Tak jo, trvalo to nakonec vše asi o trintilión času navíc, ale výsledek stojí za to. Úkol zněl jasně: Postavit univerzálního bajka pro pořádného hromotluka. Vyzkoušeli jsme řadu hliníkových i karbonových rámů, bohužel žádný z nich nesplňoval tuhostní a pevnostní požadavky. O materiálu bylo tedy jasno – ocel.
V době, kdy padlo rozhodnutí na ocel, jsme začínali sledovat práce Tomáše Kutína. Jeho rukopis na rámech se nám hrozně líbil, navíc ohlasy majitelů byly vesměs jen pozitivní. Měli jsme namyšlenou geometrii, která vycházela z Ghostu Lector. Tom nám ochotně poradil ve všem, v čem jsme váhali, komunikace byla přesně taková, jakou očekáváte od profíka.
Rám byl hotový, nalakovaný přesně tak, jak jsme chtěli. V tu chvíli už to byly jen krásné „starosti“ a vymýšlení. Hlavním parametrem byla tuhost a odolnost, protože majitel nejen rád jezdí na kole, ale rád tráví čas zvedáním vah v posilce. Tohle byl hlavní důvod toho proč:
- bajk nemá teleskop
- bajk má 4-pístové brzdy
- bajk má „předimenzované“ výplety
Modrý elox je asi o vkusu jednotlivých lidí a chápu, že ne každému se k tomuto laku hodí. Tady je asi nejdůležitější pohled samotného rajdra a ten je unešen. :-)
Složení:
Vidlice: Fox Float 34 Factory, FIT4 120mm
Hlavové složení: ChrissKing
Kliky: Hope Tech 175mm
Převodník: Hope DM Oval 34t
Středové složení: Hope BB šroubovací
Měnič: Sram X01 11s.
Řazení: Sram X01 11s.
Kazeta: Sram GX
Řetěz: Sram X1
Náboje: Hope Pro4 32h.
Ráfky: DT Swiss EX471 32h.
Paprsky: DT Swiss Champion 2.0
Brzdy: Hope Tech 3 E4
Kotouče: Hope 203/180mm
Pedály: Shimano XTR
Sedlovka: Thomson Masterpiece 30,9×350mm
Řidítka: Thomson MTB CRB Trail 31,8×750mm
Představec: Thomson Elite X4 31,8×70mm
Sedlo: SQlab
Gripy: SQlab
Pláště: Schwalbe Racing Ralph / Racing Ray 29×2,25
Váha: 11,88 se vším (mlíko, košík na lahev)
(vloženo 21.5.19)
Hmmm, mám možnost srovnávat se spoustou jiných sedlovek, ať už hliníkových nebo crb a tato mi přijde jako nejlepší kompromis. Těch kritérií výběru bylo hodně. Co se týče podložek, ještě nemáme nastavený posed, takže na to nejspíše ještě dojde.
Kuchy: sice je to dle tebe velmi nepravděpodobné (zajímalo by mě, z čeho jsi tak usoudil), ale mám doma plnej šuplík Thomson věcí, protože jsem na této značce také dřív ujížděl. A to včetně této sedlovky, dokonce v ještě větší délce. Přesto, označit ji slovem „pohodlná“ by mě nikdy nenapadlo. Každopádně díky za objasnění tvého zajímavého názoru. Kolo je to parádní, slušelo by tomu o jednu podložku pod představcem méně a ještě se nemůžu rozhodnout, jestli se mi líbí ten modrej převodník nebo ne.
Lepší předimenzovat, než podcenit. Když jsem tuhle sedlovku měl na bajku, byl jsem z pohodlí nadšenej!
Jako metráček bych podotknul, že obyčejná sedlovka od Ghostu (beztak čína s potiskem) za patnáct kil mě nosí naprosto v klidu a pohodlí je úplně jinde, než na hliníkové. Zase se té váhy jezdce tolik neboj :-D
Co se týká plášťů, beru to jako spotřebák. Navíc jsem byl nucen vybírat ze značek, kde Specialized chybí. Jasně, že ta sedlovka nepruží jako všechny karbonové, ale pokud se budeme bavit o obyčejné karbonové sedlovce s přímým zámkem, příliš velký rozdíl tam nebude.
Když máš už enduro záplety je asi zbytečné pořizovat další enduro záplety. Tenhle ráfek vydrží asi tak 10× víc než ten plášť. Pokud nejsi muší váha, tak aspoň specialized fast track grid než tenhle papír už jen kvůli žvýkání. To, že by tahle sedlovka v 30,9mm pružila jako karbon s úsměvem přecházím.
vili: hliník je zvolen kvůli nosnosti. s největší pravděpodobností si tuto sedlovku nedržel nikdy v ruce – její stěna je velice tenká a pokud je vytažená v pozici jako na fotce, pruží řekl bych stejně jako karbonová.
