• ememem  

      ja teda nie som pravnik ale toto je imho naprsoto absurdny rozsudok a pokial este v nasich(vasich) zemepisnych sirkach existuje pravo tak na odvolacom konani nema najmensiu sancu.

      1. vina jednoznacne na vodicovi
      2. cyklista nema u vas pokial viem nijaku povinnost nosit prilbu cize nijaky

      zakon ani predpis neporusil. ak bol ale aj tak „nezodpovedny“ tak je podla tejto logiky nezodpovedny aj chodec ktoreho zrazi auto na prechode a nema prilbu.

      1. ako dokazali ze keby ju mal tak su nasledky mensie?
      2. a keby si rozjebal koleno povedali by ze mal mat chranice?

      atd. atd.

      podla mna su len dve moznosti.

      bud sudcov poistvna podplatila ani nie tak kvoli tomuto konkretnemu rozsudku ale skor ako precedensu do buducna – t.j. aby nemuseli vyplacat co maju a za co si platis ale mohli o kazdom jednom pripade individualne diskutovat, spochybnovat, hladat mieru zodpovednosti atd. s jedinym cielom podla moznosti co najviac zrazit sumu co maju vyplatit alebo im uz nacisto drbe. tazko povedat co je pravdepodobnejsie.

      0 0
      • rasto  

        tak ja bych rozsudek zas tak moc neodsuzoval.

        preci jen, pro svoji bezpecnost neudelal cyklista maximum.

        rozsudek je v souladu i s jinou tezi: v pripade, ze dojde ke skodni ujme u spolujezdce (a ridic byl pod vlivem alkoholu – napr. ze zabavy), obdrzi nizsi odskodne.

        0 0
        • ememem  

          preci jen, pro svoji bezpecnost neudelal cyklista maximum – ciste z hladiska zakona udelal. keby nebol v aute priputany to je ina vec. toto je len spekulativna domnienka. (vid. bod c. 4 priklad chodec v bode c. 2)

          0 0
        • Rychlej turista  

          Je to zcela nesrovnatelné.

          Ze zákona je nepřípustné jezdit pod vlivem alkoholu. Pokud si jako spolujezdec k takovému řidiči vědomě přisedneš, jsi s následky nejen srozuměn, ale druhého v nezákonné činnosti i podporuješ. Toto rozhodnutí (sednout si k opilci nebo ne) je jen na tobě a podle toho také musíš nést následky.

          Ve druhém případě nic neporušuješ, pouze neseš riziko silničního provozu. Ty kecy pojišťovny jsou jen kecy, protože jinak bys nesměl vůbec vylézt z baráku. Teoreticky by se to mohlo vzít jen v případě, že by sis ublížil sám a ne že poneseš následky za někoho, kdo ti způsobil škodu. Toto rozhodnutí naopak posiluje vědomí zločinců, že jsou beztrestní.

          0 0
          • ememem  

            ani s tym to neni az take zrejme, pravdu povediac z mojho pohladu je to rovnaky odrb ako ten cyklista nakolko nemusi ist o zjavne opiteho jedinca iduceho domov z diskoteky ale vodica pod vlyvom alkoholu t.j. co si dal na obed pivo, na pohlad a mozno aj medicinsky je ok ale o 16.00 by mu v krvi zbytkovy alkohol nasli co ale ty ako spolujazdec nemas najmensiu sancu zistit lebo aj na priamu otazku moze odpovedat klamstvom.

            a zase – viest mot. vozidlo pod navykovymi a psychtropnymi latkami (po nasom nafetovany) je tiez zakazane a podla mna daleko horsie a tam to neplati. preco? a to by si mohol zistit ako? atd.atd. podla mna su to vsetko pravne klucky (po nasom ojeby) positovni, advokatov (aby boli ksefty) a ich lobistov v parlamentoch. logiku to nema absolutne ziadnu.

            0 0
            • Rychlej turista  

              Psal jsem vědomě, tak zase nešpekuluj, co by kdyby. Jde jen o prokázání, že to bylo vědomě, ale to už je o něčem jiném.

              0 0
          • Jenda  

            no mas viceme pravdu, ono pojistovni je zalozeny na tom ze te nakonec nejakou ojebou. Otazka je jestli bys pak mohl pripadny rozdil pozadovat v samostanym sporu po tom ridicovi – podle me by to slo, otazka je jestli to u vetsiny pojistnejch plneni ma smysl. Samozrejme u vyse zminenych 9 mega a 10% srazce by to stalo za to.

            0 0
            • Rychlej turista  

              Tady přece vůbec nejde o tu částku, ale samotné soudní rozhodnutí, které oslabuje pozici nevinného a posiluje pozici viníka, neboť se to může stát precedensem, podle kterého budou posuzovány i další případy.

              0 0
              • chodec  

                no to rozhodnutí soudu o snížení náhrady se ale už netýkalo vztahu mezi viníkem njehody a cyklistou, ale mezi poškozeným (cyklistou) a pojišťovnou. Nejde tady vůbec o to, kdo nehodu zavinil, ale o to, nakolik cyklista předcházel vzniku a zvětšení potenciální škody, což je:

                1. každého povinnost ze zákona;
                2. když si přečteš většinu smluv týkajících se škodního, ale

                i obnosového pojištění obvyklá podmínka pojišťoven k tomu, aby plnily, respektive je na tyto podmínky vázána možnost krácení plnění.

                Tedy shrnuto podtrženo, to rozhodnutí není vůbec nic překvapivého a upřímně řečeno ani nic nového. To jen tak vypadá protože to tak idnes napsala. Fakt je, že náhrada škody je vždy závislá na tom, zda poškozený využil běžně dostupných možností k tomu, aby škodu snížil. Zatímco před x lety přilba se mezi takové možnosti nepočítala, tak dnes je s ohledem na společenský, technologický vývoj a změny v charakteru silničního provozu za takovou běžnou součást považována a tohle je jen důsledek.

                Můžeš s tím nesouhlasit, ale to je tak vše co můžeš. lepší už to nebude a doporučil bych spíš s tím počítat.

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Pokud by to bylo tak, jak píšeš, pak je velmi zvláštní, že se to vůbec dostalo před soud.

                  Lidi jezdící bez dětských sedaček a ve starých a nevybavených autech s ohledem na společenský, technologický vývoj a změny v charakteru silničního provozu jsou taky takto běžně kráceni rozhodnutím soudu? Jestli ano, tak je vše v pořádku a jen mi tento poznatek unikl.

                  0 0
                  • chodec  

                    Lidi jezdící bez dětských sedaček dokonce výáslovně porušují předpisy, tedy dopouštějí se vyloženě protiprávního jednání (tam nejde o nepředcházení škodě, ale o vyloženě porušení povinnosti) a pokud se stane něco dítěti, tak budou stíháni nejspíš i v trestní rovině.

                    Ke starému autu jsem napsal stručně níže

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      Já měl za to, že dětské sedačky ve městě být nemusí. Ale nějak to nesleduji, tak mi ta změna unikla.

                      0 0
                      • chodec  

                        od roku 2006 (tedy 4 roky) platí, že … přepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem (pásem), dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm, lze pouze za použití dětské autosedačky.

                        nějaké výjimky platily a snad ještě platí pro vozidla taxislužby v obci a pro vozidla záchranky, hasičů a policajtů při plnění jejich služebnmích úkolů. Do roku 2008 byla také výjimka i pro vozidla svozu do škol a pro přepravu po obci více dětí, než kolik bylo ve vozidle sedaček, ale od 2008 už padlo i to.

                        (viz 361/2000)

                        0 0
                        • Rychlej turista  

                          Takže jestli jsem to dobře přeložil, tak platí to, co jsem psal a ve starých šunkách můžeš děti převážet bez ohledu na společenský, technologický vývoj a změny v charakteru silničního provozu a při jejich zranění nebo usmrcení tvá práva krácena nebudou. Právo dítěte na ochranu důležité není. Ano, to je společensky velmi žádoucí, nechránit ty, kteří toho sami schopni nejsou.

                          0 0
                        • chodec  

                          P.S. – tohle je mimochodem krásný příklad toho, jak se vyvíjí standard nějakého způsobu předcházení škodám.

                          Mě rodiče o mimina odvozili na zadních sedadlech lecjakého vehiclu, přes wartburgy, moskviče, volhy, škodovky, dáčie a když jsem se ptal, jak se to dělalo, tak prý se za nejbezpečnější považovalo dát mimino do vaničky na deku a hodit si to celé na klín.

