Update z března 2019.
Takto vypadala "bestie" na podzim 2018..
... a tohle je první verze ještě na mechanikách.
Postavit tohle kolo byl trochu běh na dlouhou trať. Záměr byl jednoduchý – postavit univerzální kolo, u něhož bude stačit vyměnit záplety se silničními/CX plášti. Podle toho byl zvolen rám Full Monty SL od Planet X (thx za pomoc deekay a Doktor-Prase).
Původně jsem chtěl jen přehodit sadu Tiagra 4700 ze silnice na gravel (hydry přeci jen nejsou potřeba – viz foto s bílou omotávkou), což se ale ukázalo jako ne zcela vyhovující řešení. Místo Tiagry tak nakonec došlo na novou 105 R7000 v kombinaci s hydraulickými brzdami RS685.
Stejně tak se neukázalo jako nejšťastnější experimentovat s jiným sedlem, a tak jsem se po krátké (a bolestivé) zkušenosti s Fizik Arione Kium vrátil k osvědčenému Ritchey Skyline Comp
EDIT: Oproti původní stavbě z podzimu 2018 byla vyměněna kola z WH-RX010 za DT SWISS R24 Spline. A kliky RS500 nahradily Praxis Works Zayante M30.
(vloženo 23.9.18)
Značka | Planet X |
Model | Full Monty SL |
Modelový rok | 2018 |
Velikost | 510 (M) |
Hmotnost | 8,9 (silnice), 9,15 (gravel) |
Rám | Alu 6061-T6 |
Vidlice | Carbon |
Hlavové složení | Cane Creek 40 |
Kliky | Shimano R7000 172,5 mm |
Středové složení | Shimano Ultegra SM-BBR60 |
Přesmykač | Shimano FD-R7000 |
Měnič | Shimano RD-R7000 |
Řazení | Shimano ST-RS685 |
Převodník | Shimano R7000 50/34 |
Kazeta | Shimano CS-R7000 11-28 |
Řetěz | SRAM PC-1110 |
Náboj přední | DT370 db (+ RWS 9x100) |
Náboj zadní | DT370 db (+ RWS 10x135) |
Brzda přední | Shimano BR-RS785 (+ 160mm TRP TR-25) |
Brzda zadní | Shimano BR-RS785 (+ 160mm TRP TR-25) |
Brzdové páky | Shimano ST-RS685 |
Ráfek zadní | DT Swiss R24 Spline db |
Dráty | DT Swiss R24 Spline db |
Pedály | Shimano Ultegra R8000 |
Řídítka | Zipp Service Course 70-Ergo (400 mm) + Supacaz Super Sticky Kush |
Představec | Zipp Service Course 100 mm ±6° |
Sedlovka | PRO PLT 27,2 mm |
Sedlo | Fizik Aliante R5 Open |
Pláště | Hutchinson Fusion 5 (25 mm) / Pirelli Cinturato Gravel H (40 mm)(obojí TL) |
Hezký kolo. Povedený update…
Já nechtěl nic řešit, chtěl jsem gravela s prostorem pro široké pláště a po zkušenosti z loňské zimy jsem výrazně preferoval 1×11. Nakonec jsem toho řešil víc, než jsem čekal – origo pláště jsou těžítka, sedlo je na můj zadek špatné, anglické blatníky jsem uklepal (aktuálně tam mám SKS a je to jiná liga). Teď jsem spokojený, na zimu to bude moje hlavní kolo.
MiKED: dík… taky sem na ně koukal… ale mám RX jen na cesty do práce, většina jsou špatný cesty, tak dumám, co obout a jestli takovýhle gumy nejsou vlastně overkill, jestli mi nestačí jen nějakej „silniční“ balón jako je Challenge Strada Bianca …
vpa007: Mám na nich najeto slabých 300 km (navíc po několika letech de facto jen na žiletce), takže si na ně zvykám a zjišťuji, co si můžu dovolit. Ale na asfaltu docela jedou, na suchu v terénu (polňačky, les) podrží. Uvidíme, jaké budou teď v bahnu. Celkově mi ale za ty prachy přijdou fajn.
vik: ten smyk je trochu vyšší dívčí
Jo, PX má některý věci fajn, Full Monty patří mezi ně a tenhle je hezky postavenej. Navíc pro ty, kdo stále čeká, viď Doome?:-), na RB RX jako já a je čím dáo netrpělivější, tak je PX aspoň někdo, kdo ještě prodává holý rámy.