Jako všemu uvedenému rozumím, ale co znamená že: „Pevná sedlovka je tam kvůli pohodlí“? Ať se na to dívám jakkoli, tak co by mohlo být ještě méně pohodlného než pevná hliníková sedlovka?
Ráfky jsou kvůli nosnosti a univerzálnosti – jsou poměrně lehké, ne moc široké, pevné a tuhé. Pláště jsou tam obuty takové, které odpovídají povrchu, kde kolo bude 80% času. V plánu je druhý pár zapletených kol s „endurovějším“ pojetím. Pevná sedlovka je tam kvůli pohodlí, spolehlivosti (jak už bylo řečeno, majitel není muší váha) a hlavně, že 80% jeho jízdy je úplně v klidu zvládnutelné se sedlem nahoře.
Je to pěkný, ale nějak to nechápu. Ráfky na enduro, ale pláště papírové. Brzdy 4 píst, Geo agresivní, ale Teleskop chybí.
Moc pěkný kousek :). Včetně barev. To je přece věc vkusu a nelze to nutit. Někdo holky, jiný vdolky. Divím se otázkám na tuhost karbonu. Karbon tuhý není, naopak. Ocel je zajímavá volba i s ohledem na odolnost. Tak ať jezdí.
Pohodlí by měla zajistit správně zvolená geometrie v kombinaci s Masterpiece sedlovkou. Navíc jsou tam kontaktní plochy od SQlab (sedlo s “elastomery”).
Praskajici osy, ale myslim ze uz zacinam chapat filozofii bajku. Jestli je to kolo na jizni moravu, ktera jak rikas neni prilis kopcovita, tak ty 4pistkovy brzdy a rafky na enduro davaji smysl, napisu rovnou ze je to #endurospecificpozing na stezce a ze tuhost pri opirani pri ceste ze sklipku proste chybi…:D
Výkonnostní určitě ne, ale má sílu jako bejk. Navíc tento převod za jeho účelem jízdy naprosto dokonale sedí. Jižní Morava není příliš kopcovitá. :-)
vsechno ok, ale nesedi mi 2 veci: XTR pedaly, kdyz to cele hrajes na odolnost a pohon 11s (kazeta 10–42) s 34z prevodnikem, kdyz to evidentne nebude zadny vykonostni jezdec…
Jak se mi ta geneze nelíbila, tak výsledek mě mile překvapil. Kotouče bych dal černé, ale jinak mě to vůbec neuráží.
Za mě parádní a ta hmotnost je luxusní, 12kg na oceli je vynikající. Jinak 100kg je normální váha, ne? ;-)
Rám je krásný, ale ten zbytek to u mne zabijí – veškerý modrý modrý zbytek bych krom kotoučů dal vše v černé barvě ( já bych dal červené i ty kotouče). Ale je to tvoje a hlavně že se líbí tobě.
Ještě na tom neseděl, nastavení vidlice apod. nás teprve čeká. S velkou pravděpodobností do ní přijdou všechny tokeny.
Nádhera
Špatný to není ale určitě bych dal černej převodník a subtilnejsi sedlovou objimku ;)
Díky. Já tam vezu svůj rám na lak za 14 dní a pořád se nemůžu rozhodnout, jak moc fialového toho chameleona chci.
Nene, tohle je Peacock chameleon. Je tam více modré a zelené, méně fialové.
Parádní!
Hele, ten lak je ten samý chameleon, co má Jirka Fikejz? Není, žejo, víc domodra.
Nejen váha rajdra, ale i nevyužitelnost v provozu byl důvod pevné sedlovky. O pohodlí nemluvě. :-)
Orm: no jelikož kolo jsem bajk jen tvořil, tak k němu nechci dávat přívlastek “můj”. Jinak ocel snad tužší bude – minimálně jsme díky ní nebyli limitováni nosností.
F29: rajdr hrubo přes 100kil
21.5.19 18:44
Jsou lidi, kteri daji do nasich biku fotku kol, ktera patri do Kola a komp a ty to mas naopak :-).
Pekne kolo. Osobne bych nedaval modry prevodnik. Stejne bude za chvilku osoupany a cerny od smiru. Jinak ocel ti prijde tuzsi nez hlinik/karbon?
21.5.19 18:09
„namyšlená geometrie“…