Už jsem s ním projel nejlepší legální i ilegální traily v Beskydech, takže je čas na malé shrnutí.
Tři měsíce home officu byly dar z nebes, protože jsem nemusel sedět v kanclu v Praze, ale mohl vždy pro práci jezdit po beskydských kopečcích a Oderských vrších. Tak jsem se dostal zpátky na kolo, které jsem v poslední době trochu flákal. Po pěti letech jsem zkusil poslat Reign do světa a po dvou dnech ho skutečně prodal, což jsem tak rychle nečekal. Plán byl takový, že když se prodá, koupím nové kolo. V hledáčku byly Propain Tyee a Commencal Meta 29 AM. Nakonec padla volba na Tyee, jelikož se mi líbilo daleko více než Meta a vycházelo asi o 25.000 Kč levněji (srovnávám s 2020 Signature). Poměr cena/výkon u Propainu v tomto roce moc konkurenci nemá, zvlášť když koukám na ceny modelů 2021 ostatních značek. Dodací lhůta je ale šílená, původní termín výroby byl při objednání v dubnu v půli července. Ve skutečnosti ale dorazil začátkem června, takže jsem byl natěšený, jak blecha.
Sice jsem měl v košíku na začátku 27,5" kola, ale nakonec jsem šel do 29" s tím, že zkusím něco nového. Hliník zároveň zvítězil nad karbonem, hlavně kvůli ceně. U Propainu je fajn jejich konfigurátor komponentů. Chvíli jsem laboroval nad pružinou (DHX2), ale nakonec šel do pro mě známého vzduchového Float X2, který můžu nastavit úplně přesně a nebudu muset řešit tvrdost pružiny. Kvůli větší tuhosti v testech jsem nakonec zvolil Lyrik (který navíc ladí do červenočerné kombinace). Kola jsem zvolil těžkotonážní a zbytek nechal víceméně v základu. První šly dolů pláště, na těch šlupkojidních Schwalbe opravdu ne, a nahodil jsem Assegai a DHR II v DD. Pak šly dolů brzdy, které jsem vyměnil za osvědčené Sainty. Nahodil kratší představec a závěrem vyměnil převodník za oválný s, pro někoho potupných, 28 zuby. Podle kalkulátoru to ale odpovídá tomu, co jsem měl na Reignu (30z, kazeta 11–46) s tím, že mám navíc jeden lehčí a jeden těžší převod. Přišlo mi, že do těch našich krpálů jezdím s původními 32 zubama jenom poslední tři převody a ještě se docela nadřu. Takhle využívám vrchní polovinu kazety daleko víc. Z kopce šlapat nepotřebuju a nejtěžší převod i nyní zařadím jen sporadicky. Řidítka jsme zkrátil na zhruba 785 mm, jako pedály vybral Nukeproof a postavil se s kolem na váhu. Trochu jsem to tušil, když jsem ho potěžkal, ale čekal jsem spíše něco okolo 16. Je pravdou, že kdybych nechal původní pláště od Schwalbe, tak je to skoro o kilo lehčí. Ačkoliv už tuším, že to někdo bude zpochybňovat, ta váha nakonec v reálu moc znát není (do kopce spíš jedou pomalu ty MaxxGrip pláště v DD).
A teď jízdní dojmy. Na XC kolem domu to podle mě fakt není. Tohle je prostě kladivo směrem dolů, trochu mi to připomíná sjezďák, když jsem ho měl půjčený (Norco Aurum). To kolo vysloveně říká: „nejebej se s tím a naser to tam“. Čím rychleji jede, tím líp. Chce to trochu odvahy. Dovolím si tvrdit, že u Reignu jsem se limitům aspoň trochu někdy přiblížil. U Tyee bych byl za ten pocit taky rád, ale nevím, jestli se tam někdy dostanu. Rám je parádně tuhý (někde ta váha být znát musí), odpružení funguje fakt špičkově. Průběh zadního odpružení mi nad míru vyhovuje. Žehlí to hezky, zároveň má oporu uprostřed zdvihu a dává zřetelnou zpětnou vazbu, co se pod koly děje. Dříve jsem měl v některých situacích pocit, že se Reign rozsype a musel volit vhodnější stopy nebo více brzdit. Tyee je to fakt jedno, jak už jsem psal, „zamířit dolů a jedem“. Včera na sjezdu z Travného i z Lysé to byla trochu jiná dimenze, kdybych na žluté z Lysé nepotkal několik lidí, kdy jsem zastavoval a pouštěl je, měl bych podle Stravy na horním úseku po Kobylanku (Lysá DH) o 40 sekund rychlejší čas (cca 3:30 oproti 4:12, což by bylo TOP 3 z 200 lidí, počítáno podle videa z GoPro). To tu dávám jen pro srovnání, že to kolo je neskutečně rychlé a to jsem 2 roky pořádně nejezdil.
Ačkoliv je Tyee fakt stabilní, zároveň je dost hravé. Do bunny hopu to jde z každého kořínku skoro samo a když zbývají síly, tak je radost si s ním hrát. Na skocích (i když nejsem žádný letec) si připadám jistěji, než na Reignu.