                          před cca 15ti lety byl strejda za geroje, když pro své mimčo pořídil nějakou samo domo dětskou sedačku a byl brán spíše za podivína, protože pás a polštář pod zadek byly v té době normální.

                          před 8mi lety se ale sedačky začaly stávat poměrně rozšířeným a uznávaným způsobem jak chránit děti a stával se z toho postupně onen přiměřený standard ochrany, který sice nebyl povinný, ale poměrně obvyklý a dosažitelný.

                          před 4mi lety se to stalo povinné, protože společnost došla do stádia, že jízdu bez nich považuje již za vyložený hazard.

                          stejnou genezi měly kdysi anarchistické bezpečnostní pásy a později airbag s tím, že u těch se jen nečeká, že kvůli nim zahodíš starší auta, protože to by nebylo ekonomicky únosné. ale nová bez nich již na silnici nesmí.

                          0 0
                          • Honza729  

                            Vše se vyvíjelo také v závislosti na intenzitě provozu a zvyšujících se rychlostech…

                            0 0
                            • chodec  

                              no a vo..vo..vo…tom to je

                              a u té přilby je to némlich to samé

                              0 0
                      • Lubor  

                        minimalne technicky nesmi byt v tech starych strepek o kterych je tu zrejme rec, kde nejsou pasy na zadnim sedadle.

                        0 0
                • ememem  

                  je to tak, a presne preto pre to co pises nemam, nemal som a v zivote nebudem mat nijaku poistku okremt tej co zo zakona mat musim jelikoz je to snad najvacsi ojeb aky existuje, este vacsi jak mat peniaze v banke. jestlize „náhrada škody je vždy závislá na tom, zda poškozený využil běžně dostupných možností k tomu, aby škodu snížil“ tak sa na to mozem zvyskoka akurat… ked sa positujem a platim za to tak snad pre to aby som dostal nejaku dopredu dohodnutu nahradu v pripade vzniku nejakej ujmy PREDOVSETKYM vlastnou blbostou, nepozornostou atd. a tym padom nie som zvedavy na pravne klucky odrbavacov v poistovniach ci som „využil běžně dostupných možností k tomu, abych škodu snížil“ alebo ci som „s ohledem na společenský, technologický vývoj atd.“ na patricnej vyske alebo sto rokov za opicami. ved sa kua prave voci tomu poistujem ci nie? taketo gumove ustanovenia v zmluvach mozu mat len financne institucie ktore si to vylobuju aby potom mohli odrbavat pri poistnych plneniach, ja osobne bych zmulvu s takymto ustanovenim nepodpisal ani na predaj rohlikov.

                  0 0
                  • Honza729  

                    V nekterych zamestnanich napriklad bez pojistky na blbost ani nesmis pracovat…pak bys tahle neuvazena radikalni rozhodnuti rychle prehodnotil… :)

                    0 0
                    • ememem  

                      ale ved to je v poriadku ze nemozes, v neporiadku je ten vyklad v priapde plnenia ci som nahodou nemohol byt blbsi o trocha menej.

                      0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                • JSt  
                  1. nikde neni psane, ze musis mit helmu na kole
                  2. pokud by bylo vyslovene ve smlouve, ze pri kresi na kole bez helmy budes

                  kracen na pojistnem plneni nebo podobna formulka. neni duvod proc jit pred soud.

                  0 0
          • RomanH  

            RomanH

            0 0
            • JSt  

              s timhle prece nemuzes souhlasit. s takovou logikou bych apriori neplatil cyklistovi nic, protoze se idiot pousti nahej mezi auta, kery ho muzou snadno rozsmelcovat. to neni moc bezpecny ;-).

              0 0
              • Volf  

                Já si myslím, že má pravdu. Pokud nejsi spokojený s plněním škody a máš dojem, že by jsi měl dostat víc, tak ti opravdu nezbude nic jiného než občanskoprávní spor.

                0 0
                • JSt  

                  uprimne mne je nejaky odskodneni u zadku. kdyz se ti neco stane, neuzdravi te to… spis jde o ten moment, ze tady hazou cast viny na cyklisty, ktery nic neporusil.

                  0 0
                  • Volf  

                    Jo asi si budeš muset zvyknout. Cílem pojišťovny je zisk, čili co nejvíce vybrat a nejméně zaplatit. A to, že nebudeš viník tě uzdraví ? Myslím si, že ne.

                    0 0
                    • JSt  

                      zcela urcite te to neuzdravi ;-). ale je to uplne nesmyslny precedens. to by pak mohla pojistovna u temer kazde autonehody rict kdybys jel pomalej, nestalo by se to. a mela by pravdu ;-).

                      0 0
                      • fousek  

                        Nebo naopak kdyby si jel jeste rychlejs tak by se to taky nestalo

                        0 0
                    • scoty  

                      Přesně…v podstatě mi to připadá, že cílem je dostat cyklisty zcela mimo silnice s auty = méně poj.událostí = méně plateb pojištěncům…

                      0 0
                  • Rychlej turista  

                    A o to tady jde – vytvořit precedens. V tomto případě jde zatím jen o peníze, ale příště už bude snaha toto aplikovat i v trestním řízení a ovlivnit výši trestu. A ta zase ovlivní chování řidičů, protože jejich pozice viníka (když způsobí DP nehodu s cyklistou) bude posílena (podle logiky tohoto rozsudku bude výhodnější zabít cyklistu, než někoho v autě). Místo, aby se vůči viníkům těchto velmi nebezpečných nehod způsobených v drtivé většině bezohledností řidičů přitvrdilo, jde se opačnou cestou – část viny hodit na poškozeného, který sice nic neporušil, ale má tu drzot, že se pohybuje se na kole v silničním provozu.

                    0 0
                    • chodec  

                      nejde o precedens, ani o novou součást práva, jak jsem napsal podrobněji výše, tenhle institut je tu snad od toku 64 nebo od kdy a jediné, co se mění časem je to, co je považováno za splnění povinnosti předcházet škodě či jejímu zvětšení (jednoduše řečeno). To je totiž závislé na tom, co je v dané době běžné, obvyklé a možné.

                      Opakuji, ale, že nejde principem absolutně o nic nového.

                      0 0
                      • Lubor  

                        Vzhledem k tomu, že jde o nějakou interní soudnickou normu ke které se běžný občan cestou do práce nedostane a přesto je jí poškozován, tak se přímo nabízí otázka, zda http://cs.wikipedia.org/…dn%C3%AD_moc nepřekračuje svým jednáním pravomoci a nepřebírá role http://cs.wikipedia.org/…rn%C3%A1_moc

                        0 0
                        • chodec  

                          auuuuuuu

                          proč proboha nepíšeš o nečem, co buď znáš, nebo si o tom alespoň malinko, maliličko přečteš. ono by dokonce stačilo, kdyby sis přečetl to na co reaguješ. Přímo v tomhle vláknu je pár hodin napsáno, co je to za normu a když se budeš laskavě obtěžovat čtením, zjistíš, že se bavíme o „pouhém“ občanském zákoníku. Fakt ti to přijde jako nějaká „interní norma“. Pokud to vezmu z hlediska hierarchie, tak snad krom ústavy a listiny tu nic důležitějšího není, pokud to vezmu z hlediska praktické významnosti tak je to jasné číslo 1. právnické hitparády.

                          Příště namísto hledání nesmyslnejch moudrejch odkazů chvíli čti téma

                          0 0
                          • Lubor  

                            Tak daleko jsem to vlákno skutečně nedočetl a úplně stejně dopadl občanský zákoník. Chtěl jsem si to jen tak před novelizací prolítnout, ale prostě to nešlo. Pokud nezačnou zákony tisknout na hajzlpapír – ten je snad dostatečně nekonečnej, že by se i vešly, tak je asi nikdy nedočtu.

                            0 0
                          • Lubor  

                            Jo a můžeš mi vysvětlit, jak se může 416 snášet s 16 a jak jdou tyhle dva aplikovat proti poškozenému? I když je pravda, že poškozený v tom našem kocourkově aspoň zatím nemusel sobě těch 10% zaplatit…

                            0 0
                            • Lubor  

                              teda 415 a 16…

                              Každopádně po takovém rozhodnutí bych zažaloval soud za nečinnost podle 417 :)

                              0 0
                              • Lubor  

                                Prostě by měli všem preventivně vystavit zákaz řízení motorových vozidel.

