Jízdní kolo Aura XR známé české značky Author jsem si vybral především proto, že vyniká ve své kategorii dobrým poměrem ceny, při použití osvědčených komponentů řady Shimano Tiagra 4700. Již při prvním šlápnutí do pedálů oceníte tuhost hliníkového rámu, kterou podtrhuje přední karbonová vidlice s 12 mm pevnou osou. Na kole jsou osazeny spolehlivé mechanické kotoučové brzdy s průměrem kotoučů 160 mm........
DO ******!, co to plácám za blbosti? Takhle můžu psát o kolečkovém křesle, na kterém budu jezdit za padesát let. Ale dneska ne, dneska mám pod sebou gravel, krosku, špinavou nemravnou holku, která je ochotná s úsměvem udělat všechny prasečinky, na které jsem kdy tajně myslel. Takže jedem! Při prvním šlápnutí do pedálů možná cítím tuhý rám, ale to je úplně jedno. Zespodu na mě křičí posměšný hlas: „Tak zaber ty sráči, to je všechno co umíš? Tak se ukaž buřte!“ Na asfaltu pláště jen šustí, brzo ale odbočím na polní cestu, kde jsem občas projížděl i se silniční Meridou. S ní to bylo vždy opatrně, pomalu a ještě jsem se jí v duchu omlouval, že ji nutím k něčemu, co se jí nelíbí. Ale teď je to něco jiného. Křečovitě se držím za brzdy a šlapu ze všech sil. Není důvod zpomalovat. Koleje od traktorů, výmoly, sem tam zasypané hrubým štěrkem přejíždím naplno, jen sem tam zvednu zadek ze sedla, když se na cestě objeví nějaká ostřejší hrana. A hele, nějaký dobrý člověk vyklopil přímo doprostřed cesty vozík stavební suti a ani to nerozhrnul. Tak kudy to vezmeme? No samozřejmě prostředkem!
Z polní cesty vyjíždím na asfaltku, u které se asi cestáři při objednání směsi spletli v hrubosti štěrku o desetinou čárku. Na silničce jsem ji projížděl nerad a když už, tak v klidu a pečlivě jsem volil stopu. Teď zaléhám do beranů, je mi jedno jestli jedu po krajnici, přes záplatované výtluky nebo relativně slušný prostředek a buším do toho, co mi mé líné tělo dovolí. Pláště krásně tlumí a na příjemně pružném sedle si můj zadek jen chrochtá. Zespodu se ozve: „No vidíš chlapečku jak ti to pěkně jde, ale abys mohl vyzkoušet všechno co umím, tak to se budeš muset ještě móóóc snažit.“ Jasně chápu, pokud by mé počínání na polňačkách sledoval nějaký cyklokrosař, bude mít asi podobné pocity jako absolvent matfyzu, který se náhodou ocitne u maturity z matiky oboru kuchař-číšník. Ale já se cítím skvěle.
Přijíždím do města. Tam kde byl bike příliš těžkopádný a široký a silnička zas křehká a s úzkými gumami těžko bojovala s nástrahami městských komunikací, se Aura ukazuje jako dokonalý stroj. Ideální mix obratnosti, odolnosti a pohodlí. Kanály mě nezajímají, tramvajové koleje sleduju jen tak jedním okem a soustředím se hlavně na obrubníky. Ne proto abych se jim vyhýbal, ale abych si včasným odrazem prodloužil krátký let, když obrubník opouštím. Na křižovatce se za mnou rozjíždí funící autobus. Zalehnu na řídítka a světla autobusu se za mnou najednou vzdalují. Zastavuji v parku a zespodu slyším: „Vypadá to, že už nemůžeš, to ses moc nepředvedl, to já bych mohla pořád.“ Jasně rozumím, to by bylo skvělý, kdybych taky mohl pořád…
Po třech hodinách přijíždím domů a směju se jak debil. „Tak na poprvé to docela ušlo, ale do příště na sobě doufám zapracuješ. Moje ségra jezdí s jinačím machrem, tak ať se s tebou nemusím stydět,“ oglosuje mě ještě Aura na rozloučenou.
„Tak jaké to bylo?“, ptá se mě žena když vylezu ze sprchy. Jaké to bylo? Asi jako intenzivní divoký sex s někým, koho to opravdu baví, říkám zasněně. A protože má žena ví, že konkurenci je potřeba eliminovat hned v zárodku, pomalu se otočí a zamíří ke skříni, kde má schovaná pouta, bičík a černé kozačky.
