Tentokrát jsem se rozhodl postavit docela obyčejný Speciálek ze sedmdesátých, tak jak se to tenkrát dělalo. Když se blíží ta Kokořínská, tak trochu motivace…
F1S se vyráběli s malou Campou, tedy v kombinaci s Favorit brzdami Centric. Cinelli řídítka a představec může být diskutabilní, ovšem vzal to čert.
Na bazaru jsem sehnal správný rám. Bohužel byl bez vidlice. Tak jsem si jednu vyrobil z F12. Lak i linky jsem dělal garážovým způsobem:-) Brzdové páky odlehčené na koleni.
Chtěl jsem dát co nejvíce dobových dílů, včetně vícekolečka. Použil jsem vícekolečko Regina. Krásně chodí i zní. Ovšem už podruhé se mi potvrzuje, že zrovna tento díl, který bývá třeba 40 let starý, se prostě nevyplácí používat. Roztočím kliky , vícekolečko se kousne a nahrne řetěz vpřed…ten samozřejmě poškrábe zadní stavbu. Díky Regino. Hned tam šlo zcela nové vícekolečko.
Toto kolo nezůstane v mé stáji, už teď má ženicha.
(vloženo 13.9.20)
Značka | Favorit |
Model | F1S |
Modelový rok | 1973 |
Velikost | 58 |
Hmotnost | 10.9kg |
Rám | Fe Favorit |
Vidlice | Fe Favorit |
Hlavové složení | Favorit F1 |
Kliky | Campagnolo Nuovo Record |
Středové složení | Campagnolo Nuovo Record 111mm |
Přesmykač | Campagnolo Nuovo Record |
Měnič | Campagnolo Nuovo Record |
Řazení | Campagnolo Nuovo Record |
Převodník | Campagnolo Nuovo Record 50-42 |
Kazeta | 14-24 |
Řetěz | ČZ F100 |
Náboj přední | Campagnolo Nuovo Record |
Náboj zadní | Campagnolo Nuovo Record |
Brzda přední | Favorit Centric |
Brzda zadní | Favorit Centric |
Brzdové páky | Favorit Special |
Ráfek přední | Asi Mavic |
Ráfek zadní | Jako přední |
Dráty | Nerez 2mm - 36ks |
Pedály | Campagnolo Nuovo Record+klipsny Christophe |
Řídítka | Cinelli - Giro d'Italia 42cm |
Představec | Cinelli 120mm |
Sedlovka | Campagnolo Nuovo Record 26.2 |
Sedlo | Brooks Profesional |
Pláště | Galusky Vittoria Strada 310g |
@lefo, to je hezkej komentář. Takže pane @learita, další pětka. A vypadá to, že propadnete.
Lukvo – odlehcovani se mi zalíbilo, ale prioritně se věnují tamté lehoucke Favoritce. Pořád se vyvíjí. Chvilku jde hmotnost nahoru, chvilku dolů :-)
Standoslav – kdysi jsem někde četl rozhovor s Babickym a ten tam říkal, že to michali v beliku vod voka. Jak se to povedlo, tak to bylo…
K těm retro lakům: v letech 82–85 jsem dělal v opravně kol a prováděli jsme i lakování. Tenkrát strašná práce ale bavilo mne to. Opálení rámu plynem, pracné čištění drátěným kartáčem až na holé trubky. Pak stříknutí zakl.barvou a potom vypalovací. Michal jsem barvy jak se dalo, přidával stříbrný, zlatý prasek, ale napodobit tu „repre“ modrou, to fakt nešlo. Pan Babický a spol měli asi neco extra, že západu a ty stroje si ji fakt zasloužily.
Pamatuju, že docela hodně Favoritů v běžném provozu jezdilo jenom s těmi gumovými návleky :-).
Na kole – kdysi se mi nějaké šroubky zamotali do várky na chromovani a myslím, že se letos zamotali na toto kolo. Ale většina je spíše vylestena.
Pilane – já tobě linky, ty mě omotavky :-)
Co se původní favoriťácké barvy týče, tak buď byla dvouvrstvá tedy stříbrný podklad a navrch lak zatónovanej do příslušného odstínu a nebo jednovrstvá socmetla nebo nemetla, ale každopádně vypalovaná v peci. Ta jednovrstvá barva totiž vynikala neuvěřítelnou tvrdostí resp otěruvzdorností. To bohužel u dnešní mokré cesty bez vypálení nelze dosáhnout.
Stran omotávky to obvykle řeším tak, že dám kobercovku jako první vrstvu kvůli adhezi tkalounu, který přijde navrch. Normálně byl tkaloun na těch gumovejch návlecích, což tam ta adheze byla od přírody, ale dneska, když člověk sežene gumovej návlek, tak je většinou částečně zpuchřelej a musí ho proto rozříznout podél, aby ho při sundavání neroztrhal a pak díky té kobercovce to na jinejch beranech zase drží pěkně pohromadě. A pokud tam nemají bejt návleky, tak je ta kobercovka nutností aby tkaloun neklouzal po hliníkové trubce. Tož Tak :-)
Jinak koukám, že příští kolo si už dám linkovat k tobě :-))
15.9.20 18:42
Namaceni a polevani barvou je velmi pouzivany zpusob pri seriove vyrobe. Zacal s tim tusim Ford u Tecka na ramech.
