XLC Antishock SP-R05

Přidat foto

Další tip na komponent (nejen) pro gravel, o kterém není nikde moc informací – sedlovka XLC Antishock SP-R05.

Po velké nespokojenosti s poslední karbonovou sedlovkou z Číny jsem ze šuplíku vytáhl starou hliníkovou sedlovku, dal na ní jednu projížďku a zjistil, že tudy cesta nevede. Po přesednutí z karbonu to je jako sedět na sbíječce, ten přechod karbon – hliník je daleko výraznější než přechod hliník – karbon. Začal jsem tedy hledat nějakou sedlovku, na kterou nebudu muset čekat dva měsíce (vypadl další pokus karbonu nebo titanu z aliexpressu), bude mít relativně příznivou cenu (vypadl karbon z českých obchodů) a bude slibovat pohodlí větší než běžná hliníková sedlovka, aspoň na úrovni toho karbonu. Po procházení všemožných eshopů jsem narazil na tuto XLC, která dle popisu měla splňovat vše, co jsem očekával. Překvapilo mě, že v eshopech není moc rozšířená a ani se nedá najít moc uživatelských zkušeností, důvod jsem možná pochopil po položení sedlovky na váhu… :)

Na první pohled je zpracování standardní, v dnešní době snad už ani není možnost na hliníkové sedlovce co zkazit. Nechybí stupnice hloubky zasunutí, pro mě je tahle blbost užitečná, protože sedlovku občas vyndávám při přepravě kola autem. Zajímavé provedení má samotný zámek sedla, který se skládá v podstatě ze tří částí – vnější objímky, vnitřní trubky (zajišťující nastavení naklonění sedla) a „svorky“ ližin sedla. Mezi posledními dvěma jmenovanými komponenty je elastomer, který tuto sedlovku odlišuje od ostatní produkce.

Upnutí a nastavení sklonu sedla je uživatelsky nejpříjemnější a troufám si říci i nejpřesnější, s jakým jsem se zatím setkal. Vložíte sedlo do čelistí, nastavíte požadovanou předozadní polohu a utáhnete boční šroub, čímž se sevřou ližiny a sedlo je pevně zajištěné. Pak teprve nastavujete sklon, vnitřní tubka se plynule otáčí v objímce, nejsou tam žádné definované záskoky pomocí zoubku apod. Nastavíte požadovaný sklon, utáhnete spodní šroub a máte hotovo. Pokud pak zjistíte, že vám nevyhovuje třeba předozadní pozice sedla, tak si ji jednoduše přenastavíte bez toho, aniž byste si s tím společně rozhodili sklon sedla. Za mě super řešení.

Při zjišťování nějaké pružnosti sedlovky různým páčením sedla ve všech možných směrech nešlo nic vidět. Bývalá karbonka se při tomto testu znatelně ohýbala i šlo sedlem lehce rotovat kolem osy sedlovky, XLC se chovala jako běžná hliníková sedlovka. O to více jsem byl zvědavý na projev během jízdy. Pro porovnání tlumících vlastností jsem si za dnešního brzkého mlhavého rána schválně vybral trasu, kterou znám pomalu nazpaměť. Největší přínos téhle sedlovky jsem cítil při jízdě po rozbitější šotolině, kdy sem tam ze země čouhá nějaký pevný kamínek (viz fotky nakonci). Prostě povrch, kde nevíte jestli sedět nebo spíše stát. Tam nerovnosti žehlila opravdu nad očekávání dobře, lépe než ten hodně pružný karbon a nesrovnatelně s méně pružným karbonem a o běžném hliníku ani nemluvě. Oproti karbonu je lehce odlišný projev. Přišlo mi, že karbonová sedlovka začíná lehce tlumit ve chvíli, kdy jde hodně drobných nerovností rychle za sebou a třeba klasickou díru v asfaltu nezmírní, zatímco XLC utlumí i tu rázovou hranku při průjezdu díry. Při jízdě po rovném asfaltu se chová jako běžná sedlovka, necítít nějaké plavání pod zadkem ani žvejkání.

