Po dlouhém rozhodování jsem na gravela pořídil čerstvou novinku od Tufa – model Speedero. Nikde se mi nepodařilo najít zkušenosti uživatelů nebo recenzi, tak se s vámi podělím se zkušenostmi s těmito plášti, od nahazování až po pocity po první 66 km vyjížďce. Třeba to pro někoho bude užitečné :).
Začnu od krabičky s plášti. Ta sice nejezdí, ale Tufu se designově fakt povedla, kam se hrabe třeba Shimano se svými nudnými modro-stříbrnými obaly. U obou pláštu jsem navážil totožnou (!) hodnotu 450 g, což je 10 g nad výrobcem uváděnou váhou, ale vejde se to do 3% tolerance, takže za mě v pořádku.
Celé pláště na omak působí fakt bytelným dojmem, předchozí Challenge Strada Bianca 33 jsou oproti nim papír. Až jsem si vzpomněl na staré dobré plnotučné UST pláště. Ale o tom později… Poměrně zajímavě je řešen dezén pláště, který je natažen hodně k ráfku, toto by podle mě mohlo fungovat jako skvělá ochrana bočnic, protože v nejširším místě pláště je stále ještě dezén. Z fotek to není moc patrné, snažil jsem se to zaznačit na fotce s batevnými čárami.
Kdybych měl známkami jako ve škole hodnotit nasazování (na ráfek DT Swiss CR1600), dle posledních trendů samozřejmě bezdušově, tak Speedera dostanou jedničku s hvězdičkou a k tomu ještě razítko usmátého smajlíka. Nasazení na ráfek bezproblémové jednou montpákou, nafouknutí běžnou dílenskou na pár šťouchů. Patky krásně zaskočily, nebylo třeba používat ani mýdlovou vodu nebo pláště přefukovat. A teď přichází to vzpomínáné srovnání s UST – Speedera drží tlak i bez tmelu! Nechal jsem je přes noc bez tmelu s tím, že tlak určitě o něco klesne, a ráno po přeměření žádná změna. Dokonce i testování v umyvadle naplněném vodou tomu dalo za pravdu, neviděl jsem ani jednu unikající bublinku. Toto bylo příjemné překvapení, vzpomínám na doby slzících bočnic a prolínání kolem patek u konkurenčních značek, kdy člověk musel co druhý den nafukovat. V tomhle ohledu před Tufem klobouk dolů, zatěsněním se jim fakt povedlo. Vlastně jen z formality jsem do každého pláště dal zhruba 30 ml tmelu NoTubes.
Šířka mě ale nemile překvapila (spousta lidí by naopak zaplesala) – při tlaku 3 bar na ráfku uvnitř širokém jsem naměřil u obou plášťů lehce přes 42 mm. A to už je s prostupností mého rámu sakra hraniční, možná už lehce za hranicí. Ale to už je chyba rámů a ne plášťů, současně se těmi 2 mm navíc dá omluvit ta o 10 g vyšší hmotnost.
Pro otestování jsem si zvolil poměrně rovinatou vyjížďku jen s kratšími kopečky, kde se ale vystřídaly všechny povrchy od krásného asfaltu, přes rozbitý asfat, šotolinu až po lesní cesty. Příjemně mě překvapila rychlost pláště, ze zvyku z takřka hladkých Challenge jsem čekal větší rozdíl, vlastně jsem ani nezaznamenal, že by Speedera byla nějak výrazně pomalejší. Ale nevlatsním wattmetr, takže toto je fakt jen subjektivní dojem, který nemám jak podložit. Plášť je poměrně pohodlný, s přehledem pobere menší nerovnosti. Asi jediná situace, kde jsem se s pláštěm cítil nejistě, byl rychlejší průjezd pískovo-šotolinovou zatáčkou, tam pláště citelně plavou, překvapivě jsem ten pocit měl hlavně na zadním kole. Vzhledem ke stylu vzorku nebude ani mokrý terén jejich silnou stránkou, ale na ten jsem nenarazil a spíše se takovým podmínkám vyhýbám, takže toto asi dlouho nebudu mít příležitost posoudit :). Budu si muset ještě chvilku pohrát s tlaky, na mých 90 kg jsem do obou plášťů dal 3 bar a přední asi budu muset zkusit o 0,5–1 bar snížit. Když jsem vlastnosti plášťů konzultoval před koupí přímo s člověkem z Tufa, tak jsem kromě potřeby nižších tlaků byl upozorněn na vyšší hlučnost Speedera (paradoxně terénnější Thundero by mělo být tišší). Toho jsem si ale nevšiml, snad jen když jsem jel městem po hladkých kachličkách a z jedné strany měl kolem sebe vysokou zídku, tak jsem odrazem od ní při rychlosti 20–22 km/h zaslechl takové jemné hučení či spíše hlubší pískání. Při jízdě po běžném asfaltu jsem si žádného nezvyklého zvukového projevu nevšiml. Jsem zvědavý na výdrž, u Tufa se dušovali, že je nadprůměrná. Pokud mi na zadním kole vydrží více než 2000 km, budu spokojen, tuhle hranici u mě zatím žádný plášť nepokořil.
Celkově bych Speedera zhodnotil jako super volbu do suchého terénu, která bude vyhovat spíše lidem, kteří nad hmotností upřednostní naprostou bezstarostnost s bezdušovým řešením a vysokou odolnost. Já jakožto staromilec v dějinách zapomenutého neprůstřelného a blbuvdorného UST systému, na který jsem doteď se slzou v oku vzpomínal, jsem přímo nadšen.
