Už jsem udělal celkem dost kompletních renovací Favoritek a pomalu ztrácím motivaci. Za tu dobu co Favoritky dělám jsem posháněl dost kol třeba jen na díly a podobně. Často jsem sehnal kola kde byla například odvrtaná sedlovka, tuhle představec, támhle sedlo nebo brzdové páky.
Tak si říkám, co takhle postavit Favorita kde se budu snažit o co nejnižší hmotnost? Proč ne, to bude fajn změna. Jdu na to!
Zadání – musí to na první pohled vypadat jako F1 a musím dodržet všechny dobové technické řešení. A pokud ne, pak to nesmí být vidět.
Od kamaráda jsem vyhandloval rám F1S za dráhový rám Favorit. Silnice mi jsou přeci jen trošku bližší. Rám byl bohužel bez vidlice, tak jsem použil soudobou vidlici z F12 protože ta má kované patky pro RU.
Níže rozepíši jak jsem upravoval jednotlivé komponenty.
Rám – decentně odvrtám pod středem
Vidlice – odvrtána na sloupku a vypilované mufny, aby vypadala jak F1.
Středové složení – bez úprav, ovšem je to díl kde jsem přihmouřil oči a použil poměrně moderní kousek, co není moc vidět.
Hlavové složení – odvrtáno
Přesmykač – vyměněno vodítko řetězu za Campa SR+ titan matice.
Přehazovačka – rolny děrované z přehazky Favorit. Šrouby rolen AL. Zadní tělo odvrtané. Upevňovací šroub dural z moderní přehazky Campa SR.
Páčky řadící – vypilované + titan matice.
Řětěz 9 speed chodí na 7speed vícekolečku skvěle.
Náboje dostali titanduralové RU Tune se starým systémem zamykání.
Brzdové čelisti – boty a špalky z Centric a boty odvrtané.
Brzdové páky – odvrtané.
Pedály jsem použil MKS, protože to jsou celkem povedené kopie Campy, ovšem jsou o 100g lehčí. Provedení Pista je lehčí a líp se na ně nastupuje.
Řidítka – odvrtané.
Představec – odvrtaný.
Sedlovka – odvrtaná.
Sedlo – odvrtané a přečalouněné do šachovnice. Motivací mi byli šachovnicové lepicí pásky, často se vyskytující na starých Favoritech.
Sedlo je z roku 1993, ovšem krapet jsem mu upravil tvar, aby vypadalo starší.
K hmotnostem je třeba přičíst následující –
Šroub sedla Campa – 14g
Klipsny Campa SR dural + šrouby dural+ vysekané řemínky Cristophe – 81g
Bowdeny a lanka – 145g
Objímky bowdenů 4ks – 40g
Barva + polepy 26g
Omotávky řídítek textil – 25g
Výsledek je 8625g. Vše váženo jednotlivě na stolní váze a po zkompletování kolo převáženo na váze závěsné, která hmotnost potvrdila. To není zlý výsledek na oceláče.
Co se nepovedlo –
vidlici jsem měl rozletovat a zkrátit. Takto jsou brzdové špalky taktak na ráfku. Možná ještě udělám a tím snížím hmotnost:-)
Koženka sedla není moc trvanlivá.
Přední výplet drží skvěle, ovšem zadní mě zlobí. Přepletu na silnější špice a masivnější ráfek, takže hmotnost půjde nahoru:-)
Plány do budoucna –
tu a tam použít titan šrouby a matice
Šrouby převodníků nahradit duralovými
Osy pedálů titan.....
Titanové osy nábojů neseženu.
Je mi jasný, že tento tuning historického kola nepůjde každému pod nos, ovšem Campa dílů je stále na trhu dost a rám zůstal nezničen. Některé díly jsem odvrtával tak, aby dírky zůstali skryté uvnitř rámu.
Ze začátku jsem odlehčoval po 100g, ovšem jak šel čas, tak jsem piloval každý gram. Už chápu ty gramaře. Jeden by si na tom pomalu vypěstoval závislost:-)
Na kole jsem již najezdil cca. 250km a ten rozdíl oproti běžným F1 je sakra znát. Tohle kolo prostě jede.
