1x10, kazeta 11-40
Borci.. vím, že existuje X pouček, ale já prostě mý drahý vyměnil pohon 1×9 za 1×10, včetně řetězu a dumám, je to Ok, nebo byste ubrali ještě jeden článek?
(vloženo 30.11.17)
1.12.17 14:52
singlespeed: ta terminologie je cela divna. souhlasim s tebou, ze vnitrni a vnejsi clanek ma svou logiku. ovsem samotny vnitrni nebo vnejsi clanek je vicemene k nicemu a retezy ze samych stejnych kousku se nazyvaji pulclankove (coz urcite vis ;-) ). tzn. jeden clanek bezneho retezu by logicky mela byt prave ta dvojice vnejsiho a vnitrniho kusu.
1.12.17 09:31
Sory za pomatenou definici samec+samice=(dvou)článek. Mea culpa. Akceptuji počítání na nejmenší jednotku 1 článek = součást o délce jednoho plíšku ;-)
tak sram to rozepisuje naprosto presne – 1× 7–11 2 vnejsi a 2 vnitrni navic + spojka; u fullu vyfouknout tlumic
u 1×12 u fullu s vyfouklym tlumicem 1 vnejsi a 1 vnitrni + spojka
u 1×12 na HT 2 vnejsi a 2 vnitrni navic + spojka
Bezdrátová sprcha: Sram nehovoří o žádných plných článcích, ale o vnitřních a vnějších článcích, podobně jako všichni ostatní kromě B-F ;-).
Pokud se bavíme o standardním řetězu tak úplně korektní termín bohužel už není ani jeden, protože pořád stále a dokola dochází k zmatku, takže nejlepší je pokaždé zmínit kterou rozvahou se řídíte.
Dle chladné logiky je jeden článek viz obrázek
Jako jeden článek definuje jednotku řetězu tvořenou vnějším a vnitřním půlčlánkem, kterou lze spojit k identickým jednotkám pro utvoření delšího celku. Vychází z logiky že identické půlčlánky nelze spojit dohromady a nelze je považovat za plnohodnotné články.
Bohužel to některé lidi hodně pletlo, takže výrobci na krabicích proto například uvádí 114 článků místo 57.
Výsledek je, že jsou dopletení úplně všichni a výrobci raději přikládají obrázky :)
Co se týče správné délky, nemusí to být úplně jednoznačné ve všech situacích. V některých 1×cokoliv setupech je lepší dát řetěz delší než by byl dle standardního měření. To samé v případě některých 2×něco na krátkém ramínku, kdy upřednostníte bezproblémový chod kombinace velký-velký za cenu prověšení řetězu pokud na malém převodníků hodíte moc malý pastorek. V takovýchto případech je potřeba hledět přímo na úhel na kladkách a hlídat, aby se nikde nešlo do extrému.
U 1×11 a 1×12 setupů pak SRAM dává ofiko do instrukcí přidat 2 plné články.
To neni moje názvosloví, ale všech podemnou ;)
Sram to má podivně, když to nastavim podle nich, často mi vyjde prověšenej řetěz na malym pastorku (1×11)
singlespeed: pak ti dotoho ale hází vidle „půlčlánkový řetěz“ pro BMX apod
Jinak, myslím, že bychom i na B-F mohli pro přehlednost a srozumitelnost používat zaužívané názvosloví technických norem válečkových řetězů, tedy nikoliv + 1 článek („dvojčlánek“), ale + 2 články (vnitřní a vnější).
tomxxx: Sram u některých jednoplacek doporučuje velká – velká + 4 články (dle tvého názvosloví 2 články) kvůli optimálnímu odklonu extrémně vyosené kladky jednoplackových šaltrů.
Jo, klidně to nech, ale když jeden ubereš, nic se nestane.
Na 1× něco systémech se řiď tím, aby na malém pastorku byl řetěz ještě napínaný a na velké jsi nic neurval. Poučky velká – velká + 1 nemusí vždy fungovat jak potřebuješ, zvlášť když se dělá nějaký „bastl“.
matbiker: velká – velká + 2 články (dle tvého názvosloví 1 článek) platí pro všechny šaltry vždy. Kratší řetěz nemůže být (došlo by k destrukci při zařazení velká – velká), delší je zbytečný.