Malý tip na závěr – na 50 ml pohotovostní dávky tmelu krásně vyhovuje láhvička z lékárny za pár korun. Kapátko krásně sedne do ventilku, stačí v něm 3 mm vrtákem zvětšit otvor. Láhvička jde krásně zmáčknout, takže tmel do pláště dostanete bez svinčíku kolem :)
(vloženo 15.7.20)
Vím, že je to tu starší, ale třeba to někoho bude zajímat, sjel sem konečně po roce a půl obě speedera, s váhou okolo 85kg ± mi vydržely jedna 8000 (z toho 1500 předek) a druhá 11500 (z toho 8000 předek).
Ještě jsou v testu? BTW, mezitím začali vyrábět i 35mm. Mám sto chutí je vyzkoušet po Conti Terra Speed, které tedy jedou parádně.
Tady ti vypadlo jak široké máš ráfky. Doplň prosím, zajíma mne to :-)
Šířka mě ale nemile překvapila (spousta lidí by naopak zaplesala) – při tlaku 3 bar na ráfku uvnitř širokém jsem naměřil u obou plášťů lehce přes 42 mm.
27.5.21 18:16
scottscott: Za mě stále super. Bezproblémové jako bezduše, pohodlné, neuvěřitelná výdrž (po 3000 km na zadním kole sotva viditelný úbytek vzorku) a přesto to nejsou žádné tvrdé klouzavky. Škoda jen že ta šířka není 40 mm, ale takřka 43 mm. Pro mě to jsou pláště, které mě po mnoha letech osvobodily od špekulování nad plášti, protože na moje jezdění jsou takřka ideální a příště si je koupím znovu.
27.5.21 10:19
Tak se po nějaký době chytl, ale i tak se to chovalo dosti zvláštně, otázka jak to bude při nějakém případném defektu ale nahazování malou pumpou. Uvidíme
Tak jak je všude chválili, tak za mě zatím velký zklamání.
Nahodil jsem je na ráfky,, ale prostě na některých místech nenaskočí do patky. Instaluji s dušema. Zkoušel jsem to mydlit vyfouknout, nafouknout znovu, ale vždy se najde místo kde to prostě nenaskočí.
A to ani na skoro 5 atmosférách.
Na stejných ráfcích mi šly Maxiss Rabmler napoprvé bez jakéhokoliv problému aniž bych musel něco mydlit.
A ano, už jsem nahazoval spousty plášťů s dušema i bezduše.
Diky za recenzi. Ta sirka je hranicni i pro muj ram, ale dojedu Kendy a vyzkousim…:-)
jiri: Úplně nová směs? Že by to přestalo klouzat? :) To by bylo fááááájn
Diky, zkusim!
tromboonen: TPI je 210 v bočnici a 375 pod běhounem. A použita směs gumy na běhounu je údajně úplně nová, zatím nikde jinde ji Tufo nepoužilo.
Taky dík a SUPák se pochlapil, že se 42 a kousíček vleze do všech třech kritických míst… TL/TR neřeším, i když poslední přírustek do Challenge rodiny jsou právě Strada Bianca TLR 30, jsou tam dočasně butylky duše než se malinko změkčí, pak tam pudou zelené latex duše, s těma teda nic od Challenge papír není a odvalujou i tlumí skvěle, protože TPI 260–300 tuším, podle modelu. Tohle jediné na krabičce ani na plášti tady nevidím, tak kolik Té Pé Í? Tufa mám pocit, že snad kromě galusek na dráhu maj většinou míň, ale možná už na tom zapracovali?
A lahvička na kapky taky dobrý tip… to, v čem je Tufo Extreme tmel se do galuskového ventilku prostě narvat nedá, ani po jeho rozborce, už jsem si říkal, že budu jako nějakej ten EPO divnej a přibalím malou umělohmotnou injekční stříkačku do podsedlovky, jen na galusky a čistě na protlačení toho tmelu dovnitř, dělal jsem jenom jednou, Brdská díra v kostkách v doluzkopci, tohle by mohlo taky fungovat líp.
V0jtisek: Ségra dělá ve farmacii, tak jsem ji poprosil o všemožné vzorky 30–60 ml lahviček a tato seděla nejlépe. Prý je to jedna z nejpoužívanějších v lékárnách. Ptej se po 50 ml lahvičce s kapátkem (materiál PE), říká se jim taky bralenka.
to je nejaka lahvicka na kapky do oci nebo co jsi jim v te lekarne rekl (asi ne lahvicka co pasuje na ventilek)? :D akorat resim kde koupit cestovni backup tmel a tohle by to vyresilo :)
Díky za dobře sepsané zkušenosti. Vypadají zajímavě, hodila by se mi i širší verze. Sám jsem také zvědavý na životnost WTB Venture, které mají podobný typ vzorku. Jinak u 622×50 vozím tlak cca 2 bary.
Díky za recenzi. Vypadají parádně, vzorek přesně pro mé použití. Jen bych je potřeboval ve 35 mm. Tohle do kola fakt nedostanu :-)
jlrl_ je v tom velký rozdíl. Třeba Schwalbe G One je spíš méně pohodlný plášť, proti tomu Vittoria nebo Teravail nabízí pružnější a pohodlnější jízdu. Objem vzduchu je plus mínus autobus stejný a nehraje zásadní roli.
well: To je věc, kterou absolutně nedokážu posoudit. Jednak jsem takhle široký plášť na gravelu nikdy neměl a snad u každého pláště platí, že se snižujícím se tlakem se zvyšuje komfort a člověk si musí najít takovou tu ideální hranici pro jeho styl použití.
15.7.20 19:09