Fredos, neznamená to vůbec nic :-D akorát to, že si můžou do kolonky napsat vyšší cifru :-D
Atilla +1000!
A už někdo vymyslel bezdrátový tachometr, který funguje pod VVN, nebo vedle HDO? Večer zaparkuju kolo do sklepa a ráno mám najeto 10 000km:)
Fredos, a co to dokazuje? Akorát to, že šimáno prodá větší množství lowcost věcí tak má logicky větší zisk. Nehledě na to, že to může znamenat, že sram investuje větší budget do vývoje atd atd :-D
Čipera:
žádný lanka a bovdeny a s tím i spojený servis.
Přesně tak, jak to přestane fungovat, tak to neopraví nikdo nebo nějakej slaboproudař :)
Klasika, vetsina videli pouze na obrázku a už teď vědí jak to bude hrozně na hovno… Baterka nevydrží, signál se bude rusit atd, atd.....:-D náhodou je to bezva. Montáž asi tak 10 min času. Závodníkům když urve šaltr nezkonci zavod, ale nasadí další a jede dál, žádný lanka a bovdeny a s tím i spojený servis. Má to sakra hodně vyhod.
Googlil jsem to zvlášť, teď už ti odkazy neřeknu. Mělo by to být celkově.
Zajímal mě to porovnání shimana a SRAMu z pohledu zisku, tak kdyby to zajímalo ještě někoho:) Shimano 1,25 miliardy dolarů, SRAM 0,72 miliardy dolarů za rok 2017.
maajkee: 12sp XT bude snad ok, doufam v to. :-) XTR je rychle tak doufam, ze to nejak nezabijou, prusvih jsou ty kazety, XD ma v tomhle velkou vyhodu, jsou vsude. Levnymu Eaglu bych se obloukem vyhnul. Ale tenhle wireless bych bral vsema 10. Na XCcko naprosta parada a funkcnost verim, ze bude o krok pred vsim.
Nemyslim, ze by Sram byl trpaslik, jen vyrobit objem tech sad a mit tolik znacek v koncernu neni zadna legrace, spousta vyvoje. A kdyz nekdo takovym zpusobem nastoli trendy, tak z podstaty veci nemuze premyslet v malem. Obraty firem neznam, Shimano je urcite mnohem vetsi, ale kdyby neprisly ebiky, tak tezce nestiha.
Singlespeed: takhle to vůbec nevidím – nejsem zarytej odpůrce e-kol (beru je jako jinej druh zábavy a ještě více je chápu u lidí, co maj něco zdravotně v háji či už úctyhodný věk a na „normálním“ kole by se už trápili, nebo jej vůbec nemohli používat), ale sám (pokud budu zdravej) si ho rozhodně nekoupím – jezdím rád za své a na tom nic (pro mne) elektronika v řazení nezmění. E-kola jsou u mne o jedinci, co na nich jezdí – může to bejt blb, kterej to využívá/zneužívá a dělá jen ostudu, nebo to může bejt důchodce, kterej miluje ježdění, ale tělo už říká, že jen za své ty výlety nezvládá – tam mi to smysl dává určitě.
Ano, technicky a teoreticky to asi pár watů ušetří na celkovém výdeji energie, i když třeba u Di2 XTR jsou páčky tak tvrdé (schválně), že řadit mechanicky palcem je o stejném úsilí (ne-li o nutnosti vynaložit větší sílu na elektronickejch – nevím přesně, kolik Nm je třeba vynaložit na XTR Di2 oproti mechanickému XTR při posunu páček, ale „tvrdost“ páčky 10sp. XTR a 11sp XTR Di2 je pro mne srovnatelná – obojí znám).
Jak říkám – chápu, že někdo na kole elektriku nechce už z principu, nicméně za sebe mám jednoznačně odděleno kolo s elektrickou dopomocí motoru při šlapání nebo bez něj, od elektronického řazení, či ovládání sedlovky, vidlice apod – kdy nohám nic nepomáhá – jen se zvyšuje komfort a rychlost ovládání. Ostatně profíci na silnici jezděj elektronické řazení skoro všichni a nikdo se nad tím dnes nějak nepozastavuje. Takže elektronika (řazení, sedlovky, vidlice…) je pro mne opravdu diametrálně něco jiného, než motor a baterka, co točej pedálama.
