Konečně sem si něco našetřil a chci svého axona už poslat do věčných lovišť :-D
Konečně sem si něco našetřil a chci svého axona už poslat do věčných lovišť :-D
Anketa: Pár mejch nápadů...
Co todle?
a je za 5 včetně tunigu v T-T
řekl bych.že tohle je ta poslední nevyřčená možnost :-)
No přesně tak…nevim jak sou na tom ty epicony funkčně ale prostě se mi nák nelíbí.
Netusis kolik by moh vazit ve 140mm verzi?
je to vzduchovka, takže tipujem, že hmotnosť bude rovnaká. možno trošku menšia (nebude tam spacer)… ;)
přesně tak +/- stejně je to jen o dorazech je to pořád stejná vidle, tadle je nastavená na 110mm – jde na pevný rám
me trosku mate, ze na strankach maj 100 a 120 spolecne a pak 140 zvlast, ale kdyz to rikas, tak to bude pravda.
tak jak to píšu to platilo loni, jak to je u 2009 nevím
todle na 100% řekne Milan
Epicon 2009 jde nastavit na 80,100,120 a 140mm zdvihu,nejsou tam spacery ale předvrtané dírky kde se pomocí tyčinky nastavuje zdvih.
Milan nastavi aj na 110mm
jedině že by použil spacer nebo navrtal dírku mezi zdvih 100 a 120mm
To uz neviem, ale teraz idem od neho zobrat a normalne sme sa bavili aj o 110mm – ked som sa ho ci zobrat 110 alebo 120…Tu je napr uzivatel so 110 :
No jo to je model 2007–8,tam byli spacery,model 2009 ma navrtané dírký po dvou centimetrech kde pomocí tyčinky nastavíš zdvih(takže buď Milan použije spacery nebo navrtá díru mezi zdvih 100–120mm.
Jinak pokuď vypustíš vzduch a dáš vidlici nadoraz tak asi 1cm zůstane .Takže když při zdvihu 100mm měříš vzdálenost od stíraků po uchycení nohou tak naměříš něco přes 110mm.
Včera mi od Milana přišel Epicon LOD 09 se 110 mm. zdvihem.Při objednávání ani zmínka o tom, že by to nešlo,nebo že by byl problém.
Vidlu sem nevypouštěl a neměřil, toť pravda.Ale nemám důvod nevěřit.
ta nahoře na fotce je taky 110 a při probírání vhodného zdvihu nebyl problém
Já jsem neříkal že to nejde,jenom jsem jí měl rozebranou a pokuď tam nepoužije spacery nebo nenavrtá díru tak to nejde.Jinak můžeš prosím tě změřit vzdálenost od těsnění spodních nohou po vrch kde jsou vnitřní nohy uchyceny-při zdvihu 110mm by to mělo být něco kolem 120mm.
Pro představu,rozměr vyznačený na obrázku by měl být při zdvihu 110mm velký 120mm.
zdvih 110 a naměřeno 12,5cm, ale bude to různé dle výše tlaku, čím vyšší tlak tím větší zdvih (víc stlačí negativní pružinu)
Jo tak to by pasovalo,já mám zdvih 100mm a výšku cca 113mm a tlak 80Psi.
já mám teď na zimu 87 a v létě 80psi
psal jsem ti mail
Poslal jsem Ti odpověď
zdvih 110 mm,naměřeno 120 mm.Ale nevim při jakém tlaku, teď to nemám možnost změřit.
na 140 jde nastavit ale jen Epicon TAD, ostatní (LOD,RLD) jdou jen 100 a 120, alespoň dle stránek Suntouru
Měl jsem to rozebrané,a jsou tam 4díry po 2cm,takže od 80mm do 140mm zdvihu
Jo a mám Epicon RLD model 2009
tu su videa na stranke k prerobeniu zdvihu modelu 09 aj 08 a 07
Hele ho, gramhonice.
A za to muzete vy:-)
todle mi nedělej, před 14dny mi došel RLV za necelejch 8kk. :) Mohlo mi zůstat na rám na zimáka. Váha bylo jedno z kriteriíí bo sem měl za to že epikon má 2kg.
no jo :-) loňský měl 2kg
A to ještě nevíš, že TAD verze(100–140mm) má jen o 95g navíc :)
no jo, ale ten už je za 7,5kk a tam už je to skoro šul-nul :)
7,5 jak to stojí 4,9 ne?
Aha myslíš od Milana, tak to je možné. Ale neupravená stojí 4,9. Takže pokud si ji člověk upraví sám, a že na Epiconu už tak není co upravovat. Snad hlavně to mazání na olejové.
rekl bych ze nejlepsi volba podle meho. Epicon uz aji celkem vypada, funkcne je to super a vaha je uz take velmi hezka. A za tu cenu :)
Počkej, to skutečně váží tak málo? Myslel jsem, že má 2 kg. Pro mě to byl hlavní argument, proč Rebu ano a Epicon ne.
Aha, už jsem si to přečetl. Tahle váha platí pro letošní verzi.
hele si mylsim ze jeslti ma axona tak epicon asi ne? teda pokud ten axon neni uz hooodne starej
no axon je 06…
Místo Axona jsem si pořídil Recona 351 a jsem spokojený :). Kdyby se ke mě nedostal Recon za moc pěknou cenu, měl bych Axona 08.