_________________________________________________________
Pod čarou:
Jak jsem dospěl k tomu, že potřebuji něco do nepohody, jsem popsal u své silniční Meridy. Kolo pro mě teď není jen zábava, ale nutnost a možná i poslední šance, protože po nedávném úrazu kolene nemůžu běhat, chození na delší vzdálenosti mě bolí a je to takový celý na hovno. Na kole jezdit můžu, tam mě kupodivu bolavé koleno omezuje minimálně. Navíc vím, že pokud se nebudu hýbat, tak budu tloustnout a bude to ještě víc na hovno.
Auru XR jsem objednal v plzeňském obchodě Šilhavý – Ramala, původně model 2017, protože ji měli v nabídce v mé velikosti a za nejlepší cenu. Druhý den po objednání mi z obchodu volali, že to co chci už bohužel nemají, už to ani nelze sehnat, ale jestli by mi to nevadilo, tak mi místo modelu 2017 dají 2018 za stejnou cenu. Co na to říct, samozřejmě že nevadilo. Takže tímto díky plzeňákům za skvělý přístup.
Aura XR se mi líbila už od začátku, kdy ji Author uvedl na trh. Alternativa Ronin byl na mě už moc nekonvenční, i když návrat k ocelovému rámu by mohl být zajímavý. Aura byla přesně moje krevní skupina jak koncepcí, tak barevně. Podle stránek Authoru bych měl mít velikost 56, nicméně Aura má relativně krátký rám, takže teď mám i se 100 mm sériovým představcem o 35 mm kratší posed než na Meridě. Samozřejmě, má to širší řídítka, sedí se na tom jinak, ale delší představec bude nutný. Tiagra řadí skvěle. Mechanické kotoučovky mě příjemně překvapily, vše v pohodě odbrzdím i s horním úchopem. Jediná výtka je ke kotoučům, které už z výroby byl pokroucené tak, že brzdy nešly seřídit, aniž by necinkaly do destiček. Dopředu jsem proto dal na zkoušku kotouč od Shimana a ten je zatím bez problémů. Trochu bojuji s tvarem řídítek, zatím se mi nedaří najít optimální náklon a umístění brzdových pák. Uvidíme, buď si na sebe zvykneme, nebo zkusím nějaká jiná.
(vloženo 10.10.18)
Značka | Author |
Model | Aura XR |
Modelový rok | 2018 |
Velikost | 56 |
Hmotnost | 10,7 s pedály a košíkem |
Rám | Dural 6061, trojí tloušťka stěny trubek |
Vidlice | AUTHOR karbonové nohy duralový sloupek 1.5' tapered |
Kliky | Tiagra 4700 Kompakt 50/34 |
Středové složení | SHIMANO BB-RS500 BB unit |
Přesmykač | Tiagra 4700 |
Měnič | Tiagra 4700 |
Řazení | Tiagra 4700 |
Kazeta | XT 11/32, vyměněno za původní Deore 11/34 |
Řetěz | KMC X10-1 |
Náboj přední | QUANDO Road Disc pevná osa12 x 100 mm |
Náboj zadní | QUANDO Road Disc 32 děr |
Brzda přední | REVER MCX2; 160 mm kotouč Shimano SM-RT 56 |
Brzda zadní | REVER MCX2 160 mm kotouč Rever |
Brzdové páky | Tiagra 4700 |
Ráfek přední | JALCO CR25D |
Ráfek zadní | JALCO CR25D |
Dráty | nerez ocel 2.0 mm černé |
Pedály | Zatím staré Welgo SPD vytažené z šuplíku |
Řídítka | Author Ultra Hipster Gravel Ergonomic Custom Specific 440 mm hliníkový,šířka na koncích oblouků 510 mm |
Představec | Author takovej obyčejnej |
Sedlovka | Author Alu 27.2, dvoušroubová, moc pěkná |
Sedlo | AUTHOR Aura CR |
Pláště | VITTORIA Terreno Dry 33c, skutečná šířka 35 mm, vzadu na zkoušku jako bezduše pomocí sady Rubena |
28.1.23 18:40
Aura líbí a text zábavný, nemám výtky :-)
Ahoj, jezdím Auru XR ročník 2017.Pořídil jsem zapletený kola navíc a nandal silniční pláště. Na původní kola jsem dal širší pláště. Začal jsem na 33, ale často jsem lepil, tak jsem přidal na 37 a zatím spokojenost, takže za mě za plný počet :-)
Úspory nejlevnější, ale je to dřina. Jasný, že to není z mý hlavy, ale teď v tom nádherným podzimu to platí dvojnásob.