@nooski: Tys zacal s tim, ze to neni mozne :-).
@maajkee: Co se tyka toho placani, tak se s tim v praci setkavam porad, kdyz clovek cte ruzna CVE, kdy se najdou problemy i tam, kde by to clovek bucec necekal. Kdyz se na neco zameri pozornost, tak se bezpecnostni problem vzdycky najde, zvlast v it a it hardware. Je to jen otazka casu a usili (penez). Ze to nikdo nehacknul neni proto, ze by to neslo, ale ze se tomu nikdo poradne zatim nevenoval.
@JFtryall: Ted, ale osobne si myslim, ze az vyjde nove XT, tak to zabije levne eagle tezitka :-). Nekde jsem cetl, ze sram je proti shimanu trpaslik, tak muze byt progresivnejsi, ale kdyz na to shimano slapne, tak sram nebude mit sanci. Ale je super, ze tu konkurence je. Tlaci to odvetvi dopredu, ikdyz treba ne smerem, ktery preferuji :-).
atty: úplně stejně jako s elektromotory pohánějícími přehazku a přesmyk je to s elektromotory pohánějícími kliky. Kliky s motorem prostě chodí mnohem lépe než mechaniky, kolo jede skoro samo, do kopce nářez, bez motoru člověk nemá šanci.
nooski: Řešení hackoví nebo rušení jsou jen plácání do vody a kecy, to je snad jasný každýmu. Otázka je více filozofická, elektrika nebo mechanika a to si musí každý odpovědět sám sobě. To, že to funguje už nemůže dnes nikdo zpochybňovat.
orm: já jsem úplně v klidu. Fyziku člověk neobchčije, jen mi ty tvé řeči přišly dost jako zbytečné honění si trika. Prostě a dobře je to spolehlivé, funguje to a není to ničím rušené. Teoreticky ano, ale teoreticky funguje i komunismus. Řeči o rušení a hackování jsou zbytečné, protože to rychleji během 10 vteřin šroubovákem dojebu dorazy nebo u Di2 lehce povytáhnu káblík a je vymalováno.
JFTryall: Mě by právě zajímalo jakožto starýho Shimanistu, jak by chodil třeba GX eagle, jestli to má cenu měnit za XT 11 se 46z kazetou. Jasně, získám jeden převod navíc a větší rozsah, ale bojím se funkčnosti. Spousta lidí říká jak jim GX Eagle chodí parádně a spousta lidí na to nadává. Nebo si mám počkat na 12kový XT.
Používám obojí (mechaniku i Di2) a i když je mechanika seřízená skoro dokonale, přesnost a rychlost elektronického řazení je jinde. Chápu, že někdo na kole nic elektronického nechce (ať už z principu, výdrže baterie, nebo „neopravitelnosti“ někde na cestách). Po stránce spolehlivosti a funkce je to celkem plichta – podělat se může jak mechanika, tak elektronika a Di2 i eTap celkem ukazují, že se není čeho bát a že to zas tak moc problémů nemá. Nějakého úmyslného rušení všech frekvencí či hackování celkem seriózních klíčů na bezdrátovejch systémech bych se taky nebál – kvůli hobíkům to nikdo dělat nebude a u profíků by se to asi rychle pořešilo.
Že má bejt kolo čistě mechanický, jsem si taky myslel, než jsem si XTR Di2 vyzkoušel :) Je to možná trochu jako s auty – dokud byly automaty 3,4 rychlostní, řadilo to příšerně a žralo o 3 litry víc, většina lidí preferovala manuál. Dnes jsou dobrý automatický převodovky rychlejší, dobře naprogramovaný a i úspornější, než manuál (myslím ty skutečně současný a dobrý), Je tak jenom na preferenci jedince, zda se mu to líbí a zda na to má (protože ta elektronika je většinou až v nejvyšších a nejnovějších řadách a stojí celkem raketu)
orm: mechaniku ti taky nekdo „zarusi“ tak, ze ti prestrihne lanko. :D
jednoduse bych nehledal minusy v tomto smeru, protoze kdyz te nekdo bude chtit vyradit, tak te vyradi at jsi na mechanice, nebo elektrice.