Jako takový skrytý přání by byla eště bílá…ale skloubit to s cenou a funkcí:-D to už je asi trochu problém…takovej bílej recon to by byl luxus
A bílej Epicon?
tod otázka…
Tak takhle vypadá bílej Epicon TAD. Omluva za kvalitu fotek, špatné osvětlení ve „skladišti“ v nějž se změnil za poslední rok můj pokoj.
PS: Ještě ten odkaz : http://www.bike-forum.cz/…l-15317.html
a nebo s espokojit s recon bez motion controlu za supr cenu tady http://www.kupkolo.cz/…ce_1283.html
stejnej je na kolokolo.cz za 4k…ale prijde ti 120mm bez lock outu vhodny na xc?
Pro mě teda ne, radši bych si připlatil za lock.
vozim 130mm bez locku na xc ;-)
záleží taky na rámu že jo:) a já mám rám na max. 100
Tak jednak já třeba nejezdím s žádným lockoutem ani na tlumiči ani na vidli. na vidli jsem jej chvíli měl a pak jsem to dal pryč-zbytečná váha navíc. I přítelkyně má také na kole Lock out jak na vidli tak na tlumiči a stejně to nikdy nepoužila. To že máš rám na 100mm přece nic neznamená. není problém si vidlu snížit nebo nechat snížit rovnou od prodejce.
V terénu je lock-out nanic a na silnici nepotřebuji-na silnici se to nehoupe. Také předpoklárám, že někdo kdo shání vidli V rámci Tory nebo Recona nemá vělké závodní ambice.
Také jsem si nedávno koupil Epicon TAD se 140mm maximálním zdvihem a rám mám na 120.Takže též ji nebudu jezdit na plný zdvih.A lock naopak nechci.Už tak je kolo těžší než bych chtěl.
Takže asi tak.
Kdyby k tomu davali Vysaci zamek tak je to samozrejme lepsi
Nj fakt, tam je ještě levnější.
Vozím 140 bez LO na XC. Pro mě pohoda. Nechrtím, nespurtuju.
koukám, že hlasování je v maximální možné míře objektivní :D:D
A co tora 318 u-turn? mate sní nakou zkusenost?
Osobně mám318 u-turn- má kamoš, je velice citlivá-průběh pružiny mě osobně dost vyhovuje, v rámci citlivosti a využití zdvihu na mé ježdění dobré. Ale má hlavní chybu -to je váha skoro 2400g. Což už je příliš. Přítelkyně má 318 solo air a ta má 2010g. Takže jestliže vůbec nějakou Toru tak solo air. Pokud chceš pružinu, tak raději Recona u-turn, který už váží méně než u-turnová Tora.Myslím, že nějaké Recony sundané z kola prodávali na kupkolo.cz.Nicméně, pokud máš k dispozici dílnu a jsi zručný, tak je ještě jedna možnost a to dost levná-upravit si Epicona-ceny jsou směšně nízké. A nebo si koupit o něco dražšího Epicona od Milana již upraveného.
ja se i bojim že ten recon 351 u turn bude na mě moc měkej pač vážim 90kilo…tak nevim
to je pravda. ja by som sa zariadil podľa výsledkov hlasovania a kúpil epicon od milana. určite tým nič nepokazíš, práve naopak…
me by jen zajimalo kolikrat se na tomhle foru vyskytuje spojení epicon od milana:-D?
pozri, pýtal si si radu, a aj si ju dostal. ak si myslíš, že je to smiešne, tak si nemusel zakladať thread a mal si si kúpiť vidlicu podľa vlastného výberu…
S tím doporučování upravit si Epicon doma bych hodně polemizoval. Kdo je zručný zvládne předělání mazání na olejové. Ale pouze s předělaným mazáním se citlivostí upravenému od Milana ani nepřiblíží (nedávno jsem měl možnost mít v ruce prvního Epicona s předělaným mazáním na olejové, který nebyl upravený od Milana – odtrh téměř 10kg; upravený od Milana má každý kus odtrh 5kg).
Ale máš možnost upravit Epicona a předvést jak je snadné dostat se na těch magických 5kg odtrhu. Tím neříkám, že to nikdo nedokážu, ale myslím, že málokdo z těch co by zvládly předělat mazání dokáže upravit ty další detaily vedoucí k minimálním odporům.
I na obou mojich Talasech dokázal Milan snížit pasivní odpory (tím myslím ještě mimo vyřešení zhoršení citlivosti kvůli kompresi) a přitom pasivní odpory Foxek v originále jsou velmi malé, včetně ideálně řešeného mazání olejem, takže by se zdálo, že není jak tohle zlepšit.
Tedy předělat si Epicona na mazání olejem si každý může, ale moc nemůže počítat s tím, že se dostane bez praxe se 100kami upravných vidlic a mnoha zkušenostmi s úpravami na odtrh 5kg jako má upravný Epicon od Milana. Ale samozřejmě takové řešení bude pořád lepší než neupravený Epicon a vyjde levně.
A samozřejmě nemluvě o tom, že málokomu se doma bude chtít už jen předělávat mazání ve vidlici. Já třeba vím, že v mojem okolí z cca 30 lidí co jezdí na kole by se do toho nepustil nikdo, tedy moc časté to nebude.
