• mcsatek

    Ahoj,

    dnes jsem sjížděl po cestě domů 10 schodů a v euforii jsem zapomněl odemknout vidlici. Chtěl jsem se zeptat zkušenějších bikerů, zda hrozí něco vidlici i po jednom takovém „zamknutém“ sjezdu. Je to vidlice Rock shox recon gold. Ta měřící gumička byla po tomto sjezdu cca v polovině. A taky bych se chtěl zeptat na vaše rady, kdy a jak vidlici zamykat a odemykat (terén, asfalt, výjezdy, atd.).

    Díky moc za vaše rady.

    0 0
    • novas752  

      Jestli funguje zamykání i nastavení odskoku (zespoda stejné nohy) tak tomu asi nic neni. Recon Gold má Motion Control tlumení který nezamyká úplně natvrdo, při velké ráně to zamknutou vidlici do zdvihu pustí.

      Vidlice na xc kole je potřeba/užitečný zamykat akorát při silové jízdě ze sedla = když dupeš do nějakýho prďáku po asfaltce nebo hezký cestě, kde odpružení neni potřeba. V jiných případech otevřená vidlice ničemu nevadí. Teda pokud zrovna nejedeš o bednu na KPŽ a nešetříš každou milisekundu .

      0 0
    • Pentaroth  

      Ser na zamykání.

      0 0
      • mcsatek  

        Pentaroth, díky za radu. Teď už budu. Sice mám ovládání na řídítkách, ale i tak občas zapomenu. A to přepínám hodně často.

        0 0
        • novas752  

          Fakt, jestli nejezdíš závodnim tempem, tak to neni potřeba. Otevřené pružení na xc vidlici tě nezpomalí skoro vůbec a máš akorát o starost míň a jízdu si užiješ. Já vidlici nijak nezamykám ani na trailovém kole, kde je ta vidlice o dost měkčí/aktivnější – má sklon k hopupání daleko větší a stejně se při klidnější jízdě vlivem jezdce vpodstatě nehne.

          0 0
          • mcsatek  

            Jo máš pravdu, že větší komfort z jízdy je, když je odemknutá.

            A zeptám se tě ještě na seštelování vidle. Víš jak na to? Na levé noze je křížek AIR. Na vidlici pak tabulka nastavení podle váhy. Jak jí našteluju podle svojí váhy, když u toho kříže není žádná stupnice nebo něco podobného..

            Často čtu jak vám vidlice skvěle žehlí terén, dá se toho dosáhnout i s tímto Reconem?

            0 0
            • novas752  

              Nó pod víčkem s nápisem Air je autoventilek kterým se vidlice fouká. Je na to potřeba speciální pumpa – pumpička/hustilka na vidlice a tlumiče. Tabulka talků je hodně orientační, já třeba místo tabulkových 70psi foukám jen 55psi.

              Jak vidlici správně nastavit je na docela dlouhý povídání, lepší je se kouknout na nějaká videa – například: https://www.youtube.com/watch?…

              Nebo pokud nevládneš angličtinou, tak: https://www.youtube.com/watch?…https://www.youtube.com/watch?…

              Recon Gold není špatná vidlice, nečekej že to bude žehlit jak nějaká enduro vidla, ale na poměr xc vidlic je slušná. A hlavně žehlení těch nejjemnějších nerovností mají na starosti dobré široké pláště a nízký tlak v nich, to žádná vidlice nenahradí.

              0 0
    • blue.sun  

      Zamykání byla první věc, kterou jsem z kola sundaval. Naprosto neužitečné.

      Jinak pokud nejsi dost opatrný, tak radši vůbec nezamykej. Dříve či později tu vidlici zničíš, když párkrát zapomeneš odemknout. Mně už se to povedlo.

      0 0
      • kubad  

        některé RS vidle se při nárazu sami odemknou, záleží co má za verzi

        0 0
        • mcsatek  

          Tak to nedokážu posoudit, zda se automaticky uvolní. Snad prozradí více podrobný název vidlice:

          RockShox NEW Recon Gold TK 27.5/29 Solo Air, 100mm Travel, w/ Rebound Adjust, PopLoc Remote Lockout, 42/51mm offset, Tapered Alloy Steerer

          Umí to tedy?

          0 0
          • Chlebovnik  

            Ano, umí.

            0 0
            • mcsatek  

              Chlebovnik, podle čeho soudíš nebo je to uvedené přímo v tom názvu vidle? Po sjetí těch schodů mi to nepřeplo do odemknutého režimu..