V tom videu- no me to tak pripada ze je polevaji barvou a pak nechavaji zapect.
Tkalounu se neboj. V galanterii, cena radove desetikoruny, mota se to lip nez paska protoze to nemusis dat na prvni dobou. Ze to nevidis na starych strojich je jen proto ze to nedrzelo vecne zamotane, a sport paska byla jednodussi. Ale jako dite jsem dostal noveho favorita a zive si to pamatuju, zvlast po case jak se pomalu odmotaval. Nejspis to bylo necim fixovane, nejakym lepidlem? Skrobem? Kazdopadne to asi nebylo jen namotane, protoze se to uvolnovalo postupne pomalu. Ted pod to davam na exponovana mista tenkou oboustranku. Pripadne na jezdeni pod to podelne jeden pasek normalni novodobe „korkove“ omotavky
Ze zahranici vidam omotavky fixovane selakem, ale u fava jsem to nikdy nevidel.
Hroch = o tkalounu vím, jen jsem ještě nenašel příležitost či odvahu ho použít. Ta páska na hokejky – jak ke mě přicházejí různé staré Favoritky, tak na nich jsem to okoukal.
V tom videu… To ty rámy polevaji barvou?
Je to tam vidět, ve dvou prstech drží štětec či nějaký linkovac a ostatní prsty táhne po rámu. Tím docílí rovné linky. Myslím, že to chce zkušenou a pevnou ruku. A taky rychlost, jak jede ruka pomalu, roztrese se to. Taky jsem to takto zkoušel, ale neměl jsem pár set rámu ani trpělivost :-)
A jeste k ty omotavce, minimalne seriova produkce chodila nova s bavlnenym tkalounem (stale bezne ve svadlenkach), ktery se casem uvolnil na konci a plandal. Sport paska na hokejky byla az nahrada. Ale mozna u sportovnich kol to bylo jinak.
Ale to jsou jen takovy detaily, pekny to mas.
Ve Stadionu v r. 1929 to delali takto, linkovani 2:55. Divil bych se kdyby to ve favoritu delali moc jinak. Proste jich musis nalinkovat par set za den.
Jako vždy od Learity nádhera. No a linkování tomu samozřejmě dává další stupeň k dokonalosti.
learita: proč bych to neusušil v peci, když tu možnost mám že :-D. Co se laku týká, tak máš naprostou pravdu. Byla to jednovrstvá vypalovaná barva. Náš lakýrník dělal chvilku v továrně ESKA, takže mi říkal jak to bylo. A proto když s ním řeším barvy, tak je to vždy problém. Navíc jak se to tu řeší, s tím co se u nás v práci lakuje, je potřeba dát plnič, barvu lak, jinak je to otřes. Bez plniče to nekreje, bez laku to nevydrží. No ale pak to zase nevypadá autenticky. Je to prostě kompromis.
Jo používám pravítko a křivítko, ovšem dělám to ledabyle, aby se našli ty nedokonalosti. Už jsem viděl pár renovací F1 kde byli linky jak dělané strojem- vypadá to divně.
Kubula- nepoužívám pec, ale sluníčko:-) jak naznačuji v textu, u mě je vše taková garážovka…..
Nemívám problémy s odstínem po zaschnutí laku.
Sergo – ono PWB sedlo by tam taky krásně padlo.
Jo ty jsi myslel začátek omotávky:-)
A teď důležitá otázka pro Favoriťáky….Myslíte, že tenkrát třeba v tom 73 roce dávali na ty Favority metalízu, kterou následně přelakovali čirým lakem? Proč třeba Favorit nikdy nedával nálepky pod lak.....
Ano, kolem sedmdesátého roku dělali – jak to napsat…jakýsi fosforeskující zlatý a modrý odstín na F1. Dle mého pozorování byla tato barva podstříknuta stříbřenkou a následně modrou či tou zlatou. Pak to tak krásně svítilo..a to byl dle mého jediný případ více vrstev ve Favoritu. Pouze můj názor…
Už mi prošlo rukama mnoho Favoritů, některé s původním lakem vlastním a nemohu si pomoci, já tam žádné vrstvy nevidím. Lak bývá dost tenký, nechává vyniknou hrany mufen ( né jako na tomto kole, kde je vidět jak je to nalité). Myslím si, že měli metalízu, která se hned po nalakování leskla a to bez čirého laku. Možná někdo řekne, že to není žádná kvalita, ale to v tu chvíli nemusela být priorita.
