…aneb, 69er není mrtvý!
Tímto bych chtě vzdát poctu svému prvnímu pořádnému kolu (Sup 870D). Za dobu své existence prošlo asi 15 přestavbami (za poslední 3 roky asi 10 :-D) a vydrželo dost nepěkné zacházení v českých vlacích, na zájezdech ve vleku. Poslední 3 roky sloužilo převážně jako nízko nákladový 69er pevňák na ježdění v zimních měsících (v 2×8 setupu). Občas tam přistála odpružená vidla pro zpříjemnění delších toulek po horách a vzdálených krajinách.
Letos jsem to nekonečné čekání na prasknutí rámu už nevydržel, takže probíhá přestavba na bazarový Brand-X HT-01 s modernější geometrií.
Ale kdo ví, třeba ten sup zase někdy přiletí zpět…
(vloženo 1.1.20)
TichyA: S tou váhou si dovolím nesouhlasit. Váha co nejvíce vzadu je ideální jenom při hodně prudkých věcech (což je na tomto kole bez odpružení za trest), popřípadě v rychlých rovných sjezdech. Ve většině ostatních případů je potřeba mít dost váhy vepředu, aby mělo přední kolo dostatečnou trakci při zatáčení. Při brzdění je samosebou automaticky více zatíženo přední kolo.
U tohoto kola je váha automaticky dost na předním kole (díky hodně postavené vidlici a krátkému rámu), takže to naklopení pak zase takový rozdíl neudělá. U delších kol s položenější vidlicí na to často zapomínám a pak se nestačím divit :-D Mimochodem, páky samotné nejsou v rovině s řidítky, ale jsou odsazeny ca. 1 cm nahoru, takže ve výsledku jsou výše, než to z fotek vypadá.
Jinak s tím 29" kolem problém nebyl. Z fotky to trochu klame. S původním X-kingem v 2,4" (naměřeno 2,2") byla rezerva veliká. Na fotce je macatější Nobby Nic a rezerva je pořád velká (pro mé nastavení bot).
Tak většinou člověk brzdí při jízdě z kopce a v takovým případě chce mít těžiště, co nejvíce vzadu, aby nešel přes rodla, takže to by měla podle být výchozí pozice, ze které si určí úhel rukou a páky ideálně ve stejném směru. Ale jestli ti to takhle vyhovuje, tak proč ne. Jen mě to praštilo do očí. :) Mimochodem to velké přední kolo nedělalo problémy? Vypadá, že je fakt blízko pedálům.
TichyA: Mě to přijde jako přirozená pozice. Laboroval jsem s vyšší pozicí, ale výsledkem bylo ohnuté zápěstí, což je pro karpální tunely mnohem horší varianta. Sklon navíc přispívá většímu zatížení předního kola, což se pozitivně projevuje v trakci v zatáčkách (na tomto kole to takový rozdíl není, ale na mém více enduro zaměřeném stroji už je to rozdíl znatelný). Mám to podobně na všech kolech a jsem s tím spokojen. Nechápu ten trend brzd vodorovně se zemí.
Ty páky takhle dolů jsou docela přísný, zápěstí musí chrochtat blahem :D
Až se mi zastesklo po mém ukradeném Ghostovi, teď už by to byl taky takhle pěknej veterán:-)
Tenkrát se asi rámy dělaly na kvalitu.