Ale tohle každý ví sám nejlépe do čeho je ve vidlici ochotný se pouštět.
Ten Epicon TAD co mi doma leží ve skříni má neupravený, nezajetý už teď odtrh na 7Kg, takže věřím, že z něho vytáhnu víc.Už to mazání dle zkušeností přidá hodně(zrovna takové použití oleje RedRum na mazání je nezkutečný rozdíl), no a co se tak asi dá ještě upravit
Pomineme vůle ve vidli, i když drobnější vůle občas na citlivosti mírně přidá.
Takže v rámci citlivosti-odtrhu:
Pak už jde jen o vzduchovou komoru a tedy progresivitu, což je otázka pro každého zvlášť co mu vyhovuje. Já osobně co nejvíc lineární průběh s tím, že nakonci potřebuji větší progresivitu pro skoky.-trochu protichůdné, ale dá se to tak také vyladit.
Tedy jde o zlineárnění nebo zvětšení progresivity-tedy zvětšení či zmenšení vzduchové komory. Pro progresivní konce se přidá případně na konec zdvihu kratší pružinka-většinou to ale není potřeba.
Jako když si to člověk tak vezme, tak vidle není žádné složité zařízení a fungují tam jednoduché principy, jen je toho trohu hodně. Já to řeším, tak, že rozdělám skoro do součástky a pak postupně skládám a zkouším, kde co drhne. Samotný průběh je běh na delší trať, často se mi stává, že své požadavky měním :).Ono fakt záleží na každém jak k tomu přistupuje. Já rád zkoumám jak věci fungují, a kamoši v okolí si s tím také často hrají.
ještě jsem neměl čas na epicona šáhnout,ale mě prostě připadá Epicon 2009 už standardně z továrny na dost slušné úrovni-Když si vezmu že nezajetá, neupravený s původním mazáním má odtrh na 7kg, tak to beru za velice slušné- každém případě je na tom hodně dobře oprot loňským modelům, co jsem měl možnost zkoušet.
Ale asi by to chtělo, aby napsali i ostatní uživatelé neupravených či vlastnoručně upravených Epiconů 2009 své zkušenosti(neboli, ti co měli možnost jej jezdit neupraven). Přecijen, mám tu vidli jen jednu a tak je možné, že jsem měl prostě štěstí na kus.
No vidíš, na Talasu nebylo děláno ani jedna z těch věcí, které jsi napsal, že by se daly zlepšit, přesto odtrh šel o trošku ještě dolu po úpravě.
Já třeba vím některé věci, které Milan ještě dělá i když nevím k nim třeba přesné detaily (a jsou to jednoduché věci, který při úpravě uděláš třeba taky, problém je v tom, že je uděláš trošku jinak v součtu těch detailů to udělá dost velký rozdíl na výsledku). Nejsou to třeba nijak složité operace, to máš pravdu, problém je ale v použití přesných detailu pro každou tu věc a jejich vhodná kombinace. A problém není v tom, že by některé z těch úprav byly nějaké složité tajemné operace, ale jde o tu ideální kombinaci všech detailů. A pokud nejsou zkušenosti, tak prostě není možné se v těchto detailech trefit. A jen tak vyzkoušet všechny možné kombinace, kterých budou desítky je zase extrémně časově náročné, to je vlastně kompletní získání těch potřebných zkušeností.
Už jenom takové věci jako negativní pružina, pokud je pružinová. Jak tohle chceš řešit, pokud někdo nemá zkušenosti z větším množství negativných pružin u různých vidlic a nemá větší množství negativních pružin na testování. Tedy je to na pohled jediný jednoduchý parametr a už ten bude problém doma vyřešit. A to samozřejmě opět je tu ovlivňování v kombinaci s dalšími parametry.
7kg určitě nebude mít každý kus Epicon (neupravený).
Reba je další dobrý příklad. Reby mívají odtrh průměrně kolem 10kg v originále (některé míň, některé víc). Všechny vyjmenované věci splňuje Reba už v originále a je mazaná olejem. Přesto ten odtrh 10kg. A přesto po úpravě u Milana se opět dostane na 5kg.
A to jsme ani nenakousli, že třeba já bych chtěl při úpravě Epiconu (ať už RLD, tak TAD) dodělat high speed expanzi…
mě ten druhý odstavec právě přijde docela „tajemný“ :-)
Co já vím některé ty věci, které Milan dělá, tak to nejsou žádné složité věci a jako samostatné úkony by je zvládnul kde kdo. Ale nevěděl by jaké použít třeba hodnoty a nedokázal by je ani bez rozsáhlého a časově náročného testování určit. A to testování je problém, protože se ty detaily navzájem ovlivňují a změnou jednoho třeba i na ideální hodnotu může klidně dojít ke zhoršení pokud se nezmění i ty další.
A tady jedna z věcí jsou hrátky s olejem od přesného složení po přesné dávkování. Tyhle detaily dělají na celkovém výsledku hrozně moc a pro každou vidlici jsou různé a i jsou dále ovlivňovány dalšími parametry.
O hraní si s negativkou když je pružinová tu také byla řeč. Samotný úkon ji vyměnit je také zcela jednoduchý, ale určit správnou už je problém.
Omlouvám se za hloupý dotaz, ale jak měříte odtrh?