Představme si, že Favorit použil na rám SS trubky Columbus, docílil úžasné hmotnosti 1840g a pak to zabil plničem + metalízou + čirým lakem a tím tam nanesl 250–300g navíc..... Mě to přijde jako blbost…Takový lak na rám se dá udělat i v 60g gramech, když se o to lakýrník zasnaží. Však na další Závod Míru dostali zase nová kola, tak na co bůh ví jak odolný lak.
Potom ty linky. Mám doma dva rámy v původní laku a dva jsem za ty roky prodal. Všechny tyto rámy byli linkované. Když si ty linky dobře prohlédneme, tak nikdy nebyli schované pod čirým lakem a pak se také v místech největšího namáhání ošmátrali – kolem řadících páček, pod řetězem, kolem bidonu, na horní rámové trubce.....a pod nimi pouze barva. Myslím si, že se s tím moc nesrali a mi z toho dnes děláme modlu. To může být špatně.
Jinak ty linky jsou na původních rámech plné nedokonalostí, přetahů, nedotahů, křivostí, ale jsou krásné. Určitě je dělali ruce s citem pro věc a to štětcem. Když jsem se chystal na své první linky, tak jsem investoval do sady štětců na linkování, měli speciální chlup. Pak jsem v dílně několik dní zkoušel linkovat jak na rovnou plochu, tak na plonkový rámy, abych si nakonec přiznal, že s tím štětcem se to prostě nenaučím. Tak jsem přešel na lihovku, nejdříve 2mm a později jsem sehnal 1mm. Ovšem je to alchymie. Né každá lihovka dává barvu tak, aby jsi v kuse dotáhl linku dlouhou třeba 50cm. Zase to byla až ta x-tá. Ano dnes dělám linky lihovkou šíře 1mm za použití pravítka a křivítka. Chce si to udělat nejprve hlavní tahy, ty nechat řádně zaschnou jinak si je vošmátráš a pak se pustit do klenbiček. Výhoda linkování na lesklý lak je, že když uděláš chybu a někde ti něco ujede, tak to rychle smázneš hadříkem a opravíš. Když se linkuje na metalízu, kterou později čeká lak čirý, tedy na matný povrch, tady je problém chybu setřít hadříkem. Akorát se to rozmázne po trubce a zůstane flek. *******, někdy je to na novou metlu.
Prostě tvrdím, že tenkrát linkovali na hotový povrch a to jednovrstvý.
Já se snažím dávat na rám co nejméně materiálu. Jako základ používám plnič, však se dají sehnat různé osdstíny. Na plnič už jednovrstvou metlu – hotovo. Čím hustější barva, tím větší pomeranč:-)
Pistoli mám tu z šuplíku co se tam válí už dvacet let:-)
.. a ten Brooks tam fakt padne, mám taky jednoho připravenýho na rám ze 70tek..
K té omotávce – já měl na mysli ten druhý konec – hned vedle špuntu z Veltlínského :)
Chtěl jsem Tě poprosít, popiš trošku postup lakování a linkování. Jaké barvy používáš, jakou pistoli, jaké vrstvy (základ, stříkací tmel, plnič atd…)
Dík.
Mas to paradni. Hlavne musim ocenit lak a linky. No a to lesteni take muselo byt umorne. Jen si vzdy rikam, kdyz vyndam nalakovany ram ze pece, tak pres veskerou snahu je videt jak je to uplne jine. Blba ekologie a nutnost prelakovat bezbarvym lakem.
Mito – to jsi mě vážně rozesmál :-)
Myslím, že jsme tak stejně staří. Jako kluk jsem jezdil na BMX20 a ty silnice byli vážně luxusně prázdný. Z dnešního pohledu. Tenkrát někdy v roce 88 jsme s bráchou ukecali mámu a jeli na kolech z Potštejna do Dobřenic a zpět. Dnes si to neumím představit.
Sergo – ten představec a berany ano, ale tenkrát si ty komponenty chlapy měnili podle toho, co kde vyhandlovali. Ty kliky a převodníky nevím. Každopádně ty řadící páčky ano, jsou SR. Vlastně jsem si toho v záchvatu práce vůbec nevšiml :-)
Omotavka je páska na hokejky. Je tenká a můj názor je, že právě díky jeji síle není třeba ji na konci šikmo zastihnout.
Nejsem ten tip člověka, co musí mít vše jak vysoustruzeny. Naopak mám rád drobné nedokonalosti plynoucí z ruční práce. Jezdím na kole po našich silnicích a ty jsou také plné nedokonalosti, dokonce nejsou rovné, mají zatáčky a aby to nebylo málo, jsou i nakloněny nahoru a dolů :-)
Prosím nebrat jako narazku, jen se pokouším o humor.
Moc pěkné, představec a oblouky by měly být opravdu Favorit, ale Cinelli nic nepokazí. Kliky, převodníky a řadící páčky jsou spíš Super Record – nebo se mýlím? Trošku výhrady mám k zakončení omotávky. Jinak to vypadá to fakt dobře, nedivím se, že už má majitele :)
14.9.20 07:02
Krasavec, úplně cítím tu vůni starých časů. Prázdné regály v obchodech a prázdné silnice ;-)