Měřím 186 cm, takže jsem byl na rozmezí velikostí, ale nakonec jsem zvolil L a jsem za to rád. Na XL bych si připadal asi jako v tanku (což si někdy připadám už teď). Do utažených zatáček jezdí srovnatelně s Reignem, možná o fous lépe. Problém jsou fakt utažené zatáčky v prudkém svahu (třeba vršek Oběšence v Praze), kde se zatím necítím úplně ok. Ale je to spíš mojí technikou, než kolem.
Do kopce jede obstojně, časy mám podle Stravy podobné jako na Reignu. Zadní stavba se při šlapání moc nehýbe, ale záleží, jak je nastavený tlumič. Při delších výjezdech zamykám a je to citelně lepší. S jezdivějšími plášti to asi poletí do kopce rychleji.
Z negativního soudku. Lak zřejmě není z nejodolnějších (při první vyjížďce mi skočil zřejmě malý kámen mezi zadní stavbu a zařídil první rýhu, zatřeno lakem na nehty k nepoznání; teď už je oděrek víc).
S kolem jsem spokojen, baví mě fakt fest.
(vloženo 13.7.20)
Značka | Propain |
Model | Tyee 29" |
Modelový rok | 2020 |
Velikost | L |
Hmotnost | 16,6 |
Rám | Tyee 2020 29" AL |
Vidlice | Rockshox Lyrik Ultimate RC2 170 mm |
Tlumič | Fox Float X2 Factory |
Kliky | Truvativ Descendant Alloy 6K |
Měnič | Sram GX Eagle |
Řazení | Sram GX Eagle |
Převodník | AbsoluteBlack Oval 28T |
Kazeta | Sram GX1275 10/50 |
Řetěz | Sram CN GX Eagle |
Náboj přední | Stans Neo |
Náboj zadní | Stans Neo |
Brzda přední | Shimano Saint M820 |
Brzda zadní | Shimano Saint M820 |
Ráfek přední | Notubes ZTR Flow EX3 |
Ráfek zadní | Notubes ZTR Flow EX3 |
Dráty | Sapim D-Light |
Pedály | Nukeproof Horizon DH Sam Hill edition |
Řídítka | Sixpack Millenium 785 mm (20 mm rise, 35 mm průměr) |
Představec | Truvativ Descendant 40 mm (35 mm průměr) |
Sedlovka | Bikeyoke Revive 160 mm |
Sedlo | Sixpack Kamikaze |
Pláště | Maxxis ASSEGAI 29x2.50 WT 3C MaxxGrip DoubleDown vepředu, Maxxis MINION DHR II 29x2.40 WT 3C Maxx Grip DoubleDown vzadu |
Ahoj, plánuju si teď taky koupit kolo od Propain, rozhoduju se mezi Tyeem a Spindriftem. Proto mám pár otázek.
Předem díky za odpověď
Fešák za 5. Tahle kola se mi líbí čím dál, tím více a paradoxně nejvíc hliník raw s černým potiskem, i když mě stříbrná kola většinou nudí. Jen mě štvete, že to tady tak hromadně nakupujete. :-D
Jak už jsem psal dříve, ta základovka (barva) je fakt boží! Příkladný profil kola, popis a srovnání s Reignem na jedničku.
Za plnej!
Barva pěkná, ale dle popisu bych to nechtěl ani omylem… Ať dobře slouží.
Konečně taky nějaké reálné a detailně popsané zkušenosti s tímhle kolem, už se nemůžu dočkat října.
Máš to za 5, už jen za srovnání s Reignem
14.7.20 06:58
Parádní kolo. Hezké vizuálně, a funkčně musí být taky skvělé.
Jen teda ta váha. To už je fakt trochu moc.
Nádherné kolo i profil, za 5
Jen prosím zastříhni konce fofrpásek na blatníku
chomejs: za mně je i MaxxTerra dozadu zbytečné lepidlo, pokud nejedu do parku nebo závod ve sračkách
Pecka, krásné kolo! Jak Lyrik? Asi dobré poježdění co? Mě dorazí z Německa kdoví kdy…už se nemůžu dočkat.
Do parku to musí být super, ale k běžným beskydským vyjížďkám bych se na takovém kladivu asi nedokopal :). Každopádně za plný počet, ta barva se mi líbí.
Parada, poradny tank, v beskydech bych to nahoru tahat nechtel, ale dolu to musi byt strasna palba!
Paradni bike do poradneho terenu !
Baba-Ji: Kola záměrně. Na zadek bych bral MaxxTerra, ale ten se u DHR II v 2.4 DD nedělá.
Tak já se té váze nedivím, když tam jsou těžké kola – jezdit DD v MaxGripu mně už přijde docela extrémní, pokud nejedu na závod za extrémních podmínek nebo do bikeparku s lanem. Ráfky jsi vyíral zěrně EX3, nebo spíš nebylo z čoho vybírat v konfigurátoru?
Jinak pěkné kolo, jak čtu ten tvůj popis, hned mám chuť si Propaina obědnat :D
Hm… solidní kladivo na dolekopcom! K tomu luxusní profil, fotky a vlastní komentář, tak to máme za plnej, pane! Ať dělá jen radost… ;-)
Tak nevím, jest-li se mi ta barva líbí nebo ne :) Každopádně barva nejezdí. 5*
13.7.20 15:52