Začnu asi trošku obšírněji a celkově to nebude krátké čtení, třeba to ale někomu pomůže k výběru kola.
Pěknou řádku let zpět jsem si koupil první pořádné horské kolo – GT Avalanche v nejvyšší specifikaci, největší velikosti rámu a na 26 palcových kolech. Tehdy byla 26 kola jediná volba, nic jiného nebylo. Postupem času se tak s množením 29tek stávaly z Avalanche štafle na malých kolech, no vypadalo to naprosto strašně podle nových měřítek.
Ať už tam ale byla velikost kol jakákoliv, kolo fungovalo skvěle, konstrukce zadní stavby si mě získala svým pohodlím a umem odfiltrovat nejrůznější vibrace. Oproti mému předchozímu kolu to byla prostě jiná liga – vyšší.
Někdy v roce 2014 jsem zahlédl GT Grade, kolo „enduroad“ kategorie, jak si jí GT samo nazvalo. Silničko-cyklokroska na kotoučích, která mě dostala svým designem, a kterou jsem prostě musel mít jako doplněk k MTB. Grade vlastně byl na úplně samotném začátku gravelingu, stala se z toho trochu móda, budiž, ale pravda je, že to kolo funguje tak, že jsem MTB odložil a prodal, na moje ježdění byl Grade poměrně dostačující a stejně dostačující by byla určitě i další řádka gravel kol, tato kategorie má rozhodně smysl, byť to není nic jiného, než návrat ke kořenům cyklistiky obecně…
Jenže pak přišla jiná práce – hodně kanceláře, hodně ježdění autem, a také potřeba více se věnovat rodině, díky čemuž jsem tak nějak mimochodem přibral na váze. Na kolo nebyl ani čas ani nálada a mimo jiné i nepravidelná strava, která bohužel trvá dodnes, si vyžádala svoje.
Grade ale i tak pod mými 125 kg a 192 cm funguje obstojně, jen pláště o maximální šířce 35 mm jsou omezující a často se s nimi na rozbitých cestách dostávám na limity.
Jako řešení jsem tedy viděl nákup horského kola, něco trochu shodit a Grade zase prohánět o to víc.
Minulý rok v srpnu jsem tedy koupil MTB SUPa, viz jeho profil tady. Zlákala mě montáž v ČR, deklarovaný vlastní vývoj, fér papírový poměr „cena/výkon“ a v neposlední řadě design. Bohužel mi SUP vůbec nesedl, záda trpěla, krk trpěl, snažil jsem se něco nahnat karbonovou sedlovkou a jiným představcem, efekt ale ve výsledku žádný. Od zadního kola spousta vibrací a rázů přímo do kostrče, celkově nuda za řídítky, nic moc obratnost a stále pocit, že hamtam jako blázen a to kolo prostě nejede – no totální demotivace s ním pokračovat. Před pár dny tedy pro jistotu prodán a začal jsem za něj vybírat alternativu.
Po nedobré zkušenosti jsem už tak nějak skrz prsty koukal na nejrůznější varianty konstrukce rámů nejrůznějších výrobců s očekáváním a předsudkem, že to bude podobný průšvih.
Nakonec jsem, díky naprosto skvělému přístupu majitele „Bike Bonus“ ve Slaném, objednal Avalanche Elite 2020. Nabídl mi totiž, že kolo objedná, já si ho projedu, jak budu potřebovat, a teprve potom se rozhodnu – neměl jsem co ztratit.
No a tak jsem se projel, a musím říci, že to bylo jako polití živou vodou. Na převody 1×11 jsem si zvykl poměrně rychle, brzdy super záběr už po pár metrech, od zadní stavby tuny a tuny komfortu. Co ta odfiltruje, to je prostě konstruktérský zázrak. No a v neposlední řadě neutuchající pocit, že šlápnu a jedu a do kopce se mi chce, protože věřím tomu, že i když je velkej a rozbitej, tak že to prostě spolu dáme.
Abych ale jen nechválil, tak přední vidlice, to byla zbíječka, i na nedramaticky rozbitém povrchu v trošku svižnější rychlosti to vypadalo, že ta řídítka v ruce prostě neudržím, to samé si asi říkala i má zápěstí. Nicméně, je potřeba říci, že vidle by si třeba sedla po více kilometrech, a že v dané cenové kategorii asi lze čekat, že to prostě žehlička nebude.