A druhá věc vyplatí se koupit Epicona od Milana? nebo ho sehnat někde za slušnou cenu a nechat si ho předělat. Jinými slovy, víte tu někdo na kolik přijde předělání Epicona v T-T?
A co takhle se zeptat primo v test-tuningu? Neprijde ti to logictejsi se zeptat toho, kdo sam ty vidle dela a prodava a pak si to srovna s cenama jinde? O mereni odtrhu je tam myslim take informace.
Abych pravdu řekl, marně přemýšlím co teda bylo zbytečnější. Můj dotaz nebo tvoje reakce?
Berete to moc vážně. Vždyť je to diskuze na BF-taková pohodová kecačka. Ženský klábosí na pavlači(nic ve zlým), bikeři (a bikerky) zase psaně na bike-foru :)
abys neřekl :-)
nechat upravit Epicona koupeného jinde nejde – především z důvodu záruky.
a kolik přijde úprava se dá jednoduše odvodit z cen upravených vidlic na T-T ve srovnání s doporučenou maloobchodní cenou.
Já nechci rýpat ani vyvolávat flame, ale to „zaklínadlo“ se zárukou je imho blbost… příklad: když si koupím epicona někde na netu a pošlu ho Milanovi, je mi jasný, že o záruku přijdu, a že nemůžu čekat, že ji převezme Milan…to snad musí být každému jasné, že by si ji nechával upravit na vlastní riziko! Podle MÉHO VLASTNÍHO a oprávněného názoru není ta formulka se „zárukou“ ničím jiným, než jen maskováním rozdílu ceny mezi upraveným a neupraveným Epiconem.
Prosím nekamenujte mě, že jsem si dovolil říct vlastní názor. Práci p. Slance uznávám a nepochybuji o tom, že od něj upravené vidle jsou z hlediska funkce špičkové, ale napsat jsem to musel :-)
Tak to mi přijde jasný. Navíc pak má mimo ceny za úpravu i provizi za prodej vidlice.
Především má zajištěn odbyt většího množství vidlic, tedy dostane od dodavatele nižší cenu na ty vidlice-to je asi hlavní důvod. Takže je i možné, že by jinak u něj byla cena za úpravu vyšší než je teď rozdíl cen vidle v obchodě a od něj.
Přecijen, každý si stanovujeme cenu za nějakou práci a každý si ji většinou nastaví co nejvyšší vzhledem k tomu aby měl dostatek zákazníků, to je zcela normální. Problém, je že ne vždy je dobré odběrateli tuto cenu ukazovat a proto se skrývá do jiných položek, či se shání dodavatelé materiálu s lepšími cenami. Na stavbě to vidím denně, firma mi dá rozpočet ceny za materiál a za práci, ale cena je platná pouze pokud to vezmu i s materiálem-apod.
Těch důvodů je mnohem více než píše vlk. Jedním z nich je, že mnoho lidí nechápe, že Milan by nemohl přebírat záruku za původního prodejce a pak ji po něm požadují.
Já bych se s takovými zákazníky taky dohadovat nechtěl a když prodá už upravených vidlic dost, tak proč by si nestavil podmínky jaké má.
A pak je tu druhá věc a to, že se Milanovi nelíbí, že by úpravou zbavoval odpovědnosti za záruku původního prodejce. Tím pomáhá rozvíjet obchod těm původním prodejcům, protože ti nemusí řešit následně záruky u prodaných vidlic. A ty extra levné vidlice nejsou nakupovány standardní cestou přes české distributory a tedy reklamace si prodejce řeší na svoje náklady. Mně by se také nechtělo takto nepřímo podporovat prodej jiných.
Tím netvrdím, že jsem proti levnému prodeji vidlic, který si prodejce sežene třeba přímo v zahraničí a díky tomu nabídne levnou cenu. Ať to klidně dělá, ale ať také pak musí držet na ně záruku.
mi to rve usi. cena je nizka, samotne zbozi je levne. takze nikoliv levna cena ;-).
Njn, chybí editace. Příspěvek jsem před odesláním nepřečetl a po odeslání to vidím taky, že je to hodně divné.
A občas teď chodím na více jiných diskuzí, kde je na všech editace a nějak jsem si na ni zvyknul. Tedy automaticky odesílám a pak si to přečtu odeslané a případně opravím.
kamenovast tě nebudu – prostě je to tak jak si to Milan nastavil a basta. Muže se ti to líbit nebo nemusí nic s tím nenaděláš.
jestly je to formulka nebo není nebudu rozebírat proč bych měl tohle je prostě podmínka Milana a buď ji akceptuj nebo ne.
Samozřejmě existují určité mantinely kde se dá dohodnout, ale vždy je to na jednání mezi prodejcem a zákazníkem.
Já naprosto respektuju jeho podmínky :-) Ať si je nastaví jak chce… Já jen komentoval tvrzení, že jinde zakoupené vidle neupravuje kvůli „záruce“. Nic víc, nic míň :-) JestlY jsi v tom viděl něco jiného, díval ses špatně ;)
podle zákona musí poskytnout záruku na provedenou práci – a co řekneš na tohle?