              0 0
              • PENE  

                Je to TK (TurnKey) tlumení, takže je to uvedeno v názvu a výrobce u turnkey píše: „If you happen to hit a big rock when you have your fork locked out, turnkey's patented blow-off design absorbs the unexpected hit instantly. When you think about it, it's kind of noble.“

                0 0
              • Zdyn  

                Vidlice absorbuje náraz otevřením ventilu, ale neodemkne se.

                0 0
            • mcsatek  

              Tak teď jsem z toho zmatený. V oficiálním popisu ke kolu je všude na všech stránkách u vidlice napsáno to co je výše – tedy Recon Gold TK, ale ve skutečnosti na vidlici stoji Recon RL, což by mělo znamenat, že to není turnkey, ale motion control. Je to tak?

              0 0
              • novas752  

                No jakoby ne. RL znamená Renout Louckout, tedy zanykání z řífítek. Jestli je to Motion Control, bylo by na modrém vrškublevé nohy napsáno Motion Control.

                0 0
                • LM  

                  Běhá ti tam po klávesnici nějakej šotek :-)

                  0 0
      • mcsatek  

        Vidíš a já si to zamykání z řídítek nemohl vynachválit jak je to pohodlné. Dřív jsem se musel vždycky shýbat dolů, což mi přišlo v terénu i dost nebezpečné a nekontrolovatelné. Tady v pohodlí úchopu přepnu.

        Takže jestli tomu dobře rozumím, vidlice se více ničí v zamknutém režimu. No to se tedy mám na co těšit. Mám kolo měsíc a za tu dobu ji mám zamklou/odemklou 50:50. Vždycky když vidím před sebou asfalt či kopec, zamykám. Jakmile vidím hrby, odemykám..

        Vezmu si vaše rady k srdci a budu se snažit ji mít co nejvíce odemknutou.

        0 0
        • blue.sun  

          Vidlice se v zamknutém režimu dá zničit, pokud dostane větší ránu, jako třeba ty schody. Na hladké silnici to nevadí.

          0 0
          • mcsatek  

            Sjížděl jsem těch 10 schodů velmi pomalu. Ani to nebyly pocitově takové nárazy, tak snad to bude v pohodě. Je fakt, že ale byla tak měřící gumka v polovině tlumiče, takže to i přes zamknutí pérovalo víc než standardně v zamknutém režimu (tam to propružuje tak o 1–2 cm, víc to nedovolí).

            0 0
          • MlokCZ  

            Nějakou ránu konkrétně motion control (který tam má) vydrží. Při nárazu v zamčeném stavu se deformací stlačí celý motion control a tím se plně otevře průtok oleje.

            Až jednou dostane moc velkou ránu a místo jen stlačení (deformací) se celý motion control rozlomí…

            0 0
            • MlokCZ  

              Tady je to hezky popsané a nafocené.

              https://bikerumor.com/…ntrol-works/

              Při ráně u zamčené vidlice se stlačuje celé to děrované tělo, které v extrému může pak prasknout.

              0 0
              • mcsatek  

                A jak to poznám, že je to pak v háji?

                Když jsem měl minule RockShox Dart3, tak zespodu tekl olej a bylo to na servis, možná způsobeno právě touto příčinou, protože to nemělo ještě dálkové ovládání a tam jsem na to tuplem zapomínal to přepínat. Takže šlupky to dostávalo i v zamčeném režimu.

                0 0
                • MlokCZ  

                  U zlomeného motion controlu by jen nefungovalo zamykání, jinak by vidlice fungovala. Ale výše řešíte, že tam není motion control, ale turn key (já vycházel z těch úvodních příspěvků, kde jste nejprve řešili, že tam je motion control).

                  Trun key jsem nikdy nevozil a neměl rozebrané, z obrázku

                  https://www.cycology.cz/…hox-p302218/#…

                  to vypadá, že to bude asi podobné jako u motion controlu, ale otázkou je materiál toho těla a co vydrží. Když tu ostatní píšou, že se zničí poměrně snadno…

                  Těžko ale může kvůli proraženému turn key téct z vidlice dole olej. Ve spodní části nohy vidlice je tlumení expanze. A vidlice by byla (kromě zamykání) zcela funkční i kdyby se turn key (nebo motion control) celý z vidlice vyhodil a nechala z něj jen horní šroubovací krytka.

