tlumící prvek v představci funguje dobře.
Včera se mi „poštěstilo“ si prvně testnout silničku, konkrétně Roubaix od „velkého“ eS.
Jakožto biker, tělem i duší jsem si letos chtěl udělat radost nějakou silničkou pohodlnějšího ražení (tzv. Endurace kategorie). Chtěl jsem to jako doplněk k mým xc bikům a vůbec zkusit si silničku, jako takovou.
Bylo to moje poprvé, poprvé v životě jsem sedl za ta „divná“, zkroucená :-) rodla. Co člověka hned pozitivně dostalo je ta váha, navážil jsem bez pedálů u vel. 58 lehce přes 8 kg, to je parádní hmotnost (oproti bikům). Dále mě příjemně překvapilo, že jsem se poskládal na vel. 58. Mám cca 187 cm a rozkrok asi 88–89cm. Čekal jsem, že budu potřebovat vel 60, ale sedělo se mi příjemně, pohodlně a rezerva na sedlovce byla dostatečná.
Testoval jsem tam, kde jsem měl v úmyslu jezdit, rozdrbané silnice 3. tříd a cesty podél řeky Sázavy k chatovým oblastem. Musím říct, že jsem očekával větší kostitřas. Tlak v pláštích (28mm) jsem ponechal na testcentru (tuším 6–7 atm mi říkali). Nechtěl jsem riskovat proražení duše, a fakt nemám se silničkou žádnou zkušenost, tak jsem nelaboroval. Perfektní je tlumení v představci. Nevím jaký „zdvih“ to má, ale 1 cm asi určitě a je to vážně příjemný prvek pro lepší komfort. Rázy do zadního kola již byly znatelnější, ale sedlovka také plnila svůj účel a vyloženě naklepaný řízek jsem nebyl. Pochopitelně, jízda dolekopcom na prehistorických kostkách, které mají své již xy let za sebou byla již utrpením, ale to lze pochopit.
Jízda na asfaltu je zcela jiná, než na XC biku, pochopitelně, člověka to nutí víc dupat a ta akcelerace je skvělá, včetně toho úsilí, které člověk pro zrychlení potřebuje, je o 50% menší (než u XC biku).
Absolvoval jsem si i svůj asfaltový úsek, který jezdím také na biku a byl zvědavý, jaký bude časový rozdíl. Na 29 km (cca 500 m převýšení) to udělalo zhruba 5 minut ve prospěch silničky. A to musím sportovně uznat, že mít ji v ruce, tak ty sjezdy, zatáčky dávám líp a určitě by tam ještě nějaká ta minutka skočila.
Co dále musím pochválit, tak je řazení a kotoučové brzdy. Jakožto biker, bych do véček nešel a zde mi chod a účinnost kotoučovek přišla naprosto v pořádku. řazení ultegra funguje taky dobře, nicméně přeci jen už nějaký pátek nepoužívám smyk a jít do silničky, tak bych asi preferoval elektroniku. Ale obecně proti chodu Ultegry nemohu říct křivého slova. Design, nechť si zhodnotí každý sám, mně se třeba barva laku a design kola i celkem líbí, ale uznávám, že ta sedlová trubka je taká divná :-). A úplně bych zapomněl, že fajn jsou i ty pevné osy, což je další prvek, který jako biker chci a na silničce bych i požadoval.
Resumé, zkušenost to byla dobrá, ale stejně jsem si na té silnici nepřipadal… Nevím, jak to říct, je to dobré svezení a má to něco do sebe, ale nenadchlo mě to natolik, abych si silničku pořídil. Asi mi ty biky natolik přirostly k srdci, že tohle je něco, co pro mne prostě není… Nicméně Roubaix je dobré a pohodlné silniční kolo, a mít na něj slevu (PC 99.999,–), tak to není špatný bike.
Tohle píšu jako nezkušený silničář a je to spíš takové zhodnocení kola Roubaix, pohledem bikera, kdyby třeba někdo o něm uvažoval… rozhodně doporučuji vyzkoušet, je to dobrá zkušenost.