                                0 0
                                • Lubor  

                                  Stejně absurně jako ten preventivní zákaz řízení, který by byl svévolí soudu působí svévolné vynucování přilby, která není nikde povinná a nikde není jasně určené, že právě ta přilba už je ta postačující hranice.

                                  Příště to může být: Jak to, že nemáš na kole airbag? Vždyť existuje pro kola i motorky.

                                  0 0
                                  • Lubor  

                                    A radši se ani nebudem hádat na téma překročení pravomoci soudu, kdy stanovuje sazebníky přilba = 10%.

                                    0 0
                                    •  
                                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                      0 0
                                    • DaSnail  

                                      a podla jakého sadzobníka zvýšil základní odškodnění na šestinásobek ?

                                      keby mu ho zvýšil len na dvojnásobok a prihodil 50% za odvahu, tak by sa všetci tetelili blahem…

                                      0 0
                                      • Lubor  

                                        A o tom to přesně je. Ty vysoudíš domluvu tomu kdo tě poškodil stejně jako souseda, který ale vysoudí luxusní vilku na Malé Straně. Neříkám, že ten sazebník má být v absolutních číslech, protože ušlý zisk-příjem sociální uplatnění to si každý cení jinak…

                                        0 0
                                  • chodec  

                                    znovu,

                                    buď si to přečteš celé – alespoň tohle vlákno, nebo nemá cenu se unavovat s nějakým dalším vysvětlováním. Je tu asi tak 2 kýble příkladů nejen z tohoto oboru, ale i z jiných. dost na to, abys to pochopil. takže přestaň nesmyslně mlejt o nějké svévoli (evidentně nevíš co to je), a kokni se, jak jednoduchá věc to je.

                                    P.S. tou novelizací, o které mluvíš myslíš vydání OZ v roce 64? Jestli jo tak tos celkem zaspal.

                                    0 0
              • RomanH  

                ???

                Jsem se prvne lekl, ze jsem se nepodepsal pod Rychleho Turistu.

                Ve druhém případě nic neporušuješ, pouze neseš riziko silničního provozu. Ty kecy pojišťovny jsou jen kecy, protože jinak bys nesměl vůbec vylézt z baráku.

                0 0
              • Rychlej turista  

                RomanH se podepsal pode mě, ne pod rasto, na kterého jsem reagoval. Takže jsi jen zopakoval můj názor, s nímž nesouhlasíš. Tím pádem je posunutý i Volf :-)

                Děláte v tom řazení bordel, hoši :-)

                0 0
        • JSt  

          tohle je nesmysl. mas stary auto bez erbegu, pri krasi se pochroumas a nekdo ti rekne, zes neudelal vsechno pro svou bezpecnost. vpodstate bude mit pravdu, ale je to absurdni ;-)

          0 0
          • Radek Broz  

            Jo,, přesně tohle mě napadlo, když jsem to slyšel s tou přilbou.

            0 0
          • chodec  

            Tohle je také už dávno řešené. Je jasné, že staré auto airbagama nedoplníš a je ekonomicky i společensky neúnosné, aby se všechna auta naházela do šrotu, pokaždé, když Volvo přijde s další bezpečnostní vychytávkou nebo nějaké auto dostane o hvězdičku víc v NCAPu.

            Je to zjednodušeně řešeno o posouzení toho, co je v daných společenských podmínkách možné a obvyklé a soudy často zohledňují i konkrétní situaci poškozeného. Je tak dost pravděpodobné, že jinak by byly vyhodnoceny možnosti předcházet škodě u 60ti leté báby, co se s 40 let starým kolem posunuje na pole a žije z pár tisícovek důchodu a jinak u mladýho týpka, který velmi dobře ví, čím se chránit, do zbytku výbavy investoval několik desítek tisíc a na přilbu se přesto vykašlal ať již z jakéhokoliv důvodu.

            0 0
            • nox159  

              proč dvojí metr? to me na tom celkem štve, pak by se dalo rešit i podle najetých km a zkušeností ne? Zkušený cyklista by mel vedet lip jak se na ceste chovat proto se na nej pohliželo huř než jako na rekreacniho cyklistu co vyjede jednou za mesic.

              Kdežto ve skutečnosti je to právě naopak babka se vystavuje většímu nebezpečí protože jak jede na kole 2 tašky na řidítkach a pritom jede tak ze děla „vlny“ nekdy i kolem metru tak je pro sebe i pro okoli nebezpečnější nez zdatny cyklista :(

              0 0
      • Ruprt2  

        též jsem z toho rozčarovaný.

        Zejména ty případné implikace se mi nelíbí.

        když se to vezme ad absurdum, tak když mě někdo střelí, tak su debil měl jsem nosit neprůstřelnou vestu, když do mě někdo naboří, moje chyba mám jezdit v takdu.

        když vyhořím, moje chyba mám mít nehořlavé odbydlí.

        když spadnu moje chyba mám nosit padák atd.

        0 0
      • Volf  

        Myslím si, že toto je důkaz českého práva po česku. Prostě chrání grázla. Co v tom víc hledáš.

        0 0
        • chodec  

          přečti si znova, mezi kým ten spor byl. tohle prskání na nějakou českou vymoženost je tady úplně mimo a působí trochu trapně. Absolutně stejný princip platí v různých obdobách v celém civilizovaném světě. Jediné, co se mění je náhled na to, co je v daných končinách považováno za standard. Pokud by u nás byla přilba něco neslýchaného, tak by ten rozsudek byl divný a neadekvátní. Ale v situaci, kdy rozumnej člověk při smyslech na kolo bez přilby nesedá a pohledem na cyklisty, které každý den potkávám vidím, že 90%+ přilbu má se prostě u nás dá přilba považovat za standardní a přiměřený způsob ochrany vlastního zdraví. Každý dospělý má možnost se rozhodnout to ignorovat, ale musí se smířit s tím, že na nej pojišťovna kouká jako na někoho, kdo v dnešních podmínkách vědomně volí menší než standardní ochranu.

          0 0
          • Volf  

            Kup si chrániče, neprůstřelnou vestu, integrálku, pevnou kotníčkovou obuv a snaž se při chůzi vydávat světelné a akustické signály. To že náš debilní zákon chrání grázla tím stejně nezměníš.

            0 0
            • chodec  

              bohužel jen ukažuješ, jak moc to nechápeš. Ten zákon chrání mj. tebe a kohokoliv z nás. Příklad. Vytopíš souseda, kape ti kohoutek u pračky a to tak, že soused jednoho dne zaznamená, že se mu na stropě dělá flek. Soused je ignorant a nebo vykuk a pár dní čeká a z fleku, kterej by šel zabílit jednou namočeným válečkem je za týden zničený nábytek, vybouchlé parkety a byt zralý na rekonstrukci (což je mj. to co možná soused zamýšlí). Nikdo ti neodpáře žes ho vytopil, ale kdyby splnil svou povinnost předcházet v tomto případě zvětšení škody, tak by byla oprava za pár korun, aktuální stav bude škoda za pár set tisíc. Budeš ochoten platit těch pár set tisíc nebo odkážeš na to, že měl možnost škodě předejít tím, že by u tebe zazvonil a upozornil tě, nebo v době tvé nepřítomnosti nechal správcovou zavřít vodu v tvém bytě?

              Nebo jeden cyklistický … ujede ti to na cyklostezce a srazíš bruslaře, který jel bez chráničů a prostovlasý, aby vynikla plavnost jeho pohybů a ještě se sluchátky, které mu znemožnily vnímat okolí … vina bude předpokládejme na tvé straně (právě jsi se zakecal s kolegou a sejmul bruslaře) a bruslař uplatňuje pár desítek tisíc náhrady za množství poranění pádem způsobených a ušlý zisk kvůli otřesu mozku. Jak tě tak poslouchám, tak ho obejmeš, zaplatíš mu co chce a ještě lázně navrch a určitě se nebudeš ptát, co sakra dělá na cyklostezce, bez chráničů, které sice poviné nejsou ale kromě něj je ten den měli všichni ostatní a se sluchátky, která také nejsou zakázaná, ale bez kterých by vnímal, co se děje a mohl s vysokou mírou pravděpodobnosti zareagovat a snížit škodu tím, že by např. uskočil do trávy.

              Takže příště mysli, nech si hloupě konfrontační a nesmyslné komentáře, přečti si co bylo napsáno a pak znova mysli než budeš vypouště tahle kategorická moudra.