Celkově se dá říct, že sedlovka mi přinesla to, co jsem od ní očekával, funguje dokonce o něco lépe než jsem si představoval. S klidným srdcem bych ji můžu doporučit lidem, kteří by ocenili pružnost karbonové sedlovky, ale nechtějí riskovat čínské výrobky nebo platit tisíce Kč za karbonové sedlovky renomovaných značek, které i přes použitý materiál mohou být tvrdé jako beton (například karbonová Ritchey WCS). Tahle XLC dokáže jízdu velkou měrou zpříjemnit, navíc to podtrhuje relativně snesitelnou cenou kolem 1200 Kč. Nevýhody bych viděl dvě – jedna je už zmiňovaná hmotnost, která není zrovna nejnižší (na váze rozměr 27,2 × 350 mm), a druhá je otázka životnosti elastomeru, protože ten není nijak výměnný.

(vloženo 17.7.20)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Lišák
Lišák

27.7.20 20:43

K tomu znovunastavení sedlovky: Ryska je fajn věc. ale neřeší boční vyklonění sedla. Když jsem neměl teleskop, tak jsem si udělal důlčíkem dírku do (hliníkové) sedlovky ve středu kruhového otvoru sedlové trubky. Opětovné znounastavení do správné pozice je pak dílem okamžiku.

Reagovat
ufoncz
ufoncz

18.7.20 13:55

Ten test na Cyclingabout má překvapivý výsledky – třeba, že karbonová hokejka od FSA tlumí víc než odpružená sedlovka i sedlovky s elastomerem. Zajímalo by mě, jak by si vedla Canyon VCLS – pár dní jsem ji jezdil na Exceedovi a přišlo mi, že tlumí snad líp než ta předchozí generace SID.

Reagovat
jIrI___
jIrI___

18.7.20 12:32

xtonda: Elastomer je opravdu jen pár mm gumy. Rozhodně ale tuhle XLC nesrovnávej s odpruženou sedlovkou, to úplně něco jiného.

Reagovat
xtonda
xtonda

18.7.20 11:54

Už tu někdo o ní psal, ale teď to nejsem schopen dohledat, uvažoval sem o ní když mě začalo štvát nastavování sklonu sedla na odpružené sedlovce Suntour. Je fajn vědět, že tady je to v pořádku. Jak tlustá je tady ta tlumicí vrstva gumy? Nějak se mi nechce věřit, že pár mm gumy může mít takový vliv.

A zde odkaz na článek ze kterého je ten obrázek co dal fantozzi

https://www.cyclingabout.com/…ing-comfort/

Reagovat
petyn
petyn

17.7.20 20:07

Škoda. Nedělá se 30.9 mm

Reagovat
doubeq
doubeq

17.7.20 19:50

Opět dobrá práce! Třeba si tě všimne nějakej výrobce a budeš mít melouch :-)

Reagovat
Zaire
Zaire

17.7.20 15:29

Pěkná recenze, po které nejspíše sedlovku objednám a zkusím. Náhodou ten představec nikdo nezkoušel?

Reagovat
Kubiczech
Kubiczech

17.7.20 13:37

Ještě na to dej sedlo Morgaw a bude to jak na lodi. (:

Reagovat
mr.antik
mr.antik

17.7.20 13:26

To povidání je docela dlouhý, takže 310g, cena 1200, nevrže a trošku tlumí… Na HT šikovná věcička. Uvítáme recenzi třeba za 2tis km…

Reagovat
miťo
miťo

17.7.20 13:02

Dobrá práce jiri_!

Reagovat
jIrI___
jIrI___

17.7.20 13:02

Peslezedirou: Už to bude končit, došly love :D. Ještě ale mám připraveno psaní o batohovestě z Decathlonu, která mě po zklamání po Camelbak Chase Bike Vest strašně moc nadchla svou obrovskou univerzálností použití :)

Reagovat
fantozzi
fantozzi

17.7.20 12:55

Je to sice uz starsi tabulka, ale kdyz se tady mluvi o te pruznosti sedlovek…treba to nekomu pomuze :-)

Reagovat
Seky
Seky

17.7.20 12:30

Zajímavej produkt, pěkná recenze díky. Zajímal by mě ještě ten jejich antishock představec, nejezdí náhodou někdo?