To určitě musí :-) Ale kde není žalobce, není ani soudce… Ale jak jsi sám řekl, musí poskytnout záruku za práci, tudíž za něco, co je předmětem smlouvy o dílo, nikoliv záruku za vady věci jako předmětu smlouvy kupní. Tuto nepřebírá a ani přebírat nemůže. To, že pak majitel vidlice při případné vadě vidlice jako věci těžko bude u původního prodejce vidlici reklamovat, to už p. Slance nemusí zajímat… Můžeme tady dál rozvíjet teoretické právní debaty, ale nikam nás to neposune :-D
Než se začne citovat ustanovení zákona, tak jedno konstatování, tohle by chtělo trochu zkušeností a znalostí problému.
Laik nerozliší, co je a co není způsobeno původním materiálem a co úpravou. Stačí jeden jediný problém a o následné tahanice nebude jistě nikdo stát. Výsledek je ale vždy jednoznačný. Původní prodejce je z obliga, on neprodával vidlici k úpravě a právě tou úpravou se vyzuje z jakékoliv zodpovědnosti.
Jeden skoro úsměvný případ. Zákazník, který koupil vidlici jinde a nechal u mě upravit mě následně reklamoval, že je na vidlici ohlý sloupek. Veselé takovéto příhody ale opravdu nejsou.
A jaký je rozdíl mezi Rebou a Epiconem. Co jsem slyšel, tak Reby lidem upravuješ i když je koupí jinde. A když teda má někdo Epicona starého přes 2 roky, tak pak mu ho oservisuješ a vytuníš?
Jen mne to zajímá, abych věděl, co mám známým říkat, když se mne na to budou ptát.
Reby nemám sám v nabídce, na mých stránkách je to jasně napsané. RS v nabídce Servis je Suntour tam není.
Vše může trvat jenom potud, pokud bude existovat důvěra a jistá rovnováha. Musím říct, že i v případě té Reby už jsem narazil na podobné problémy.
Budou se stranky aktualizovat? Ptam se kuli nabídkám modelu 09?
Nemám zatím dostatečné zásoby vidlic. ceny jsou plus 200,– proti modelu 2008 a dostupnost zatím trochu vázne. Třeba bílé jsem ještě neměl.
No co si vzpomínám, tak ještě loni MIlan jinde kupované Epicony než u něj neupravoval.
Odtrh jsem dříve měřil na mechanické váze, prostě hodnota, která se objevila, když se vidla pohla.Chce to 2 lidi pro přesnější změření. No a teď u sundané vidle jsem to dělal tak, že jsem nasazoval na krk kotoučky z činky -ale já mám i kotoučky po 1/4 kg.-Je třeba provádět měření vícekrát a zprůměrovat a když už používáš systém závaží z čínky, tak je dávat opatrně, aby nebyl prudký impuls při nasazení závaží.
PS: Navíc to má jistě Milan popsané na svých stránkách.
Epicona koupeného jako samotnou vidlici jinde Ti Milan neupraví, takže tady je jednoduché rozhodování (buď neupravený jinde nebo upravený přímo od něj).
No tak tech 7kg odtrhu je skoro neuveritelny, muj FOX ma neco mezi 8–10kg, je to starsi model bez korekce komprese a je cerstve po servisu.
No nevím, já se na 8kg dostal po úpravě i Duka u-turn, takže ten tvůj Fox asi bude mít jistě ještě velké rezervy.Asi záleží co je to za Foxku. Protože mám pocit-že to byl Lister, že měl nějakého foxe s odtrhem okolo 5kg už z výroby-ale nejsem si jist.
Tak jsem předělal Epicona RLD na olejové mazaní,před úpravou měl odtrh kolem 15kg na tlaku 80Psi,po úpravě na olej má 9kg při stejném tlaku.Je nová a nezajetá-počítám,že se po zajetí odtrh ještě sníží.Jinak zdvih 100mm a SAG 17mm.
„že se dostane bez praxe se 100kami upravných vidlic a mnoha zkušenostmi s úpravami na odtrh 5kg jako má upravný Epicon od Milana.“
No tak to si zrovna nemyslím.Je to prostě mechanika a hydraulika jako každá jiná. Každý strojař(který třeba i nikdy před tím vidlu vevnitř neviděl), co nedělá jen za prknem(dnes za počítačem), si s tímto hravě poradí-pokud je to u daného modelu technicky možné. Máme v rodině strojaře staršího data narození, a vlastně všechno co v mechanice umím, umím od něj a to jsem pochytil možná tak 5% všech dovedností a technických znalostí. Koukali byste co si dříve tito lidé doma vyráběli s mnohem větší přesností a kvalitou než dnes kdejaká věhlasná značková továrna. Nepodceňoval bych lidi. Jsou Lidé, kteří se mechanikou a hydraulikou i živí. To z čeho vy děláte skoro šamanství je prostě v některých oborech zcela běžná věc.
Je to jako bych byl třeba programátor nějakého konkrétně zaměřeného informačního systému a řekl bych, že nikdo jiný z programátorů nemá tolik zkušeností a že jím naprogramovaný systém by byl vždy horší než můj, jen proto, že já v této oblasti programuji třeba 10 let a oni naprogramovali u konkurence, nebo na jiných systémech.
Věřím, že letošní Epicon má takový potenciál, že když si u něj lidé předělají byť jen to mazání, že se dostanou na úroveň neupravených TOR nebo Reconů.