A jsme zpátky u Bike Bonusu… Ten den jsem kolo nevzal, ta vidlice pro mě byla neakceptovatelná, nechtěl jsem další kolo, na kterém mi něco silně vadí. Ten den ale padla nabídka na osazení alternativní vidlicí s odečtem ceny vidlice, která byla na kole osazena. Než jsem dojel domů, už jsem měl v emailu první nabídku z nižšího cenového spektra, tu jsem se rozhodl nevzít a vyžádal jsem si spíše nabídku z opačné cenové hladiny… Vidlice v ceně poloviny kola :-) tedy byla objednána, k tomu větší 180 mm kotouč a já se těšil, až to bude komplet hotové. Nabídka dokonce zněla tak, že vyzkouším s mnou vybranou vidlicí a podle toho se rozhodnu. Padla mi brada… Kolo jsem „ojel“, teď ještě k tomu ho ojet podruhé v rámci testování vidle, ojet vidli a následně říci, že nemám zájem? Jo, ta varianta tu byla, prostě jsem do ničeho nebyl tlačený, díky za to, moc si toho vážím… No, testování jsem odmítl, kolo koupil, nahlásil to hned dopředu, že věřím, že to bude dobrý, a kdyby nebylo, tak tu vidli nějak doladíme.
No a tak se GT Avalanche Elite 2020 octl u mě doma, seznamování už proběhlo i s novou vidlicí a je to prostě pecka. Pocit totální jistoty, kontroly, zábavy a hravosti kola pod sebou. Přední odpružení funguje velmi jemně a tam, kde jsem se pral se SUPem, GT nabízí pocit nadvlády, kontroly a kopec srandy. A tak by to mělo být, není čas ztrácet čas…
Potenciál pro zlepšení tam určitě ještě je, sedlovku budu muset nahradit za delší a s lehčím offsetem, pneumatiky by se daly dát lehčí a k téměř kilogramu ušetřené váhy na vidlici tak přidat ještě pár set gramů na obutí, ale to není nic, na čem by stál svět. Kola také existují mnohem lepší, stejně tak kliky, řidítka, přehazovačka, brzdy, ale na můj současný stav kondice a odvahy bych řekl, že mi stávající naladění vyhovuje bez dalších výhrad.
Jako celek kolo funguje a baví, jsem rád, že jsem se vrátil zpět k GT a jednoznačně mohu říci, že do budoucna se od triple trianglu už rozhodně nebudu odvracet. Někdo ho zatracuje pro design, mně se designově líbí bezvýhradně, ale hlavně je to o tom, že to funguje, a kdo nevyzkoušel, nemůže chápat…
Přidávám odkaz na video, kde je testovaný o fous nižší model, nechá si toho líbit hodně, kolo je tam v situacích, do kterých se se spoustou jezdců, včetně mě, vůbec nedostane, obstojí ale na jedničku… :-)
Pokud někdo dočetl až sem, klobouk dolů…:-)
Po roce prodáno novému majiteli, ke gravelu prostě celopéro dává větší smysl… :-) Ať slouží a dělá radost dál…
(vloženo 27.4.20)
Značka | GT |
Model | Avalanche Elite |
Modelový rok | 2020 |
Velikost | XL |
Rám | GT, hliník |
Vidlice | ROCKSHOX AM FS 30G RL R 29 Q 100 BLK FB 51AL A2 |
Hlavové složení | Semi Intgrated, Sealed Cartridge, Tapered |
Kliky | Prowheel Charm, 30T |
Přesmykač | - |
Měnič | Shimano SLX GS |
Řazení | Shimano SLX, 11-speed |
Kazeta | Sunrace, 11-42, 11-speed |
Řetěz | KMC X11 |
Náboj přední | Formula, QRFormula, QR |
Náboj zadní | Formula, QRFormula, QR |
Brzda přední | Shimano MT200 |
Brzda zadní | Shimano MT200 |
Brzdové páky | Shimano MT200 |
Ráfek přední | WTB SX19, 32h |
Ráfek zadní | WTB SX19, 32h |
Sedlovka | Ritchey Comp Al |
Sedlo | WTB Silverado Sport |
Pláště | Vittoria Barzo, 29 x 2.25 |
Já chtěl určitě přepracovaný 2020 rám(jinak řešený triple triangle) a uvolněnější geometrii vhodnou i pro „necyklisty“, kteří na kole netráví celé dny. Před několika lety jsem měl nehodu na motorce a mám na kole problémy s krční páteří, nechtěl jsem tedy riskovat Zaskar sportovní geometrii, když nejsem žádný závodník…
29.4.20 20:40
29.4.20 20:38
Když to budu brát pocitově, všechno funguje perfektně, včetně vidlice, o které jste se tu někteří rozepsali.