                  0 0
                  • blue.sun  

                    Nedělávalo se to dokonce dřív, když se MC objevilo poprvé? Škodilo to citlivosti.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Tak mohlo, ale efekt za mě neznatelný. MC má pro kompresi v otevřeném stavu docela velkou díru pro průtok oleje a ta díra je přímo otevřená, takže vyndáním celého MC se nic moc nevyřeší. To spíš pro gramaře co nepotřebují lock.

                      0 0
                      • blue.sun  

                        Myslím, že první verze MC to neuměly tak dobře, proto je někteří demontovali. Sám s tím zkušenosti nemám, tehdy jsem jezdil Marzocchi.

                        0 0
                        • Zdyn  

                          Tak dělalo se to sem tam na DH, ale myslím, že to bylo spíše placebo.

                          0 0
            • blue.sun  

              No právě… Já mám ještě Recona s Turnkey, Tam se dalo i jediným nárazem všechno zničit.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • mcsatek  

                Blue.sun moc tomu nerozumím. Podle výše uvedených komentářů usuzuji, že TK systém je celkem odolný nárazům i v zamknutém režimu. Zejména mě přesvědčil ten anglický příspěvek, který říká, že se TK umí vyrovnat i s náhlými nárazy when locked. Ty však píšeš, že i jedna šupa u TK locked může způsobit destrukci. Jak to tedy je?

                0 0
                • blue.sun  

                  Když dostane ránu, která půjde na doraz, může to TK zničit. A opakované větší nárazy taky. Nic není nezničitelné.

                  0 0
                  • mcsatek  

                    Nadoraz se mi to snad zatím nepodařilo ani v režimu locked out. Vždycky ta gumka byla max 1 cm pod stropem (a to i po půlmetrovém skoku). Po těch schodech v locked in byla gumka v 1/2, takže asi to bylo ok. Zkoušel jsem a lock in a lock out funguje. V lock in to nepruží o více jak 2 cm.

                    0 0
                    • blue.sun  

                      Žádná vidlice nejde na doraz tak, že by šla skutečně až na hranu ke korunce. Ten 1 cm znamená, že už byla na dorazu. Tak to neopakuj moc často se zamčenou vidlicí, protože to fakt extra dlouho nevydrží.

                      0 0
                      • mcsatek  

                        Ok, ale s odemknutou vidlicí ten doraz 1cm nevadí že?

                        0 0
                        • Pentaroth  

                          Kup si pevnou a neřeš to.

                          0 0
                        • PENE  

                          Muzes vypustit vzduch a snadno zjistis, kde ma vidlice doraz. RS mivaji vetsinou mechanicky doraz cca 5mm od korunky. U tve vidlice zalezi kolik je tam oleje, pokud je ho tam moc, tak muze byt vice.

                          0 0
      • zdenal8  

        Pokud střídáš se silničkou, tak to zamykání je užitečné docela dost. Velice často to používám. Pokud na tom někdo sedí pořád jako pecka, tak je fakt, že to zamykání moc neocení.

        0 0
        • novas752  

          Střídám se silničkou, ale zamykání moc neoceňuji. Zamykání na tlumiči ano, na vidlici nepotřebuju.

          0 0
          • ronda  

            Stejně. Na vidlici nesáhnu, tlumič jsem vylepšil o dálkové, skvělá věc.

            0 0
            • mcsatek  

              Možná se blbě zeptám, ale jaký je rozdíl mezi zamykáním tlumiče a zamykáním vidlice?

              0 0
              • ronda  

                Pokud nejedeš do nějakého ostrého krpálu, nebo se do toho neopíráš ze sedla, tak nepřenášíš tolik váhy na vidlici, tím pádem tolik „nepumpuje“. Větší váha je na zadku, tahá tam pohon, při záběru se zadní stavba prohupuje i na rovině při běžné jízdě.

                0 0
                • mcsatek  

                  Jo takhle tlumičem jsi myslel zadní odpružení. Tak to se mě netýká, mám hardtail. Ale díky za poučení.

                  0 0
              • vilemx  

                Předpokládám, že v téhle souvislosti je zamykáním tlumiče myšleno zamknutí zadního kola, kdežto zamykáním vidlice zamknutí předního kola.

                0 0
            • RomanH  

              Vidis, a u me, kdyz jsem jeste jezdil s odpruzenim, to bylo presne naopak.

              Na dlouhych strekach jsem prositej ocenil zamykani vidlice do prudkych delsich kopcu, stejne tak i pri spechu (napr. rano do prace) – proste vsude tam, kde jsi se postavil do pedalu.

