I když jsem měl starého Supa rád, nedalo mi to a kolo jsem přestavěl na rám, co mi zbyl doma. Následovala jenom koupě hlávka a výměna představce za kratší (byl doma), zbytek zůstal, práce tedy asi na hodinu.
Myšlenka byla stejná jako u Supa: Kolo na kratší švihy do jakéhokoli počasí a ročního období, s co nejnižšími provozními náklady, především z toho, co se doma/na bazaru našlo.
Zatím projeto jenom kolem baráku, ale už teď jsem s výsledkem mile překvapen. Z lehce nakopnuté krátké kozy (supa) se stalo mnohem stabilnější a jistější kolo. Tuhost rámu je taky znát.
Hlavový úhel odhaduji na přibližně 69° (67°s redukčním hlávkem) díky použití kratší vidlice, 29" kole vepředu a 26" vzadu. Oproti předchůdci vzrostl Reach o ca. 3 cm a taky se hodně snížil střed, což se hodně pozitivně projevilo na ovládání kola.
Pořád jsem unešen z funkčnosti systému 2×8 se SideSwing přesmykačem. Navíc jsou jeho náklady na provoz zanedbatelné a rozsah dostatečný. Stejně tak mě mile překvapily mechanické brzdy v kombinaci se starými Alivio pákami.
Časem možná přistane karbonová vidlice pro větší pohodlí.
Edit: Hlávko vyměněno za redukční – hlavový úhel snížen na ca. 67°. To posunulo chování kola více do trailové segmentu (méně točit řidítky a více klopit). Jou, jou, bude to zábava :-D
Shrnuto: Plánovaný cíl splněn. Za málo peněz hodně muziky.
(vloženo 3.1.20)
Značka | Brand-X |
Model | HT-01 |
Velikost | M |
Hmotnost | 11,3 kg |
Rám | Brand-X HT-01 hliník |
Vidlice | Pevná hliník |
Hlavové složení | Superstar Components Slackerizer Angle Headset - 2° s redukcí na 1 1/8" |
Kliky | Force Ten2+ |
Středové složení | Force |
Přesmykač | Alivio FD-M4020 |
Měnič | Sram X9 |
Řazení | Sram X5/X7 |
Převodník | 38 NW Čína, 22 Shimano |
Kazeta | Samo domo - 11-34, 8 rychlostí |
Řetěz | Sunrace |
Náboj přední | Easton EA70 XCT |
Náboj zadní | Deore M590 |
Brzda přední | Avid BB5 |
Brzda zadní | Avid BB5 |
Brzdové páky | Shimano Alivio BL-MC18 (1999) |
Ráfek přední | Easton EA70 XCT |
Ráfek zadní | WTB SpeedDisc |
Pedály | Force |
Řídítka | Carbon Čína 720 mm |
Představec | Force 45 mm |
Sedlovka | ControlTech |
Sedlo | Velo |
Pláště | Race King RS 2,2" vzadu, Nobby Nic 2,6 "vpředu (reálně tak 2,4") |
Měl bych dotaz ohledně rámu. Chtěl bych na něm postavit takový dirťák na 27.5 kolech. Cca 45mm představec, 760–800mm řidítka a 120–140 vidlice, mám 190cm. Jako výšku prosím máte a jak rám sedl. Jinak moc zajímavé a za 5
Marek.Kv: Díky! Taky z toho mám radost! Dnes jsem vyměnil hlávko, tak se kolo stalo ještě trochu zábavnější :-D Uvidím, jak moc pohodlné (nepohodlné) to v tomto setupu bude oproti předchůdci. Ta sedlovka je překvapivě lehká, ale o pohodlí se nedá hovořit. Časem se mi možná podaří najít mou starou karbonovou a třeba i trochu zvýšit pohodlí. Karbonová vidlice by tomu rozhodně prospěla, nicméně nová, solidní by zvýšila pořizovací cenu kola na více, než dvojnásobek :-D
Super super, mám rád tyhle úzké cesty vývoje a hlavně zbytková kola které mají duši :-) ať děla bajk radost.
4.1.20 16:07
Zoidberg: Ne, tak to není. Je to klasicky: úzký na úzký, široký na široký. Funkce NW převodníku je tedy zachována. Úzký článek na široký zub nevejde. Nechtělo se mi ze začátku věřit, že by to naběhlo při přeřazení správně, ale ono to opravdu v pohodě funguje.
4.1.20 08:44
Zdendyš: Tak to jsem opravdu nepochopil, omlouvám se. Podíval jsem se na tvůj pevňák a ten komentář mi zněl docela reálně – vzhledem k tvému setupu. Každopádně, díky!
3.1.20 22:03
Ten muj prispevek byla lehka ironie prave. Tak at to dupe !
Vezmu to postupně, tak jak šly dotazy a připomínky. Díky všem za kladné i záporné ohlasy.