              0 0
              • Volf  

                S tebou je naprostou ztrátou času ztratit byť jen jediné slovo.

                0 0
                • chodec  

                  to s tebou také, ale ta úžasná prostota a příkladná nesmyslnost tvých zcela mimopražských myšlenek funguje jako krásný odrazový můstek, na kterém lze těm chápavějším tady v dobré víře vyložit něco, co by se jim mohlo hodit.

                  Všimni si, že podstatná část edukačních materiálů je dělána tak, že tam je vždy jeden v roli negativistického blba, aby na jeho nesmyslné postoje šlo dostatečně příkladně zareagovat a vysvětlit na nich jasně problém. Takže byť sdílím názor na nízkou užitečnost naší vzájemné diskuse, děkuji za tvé přihrávky, které možná pomohou ostatním.

                  0 0
              • Ruprt2  

                jo a když srazíš nějakou babičku, o holi, tak měla mít zdravé nohy aby stihla uskočit. Dobře jí tak. nebo ne.

                Kdyby byla mladší mohla se jen odřít a ne zlámat. Ty přece nemůžeš, že už je to křehčí osoba.

                A nebo ještě jinak měla to být mladá vnadná holka na bruslích a v plavkách. Tu bys nepřehlídl.

                Dobře ti tak babičko.

                0 0
            • chodec  

              P.S. ten „debilní“ zákon je občanský zákoník, jehož příslušná část (§415 a násl.) je prakticky nezměněna od roku 1964, kdy byl přijat a kdy byl princip přejat z předchozích předválečných a poválečných úprav a který je v tomto ohledu poměrně srovnatelný s německou a vůbec kontinentální úpravou, kterou je inspirován. Takže pokud by byla tvá paranoia o ochraně grázlů oprávněná, budiž ti útěchou, že jde zřejmě o historický komplot zednářů, neboť jak jinak vysvětlit, že to dělají i ostatní státy a dělali to i komančové a vůbec že je to tak rozlezlé.

              0 0
              • newbie  

                :-))) ty máš neuvěřitelnou trpělivost…

                0 0
                • chodec  

                  ne … mám jen po dlouhé době náladu a téma, o kterém něco vím a může to někomu pomoct … bohužel ta konstelace netrvá obvykle dlouho :-)

                  0 0
                  • ememem  

                    tak sa pls skus este chvilu premoct a odpovedat na ememem || 16.04.2010 13:41:40 dik.

                    0 0
    • Jenda  

      jo, proc ne, 10% je celkem rozumnejch.

      0 0
      • pepino  

        Akorát to chce ještě aplikovat na inlinisty, koloběžkáře a další, i běžci se pohybujou celkem rychle.

        0 0
      • pedr64  

        mě to nepřijde normální. Když si na chalupě na cirkuli uříznu ruku, tak pojišťovna také nebude zkoumat, jestli jsem dodržel zásady bezpečnosti práce, jestli jsem byl správně vybaven. Jsem fyzická osoba a tyto povinnosti se na mě nevztahují. jediná možná výluka by byla v případě alkoholu nebo úmyslu. Stejně tak cyklista starší 18 let nemá povinnost mít přilbu

        0 0
        • Rychlej turista  

          Pojišťovna to zkusit musela. Je ale smutné, když právním bezvědomím trpí i soudce a skočí ji na to. Odvolat se, to prostě projít nemůže.

          0 0
          • Rychlej turista  

            Tento precenedens se v budoucnu bude interpretovat tak, že za to, že někdo zabije cyklistu, nemůže řidič co jel jako hovado, ale cyklista, protože neměl přilbu. A dostane maximálně podmínku.

            0 0
          • treatt  

            V civilním i trestním řízení platí zásada dvouinstančnosti. Znamená to, že pokud věc rozhodne soud první instance, jímž je zpravidla okresní (obvodní) soud, odvolání proti tomuto rozhodnutí projednává a rozhoduje o něm soud druhé instance a proti jeho rozhodnutí již nelze podat řádný opravný prostředek. V některých zákonem stanovených případech rozhoduje jako soud první instance krajský soud a soudem druhé instance je pak vrchní soud (např. je tomu tak u závažných trestných činů). Nejvyšší soud pak především vede řízení o mimořádných opravných prostředcích

            Proti rozhodnutí Nejvyššího soudu se nemáš kam odvolávat..

            0 0
        • Jenda  

          dovolim si tvrdit ze kdyz to bude nejaka samodomo cirkule tak ti plnou pojistku nevyplati a kdyz v sobe budes mit jeste trochu alkoholu tak s tebou vyjebou uplne:-(

          0 0
      • kolombo  

        Každý, kdo jezdí s přilbou to bere jako rozumné :-)

        Já myslím, že mícháte dohromady pojistné plnění z vlastní pojistky a náhradu škody z pojistky někoho jiného.

        Tady jde o náhradu škody a ta škoda mohla být výrazně nižší, kdyby cyklista použil zcela běžnou a dostupnou ochrannou pomůcku.

        Mimochodem, když bezpřilbář skončí v kómatu na LDN, tak je mu celkem jedno, kolik ta náhrada bude. O případném úmrtí ani nemluvím.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Tady se jedná především o soudní rozhodnutí, kterým byl cyklista uznán vinným. Za to, že ho někdo sejmul.

          Pokud v tomto případě už něco řešit, tak to, že cyklista je vždy zranitelnější a tedy řidič by měl vždy dbát zvýšené opatrnosti.

          0 0
          • Jenda  

            no chapu to jinak – cyklista byl uznan z toho ze kdyby mel blembaka na hlave tak mohl byt nasledek urazu mensi. S ridicem to absolutne nema co delat – myslim ze stejny by to bylo kdyby se rozmazl sam vlastni blbosti nekde na asfaltu. Jina vec je ze diky pozadovany vysi odskodnyho ktera je tak vysoka jenom diky tomu ze se jednalo o dopravni nehodu a tedy to neslo z nejaky urazovy pojistky toho nestastnika ale z povu toho ridice vubec dostalo pred soud. Myslim zle ze na trest ridici to fakt nemelo zadny vliv. Pokud ano tak je to samozrejme svinstvo.

            BTW co by platily takovymu JST kterej nema na kole ani brzdy?:-)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Vůbec nerozlišuješ, jestli si něco způsobíš sám nebo ti škodu způsobí někdo jiný tím, že něco porušil. Přilba s tím nemá co dělat.

              0 0
              • Jenda  

                mozna mas v necem pravdu ale to ze pojistovna snizi pojistny plneni absolutne nema co delat s trestem pro vinika nehody – tomu je defakto uplne jedno jestli ti pak pojistovna vyplati 500tis nebo 10mega. To ze se s tebou pojistovna snazi ******* je vec uplne jina a je bohuzel vicemene jedno jak jsi ke skode prisel. Jedina smula je ze ta pojistka se plati z jeho povinyho ruceni a tedy kvalitu plneni vybira vlastne ten kdo zavinil tu skodnou udalost a ne ten kdo je skodnej – jak je to v pripade kdy si nejakou skodu na kterou jses pojistenej zpusobis sam.

                Ale porad by me zajimalo jestli by v pripade snizeny toho pojistnyho plneni byla sance vinika nehody zazalovat v jinym sporu prave o tu castku o kterou bylo snizeny plneni pojistky.

                0 0
                • fousek  

                  No pokud si to pojistovna osetri ve smlouve tak neni zadnej problem, pokud nebude mit ve smlouve, ze bez pouziti prilby na jizdnim kole zvysuje spoluucat, tebou podepsany tak musi mit pojistovna smolika a musi ti vyplatit plny odskodny.

                  0 0
            • ememem  

              ///BTW co by platily takovymu JST kterej nema na kole ani brzdy?:-)//

              brzdy podla vyhlasky mas mat, prilbu u vas pokial viem nie.

              0 0
            • JSt  

              jst by si musel zatelefonovat pro dovoz homologovaneho kola a celou zalezitost lehce zmanipulovat :-)).

              0 0
          • chodec  

            překrucuješ – cyklista nebyl uznán vinným

            0 0
            • karliner  

              zprostředkovaně ano – bylo mu zkráceno pojistné plnění, přestože dodržel všechny zákonem stanovené povinnosti

              0 0
        • mastihuba  

          zeptám se jinak. mám já možnost platit pojišťovně méně, když budu předpokládat že všichni komu způsobím škodu použijí maximální ochranu? Mě to přijde jako slušnej výdrb vod pojišťovny, protože ona je jediná kdo na tom vydělá. Pojistitel platí pořád stejně a to je podle mne to špatný. To jestli škoda mohla být větší nebo menší přeci není vůbec předmětem uzavírané pojistky.