Já se třeba na tu úroveň možná nedostanu-nevím. Pro mne to nemá smysl, musel bych vidlu stále Milanovi posílat, někdy mi dost dlouho trvá, než vlastně přijdu na to co bych od té konkrétní vidle na konkrétním kole chtěl. Navíc nerad čekám, a je pro mne rychlejší si s tím , když je čas pohrát než to nosit na poštu, pak nějakou dobu čekat a znovu zase na poštu. Navíc vše má své pro a proti, Když se příliš sníží odpor u vzduchového pístku, tak se stává, že vzduch uniká do negativní komory či se nad pístkem ztrácí mazafcí olej směrem do negativní-takže člověk pak teřba musí častěji mazat.Takže osobně třeba nechci maximální citlivost za každou cenu.
Vidít to takto-možnosti nákupu:
Ne každý vybírá jen dle max citlivosti nebo dle ceny. A nemyslím si, že je Milan jediný kdo si troufne na úpravu vidlí a je úspěšný. V zahraničí existují firmy, které se tuningem zcela běžně zabývají. Ale zase chápu rozpaky lidí, kteří jezdily na neupravené vidli a najednou jim ji někdo upravil, nebo dokonce zjistili, že i bájný fox není z výroby to maximum co se z ní dá vytáhnout-to ani při sériové výrobě dosáhnout nejde.
A s tím zahraničím, máš osobní zkušenosti a víš co přesně ty firmy dělají, že to zmiňuješ jako možnost?
Já ty zkušenosti mám celkem velké (s TF tuned), tlumiče jsem tam nechal upravovat už dva a i o vidlicích jsem si s nimi mailoval. A mám velmi dobrou představu o tom, co dělají a co ne.
První věc je, že dělají pouze některé značky a modely a to hlavně dražší vidlice. Další věc je, že se vlastně specializují pouze na předělávání tlumících částí, což tedy dělají na špičkové úrovni a nabízí tam řadu možností dle individuální přání a k tomu je s nimi perfektní komunikace a jednání. Ale třeba věci jako snižování pasivních odporů, to vůbec nedělají, na ty detaily pro maximální citlivost se vůbec nezaměřují a tohle neřeší. Tedy třeba u RS vidlic se u nich nechá dodělat high speed expanze, ale citlivostí se oproti originálnímu stavu nijak nezlepší.
No a pak je tu zcela zásadní věc a tou je cena úpravy. Už jenom komplet servis vidlice u nich stojí kolem 80 liber. Úpravy většinou tedy nejsou už o moc dražší než komplet servis. Když k tomu přičteš dražší poštovné do zahraničí a zpět, tak si minimálně na 3tis. nebo i více.
U tlumiče to pro mě byla jasná volba, protože to co mi s ním při úpravě provedli, to nikdo jiný nenabízí, tedy těch cca 3–3,5tis. za úpravu každého z tlumičů mi za to stálo. U vidlice bych to ale už nedal když by to navíc bylo s tím, že servisovat by bylo nutné opět za draho u nich.
já mám toru 318 solo air a nemůžu si stěžovat, sice ji vozím jenom rok a je to moje první pořádná vidle (hned po pevný a ještě ňáký zoom:-D), ale za tu dobu mě nikdy nenechala ve štychu…ikdyž je pravda že má víc jak 2kg a to není zrovna málo:-( časem bych rád pořídil asi něco jako epicona od milana:-)
to je ten axon tak špatnej? Myslim že ten Giant by zasloužil víc věcí vyměnit :-))
Co třeba? Nic jinýho už mi na něm nechybí…sedlovku sem vyměnil za wcs a přehazku za X.9? Co bys měnil?
Koupil jsem si neupraveneho Epicona RLD model 09,při nastavování Sagu na cca 20% mám ve vzduchové komoře pouhých 70Psi není to trochu málo(na Skarebu jsem měl 95Psi) vážím 73kg.Můžete mi říct na kolik foukate vy majitelé Suntour vidlic díky.
Hele nastav si vidlu, tak aby ti vyhovovala, aby nešla zbytečně nadoraz() a tlak v komoře neřeš. Ten může být u každé vidle jiný. Jde totiž o velikost pozitivní komory a tu může mít každá vidle jinou.
já mám 83kg + batoh, zdvih na Epiconu 110 a foukám 80 psi (v zimě 87psi)
U upraveného je v návodu napsané – max tlak 130psi
takže to nižší foukání bude asi dané konstrukcí vidle
Ten maximální tlak je tam jen pro toho, kdo by si chtěl vidlici umrtvit pro závodní účely.
Je to spíš proto aby nepokračoval dále.
Doporučené tlaky jsou 80 – 100.
Nevíte někdo jestli se dá epicon uzamknout i po stlačení, tj. že třeba ho stlačim na těch 70mm zamknu a jedu se 70mm a když odemknu tak to zas vyskočí na těch 100?
Epicon TAD můžeš snižovat páčkou z řidítek za jízdy. Defaultně má 100 – 140 mm zdvihu, ale Milan by ti hos nížil možná i na těch 70 – 110. Ale klasickej lock to nemá..
