Titulní fotečka
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
bikepacking verze
Složeno
Rezerva i s 50mm plášti dostatečná
rezerva vzadu
rezerva dole
Hub dynamo
Zvířátka pro zlepšení nálad
No jo, manželka umí lépe kreslit než já...
Vypouštěcí ventil za středem
Kokpit
Celorámovka od Sandyho (Děkuji Sandy)
Manželčin profil
Můj profil
a s brašnama
Pár momentů z dílny...
Opět sem dám dvě kola současně, ale vy jste již zvyklí :-)
Jedná se o cestovní kola u kterých jsem si vymyslel nějaké zvláštnosti. V podstatě jsem zapomněl na to jak vypadá běžné kolo a začal jsem jel konstruovat od začátku. Oproti standardu je upravena spousta věcí včetně pozice košíků.
Geometrie:
Základním požadavkem bylo lepší rozložení hmotnosti mezi předním a zadním kolem, když je kolo plně naloženo. U běžného provedení je zadní kolo daleko více zatíženo, což způsobuje tendenci k nadzvedávání předního kola (při tlačení a pod.) a horším jízdním vlastnostem. Dále jsem chtěl dostat těžiště co nejníže. Toto vedlo k prodloužení zadní stavby, díky čemuž jsem přenesl část zatížení dopředu a současně mohl umístit zadní brašny do osy zadního kola (běžně bývají až za osou a o 170mm výše). Pro lepší rozložení byly jasnou volbou přední brašny místo brašen na horní ploše nosiče.
Pár čísel z geometrie
HA 69, SA 73, CS 532mm!!, vidlice 432mm, trail 85mm, BB drop 80mm!!, rozvor 1118mm, stack 570mm, reach 351mm
Brašny:
Klasické Ortlieby Front a Back Roller jsou doplněny řidítkovou brašnou od Sportarsenalu. Celorámová brašna je určena na nejtěžší věci (stativ, tyčky ke stanu, vaření,…) a její umístění je téměř ideálně v těžišti. Prodloužení zadní stavby umožnilo umístit ještě jednu rámovou brašnu mezi rám a kolo. Tyto rámové brašny jsou vyrobeny místním uživatelem sandy1 a využívají připravené návarky připravené v rámu – sedí perfektně. Pro přední brašnu je udělán speciální nosič, takže její úchyt nepřekáží na řidítkách a navíc je perfektně stabilní.
Nosiče
Přední i zadní nosiče jsou demontovatelné a připravené pro tato konkrétní kola. Zadní nosič je z každé strany držen ve 4!! bodech, oproti dvěma bodům u běžného provedení. Současně vyztužuje i prodlouženou zadní stavbu. Rám je vybaven spoustou návarků i na nákladní košíky. Tyto jsou právě ve výrobě a později bude představena ještě bikepackingová varianta těchto kol.
Komponenty
Řazení je gravelové Shimano GRX v konfiguraci 1×11. Chtěl jsem zadek na boost, kliky jsou tedy bikové SLX v boostovém provedení. Prozatím se jeví 34 zubů vepředu jako ideálních, není to žádná stíhačka. Náby jsou DTSwiss 350 a já mám na svém kole přední nábojové dynamo Shutter Precision doplněné krabičkou Igaro D2 s USB výstupem pro nabíjení telefonu a pod.
Zbytečné maličkosti
Rám je udělán jako částečně skládací pro usnadnění přepravy. Celá zadní stavba umožňuje přetočení do přední části (i se zadním nosičem).
Rámový trojúhelník slouží jako nádrž na palivo do multifuel vařiče. Objem v jednom rámu je cca 1l, napouštěcí hrdlo je za hlavovou trubkou, vypouštění za středem. Všechny návárky jsou uzavřené (neprůchozí) a rám má vymyšlený systém pro postupné zaplavování a vypouštění (včetně odvzdušňovacího ventilu ve vrchní části sedlovky). Sedlovka je doplněna o těsnění.