          0 0
    • goofy  

      Ja jsem pro, ikdyz to asi zrovna moc koser neni… Kazdy rozumny clovek uz tu prilbu pouziva.

      0 0
      • mr.antik  

        Nevim, nejsem právník, ale aspoň to přes média třeba pár lidí osvítí a donutí helmu používat. Mně osobně je to jedno.

        0 0
      • JSt  

        urcite mas pravdu. kamaradovi zlomili pri bitce pred hospodou klicni kost a dostal za to nejake odskodne. kdyby mu rozbili hlavu, tak by treba nedostal nic, pac mel mit helmu ;-)).

        0 0
    • Hejdik  

      I když jsem zastáncem používání přilby na kole,tak tenhle výklad soudu mi přijde jako absolutní nesmysl.

      To aby jsme jako chodci začali nosit výstroj amerických fotbalistů,abychom při nehodě,kdy nás srazí nějakej blbec na přechodě,udělali maximum pro svojí bezpečnost.

      0 0
      • Volf  

        Máš naprostou pravdu, ale zapomněl jsi na jednu základní věc. Dnes se nejdříve musí udělat policejní mapa, kdo ke komu patří a pak se teprve koná :-). Jinak moje kamarádka právnička s oblibou říká : k soudu nechodíš pro spravedlnost, ale pro rozsudek :-)

        0 0
        • Rychlej turista  

          V právním státě není spravedlnost moc důležitá a často je v příkrém rozporu se soudním rozhodnutím. Důležité je, aby se vše dělo v souladu s právem. V jeho nejsyrovější podobě (právního státu) je občanům dovoleno vše, co není zakázáno a naopak státní orgány mohou dělat jen to, co je jim povoleno. Američani toto dovedli až do absurdní dokonalosti (díky soudním a správním precedensům, které u nich jsou pramenem práva). Všichni jsou s tím ale sruzeměni a tak se podle toho chovají a proto mají svého rodinného právníka.

          0 0
    • Krys  

      Spravodlivosť

      :/

      0 0
    • nobody  

      u nás je to naopak, posilují se práva grázla a utlačují práva nevinného/poš­kozeného.

      0 0
    • xshreck  

      Mazec :-) takže to je aj tak.

      Pojedu v autě – třeba felda. Pojedu si slušně a najednou proti mě nějaká kráva – passat, nebo jak to bylo dneska na novinkách, hummer.

      On to do mě napálí, já budu totálně rozšrotovanej na vozíku, auto ve šrotu a on jen s odřeným nárazníkem.

      To mi řeknou měl sis koupit bezpečnější auto nebo co? :-D to mi připadá to samé jako s tou helmou …

      0 0
      • vladaza  

        přesně, příště si někdo vzpomene, že cyklista mohl mít chránič páteře

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Hejdik  

      By mě zajímalo,jakým poměrem si soudce a pojišťovna rozdělili tu částku o kterou(okra­dli)neboli o kolik mu pokrátili to pojistné plnění???

      0 0
    • vinnca  

      s prominutim – to je banda curaku, skubat a skubat a skubat, tak ja si platim pojisteni a ty svinaci porad hledaj skuliny, jak platit za uraz co nejmin, proc bych musel mit prilbu – mam tuto povinost uvedenou ve smlouve?tak at si naserou. Cloveka srazi auto, jeste za to nemuzu a ti sulini z pojistoven porad spekuluji jak vyplatit nejmin. Jeste to tak pujde chvilu a zrusim cele urazove pojisteni.

      0 0
      • fousek  

        Ty suliny z pojistovny tohle zivi, ale proc takhle rozhod soud?

        0 0
        • Rychlej turista  

          Jestli se to opravdu stalo tak, jak je popsáno, tak by to mělo zajímat ombudsmana. Ten toho sice moc nemůže, s tím soudním rozhodnutím taky nic neudělá, ale tady se jednoznačně jedná o pokus diskriminovat jednu jedinou velkou skupinu účastníků silničního provozu. A tohle náplň jeho práce je. Určitě by se měl zajímat o to, proč soud rozhodl v neprospěch poškozeného a hlavně dát jasné stanovisko, že takhle tedy ne. Myšleno do budoucna.

          0 0
        • Hejdik  

          …víc než zákon…

          0 0
    • karliner  

      Ale nějaké mantinely stanoveny být musí a jako ty mantinely já chápu povinné vybavení cyklisty tak, jak je uvedeno v zákoně. Pokud bychom totiž přistoupili na výklad, že je cyklista (nebo kdokoliv jiný) povinen sledovat nejnovější trendy ve vývoji bezpečnostních prvků, hustotu provozu ve vztahu k uvažované trase výletu atd. a podle toho se dovybavit bezpečnostními prvky nad rámec stanovený zákonem, tak kde bychom skončili? Co chrániče loktů, zápěstí, holení, páteřáky, celoprstové rukavice, ochranné brýle atd. To bych se hned ptal, proč nemá pojišťovna zřízenou infolinku, kde mi po nahlášení trasy určí dodatečné vybavení (abych nezanedbal obecnou prevenční povinnost), tak, abych v případě nehody nebyl krácen na vyplaceném pojistném.

      Celou causu chápu tak, že to pojišťovna zkusila (má na to právo), vyšlo jí to (je otázka nakolik tomu šla naproti) a jediná možná odpověď je šikovnější právníl a další odvolání a rozmetání toho nesmyslného zdůvodnění o „zanedbání obecné prevenční povinnosti“.

      btw – jestli se nepletu, tak v roce 2004, kdy se případ stal nebylo nošení přileb povinné ani při profizávodech…

      0 0
      • karliner  

        A to nemluvím o tom, že bezpečnostní přínos cyklistické přilby je diskutabilní, odkazy jsem línej hledat, ale píše o tom kromě jiného i Honza Tajč na svém blogu

        0 0
        • Rychlej turista  

          Hlavně ale cyklistická přilba není proiritně myšlena jako ochrana vůči někomu jinému, ale jako ochrana před sebou samým. To bychom pak museli nosit i neprůstřelné vesty, minimálně do bank a podobná místa, kde se dají předpokládat loupežná přepadení.

          0 0
          • chodec  

            pravděpodobnost přepadení banky během tvé návštěvy 2× do roka či méně není v našich končinách zatím srovnatelná s tím, že si vlastním počínáním nebo s přispěním někoho dalšího napřápneš kokos v dnešním houstnoucím provozu a na místech, kam se lidé se stále dokonalešími koly postupně pouští.

            fakt nemá smysl tady tahat tahle ad absurdum srovnání – tydy je to naopak o tom myslet reálně. Ono je sice efektní vymejšlet příklad s neprůstřelnou vestou, ale zatímco 999 z tisíce návštěvníků banky ti řekne, že s přepadením během své návštěvy nemá důvod počítat, tak si troufnu odhadnout že 95 cyklistů 100 připustí, že mysleli na to, že by se mohli při pádu zranit a že by takové zranění mohlo být horší, když si nevezmou přilbu. Těch zbylích 5% jsou asi jen týpci, co v zimě chodí jen v tílku a ani jim netuhnou bradavky jak jsou programově drsní.

            0 0
            • Honza729  

              No, to ja videl o vikendu bikerku, a ty teda ztuhly…

              0 0
            • Rychlej turista  

              Soud ho krátil na jeho právech proto, že se dostatečně nechránil před tím, co ho sejmul. Cyklista jako svoji ochranu před řidiči použíje zkušenosti, předvídání a dodržení dopravních předpisů, víc udělat nemůže. Nikde není psáno, že je cyklista povinen se nějak extra chránit vůči ostatním účastníkům silničního provozu, protože má počítat s tím, že ho někdo sejme. V tom je to naprosto stejné, jako příklad s tou bankou. Řidič mu nedal přednost a tím ho sejmul, cyklista nic ovlivnit nemohl. Nebyl krácen za to, že si něco způsobil vlastní vinou a proto by neměl nést jakékoliv následky činu, který způsobil někdo jiný. Jako právník bys tento rozdíl (vlastní zavinění a cizí zavinění) měl být schopen rozpoznat a neměl by být pod tvou rozlišovací schopností.