Děkuji všem, kteří vydrželi číst až sem:-)
(vloženo 14.8.18)
Značka | Favorit |
Model | F1S |
Modelový rok | 1970 |
Velikost | 58 |
Hmotnost | 8625g komplet jak je na foto |
Rám | Reynolds?? Chomutov?? 2100g decentně vybroušen |
Vidlice | Favorit F12 713g odvrtaný sloupek a vybroušené mufny |
Hlavové složení | Campagnolo Super Record duralové 123g |
Kliky | Campagnolo Nuovo Record 170mm 585g včetně převodníků |
Středové složení | Omni Racer titan + dural čtyřhran 186g |
Přesmykač | Campagnolo Nuovo Record 94g |
Měnič | Campagnolo Nuovo Record 164g |
Řazení | Campagnolo Nuovo Record 58g |
Převodník | SR Sakae děrovaný 52z + Campagnolo Super Record 42z |
Kazeta | Campagnolo dural 14-26z 243g |
Řetěz | KMC SL 9speed 253g |
Náboj přední | Campagnolo Nuovo Record 484g oba náboje včetně RU |
Náboj zadní | Campagnolo Nuovo Record 28 děr |
Brzda přední | Campagnolo Nuovo Record 160g |
Brzda zadní | Campagnolo Nuovo Record 166g |
Brzdové páky | Campagnolo Nuovo Record |
Ráfek přední | Nisi 28 děr 230g |
Ráfek zadní | Nisi 28 děr 230g |
Dráty | DT Swiss Revolution 2-1,5-2mm 280g + dural niple s podložkami 46g |
Pedály | MKS Pista 341g |
Řídítka | Cinelli Giro D'Italia 420mm včetně představce592g |
Představec | Cinelli 110mm |
Sedlovka | Campagnolo Nuovo Record 26,2mm 312g |
Sedlo | No name titan ližiny 242g |
Pláště | Tufo Elite S3 225g/ks |
Ano, ano kolo jede jak z praku. Dnes má již nové výplety. Takže na rafkach + 120g a vzadu silnější špice 2–1,8–2mm + 50g. Takže velká tragédie:-)
Ale hledám způsob jak hmotnost opět poslat dolů bez pomoci karbonu a zbytečně moderních dílů.
Tohle kolo jsem měl tu čest osedlat a řeknu vám, že to bylo až neuvěřitelný, jak to Fávo může jet!
21.8.18 23:12
o čuňaosvých sázkách by se dala napsat kniha, tak tgřeba kluka co hrál závodně stolní tenis porazil ve stolním tenise, atleta běžce z Dukly porazil v běhu a mistra republiky na dráze porazil na kole, atd., atd., atd., třeba jak se vsadil že přejede na kole po oblouku mostu ve Štěchovicích
Vrtat, vrtat, vrtat :)
19.8.18 11:19
learita: ano a kromě poutavého vyprávění prováděl neuvěřitelné sázky
Přední brzda nesedí, páč vidlice je z modelu F12 a ta není stavěná na tyto krátké brzdy. Tady jsem udělal chybu. V zimě vidli zkrátím.
Já ho nikdy neviděl, od něj kupoval jeden tady od nás. Už jsem po něm pátral/ptal se na CD,
takže teď už vím, …dík za info. ///Ještě ke kolu: ta P brzda nesedí, bo se rovnala vidle ?
Slávek Mixa z Prahy. Chlapík co má plný sklepy retro dílů Campy, Shimana atd? Vše natahano z svicar?
Umí poutavě vyprávět o starých časech a má Favorit F1S ve velikosti 52.
17.8.18 13:01
zmínil si Čuňase, tedy Slávek Mixa, Čuňas přece
Slávek .....? Dál. ? Nevím
17.8.18 09:48
standoslav. znáš se se Slávkem?
já u něj trávil tak hodinu týdně
není čas a místo na ponku (leží to pod stolem a ve sklepech) -na co už nebylo místo jsem musel chtě nechtě pustit do světa
A až se ochladí a nebude v práci taková hoňka a na chatě co dělat – tak se zase začnu v něčem hrabat..
zase přes zimu.....
Na kolo se kupovalo od závodníků co fasovali, nebo jezdili ven a od smelinaru, tzn.od Cunase a spol. No a v obchodech bylo na pultech fakt hovno, nebyly galusky, ráfky, kolikrát ani řetěz za 16,–..... prostě tragédie
Trepi – všechny ty Favoritky co dělám, tak na nich moc nenajezdím, ale na tomto kole plánuju celkem jezdit. Tak ty řemínky budu muset řešit. Zrovna dnes jsem vystoupil při sjezdu v Říčkách na RB a jsem krásně dobitej:-)
standoslav – a já myslel, že tenkrát nešlo sehnat nic, ani české díly Favorit. Toaleťák, banany, vložky:-)
MD1972– o tobě jsem dlouho neslyšel. Nějaké projekty na ponku?
16.8.18 20:04
MD: jo, jo, já se s ním taky něco najezdil
V podstatě všechno mám stále, ale tenkrát jsem na značkové věci nesahal, gramaril se tak, že se kupovalo, shánělo. Brousil, odvrtaval jsem věci, co se daly lehce sehnat, např.ceske sedla, sedlovky, představě, vodítko presmyku atd
16.8.18 09:06
learita: Otto už je bohužel pár let po smrti, srazil ho při tréninku na Zbraslavi náklaďák
vrtání cajk, vím že se to takhle dělalo, jen u těch řemínků jsem to ještě neviděl a řekl bych, že ta kůže nevydrží, že se bude protahovat až praskne, pravděpodobně někde v kopci v záběru a že si následně neplánovaně vystoupíš via škarpa…
třeba na dráze tyhle řemínky praskaly i neodlehčené, proto se dávaly 2×
Trepi – net je plný fotek takto odvrtanych retro dílů. Tam jsem hledal inspiraci. Pouze mám podezření, že často jsou ty díly opracované za pomocí CNC a tomu já nemůžu konkurovat. Ještě budu něco zkoušet a třeba za čas přijdu s dalšími úpravami.