Pekny cteni:-)a super ze te to bavi:-)
odik: A zároveň jde o úspory nejlevnější. Jinak teď jsem si přečetl úvod Tvého profilu, a jak už mám v sobě půl lahve Sylvánského, které jsem otevřel na počet Onuceho vidlice, tak mě to normálně dojalo.
Tak prostor pro váhové úspory je často největší u jezdce – alespoň u mě :-)
5 jsem dal hlavně za tu práci s textem, kterou jsem moc rád dočetl až do konce a pobavila. Kolo vypadá taky fajn, tak ať to jezdí Tome.
Carpathia: OOPS, moc díky, krásný příklad profesionální slepoty. Člověk se soustředí na detaily a nevšimne si takové…
Moje Aura nyní s jezdcem váží 125 kg, takže prostor k váhovým úsporám zde bezpochyby také je.
10.10.18 14:59
OK, dik za info. S tema 33, reale 35 mm to vypada tak akorat. Se 40 mm si asi clovek koleduje o sem tam odreni ramu bordelem z plaste :)
Slohova prace az vycerpavajici, ale narame jsem se pri jejim cteni pobavil. Kolo gut, popis gut. Za plnej ;o)
Mně se ten literární elaborát docela líbí, má spád :-).
AussigBiker: Viz foto s 35 mm širokými plášti, u klik má zadní stavba šířku 45 mm. V přední vidlici je místa až moc. Modely 2019 mají nový rám se pevnou zadní osou, tak je možné, že tam bude i víc místa.
10.10.18 13:04
No jo no, to se clovek nezavdeci. Foto bez pribehu jsou dve hvezdicky, kolo s delsim textem jsou tri hvezdicky, je to jedno.
Libi se mi nadseni, at vydrzi. Kolo je to pekny. Dotaz: kolik se vejdou max. plaste do Aury 2018? Bejvavalo to tusim nejak 33 mm max, takze u me pak vypadla z vyberu.
grafik; kalimero: Pláště mají skutečnou šířku 35 mm. Šířka přední vidlice je 55 mm, takže tam bez problémů i něco širšího. Vzadu je limitem zadní stavba u klik, kde mám teď na každé straně mezeru cca 5 mm, takže těch 40 mm by se tam s odřenýma ušima mohlo vejít. U Ronina bacha na velikost rámu, má ho ještě kratší než Aura.
jIrI___: Délka textu viz příspěvek níže. To „proto, že“ jsem tam nechal schválně, abych právě varoval ty, kteří raději Vergilia v originále S nastavením řídítek bojuju, brzdy, jak jsem psal v posledním odstavci, naopak velmi příjemně překvapily.
Trepifajxl: V tom případě mě o to víc mrzí, že si Tvé kolo nemůžu prohlédnout. Jinak stížnost na délku textu směřuj adminovi. U boxu popisu kola je poznámka „nebojte se rozepsat“, takže jsem se rozepsal…
Text dlouhý jak týden před výplatou a hned v první větě chyba, která na člověk jakoby křičí „Raději to nečti dál“. Kolo až na svérázné natočení rodel celkem fajn, tipuju že dřív nebo později budeš chtít přejít na hydry :)
Super! Přečetl jsem to s velkým potěšením a bavil jsem se královsky… takže plnej, užívej ;-)
10.10.18 11:57
tom: kolo jsem tu měl, pár lidí ví, s pár lidmi dodnes řešíme detaily, protože jsem se dostal na 4 kg, ale nějak nemám už potřebu řešit to tu veřejně¨a především to s tímhle vůbec nesouvisí
pokud bys použil 3–4 věty přečte si to každý, takhle nikdo nebo skoro nikdo, ale je to tvá věc, stejně jako je můj názor zase má věc
Hele nenech se naštvat.To jsou známý firmy tady.
Pěkný – trochu oživení v tomhle rybníčku : -)
10.10.18 11:49
tromboonen: Díky, tak jsem to měl, ale pak byla zase spodní část hodně zešikma – ty řídítka prostě mají specifický tvar. Musím najít nějaký kompromis.
Alojs01: Kolo je pro mě i o emocích, stejně jako spousta dalších činností v životě. Takže proč to, samozřejmě s velkou nadsázkou, nesrovnat :-). Jo a já si s tím kolem nepovídal, to ono mluvilo na mě :-)))
Trepifajxl; Marek.Kv: Možná grafománie, možná kupa slintů o ničem. Já bych si zase třeba rád přečetl něco o vašich kolech, ale nějak je nikde nemůžu najít…
Horní část oblouků vodorovně, páky tak, aby jejich horní hrana pokračovala ve stejné rovině (nebo mírně nahoru, pokud bys byl moc nataženej).
10.10.18 11:22
grafománie
10.10.18 11:15