Protoze Sram nema silnici jako prioritu. To je jen otazka smluv a vyjednavani. Sram dobre vi, ze skrz biky udela mnohem vetsi prodeje a i lepsi dosah, ma to primo svazane s teleskopama, odpruzenim a dalsima dilama. Shimano to takhle provazane nema, malokdo ma na oem Shimano zaplety a PRO kokpity. Ale Sram ma odpruzeni uplne vsude. Navic levny Eagly i kdyz jsou problematicky, tak se to prodava neskutecne.
Ještě by sram mohl na trh uvést záslepky na díry pro vnitřní vedení. MOC třeba pět litrů…
JFtryall: Tak v tom, že bezdrát je jasná volba, to souhlasím, v dnešní době tahat kabílky, to je takovej trochu radioamatérismus :)
Na mě je to prostě moc antipunk :) Za chvíli budou mechanici kol měniči dílů stejně jako v autoprůmyslu. Protože jak to přestane fungovat, tak neuděláš nic.
@JFtryall: Kdyby sram byl tak super, proc ho vozi tolik profi teamu na silnici a radsi se tahaj s kabelama :-)? Ale jo, kdyz uz elektriku, tak bezdrat. Shimano ma vyhodu jen v delsi vydrzi.
maajkee: Mechanika tady bude jeste hodne dlouho. O to bych strach nemel. Ale kdyz uz elektrika, tak bezdrat bude jasna volba. Libi se mi, ze to nekdo takhle nakopne dopredu a ten system je dost promysleny a cisty. Ted to navesi na kola ze spicky drtiva vetsina, tak jsem zvedav, jestli jim to nekdo vyrusi na Cape Epicu. :-)
@maajkee: Myslim, ze mechanika bude vzdycky k sehnani, jen je otazka zda v top sadach.
Tak však elektronický řazení může chodit líp a co jsem to zkoušel na silničce, tak to chodí hezky, ale já se ptám proč do kola tahat elektroniku proboha :) Vždyť je přeci taková nádhera, že je to všechno mechanický. Každopádně jsem rád, že lidí co maj rádi kolo pro jeho mechanickou dokonalost, je pořád dost, takže ještě nějakej ten rok bude mechanika k dostání :)
@nooski: Jezis, neni potreba delat prakticky dukaz, aby bylo jasne ze to mozne je, kdyz vis jak funguje radiotechnika. Jsou to zakladni fyzikalni principy. Bude to pouzivat nejake frekvence a kdyz ty frekvence zarusis, ta razeni nebude fungovat. Na prakticky dukaz nemam vybaveni (penize), ale pokud si chces slepe verit tomu, ze sram funguje nejak mimo fyziku, tak ok. Lidi veri v ruzne blbosti.
orm: ok, vyzkoušej a podej report. Mraky lidí to vozí a nikdo problém neměl, takže je to odzkoušené. Budu jen rád, když předvedeš důkaz jak to rušíš a přesvědčíš mě o opaku :-)
@nooski: Jakou ma souvislost 128bitove sifrovani se zarusenim? Druha vec je, ze protokol je proprietarni, takze tomu co rika sram muzeme, ale i nemusime verit :-).
orm: dávám, protože jsem neslyšel o jediném případu. Je to 128bitové šifrování. Co se doshau týče, tak v baráku jsem to testoval na cca 25 metrů a furt to řadilo, údajně ve volném prostoru je dosah 100 m, ale to nemám vyzkoušené.
Představa, že kolemjedoucím cyklistům budu neustále zasouvat sedlovku a řadit nejlehčí převod je skutečně docela zábavná, ale jestli by to někomu stálo za tu námahu… Předpokládám, že jestli to někdo začne zkoušet, tak to bude dřív v té 2. lize než v lese u nás za barákem :-)
@TheJD: Security through obscurity. Kazdopadne, kde je vule tam je cesta. V profi peletonu vozi sram jen jeden tym a to jeste 2 liga, tak se to nikomu nevyplati resit. Vstupni investice neni mala. Z prace vim, ze by to byla jen otazka casu, kdyby se na to nekdo zameril.
orm: tak rusit jde vsechno, ale tohle by melo jit rusit jen tak, ze nezaradis. rozhodne by ti to nikdo nemel hacknout. navic tyhlety veci maji velmi maly dosah, takze venku v prirode by k nicemu takovemu opravdu dojit nemelo.