(vloženo 4.5.20)
5.5.20 09:44
Toto je silniční kolo, které má lepší aerodynamické parametry než nový Tarmac, to jen tak na okraj…
4.5.20 19:01
Marušák: proč pořizovat k 29 HT jako další kolo gravel? Prostě je to zas trochu jinej druh zábavy a o to jde:-)
Srovnávat to s čímkoliv nemá smysl, není to jako silnička a ani jako ht.Prostě je to rychlé a zábavné kolo (když se s tím člověk naučí zacházet)
Kucí, zas to tak nehaňte, ono je to na čemkoli co mělo kdysi základ v silničce dobrý, ale člověk musí dobře zvolit velikost vč. délky a nastavení posedu, pak se trochu naučit jezdit, předvídat a koukat kolem sebe i na jiné věci než krajinky a holky a trochu se naučit patřičně se na tom pohybovat a taky co dělat s tělem, ve smyslu kde odlehčit a kde přitížit… pak to jde… tady to malinko znělo jako unisono „silničky jsou naprd“ (kromě Fazzyho), ono to tak špatný nebude, ne?… Venkovan jako vždy zaperlil, nový péro, celepero a kousek mozku k tomu bych doporučil v jeho případě :)
4.5.20 17:23
4.5.20 17:02
pumpy: Vsak jasne. Ono i jezdeni na gravelu je uplne jine, nez na biku. Dokonce i v pripade, ze je jezdec presvedceny, ze je gravel do stejneho terenu jako biku a podle toho jezdi.
TheJD: to je me jasne, jen jsem chtel rici, jak psal Lachtis ze me to treba sedlo ale jemu ne. jasne chapu, ze vymenou plastu mohu udelat dost, ale pro me je to zbytecne. Navic ja jezdim pro zabavu a ne vykon. A moje aerodynamicke brisku by stejne na casovku nebylo :D
pumpy: rozdil mezi gravelem (ne extremnim, proste jako mas ty) a silnickou je, ale mensi, nez mezi bikem a gravelem. Kdyz bys dal na gravel silnicni plaste, budes mit prumerku tak o 1–2 km/h vyssi se stejnym usilim, ale bavim se o normalni jizde. Pokud bys jel casovku, tak ten rozdil bude vetsi.
unfiny: ta regenerace bude dana tim, ze na silnicce neni problem jet stale stejne tempo, pokud nemas na trase 10+ % stojky. Naopak na biku se tempo hodne casto strida a misto dlouhe stejne zateze mas hodne kratkych intenzivnich. Receno ve wattech, na biku bys mel za stejnou dobu vyssi NP. Samozrejme se bavim o MTB trase a ne o nejake gravelove :)
byl jsem na tom podobně dříve jsem jezdil jen bike a postupem času jsem chtěl zkusit silničku, bál jsem se provozu -bydlím v Praze, zda utáhnu převody a jestli mě to vůbec chytne, nakonec jsem koupil endurace silničku a dneska o víkendu delší štreky+ dovolená jezdím prakticky jen na silnici. Na biku sem tam závod a dojíždění do práce + trénink po práci. Mám rád sportovní jízdu a na 2–4hod si dát do těla, bohužel s rodinou není moc čas se vozit celý den po lese na biku, pak mýt kolo od bláta, pucovat hadry atd Jen ten diametrální výkonnostní posun z tréninku na silnici, když sednu na bike se moc nekoná :) Taky ze silnice regeneruji mnohem lépe než z vyjížďky na biku, jízda na biku mě zničí víc a to nejezdím žádnou divočinu, těžko říct čím to je. Mě osobně silnice jako doplněk chytla, ale ortodoxním silničářem se určitě nestanu, kombinovat oboje je pro mě ideál.
Pridal take svuj nazor :D – koupil jsem si gravel, protoze silnicku ne (i na biku se vyhybam co to jde silnicim) chtel jsem to jako priblizovadlo do prace a obcas na nejaky rychly presun.
