A taky životnost v reálných podmínkách – prach a nečistoty. Pokud se něco dostane mezi dvě ozubená kola, je to horší než mezi ozubené kolo a řetěz…
Mě se to dost líbí. Ale nějak nevěřím, že to bude schopno rozumně přenášet sílu a současně vydržet rozumnou dobu být spolehlivé. Ale pokud by se toto řešení osvědčilo tak super.
4.9.19 22:15
Ta kazeta by byla naopak za „raketu“. Součastná metalurgie by na to snad stačila (určitě se najdou povolanější), ale požadavky na odolnost proti ohybu zde budou extrémní. Zároveň zůstanou vysoké požadavky na houževnatost. Když si k tomu připočtu náročnost opracování, tak taky může stát jak celá bakelitová silnička. A na tom to taky skončí, ale imho to berou spíš jen jako reklamu.
miťo: Přesnější tvrzení by bylo, že GRX přineslo možnost 1×11 bez použití produktů jiných značek. Shimano nad tím doslova strávilo několik let a přitom se nejedná o žádné nové technologie.
Pene: Pokud se nepletu, přišli s tím na konci minulého roku a to měli jen základní koncept. Neměli ani řadicí prototyp. To je opravdu krátká doba.
Ve videu už s tím řadí, a mají tam i verzi pro jednočep. Na každém fullu to může fungovat pokud bude prostředek hřídele roztahovací, což by nebylo žádně science fiction.
bezdratova.sprcha: Je to celkem zajimavy, ale jeste jsem to jeste nikdy nevidel radit a uz je to celkem dlouho, co predstavili koncept. Ale u fullu, kde se meni vzdalenost zadni osy a stredu to proste fungovat nemuze, protoze by to samo prehazovalo pri pruzeni.
bezdratova.sprcha: Gravel sada od Shimana přinesla možnost 1×11 a větší rozsah na kazetě. To jim doposud chybělo. Pro mě dobrý počin od japonce.
Když do toho narveš fůru peněz je těžké si přiznat, že to nikam nepovede. Podobný přístup znám ze svého oboru, ikdyž je spousta argumentů proti určité „inovaci“ nedají si říct a pořád si melou svou pravdu.
Fran7: Celkem pochopitelné. Vyrábět takovéto díly po pár kusech je hodně drahé a během vývoje ty díly budou potřebovat měnit a vylepšovat. Nejprve je tedy prioritou vymyslet koncept který může opravdu fungovat, až potom je bude zajímat řádná implementace a vychytávání much.
Docela jim fandím už jenom proto, že se na to ještě nevysrali.
Vemte si jak dlouho Shimano vyvíjelo sadu pro gravel, která je stále silniční sadou se stejnými tahy lanek, jiným vzhledem a v podstatě nulovou funkčností navíc.
Tady vyvíjí úplně nový koncept pohonu. Nemyslím historicky, ale v rámci moderního odvětví cyklistiky. Zůstává samozřejmě spousta otázek, ale nepopíratelné výhody to má. Zrušil by se řetěz, srazila by se váha, zmenšil počet komponent pohodnu. No a pokud by se někdy v daleké budoucnosti podařilo systém protlačit do lidových cenových kategorií, teoreticky by se mohly výrazně srazit ceny kazet s velkým rozsahem kvůli levnější výrobě.
PENE: Převodovky moc nadějné vyhlídky nemají a mnoho firem se k nim nepohrne. Spousta lidí už zrušila přesmykač a kazety mají ukrutný rozsah. Přehazovačky na drtivě většině kol žijí měsíce a roky bez úhony a lepší systémy jsou z hlediska spolehlivost takřka neprůstřelné. V tomto ohledu ty výhody převodovky nejsou nijak výrazné. Problém pak je, že když máš zrovna blbou řetězovou linky, špinavý řetěz a bláto v kazetě i na přehazovačce, konvenční systém je pořád efektivnější než převodovka která zrovna vyjela z garáže.
Rekl bych ze to bude fungovat jen na pevnaku nebo fulu s jednocepem. Za me by bylo lepsi, kdyby se vic firem venovalo vyvoji stredovych prevodovek.
Tipuju ještě tak dva-tři roky než to dají do jakžtakž použitelného stavu a pak už o tom asi neuslyšíme ;-).