Dokud si to Koblich nevyzkouší, neuvěří. Že se to vozí v profi pelotonu pro něj není argument.:-)
Koblich: no praktické zkušenosti má třeba Nino. Objel na tom několik závodů. A na silnici se eTAP vozí od druhé poloviny roku 2015. Jo a oba MX Mastery mi fungují na jedničku
Koblich: Myši jsi do debaty vytáhnul ty – my ostatní se ti snažíme vyjít vstříc a nabízíme produkty, které jsi doposud postrádal. Za 2000 Euro ti ji klidně donesu až k prahu a dám ti doživotní záruku na bezdrátový přenos.
@nooski: Davas tedy dost silna tvrzeni :-). Chces se vsadit, ze to rusit pujde :-)?
No nic, tohle nikam nevede. Zajímalo mě, jestli s tím má někdo praktickou zkušenost. Teď vím, že máte fajn myši. Tak si je užívejte a už si tím nenamáhejte mozečky. ;-)
Když jsem chtěl zkusit vertikální myš, koupil jsem nějakou levnou čínskou bezdrátovou Anker. Cena je znát baterky se tam poměrně rychle vybíjejí a absurdní je, že třeba gumová vrstva na kolečku se vůči kolečku protáčí, takže s ním někdy neotočím, jak bych chtěl. Nicméně za asi 2 roky dennodenní práce nebyl sebemenší problém s bezdrátovým přenosem. Až když jsou špatné baterky, začne to vypadávat a po výměně zase 100% ok. Při hraní by se možná odhalilo nějaké zpoždění nebo nepřesnosti, ale na práci v CADu je přenos 100%.
Koblich: má cenu s tebou vést debatu? V robotě mám bezdrátovou myš, která funguje podstatně spolehlivěji než moje domácí drátová. No **** s tym..
Proto se ptám, jestli s tím někdo má praktickou zkušenost. Už mockrát jsem si na netu přečet jak něco úžasně funguje a pak to musel řešit v praxi .
@Kobich , asi neumíš hledat,
z levnějších Logitech M705(aktuálně M720) z dražích G700 (aktálně G703)
roky děnně kopec hodin v ruce a fungují bez problémů
a elektriku na kole musíš zkusit pak poznáš v čem je jiná ( lepší) zatím teda vyzkoušeno jen u Di Utegra, XTR a letos bude Etap
+1 pro Koblicha… Bezdrátová myš by měla bejt zařazená na seznam válečnejch zločinců!
No jo, na internetu funguje všechno skvěle, to je fakt. Škoda, že se mi zatím nepodařilo najít třeba obyčejnou bezdrátovou myš, která by makala přesně a spolehlivě ;-)
Neskutečné, že v době internetu, kdy jsou informace na dosah prakticky všude, bude někdo řešit rušení, odolnost vůči blátu atd. Rušit to nejde, funguje to roky bez jediného případu, že by to někdo rušil. Elektrické sady si oblíbili v cyklokrosu, protože na rozdíl od mechaniky to funguje skoro pořád stejně. Na silnici si člověk může rozmístit ovládací prvky kde chce, což u mechaniky nejde. Největší slabina elektrických sad jsou el. spoje a bezdrát je tím pádem mnohokrát lepší řešení. Shimano i Campa by měli rychle taky přijít s bezdrátem, protože štvaní se s kabelama je ke zlosti. Elektrika nenahradí v blízké budoucnosti mechaniku, ale je to alternativa, která má smysl, která funguje (a to i lépe než mechanika) a která je spolehlivá. To všechno je však jen začátek a budoucnost ještě možnosti ukáže. Sám mám mechaniku, která řadí skvěle, ale po vyzkoušení všech el. sad je eTap jasnou volbou.