Jinak já mám skvělé zkušenosti se sedlovkou od Force Je to spíše sklolaminát než karbon, a pruží to pod mejma 85 kg klidně i 3–4 cm a za 5 let co to používám a doporučuju známejm, tak ani jedna nepraskla a všichni neuvěřitelně spokojený jak to tlumí.

Reagovat
Peslezedirou
Peslezedirou

17.7.20 12:28

Tvl jIrI :-) z tebe se stává super recenzent, fakt pěkná práce včetně foto dokumentace …

Reagovat
TK75
TK75

17.7.20 11:03

nožem jsem měl obtažené i jak jsou berany v představci a pozice pák.Je to dobrý

Reagovat
TJK
TJK

17.7.20 10:57

jezevec.. zamalujes nebo zalepis a udelas dalsi caru.. btw jde to resit i cernou elektrikarskou paskou.. ta funguje jako doraz.. extra to nesviti a jde to sundat.. nebo se to da udelat i velkyou elektrikarskou smrstovackou… metod je kvanta.. staci hledat reseni a ne hledat negativa :-)

Reagovat
Jezevec70
Jezevec70

17.7.20 10:53

A pak dáš jiné sedlo,které je jinak vysoké a jsi v háji. :-)

Reagovat
nitraq
nitraq

17.7.20 10:52

TJK +1, mám takhle očmáraný všechny sedlovky a střídacím kole se ženou rysky dvě, tam je tahle rada nejvíc oceněná.

Reagovat
jIrI___
jIrI___

17.7.20 10:50

nitraq: Byla to Ullicyc. Sice perfektně pružila, ale byla nějaká kluzká a měkká :D. Nikdy předtím jsem se s tím nesetkal. Když jsem ji utáhl na moment, tak i přes použití pasty na karbon zajížděla. Když jsem ji dotáhl na krev, tak taky zajížděla a navíc se v místě objímky vymačkala, nepomohl ani vložený plíšek mezi sedlovku a rám. To zajíždění nebylo na mé poměry nic moc výrazného (průměrně 1 mm na 15 km :) ), ale štvalo mě to. S předchozí FCFB takový problém nebyl, ale ta zase tak dobře nepružila.

Reagovat
TJK
TJK

17.7.20 10:45

maly doporuceni.. stupnice je zbytecna.. specialne u eloxovanyho hliniku… vezmi si zalamovaci nuz nebo jehlu a obtahni si sedlovku presne nad vystupem z ramu.. budes mit uplne presnou pozici a nebude to videt.. mas vyreseno a nemusis si nic poamatovat.. (samozrejme je to aktivita nevratna a musis s tim pocitat)

Reagovat
nitraq
nitraq

17.7.20 10:43

Jaká byla ta neuspokojivá čínská sedlovka a proč? Mimochodem teď mi balíčky z Číny chodí nezvykle rychle, v poslední době snad všechny do tří týdnů.

Reagovat
TK75
TK75

17.7.20 10:40

Pax:Taky mě to trklo:-)

Reagovat
jIrI___
jIrI___

17.7.20 10:40

p@X: Po šesti letech na gravelu to klidně může přijít, ale muselo by to být podpořeno odstěhováním se z Ostravy do hornatějších krajin a zrušením MTB trendu z názvem jednoplacka :D

Reagovat
depresy

17.7.20 10:35

Obsah tohoto příspěvku je blokován.
Reagovat
Dvojan1
Dvojan1

17.7.20 10:32

Můžu potvrdit funkčnost. Komfort oproti hliníku je opravdu znatelný.

Reagovat
vpa007
vpa007

17.7.20 10:32

Hm.. dobrá recenze!

Reagovat
TK75
TK75

17.7.20 10:31

Není teď ta pohodlná jizda způsobená spíš těma 42 mm pneumatikama?

Trochu bych měl obavu že ten elastoměr začne časem třeba vydávat nežádoucí zvuky.

Reagovat
ufoncz
ufoncz

17.7.20 10:25

Fajn recenze. Díky za práci s ní i za tip na sedlovku.

Reagovat

Další galerie z kategorie

Concorde 14
Barcak 25
hovado_cz 6
alinceb 7
Janouch 36
orm 9