Postupně se mi doma sešla celá sada Walter, tak jsem to nahodil na rám F1. Je to trochu netradiční kombinace, Walter se většinou dodával z výroby na horších rámech F1/TV, ale pan Nakládal mě ujistil, že F1 Special na Walterovi existují a dokonce má jednoho i v bílé barvě, takže volba byla jasná:). Kolo jsme se nakonec rozhodl prodat, zakoupil nadšenec kousek od Brna.
(vloženo 10.10.18)
Značka | (Ex) Favorit |
Model | F1 Special Walter |
Modelový rok | 1985 |
Velikost | 56 |
Hmotnost | 10,4 |
Hlavové složení | Favorit Special |
Kliky | Walter |
Středové složení | Favorit |
Přesmykač | Walter |
Měnič | Walter |
Řazení | Walter |
Převodník | Walter |
Kazeta | Velo 6-ti kolečko |
Řetěz | Favorit Super |
Náboj přední | Favorit |
Náboj zadní | Favorit |
Brzda přední | Centric |
Brzda zadní | Centric |
Brzdové páky | Favorit |
Ráfek přední | Favorit |
Ráfek zadní | Favorit |
Pedály | Lyotard, klipsny Favorit Brno Super Special |
Řídítka | Favorit |
Představec | Favorit |
Sedlovka | Favorit |
Sedlo | Favorit Special |
Pláště | Tufo |
To by mě zajímalo jak vznikly, protože vše ostatní má jaksi ideové vzor, či dokonce licenční výrobu. Brzdy, přehazka, přesmyk nezapře Campagnolo, pedály mají původ ve Francii..........atd.
Design je krásný, podobný jsem právě nikde neviděl, tak to třeba fakt někdo u nás vymyslel, ještě asi zapátrám:). Název je jasný a výstižný, jen proč to sakra nemá nějaké označení Favorit či Walter, prostě něco, co by zdůraznilo rodovou linii a název Centric jako přídavek k tomu…
Proč vznikly Centriky už asi nedopátráme. Když řeknu, že Speciálky byly nedostatkové, tak sehnat Centriky byl zázrak. Jestli si dobře pamatuji, tak Spec. stály cca 140,– a Centriky asi o 20,– víc. Ani mě v tuto cvíli nenapadá z kterých zahraničních brzd se konstruktéři inspirovali – nevíš? Ten název mě zas tak divnej nepřipadá – jaksi to vystihuje konstrukci. Každopádně to byly a stále jsou velmi pěkné čelisti.
To: sergo
To: edoard,
Tvoje teorie o čelistech Speciál a jejich vývozu asi nebude pravdivá, protože v katalogu Motokov (https://www.sterba-bike.cz/…talogy-f-gal) jsou Speciálky uváděné.
edoard: no vidíš jak to s tím podsedlovým šroubem prokouklo:)
standoslav: ok, říkej si tomu bastlení, který jsme jako 10 – 15ti roční „závodníci“ provozovali těma plechovejma multiklíčema a kombinačkama, jak chceš.
Můj tip je, že Centrici se začali dělat v roce 1970. A proč. Snad měli lépe brzdit jak Speciálky.
Standoslav: Ještě je potřeba mít stejně sjeté špalíky…
Mimochodem, netuší někdo od kdy se vlastně ty Centriky začaly vyrábět a proč? Mám teorii, že Speciály nešlo dávat na exportní kola protože to byl okopírovaný Mafac…
Jaké to je ladění ? Pokud je p.kolo rovné, rovná vidle, namazané čepy, není třeba nic ladit a brzda bude chodit na 100%.Laborovat se dá u Speciálu, tam se dá zkracovat to krátké lanko, ale to jsme taky nikdy nemuseli dělat.
Standoslav: tak jak píše Vilém + si pamatuju, že jsme nějak laborovali s dotažením těch čepů.
A omlouvám se za „imbus“ ale jednak to tak nějak mám naučený a druhak origo to je -innersechskantschraube, takže to mám vlastně dobře:)
Hlas bike-fóra vyslyšen na 50%. Centriky vycentrovány (stačilo přehodit špalíky) a podsedlový šroub na inbus jsem tam tedy taky dal. Sedlovku a koncovky lanek nechávám tak jak jsou
Centriky jsem ladil napruzivanim a oslabovanim pruzin.
Hroch mluvil o koncovce lanka, ne bowdenu.
Kolo se mi moc líbí v té bílé. Pouze mi mrzí, že tam je kosmicky lehký Walter v kombinaci s ocelovou sedlovou. Ale historický nejspíš OK.
Centrici díky svému tvaru snadno šilhají. Nejsou tak geniální jak píše Edoard, páč dvakrát, třikrát zabrzdis a závěs je zpět kde byl. Chce to kolo v ose a stejně sjeté špalky. Takže se přikláním Spíše k Standoslavovi, že ty čelisti ladit moc nejdou.
Hroch – někdy v osmdesátých byl na Favoritech přeci doraz brzdového bowdenu který byl vždy osazen koncovkou lanka. Počkej až to někde v krabici najdu:-) vždy to bylo spárované s dvou tahovými brzdami.
Zkus ho jen otocit, treba se odchylky na kole a vidlici vyrusej.
Jo, přední kolo je mimo, musím to ještě přecentrovat. Oceňuji ale geniální řešení Centrik – posunu závěs mimo střed a problém je vyřešen.
Ani ne tak neserizeny centriky jako predni kolo mimo osu, bych rek. A kdyz uz rejpu, socialisticky prumysl urcite nevyrabel koncovky na lanka. Uplne vidim ten vyraz uzasly prodavacky v prodejne Jizdni kola-sici stroje, po dotazu A mate koncovky na lanka?
Super. Otázka: na Centricach se dá něco stelovat ?
K tomu Waltru: když to vzniklo, zarazilo mne, to vedení lanek, opačně jak celý svět.:-)))
Taky jsem si toho všiml. Ale kdo někdy šteloval Centricy, tak pochopí..
Za mě krásný kolo.
Jen jeden detail. Pokud už je tam Walter, byl by velký prohřešek dát tam i Walter podsedlovej šroub, kvůli kterýmu jsem vlastně skoro poprvé v životě v roce 87 použil imbus:)
Krásný to stroj. Jinak walter na rámech F1 opravdu existují. Mám doma též jednoho. Koupil jsem jej přes Ebay z Kanady. Prodávala je tam v 80. letech společnost CZ a JAWA Motors LTD. Ten můj je na totožném rámu se sadou Walter doplněn součástkami Shimano Golden Arrow. Zrovna jej dávám do kupy a později jej sem určitě hodím.