Gravel je hlavně vo hlavě
Na začátku tohoto roku jsem se rozhodl, že si pořídím nějakou lehčí a hbitější alternativu k biku především za účelem dojíždění do Olomouce a blízkých městeček, když bude potřeba něco vyřídit, nebo třeba koupit rohlíky na druhý den na snídani.
Cenu jsem si stanovil do 15 000 korun, což je pro mě psychologická hranice, kdy jsem ochoten kolo bez nějaké větší nervozity na 15 minut zamknout před obchoďákem. Chtěl jsem něco, kam by se vešly širší gumy, buď cyklokrosku nebo gravel, ale vzhledem k právě probíhající módní vlně byla kola této kategorie buď drahá, nebo divná, nebo oboje.
Pak jsem na cyklobazaru objevil tuto Meridu. Kolo na fotkách vypadalo moc pěkně a popis osazení taky nebyl špatný – např. kola Fulcrum Racing 5. Sice to nemělo široké gumy, ale utěšoval jsem se, že ty 28 tam nějak nacpu a to bude na mé potřeby pro místní silnice + vyjímečně nějaká polňačka stačit. Kolo bylo vystavené v jednom ostravském cykloobchodě a po telefonátu, kdy jsem byl ujištěn, že kolo je fakt dobrý, jen je vytahanej řetěz, jsem se pro ně vypravil.
Na místě jsem při prohlídce zjistil, že na kole nejsou pedály a košíky, které byly na fotkách, zadní ráfek je obržděný na výměnu, přední tak z půlky, zadní guma je úplně sjetá a trochu drhne střed – holt Ostrava je kraj razovity. Kolo jsem si projel, a protože mi velikostně sedlo, a hlavně protože už jsem nějaké to kolo chtěl mít, tak jsem na stůl vysolil 13 a půl tisíce, kolo naložil do auta a zmizel. Ani jsem si pitomec neřekl o slevu za ty pedály, košíky a probržděný ráfek.
Doma následovala kompletní rozborka, čištění, mazání, nový řetěz, bowdeny, lanka, přední plášť a hlavně výměna zadního ráfku. Protože to mělo být všechno low cost a protože samostatný ráfek Fulcrum jsem nikde nenašel, objednal jsem Remerx Road RCX, který měl stejný profil jako původní Fulcrum. Po čtyřech týdnech od objednání na Koloshopu ráfek konečně dorazil a já jsem se domluvil se známým, který to umí, na přepletení. Ráfek mimochodem vážil místo udávaných 480 g 540g, ale co byste nechtěli za ty prachy. Známý mi sice říkal, že když se přeplétá kolo, tak se vždy dávají nové dráty, ale protože nové Sapim CX Ray se mi kupovat nechtělo (15 stovek jen za 24 drátů) a nějaké obyčejné jsem taky nechtěl, tak jsem je tam nechal, že uvidíme co to udělá. Po 1500 najetých kilometrech a 4 prasklých drátech na levé straně zadního kola (systém 2:1, je tam jen 8 drátů) musím konstatovat, že je asi opravdu lepší ty dráty dát nové, zvlášť, když člověk překračuje hmotnostní limit udaný výrobcem.
Na kole jsem ještě měnil pár komponent, většinou koupených za levno z číny – hliníková řídítka UNO, která jsou kupodivu ještě lehčí, než o 2 cm užší originál Merida, přehazovačku Tiagra 4601 GS, kterou se mi podařilo koupit na Ali v akci za 12 dolarů, zkoušel jsem i omotávku, ale ta půjde brzo pryč. Dál jsem doplnil zvonek – dobrá věc na cyklostezkách a zrcátko. Na ně jsem si zvykl už na biku a přijde mi fajn, když jedu po silnici a v protisměru mě míjí auto, tak mrknout do zrcátka jestli za mnou neuvidím rozsvícená světla a podle toho jak se blíží odhadnout, jestli budu oprasen, nebo dotyčný řidič přibrzdí.
Poslední změna byl nový přední plášť a sice Vittoria Zaffiro Pro v šířce 32c(!). Ten se do vidlice a pod brzdu vešel asi především proto, že má skutečnou šířku jen o milimetr větší než původní Continental 28c, který se přestěhoval dozadu. Říkal jsem si paráda, mise splněna, mám v podstatě takový rychlejší gravel, s tím už se nemusím bát sem tam projet nějakou pěšinu. Nadšení mi vydrželo do projetí první blátivé louže, kdy se kolem pláště ve vidlici a v brzdách vytvořil bahnitý špunt a protože kolem nebylo skoro žádné místo, tak to ani nešlo ničím vyšťouchat.
