Chapu, ze tady na foru je obcas tvrdy Ebike hate, ale treba to nekoho bude zajimat, tak vzhuru do boje. :-) Internet je plny ruznych teorii a dojmu o dojezdu elektrokol. Tak jsem to vzal do svych rukou a nakalibroval jsem realny dojezd na mem oblibenem testovacim kopci Hradek.
Testoval jsem na kole Rock Machine E Blizz na 29er kolech, motor Shimano Steps 8000, baterie 504Wh a cca 50 cyklu, wattmetr v pedalech Garmin Vector 3, budik Garmin Edge 520 Plus a rychlostni cidlo taky od Garminu. Kolo ma kompletne kolem 19kg, tlak v bezdusovych plastich byl kolem 1,6 bar. Vaha jezdce 70kg, vitr do 2 m/s, idealnich 19–20 stupnu a parametr stoupani ctvrte kategorie je lehce nad 150 vyskovych, sklon 6% a delka 2650 metru.
Na ebiku neni tak snadne udrzet plynulou krivku podaneho vykonu, ale snazil jsem se, odpor neni tak prirozeny jako na beznem kole. Zvolil jsem svoji kompenzacni wattaz od 182W do 186W, tepovka se pohybovala od 117 bpm do 125bpm, rychlost 21 km/h. Vyuzil jsem zakladni a nejslabsi ECO mod, ale i tak jsem byl jen o trochu pomalejsi, nez muj osobak na silnicce, ktery jsem odjel kolem 415W. Zaujalo me, ze vykon motoru byl porad stejny a casy na vrcholu kopce i na konci testu sedely. Kopec jsem nakonec zvladl 11× a pak jsem dojel priblizne do poloviny. Motor jsem zapinal vzdy pouze na stoupani a celkem jsem nastoupal necelych 1800 metru. Doufam, ze to nekomu pomuze k odhadu dojezdu a ukaze veci realne, tak jak jsou. Vic v diskuzi. :-)
(vloženo 3.9.18)
4.9.18 21:35
Andrlák? Ty jsi z Oustí? :)
tomxxx: Ale i ty slabsi motory musi davat prece vic, taky zvladnou jet 20 km/h v 7% stoupani a na to je potreba mnohem vic, nez 250W+ napr. 100W od jezdce. To slabsi Shimano 6000 to taky zvlada. Jde o to, jak ta legislativa to vyzaduje a v jakem jizdnim rezimu se to meri.
Legislativně je to tak, že terénní elektro můžou osadit čim chtěj a to mě pěkně sere. Ať si jezdí každej na čem chce, ale momentálně potkávám docela dost lidí, co svoje kolo evidentně nezvládá, přitom na skutru by na cyklostezku nemohli.
to jsem viděl v Krkonoších v 9% kopci když jsem jel hranu a slečna si v klídku vytáčela nohy na e-biku a já byl rád, že jsem jel stejně při 1200VAM …
Nevim, jak to presne ma legislativa osetrene, ale to asi je kazdemu jasne, ze ty silne mody 250W neodpovidaji. :-) 250W odpovida plus minus tomu zakladnimu eco modu prave a i to je docela solidni kvapik obcas. A kdyz se to prave srovna s normalnim kolem je to mazec, kolik si clovek musi hrabnout, aby jel stejny cas jako elektro v kompenzaci.
250W+ 185W jezdce dava 435W a to je wattaz, ktera je potreba k vyvinuti srovnatelne rychlosti na sedmikilove silnicce na tomhle kopci. Ebike ma 19kg a bikove obuti, takze celkovy vykon bude trosku vys, nez 435 si myslim. Spis bych to videl nekde kolem 450W+, aspon z toho co mi vychazi ted. Boost mod by mel davat 300% k tvym wattum a teoreticka spicka toho motoru bude kolem 1500W+ to co dodas sam, protoze ani spurtem na max to nemam sanci uviset.
Eko mód je na 250W (cca), to je nějak moc ne? Ale i zhruba to odpovídá. Když vezmu kapacitu baterky 500Wh, děleno cca 250W tak to vychází na 2h teoretické výdrže, praktická tedy bude cca polovina(?) kvůli ohraně aku… Jaké watty pak ale dávají silnější módy?
Je skoda, ze Shimano zatim nema programovatelny ECO mod. Aby se dalo nastavit, aby to dodalo max 150W. To by dojezd zasadne prodlouzilo a porad by se dalo krasne valit a treba si i vic maknout v kopci. Takhle to vychazi, ze motor dodava cca 270W.
Jo, to sedí. Pujčuju občas e-bike pro přítelkyni a těch 2k (lehčí jezdec) do kopce baterka 500Wh na jedno nabití zvládne.
Rubi: To bohuzel nemam, ale pochybuju, ze tam bude zasadni rozdil, 50 vyskovych treba. Ono jsem tech 50 vlastnich cyklu spis prehnal. Bude jich tak 30, presne bohuzel nevim.
nemas jeste srovnani s baterii po dejme tomu 5 cyklech – cize uplne nova jen zajeta?