Le Corbusier: Ten pohon je v pohodě, většinu jede člověk na velkou pilu a malý převodník je jenom vyprošťovací. Jezdil jsem to tak i na dřívější jednici, tak jsme na to zvyklý. Při přeřazení na převodníku řadím zároveň dolů/nahoru na kazetě a je to tak akorát. Pozitivní vnímám rychlost změny na těžší/lehčí, když je potřeba. Chápu, že pro příznivce 1×XX systémů by to byla noční můra, ale mě to opravdu sedí. Navíc jsou provozní náklady asi nejnižší, jaké člověk na biku může dosáhnout. Za cenu nejlevnější kazety na 1×XX systémy vyměním celý pohon a ještě zůstane na nový řetěz či dva. Do zimy a bahna tedy naprostý ideál.
martinD91: Ano ano, tušil jsem, že se přihlásíš. Díky za něj, věřím, že si s ním ještě užiju. Chtěl jsem původně sundat nálepky na horní rámovce, ale nakonec jsem je tam nechal, než vymyslím nějaké alternativní.
Zoidberg: Máš pravdu. Chování je tak, jak jsi to popsal. Klidnější a pohodlnější předek s lepší prostupností terénem a drncavější zadek. Ta 26" má proti 27,5 (a hlavně proti 29") výhodu v trochu rychlejší akceleraci a je možné rychleji měnit směr (menší moment hybnosti). Zvláště při low-cost kolech je to znát. Pokud člověk ale nemá skladové díly, tak stavění 69er z nových dílů nedává smysl.
doubeq: Pravdu díš, 27,5" s širším pneu bude lépe tlumit, stejně tak s prostupností starších rámů na 26". Tento rám je původně na 27,5" kola, takže průchodnost pro plášť v 26" setupu bude větší (ca. 2,6"). Rozdíl průměru kol 26" a 27,5" není ale tak dramatický (rozdíl v průměru 25 mm), takže je rozdíl v drncavosti celkem zanedbatelný. Díky neodpruženému předku řešit více tlumení vzadu nedává smysl (limit rychlosti a pohodlí je jednoznačně vepředu).
rabies: Kombinace NW velkého převodníku, malého klasického převodníku a Side-Swing přesmykače běhá naprosto v pohodě. Testoval jsem varianty 38/22 (pro 8 a 9 rychlostí), 38/24 (9 rychlostí) a 34/22 (pro 10 rychlostí) a vše běhá stejně dobře. I přes velký skok na převodnících to nabíhá/padá naprosto hladce, bez jediného zaváhání. Oproti klasickým převodníkům (38/24) nepoznám rozdíl. Jenom je třeba podložit malý převodník, protože NW převodníky nemají zapuštěné šrouby (ca. o 1 mm pomoci 8 mm podložek).
AleZ80: Ano, máš pravdu. Zvednutím vidlice se zkrátí reach. Delší reach je na tomto kole díky změně rámu (nakopnutý byl předchozí Sup).
Zdendyš: Baví mě, jak lidi radí jak nastavit posed podle obrázku… Ten delší představec tam na první zkoušku byl, stejně tak sedlo vepředu – nevyhovovalo to. S delším představcem a sedlem vepředu jsem šlapal moc pod sebe, díky čemuž byly i více zatíženy ruce. S kratším představcem se navíc kolo stalo o něco zábavnější a obratnější. Nenech se mást, není to kolo primárně stavěno na asfalt a šotoliny. Na jeho předchůdci jsem většinou brázdil místní traily. Baví mě na něm ten pocit z jízdy – to, jak nic neodpouští.
3.1.20 19:34
Takze sedlo musi dopredu a delsi predstavec.
Pokud kolo „nakopneš“ vyšší vidlicí, tak se reach naopak zkrátí. Prodlouží se efektivní délka horní rámové trubky.
3.1.20 18:21
A co to přináší? Chápu koncept 27,5 (+) vzadu s 29 vpředu, kde zadek tlumí díky široké pneu a předek je stabilní díky 29. Ovšem na 26 HT rámu je většinou průchodnost tak 2,3 max aby se vešlo bláto
Hadato:
Jak si prosim te vyresil nabeh retezu na NW prevodnik? Predem diky za radu.
3.1.20 17:51
Jako líbí se mi to.. jen dumám, na co by mi to, jako osobně bylo. Ale jinak paráda zbytková stavba, takže za mě super ;-)
Mě se to líbí. Koncept je to parádní, provedení taky. Jen si neumím představit jezdit ten pohon.
Zoidberg: Ze starších 26" rámů nebylo moc co vybírat. S odpruženou vidlicí je to pak neřešitelné. Díky příchodu 27,5" se ale možnosti zvětšily. Přechod na 69er je pak většinou změnou k lepšímu – střed zůstane zhruba stejně, ale více se položí hlavový úhel. Délka zadní stavby u pevných 27,5" kol je pak stejná jako u 26", takže tam problém taky není.
Na těch fotkách sedlovka vyniká více, než v reálu, kde k tomu docela sedí ty brzdové páky. Každopádně, je to kolo ze zbytků, takže tam přistálo to, co bylo doma. Navíc mi to přijde zajímavější, než mdlá černá verze.
3.1.20 14:37