              0 0
              • chodec  

                Jako právník vím, že obecná povinnost předcházet škodě existuje, že to není ani u nás, ani jinde (Francie, Německo, …) a nikdy historicky nebylo o pouhém dodržování předpisů a také vím, že je to ze zákona povinnost KAŽDÉHO bez výjimek. Nemusíš se mě snažit překecat, tak to prostě je a já jsem se ti snažil jen osvětlit, jak to funguje, abys s tím mohl počítat, protože jinak to nebylo a nebude.

                Kdybys se snažil pochopit, co ti tady melduju, tak by ti došlo, že tady vůbec nejde o to, zda ho někdo sejmul, ale o to, že nepřijal běžná opatření obvyklá k tomu, aby se v případě nehody (z jakéhokoliv důvodz) nezranil, nebo aby byly následky menší.

                Nikdo neříká, že cyklista mohl zabránit nehodě – řidič vozu je zřejmě jednoznačně vinen a nikdo o tom nepolemizuje. Ale čemu mohl cyklista zabránit je vznik části škody v důsledku nehody, pokud by se nechoval jako ignorant a udělal alespoň to, co je k prevenci škody dnes více než běžné.

                S prevenční povinností se v dennodenním životě potkáváš častěji, než si myslíš – tohle je jen jeden z mnoha mnoha jejích aspektů.

                Je mi celkem jedno, zda se ti to líbí nebo ne. Dostalo se ti tu zdarma zjednodušeného vysvětlení o kterém jsem doufal, že bude srozumitelné, poučení o principu, historických souvislostech i příkladech z jiných oborů. Neobahjuji tady pojišťovnu, ale kolegiálně se snažím vysvětlit, co by měl mít každý na paměti ať již jako cyklista nabo někdo jiný. Pokud si z toho nic nevezmeš, je to jen na tobě.

                0 0
                • chodec  

                  P.S. rozdíl mezi cizím zaviněním a vlasttním by byl především ten, že při vlastním by si mohl za celou škodu sám, takto ji chce uhradit po někom cizím.

                  Soud se s tím jednoznačně a bezvýhradně ztotožnil a náhradu škody přiznal, ale celkem logicky a v souladu s ustálenou a mnoho desítek let starou soudní praxí také soud naznal, že kdyby byl cyklista alespoň průměrně opatrný, nemusela být škoda tak velká a tedy že spravedlivě nelze po tom kdo škodu platí žádat, aby nesl následky neopatrnosti cyklisty. V tom rozsahu, v jakém byla soudem škoda spojena s neopatrností tedy bal škodní nárok ponížen – zde se bavíme o 10% z celkové částky, což mi percentuelně nepřijde jako zásadní ožebračení.

                  Mimochodem, že soud priznával v rámci škody mnohanásobky základního plnění ve prospěch poškozeného sis nevšiml? Tolik k tomu údajně nespravedlivému přístupu. Jinak řečeno, soud mu dal víc než musel a symbolicky jej upozornil, že kdyby nebyl neopatrnej, mohl dostat ještě o něco více.

                  Fakt je na tom něco k nepochopení?

                  0 0
                • Rychlej turista  

                  Jde o to, že toto pravidlo jsi ochoten (a soud svým rozhodnutím) aplikovat pouze na cyklisty. Pokud jde o ty dětské autosedačky, tvoje argumentace se zmohla na pouhou citaci paragrafů a konstatování, že to není povinnost daná zákonem. Takže pro cyklisty obecná povinnost předcházet škodě existuje a pro ostatní účastníky silničního provozu ne?

                  0 0
                  • chodec  

                    ježiš čteš to vůbec?

                    u sedaček jsem naopak psal, že tam je to asi tak o dvě ligy silnější povinnost – děti v nich jezdit musí a pokud nebudou a něco se stane, tak se už nebudeme bavit jen o tom, kolik ti pojišťovna nevyplatí, ale i o tom, kolik let ve který cenový dostaneš, nebo na jak dlouho přijdeš o papíry v tom lepším případě a pojišťovna s tebou nebude smlouvat o 10%, ale pošle tě do řiti úplně.

                    kromě toho jsem ti tady vypsal minimálně 3 další příklady z 3 dalších oborů a situací, kde je jasné, jak prevenční povinnost funguje a jak ji aplikovat tak nechápu proč tu říkáš něco o aplikaci na cyklisty.

                    A proč bych se vůbec měl prohoha pokoušet něco vztahovat jen na cyklisty – sám na kole jezdím a jediný důvod proč argumentace k nim zabírá nejvíc řádek je, že tu shodou okolností jsme na cyklistickém fóru a shodou okolností se debatuje konkrétní případ srařeného cyklisty. Mám snad mluvit o jaderné energetice? Pomohlo by ti to? A že tam by bylo pár příkladů na téma prevenční povinnosti.

                    Takže si prosím odpušť pitomé poznámky o zmáhání se na nějaké paragrafy (které jsem BTW přidal v blahé naději, že budeš mít radost, že to nemusíš hledat, aby ses naučil dopravní předpisy) a pokud chceš zůstat v blažené nevědomosti stran jednoho institutu, o kterém ti shodou okolností mohu v rámci svých dlouholetých zkušeností zkusit něco málo prozradit, tak si s pánem bohem buď.

                    0 0
                    • chodec  

                      P.S. pokud bys jen elementárně popřemejšlel nad tím, co tu bylo o „povinnosti předcházet vzniku škody nebo jejímu zvětšení“ napsáno už z její podstaty ji nejde moc aplikovat na nikoho jiného než na poškozeného (v určitých případech má tuto povinnost i kdokoliv okolo, ale to je jiný příběh). comprendes? Nezasedl jsem si na cyklistu, nemám proč.

                      0 0
                    • Rychlej turista  

                      od roku 2006 (tedy 4 roky) platí, že … přepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3, které je vybaveno zádržným bezpečnostním systémem (pásem), dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a tělesná výška nepřevyšuje 150 cm, lze pouze za použití dětské autosedačky.

                      Z toho vyplývá, že v autech, která to nemají, můžeš vozit děti bez sedaček a tím to pro tebe končí. Podle tebe to v rozporu s obecnou povinností předcházet škodě, kterou se tady v případě cyklisty pořád oháníš, vůbec není.

                      0 0
                      • chodec  

                        proč chceč, aby za tebe dělal práci někdo jinej. Co takhle vypotit trochu sádla a přečíst si ty dopravní předpisy, které máš znát.

                        nepředpokládal jsem sice, že bys měl tak blbej nápad a zkoušel vozit děti v autě co je úplně bez pásů, tak jsem ti zkopíroval jen diskutovanou relevantní část s povinností, ale pro ty líné přidávám tedy i ustanovení, že to v autě bez pásů nejde vůbec – je to o písmeno nad tím dříve ditovaným …

                        Řidič motorového vozidla je … dále povinen nepřepravovat ve vozidle kategorie M1, N1, N2 nebo N3 2), které není vybaveno zádržným bezpečnostním systémem, 1. dítě mladší tří let, 2. dítě menší než 150 cm na sedadle vedle řidiče

                        něco dalšího? nebo si zbytek nastuduješ sám?

                        0 0
                        • RomanH  

                          Pokud vim, tak tady nejde o praci. Jeden dela / to a druhej zase neco jineho. Kdyby jsi se zeptal na neco z oboru RT, predpokladam, ze by Ti slusne a primo odpovedel. Turista Ti jasne vyse psal, ze jej se to netyka (nema deti a nakonec asi ani to stare auto) a chtel vedet, jestli je to mozne ci ne.

                          0 0
                          • chodec  

                            to by se zeptal jinak a já bych v takovém případě daleko méně jízlivě až nejspíš velmi ochotně odpověděl. Jenže z toho kde a jak reagoval je zřejmé, že se:

                            1. nesnažil pochopit, co píšu a ještě se
                            2. pokoušel na mém (pro něj v dobré víře nalezeném citátu) dokázat,

                            že se dá dnes jezdit bez dětských sedaček ač jsem mu 2× jasně říkal opak když už jsme u toho.

                            Obvykle když chci nějaké informace, tak jsem vděčný, že mi je někdo najde a ušetří mi práci. Obvykle jsem ještě vděčnější, pokud mě někdo poučí o něčem, co bych měl z nějakého důvodu tak jako tak znát (např jako řidič) a v těchto případech se nesnažím rejpat slovy jako „zmohl ses se na“ a nezkouším daného dobrodince nachytat na švestkách.