Protože ten axon to právě umí…ale zůstane to v tý vejšce jen zamčený. Hodí se to na dlouhý výjezdy…
Ten Epicon když se sníži o 4 cm tak pak už moc houpavej nebude. Stejně jako Talas se nejlíp využije ve spojení s FS ve výjezdu. Zkus to probrat s Milanem, třeba by ti ty vlastnosti Axonu a Epiconu nějak namixoval.
epicon i po snizeni je stejne aktivni jako pred
O systémech snižování mám na stránkách celý jeden odstavec v popisech systémů.
Když to aplikujeme na konkrétní typy, tak systém snižování a zamykání vidlice je obsažen ve vidlicích XCR Raidon a dokonce i nový Axon ve verzi RL. Funci zajišťuje uzavřená patrona.
Tato patrona tlumení je natlakovaná a nerozebíratelná a je jednou z hlavních příčin necitlivosti těchto vidlic. řešením je jedině radikální úprava a ta snižování zdvihu také umožňuje, navíc umožňuje i seřizovat expanzní útlum.
Tady někde ale narážíme zase na „zkušenosti jezdců“ stačí se podívat do tématu o XCR a bude jasné, že mnoho lidí je s chováním standartní verze XCR (tedy té patrony) spokojeno a tvrdí, že to je v pořádku. Ono to v pořádku ale není. A pro zajímavost. Tento systém je užíván téměř ve všech krosových vidlicích a tam také není příliš rozšířené, že by vidlice měly fungovat jinak.
Kdo tedy chce tuto funkci a citlivost, může volit vidlici třeba Raidon. verzue RL nejsou k úpravám vhodné, zbývá jedině provedení LO.
Ale ja nemluvim o snižování jako takovém ale jen o uzamčení stlačené vidlice. Jestli ten epicon po uzamčení když je stlačenej zůstane uzamčenej a stlačenej tak jako starej axon a nebo jestli nejdřív vyjede zase nahoru a teprve potom bude zamčenej?
Kdyby to Epicon měl, jsitě bych to uvedl a nevyjmenovával typy, které to mají a umožňují.
asi jsem špatně porozuměl…nejsem znalec ve vidlicích:)
Jestli se ale chceš bavit o funkcích vidlic musíš se snažit pochopit o čem je řeč.
Já dobře vím co myslíš a co jsi vyzkoušel ale o mé pochopení tady nejde.
Jestli ti popmůže, tak základní popis funkcí máš u mne zde.
Výklady zde niokdy nedopadly dobře ale výtah z funkce, kterou bys mohl pochopit na tvém přílkladu je tady.
Představ si tlimič, uvnitř pístek a tím, že zavřeš průtok, tak vidlici zamkneš, tohle přesně se dělo u tvé vidlice a to je at funkce, kterou sji poznal a snad i vyžaduješ.
Žádný systém proražení, žádné jiné dodatečné funkce, prostě jenom tohle.
Zamkl jsi pístek a ten zůstak kdekoliv. Dále pak vše, tedy jakákoliv další funkce už byla dána pouze těsností systému.
Tohle ale není funkce, která by byla žádoucí a stejně tak to není normální funkce tlumiče v odemčeném stavu.
To, co jsi poznal je pouze hydraulické šidítko, které si hraje na funkci tlumiče a zamyká přitom stylem téměř destrukčním.
Takové hydraulické šidítko mi na Reconu, po přechodu z Axonu, výrazně chybělo. Stejně tak mi chybí „tvrdé“ uzamčení. Ale takový už je život :)
Já ale právě tohle hydraulické šidítko měním dost zásadním způsobem.
Funkce, kterou jsi oceňoval, snížení a přitvrzení zůstane zachována. Funkce tlumiče samotného je potom vylepšena ke správné funkci, dokonce se seřizováním.
A když srovnáš teď axona s reconem? Byl to hodně velkej skok nebo spíš ne? Protože právě taky hodně uvažuju o tom reconu…
Tak velký skok, to se říct nedá. Rozdíl určitě poznáš, ale já osobně jsem ho čekal mnohem větší, holt když na B-F snad každý považoval starší Axony za nefunkční vidlice :).
Jaktože si nešel do Epicona?:D
Uvažoval jsem o něm, ale odradilo mě srovnání cen upraveného a neupraveného (o neupraveném jsem ani neuvažoval) ;-). Navíc se mi nelíbily černé ocelové nohy, letošní ročník už je něco jiného.
v tuhle chvílí totiž stojim asi mezi epiconem a tim reconem a nevim:-D láká mě ten bílej epicon…ale jako taky neni zadarmo…
Nojó, když ty očekáváš radu na funkční vidli zadarmo! :-D
Takže upravenej Epicon ani Recon u-turn podle tebe nejsou funkční videl?:) Docela by mě teda zajímalo co je podle tebe funkční vidle?
Ale né, naopak! Obě vidle jsou velice funkční. Já jen reagoval na tvůj dovětek, že bys chtěl bílý epicon (to se nedivím :), ale že taky není zadarmo. Což vypadá, jako bys chtěl dobrou vidli zadarmo ;-)
takových by nás bylo :-D
Pokud jsi opravdu nepoznal rozdíl, tak by mohl mít problém ten Recon.
Rozdíl, především v dynamické jízdě mezi starým Axonem a Reconem by měl být dost dramatický.
Já bych šel do Recona. Buďto "pružinový ":http://www.kupkolo.cz/…m_4636.htmls poplockem za 5990 nebo vzduchový bez MC za 4490, což je myslím bezkonkurenční cena.
