řetězová linka dle Shimana
ještě je kam posouvat řetězovou link
Až najdu vzdálenost, vyrobím titanové podložky na míru.
řetězová linka dle Shimana
AB 36T ovál
Poloha hazky tam, kde se bude asi nejvíc pohybovat
Ani v této poloze řetěz zatím nepadá při spětném chodu.
poloha hazky na nejtěžší převod.
Poloha hazky na nejlehčí převod - mě se to nelíbí, ale řetěz je dle návodu Shimana. Asi to prodloužím. Toto není normální a na nejtěžší převod je ještě možný dát víc článk
Vážil jsem komponenty. Pro informaci pro další zájemce.
Tak jsem po dlouhém zvažování, výpočtech, věštění z křišťálové koule a mé profesní inženýrské strojařské závislosti nasadil pohon 1×11. Napíšu to podrobně, pro někoho, kdo to třeba taky hodně řeší. Kdo nechce číst, hledejte tlustý text.
Koukal jsem na převodové poměry, poměry skoků na jednotlivých převodech, počty zubů na převodech, co jezdím, co vyjedu a co nevyjedu a co chci jezdit dál. No a po kalkulaci nákladů zanedbal Sram X01 za 30 tis.Kč :)
Proč ne 1×12? 12 převodů bych velice uvítal, ale nepotřebuji rozsah 500%. Daleko raději bych uvítal jemnější skoky v rozsahu 11(10) až 46. Nepodařilo se mi najít slušnou kombinaci aby to nestálo majlant.
Co jsem tedy překopal:
Původně bylo 2×10 (28/28 × 11/13/15/17/19/21/24/28/32/36} – komplet Shimano XT s hazkou XTR.
Nově mám 1×11 – AbsoluteBlack 36T Oval vepředu a 11–46 kazetu SH XT vzadu. Hazka SH XTR SGS, řazení Sh XT.
Mám to letos na testování, takže mám takovou automobilovou mulu. Kliky jsme nechal SH XT M785 a vypodložkoval převodník podle řetězové linky na rozměr 48mm. Ale zjistil jsem, že mi linka vede vzadu někam mezi 3. a 4. pastorek. něco má Shimano asi nepřesně. Musím ještě přidat podložku 1mm, až mi dorazí delší šrouby. Potřeba je i víc, ale začal bych škrtat o rám :(
Zkoušel jsme to dnes v garáži a najel tak 400m.
Výsledek:
- Zvuk řazení sice jako když se sype hodně nahlas železářství, ale řadí to jak z praku. Rychle a přesně. A ani mi to nepadá při točení klik dozadu
- úspora hmotnosti 215g – to jsem zklamanej … kazeta je total těžítko
- výsledná váha kola je 10,7 kg (váženo)
(vloženo 14.1.18)
Tak jsem to celý dokončil. Dorazily mi dlouhé šrouby od Mortopu vč. podložek. Podložky jsem snížil tak, že mi zbývá 1mm mezi převodníkem a rámem. Menší mezeru zatím nechci. Řetěz je prodlouženej na 116čl a je to o dost lepší. Včera projeto venku a vypadá to všechno plně funkčně.
Fotky: je to foceno telefonem. V reálu jsou šrouby krásně sytě červené a ladí s červenýma prvkama na rámu..
Držím palce na znovusnytovanem řetězu. Pokud na cepech strhnes ten jakoby ,,roznytovany" přesah cepu pres článek, tak ho brzo pretrhnes. :D
Ahoj,
Vezmu odpovědi generálně:
Rubi: já všude ve svém okolí viděl šaltr XTR a řazení XT a dobré ohlasy. Kámoši mi to doporučovali jako optimální kombinaci. Tak jsme to zkusil. u nikoho ve svém okolí jsem nenarazil na tvoji kombinaci, nemohl jsme to ozkoušet.
@ bernie: to nevím a je mi to fuk. Já jezdím z radosti z jízdy a terénu. Intervaly, tréninkové zóny a garminy mi nic neříkají (to není myšleno zle; určitě jsou fajn, jen mě toto minulo).
Na dvojtác jsem přešel teď v lednu poté, co jsem jezdil víceméně pořád pilu 40 a 30 a šaška měl leda na parádu. Ale tohle téma 3× vs 2× vs 1× jsme tu už rozebrali tolikrát, že to přestává být zajímavý. Howgh.
Díky Mereck-u :) Mám dvojplacku 36/26 a chvíli mě držela idela přechodu na 1*11 a sice na 34z, ale „sideswing“ chodí úplně parádně, takže zůstávám 2*11. A pro přechod na jednoplacáka by u mě nebyl primárně pro úsporu 200gr :)
O vlákno vedle a i ve foru se tu hafo lidí prsí, jak chce shodit letos /aspoň/10kg :) A na druhé straně každý druhý bajk má v komentech, že to je docela těžítko.