Při její volbě bylo omezení rychloupínákem, Avalanche pevné osy nemá a já ji na předním kole nechtěl řešit.
Kolo používám a budu používat na hobby cyklistiku, ne na závody, a jak píšu, vše funguje perfektně, neřeším tabulkové parametry, ale to, jak se mi na tom jede, a jaký z toho mám pocit.
Kdybych řešil tabulky, nemohl bych si koupit kolo, které má udávanou váhu kolem 15ti kg, a tak bych mohl pokračovat dál a dál.
Kolo má MOC 21 999, se standardními pedály, vidlicí, která tam v základu je a mně nevyhovovala + se 160ti mm kotoučem vpředu.
Pedály šly protiúčtem k SPD, kotouč šel protiúčtem k 160 mm a vidlice šla protiúčtem k té, co je na kole teď.
Celkem kolo vyšlo na 27 500 Kč, byla i nějaká sleva na samotné kolo.
O co mám horší kolo, než Avalanche v nejvyšší specifikaci za 29 999?
Nejsem stavitel kol, neřeším gramy, řeším ale spolehlivost a pocit z jízdy.
Scalare, pokud jsem pochopil dobře, kola stavíš. Věřím, že bys určitě dokázal lepší komponenty za možná lepší cenu, ale určitě ne na tomto rámu GT, který mi maximálně vyhovuje a historicky prostě GT vyhovovalo.
To je potřeba brát jako bernou minci, doufám, že tady nebudu za chvíli číst doporučení, že Kellys nabízí za lepší peníze tento model, Rock Machine zase tento model, Scott zase jiný, Cannondale další, Spešl jiný atd.
Pro někoho to tedy určitě může být nejhorší nákup roku, já to tak rozhodně ale nevnímám, spíše bych ocenil, když už někdo remcá, aby napsal i to, co konkrétně je špatně, co v důsledku této konfigurace nefunguje nebo fungovat přestane. Díky.
Zajímalo by mne, na kolik to kolo celkově vyšlo, možná máme aspiranta na nejhorší nákup roku :-)
michomin, scalar: Nalejme si čistého vína, skroo to svádí že pán z Bajk bonusu potřeboval udat zbytečnou vidlici a nebo kolům prostě jen nerozumí :) na 125kg dát vidlici s 30mm nohama to už chce fakt kuráž!
Přeji ti tvé nadšení s novým kolem, ale, přece jenom, tak nějak úplně nechápu tu novou vidlici. Jak bylo už psáno, má rovný krk a rám je tapered, nohy 30 mm, zdvihem 100 mm nakopla geometrii rámu, která je dělaná na 120 mm. Navíc je dost drahá. Divné, že by neexistovala vhodnější vidlice, tzn. se zdvihem 120 mm, tapered krkem a nohama 32 mm za míň peněz?
Upgradovat vidlici pro 125kg chlapa na 30mm nohy, rychloupínák a netapered krk do tapered hlavy…
29.4.20 00:28
28.4.20 20:52
Rám pěknej. Taky by mě zajímala ta váha… Sice to pro majitele nebude priorita, ale alespoň orientačně. Právě myslím, že to bude hodně..
Na eshopu bych to ani nerozklik, na tvých fotkách vidím že je to chyba a věřím že naživo to může být ještě lepší.
Vypadá teda daleko líp než na reklamních fotkách, tam bych ho úplně přehlídl.Přitom je to pěkný kolo a i barevně povedený:-)
Super. Dík za poctivej profil a fajn čtení. Ať slouží a kila letí dolů! ;-)
Ale jo, proc ne. Jen jsem si na foto jaksi nevsiml vidlice z opacneho cenoveho spektra (nez levne) a plovouciho kotouce. Ten ram se mi zamlouva.
28.4.20 05:00
Máš to moc hezký! Při té příležitosti jsem mrknul i na další pevňáky GT, doufal jsem že do tohoto rámu dají 120 mm vidli, ale bohužel ne. A fascinovalo mě, kolik si řeknou za nejlepšího Zaskara, který má ale ovšem třeba kliky NX. Aspoň ale GX kazetu (lepší než naopak). Oproti tomu Avalanche je opravdu super kup. Rám je moc hezkej, geo se mi zdá jako na Zaskaru, je to tak?
Jo a na tvých fotkách je hezčí než na webu GT!
27.4.20 22:46