Viz. řemínky, čas ukáže jak skončím a kde co povolí:-)
Polnera neznám.
Standoslav – a kde skončilo toto tvé kolo? Jsem rád že potvrzujes, že se tenkrát odvrtavalo. Váha byla jistě cinkla.
Vpa007– ozvu se nebo koupím tvou 26:-)
learita: řekl někdo „budu potřebovat dětské kolo?“ ;-). Tak pak klidně houkni, konzultuji víc než rád :-)
16.8.18 08:23
akorát tedy ty řemínky… aby sis jednoho dne neplánovaně nevystoupil…
Já takhle gramaril v 80tych, rám F1 Reinolds, vše Campa/Shi/Cinelli a stejně to pod 10kg nešlo. …nebo měli na nádraží „cinklou“ váhu.
16.8.18 07:26
pamatujete někdo Ottu Polnera? ten taky takhle odvrtával
Hroch – to víš, Campa RU jsou hrozně těžký:-), kožený sedlo taky a lakování včetně linek přesně odpovídá F1 kolem sedmdesátého roku. Jediné co jsem přidal je česká vlajka. Jinak konečně trošku negativní kritiky:-)
To sedlo je dost pohodlné.
15.8.18 18:29
P.S. Drillium delirium http://speedbicycles.ch/…ht_1974.html
Zajimavy pocin, kam se dalo dostat s favem stavenym na vahu (i kdyz z favoritu je tam vlastne jen ram, zbytek je prohnila imperialisticka produkce.)
Pro srovnani extremni gramarska draha 1975 Gios 5,83kg http://speedbicycles.ch/…rd_1975.html
No a osobne –0,05 za RU, sedlo a na me az moc retro linkovani. Btw to linkiovani delas sam z ruky, nebo je na to nejaky trik?
Lucase –
nebyl jsi před časem hrát s kamarády v Semíně ping-pong?
vpa007 – příští rok bude potřebovat dětské kolo 26 pro dceru, ale chtěl bych, aby bylo co nejlehčí. Budu potřebovat konzultaci. Přemýšlel jsem o RB. Uvidíme.
Někdo blbne s dětskejma kolama, někdo s Faforitkama… Jo, pěknej projekt, tohle mě baví i když bych se se svýma kilama na to bál sednout ;-)
15.8.18 08:24
mozzek – komponenty jsem vážil, ovšem nepsal jsem si jejich původní váhu. Ono to odvrtávání duralu je spíše pro úplnost, abych měl splněno. Cokoli jsem v duralu odvrtal, získal jsem jen pár gramů. Největší smysl mělo měnit komponenty jako třeba sedlo, středové složení, RU, vícekolečko či výplety s 28 dráty namísto 36-ti. Běžná F1 váží cca. o 2kg více. A to je fajn rozdíl.
Pilane – ten převodník je snad jediná děrovaná součástka, kterou jsem nevrtal. Takto je už vyrábí.
Aktuality – ty jsi mě zase nezklamal:-) ano mám z něj radost.
jardalee – ta vidle je detail, ovšem trápí mě. Když jí zkrátím, pak se zkrátí i rozvor a geometrie bude více závodní. Špalky lépe sednou na ráfek a ušetřím pár gramů kterými dostanu vidli pod 700g:-) opravit lak na vidli nebude problém, barvu mám a asi bych ji pouze rostříkl do ztracena. To mi nedělá problém.
Počítám s tím, že toto kolo se bude ještě vyvíjet.
Moc pěkné. Vážil si ty komponenty i před vrtáním? Kolik si tím reálně ušetřil?
Hoooodně doobře......,
a za to, že si nerozvrtal Campa převodník máš u mě za plno
.-)
14.8.18 11:20
Předně velmi chválím tvořivost, nápaditost, trpělivost, řemeslo, um. Moc totiž nechápu situaci, že si koupím sériové kolo, vyfotím, vložím a čekám na hodnocení. Co, nebo kdo hodnotím? Výrobce? Mohu se podívat k němu na stránky. Nebo majitele, že si na kolo dokázal naspořit? Sám nevím? Neodsuzuji, ale nehodnotím.
Sestavný stroj je pro mě unikát, za kterým je spousta času a práce. Ať už se mi líbí, či nikoli, je to prostě návrat k šikovným zlatým českým rukám a pomalu zapomenutým technologiím. Dál chválím popis, který, dle mého dotváří nemalou část a je zde také potřeba zapojit šedé buňky mozkové.
Samotné kolo? Parádní, ultralehké, přitom naprosto funkční. A co je neméně důležité, majitel má z kola velkou radost :)
no me se to líbí hodně ,hned jak sem to viděl sem si říkal to je bomba a po přečtení popisu me to zaujalo ještě víc akorad ta vidlice s tema spalkama me hned trkla :) ale to je detail