
                  • J1RKA  

                    vcera jsem ho mel pujdenyho carbon 2 v Lku, musim rict, zemi velikost sedela uplne presne, asi 2 hodky jsem nastavoval tlaky, a musim rict, zeto kolo jede skvele, pohupovani skoro zadny, jedinej problem vidim vtom, ze jezdime hodne s kolama autem, a sundavat predni kolo mi prijde dost blaznivy, takze mam brouka v hlave, chtel bych Hi-1 i pro pritelku, tak ted nevim, zase kupovat dalsi auto abych nemusel sundavat predni kolo… jsou to starosti :D

                    0 0
                    • JakeF  

                      S tou rychloupinaci brzdou to s trochou cviku celkem jde. Samozrejme je to horsi nez klasika, ale ne uz o tolik. Vycvaknes brzdu a imbusem povolis osu.

                      Houpani vidim spis opacne, na XC je to dost aktivni system a celkem jsem u nej rad za zamykani.

                      0 0
                      • J1RKA  

                        jj koukal jsem na nejaky videjko, ale zustane ten naboj, asi bude dobry ho udrzovat v cistote, jezdime za kazdyho pocasi, tak nevim, jak by ten mechanizmus fungoval < ty brzdy > co vyjizdka tak 2× rozborka, popravde jeto jedina komplikace, kterou resim, koupit nekoupit

                        0 0
                        • JakeF  

                          Zustane osa, stejne jako u klasicky 15mm osy, v tom moc rozdil neni. Akorat je napevno, tak ji nemuzes ztratit.

                          Hlavni nevyhoda je, ze dokud to neni utazeny, tak to kolo nedrzi, coz u klasicky vidle jo. Do vidle hodis predni kolo do patek a uz zvladne stat. U Lefty drzes prvni rukou Lefty, druhou rukou predni kolo a treti rukou utahujes. Zvladnes to i dvema, ale chce to trochu cviku a imbus pripravenej predem.

                          0 0
                          • J1RKA  

                            jasny, budu mit par rukou k dobru, ale jak to resis, kdyz to kolo je od bahna, prijde mito misto docela choulostivy

                            0 0
                            • JakeF  

                              Myslíš ten rychloupínací mechanismus třmenu brzdy? Zatím jsem s tím problém neměl. To by muselo bejt to kolo zasviněný tak, že bych ho určitě nechtěl cpát dovnitř do auta.

                              0 0
                              • J1RKA  

                                presne ten, chapu, ale mame auto, kterymu to moc nevadi, a hlavne tam mam < dam > plastovou vanu, nerikam, zejeto pokazdy, ale nekdy byla ocista jenom klackem :D, natom videu bylo hezky videt, jak je vsechno namazny vazelinou, prijdemi hrozne snadny se dotknout kotouce a i nasledne, zese nato za sucha nachyta prach < naboj >

                                0 0
                • filipes  

                  Resil bych primarn geometrii nez pofiderni „zehleni“ zadni stavby, treba ten Sniper mi prijde old-school (73 uhel sedlovky, kratky reach). „Zehleni“ se da do znacne miry resit tlumicem (tokeny, nastaveni, hustota oleje), se zastaralou geometrii toho moc neudelas.

                  0 0
                  • J1RKA  

                    ja jsem taky starej, tak nevim jestli se naucim novejm kouskum, muj nejvetsi problem je ten, ze vubec nerozumim geometrii, a tak musim na kolo sednout ale pak skoro hned vim

                    1 0
                    • Dazz  

                      Jj nejlepší je zkoušet, ale to u některých kousků nelze.

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.