Jak to jede
No moc teda ne, je to líná potvora. Odezva na pedál žádná, moje 15let staré 26" HT vážící 13kg je oproti tomu mrštná ještěrka. Boduje to ale v komfortu, který mě až překvapil. Podíl na tom bude mít právě dlouhá zadní stavba i zkrácená geometrie oproti mým jiným kolům. Výborně to jede po štěrku, tam se alespoň trochu ztratí ta asfaltová lenost. I plně naložené je to krásně stabilní (moje první těžkotonážní kolo, které umožňuje při plném naložení jízdu bez držení). Doplnění o komfortní řidítka (ten tvar je hodně extrémní, ale perfektně vymyšlený) a pláště s šířkou 50mm udělaly taky své. Je to takový gauč na dvou kolech.
Na závěr obvyklá otázka, ale tady jsem tentokrát jasně prohrál. Která barva se vám líbí více? Předpokládám, že můj souboj šedé Steel oproti Dragon skinu je marný :-(
Omlouvám se, seřadit fotky jak bych chtěl je tady neřešitelné…
EDIT: doplněny fotky bikepacking verze
(vloženo 30.7.20)
Značka | kamaro frameworks |
Model | travel gravel :-) |
Modelový rok | 2020 |
Velikost | na míru (mírně kratší oproti silnici) |
Hmotnost | ufff, nevážil jsem, ale opravdu hodně (není slušné ptát se na hmotnost ocelových kol) |
Rám | kamaro frameworks, Dedacciai ZeroUno + Cr-Mo, skládací, s nádrží |
Vidlice | kamaro frameworks, MTB korunka, nohy Reynolds, truss fork s předním nosičem (nerez) |
Tlumič | 622x50 a 2 bary |
Hlavové složení | CaneCreek Ten |
Kliky | Shimano SLX FC-M7000-11-B1 boost |
Středové složení | Shimano Deore XT BB-MT800 |
Přesmykač | (nekompatibilita GRX a boost) |
Měnič | Shimano GRX RD-RX812-GS |
Řazení | Shimano GRX BL-RX600 |
Převodník | Shimano SLX SM-CRM70 (34T - zdá se zatím ideální) |
Kazeta | SunRace CSMS8 - 11-42 |
Řetěz | SRAM PC 1130 PowerChain (126 článků, musel jsem prodlužovat) |
Náboj přední | DT Swiss 350 a Shutter Precision PD-8X Hub Dynamo - 6-Bolt - 15x100mm, 32 děr, osa kamaro machinery :-) |
Náboj zadní | DT Swiss 350 Hybrid - 6-Bolt - 12x148mm Boost, osa kamaro machinery |
Brzda přední | Shimano Deore BR-M6000 |
Brzda zadní | Shimano Deore BR-M6000 |
Brzdové páky | Shimano GRX BL-RX600 |
Ráfek přední | DT Swiss G 540 db 700c |
Ráfek zadní | DT Swiss G 540 db 700c |
Dráty | DT Swiss Champion, černé |
Pedály | Shimano PD-M520, černé |
Řídítka | Salsa Woodchipper 420 a 460mm, omotávka Brooks kožená, medová barvava, zvonek z Ali |
Představec | Max1, 80mm, -6 stupňů |
Sedlovka | Procraft Classic 2Bolt, 27.2mm |
Sedlo | Brooks B17 S a B17 Imperial, medová barva |
Pláště | WTB Venture Road Plus TCS - 50-622, tmel a pásky NoTubes |
t29: díky.
32 drátů je tam z toho důvodu, že na 36 drátů se nedají sehnat pořádné ráfky. Pokud navíc mají být bezdušové, tak nejsou v podstatě žádné. To je hlavní důvod proč 32 drátů.
Tady je 5* málo, nevím co chválit dřív. Je vidět že sis hodně zapřemýšlel a navymýšlel, od skládací zadní stavby až po integrální nádrž.
Co tě vedlo k použití „jen“ 32 drátů ve výpletech?
Barva na kole manželky vyhrála i u mě.
díky, už se orientuju. Ten plastový kvádřík jsem v zabaleném kabelu přehlédl.
Ladyn: V balení k IGARU dostaneš káblík, který je na jednom konci vybavený plastovým kvádříkem s dírkama. Tato část pochopitelně přijde na samotné piny IGARA.