Nějak mi to nedává smysl, ale spíš to připomíná, jak malej chlap vyleze z velkýho auta. Neléčí si tím něco? :)
@ Bogar: jestli to bylo mně, souhlas. Proto taky mám 2×10. Reagoval jsem jen na to, že 36×11 je zbytečný převod, protože podle mě není. Jak moc Vyrymu stačí lehká 36×46 nevím a je mi to fuk. Ale 36×46 mně vychází stejně jako mých 28×36 a mně to stačí.
Problém 1×11 je v tom, že člověk musí zvolit kompromis, protože prostě ten rozsah je omezenější než na 2×11. Já měl při 2×11 taky 28/38 na kazetu 11–42. A 38 na 11 jsem z kopce na asfaltu občas přešaltroval. Ale do kopce jsem jezdil 28 na 42 a to přeci chceš. Nicméně převodníkem 36 na 46 kazetu se tomu nepřibližuješ ani omylem. Je to fakt těžký. A to nechceš. Hoď si to do kalkulačky. Ten kompromis je dnes při 11 kazetě a 46 zubech převodník 32, případně 34 pro šotoliny a polňačky a výkonové jezdce (k tomu ale lehké karbonové kolo, které jede). Jinak výhody 1×11 oproti 2×11 u mě přetrvávají: kolo je lehčí, kokpit přehlednější, po bahně čistit smykač bylo peklo (už nechci opakovat) a také převodník je menší a proto přejedeš/skočíš vyšší překážky.
@ bernie: samozřejmě to nevyužiješ na trailu, ale podle uživatelova kola odhaduji, že na tom hezkým ht nereje jen čenichem v bahně a nedrtí enduro. Taková lesní šotka, nebo asfaltka ti 38×11 dovolí. Proč se crcat na nějakým pidi převodníku.
Recept na snídani chceš, jo? Žeru to syrový!
@ Mereck – re 36×11 – využívám hojně, ale jen když jezdím do práce po asfaltu po placce. V lese teda ani při sjezdu. Ale když vidím ve tvém profilu ten vohlej klíč, tak tvé tvrzení smysl dává a přihoď i nějaký recept na silnou snídani :)
Spíš mě zajímá s odstupem času Vyryho hodnocení výdrže řetězu 10sp oproti 11sp a samozřejmě se těším na skoro-vědeckou analýzu použitého maziva, technologie čištění, skladby čistících prostředků, teploty vody.....
16.1.18 13:24
Bóďa: protože mě pobavila hned ta první věta, že jako na 1×11 je třeba absolvovat SF + zvažovat, počítat, věštit
tak nevím, na jaře 2013 jsem prostě sundal XX a nanadal XX1 a diplom z techniky jsem k tomu nepotřeboval, jen jsem prohodil ořech na náboji a změřil Q-faktor, nepřijde mi to větší věda než na tuhle jednu řádku
Bogar: podle mě 36×11 využiješ. Sám teď mám převodníky 38/28 a řadím i 38×11. Zatím jsem na tomhle setupu ujel cca 120km a 38×11 jsem několikrát využil.
Je to individuální, to ano. Ale říct „to užiješ 1× za půl roku“ je podle mě nesmysl.
Převodník 36t na 11zubů kazety je na těžko zbytečně těžké (podle mě prakticky nevyužiješ, zařadíš tak 1× za půl roku). Naopak na lehko 36t na 46 zubů kazety je zase moc těžké (do prudších kopců budeš trpět, pokud je vůbec vyjedeš). Samozřejmě myslím v terénu. Já bych dal převodník max 32z. Na těžko ideální, na lehko perfektní (tento poměr se dnes dává standardně na všechny lepší kola s pohonem 1×11). A nemusíš krátit řetěz. Jinak rozhodnutí pro Shimano 1×11 z hlediska poměru cena/výkon vychází pořád nejlépe. A funguje perfektně. Není potřeba nic moc přeměřovat. Nasadit a jet :)
„žes do toho ještě nezamotal diferenciální rovnice, inženýrskej“
V čem je tohle oboustranně přínosné?
proc hazka XTR a rezeni jen XT ?! v rezeni XT vs XTR je celkem rozdil zatimco v hazce vubec (vozim presne opacnou kombinaci)
Konec staci zapajet, upalit, nebo alespon ponorit do vterinaku, pak se nic neroztrepi.
Uštípnu až budu vědět, že je vše OK. Konec je zatím zatavenj z výroby, takže se netřepí a ničemu to nevadí. Kdybych tahal lanko bovdenem ven, tak se to bude hodit.
Czupqa: souhlas. Já porovnal mauál od hazky XTR a manuál na řetěz a oba říkaly to stejné. Ale logicky je to blbost. Mám pocit, že 116 článků bude skutečně akorát. Zkusím to tam dneska nebo zítra nanejtovat zpět a uvidím jak to dopadne. Podle mě Shimano (i Sram?) si neuvědomují, že potřebná délka řetězu se o něco zvyšuje.
Jj jak píše novas752, přidat články. Jezdím 46 kazetu, 32 převodník a řetěz 116 článků nezkracuju. Řetěz by „prý“ měl být jen lehce dopředu při největším pastorku.
14.1.18 20:52
žes do toho ještě nezamotal diferenciální rovnice, inženýrskej