Doktor-Prase: teny novej smyk se prostě nesmí seřizovat tak, jak se seřizovat má :-) Shimano po tobě chce, abys používal mezipolohu na řazení, což je opruz, tak se to musí naladit jinak. Ale jinak chodí parádně a vůbec je hezky vymyšlenej.
Super stroj a povedená stavba. Tohle je velká paráda, včetně profilu, takže moc rád dám plnej ;-)
A taky mám dotaz na gumy… jak jsi spokojený a co na nich převážně jezdíš?
deekay: Teď, v době 12sp, to zní asi jako logický argument, ale ono se to dělalo vždy, i na neindexovém 5 kolečku, kde to bylo úplně jedno. Spíš mi přišlo, že v té době, kdy bylo řazení na spodní rámovce a to vedení bez bowdenu vlastně vzniklo přirozeně, se to nějak zakonzervovalo a pak už to výrobci dělali ze setrvačnosti (protože se to tak prostě dělalo vždy) a neřešili, jestli to má ještě výhody, nebo už jen nevýhody. Každopádně tohle řešení na gravelu, kde se to nahazuje od předního kola neustále nějakým bordelem, úplně nechápu. Výrobce na celá kola ty trubičky v celku nedává. Navíc je tam pak opruz s přiděláváním rámových brašen, nelze nic moc namontovat do podvěsu (další lahev) atd.
Pablo: Bowden trpí vždy nějakou deformaci. Čisté teoreticky, čím méně bowdenu, tím přesnější řazení.
Chválím za barvu, bohužel je to jediné co se mi na tom kole líbí. Pokud to srovnám s tím „focusem z předsíně“, tak vůbec nevím, jaký jízdní komfort by tenhle rám musel přinést, abych o něm uvažoval. Promiň.
Ale na těch Contíkách to musí pelášit:)
Líbí, 5*, ale už jsem chtěl i dříve založit vlákno, proč se vůbec dělá to dělení lanek podle mě s milionem nevýhod, když se tam pak stejně nacpe trubička v celé délce, pokud to má nějak bezproblémově fungovat (a stejně to neřeší vše). Nebylo by lepší, aby se na to rámaři vykašlali a táhl se rovnou bowden v celku?
23.9.18 20:55
tromboonen: Nevím, jaký byl záměr designéra, ale jezdí se na tom příjemně. Jak v terénu, tak na silnici.
@orm – taky to mám, taky na radu deekay-e, taky potvrzuji max spokojenost.
Ještě tu ale nezaznělo – nový R7000 smyk funguje božsky, ale je to solidní magie to naladit pořádně :D
23.9.18 20:08
Miked: Ale to samý (neškrtat o přední kolo) by se dalo zařídit normálně lehce ohlou vidlou směrem dopředu, nebo rovnou předkopnutou díky úhlu pod hlavou, ne? Já to myslel čistě od pohledu, ono to má nějaký vliv na chování, když se to takhle „obrátí“ ty oblouky?
CzechJoker: taky jsem chvíli uvažoval o koupi hotového kola, ale odradil mě silniční SRAM a taky stavět kolo je zábava.
Za ty nervy to ale stálo!
Taky mám montyho, ale klasickou verzi. Vzal jsem ho v továrním osazení, akorát jsem vybral plochá řidítka. Sedlo a sedlovku jsem vyměnil za ty ze staré silničky (karbonové sedlo Force Team a sedlovka Zipp Course), brzdy jsou mechanické a sada je Sram Aphex 1×11.
Cílem bylo druhé kolo na zimu a do sraček, což splňuje lépe, než full (prodal jsem).
DoomHammer: kdybych šel touhle cestou, netrvalo by to tak dlouho… :)
tromboonen: je to nezvyklý, ale příjemný – neškrtám při zatáčení kolem o špičku treter
orm: Todle je vymenny utesneny liner vcelku od riditek, takze naprosto funkcni reseni, mam to vyzkousene na CX, ktere vidi blata vic, nez dost.
23.9.18 19:12
Chválím výběr brzd a řazení :)
Kolo pekne, ale ty delene bowdeny vedene spodem nejsou moc dobre reseni. Probrousil bych to a vedl v celku.
Gravely mě normálně moc neberou, ale tohle je decentní a funkční, na pohled bych si odpustil tu předkopnutou vidlici a la Pína, ale jinak cajk…