                            Hele nemám nic proti Pavlovi, ale snad poznám, zda má někdo „jen“ zájem o informaci – jsem pak první, kdo pomůže když může.

                            0 0
      • chodec  

        nechci tady nikomu brát jeho spravedlivé rozhořčení, ale to, k čemu dospěl soud fakt není nic nového (viz vysvětlení výše). Vůbec tu nejde o nejnovější trendy, ale o standard s ohledem na okolnosti a dobu.

        Zatímco v době, kdy jsem se učil lyžovat nebyla přilba na sjezdovce vidět, tak dnes se pomalu standardem stává a je jen otázkou času, kdy při nehodách na sjezdovce se zraněním hlavy se začnou ptát proč nemáš přilbu a už jsem slyšel i o pojišťovnách, které ji při pojišťování sportovních aktivit vyžadují.

        nemůžu si pomoct, ale lidi tady buď nadávají, že jim někdo něco předepisuje a argumentují, že každý je dost soudný na to, aby věděl, co má dělat a kdyžse nějaká míra soudnosti předpokládá, tak si stěžují, že jim to zákon nepředepisuje … tak co vlastně

        0 0
        • Honza729  

          To je strašný porno… :)

          0 0
        • ememem  

          ze ty budes pravnik :-)

          0 0
        • pepino  

          Takže páteřák u FR a SNB je taky dost rozšířenej, takže pojišťovny ho budou vyžadovat, atd..

          0 0
          • chodec  

            Ruku na srdce. kousky, co se na SNB dělaly před pár lety a do čeho se pouštějí někteří borci a nebo jen nezkušení ale videem nahecovaní mamlasové dnes, jsou na na opačných pólech stupnice nebezpečbnosti.

            Nejsem pojišťovák, ale pokud k tomu čistě náhodou už nedošlo, tak bych se moc divil, kdyby pojišťovny nějaké to pancéřování nechtěli, nebo na jeho absenci nezačaly svádět část škody. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale je prostě rozdíl mezi nebezpečím a následky, když se kloužu na plácku za barákem a nebo jedu FR prvosjezd z nějaké vypečené skály. Byť pojišťovnám nemám důvod fandit, tak pokud se budou ptát, proč si u té druhé aktivity nevzal alespoň přilbu nebo časem tén páteřák, tak se až tak divit nebudu.

            0 0
            • nox159  

              kde o tu hranici ktera nikde stanovena neni, kdy pouzit a kdy nepouzit pateřák.

              Pak mi reknou ze jsem si moh vzit na malou projizdku s rodinkou po cyklostezce integralu a paterak, a chranice holeni… tohle uz je podle me diskriminace, na zavodech aut maji taky řidiči helmy a myslis že by napadlo pojištovnu říct řidiči v běžném provozu, že mu daji o 10% min protoze v autě neměl helmu a pritom si ji mohl vzit?

              0 0
              • chodec  

                víš co, přešti si celé vlákno, vše včetně té integrály na cyklostezce je tu výslovně zodpovězeno.

                0 0
          • Rychlej turista  

            Hlavně ale, když se sám rozbieš ve sjezdu, tak si za to můžeš sám. Kdežto v tom úvodním příspěvky byl borec na svých právech krácen soudem za to, se dostatečně nechránil pře tím, co ho sejmul. To je úplně na palici.

            0 0
            • ememem  

              imho to je sekundarne vid. ememem || 16.04.2010 11:07:32

              0 0
              • Rychlej turista  

                Ano, to je přesně to, oč tady běží.

                Toto rozhodnutí prostě dává gaunerům větší možnost vyvléci se z odpovědnosti tím, že ji část přenáší na naprosto nevinného a to je špatně.

                0 0
                • Honza729  

                  Pavle, jak by ses dival na tuhle situaci:

                  Jedes autem cca 5 km/h, parkujes. V tu chvili srazis okoljedouciho cyklistu. Ten spadnul z kola. Nemel prilbu, otres mozku, nasledky. Soudy, prachy, nechutnosti…ne­bo…mel prilbu, zvedl se, rekl ti ze jsi debil a jel dal.

                  jen tak se ptam…nechytracim.

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Jistě, že lepší je ta druhá možnost. Ale ani v tomto případě to není důvod, aby se viník (a jeho pojišťovna) vyvlékl z odpovědnosti za škodu, kterou způsobil.

                    0 0
        • karliner  

          A co kdybys zkusil zareagovat na argumenty, které uvádím, když už reaguješ na mne? He?

          0 0
          • chodec  

            nehekej

            není o čem polemizovat. To, co jsem napsal (a jak si všimneš, je to dost univerzální úvaha) mě napadlo sice v dojmu, který vyvolal tvůj příspěvek, a proto je to pod ním pověšeno, ale záměrem nebylo s čímkoliv polemizovat. situaci jsem vysvětlil a pokud chceš bejt dál spravedlivě naprdnutej, tak si to při pátku užij :-) já s tím nic neprovedu.

            0 0
    • TinkTink  

      Nechci reagovat na veci nademnou ani jednani pojistovny (jakkoli naprosto chapu jejich pozadavek helmy) pouze nazor – je spatne, ze neni povinna helma zakonem pro vsechny a toto ze neni vymahano.

      0 0
      • Honza729  

        :) Na to bych se tesil. Pak bych si zajel nekam na vesnici vyfotit babky s nusi jetelu na zadech jedoucich na kolech s prilbou.

        0 0
        • TinkTink  

          To je konstantni straseni babickama, to je stalice uz x let…

          0 0
          • Honza729  

            Ja nestrašim, na to tu je specialista Volf. Já jen řikám, že se těším na fotky. :)

            0 0
        • darkie  

          Vy sa smejete, ale u nas je toto pomerne bezne. Dokonca v kostoloch maju babicky vlastny vesiak na reflexne vesty a prilby :D

          0 0
          • Honza729  

            Ale pozor, ja se tomu nesmeju. Mne to jen prijde absurdni, nic vic, nic min…

            0 0
      • ememem  

        preco je to spatne? ako nic v zlom, peace, ale co ta je do cudzej lebky? mne osobne je uplne scheissegal co kdo nosi na hlave, tym ze ju nema nemoze nikoho okrem seba ohrozit tak kde je problem?

        btw- ja bych poziadavku poistovne na helmu chapal keby to bola dopredu dohodnuta podmienka zmluvy alepbo podmienka zakonna ale isto nie nasledne stylom „dalo sa urobit viac“ . to sa da totizto aplikovat na vzdy a na vsetko, to je to o co tu bezi. to ze ten nestastnik bol v tomto pripade este aj poskodeny jednoznacne cudzim zavinenim a nie vlastou chybou len podtrhuje absurdnost rozhodnutia. ale pravinici poistovne by ti to vysvellili lepsie :-).

        0 0
        • TinkTink  

          Je mi to, ze pokud ten clovek bude mit trvaly uraz, tak ja s nim musim mit soucit a davat mu konstantne cast svych dani na prilepsenou…

          0 0
          • ememem  

            ved hej, ok, nejake pravidla byt musia lebo keby si tuto svoju uvahu extrapoloval tak sa dostanes niekde uplne ad absurdum. nicmenej v tomto pripade porusene neboli a neboli ani sucastou zmluvy, mne tam vadi to ich nasledne „dovymahanie“

            0 0
        • chodec  

          znovu a snad naposled …

          nejde o to udělat „vždy víc“…

          jde o to, udělat alespoň to, co dělá drtivá většina rozumnejch lidí v dané době a podobné situaci. Smiřme se s tím, že pokud dnes někdo vyjede bez přilby, tak byť neporušuje předis, asi si o něm nebudete myslet, že je zvlášť opatrnej. Většina lidí si spíš dneska o takovém zjevu pomyslí … no trochu hazarduje, ale je to jeho kebule…

          kdyby si vzal na cyklostezku integrálu a páteřák tak to sice bude bezpečnější a udělal by to tvoje „víc“, ale většina by si o něm myslela že to zas trochu s tou opatrností přeťáp.

          ta prevenční povinnost není o ničem než o obvyklé opatrnosti a snaze s ohledem na riziko a standard v dané době.

          nechce se po tobě, abys šel příkladem. chce se po tobě, abys nepodceňopval to, co by udělala většina.