To byl okamžik kdy jsem pochopil, že nutit plnokrevníka, byť ve výslužbě, orat pole s brambory je nesmysl, nemá cenu si dál komplikovat život, (např jsem si lámal hlavu jak tam narvat blatníky na zimu) a je potřeba užívat věci k tomu, k čemu byly stvořeny. Meridu tedy budu dál používat jako něco, co mi zprostředkuje zážitek rychlosti, lehkosti a zrychlení (což může klidně dít i na cestě pro rohlíky) a na čem si budu užívat jízdu na hladkém asfaltu když bude hezky, kdy hravě dosáhnu na průměry, o kterých se mi na biku jen zdálo. No a na rozbité cesky, polňačky a bahno jsem si objednal něco, kam se vejdou širší gumy a hlavně blatníky.
Fotky po výjezdu na Dlouhé stráně v plné polní. Říkal jsem si, že když už mě vyvezla do takovýho krpálu, tak si svůj profil zaslouží.
(vloženo 6.10.18)
Značka | Merida |
Model | SCULTURA 300 Lampre Fuchsia Team Replica |
Modelový rok | 2015 |
Velikost | 59 |
Hmotnost | 9,3 |
Rám | SCULTURA LITE Hliník |
Vidlice | Road carbon comp |
Kliky | Tiagra 4700 52/36 |
Přesmykač | Tiagra |
Měnič | Tiagra 4601 GS |
Řazení | 105 10 sp. |
Kazeta | Tiagra 12 - 28; do velkých kopců měněna za 12 - 32 |
Řetěz | YBN SH 10 |
Náboj přední | Fulcrum Racing 5 |
Náboj zadní | Fulcrum Racing 5 |
Brzda přední | Merida Road Comp |
Brzda zadní | Merida Road Comp |
Brzdové páky | 105 10 sp. |
Ráfek přední | Fulcrum Racing 5 20 děr |
Ráfek zadní | Remerx RCX Road 24 děr |
Dráty | Sapim CX Ray |
Pedály | Shimano A520 |
Řídítka | UNO AL 440 mm |
Představec | MERIDA pro OS -5 |
Sedlovka | MERIDA carbon H SB15 27.2 |
Sedlo | MERIDA Race 5 |
Pláště | Vittoria Zaffiro Pro 32c + Continnental Ultra Sport 28c - dopředu asi přijde něco civilnějšího. |
Hogy: Díky za zajímavý komentář. Koukám, že Ty máš spíš než kola umělecká díla :-).
Kolo jde mimo mě, ale je s příběhem (jako ostatně většina mých kol) a toho si rozhodně cením. Rozhodně víc, než nějaké sériovky.
Že praskají dráty je nejčastěji špatně provedeným výpletem a nerovnomněrným napětím drátů. Tohle, když chce mít jeden provedené pořádně, tak si to musí zamotat sám a mít patřičné vybavení. Hádám, že servisů, které takové vybavení mají je v ČR na prsty jedné ruky. Přijít do běžného servisu, dát drát xxx na pult a říct, že ho chceš na zadku na straně kazety napnutý na 1200 N a vepředu na 900 N a aby to házelo stranově i výškově do ±0,1 mm (při drátech s napnutím v toleranci do ±2,5 %), tak na tebe budou koukat jak na něco fialového s tykadlama a chobotem.
vpa007: S tím Tribanem bych si zase ušetřil čas při vypisování příběhu kola. Napsal bych:" Vlezl jsem do Dekáče, a protože nejlepší poměr cena/výkon má Triban 540, tak jsem ho koupil" :-). Merida se mi zalíbila na první pohled jak tvarem rámu tak barevně, takže bylo to i rozhodnutí srdcem. I když to je velikost 59, tak díky nahrbené horní trubce a zaoblené zadní stavbě to opticky není taková koza jako rámy s rovnými trubkami v podobné velikosti. A pokaždé když si ji beru, tak si říkám, hmmm, hezký kolo, takže radost opravdu dělá :-).