To už radši připlatim to 5ti kilo za motion control…nebo vemu u-turn
Toho vzduchového 327 bez MC jsem měl na původně na Zaskaru a měl naprosto luxusní sametový chod. Pokud by kolo jezdil někdo, kdo nemá nějaké větší sportovní a závodní ambice, tak bych do něj klidně šel.
proč si ho teda vyměnil za rebu když měl tak sametovej chod?:D
Já jsem totiž přemontovával 2 bajky. Jednoho Avalachce 1.0, kde jsem měl Revelationa a se Zaskarem jsem koupil toho Recona. Ale RVL se mi líbil víc a měl poplock. Ale s tím Reconem jsem se těžko loučil, chod měl subjektivně fakt lepší, než RVL :).
motion control je v praxi stejně na nic, nastavíš jednou a nerýpeš do toho…
Keď už sa to tu preberá tak by som sa chcel aj ja spýtať. Mám na výber buď Recon 351 Soloair 130mm s MC alebo Epicon 2009 od milana za tú istú cenu a obidve sú nové. Ktorú by ste mi doporučili?
PEVNOU
:) No to by ma poriadne vytriaslo :)
Ještě bych se zeptal, co jetá foxka 100RL?
Tu ber,za šest ale není
Asi myslel tuhle
jo,ta už něco pamatuje.
jde spíš o to jestli eště trochu aspoň chodí…ty znáš majitele?
Neznám,jenom že to je minimálně tříletá vidlice.Bude chodit líp než epicon,jestli není zrychtovaná,ale vypadá že bude dobrá.Chce to trochu více foto
no vidis spousta lidi odsud majitele zna je z fora :-) ta vidle je naprosto OK
posuzuji jenom podle fotky a info.Ale když to řikáš ty,tak to asi bude pravda :)
Lépe než upravený Epicon rozhodně chodit nebude. Pokud bude v dobrém stavu, tak má velkou šanci chodit téměř tak dobře jako upravený Epicon, protože to je ještě model bez navýšené komprese.
Ty furt něco upravuješ,já to beru v základu.
Hned první odpověď v tomto threadu (a ne moje) je upravený Epicon. Já nic neupravuju, takhle upravený ho koupí rovnou nový s normální dvouletou zárukou. A který bude stále levnější než ta 3 roky stará Foxka. Tedy Foxka bude bez záruky, bude mít mnohem dražší servis (pokud nemá v poslední době servis provedený, tak ho navíc ten drahý servis čeká velmi brzo) a ještě bude pravděpodobně chodit nepatrně hůře. A abych ji jen nekřivdil, tak bude o pár gramů lehčí a bude mít high speed expanzi (kterou ale u takhle nízkého zdvihu moc neocení). A pokud by potřeboval dát vidlici více než na 100mm, tak další výhoda Epiconu (jaký chce zdvih nenapsal a ani v profilu nemá jestli ten Axon je na 100mm nebo na kolika, takových 110mm by ten rám určitě snesl).
Tedy nevím proč srovnáváš s Epiconem neupraveným, k čemu je to dobré, když o tom tu vůbec nebyla řeč v tomto threadu (vidlici mazanou vazelínou mu tu nikdo žádnou nedoporučuje) a to je snad jasné každému, že neupravený bude chodit hůře než ta Foxka.
Je ti jasné to, že Foxka bude starší než tvůj současný Axon. Určitě bude chodit mnohem líp, ale u mě by výměna komponentu za ještě starší (i když mnohem lepší) asi neprošla :)
A samozřejmě nechybí fráze „rekreačně jetá“, to mě vždycky rozesměje a částečně naštve. Holt když je majitel z B-F a podívám se na ostatní komponenty na jeho kole – jsou přímo určené na rekrační kola :-)). Ale neříkám, že vidlice nebude v pořádku.
no tak jako napsal bys k vidli kterou chceš prodat, 3 roky závodně jetá?
Rozhodně bych nelhal a nesnažil se něco skrýt, v budoucnu by se mi to moholo vrátit ;-) (netvrdím, že inzerující lže).
Pravda je, že vrcholem směšnosti je v inzerátech, rekreačně jetá přítelkyní:D
mno… řekněme že v principu s tebou souhlasím ale vezmu-li v podtaz tvoje „komponenty určené na rekreační ježdění“ tak se musím pousmát. Věci na garym v mém profilu určitě nejsou určené pro rekreační ježdění ale za cca rok jsem nenajel víc než 600km z různých pracovních-zdravotních důvodů – tedy klidně bych mohl třeba o vidlici-rebě říct rekreačně jetá a měl bych pravdu
Tak to samozřejmě beru. Ale víš jak se to říká: Vyjímka potvrzuje pravidlo :)
takže jsem vyjímečný? ooo to mi většinou říká přítelkyně :-D o.k.
Ja by som rad Epicona. Mam Gary fisher Marlin – chcem tiez od Milana, ale neviem ci 110 alebo 120 mm – 100mm nechcem…
tak se s ním dohodni na 115mm a je to
myslis vazne alebo…?
myslím to vážně – neměl by to být problém :-)
Asi nekdo nevite jaky sou ohlasy a prognozy na novyho manitou draka?