Ahoj cyklonadšenci,
mám technickou otázku – o kolik se mě změní zdvih zadní stavby čtyřčepu (rám Ghost AMR rok 2014, momentálně se zdvihem 120 mm), kdybych vyměnil tlumič 200/57 za 190/51?
Ahoj cyklonadšenci,
mám technickou otázku – o kolik se mě změní zdvih zadní stavby čtyřčepu (rám Ghost AMR rok 2014, momentálně se zdvihem 120 mm), kdybych vyměnil tlumič 200/57 za 190/51?
No když to vezmu čistě na zdvih, tak to máš jednoduchou trojčlenku. 120mm zdvih kola na 57mm zdvihu tlumiče versus xyzmm zdvihu kola na 51mm zdvihu tlumiče. Jenže ty tam dáváš ještě o jeden cm kratší tlumič (celková délka 200 vs 190), takže se bude měnit i celkem zásadně geometrie. A to hlavně snížení možná až o 1cm šlapací střed (hrozí mnohem častější škrtání pedálama o zem) a s tím spojené zmenšení sedlového úhlu (sedlo bude více vzadu) a větší podkopnutí vidlice. Další problém pak může nastat v plném zdvihu, kdy při použití kratšího tlumiče může dojít k potkání pláště se sedlovou trubkou. I když ty zároveň zmenšuješ i zdvih, tak by to teoreticky i mohlo vyjít. Jinak teda za sebe rozhodně nedoporučuju takhle experimentovat. Když už bys chtěl snížit zdvih, tak při zachování délky tlumiče → tedy tlumič 200/51 (běžně dostupný rozměr)
No na dorazu bude 190 tlumič celkově kratší asi o 5mm. Což by problém být mohl. Ale kvůli změně geometrie a naladění zadní stavby (rozhodí to přepákování v sagu protože čtyřčepy mají přepákování ve zdvihu proměnlivé, rozhodí to antisquat…) je to úplný nesmysl, rozteč musí výt stejná nebo odlišná max pár mm (občas vyjde palcový a metrický rozměr hodně blízko a to se dá použít).
délku chodu tlumiče z 57 na 51mm můžeš zmenšit to změní jen zdvih a na cca z 120mm na 107mm, ale délka tlumiče 200mm musí zůstat zachovaná – těch 10mm už změní geometrii a to je nesmysl
Pakliže ta změna geometrie není právě ten důvod proč to řeší…
Ne, geometrii záměrně měnit nechci, jen se koukám po tlumiči, který se dělá v největším rozměru právě 190/51.
A co to má být za tlumič?
U kola s tak malým zdvihem a XC geometrií je to hodně špatná změna.
To kolo bude už mít něco za sebou , objeví se první praskliny je opravdu potřeba nový tlumič? Co ten starý repasovat? Nebo dát rám nebo celý kolo pryč a jít do něčeho aktuálnějšího?
To nemůže chtít nikdo. Sníží to střed, položí sedlový úhel. Snadno se to dá vyzkoušet ufouknutim tlumiče na o cca 20% větší sag než normálně.