Hele super. Celkem mi to připomíná mý hnutí mysli a proto se mi to tak líbí ;-). Já teda koukal na „Tribana v Dekáči“, ale vůbec mě to neoslovilo. Jako komponentově super, logická volba na 1*, ale emočně nula. Takže jsem kolo nakonec skládal. A taky jsem udělal pár „chyb“. Ale je to příběh, ten se vyvíjí, takže i já už mám plán na menší uprgrade do pohodlí. Tak ať ti dělá Merida radost ;-)
Stavba je vždycky zajímavější a příště budeš chytřejší… základ máš, co nevyšlo časem nahradíš a je to. Příště už budeš stavět najisto :) Ať jezdí.
Zdenydyš; Zoidberg; Pikaču: Díky za komentář. Kolo jsem sem samozřejmě nedával, abych se chlubil, co mám za super stroj, ale spíš proto, že se občas připletu do nějaké diskuze o silničkách, tak aby ostatní věděli, s kým mají tu čest.
Ty problémy se zadním kolem bych si klidně odpustil, ale když už jsem si tak naběhl, tak je lepší se na to dívat s nadhledem a humorem.
Kupování kvalitních hotovek neodsuzuji, pokud bych si vybíral kolo jen pro volný čas, tak bych to asi řešil hotovkou a i v jiné cenové relaci. Jenže když si pak člověk přiveze tu hotovku domů, tak stejně začne řešit, co by se dalo vylepšit a prachy lítaj tak jako tak.
6.10.18 19:54
V posledni vete ma byt … kvalitni hotovku …
6.10.18 19:43
Presne tak Zoidberg. Autor ma me sympatie. Jednak pekne bezprostredne napsane a konecne tady nevidim rypak k nebi. Neni nad vlastni a pekne vyslapanou cesticku … Koupit hotovku je pro noumy.
6.10.18 17:09
Ja nevim. Vzdycky tu chcete pribeh ke kolu. Tady mate na sobotni rano pekny roman a stejnak kafrate. No tak to ma na ho*no ale bavi ho to a neni to jeho posledni kolo.
Ode me at slouzi a jezdi. A hlavne i bavi.
Singlespeed: Nebudu si kazit krásné sobotní ráno, abych reagoval na tvé rýpance, takže věcně. V době koupě jsem se rozhodoval na základě aktuálních zkušeností a informací. Teď je těch zkušeností mnohem víc, takže by to možná dopadlo jinak, ale většinou je lepší nějaké rozhodnutí udělat, než ho odkládat. Vím, že pokud bych ho nevzal, tak bych zase strávil spoustu času prolézáním bazarů a hledáním něčeho jiného, takže z tohoto pohledu to pro mě bylo lepší vzít, i když to nebylo dokonalé. Sem tam se tady objeví případ, kdy někdo uvalí 50 tisíc za silničku, aby po dvou týdnech zjistil, že to není pro něj. Z tohoto pohledu si naopak myslím, že to bylo racionální řešení, jak si silnici levně vyzkoušet a v případě že zjistím že fakt ne, tak na tom zas tolik nebudu tratit. Nelituji ani té anabáze po koupi, protože vrtat se v kolech mě baví snad ještě víc, než na nich jezdit a na meridě jsem se mohl spoustu nových věcí naučit.
Ráfek Remerx je vrtaný v ose, nikoli cik-cak, origo Fulcrum má opravdu jemné vyosení vrtání směrem k dané straně. Teď, bych si samozřejmě nechal vyrobit ráfek s vyosením, tehdy jsem to nepovažoval za důležité.
kalimero: Nemyslím si, že výsledek by byl 0. Z kola mám radost, baví mě (jen za září najeto přes 700 km), jen jsem se musel smířit s tím, že ho nemůžu tlačit někam, na co nebylo navržené. Zadání bylo hbitý levný dojížďěč, což je myslím splněno. O Tribanovi 540 jsem bohužel v době koupě nevěděl, jinak bych ho asi zařadil do výběru, nicméně když jsem ho pak viděl v Decathlonu naživo, tak se mi, narozdíl od Meridy, moc nelíbil.
Tom měl zřejmě nějaký zkrat a místo hlavou myslel kolenem :-).
6.10.18 08:34
Když budeš kupovat další kolo, nezapomeň do toho zapojit i hlavu…
Zadní špice ti budou praskat pořád, neboť ráfek beztak není navrtaný na systém 2:1, ale klasicky cikcak.