• kámen úrazu1

    Dneska velká část z nás má bike i silničku a čas od času, nebo i pravidelně, se účastní závodů. Já jezdím MTB, ale i tak mi stále vrtalo hlavou, jaké jsou hlavní rozdíly mezi silničním a terénním závoděním. Jasně, jiná taktika, technika, ale jak se to odráží třeba na fyzických požadavcích na závodníka?

    Dost mi vysvětlil tenhle článek, tak se chci s dalšími zvídavci podělit:

    http://www.enduraining.com/…n-jedna.html

    A co vy, jaké jste si odnesli zážitky, co jste získali za zkušenosti ze závodů „z té druhé strany“?

    0 0
    • morgan2  

      jezdim jenom MTB,páč na silničním závodě bych chcípnul,na MTB alespoň dojedu :-)))

      0 0
      • kámen úrazu1  

        Tak třeba v UAC jezdí i lidi mé výkonnosti, nejen nadupanci. Nebo silniční maratony, i když tady bude platit co na MTB, čím méně lidu, tím větší procentuální zastoupení nabušenců. Ale jinak Tě plně chápu. :-) Po pravdě – jednu silnici jsem loni jela, s hromadným startem. A skončilo to pro mě brzo po startu jako časovka jednotlivců.

        0 0
        • bagr  

          Tez mam obe discipliny osobne vyzkouseny a ne nadarmo se rika silnici kralovska.

          0 0
        • Greyhound  

          Bikemaratony jezdím příležitostně už asi 13let, na UAC jsem ze zvědavosti vlez až letos dvakrát a to procento nabušenců mě překvapilo a v zásadě od dalšího účinkování odradilo.

          Konkrétně letos na bajkovejch Sudetech jsem to přepálil, od půlky už to víceméně jen dojížděl, ale pořád mě to bavilo, něco se dělo, zábavná trasa a technika a stejně jsem dojel absolutně v top 20% což považuju na takhle náročnym za celkem slušnej výsledek. O týden později jsem jel UAC, ujelo mi to v prvním větším hupíku, pak frustrace při sólo jízdě, pak už sice v aspoň v menší skupince, ale zpětně si místo nějaké zábavy vybavuju hlavně tu strašnou dřinu od začátku do konce a smutek při pohledu na 45. místo ze 63 lidí ve výsledkové listině :-O

          Zkusil jsem i silniční maratony, KŠ a silniční Sudety, ty už se mi líbily víc, ale stejně už je v budoucnu pojedu asi jen když nebude bajková alternativa nebo bude bahno. Uznávám, je to královská disciplína, ale proti jízdě v terénu prostě větší nuda a já když už jedu na závod tak se chci hlavně bavit.

          0 0
          • Rychlej turista  

            Ono jde hlavně o to, že bajkový závod jedou kvanta lidí, z nichž ale většina moc nejezdí. Proto i ten výsledek v tom množství opticky vypadá dobře. Pokud se ale člověk podívá na skutečný stav (odstup od vítěze v %), už to taková sláva na těchto davovkách není a odstup od vítěze může být podobný, jako na té silnici. Na silničních závodech prostě není tak husté křoví a člověk a jeho výkon je tak více vidět. Podobné to je na místních málo obsazených XC závodech, kde člověk dostane rundu, ani neví jak :-)

            0 0
            • Greyhound  

              To je mi samozřejmě jasný a opravdu nemám potřebu si jít honit triko třeba do top 5% na Nova Author Cup. Já vidím problém v tom, že třeba na UACu je pro mě to křoví tak řídký, že v případě defektu na začátku nebo hodně špatného dne je to o sólo jízdě na posledním fleku po silnici, to není moc zábavný. Bajkový závody jsou v tomhle daleko milosrdnější a spravedlivější.

              0 0
              • Rychlej turista  

                UAC opravdu jezdí v drtivé většině hodně nabušení lidé s nájezdem okolo 15 tisíc a nezřídka i hodně přes 20 tisíc km. Defekt pak kolikrát znamená zabalit to nebo dojet sám někde na chvostu. Ale není pravda, že jízda na silnici není zábavná a až někdy uvisíš v přední skupině, uvidíš to úplně jinak :-) Jinak souhlasím s tebou, že bajkový závod je mnohem milosrdnější.

                0 0
                • RADO77  

                  A o tom to přesně je, proč nejezdím závody typu UAC. Díky kombinaci práce/rodina v současné době nemám šanci najezdit ty objemy, abych tam měl šanci alespoň se s někým svézt. Proto jezdím na silnici jen ty masovější maratony KŠ/Sudety apod. a ani ty už dneska ne. Radši si dám triatlon, kde není třeba tolik najíždět a je potřeba i běhat a plavat a to nejsou takoví žrouti času :-)

                  0 0
          • prvniodkonce  

            Já to mám zase naopak. Na MTB „hobby“ akcích mi ten Vokr, Kristián, Hruška, Horák, etc. odjede vždycky, na UACu se dá jet v kategorii na bednu.

            0 0
            • Greyhound  

              Já to píšu z pozice průměrnýho, v mém případném bych si troufnul říci lehce naprůměrného, MTB hobbíka co chodí občas na MTB maratony, ne závodníka-drtiče-bedniče jako ty :-)

              A ze svojí zkušenosti píšu, že pro mě ten UAC byl docela trápení a trochu zklamání, protože jak psal RT, 15000km je tam běžnej nájezd, narozdíl od bajků ani technikou toho člověk moc nedožene a lidí jezdí tak málo, že na mojí úrovni jich moc nebylo.

              0 0
              • Rychlej turista  

                V terénu hodně zmůže technika a na silnici zase taktika. Jen to chce na silnici trénovat i v grupě a dostaneš se do toho :-)

                0 0
                • Greyhound  

                  Spíš než taktika na silnici typu UAC hodně zmůže těch 10000+ km ročně, to bych řek je skoro nutná podmínka pro uplatnění nějaké taktiky. Tuto podmínku většina lidí není ochotná nebo kvůli práci/rodině ani není schopná časově splnit a proto si místo trápení na chvostu v UACu celkem slušně zazávodí na nějaké MTB masovce.

                  0 0
              • prvniodkonce  

                Já určitě bednič moc nejsem, ale UAC mi připadá v pohodě i v tom, že je tam i dost téměř turistů. Mnohem náročnější jsou závody jiných amatérských lig, třeba Moravský pohár. Tam buď jedeš se špicí, nebo sám poslední.

                0 0
      • prvniodkonce  

        Na silnici jedeš v balíku a kecáš, to je pohodárna.

        0 0
        • Martin.K1  

          Při závodech si povídáte? Bych hledal dech na slova :-)

          0 0
          • prvniodkonce  

            Tak v balíku se kecat dá bez problému, když se nejedou kule a nedělí se to zrovna. Mnozí mívají poker face a nemluví, ale to jen aby se neřeklo :D

            0 0
          • marios  

            Zatím jsem si pokecal na všech závodech (MTB, i silnice), jen na XC okruzích mi to moc nejde.

            0 0
        • Jery01  

          jenže se v tom balíku musíš udržet.. :D

          0 0
          • prvniodkonce  

            To je pravda, nesmíš jít do úniku hned na začátku, nejdřív pokecat, a pak až jet :)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Nebo pokecáš, až tě dojedou :-)

              0 0
              • marios  

                Ovšem když zahákuješ. POkud tě dojedou prošitýho v kopci, tak nepokecáš.

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Na Ostrovské stovce 2003 jsem odjel na 5. km a po 90 km mě dojelo asi 5 – 7 lidí, 5 km před cílem. Tak jsem stihl zahákovat i pokecat, než se vjelo do cílového kopce :-)

                  0 0
                  • kámen úrazu1  

                    To naštve, co? :-)

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      Ale kde, i když to není velký závod, tak na 90 km v úniku se vzpomíná dobře. To se povede málokdy a málokomu. Spíše jsem naštval já ostatní, protože i když mě dojeli kousek před cílem, bylo jim to houby platné, protože když v závěrečném kopci asi půl km před cílem nastoupil Radek Krummer st., tak jsem jeho nástup jsem zachytil jen já a nějakých 200 m před cílem mi musel nastoupit podruhé, aby vyhrál. Ale být zaříznut Radkem není žádná ostuda :-)

                      0 0
                      • Kovki  

                        Kdybys jel s náma Tour de Bechyně, mohl jsi jet v úniku klidně celej závod, a to až do cíle! :-))

                        0 0
                  • marios  

                    Než jsi jim zase odjel?

                    0 0
    • Rychlej turista  

      Základní rozdíl mezi silničním a MTB závodem je ten, že že když je člověk prošitej, tak na MTB to kolikrát není vůbec vidět. Na silničce je to vidět vždy :-D

      0 0
      • Volf  

        Jo není nad to když žiletkář začne ,, klofat ,, :-)

        0 0
        • Rychlej turista  

          A proč myslíš, že jsem přestal jezdit silniční závody? :-D

          0 0
          • Volf  

            jo co já se v životě ,,naklofal ,, :-) V toto pohledu zlatej bike…

            0 0
        • royal  

          to je co, to „klofat“ ?

          0 0
          • Volf  

            Koukni se někdy na nějakou slepici jak žere. No a to je klofání. A když na silničce pojedeš prošitej na spodním úchopu, tak budeš kofat úplně stejně.

            0 0
            • PjSky  

              oj oj.. kdyz je fakt vedro a jeste nemas dost vody (telo nevstrebava dost rychle) tak to teprv stoji za to. to se pak mele kazdy :)

              0 0
    • Prtko.cz  

      No mě baví závody na kole a jestli je to na bajku nebo silnici

      neřeším.

      0 0
    • marios  

      Jezdím si svoje MTB závody (maratonky pokud možno nejdelších dist. a XC – např. Becker Cup) a jednou za rok si dám Krále Šumavy Road, to mě nesmírně baví, když můžu jet aspoň několik desítek km se špičkou. Za mlada jsem jezdil na tréninky s oddílem, takže pohyb v balíku mi nedělá problém a myslím, že je to výhoda i při MTB race.

      0 0
    • pajan  

      Jen MTB XC a nějakej 1/2maratonek.

      Silnicu bych chtěl, ale nějak nemůžu najít brigádu, abych si nějakou bazarovku mohl pořídit :-( :D

      0 0
    • Trainman  

      MTB XC, MX a příští sezonu možná nějaká časovka, abych si dokázal, že na to fakt nemám :)))

      0 0
    • nooski  

      Tož u mě se to má tak, že pokud se jede něco fyzicky náročného, ale nevyžadující žádnou techniku jízdy tak potom:

      Čistokrevný biker dobré úrovně většinou nestíhá, protože fyzicky na to prostě nemá. Když bych se dostal na sebemenší technický úsek, tak bych si rozbil hubu rychleji než bych řekl Shimano.

      Pokud je biker, co fušuje do silnice, tak potom je to samozřejmě těžší oříšek.

      Čistokrevný silničář dobré úrovně mi natrhne triko :-)

      Shrnuto si myslím, že čistokrevní silničáři jsou na tom fyzicky lépe než čistokrevní bikeři. Samozřejmě pokud se nejedná o silničního výletníka a MTB blázna co na kole sedí každý den několik hodin.

      0 0
    • black.horse  

      Já si vždycky říkal, že co na silnici natrénuju a přetrpím, to si na bajku užiju a zazávodím:-) Klasická silnice mě na závodění neláká, nerad jezdím v balíku, ale po první zkušenosti, bych příští rok jako přípravné závody objel experimentálně pár časovek. Pro bikera to může být dobrý silový trénink a zábava.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Časovka teda moc zábavná není :-D Jinak je ale trénink časovek dobrá věc. Bohužel, časovka je hodně o materiálu a pokud ho nemáš, na normálním kole je honička udělat průměr 40 km/h a to je na umístění málo :-(

        0 0
        • black.horse  

          No… mě k tomu nápadu vedlo víc věcí: a)při závodění nejezdím rád obecně ve skupinkách a trénuju v drtivé většině taky sám b)v profilech tratí mi spíše vyhovuje tempaření na rovině se stabilním výkonem než cukání v kopcích nahoru/dolu a míchání a hlídání pozic ve skupině c)chci si zlepšit silové parametry d)vím předem, že příští rok bude míň času na kolo a chci se soustředit spíše na kratší věci

          A proto jsem se rozhodl, že zkusím jako zpestření časovku, už jsem si to letos vyzkoušel a bavilo mě to (hromadný silniční závod mě nebavil). Nečekám žádné výsledky, čekám že dostanu na prdel od silničářů a doufám v další motivaci k tréninku a zlepšení mých dovedností. Je to pro mě jen trénink a zpestření, navíc se cítím být hlavně bajkerem, ačkoliv na silnici trávím víc času i kilometrů.

          0 0
          • Rychlej turista  

            Já časovky taky jezdíval pro porovnání, jak tom jsem, protože časovky jsou spravedlivé. Ale jezdil jsem to na normálním kole, ve vlajících hadrech, bez kapky a bez hrazdy, takže vždycky, když jsem udělal průměr přes 40 km/h, byl jsem na vrcholu blaha :-)

            0 0
            • prvniodkonce  

              Taky tak jezdím časovky v UACu, bez šance, poráží mě dědci, ale co zmůžu na 10kg silnici s 50×12 nejtěžším převodem :) Baví mě to a trénink je to dobrý.

              0 0
              • Rychlej turista  

                Jen hrazda udělá strašně moc. Lepší aerodynamika a mnohem lepší přenos síly. A čím je časovka rychlejší, tím větší je rozdíl mezi obyčejným kolem a speciálem.

                0 0
                • prvniodkonce  

                  tjn., hrazda dělá hodně. Rovinaté časovky nedávám, ale do vrchu naopak celkem dávám, i když s sebou táhnu závaží :)

                  0 0
        • bagr  

          Ale stejne jako ve vsem pokud na to nemas tak ti je sebelepsi material k prdu.Komkretne pri casovce je zaklad hrazda a vsechno ostatni jako napr.disk,aero ram atd je vyhodou pokud je tvuj prumer aspon 40km.pod tuto hranici je to na nic.

          0 0
          • Rychlej turista  

            Při časovce je matroš výhoda vždy. A když bez hrazdy na normálním kole a hadrech při časovce uděláš průměr přes 40, tak od bedny tě hodně často dělí právě jen ten matroš.

            0 0
    • Charles2k  

      Mé zkušenosti jsou čistě jen triatlonové a to jak silniční, tak MTB. Ale závěr je pro mě těžké udělat. Techniku na MTB nemám nic moc, náročnější terén mi nejde. Na silnici zase nemám výkonnost abych se udržel v balíku a téměř vždy pak jedu většinu trasy za své, což docela vyčerpá.

      Asi by mi seděl závod v nějakém nenáročném terénu, kde by o techniku moc nešlo, ale současně by se nedalo jet v balíku.

      A pak mám ještě jeden důvod, který hovoří zase spíš pro silnici, a to že mám po těžkém úrazu a prakticky si nemohu dovolit spadnout na pravou nohu, což v terénu hrozí přece jen častěji…

      0 0
      • bagr84  

        V triatlonu se snad skupinky nesmí ne?

        0 0
        • Charles2k  

          Jezdím většinou jen krátký, nebo „sprint“ (t.j. 40 nebo 20km)a tam je hákování povoleno.

          0 0
    • robb  

      Nevim kam ten dotaz dát, tak to hodim sem.

      Neví někdo, jak se signalizuje nerovnosti, kanály, atd ve skupině? Někde na internetu jsem viděl obrázky, kde to všechno bylo vysvětlený, ale už nevim, kde to bylo

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.