Na stranu náboje slouží potom ty tyčinky a smršťovací bužírky, které musíš připojit pomocí koncovky, kterou dostaneš k dynamu. IGARO to má popsané jak se to má udělat a budeš potřebovat pájku. Návod jak na to najdeš tady.
veliká paráda, jsi mimořádně manuálně zručný! Mohu se zeptat jakým konektorem jsi řešil připojení IGARO D2? Také jsem si to pořídil a tápu co na ty tyčinky použít.
4.8.20 12:32
Hmm…co k tomu napsat?! Ty jsi moc šikovný člověk, co nad prací přemýšlí, no a výsledek podle toho vypadá. To je naprostá pecka! Klobouk dolů. Co se barvy týká ani vlastně nevím, ta kola jsou super obě. Tvl já nemůžu přestat sledovat jednotlivé detaily…
U svatýho Joviše! To je teda pecka, u projíždění fotek jsem si chrochtal blahem! Sice bych to neuživil, ale jako pěkný to moc je! Dobrá práce Pane Stavitel! ;-)
Myslel jsem, že dragon skin je jasnej, ale jak to vidím podruhé, tak barvy jsou super obě dvě
Jedu dneska druhý kolo a pořád se mi to líbí :-) . Neděláš exkurze v dílně? Jestli je tak precizní jako tvoje práce, tak bude radost pohledět.
Ještě, když vidim že jsi z F-M, nenapadlo tě že by se v tom rámu dal vozit nějakej chlast?
Smekám a klaním se :-) Opravdu KRÁSA za 5*
to je nádhera. jak řemeslo, tak design.
Fakt pecka. Libi se mne ty uchyty dratu na zadni stavbe. Vyuziti ramu jako kanystru pro MF je taky dobre. Celkem me prekvapil ten vnitrni objem. 1 l urcite staci, ale nejak podvedome jsem cekal vic, treba 3 litry. Ale asi to tak opravdu bude u tech subtilnich ocelovych trubek. To pro tebe musela byt takova maturita a vrchol dosavadni ramarske dovednosti postavit tak vymakany ram a je jedno, ze tam najdes par veci, ktere bys treba s odstupem udelal jinak. Mam to tak taky. Proste parada a trochu zavist, ale v dobrem. Hlavne preju vzdy bezpecny navrat a hlavne pokud se kdy kola budes zbavovat tak at to delas dobrovolne.
kamaro: dík, různé druhy těch fixek mám v zásobě, ještě jsem nezkoušel, možná i přímo Molotowy tam budou, minimálně akrylové určitě, takže teoretický plán stejný, teď ještě zjistit, čím to pak stříknout, aby se to líbilo jak stávajícímu laku, tak tomu akrylu, ale lak už v pohodě akceptoval dvousložku i tuším akryl(át), mám tu pixlu ještě, když jsem přestříkával pseudohistoricky vytuněné mufny (do dvou odstínů mědě a mosaze jakoby), tak to prostě zkusím někde na jiném zkušebním podkladu a pak když dobře dopadne, tak to půjde na kolo, spodní rámovku a na sedlovou jen něco drobného… něco jako logo, štítek na hlavovce už jsem udělal, ale „jenom“ ze sírou stařeného měděného plechu a kolorováním, dokonce štětečkama, plus nástřik a vypadá slušně retro, sedí ke stylu. Barva rámu je „English Racing/Bottle Green“ s malinko metalickým nádechem, žral jsem tenkrát Jaguváry a vůbec anglické auta.
jo a jeste sem zjistil jak tu funguje razeni fotek :) mozna :D proste kdyz to posouvas musis chvilku vzdycky pockat,posunout pockat,posunout pockat a potom na finale taky chvilu jeste pockat trochu dyl nez to clovek odklikne jako hotovo,proste me prijde ze ten server ma celkem zpozdeni ale nejsou tu zadny presypaci hodiny :)
je to bomba :) to ze kola nejedou,ve dvou az tak nevadi :) no a postavit si vlastni ram je sen kazdyho kdo se dlouhodobe vrta v kolech a strida ruzny ramy,aspon teda ja si pokazde rikam tohle bych udelal takhle,tohle delsi tohle kratsi :) a nekomu se to nakonec splni a postavi si idealni kolo,ja bych teda asi nedelal to harakiri s tou zadni stavbou ale asi to ma ucel spis by se mne libila nejaky ty tenky oblouky aby to jeste vic pruzilo :) jinak moc pekna vidlice :) seda je sice seda ale tady je to spis takova kovova az stribrna a ta vypada dobre ,samozrejme sla by nejaka vyraznejsi barva ale v pohode
Naprostá dokonalost. hluboká poklona tvému umu…
Manželčin se mi líbí víc, ale kdo by to řešil ;)
Pár odpovědí:
vt: napojení zadní stavby: Řetězové vzpěry nejsou napojeny přímo na středovou trubku, ale na objímky a ty jsou kolem středové trubky staženy. Princip stejný jako u uchycení představce na sloupek nebo řidítek do představce.