              A naopak, dalkovej lock od tlumaku (DT SWISS) jsem po roce sundal a zamykani jsem nepouzival (stejne se to dalo vzhledem k ochrane ramu pouzivat akorat tak na asfaltu, a i to nicilo poouzdra). Prislo mi, ze pri spravnem slapani se to zase tak nehoupe (Merida Ninety-Six).

              0 0
              • MlokCZ  

                Na tlumiči se to houpat může jak hodně, tak málo, tak vůbec a to i ze sedla, vše dle toho jak moc zadní stavba zamyká a jak jezdec šlape.

                I když nepotřebuješ na tlumiči omezovat pohupování, tak se přepínání hodí do prudkých výjezdů pro omezení sagu (který jinak hodně naroste a ještě tak zhorší geometrii kola do výjezdu). Pro nízké zdvihy ale tohle není tolik potřeba a každému ta negativní změna geometrie vadí jinak.

                Já používám přepínání režimu na tlumiči docela dost. Většinou právě kvůli regulaci sagu do výjezdů a sem tam pro delší úseky v kopci ze sedla (ale často ze sedla na fullu nezamykám nic).

                Zamykat jen vidlici mi ale na všech fullech, co jsem kdy měl vyloženě vadilo. Na všech jsem to měl tak, že když jsem nezamknul nic (a tlumič jezdím mimo sjezdy většinou ve střední poloze), tak tlumič i ze sedla houpal jen trošku (zadní stavby se vždy trochy zamykaly, takže ani silový záběr ze sedla to nerozhoupal moc) a vidlice o trochu víc (každá funkční vidlice ze sedla bude houpat).

                Jakmile jsem ale zamknul jen vidlici, tak se stalo, že vidlice se ani nehne a houpání zadní stavby se zvýrazní a tahle kombinace mi vždy vyloženě pocitově dost vadila (to už je pro mě pocitově lepší s otevřenou vidlicí, která se trochu houpe ze sedla).

                Takže když už někdy zamykám vidlici na fullu, tak jedině až ve chvíli, když už je zamčený předem tlumič.

                A pak zamčená vidlice na fullu pro mě jedině pro jízdu ze sedla. V sedle je to vyloženě na škodu, protože ještě sníží sag na vidlici a tak zhoršuje geometrii (a s otevřeným tlumičem je to ta úplně nejhorší varianta, tedy hodně navýšený sag na tlumiči a maximálně snížený na vidlici ještě více než jen změnou rozložení hmotnosti danou sklonem kopce).

                0 0
        • blue.sun  

          Nerozumím… co ti má společného se silničkou?

          0 0
          • zdenal8  

            Silnička má pevnou vidli a sem zvyklej, že když jdu ze sedla, tak je to tuhý. Když pak jdu ze sedla na horáku, tak vidli automaticky zamykám, jinak to nepříjemně houpá a bere energii.

            0 0
            • Jáchym 1  

              Já bych to houpání spíš viděl ve špatně nastaveným tlaku,odskoku a technice šlapání.

              Jezdím silnici i MTB.

              0 0
              • Gwaihir  

                Tak to bych chtěl vidět, jak to správně nastavit. Když jedu do prudkého kopce a vstanu a slapnu do pedálů, tak to vidlice jde pěkně dolů. Zamcena vidlice je jiný kafe.

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
                • novas752  

                  To pujde vzdycky, to by ta vidlice musela mit Brain (Specialized Epic), kterej to odemkne jen kdyz vidlice dostane zespoda ranu. Ale je to jedinej pripad, kdy se zamykani vidlice hodi.

                  0 0
                  • Chlebovnik  

                    Nový Brainy už mají prvních cca 20 mm na vidlici volný chod. Takže zamykání „natvrdo“ už se nekoná ani u nich.

                    0 0
                    • novas752  

                      Jenže když máš 20mm sag v sedě tak pak už to zamyká natvrdo. Pokud máš Brain nafočenej na tvrdo.

                      0 0
              • zdenal8  

                Když za to v kopci vezmeš, vždycky se to maličko propadne, mě to třeba vadí. Dřív jsem měl ovládání na korunce a nepoužíval to s tím, že je to k ničemu. Taky sem tolik nejezdil na silničce. Na novým kole je to na řídítkách a zvyknul jsem si velice rychle. Rozdíl zamknutá vs nezamknutá tam prostě je.

                0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse