Kmitání (vibrace) přední části kola ve vysokých rychlostech – jak na to?
Kmitání (vibrace) přední části kola ve vysokých rychlostech – jak na to?
zatížit více přední kolo
Větším zalehnutím?
jak máš dlouhý představec?
70mm a na 90 špatně dosáhnu, ale zkusil jsem 55 a ani prodloužením zpět na původní 90 jsem si nijak výrazně nepomoh.
jedná se o silničku?
nemáš zatížené přední kolo protože máš špatnou velikost
Silniční, když jsem to dal do stejnojmenný rubriky.
Špatnou velikost v jakým směru? To si mám jako pořídit místo X-esa L-ko a otočit představec směrem k sobě?
takové abys měl představec 90mm a víc
Dobrá rada. Naráží ovšem na to, že menší než XS se už nedělá.
Jestli to neni tajne, tak kolik meris?
160cm Napoleon s delšíma nohama v poměru k tělu oproti konfekci a nabořenou páteří.
A neuvazovals zkusit LIV XXS?
Důvod?
No myslel sem, ze hledas kolo s moznosti delsiho predstavce. Jestli sem to pochopil spatne tak pardon.
Hledám možnosti, jak se na stávajícím kole tomu shimmy jevu vyhnout.
Delší představec z agilního kola udělá kolo tupější (línější) do změn směru, ale s tím odstraněním toho jevu mně nijak významně nepomáhá.
no a ta agilita bez zatížení předku způsobuje co?
jinak proč asi žádný výrobce nedává na silničky seriově 70mm představce?
Proc to tema vubec zakladals, kdyz mas na vse odpoved?
když si projdeš jeho vlákna tak je to v každém stejné :D
Se 160cm výšky to jiný nebude. Pro tak malýho člověka rám, pod který rozumně nacpeš velký kola, udělat ani nejde.
já to vím, tady jedině rám na míru, už sem to psal
prostě ve sjezdu těžiště dopředu, nebo jezdit pomaleji, geometrie rámu nepustí
Na míru, na míru. Prostě tam se pod to kola dávaj blbě. Na tom nic moc nevymyslíš.
Dělají se juniorské silničky na 26" kolech. Dokonce je slušný výběr plášťů a i nějaké galusky. Dá se to řešit.
Jo, ale to asi nechce. Já bych to taky nechtěla.
dohledej si na čem jezdí Pavla Havlíková – a ta měří 150cm
Však mu tady kdosi LIV nabízel.. Myslíš, že po takovém rámu touží?
tak se musí smířit s problémem co má to nemá řešení
Ještě může vozit nějakou zátěž na řídítkách :D bidon, brašnu, košík s květináčem…
zase je to závodník a to ho zpomalí :D
Však závodníci taky vozí všelijaké vybavení, tak to prostě musí vozit na rodlech :D
Pomohlo by tohle:
https://canecreek.com/…er-70-visco/
Ale pro ložiska v hlavě to nedělaj!, ale dělaj to hlavně pro méně stabilní kola, teda pro ty s bagáží na řídítkách a vidlici.
„Hellbender 70 Visco je navržena tak, aby eliminovala kolísání rychlosti, které se při rychlém kmitání nebo chvění řídítek ze strany na stranu. Tento problém se často týká nákladních kol, dojíždějících kol, dětských kol, gravel biků, bikepackingových kol a dokonce i příležitostných horských kol“.
…
Ta bikroska je Kuwahara. No ty koky.
Přesně to mě hned napadlo.
Zpomalit při závodě je skvělá rada. Na druhou stranu z hlediska zdraví a života správná.
dotaz předchozí kolo ti to nedělalo?
Zatím mně to žádný předešlý kolo nedělalo.
Teda vlastně po mnoha letech ježdění to kdysi udělal rám od Fr. Babického, ale ten už měl za sebou 200.000km, tak na to měl nárok. Tak šel z domu a pořídilo se RBčko, který jezdilo jak po kolejích i hodně přes 100km/hod. Tam už ale vadily nevyvážený kola. A taky to bylo tak tvrdý, že se to nevlnilo, ale na nerovným povrchu v zatáčkách spíš odskakovalo stranou.
Ty kraso.
To jsou najezdy! Az neuveritelne…
Na tý Reynoldsový jednici ze Závodu míru jsem je nenajezdil sám, ale nejsem nejmladší a dřív jsem najezdil ročně opravdu hodně km, ale to při řešení mýho současnýho problému není relevantní.
Tak trochu i je.
Ze bys mohl uz vedet neco o GEO a tak i vybirat kolo.
At se nezda, ze plkam – dela mi to jedno kolo taky. Podle mne tam jsou moc siroka riditka, kratky predstavec… Da se to udrzet velkou silou.
Realne uprava – nove kolo, co to nedela.
Něco málo vím, ale opravdu za ty roky ježdění malinko. Problém je v tom, že jsem si před 20-ti lety zlámal 4 obratle, výrazně přibral a tak nějak se nejsem schopnej k těm řidítkám ohnout na klasický konstrukci závodního kola. Tak jsem to bohužel vyřešil kompromisem kola, který má vysokou hlavovou rouru, abych nad ní nemusel nastrkat hafo podložek pod předstvavec.
Široký řidítka vozím odjakživa, páč jsem sice malej, ale udělanej, ale netuším, proč by to měly dělat, když se to rozkmitá v okamžiku když jedu zalehlej setrvačností (tedy bez jakýhokoli impulzu do řízení ze strany jezdce), páč už to v 70-ti km rychlosti s dědkovskejma převodama neutočím.
Pokud dokážu dostat řetěz do tahu, tak to okamžitě přestane!!!
možná tím, že na širších rodlech má ten kmit větší páku, ale jnevím, nikdy se mi to naštěstí nepřihodilo
Ten kmit vzniká, jak píšou, vnitřními rezonancemi kola, ale o širších řidítkach v těch článcích taky blábolej, páč vlastně nikdo pořádně neví, co s tím.
Každopádně jsem věren poučce, že řidítka se za dob mýho mládí kupovala na šíři ramen.
Jo. To byl jeden ze zaveru, ke kterym jsem dosel u toho kola.
Na TdF jsou ted rodla pod 40 cm i u hodne udelanych borcu.
Osobne mam pocit, ze lokotka keca/je fake.
Operace zad. Lita 70 km/h. Kolo s najezdem 200 kkm… U ramu na zakazku, na kterem jezdilo x profiku.
Není to sice opět podstatný, ale i přes 4 kompresivně zlomený obratle mě nakonec bohudík neoperovali.
Ohledně šířky řídítek jsem „konzerva“ (vlastně nejen tam). Ploužit se 60– 70km/hod. není v okolí Náchoda žádnej problém, na jihu Evropy už vůbec ne, znalým je jasný, proč se výjezd na Fedaiu při královskejch etapách Gira nikdy nejezdí v opačným gardu.
Toho Favorita dělal kdysi Fr. Babický v Rokycanech pro repre družstvo ZM a přede mnou na něm jezdil jedinej tehdejší „amatér“, kterej na něm skončil v r. 1984 celkově 5., či 7.(údaje se v literatuře rozchází).
Přijde mi, že ta vedra už lidem lezou na mozek :-D
Přesně tak, je takový rozumbrada bez zkušeností… Ale rád o všem mluví… :-D
Bohužel nemám, proto se ptám.
Ale na jakekoli navrhy odpovis, „tim to urcite neni“, „to menit nebudu“, „videls nekdy zavodnika…“.
Tak se s tim proste smir, ze to dela, protoze reseni, s tvym pristupem, proste nenajdes.
jojo, je to nekdy radost poradit, co…
Nesouhlasně odpovídám jen tam, kde jsem to sám vyzkoušel, nebo co vidím přímo, nebo zprostředkovaně na závodech. Tím netvrdím, že druhým to může zafungovat.
Nejlíp by byla rada od někoho, komu to dělalo taky a povedlo se mu to eliminovat, nebo nejlíp úplně odstranit.
Takovej se zatím do diskuse pravděpodobně nezapojil.
Delo se mi to a zmensil jsem ram a dal delsi predstavec. Vyresilo se to. Uz Ti to tu radili.
Vic k tomu nemam …
Můžeš mně napsat přesně typy kol, nebo odkazy na geometrii toho kola, co to dělalo a i toho, co to teď nedělá?
U těch malých velikostí dávají 80mm…
Jako Napolein měřil 168, což v jeho době byla nadprůměrná výška… :)
Napoleon mel 168 cm, takze takovej 13-ti letej Napoleon ;-)…
tak si nech udělat rám na míru když máš nekonfekční velikost
jinak třeba Cynyon dělá i menší velikost 2XS do 166cm
krátký představec na silničce není dobře
Geometrie
Zkus více dotáhnout osu nebo rychloupínák.
Nejedná se o kmitání předního kola ve vidlici, či vůle v ložiscích.
Predpokladam ze to on chape, a presto radi dobre. Tohle vznika rezonanci ruznych vibraci – a jeden ze zdroju muze byt prave predni kolo. Takze jeste bych kouknul na hlavko, zadni kolo, plaste, rafky …
A pokud to nepomuze, tak vymenit ram nebo kola. Spousta lidi to nedokazala pro svoji kombinaci jinak vyresit. Je to alchymie.
Co mas za kolo a velikost. Jenom neříkej tarmac SL7 vel. 61 :)))))))))))
Trpasličí velikost Focus Paralane.
Kamarád to mel a dlouho bojoval a nakonec sel do mensi velikosti. Jinak neprisel na to cim to bylo. Elaborobal se sedlem a tezistem- to pomohlo.
Jinak jsme mu nejakou dobu rikali shimmy. Kdyz se predemnou rozkmital pri 75 kmh bylo mi mdlo a videl jsem se jak přes nej letim :)))
Ta rychlost zhruba odpovídá. Většinou to spouští náraz bočního větru.
Ráfky mám „jen“ 38mm.
Nasad plast, ktery hazi, nebo rozcentruj zadni kolo. Pak to staci pustit z kopce a pustit riditka. Efekt se dostavi pomerne rychle.
Ano i tak lze můj dotaz pochopit. Bohužel se mi jedná o opak, tedy nikoli jak toho dosáhnout, ale nedosáhnout.
O jake kolo se jedna?
Trpasličí velikost Focus Paralane
Potřebuješ tlumič řízení :-), nebo nějak prodloužit stopu (v bazaru bývají často kola s touto úpravou:-)
Prodloužit stopa jde pouze výměnou vidlice za nějakou s menším offsetem.
Silniční kola s touto úpravou na bazarech?
Můžeš mně na několik z nich navést? Klidně už neaktuálních – prodaných.
Hledej kola po celnim narazu.
To jsou spíš kola se zkrácenou stopou, ne? Tady bych spíš hledal silničku od dirťáka, který ji poslal na plocho o zem.
PS: a co gravely? Mají jinou geo a položenější hlavu, ty by teoreticky nemusely být na tenhle jev tolik háklivé, ne?
Mensi offset osy kola = delsi stopa.
Jo stopa v tomhle smyslu, tak to pak jo :)
Asi nejsem dostatečně zkušený, ale po čelním nárazu by pravděpodobně šla osa vidlice kolměji k zemi a stopa by se tím pádem zkrátila, ne?
Ta šikmá osa je osa hlavy-ta zůstane na místě a dozadu se posune bod dotyku pneumatiky se zemí
Blik, cvak, už to tam je =) Díky.
. (pardon, blbe vlakno)
Zkusil bych pátrat v zadním kole, které je většinou spouštěč (nikoli přední) – dokonalé vycentrování + dotažení na předepsané napětí. Kontrola pláště, jestli drobně nehází. Klidně bych i zkusil vyvážit zadní kolo závažíčky.
Jestli máš možnost, zkusil bych i nějaká úplně jiná kola – těžší. No a jak tu psali ostatní, možnost je i posunout celý posed mírně dopředu – delší představec, sedlovka s nulovým offsetem a trochu domršit pozici sedla posunutím vpřed.
Hlavním spoustěčem je prudší závan větru z boku.
Už teď mám špičku kolena víc před osou pedálu, než by měla být. Pokud jde o tybii, tak jen těsně před ní.
Takže by to odporovalo poučkám o správným nastavení posezu.
Ale pořád zůstává ten krátký představec, potřebuješ dostat váhu víc dopředu při rychlých sjezdech, jak to už je na tobě
Paradoxně se kolo mírně zklidňuje, když se posunu na sedle dál dozadu, nebo když se místo v obloucích držím za páky.
no jo…ale jen do chvile nez ti ten malo zatizenej predek nekde ustreli
Viděl si nějakýho lepšího silničáře, kterej by se ve sjezdu při rychlostech okolo stovky cpal zadkem na sedle dopředu?
viděls nějakého lepšího silničáře s 70mm představcem?
Tak nějak mi přijde, že všichni co jedou TdF. Ale lepší silničáři než na B-F jistě nejsou ;-)
v tom videu je to vcelku pěkně vidět jak sedí na špičce sedla :D
Naprosto vyjimečně! ve zlomcích sekund.
Tak další jeho video, kde je naprosto zřetelně vidět, že místo zatížení předního kola jde oproti téměř všem zde uváděným radám před zatáčkou zadkem co nejvíc dozadu a stejně mu podklouzne zadní kolo!
https://www.youtube.com/watch?…
A ten smyk zadku zastavil tím, že okamžitě po jeho začátku ten zadek odlehčil, nikoli zatížil.
Tobě se roztrepe zadek/zadní kolo?
A navíc jeho s tvoje průjezdu zatáčkou budou dost na jiné rychlosti. Nevím co di z toho mám vzít
Nooo, asi to, že to neuklidnil větším zatížením, ale naopak spíš vyvolal a uklidnil odlehčením oproti zde převažujícím radám.
Zatím jedinej zdejší člověk napsal, že proti tomu shimmování zná osobně člověka, kterýmu stejně jako mně, pomůže posun na sedle dozadu a nikoliv dopředu.
Asi si od začátku nerozumíme
Víc váhy na předku je spíš prevence proti vzniku.
Jak řešit když už se to vlní je složitější, mě to dělala titanová CX kolem 70km/h na asfaltu kde sem měl krátký představec a kolo bylo hodně živé, tam pomáhala váha na předku kola a už to nevzniklo, ale stačilo předek uvolnit a bylo zase veselo, co si pamatuju tak pevněji zatlačit do řídítek a kolo sevřít stehnama
MTB Scalpelu s Lefty se uměl po jízdě bez držení nést rozřepat ale tam stačilo chytnou řídítka,
Já Ti rozumím, jen já pozoruju pravěk opak.
V prudším klesání, kde se ta vyšší rychlost dosahuje sama je váhy na předku až dost a mně, stejně jako tomu Anglánovi pomáhá ten problém odlehčit a nikoliv ještě víc zatížit.
Jenže ta pomoc je furt nedostatečná.
A když se posuneš dozadu ve sjezdu,sedíš na tom sedle? Pokud přejdu do této pozice, tak na tom sedle úplně nesedim a přenesu část váhy na ruce a pedály. Změní se tím rozložení váhy.
Z hlediska fyziky a rozkladu sil by to mělo bejt o těžišti, nebo se pletu?
Ale určitě při tom posunu vzad nejsem schopnej úplně dosednout, páč mně tam cosi překáží.
Možná právě proto to taky zafunguje, což ostatně je jedna z rad, kterou ty články o shimmy doporučují = lehce se nadlehčit nad sedlo a zatlačit do noh, čím se prý ten rezonanční kmitočet rozhodí. Funguje to ale velmi omezeně a zatím jsem nenašel odvahu zjistit, zda se ten rozkmit tím posune výš, nebo níž. Určitě ale jen o fous, páč se to zklidní ale úplně neuklidní.
Poučky o správném nastavení posedu nejsou dogma. Ostatně to dokazuje mnoho profi nebo ultra cyklistů. Je to na tobě.
S tím souhlasím, ale posun sedla dopředu a tím pádem i malounko nahoru zvýší sílu na pedál (časovka, krátkej triatlon), ale na dlouhý ježdění to odjakživa nebylo. Etapoví jezdci si sedlo dávali dozadu a lehce níž. Otázka je, jak je to nyní.
Ostatně osvětě se v tomto vůbec nebráním a docela by mě zajímalo moderní vysvětlení toho, co udělají s účinností šlapání ale současně i s výdrží jednotlivě oddělený posuny – sedla (vpřed/vzad – nahoru/dolů), kufrů (vpřed/vzad).
Sílu na pedál a tím pádem i výkon za otáčku můžeš dneska dobře sledovat wattmetrem. Dá se to řešit. Nestandardní nastavení kola a jevy s tím související popisuje pěkně https://www.amazon.com/…p/0976546051
Kdyby ses drzel koleji, tak te to nepotka,
Ale kdyz se bude drzet koleji, tak nemuze drzet riditka…
většinou to nemá řešení, jedině vyměnit cyklistu, resp. hlavu :)
To mám pochopit tak, že jinýmu cyklistovi to na stejným kole nebude dělat vůbec, či stejnýmu cyklistovi na jiným kole to bude dělat taky?
možná. Asi je to i v psychice – jak se to jednou stane… Pozorněji vnímáš otřesy, nárazy.., nebo na stejných místech. Ve vrcholné fázi to rozvibruje i cyklistu – pomůže rozpojení s kolem – vycvaknutí z pedálu. Vykoušej ty zdejší rady a třeba to bude OK. Kromě vnějších podnětů na to může mít vliv i posed (výška), tvrdost výpletu, házivost kol, atd…
Posed mám už víc jak 40 let na všech kolech stejnej, i když tj. v současný době skoro neřešitelný, protože se sedlo cpe dopředu.
Karbonový 38mm kola rovný a tuhý.
Nedokážu si představit, že bych se v 75km rychlosti s kmitajícím řízením vycvakával z pedálů.
mně to kolo zklidní. Tady taky: https://cyclingtips.com/…o-stop-them/ -" wintergreen…"
mezi nama…70 mm predstavec na kratkem kole se strmou hlavou je ve vysoke rychlosti dost neprijemna vec.Na podobne geo jsem jako minimum nasel 90… pod uz to bylo tezce nervni a neprijemne …te rozhodi i vetrik
na beranech bych pod 90 nesel …a u silnicky asi ani pod 100
Tohle potvrzuju. Mám celkem krátké ruce a tak na silnici vozím představec 90mm a do kratšího bych nešel. Ve vyšších rychlostech vůbec nemůžu do dolního úchopu a musím držet řidítka za páky, aby kolo bylo stabilní. Úchopem za dualy, které jsou vepředu před řidítkama se jakoby prodlužuje představec
To držení se za páky navíc teoreticky nažene tu hmotnost dopředu. Akorát nevím doklamóna jak, protože při mejch compact řídítkách s krátkým dosahem i dropem se mně víceméně záda při změně úchopu nepohnou.
No a záměrný ohnutí dopředu ten jev jaksi jen trošku oddálí, ale neeliminuje.
Posun zadku na sedle dopředu na špičku situaci ještě zhorší, takže s tím větším zatížením předku si při tomhle jevu nejsem vůbec jist efektem, spíš naopak.
Tak to už ti zbývá jenom dát na záda křídla a z kopce roztáhnout a letět. Další možnosti nemáš. :)
Pár jsem jich ještě nevyzkoušel, tak ještě neházím flintu do žita.
Nejde o posun hmotnosti dopředu, ale o rameno na kterém ta síla působí. Čím dále dopředu od osy hlavového ložiska se držíš tím je kolo stabilnější. Delší představec nedělá nic jiného.
jsem ti to neuměle nakreslil :-)
Kamarad to mel na tarmacu sl7. 191 cm a 61 vel. Zlepsil si to posunem sedla dozadu. Predstavec mel 100 nebo 110.
Vyřešilo to az menší vel. Kola – 59. Stejny model.
Ten posun dozadu se mně, na rozdíl od zdejších rad posunout těžiště (hmotnost) vpřed, taky osvědčuje.
A hlavně nevidím důvod nevěřit někomu, komu to skutečně shimmovalo.
Jako jemu to shimmovalo i lehce nad 50kmh , mel postaveneho sworkse a byl z toho nešťastný. Krom toho ze mel prezdivku shimmy jsme se s tim taky zabývaly . Na netu ( anglicky mluvící) jsou kroky jak postupne resit ale vesmes zadne 100% ni reseni.
Docela by mě zajímaly ty konkrétní kroky, co jste zkusili.
No a pak ten posun sedla. Jestli ten to vyřešil, ale za cenu, že se sedlo muselo výrazně posunout z ideální pozice a výměna rámu pak byla hlavně proto, aby se dostalo zpět do tý, která jezdci vyhovovala s tím, že na menším rámu se posed doladil delším představcem.
Vic uz ti nereknu, je to tak 1.5 roku zpet. Vymenit kolo je asi ta nejjednodusi cesta.
Co zmena hlavoveho uhlu (vic polozit vidli) pomoci spesl hlavka, nestalo by to za pokus?
ze by si ziletkar udelal slacker silnicku? :))
Tohle kdysi způsobovala nenamazaná prachovka v Mavic ořechu, ale to už je hodně let zpátky. Silničku s představcem 70mm bych jezdit nechtěl, to musí být strašně živé. Já vozím 110 – 130mm. Zkus si ze sjezdu sednout na špičku sedla a přenést váhu co nejvíc nad přední kolo.
Zatím se to při aplikaci týhle rady vždy zhoršilo a naopak zlepšilo, když jsem dal prdel co nejvíc dozadu.
Pomáhalo mi to, ale protože jsem znal příčinu a ořech oservisoval, stalo se mi to asi jen 3×. Na jiných kolech jsem se s tím nesetkal.
Zde je vše hezky popsáno:
Popsáno ano, ale víceméně bez technickýho řešení úpravou kola. To jsem přečet dřív, než jsem se ptal. Četl jsem i originál článku.
Pár věcí z toho ještě nemám vyzkoušeno, tak uvidíme.
Zatím docela pomohla výměna předního 25mm pláště za 28mm.
Řešení je snadné, pořiď tllumič Na enduru mi to dost pomohlo… ;-)
Ideální na silničku :)
Však je v nabídce road verze.
Mám 166cm, 80mm představec a nic podobného jsem nezaregistroval. Kolo Fondriest viz profil, dělaj se ještě menší rámy.
To buď rád.
nečetl jsem to celý, ale Canyon dělá mini silničky s 650b kolama, vozí to kámoška.
Možná by to stálo za pokus, než se někde zrakvit na rozkmitaným kole.
Já měl taky jedno co to dokázalo, přitom standartní na mě velikost, představec 90 jako mám všude /extra krátký tělo/. Tak jsem to vyřešil tím, že šlo do ***** a koupil jsem jiný. Než řešit jak to fixnout a v každým rychlým sjezdu se klepat, kdy mě to pošle k zemi.
Asi to bude nejlepší řešení, jenže kdo mě nechá před koupí vyzkoušet kolo v rychlým sjezdu, abych při svý smůle nebyl tam, kde jsem teď?
Reklamaci si jaksi nedokážu představit, že bych ji ustál.
A házet statisícema zbůhdarma jen za rámovou sadu se mně jaksi nechce.
Blby ze mas velikost jakou mas. Si moc nepamatuju ze na test akcich maj pansky Ska a na damskym ti je test k prdu
Tak nějak!
Asi budu zase somrovat u svejch starejch kamarádů eliťáků a zkusím pořídit nějakou ojetinu.
Jenže prcků už moc nezávodí.
Zvláštní, na Bike-roomu jsou narvané stránky malými koly od různých týmů…
Ty stránky neznám! Děkuju, mrknu.
Canynon kolo muzes vratit i pontom co shedes nejakej kopec dolu.
Asi to tady bude trochu mimo, nicméně vidím tam styčné body, třeba si z toho někdo něco vezme. Řešil jsem na motorce něco, čemu se říká speed wobble – harmonické kmitání řídítek v momentě, kdy je za jízdy, třeba v 70 kmh pustím. U té motorky je to může dosáhnout extrémních amplitud (plný rejd), ale stačí na to položit ruku a je zase dobře. Konkrétní důvod většinou nikdo neví, ale nejčastěji je to nepravidelně sjetou přední gumou. Horší je to obvykle při naložení kufru (takže odlehčení předního kola). Dalšímim důvody může být rozhozená geometrie (alignment vidlice, což asi u silničního kola moc nehrozí). A zásadní je taky celková konstrukce stroje, ze které vycházejí frekvence, při kterých se systém dostane do rezonance. Některá motorka to neudělá nikdy, u jiné je to v podstatě „vlastnost“ a jediná rada výrobce je držet za jízdy řídítka.
Ten jev je naprosto běžnej a vlastně nastane u každýho jednostopýho vozidla. Jde jen o to, v jaký rychlosti!
https://www.youtube.com/watch?…
To nejsou smyky!, ale právě shimmy.
To jsou smyky, na shimmy tam mají právě ten tlumič.
Nejsou! Když to nevidíš, tak si přečti nadpis u toho videa Biggest wobbles, což je jinej výraz pro shimmy efekt.
Podívej se na to video pořádně, stačí prvních pár ukázek – ustřelí zadní kolo. Kdyby to jezdec nevybral, tak dostane luxusní highsider a proletí se.
Vidím to stejně.Na výjezdu vezme za ,,heft,,a přetočí to,pak ubere,ono se to chytne a kopne.
Přesně tak.
Někde je zřetelné, že ustřelí zadní kolo, ale někde ne. Viz ten detailní záběr v čase 0:55
Někdo z nás chce vidět něco jinýho, než o čem tj.
Tohle je něco jiného než máš na prvním videu.
Není, jmenuje se to stejně a stejně to i vzniká a je to to samý, jako shimmy na kole.
Ale pro mě je podstatný, co udělat proto, aby k tomu u mýho kola nedocházelo, protože tj. ve vysoký rychlosti opravdu žůžo-labůžo!
je wobble a speed wobble
ti motorkáři v zatáčce to nechytaj kvůli nějaké rezonanci motorky, ten co jede rovně ano
podobně pidcock chytnul prostě smyk zadního kola a vyrovnal to, to je technicky něco úplně jinýho
stejně mám pocit že trollíš ;-)
trolím sám svůj vlastní dotaz? No to bych si pomoh!
Odhlédněme tedy od pojmosloví, kdy většina diskutujících (pro ně bohudík) ten jev na vlastní kůži nikdy nezažila a vraťme se k návrhům řešení, pokud vůbec krom změny celýho kola třebas za tužší vůbec existuje.
pořád je tu eventualita výměny hlavy, případně cyklisty :)
Já to zažil.Mě se to stavá při přímé jízdě(z kopce + – 60km/h)Pokud je ten sjezd,,levá pravá,,tak nic.
Tím chci také říct,že uvadíš dva odlišné jevy.Rozkmitání od zadního a od předního kola.
Prosím Tě, kde konkrétně já uvádím příčinu toho jevu, natož nějakých dvou jevů. Pokud bych ji znal, tak ji odstraním a nebudu se ptát.
On pise neco o pricine?
A tobě výrazy: „…dva odlišné jevy. Rozkmitání od zadního a od předního kola.“ nedávaj souvislost s příčinou?
Uvádíš rozhození motorky, které je jasně způsobeno smykem zadního kola od akcelerace, nebo přizvednutím a vykývnutím při brzdění, což u tvého bicyglu nehrozí. A dáváš to dohromady s tvým problémem, který je o rezonanci soustavy součástek toho historického bicyglu.
Děkuji za upozornění, že příčinou (spouštěčem) toho kmitání u motorek bývá nejčastěji něco jiného než u kola.
A rada, co s tím udělat u kola je?
O to mi jde, zbytek jsou podružný kecy valné většiny zdejších diskutujících odvádějící od problému a jeho řešení.
Většina z nich to pro ně bohudík na vlastní kůži nezažila, tak ale nemaj sebemenší šanci poradit jinak, než odkazem na články, kde se to řeší, což bych uvítal. Určitě jsem nenašel všechny.
1.asi by jsi měl být vděčný za to že se Ti diskutující snaží vysvětlit,že něco je jinak než si myslíš a nenazvat to podružnýma kecama.
2.mě tento efekt vzniká při použití vysokých crb.kol (44 mm)S nízkýma ,těžkýma al.se to nestane.
Některé kombinace – rám vs.kola se zkrátka nemají rády.
Ty kola sice nemám extra vysoký, přesto mám v plánu zkusit dát původní nízký, ale stejně těžký hliníkáče a prubnout to.
Tím jsi měl začít. Předpokládám,že kola jsou vycentrovaná a plášť nehází..
Nemám důvod nesouhlasit, ale…
Ty karbony jsou přeci jen hezčí.
No a nad 30km/hod. jednoznačně líp jedou. Každopádně jsou ale citlivější, i když jsou jen 38mm vysoký, na poryvy větru a právě ty poryvy to kmitání spouštějí.
Proto jsem se ptal, mám 50mm a za větru a 70km/h je to o držku.Natoz když jezdí okolo auta, ty generují ještě více zvířeného vzduchu. A AL to nebyl problém.
tvle, mám lehce jinou zkušenost. Když dám karbony (33 Equinox) , tak to jede líp jenom do kopců. Když dám Aksia, tak to svíští po brdkchách líp. Lepší kinetika asi. Takže volím dle profilu a potřeby.
Aero nepoznám, a to mám Reacto (akorátje to takový víc vachrlatý). Průměry 27–8 no.
33mm ještě nijak aero ráfky nejsou, vono ani ty 38mm – vyšších jsem se bál předem.
Často jezdím v menších „balících“ a s průměrama na závodech mezi dědkama (rakváčema) 36km/hod.
Možná je to placebo, ale proč nevěřit změřenejm údajům v laboratořích, že?
Neříkám ani howno, jenom že, i když mám dvě silnice (viz profil), tak na tý „obyčejnější“ jezdím na těch samejch trasách (70+ vzorků) cca o 1km/h rychlejší průměrku, toť vše.
…a vyvazena. Ale toto mu tady rikali hned na zacatku, odpovedi bylo, ze tim to nebude.
:D
Můžeš mě navést na jakoukoli moji odpověď, kde jsem byť jen naznačil, že to nebude vyvážeností kol?
Imho, vyvažovaná ta kola skutečně nebyla a doposud nejsou. Spouštěčem kmitání je ale vítr, nikoli poskakování kol. Tím netvrdím, že to nemůže mít svůj vliv, asi tak jako sposta z toho, co je tu zmíněný.
Jinak, máš nějakej tip (odkaz), kde vyvažujou obutý silniční kola? Já v současný době neznám nikoho, kdo to nabízí.
Jednou v životě, právě ve sjezdu z Passo Fedaia, na nejnižších a tehdy velmi lehkých a tvrdých galuskových ráfcích FIR Pulsar jsem skutečně cítil, jak mně poskakují kola nahoru a dolů, což jsem zpětně vyhodnotil, že to bylo od ventilků, čili nevyvážení. Odpovídalo to přečteným článků o velkých etapácích, kdy už tehdá si profíci nechali závažíčky na drátech kola vyvažovat.
Padlo tady tolik návrhů, že by sem týden nemusel, než je všechny otestuje. Obrazně řečeno
Jenže on je problém byť jen vyzkoušet jiné kola… to se pak těžko radí
Pokud je to stejný, tak dokážeš jezdit powerslidem na kole-gratulace.
Souhlas. Jen bych doplnil důvody – ložiska v krku, možná ložiska v náboji kola, nevyvážené kolo, rozcentrované kolo. Mimo technické problémy pak geometrie, rozložení hmotnosti mezi obě kola (příliš odlehčené přední kolo), kufr či spolujezdec (to jsi zmínil), odlehčení předního kola po přejetí překážky.
Obyčejně nejde pouze o jeden jediný důvod, ale určitou kombinaci.
Přesto, že jsem tohle u samotného kola nikdy nezažil, při naložení batohů nad zadním kolem to bylo dost jasné. Stejně tak už při pouhém nasazení prázného kufru na motorku to cítím díky odporu vzduchu toho kufru. Při jeho naložení potom více. Nicméně na speed wobble/tank slapper to za běžné jízdy není.
U motorky to lze dohnat na podvozku, u silničního kola nejspíše posedem. Pokud má zakladatel vlákna problém se 4 obratli, bude mít nejspíš problém ve vzpřímeném posedu a odlehčeném předním kole.
Jenže…
U motorky k tomu klidně dochází při jízdě po rovině, nevím jestli je nutná akcelerace (samozřejmé odlehčení předního kola), nebo naopak i při deceleraci (na těch videích co jsem sem strčil tj. i před zatáčkama a tam bych zrovna odlehčení předního kola nečekal, zvláště ne u moto GP).
Na kole dosáhnu osobně sedmdesátky v mírným klesání pouze za autem (tam se mně to taky stalo poprvé a spouštěčem byla ta větrná turbulence, když mně to auto poodjelo asi na 10m).
Jinak pokud není žádnej vodič, tak 70km/hod. už dám pouze zalehlej nad řidítkama v klesáních nad 8% a tam nějaký odlehčení předního kola moc neočekávám.
Jinak ano, většinu času musím trávit ve vzpřímenější poloze a sjezdy si už holt kvůli těm nabořenejm zádům moc neužívám a zalehlej vydržím velmi omezenou dobu.
Jak vysoké máš ráfky? Kolik vážíš?
38mm a bohužel ještě pořád 70kg.
Je úplně jedno, kde se to stane. Důležité je, že tohle se ti nestane na brzdách, ale na stálé jízdě či při zrychlování.
U MotoGP pak před zatáčkou (brzdí až do hlubokého náklonu) tohoto efektu nedosáhnou – jde o něco jiného.
Přední kolo si hledá stopu, aby stabilizovalo stroj. Je to základní vlastnost takovéto stavby kola a motorky. Občas se ale stane, že stopu nesrovná a naopak rozhodí. Ze zkušeností se to děje při nezatíženém předním kole, jinak ne. A i tak jen někdy.
Takže z toho, co ti tu kluci už píšou. Pokud tomu chceš předejít, tak držet dostatečně zatížené přední kolo. Když se ti ale tohle už stane, nejlepší řešení je přidat plyn (což u kola nejde), odlehčit přední kolo, které pak srovnáš a zase ho položíš na zem. V praxi je to ale vždy spíš hnědý pruh na trenkách a náhoda.
To „přidání plynu“ funguje i na tom mým kole. Jakmile jsem ještě schopen dostat řetěz do tahu, tak to okamžitě přestane. Z toho plyne, že by to moh vyřešit těžší převod. Otázka je, jestli by k tý rezonanci pak došlo i ve vyšší rychlosti, nebo by se člověk dostal až nad rezonanční kmitočet a bylo by po problému.
Obvykle se to děje jen určitém, celkem malém pásmu rychlosti.
Otázka je, zda větší převodník o 2 zuby pomůže, protože mě zrychlí max. o 2,5km/hod. a stejně končím na rychlosti těsně nad 70km/hod. Nad 110 ot/min. už řetěz do tahu stejně nedostanu.
A právě ta cca sedmdesátka je na mým současným kole zakletá.
Někde jsem četl, že při speed wobble pomůže stisknout stehnama horní rámovku a pomalu brzdit, ale vyzkoušený nemám, naštěstí se mi to nevlní.
Stehnama těžko, kolenama s obtížema. Ale to doporučení jsem taky četl. Prej to zabírá preventivně, ale u toho slopingu tj. dost obtížně proveditelný, zvlášť když v zatáčkách potřebuješ zatížit vnější pedál, pak rozšlapat a hned zas hledat kolenama tu rouru. No a zcvaknutý obě kolena k horní rámový trubce zas moc nenapomáhaj rovnováze.
Zkusím – uvidím, třeba to půjde.
To vlákno má potenciál…
Ani bych neřek!
Představec jsem dal původní (i když na něj takřka nedosáhnu) ihned po objevení toho problému, protože je mi jasný, že to otupí řízení – výsledek směrem k omezení toho jevu naprosto nevýraznej, spíš žádnej.
Posun dopředu, noo když posun dozadu problém jakž takž léčí, tak posun dopředu zamezí vyvolání? Ale proč ne, zkusím.
Co zatím zabralo je nasazení širší přední a nově i bezdušový gumy (Conti 5000 S TR) a taky jsem obětoval ložiska hlávka a tak trochu si nasimuloval tlumič řízení jejich přetažením, tak uvidíme.
Ještě zkusím jako prevenci rozhodit ten rezonanční kmitočet předem tím, že budu cpát aspoň jedno koleno na rám, ale díky tomu jeho velkýmu slopingu si nedělám moc naděje, že se u toho budu cítit nějak v pohodě.
Poslední možností, která mě napadá, je rozhodit tu rezonanční frekvenci tím, že se budu nadlehčovat nad sedlem.
Na druhou stranu bych rád využil Tvýho potenciálu, protože když občas poskytneš nějakej odkaz, tak se z něj dá většinou hodně vytěžit a častokrát si mě dobře naved. Takže opět děkuju.
K delšímu představci dej přímou sedlovku, tím tělo dostaneš více dopředu. Samotný představec akorát natáhne ruce, ty moc neváží, nepomůžou eliminovat příčinu.
Ložisko v krku nepřetahuj. Nová pneu určitě pomůže.
Jenže posun sedla dopředu je to poslední, po čem toužím! To nevyjedu žádnej dlouhej kopec a objet dvoustovku se 4000m převýšení se stane utopií. Obávám se, že si možná v jednom zřídka objevovaným problému pomůžu a přitom si vyrobím mnohem horší, kterej mě bude vadit furt. Diametrálně měnit posed po padesáti letech na kole není žádná sranda.
tady máš pravdu, ale za vyzkoušení zda to problém vyřeší, nebo nějak změní či posune, to stojí
otázka co pak pokud ano
No, vona ta přetažená hlava by mohla zafungovat zhruba stejně jako tenhle bazmek, co jsem sem do týhle diskuse už vložil.:
https://canecreek.com/…er-70-visco/
Zmena sirky plaste dava smysl, neb zmeni geometrii rizeni-stopu a tim podminky pro vznik shimmy. Taky se delaj asymetricky hlavka ktery dokazou zmenit uhel vidlice, videl jsem to na nejakym starsim speslu, nebo to tusim zminoval nekdo na zacatku vlakna. Tim se zas zmeni geometrie rizeni. Nebo zkusit jinou vidlici. Ono bude stacit mala zmena aby se rozhodila nestastna kombinace tvých rozmeru, posedu a soucasnyho kola.
S tím asymetrickým hlávkem nemám zkušenosti, ale předpokládám, že bych ho místo integrovaných tapered ložisek do hlavový trubky asi nedostal.
Jinak ohledně Tebou zmiňovaný „stopy“ netuším, co tím myslíš, protože šířka pláště stopu předního kola nemá šanci ovlivnit.
Ale možná máš na mysli tvar dotykový plochy toho kola s vozovkou a ten se změnil určitě.
Vetsi sirka resp. vyska plaste zvetsi prumer kola a tim i stopu=trail. Cca o +1mm trail na 3mm sirky/vysky plaste, tj z 25->28mm.
Pünktlich máš samozřejmě pravdu a ten 1mm dělá při mý stopě 1,7%, což netuším, že by mělo hrát zásadní roli, ale ano, určitě to pomohlo, jen zatím nevím, kterým směrem.
Napsals, že zvětšení z 25 na 28.mm to zlepšilo, tak proč pořád zpochybňuješ všechny co se ti snaží poradit!!!
V žádným případě nezpochybňuju rádce, tedy lidi, co radí. Konkrétní rádce osobně neznám a tak ani nemám důvod proti nim cokoli mít.
Pouze vnáším pochybnosti (námitky) ke konkrétním radám předem, zkouším zpřesnit odpovědi konkretizováním dotazů, prostě běžně diskutuju.
Tak nějak za dva dny nejsem schopen ty rady všechny vyzkoušet, abych je mohl jednoznačně odsouhlasit, že pomohly, nebo přímo naopak.
Jednoznačněji proti se vyjadřuju pouze u těch, který jsem už zkusil a nezabralo to.
Posun dopředu, noo když posun dozadu problém jakž takž léčí, tak posun dopředu zamezí vyvolání? Ale proč ne, zkusím.
Jak to chápu laicky: velká váha na přední kolo nedovolí rezonančně rozkmitat kolo, protože tření silnice-plášť je větší, než aby se mohl plášť smýkat levá pravá. Když k rezonanci dojde, odlehčení, posunutím zadku vzad, sníží rezonanční tření silnice-plášť (představ si kolo v luftu) nemá co to rezonanční kmitání živit.
A kdybys rozkmitané kolo zatížil více, zvedla by se amplituda kmitání, víc by kolo kopalo do řidítek, až bys jej neudržel a šel k zemi.
Jenže on se nesmýká plášť na silnici, ale kmitá to (kroutí se to) od hlavový trubky.
Na druhou stranu by to větší zatížení předního kola třeba i pomohlo, ale řídítka níž nebo dál od špičky sedla už nezkousnou moje záda (mám jejich horní plochu oproti horní ploše vodorovnýho sedla o 5cm níž).
A řešit to jak na fullu posunem sedla dopředu aby se líp vyjížděly prudký stojky, kdy do sjezdů se sedlo zasouvá, to tak nějak nechci, i když to prostě po sezóně vyzkouším.
To nedělaj kola (záplety). Ty to jenom možná začnou. Problém je v rámu. Ten začne vibrovat a to už nejde skoro zastavit. Kdyby vlnilo jenom predni/zadní kolo, tak to v poho uřídíš.
No, vždyť to přece píšu hned v první větě odpovědi, na kterou reaguješ.
Ne jenom začnou, ty záplety to krmí furt, proto pomůže brzdit nebo odlehčit přední kolo(změna rezonanční frekvence rámu). Při kmitání zápletu kmitá i sloupek vidlice (kolem své osy), který to přenáší do rámu přes hlavové složení. Nebo si myslíš, že rezonující rám je perpetuum mobile? Ne, furt ten rám musíš něčím budit k rezonanci. (Stiskem rámu koleny se stáváš součástí rámu a měníš rez. frekvenci).
Brždění to významně zhoršuje, páč se navalí hmotnost dopředu.
Na druhou stranu se nikomu nechce lehnout v sedmdesáti.
Problém je to brždění v těch 8 a více % sklonu, kdy se tomu při lehkým přibržďování zrovna moc zpomalovat nechce a větší zabrzdění nelze použít, páč ohromně zvedá amplitudu těch výkyvů řízení. Naprosto skvělej pocit, pokud Tě čeká zatáčka, nebo Tě míjej auta.
Jasně, to jsem psal, že odlehčení Kola je bezpečnější, protože přestane kmitat vidlice. Po zahájení jevu odlehčit ne zatížit.
Edit: psal v 11:53
Teď je to možná blbost, co napíšu. Brzdění bude vyvolávat vyšší harmonické frekvence?
Tak frekvence asi ne, ale amplitudu určitě.
Asi obojí, bude to víc kopat(amplituda) a častěji (frekvence)
Ještě mě napadlo, do rámu zavěsit nějak závaží z kuliček ( v mrakodrapech mají i nekolikaset tunová závaží kvůli zemětřesení), nebo motorek, který by v rámu excentrickou oskou ťukal do rámu a ničil rezonanční frekvenci, samozřejmě zapnutý jen na sjezd) :) poloprázdný bidon by asi nestačil, košík není napevno k rámu.
Možná se zvyšuje i ta frekvence, to tak nějak nestačím pozorovat, když to na to kolo přijde.
Ty další opatření určitě aplikovat nebudu. pokud nezabere to, co jsem už v týhle diskusi napsal, že míním vyzkoušet, tak půjde kolo z domu.
také si myslím, že je to kmitání krmeno od kol. Jestli tam má nějaké čínské karbonové ráfky, tak u těch už v centrovací vidlici bývá cítit jak jsou nevyvážené. Když pak takové kolo pořádně roztočíš ve stojanu, tak krásně vidíš jak to lomcuje s celým kolem.
Zatím asi nejlepší rada! To zkusím jako první!!!
Může házet i plášť. Nemusí být stejnoměrně vyrobeny, případně špatně naskočený.
Samozřejmě že může. Ale když to vemu těch cca 30 let zpátky, tak rovná galuska byla utopie, často byly docela dost koplý i ráfky a protože nebylo kde sehnat jiný, tak se na nich vesele závodilo dál, i když na jedný straně šly niple povolit rukou a na druhý s nima už skoro neotočil centrklíč.
A… shimmy se nekonal a to jsem ze sjezdů jezdil výrazně rychlejc a néé připosr… 70km/hod.
Jenže to je o kombinaci faktorů. Nic nerezonuje samo od sebe… Něco to spouští.
Samozřejmě. Zatím se tu objevilo potvrzení toho, co dělám, když se to objeví, akorát v mnohem vyšší rychlosti a na rozdíl ode mne velmi bravurně.
No a teď se bude zkoušet najít příčina a krmení tý rezonance, páč spouštěč (impulz), kterým je vítr (náraz, nebo turbulence) byl nalezen jako první.
No a pak je tu ta diskutabilní otázka prevence, teda víc zatížit přední kolo. Z toho sem postovanýho videa:
https://www.instagram.com/…CuuPosDts_X/?…
mně vůbec nepřipadá, že by ten postiženej profík to zatížení předního kola před objevením toho jevu nějak flákal, spíš naopak.
Smýkáním jsem myslel pohyb pláště doleva/doprava. Upni kulatinu jedním koncem do svěráku tak, aby nevypadla a pohybuj s ní do stran, jde to lehce. Pak dotahni čelisti na krev a kulatinou nepohneš.
Tys myslel „žvejkání“ známý z freeride, jako důsledek podhuštění?
Případně to samý se na silničce odehrává při nástupech a sprintech ve stoje.
Ne, když zvýšíš tlak na přední kolo, tak tření silnice-plášť je tak velký, že pneumatika drží stopu(nemůže plášť chodit „smýkat se“ doleva/doprava) a tím se rozkmital a přenést to do rámu.
Ještě jinak tento jev:
Máš dvě stejné ladičky a postavíš je vedle sebe.
Ťukneš do první (vidlice) rozezní se i druhá(rám), ale po chvíli přestane. Tukej do první neustále, druhá bude znít (vibrovat rám) tak dlouho jak budeš ťukat do první.
Aby přestala znít (vibrovat rám) druhá, musíš přiložit prst:
a) na první ladičku (brzdění/ odlehčení kola) tím změníš frekvenci
Lepší příklad mě nenapadl.
Furt nechápu to Tvý smýkání. Zkus prosím použít jinej výraz, nebo to jinak opsat.
Mně se oproti silnici plášť nesmýká (nesmeká), tam drží jak přibitej!, možná při větším zatížení se může víc vyboulit, či žvejkat ten plášť vůči ráfku, ale nikoli vůči silnici.
Rezonanci (vlnění) a její přenos chápu dobře a ano, kolo mi rezonuje, či osciluje a mám co dělat abych amplitudu výkyvů (kmitů) snižoval, což se občas né zrovna napoprvé daří. Napoprvé jsem musel v plným provozu jet v pravotočivý zatáčce rovně přes dva protisměrný pruhy! Zážitek, asi nejen pro mne, jak prase.
To smýkání, jako že při větším zatížení na přední kolo je těžší otočit kolem doleva/doprava, rozkmitat záplet. Ty vibrace jsou tak rychlé(prudká změna směru sem a tam), že styčná plocha pláště se smýká doleva/doprava. Prostě blbě zvolené slovo.
Aha, jasný – zvýšit smykové tření mezi dvěma vzájemně se pohybujícíma podložkama.
Největší odpor proti zatáčení maj ale při vyšších rychlostech samotný kola díky gyroskopickýmu efektu a i ten ty vibrace hravě překonaj a to několikrát za vteřinu a ne zrovna s malým rozkyvem – amplitudou.
Trochu mi to pripomina vlakna onuce…
Já bych to malinko odlehčil: https://youtu.be/kvO3rLrMRX0.
Když to trochu pozměníš: šimi nerad tancuju, šimi rad nemam. A budeš si to zpívat nahlas, třeba rozbouráš tu špatnou frekvenci.:)
Tady video na Instagramu, jak to tlumí profík: https://www.instagram.com/…CuuPosDts_X/?…
Super! Nakonec se tu v těch diskusích skoro vždy objeví něco použitelného a ne jen teoretické rady od lidí, co to na vlastní kůži nikdy nezažili.
Moc děkuju za to video. Sice nejsem žádnej profík, ale zafungovává mně úplně to samý, nadlehčit se lehce nad sedlo. Tenhle se nadlehčil ještě mnohem víc, tak uvidíme příště.
Podívej se pořádně co udělal ještě
Poté, co se mu to kmitání podařilo bravurně zklidnit (taky nezareagoval úplně na začátku), tak následně zcvaknul ty kolena k rámu ještě víc, než předtím kdy k tomu jevu došlo.
Možná ale proto, že trochu ztratil rychlost a chtěl zaujmout ještě víc aero pozici, aby se líp nacucnul zpět, páč šlapáním by si nad 100km/hod. nepomoh.
Přímý přenos TdF čt4
,,Bejk,,o tom zrovna mluví.
Tak to si musím najít ze záznamu.
Někomu se to tam zrovna v přímým přenosu přihodilo?
Včera
Netušíš přibližně čas od začátku přenosu, kdy na to přišla řeč?
V prubehu toho dlouhyho shezdu od 133km. Jak ten borec zlomil riditka a sjzidel s 1 rukou. Bavili se tam o cim dal tim lehcich ramech a kolech.
Díky, jdu hledat.
Tak jsem to našel. Je to 14. etapa čas 1:19:36 a je to to samý, jak to video z Twitru.
Závodník je v aero pozici nalepenej na představec (je předkloněnej ze všech jezdců tý skupinky nejvíc), takže předek je spíš přetíženej, než nezatíženej, dál je vidět, jak mu ta skupinka začíná odjíždět, zaujímá lepší aero pozici s kolenama přelepenejma na rám a ten rám sevřenej mezi nohama se chvíli potom rozvibruje, pak se nadlehčí nad sedlo, vibraci uklidní a následně zas přilepí ty nohy k rámu.
Asi budu vypadat jak debil…:)
Ale mě se nedaří to najít podle času, co uvádíš.
Kolik km v ten moment zbývá do konce?
Je to čas videa přímého přenosu na ČT sport.
Ono to totiž v těhle rychlostech neni jen o pozici těžiště, ale o aerodynamice obecně. Čili o pozici a míře tlaku vzduchu, kterej na tebe působí vůči těžišti. Určitá kombinace vede k rozkmitání. Jak to kdysi hezky popisoval pan Hopkins v jednom romantickým filmu.
Týpek na videu, vystrčením zadku jednak změnil pozici působení aerodynamickýho odporu – čímž zklidnil kolo, a druhak tím zabránil, aby se vibrace přenesly i na jeho tělo a celý to tím ještě zhoršil.
Tm nadzvednutím zadku po začátku vibrací je naopak utlumil a ano, zabránil tím jejich přenesení na tělo, ale v žádným případě to tím nadzvednutím nezhoršil, naopak.
Vždyť to píšu, že utlumil. Protože místo působení aerodynamickýho odporu posunul blíž k těžišti, popř. ideálně za něj.
Píšeš to bez slova „by“, takže to v závěru vyznělo opačně.
Je to marny, je to marny, je to marny.
Se jenom nadzvednul?
Vypadá to, že především sevřel rám mezi kolena.
To udělal, až když ty kmity uklidnil a znova zased do sedla.
podívej se pořádně, zvedl se při tom současně sevřel rám nohama a sedal si, trvalo to cca celé max sekundu
Tak to vypadá, že on v tom vidí, co chce vidět
Prostě chtěl zaujmout ještě víc aero pozici, aby se líp nacucnul zpět :-)
Tak trochu to vyvrací zdejší teorie, že je to velkým rámem a krátkým představcem, to se na TdF asi nevozí, ne? :-)
Jsem téhož názoru.
No a třeba takový excelentní sjezdař Alaphilippe jezdí 100mm představec a hliníková řidítka, drop sedlo, řidítka 9cm, což tu teorii nutnosti miniaturního rámu, obřího představce a zalehavání na přední kolo v brutálně aero pozici rozbíjí úplně :-)
je tu shoda 90+mm představce ( 70mm na silničním rámu který na to není stavěný je špatně)
navíc je rozdíl 70 a 100km/h
Jasně. To chápu, chtěl jsem tím říct, že záměna za delší vůbec nemusí pomoci od toho problému. Benčík říkal, že ty rámy už jsou tak lehké, že se prostě v určité rychlosti takhle rozvibrují. Na druhou stranu představec stojí pár korun a určitě to zlepší ovladatelnost, pod 100 mm na silnici bych taktéž nešel.
Benčik je ale expert který celou TdF na ČT zabije než ze by něčemu skutečně rozuměl.
Na druhou stranu ve svý době jezdil velmi slušně! A když nic jinýho, tak je zábavnej a prodává Colnago!
Porovnej s Königem komentování TdF
V tomto se shodnem, je potřeba zkoušet co tu padlo třeba něco zabere
Tady je to hezky popsane.
https://velo.outsideonline.com/…o-stop-them/
Fyzikalne je to jednoduche. Nejspis je pak jedno, jakym zpusobem zmenis pozici/posed. Podstatny je, zmenis tu rozkmitanou soustavu. Ale zas bude kmitat pri lehce jiny rychlosti nebo podnetu. Muzes se zvednout ze sedla, vycvaknout nohu. Zmenit posed. Zacit slapat.
A tema kolenama k ramovej trubce udelas soustavu kolo-jezdec o neco tuzsi, takze ten jev “oddalis”
Ale z fyzikalniho hlediska u kzde kombinace jezdec+kolo existuje nejaka rychlost nebo frekvence, u ktery to nastane. Jen treba na hodnotach podstatne vyssich.
Koukám teď na to jeho kolo, má hrozně vzadu narvané sedlo, kraťoučký představec. Tzn. že to přední kolo bude dost odlehčené. Posunout sedlo, delší představec, pokud to půjde, přenést trošku váhu dopředu. Dříve ti blázni ve sjezdech seděli přece na horní trubce a více zatěžovali přední kolo.
V dřevních dobách cyklistiky se sedlo nastavovalo předozadně tak, aby kolmice spuštěná ze špičky kolena (potažmo z tibie, která už je cca 1cm za špičkou kolena) protínala osu předního pedálu při vodorovných klikách.
Bohužel i při tom sedle nadoraz vzadu už nyní jsem před tou osou. Mám v poměru k tělu dlouhý stehenní kosti, no a ten rám je asi spíš gravel, nebo se teď po vzoru MTB kol cpe i na silnici sedlo víc dopředu.
Na druhou stranu, až skončí sezona, tak s tím sedlem zkusím popojet dopředu a o stejnej kus prodloužím i představec, ale jak si na změnu posedu budu po 45-ti letech zvykat, tak na to se vůbec netěším.
Hele já mám třeba TCR, možnost offsetu 15 mm nebo –5 mm. Nastavil jsem logicky 15 mm, ale pak chtěl zkrátit představec na 100 mm a byl jsem na tom jak na skřipci. Dle olovnice by to chtělo ještě tak centimetr dozadu. Pak jsem zkusil otočit offset na –5, posunul jsem se tedy o dva centimetry dopředu. Nejsem tak natažený a ejhle, dle olovnice je čéška nad pedálem :-O A představec jsem dal 110 mm. Posed je pohodlný a šlape se dobře. Tolik k měření olovnicí.
To bez současný změny výšky sedla nahoru není z hlediska deskriptivní geometrie možný.
Je. Protože přitom nataženým posedu sedíš na tom sedle více vepředu. Když je správný, můžeš využít celou délku sedla a sednout si více dozadu.
Posed se nastavuje vždycky tak, že sedíš na sedle tak, jak máš, neboli běžně a nikoli na špičce, nebo naopak hodně vzadu.
Alternativa, žes seděl moc nataženej (důsledek dlouhýho rámu, nebo představce) a tím pádem si měl koleno před osou pedálu a pak si dal sedlo do správný předozadní vzdálenosti a moh sis konečně normálně sednout, noo…
Tj. info na dvě věci.
Balancuješ někdě opřenej o zeď s provázkem s olovnicí, to je prostě jen orientační, trenažér, kde se to dá asi nastavit solidně nemám. Centimetr na sedlu není centimetr na koleni, to je jasný. Fakt to zkus stím představcem a sedlem a uvidíš sám, pevně věřím, že nakonec budeš spokojen :)
Nenastavuju posedy opřenej o zeď, ale po delším šlapání na trenažéru, kdy se sedle uvelebím tak, jak běžně sedím při jízdě po rovině. Dělám to tak několik desetiletí.
Rozměry posedu mám narýsovaný tak, abych je mohl nastavit na libovolným kole, aniž bych na něj sednul.
A pokud posuneš zadek, tedy i kyčelní kloub o 1cm vpřed a nikoli zároveň nahoru, či dolů, tak se o trochu menší vzdálenost posune koleno vpřed, páč záleží na úhlu stehenní kosti vůči zemi.
Snad jsem nepřehlíd, ale nikdo tu nezmínil tuhost rámu. Málo tuhý rámy tohle umí. A nevyloučil bych ani vliv toho hlavovýho úhlu. Na jednom kole jsem tohle zažíval, pak jsem upravil úhel hlavy a dost se to zmírnilo, resp. skoro zmizelo. Vliv nevyváženýho kola jako iniciace kmitání byla taky dost znát…
Ta tuhost rámu v tom určitě hraje roli.
Čím si na silnici změnil úhel hlavy?
Mám ložiska integrovaný v rámu a tapered hlavu i vidlici.
rozpájel rám, upravil trubky a znovu spájel, bych tipl :D
Bylo to na 29" biku a jak píše David – uříz jsem hlavu a napájel jsem ji tam pod jiným úhlem :) Jinak existuje takovej vypovídající test pro odvážné – jedeš z kopce, pustíš řídítka a majzneš dlaní zboku do místa horního ložiska hlavy. Tuhý rámy udělaj jeden kmit a čau, netuhý rozjedou užovku… :)
mohou to udělat asi všechna kola, i s tuhým rámem. Těch příčin a podnětů může být moc, záleží taky kdo na tom sedí. Tady je uvedeno trisíc doporučení, takže může zkoušet. Hlavně aby stačil posunout, přišlápnout nebo stisknout když to přijde nečekaně v plné síle :)
Už docela poznám, kdy k tomu dojde a už jsem to díky tomu několikrát zastavil mnohem dřív, než poprvé.
Jenže mě to strašně limituje, páč ve sjíždějící skupince mám úplně jiný zájmy, než se věnovat nějakýmu vibrováním a kmitání.
Osobně bych si od někoho zkusil půjčit jiný přední kolo, když nepomůže, vyměnil bych rám/kolo…
Nemusím půjčovat, mám.
Jj. O tuhosti mluvil ten Bencik, kdyz popisoval cim dal tim lehci moderni ramy.
Tak jsem si to video se shimmy z tý 14. etapy TdF natočil tak, aby bylo vidět, jak k němu došlo.
https://www.facebook.com/…92547747372/
Určitě nejde říci, že to takto je vždycky, ale…
Ten týpek nejdřív sjížděl ve stabilní sjezdový pozici, pak zcvaknul kolena k rámu a ještě víc zalehnul. teprve pak to shimmy nastoupilo a v okamžiku, kdy se začlo víc rozjíždět, tak došlo k nadzvednutí jezdce ze sedla a drobnému napřímení se ze sjezdovýho postoje. Tím došlo k uklidnění, po kterým znovu zasednul a následně na konci zase přiložil kolena (stehna) na horní rámovou trubku.
Taky mi prijde, ze tam prejel pres nejakej hobl na silnici. Toto taky mohlo rozkmitat.
Mně ani ne. Byl tam leda mokrej flek na asfaltu.
Ani s nikým před ním to vertikálně nehodilo.
Někde to tady srovnávali s jevem ke kterému dochází na motorce. Tam se ošem smýká zadní kolo (ztratí přilnavost) a skrze rám rozkymácí předek, kde začne vibrovat tlumič a rozkmytá řidítka. Tady prostě frajer přejel přes nerovnosti a rozvibroval rám…
Ty nerovnosti nikde vidět nejsou. Kolo a ani jezdec nijak neposkočili a ani nikdo z jezdců před ním.
V originále toho vide na ČT je to vidět naprosto zřetelně.
Na tom instagramovém je vidět bordel a pak mokrá skrvna…
Otázka je jako u slepice a vejce. Co bylo dříve? Rozvibrovalo se to a začlo smýkat nebo se to smýklo a rozvibrovalo? :)
Předpokládám, že u frajera co má 90 kilo se to stane mnohem později, jestli vůbec. Takže širší měkčí plášť to dokáže oddálit? Mě se tohle stalo kdysi dávno na motorce, předjížděl jsem kolonu, vzal za to a na nerovnostech se smýknul zadek a rozvibroval předek, pak už to bylo jak jízda na divokém býku, motorka se mě snažila doslova vyhodit ze sedla, hned vedle silnice stráň a řeka. Čas se v tu chvíli zpomalí, trvá to věčnost, ve skutečnosti jde třeba o sekundu, dvě :)
Na tom kole k žádnýmu smýkani nedochází!
Kroutí se hlavová trubka vůči zbytku rámu ze strany na stranu a přední kolo díky tomu začíná jezdit stranovou sinusoidu (užovku) o docela vysoký frekvenci.
Rozkmit se při včasným neutlumení zvětšuje a hrozí rozkmitání i jezdce, což se pak už vyrovnává velmi špatně.
Moje první zkušenost byla i s vibracemi mé osoby delší jak 200 metrů a nebyl jsem téměř schopnej zabrzdit, jen mírně zpomalit.
Ale prd.
Přední kolo při otočení nakloní stroj na opačnou stranu. Když má stroj rychlost, přidá se k tomu ještě precese předního kola, taky nakloní na opačnou stranu od jeho zatočení. Když do toho nic nekecá a stroj má dostatečnou rychlost, srovná se pohybem předního kola do stabilní kolmé pozice. V praxi pak přední kolo provádí neustálou korekci, aby stroj zůstal kolmo. To je princip protisměrného zatáčení.
Občas se ale stane, že místo korekce a uklidnění stoje tento naopak rozvibruje. Rozsah pohybu předního kola je veliký a zvětšuje se. Toť vše ke vzniku jevu.
Na kole je asi možné to udržet, na motorce téměř určitě ne. Spolehlivě funguje odlehčit přední kolo, aby nedostávalo impulzy od vozovky, srovnat ho a poté opět zatížit.
Na srovnání shimmy opravdu funguje narvat hmotnost dozadu.
Koukám, že nejlepší by bylo si poskočit!
Trošku ale pak nechápu ten paradox, že by to shimmy vzniklo z toho samýho důvodu (odlehčení předku) kterým se pak vcelku úspěšně léčí.
Z toho videa z letošno TdF k tomu shimmy došlo až po max. zalehnutí jezdce a přilepení jeho noh k rámu (tedy paradoxně tím, co zde velká část diskutujících doporučila jako prevenci, aby to shimmy nevzniklo) a vyléčil ho bravurně tím, že se nadlehčil nad sedlo (nohy od rámu mu to rozhodilo samo) a posunul se vzad.
A určitě neměl krátkej rám a už vůbec ne krátkej představec, což pro další velkou většinu zdejších diskutujících jsou apriori hlavní příčiny toho shimmy.
Netvrdím tím, že to tak musí bejt vždycky.
Nevznikne to jen odlehčením předku, ale tím, že přední kolo dostane impulz, který celý stroj nedokáže vyrovnat.
Ale prd posunujes dozadu. Nakresli si kam se přenese váha, když se nadzvedneš do pedálů ve sjezdu 10% . Dozadu to určitě nebude…
No a jinak se zdá, že výměna předního pláště za širší (zároveň zkusmo přechod z dušovýho na bezdušovej – zatím bez mlíka) a drobný přetažení ložisek hlávka ty kmity posunulo do vyšší rychlosti, do který jsem se zatím nedostal.
Tak uvidíme.
Dnes na Extra lize ve větrným sjezdu 73km/hod. a ani náznak problémů. Kéž by to tak zůstalo i o cca 20km/hod. vejš.
A jak muzes vedet,ze nezustalo, kdyz, jak pises, jsi tak rychle nejel?
Nějak Tvý reakci nerozumím.
Píšu, že se ten jev dneska nekonal a přitom jindy se za stejných podmínek, jako byly dneska konal.
A chci, aby se nekonal ani při vyšších rychlostech, přičemž by mně stačila ta stovečka, páč rychlejc už asi v životě nepojedu.
Nekde o kousek vyse jsi psal, ze se jev posunul do vyssich rychlosti, kterych si vsak nedosahnul. Tak potom nechapu jak muzes vedet, ze se posunul do vyssich rychlosti?
Vždyť reaguješ na můj dnešní příspěvek po provedení úprav kola a dnešním závodu a ne na to, co jsem psal před týdnem.
Reaguju na dnesni prispevek, ale vcera jsi psal, ze jsi dal jiny plast a dotahl hlavko, coz posunulo kmity do vetsi rychlosti.
No ano a dnes se to v závodě potvrdilo s tím, že netuším, jak moc vysoko se to posunulo a doufám, že co nejvejš.
dělal mi to silniční Favo.. začátek 90.let.
Trochu pomohlo přecentrování zadního výpletu, po výměně ráfku (favo za Bayer)se to opět zlepšilo, resp posunulo do vyšších rychlostí.
Konečným zlepšením byl cr-mo rám prý Vittoria. (měl i jinou- postavenější a vzadu kratší)- geometrii než F12 a pocitově byl tužší.
Paradoxně se to kmitání řidítek opravdu asi iniciovalo zadním kolem- alchymie s předním nepomáhala. (centrování, pláště, půjčení jiného předního kola)
Netvrdím, že jsi na tom stejně, socíkový favorit byl proti dnešním silničkám úplně jiné kolo.