tromboonen: jsou to fixy plněné akrylovou barvou. Chtěl jsem na rámu kreslenou grafiku, ale na konkrétní typ fixy mě navedl bathed na svém kole. Použil jsem tyto fixy od Molotow a potom je nutné to překrýt lakem.
mum-on-bike: Na kytku je šablonka, když si ji vyrobíš. Manželčino zadání bylo, že chce na hlavovou trubku kytku. A já jsem pak přemýšlel jakou kytku jsem schopen odvrtat a vyřezat malými kotoučky do trubky. Z toho vzešl návrh, který jsem si rozkreslil v CADu, vytisknul na lepící papír, nalepil na trubku a pak vrtal, řezal a ručně brousil. Za cca 2 hodiny práce pro vrahy byla kytka na světě.
mr.antik: Psal jsem, že bude představena i bikepacking varianta tohoto kola, nosiče potom půjdou dolů a kolo bude výrazně odlehčeno pro trochu jiný typ výletu. Na BP verzi se chystáme s manželkou objet Kopřivnického Drtiče jako dvoudenní akci s přespáním někde po trase.
31.7.20 12:03
Super paráda!!
No ty kráso… sedím s otevřenými ústy a zírám. Vlastní návrh, výroba i dokončovací práce (zvířátka), jedna velká paráda. 10* (2×5) :-)
Sice bych takový kolo nevyužil, ale je to taková krása, že nemůžu dát míň, než 5. Spíš 6.
Mě teda fascinují ty omalovánky :-) A na tu hlavovou trubku, to je šablona na tu kytku? Ty sis fakt vyhrál, i Tvoje žena… já z toho mám takový velmi milý pocit, jak si se ženou k sobě ladíte kola… teď už fakt jen ta společná cesta kolem světa :-)
31.7.20 10:52
Nedovedl jsem si představit jak ty brašny budou vypadat, ale máš to vymakane. Tyhle kola bych rád viděl naživo. Poklona a za 5.
Jedny z nejhezčích a nejoriginálnějších kol tady. 8 bludišťáků z pěti!
specál na cestu kolem světa :-) Všecko určitě funkční a hezký jen když už je to v podstatě jednoúčelový speciál proč není např. zadní nosič normálně svařený jako součást konstrukce zadní vidlice+vzpěr myslim že by to přidalo na té tuhosti… Viděl jsem to na nějakých Ti rámech a dávalo mi to logiku.
Tak toto je pro mě tradiční událost roku. Romane mě na tom nejvíc fascinuje ta práce, kterou za tím vidím. Jinak slova tu nejsou potřeba, ty víš, co si o tom asi tak myslím. :) Takže jen stručně – hluboká poklona!
Já bych si to nechal patentovat. Někdo to ukrade a začne prodávat, myslím, že tohle má potenciál.
Móc pěkné a vymakané to máš(te). Barvy se mi líbí obě, zelenkavá víc, ale ta ocelová bude mít taky různé odlesky a odstíny pod různým světlem. Prosímtě můžeš jen popsat čím jste malovali ty malůvky a jestli je to ještě ošetřeno přelakováním a čím? Na něco podobného se chystám (na malůvky, ne na stavbu, to bych nezvlád), nějaké tipy mám a buď budu zkoušet co vyjde, nebo se poučím, s dovolením. (Jen co se týče postupu) Mám na oceli lak, který dělal někdo jiný, nevím přesně, jakou technologii použili, ale to už trial and error zkoušením prověřím, co půjde. Dík
Joo, když je někdo holt šikovnej, to se na výsledek jeho práce pak krásně kouká. *5
Klobouk dolů, propracované detaily a hromada řešení, která jsou na míru jezdci. Opravdu paráda. Jinak to představuje pravý opak cyklistiky, kterou mám rád :-)
je to krasne. predpokladam, ze vis, na jakou vypravu jsi kola svaroval. ;-)
Vetsinou nova kola jen prolitnu, ale tady jsem zustal celou snidani. Paradni! :)
Zelena sorry :)
Ty vole, Ty máš ruce…! Pecka naprostá…
Nádherná strojařina, vyvojářské a řemeslná práce! Obrovský smysl pro detail, náhradní špice na zadní stavbě, palivo atd.