Pro me – Bike je Bike o tam zadna. Ale u me se treba Wau efekt konal az po vymene beranu. Cestu na gravelu si uzivam a bavi me to ale Bike v terenu me bavi vic.
Kazdopadne 100 lidi 100 chuti – kdo to nevyzkousi, muze je polemizovat jake by to bylo.
Kdyz jsem minuly tyden je k rodicum (spise po silnici) a mel nafoukane kola, tak jsem si aji rikal – ty jo toto po silnici leti, na biku bych byl vyrazne pomalejsi. A co teprve echt silnice – jela by rychleji ??? :D :D :D ale toto uz fakt zkouset nebudu.
4.5.20 11:58
Jako bajk je někdy zábava.. ale tak nějak na něm všechno hrozně dlouho trvá :D
Jj chce to vyzkoušet a nečíst teorie, osobně jsem do toho skočil rovnou levnou silničkou za 23k a pořád lituju, že jsem nedal víc, nemusel bych řešit přístí sezonu novou. :D Jezdim na ní třetím rokem, ale na druhou stranu vím víc co přesně chci. Baví mě ten kontrast proti biku, momentálně mám rád oboje, i když samozřejmě bike je bike.
Potkan007: těch 50% jsem konkrétně zaznamenal, a je to cca a subjektivní pocit, na asfaltovém úseku, ne na celou trať. Bylo to, když jsem jel do kopce (v obci), předjelo mne auto, za mnou x dalších a když tam jedu na biku, tak se snažím jet co nejrychleji, abych byl pryč. Tak jsem do toho začal dupat, a to zrychlení bylo okamžité a auto jsem rychle dojel a držel se jej. Tohle bych s XC bikem tak lehko nedokázal.
Jinak, aby bylo srovnání férové, tak jsem jel i s tepákem a celou trasu (těch měřených 29 km) jsem jel ± ve stejných tepech, jako na XC biku (na sfaltu).
Evidentně, uvažuješ, jako já :-). Já si říkal totéž. Nicméně nechci, aby mé (subjektovní) zhodnocení, Tebe odradilo! Rozhodně doporučuji vyzkoušet! Je to zcela jiný druh cyklistiky, je to rychlejší, je to prostě jiný, než biky. U mne se wow efekt nekonal, ale to neznamená, že u Tebe to nebude zcela jinak :-)
Zajímavý pohled člověka, co na silničce neseděl. Podle rozdílu vnímání jízdy a času trasy mi vychází, že rozdíl je výrazný, ale o něco víc pocitový, než reálný (jen 50% úsilí na zrychlení X 5 minut na 29 km). Sám už jsem uvažoval, jestli se náhodou ignorací silničních kol zbytečně neobírám o možnosti. Nikdy jsem na tom neseděl, netuším, jak moc to proti bikům jede a nemám představu, jestli by mě to vůbec bavilo. Při zvážení pořizovací hodnoty a získaných možností vždycky dojdu k tomu, že bike je pro mě lepší volba, terén mě baví a silnici na tom nějak taky zvládnu.
straky: jj, přesně na tohle jsem to chtěl a naprosto rozumím, že si to k tomuhle účelu i biker koupí. Bohužel, nějak mě to nenadchlo. Nevím, jak to říct, víš takový ten wow efekt se nekonal. Jede to dobře, je to fajn, ale stejně jsem se prostě necítil… Ta zamilovanost a radost tam úplně neproběhla. Já bych ani do eS nešel, kdybych si řekl, že jo, tak bych šel do Canyon Endurace, ale ta silnice mě prostě nějak nechytla. Nicméně jsem rád, že jsem to vyzkoušel a s díky vrátil :-). Budu se držet tlustých kol a rovných řídítek, to je asi pro mne to pravé a jediné :-).
4.5.20 11:10
Tak pro XC bikera je silnička dobrá pro objemový trénink v jarním období. Vyšší kadence šlapání, menší údržba (čas i peníze) , menší opotřebení stroje i jezdce a víc se pak těšíš na bike :-)
A nemusí to být „S“ a nemusí stát jako auto. Důležité je pohodlný posed, aby si vydržel hodiny v sedle.