No, a nebo :-D Další věc je, co to dělá při zablácení a tak. Třeba máme vyzkoušený, že novej Ford Ranger když vyjede z bláta tak nejde vyřadit předek. Prostě se to obalí bahnem a můžeš si točit ovladačem jak chceš. A už se frčí do servisu. U starejch L200 byla páka s táhlem a když to nešlo, tak to prostě šlo větší silou.
a nebo ti to hekne Mynář z Huawei…
No já s těmihle bezdrátovými vyfikundátory mám tu zkušenost, že nic z toho není nějak extra spolehlivé. Zajímalo by mě, jak mají vyřešenou odolnost proti rušení. Přece jen, asi by mi vadilo kdyby třeba při průjezdu kolem trafačky nebo pod linkou VVN najednou nešlo přeřadit nebo zabrzdit. Přeci jen v dnešní době je zdrojů rušení tolik, že z tohohle bych asi strach měl.
Nikdo netvrdí, že je to „o tolik lepší“ než slušná mechanika.
Je to ale další krůček dopředu. Pro někoho je přínos, že nemá nikde žádné kabely ani bowdeny (krom brzd), pro někoho je přínos, že se vše ovládá jemnými stisky tlačítka, kdy jeho odpor není ovlivněný stavem bowdenu, pro někoho je přínos rychlejší a preciznější řazení. Všechno jsou to drobnosti a nic z toho není „must have“. Ale je to prostě zase něco nového na trhu.
Může mi prosím někdo vysvětlit, v čem je to o tolik lepší než slušná mechanika? Děkuji.
a co treba misto elektriky pneumatiku:
řešit ještě nabíjení někde na cestě :-D … nechápu kolik lidí to obhajuje,za mě to na kolo nepatří,ale kdo chce bejt in ten si nevybere,a pokrok nezastavíš jak se říká, ještě že tu máme stále 3×9 :-)
Hezký, drahý… A co dnes není, když je to nový a asi i dobrý.
A co takhle místo elektriky hydrauliku:
Powerbanky vozim minimalne 3 vsude, takze to je ten nejmensi problem. 20h neni nijak extra moc, ale je to v podstate jako Garmin, takze jen das na kabl a za hodinu vyreseno. 50h by ale bylo lepsich…:-)
Etap nevim, ale to je roadie. Tam je vsechno jinak, tam se do Enve kol davaji duse. :-D u biku to bude uplne jina liga.
7.2.19 21:44
ORM: na co powerbanku? Stačí druhá baterie. Jinak je to to samé jako u sram red. 20h řazení, ale v aktivním režimu. Na tour de France na jednu baterii najeli tejden. U biku kde se řadí víc by to mohlo bejt o něco méně.
Tak děkuji za tip, to jsem nevěděl. Až zruším další šaltr na eaglu, tak možná zkusím Japonce. :)
@JFtryall: Nezapomen si pribalit na ten gravel powerbanku, kdyz pojedes nekam na vikend :-). Jakej je ted zajem o etap?
Je to moc pekny, cena vysoko, ale zajem bude enormni. Libi se mi parovani s roadie pakama. Da se poskladat ultimatni gravel. :-) A doufam, ze spadnou ceny top 11sp Sramu konecne.
@pumpy: To vědět… :))) Sodoma gomora. A kazetu mas tu 1275? A funguje to dobře?
Všude možně na netu jsou ukázky snad všech možných kombinací Shimano/Sram 12s, takže tomu věřím.
orm: fakt lze kombinovat např. SRAM páčky 12s. s XTR 12s. šaltrem? Kde se tahle informace dá najít?