Hluboce se klaním, kamaro. Hlasuji pro „Limetku“, které by více slušely černé brašny. ;o)
Pro mě naprosto nepochopitelný dílenský a konstrukční výkon.. Obdivuji
31.7.20 07:39
Nevím jak to vypadá na živo, ale takhle bych řekl, že bys obstál i na nějaké té výstavě ručně dělaných oceláků.Třeba NAHBS :-)
31.7.20 07:20
mito: Me taky, prava Ultegra 6800 po cca 40–50 tisicich. Trhani lanek je opruz (shimano lanka teda rovnou vyhazuju a davam brousene jagwire, trhaji se taky, ale aspon neni paka plna te sedrene teflonove vrstvy, co ma shimano), otazka jestli uz to na tech novejsich pakach, co ma Kamaro nemaji vyresene.
Krásné kousky. 5*. Mě se víc líbí ta Steel. Pouze kresbičky bolševníků :-D se mi více líbí na druhé verzi.
mito: No pro tvych najezdech musis asi taky casto menit vnitrnosti dualu co? :D
Luxus od zacatku do konce. Velmi ocenuju smysl pro detail a zes to mel pekne vse rozmyslene od kosntrukce po vyrobu. Sice je to typ kol na kterych bych jezdit nechtel, ale vysledek je famozni. Pouziti ramu jako nadrze je pak tresnicka na dortu.
Jinak ke geometrii. BB drop 80 neni nic vyjimecne s takovymi balony, takze za me naprosto v poradku. Jsou silnicni kola s dropem 75, ktere pocitaji s 25–28mm gumama. Rozvor vychazi na takovy autobus taky jeste velmi slusne.
Klobouček pane. Tomu říkám zlatý český ručičky. Krásná a promyšlená práce. Malá poznáma: vystaven (ne) spolehlivosti řazení Shimano jsem pochopil, proč mají cesťáky v koncích řidítek časovkářské řazení (tzv.„špunty“). Tak tedy ať to jezdí a těšîm se na záběry z cest!
Neskutečný, fakt sis zase vyhrál.
Palec nahoru!
Už jak jsem viděl náhled v telefonu tak jsem si byl jistý, že je to nějaký tvůj nový počin. Nádherné detaily!
Krasa strida nadheru… :-) O tom, ze je to navic i velmi ucelne, ani nehovorim… Fakt pecka. Jedno z mala kol, na kterem by le lakalo se projet.
MANIFIK ! perfektní řemeslo a ty detaily jsou neskutečný, hluboká poklona…
Ty jo! Krasna prace! Osobne bych se bal toho spojeni zadni stavby, jak to tam mas presne vyresene? A urcite bych pro takovy typ kola chtel rovna riditka, jinac parada.
Když jsem viděl kolo v náhledu, hned se mi vybavil autobus Ikarus :-) chybí ještě fotka kol s majiteli :-)…krásné detaily a vlastně vše. Btw tvoje barva vážně prohrává ;-)
FejfSejf: Je to napřed svařeno TIG a poté přepájeno a zabroušeno. TIGem nedocílíš takových přechodů a COčkem se rámy nesvařují :-)
Velmi kvalitní práce klobouk dolů. Čím jsi rámy svařoval TIG nebo CO2? Sváry jsou luxusní!
30.7.20 22:34
Masakr, klobouk dolů. A s tím palivem v rámu – takhle se u nás prý běžně před revolucí pašoval líh z jedné chemičky, než se jeden ze zaměstnanců rozsekal přímo před vrátnicí na ledovatce…
30.7.20 22:22
Snad jen řemen mi tam chybí.
30.7.20 22:02