          Příklad z jiné snad méně konfliktní oblasti – standardem třeba u důležitých podnikových databází, je mít je zálohovány. Pokud nějaký jouda zruší server s diskama když do nej zvrhne své mátové té s citrónem a cukrem, tak sice může za způsobenou škodu, ale poškozený majitel serveru ani omylem nedostane 100% náhradu škody, pokud vyjde najevo, že se nesnažil takové poměrně předvídatelné škodě předejít naprosto běžným a v průmyslu standardním způsobem – zálohou dat na druhé nezávislé médium.

          Míra takto „očekávaných“ opatření přitom bude záviset na tom, jak důležitá a nenahraditelná data to jsou a jak velká škoda jejich zničením může vzniknout – záloha podle toho bude na DVDčku v šuplíku jednou za uherskej rok, nebo formou on-line zrcadlení dat paralelně v několika geograficky nezávislejch lokacích atd.

          0 0
          • karliner  

            kdyby si vzal na cyklostezku integrálu a páteřák tak to sice bude bezpečnější a udělal by to tvoje „víc“, ale většina by si o něm myslela že to zas trochu s tou opatrností přeťáp

            úplně stejná situace byla v roce 2004 s úplně obyčejnou helmou…

            0 0
            • chodec  

              soud si to asi o tom roce 2004 nemyslel a věřím, že nějaké podklady pro takovou úvahu měl (např statistiky či nějaké vyjádření znalce oboru).

              ale obecně vzato ano – co je dnes běžné, bude zítra směšné :-) jak jsem demonstroval na příkladu dětských autosedaček, tak to, co naši rodiče považovali za supr čupr bezpečnostní opatření nám způsobí lehkou nevolnost a úvahy typu, jak jsme to mohli přežít.

              0 0
              • karliner  

                Koneckonců, je úplně jedno, jaká byla v roce 2004 situace, celá causa je o tom, že pojišťovna holt měla šikovnějšího právníka.

                0 0
                • chodec  

                  zkušenost mi říká, že pojišťovny musí s ohledem na tlak auditorů a interní předpisy o předcházení pojistným podvodům, ale i s ohledem na daňovou uznatelnost plnění a tlak na ekonomiku chodu takto velké škody povinně žalovat.

                  zažil jsem případ, kdy pojišťovna takto formálně vzato žalovala člověka, který byl težce zraněn při autohavárii a zůstala po něm manželka s dětmi, kteří byli na plnění pojišťovny závisdlí. Pojišťovna věděla, že platit bude, nijak se nebránila, dokonce byla ochotná poslat značné zálohy, ale definitivní výši plnění s velkou a v daných okolnostech skutečně upřímnou omluvou za nepříjemnosti musela nechat přezkoumat soud, protože holt nikdo si nechtěl vzít na triko určení částky závisející do značné míry na subjektivní úvaze (to jsou ty násobky uvedené v článku), když šlo o plnění v řádech mnoha milionů – bez vykonatelného soudního rozhodnutí se báli obhájit si výplatu takových částek.

                  Takže šikovný nebo nešikovný – u takovýhle plnění to bez soudu dost dobře nejde.

                  0 0
                  • ememem  

                    chapal bych ale teraz nerozumiem – poistka sa snad uzatvara tak ze v priapde nehody co ja viem zlomena ruke == 100tis.

                    trvla invalidita == milion a pod.

                    dolozim rozsah postihnutia a je vyriesene ci nie? o com bola v tomto pripade na sude rec?

                    0 0
                    • DaSnail  

                      možno by mohla byť reč o tom, že keď si bol liezť po skalách, šmykla sa ti noha a švihol si si hlavu o skalu, či si mal prilbu alebo ne.

                      teda či to telesné poškodenie bolo neovplyvniteľné zo strany poisteného.

                      0 0
                      • ememem  

                        teda či to telesné poškodenie bolo neovplyvniteľné zo strany poisteného. – zas pravnicky odrb – jak kua neovplyvnitelne, sa uz opakujem – proti tomu sa snad poistujem t.j. proti nahodnej, blbej, neovplyvnitelnej atd situacii cinie? kebych to mohol ovplyvnit tak aby sa nic nestalo tak nepotrebujem poistku. ale je mi jasne o co ide, grr uz to radsej nechajme.

                        0 0
                        • DaSnail  

                          to neni odrb právnický, ale poisťovácky 8o)

                          schválne sa mrkni do svojich zmluvných podmienok, čo si tvoja poisťovňa predstavuje pod slovom úraz.

                          poisťovanie je normálny biznis a poisťovňa ti nezaplatí viac jak musí.(až na ojedinelé výnimky)

                          0 0
                    • Jenda  

                      jenze tohle je trochu jinej pripad – tady to jde z povinyho ruceni toho ridice.

                      0 0
                      • ememem  

                        jestli hej tak to je potom ok. som myslel ze sa jednalo o urazovu poistku

                        0 0
                    • chodec  

                      fakt nejsem odborník na pojištění. nebudu ti věšet bulíky na nos. Ten případ, který tu je diskutovaný se týká pojištění jen částečně. Pokud jsem pochopil správně, soudila se pojišťovna, která plnila z titulu tzv. povinného ručení za řidiče. Protože pojiťovna v tomto případě přebírá odpovědnost reálnou škodu způsobenou řidičem, mohli jsme to při debatě trochu zjednodušit a bavit se o tom, nakolik se jednání poškozeného projeví v tom, kolik škody je požadováno nakonec po viníkovi.

                      to, co píšeš ty je pokud se nepletu jiný typ pojištění (úrazové – ne škodní). Obvykle si jej platíš sám a nemá charakter náhrady konkrétní škody, ale v principu je to sázka o konkrétní cifru. Mám dojem že tam není zkoumána reálná výše nějaké škody, ale jen naplnění podmínek kontraktu – nějaký pojišťovák by ti asi lépe vysvětlil, jaké ty podmínky jsou. já se do toho pouštět nechci, to není můj verpánek.

                      0 0
                  • Rychlej turista  

                    Tohle zní docela rozumně a jestli tomu tak bylo i v tomto případě, tak by se to dalo pochopit. Článek je ale podán tak, že „konečně máme bič na ty otravné cyklisty“.

                    0 0
            • mr.antik  

              myslels v roce 1994 asi ne?

              0 0
          • ememem  

            chapal bych to co pises kedze asi nijaky zakon nejde napasovat tak aby pokryval vsetky mozne situacie co mozu v zivote nastat takze to ze su zamerne trocha vseobecne a gumove a pri ich vyklade sa prihliada na okolnosti je povedzme ok. ovsem v danom pripade je ten vyklad obzvlast s prihliadnutim k okolnostiam imho tak absurdny ze to az boli.

            a jestli „ta prevenční povinnost není o ničem než o obvyklé opatrnosti a snaze s ohledem na riziko a standard v dané době“ okrem toho ze mi pripada byt pekna zmrdlost lebo prave voci takemuto pochybeniu sa poistujem tak by bolo dobre to vediet dopredu a nie az pri vymahani. ja sice nie som pravnik ale mal som az dodnes za to, ze uroven mojho pravneho vedomia je v beznej mimopravnickej populacii mierne nadstandartna ale o tomto som nemal ani len tusenia. tak ma napada, budem si musiet chceknut svoju staru zivotnu poistku. v zmluve sice mam specialne rizikove pripoistenie na lezenie ale obcas chodim liezt solo coz by sa za „obvyklu opatrnost a dobovy standart“ povazovat v zmysle toho co pises asi nedalo. sranda, fakt ma zaujima jak zarearuju co by spravili v pripade takehoto urazu, pri uzatvarani zmluvy o tom vobec nebola rec…dik za tip

            p.s. – ak by sa ti zdalo v rozpore to, ze mam este stale zivotnu poistku s tym co pisem vyssie ze nemam nijkau okrem zakonom stanovenych tak je to relikt asi spred 15 rokov ponechany v podobnej podobe na truc positovni ktora mi uz asi 150 krat navrhovla resp. ma chcela donutit zmenit poistne podmineky kedze sa zbadali ze to pre nich prave vzhladom na tzv. rizikove sporty asi neni az tak vyhodne kedze ju uz vobec nemaju v ponuke. asi to bola akcia pri pichode na trh. som ich s tou vychcanostou poslal s chuti volakm a just si ju platim dalej. ale jak tak citam tvoj prispevok asi by so mnou aj tak vytento.

            0 0
      • Rychlej turista  

        Tak jistě, když v něm jsou řešeny blatníky, zvonek a vímjácoještě, tak přilba by tam měla být v první řadě. Tady ale jde o něco jiného.

        0 0
    • Krys  

      A poranil si ten cyklista vôbec hlavu ?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.