Jinak ergonomie páček (jak si říkal, že jsou delší) mi vůbec u shimana nevyhovuje a je to ten rozhodující fakt, proč jsem na žádném bajku neměl shimano.. jinak odřazování o 2 rychlostní stupně mě u shimana taky bavilo, ale to bylo jediné :-(
7.2.19 15:29
orm a 100 – 75.21085392471235 = 24.7891460753 čili zaokrouhleno 25 :-) čili 1/4
@Kuchy: Prave ze u 12s nemusis. Packy jsou kompatibilni s eaglem. Kdybych toho musel menit vice, tak bych to ted nedelal. Az urvu prehazku, tak dam take shimano. U kazety nevim, tam se mne sram libi. Sram eagle packy mne nesedly. Shimano ma delsi packy a umoznuji odrazovat o vice pastorku a umoznuji odrazovat ukazovackem. Mozna je to tim, ze jsem roky vozil gripshift a pak presel na shimano packy xt 11s, coz byly moje prvni packy, a po roce pouzivani na eagle x01 a nezvykl jsem si.
@hovado_cz: Zalezi z jake strany se na to divas, zda z pohledu sram nebo z pohledu shimana. Ja jsem to myslim napsal srozumitelne. Z pohledu shimana je sram o 1/3 drazsi, z pohledu sramu je shimano o 1/4 levnejsi.
>>> shimano=558.23
>>> sram=742.22
>>> sram/(shimano/100)
132.9595328090572
>>> shimano/(sram/100)
75.21085392471235
orm: já se bavil o páčkách SHIMANO vs SRAM všeobecně. Nové XTR jsem ještě bohužel neměl možnost vyzkoušet, ale pokud chceš mít SH páčky, musel si vyměnit ještě minimálně šaltr, ne? :-)
@hovado_cz: Je to 1/3 ceny. Pokud je to pro tebe ok a prijatelna prirazka za sram, tak nerikam ani slovo.
@dolomiti: Pokud si to prectes pozorne, tak jsem nepsal o cele sade, ale o packach, ktere jsem ted kupoval. 4000kc vs. 2000kc.
Orm: že shimano je o 5000,– levnější mi nepříjde jako “selling point” pro sh. :-)
7.2.19 13:35
@Kuchy: Kdyby je mel lepsi, tak je nezahazuju a neprechazim k shimanu. Radit se na tom rozumne neda. Nove xtr jsi jezdil?
@hovado_cz: 200Eur, tj. pres 5000kc, tj. Sram xx1 je o 1/3 drazsi nez xtr. Ok. to urcite nic nedokazuje :-).
@hovado:
XTR9100 jsem kupoval za 14,5
srovnatelny zbozi v X01 (ani ne XX1) 17,9k
ehm?
Mne se to libi, prachy bych za to nedal, musi mi stacit 11s ale pekny.
Majkee, sem akorát háklivej na kecy typu “viděl sem to na obrázku a proto je to na hovno” a “stojí to randál je to na hovno/sou to zloději” jinak zatim vše co sem “držel” v ruce od Sramu tak fungovalo na výbornou tak nemam důvod nevěřit, že tohle nebude fungovat stejně dobře. I když sem byl dost dlouho proti elektrice v řazení :-)
Orm, komplet GX vorel se nechá pořídit za cenu 11s sady SLX. Jinak 200€ na TOP sadě neni zas taková investice navíc ;-)
@hovado_cz: Hmm, ted jsem kupoval packu xtr 12s jako nahradu za x01 eagle a stoji 1/2, takze o jakem vyblitku mluvis? Dale porovnej ceny nizsich sad. Ja mam sram rad, jako technologickeho inovatora, ale cenove se dost utrhl ze retezu a nevidim zadny duvod proc bych to nemohl napsat, kdyz je to pravda. Kvalita take nic moc.
Orm, jesteze je tu shimano, který stojí ty samý prachy – to je zese výblitek
Cenu neřeším, když to budu moc chtít tak to prostě zaplatím. Je ale otázka jak člověku sednou ty tlačítka z hlediska ergonometrie a velmi mě odrazuje fakt, že furt někde něco musím nabíjet. Těch krámů, které mám na elektriku už je prostě nějak moc :)
@Marek.Kv: Vsak i ta mechanicka je hodne napalena, jeste ze tu je shimano :-).
nějaký videjko k tomu zázraku :)
Marek.Kv: Vsimam si, ze posledni dobou jsi velky drson a neustale si tady svymi prispevky neco kompenzujes. Hlavne nesrovnane plaste te vytaci k nepricetnosti. Mel by ses jit nekam zchladit ;)
7.2.19 09:45