No právě, že to sem spousta lidí plete – velká velká + 1 článek. To platí pro šaltry s excentricky uloženou horní kladkou, nikoliv pro starý typ.
Bezdratova.spracha: je to mírně jetej řetaz z mýho RB IQ 27,5” XL 2×10, ten jsem nahodil na tohle 26” kolo vel. M, 1×10 a musel jsem jej už o článek (teda pár) zkrátit, páč byl prověšenej.
Jinak zakráceni se nebrání.. zatím to má moja na trenažeru a jezdí u telky na jeden (střední) převod u telky ;-)
Rudyshy: Zbytečný řešit, pokud už to tak chce nechat. Mě by stejně zajímalo jak k současné délce řetězu přišel :D
funkční to je, klidně to nech, já bych ještě jeden článek ubral přeahazce to vadit nebude a bude to líp napnuté ve všech polohách
Mno… abych to uvedl na pravou míru… tohle je kolo mé bohyně a v jejím případě bych byl s použitím slova “sjezd” velmi opatrnej… takže ty pro nás běžný situace jsou pro ni velmi okrajový podmínky, kde je vysoká míra jistoty, že ani nenastanou ;-)
urcite ubrat! tedy nejde jen o to ze to ted funguje ale kdyz to bude takhle povoleny u sjezdu tak to bude hrkat. Retez ma byt naplej. Kdyz se ti jeste trosku vytahne tak za chvily bude ten retez vyset.
delka je proste „dana“ napnes hazku na nejlehsim prevodu a pridas 2j-clanek.
Jedine co je u tohledle plus kdyz to roztrhnes mas jeste kde ubirat.
Chlapi díky! Jasná, že jedním článkem jsem myslel pár samec+samYce :D. Jinak kladky jsou na nejtěžší převod vpoho našponovaný, takže to tak teď nechám. Pokud by to nějak začalo blbnout, vím že můžu ještě o článek (pár) zkrátit ;-).
Jinak aktuální setup je: kazeta Sunrace MX3 11–40 (10), převodník Motsuv 32t NW (Čína), řazení Shimano Deore SL-M610 a hazka Shimano XT RD-M773 GS… má mít rozsah 36z, ale asi to chodí i na tomhle ;-)
Prosímtě, co jsi použil za převodník a jakou kazetu (rozsah kazety). Řadí to OK a co řetěz nepadá, koukám, že hazka nemá brzdu…? Zvažuji, že bych u zimáka taky přešel na 1×10. Díky
Nechat to tak
30.11.17 10:13
Nechat tak. Nicemu tim nepomuzes. Ten saltr nema vyosenou kladku, takze se nic nezmeni. Maximalne kdyby to na tvrdych prevodech moc mlatilo.
A ještě teda edit než někdo začne rýpat, spletl jsem si smyk s hazkou. Vím o tom :D
https://www.parktool.com/…ength-sizing
Viz park tool. To co je tady na tom spodním obrázku by bylo správně pokud by se jednalo o 2× nebo 3× pohon a kombinaci nejmenší-nejmenší, tedy skutečně převod, který se nepoužívá
Josech: Jeden clanek neznamena jeden pulclanek.
Ostatni: nehledte na presmykac, ten muze klamat, hledte na drahu retezu, respektive vzajemnou pozici mezi kladkami. Na vrchnim pastorku ma ocividne jeste dost rezervu, kdezto na nejnizsim uz to je uplne spatne.
Argument “ten se moc nepouziva” je pitomost. Pokud v terrnu vyuzijete nejvetsi pastorek, tak v naslednem djezdu zakonite vyuzijete i ten nejmensi.
Jak píše singl… a ještě podle toho jakej terén na tom bude jezdit a jakou rychlostí :)
Pokud na nejtěžším ten řetěz nemá průvěs a hazka ho pořád napíná, nechal bych to tak. Drahá podle mě bude brousit spíše lehčí převody v tomto set-upu, ne?
Pokud přehazovačka napíná dobře řetěz na nejtěžším převodu a nepotřebuješ šetřit gramy ubráním článků řetězu, tak je vše v pořádku a zkracování žádný smysl mít nebude.
Ubrat clanek minimalne.
ubral bych vzadu a přidal vepředu… ale to bys zas musel přidat na školení, tak nevím :)