Eh…už zase. Kup si silničku na diskách, dvě sezóny testuj a pak přispěj do diskuze praktickou zkušeností. Jinak se tu budem plácat jen v rovině teorie, protože nic proti tobě Žire, ale teď pouze plácáš.
Miťo: Diskuze ke Krakonošovi je stejná jako v případě tvých kotoučů. Když člověk zvolí špatnou variantu kotouče a desek, může mít problém. Člověk má zvolit takové kotouče a desky, aby byla brzda vyhovující pro jeho použití, podmínky. Je to úplně stejné jako když řešíš, jaký materiál ráfku a jaké špalky/botičky k tomu.
Postřehy ostříleného matadora po letošním Krakonošovi ;-) S ním se nepřu ani já :D Miloši, pěkně!
Tak pokud někdo silniční kolo nevlastní a nemá s tím zkušenosti, tak by se k problematice silničních kol asi vyjadřovat neměl ne?
Miťo: Možná je b-f syndrom na někoho poukazovat, usuzovat, že dle vlastnictví/nevlastnictví typu kola nebo dle nájezdu počtu km má či nemá právo dotyčný se vyjadřovat k nějakému tématu.
Nikdo nezpochybňuje, že ti kolo dělá radost, jezdíš velikém objemy, máš to vychytané. Ale ty zase nemusíš pokrytecky posuzovat druhé, že jeho názory mohou být irelevantní díky tvému rychlému úsudku z profilu na b-f.
To že nemám v profilu fotky kol, neznamená že je nemám. Nejsem z těch, který si koupí nový plášť a hned se musí pochlubit.
Chilli, podle fotek nemáš silničku, ale vidím, že i přes tento drobný nedostatek jsi odborník na slovo vzatý :-)))))
Takový BF syndrom no :D
Chilli: problém je v tom, že jsem už nesehnal krosku TCX na ráfkovejch brzdách :-)
Před pár lety byla myslím v 53×11 recenze Giantu TCR Advanced 2 a stejného modelu verze disc. Výsledek? Disc verze byla dražší, těžší a línější. Konkrétně nárůst 750 gramů na totožném kole.
S peněženkou problémy nemám, nikde nic nedlužím, nemám ani hypotéku. Ale nevidím důvod dát do kola místo padesáti tisíc třeba osmdesát nebo devadesát tisíc, aby mělo disky a bylo lehké jako levnější verze s dobře fungujícími ráfkovými brzdami.
Je to jen dobře fungující byznys. Viz cena pák klasika versus hydro. Na to, jak mizerný je tam radící mechanizmus, je to prostě drahé. Ano, zalov v historii mých fotek, jedna páka 105 mi odešla ;-) Asi tîm nájezdem kilometrů :-)))
Pak hodně dám na zkušenosti druhých. Kolega si koupil Specialized na diskách, cena 160000 a kvůli neustálénu problému s nečistotami v kapalině zadní brzdy si na tom kole letos moc nezajezdil.
Upřednostňuji jednoduchost. Čím je věc jednoduší, tím menší šance, že se to rozbije.
Vyrobci kol si dělajî co chtějí a zákazníci jsou jen ovce, chápu. Taky jsem pochopil že v cyklobyznysu není pokrok o cestě vpřed :-)
Tolik moje postřehy pane peněženko :D
cioran-m: Krása se subjektivní a kolo s EE brzdami bude drahé, protože ty brzdy jsou drahé…
šlapatko: Ano uznávám, že je lepší mít kvalitní kolo na ráfkových brzdách, než plečku na kotoučích. Ale je lepší mít kvalitní kolo na kotoučích, než kvalitní kolo na ráfkových brzdách
Miťo : To že ty máš rozdíl kilo na kolech, ale není problém těch kol. Ale tvojí peněženky.
Nakolenakole: Tu tvojí myšlenku nerozváděj, protože evidentně nejsi přínosem této diskuze.
No vidíš, já jel vloni 500km švih na diskách a letos 600km švih na ráfkových brzdách. Proč? Kilo váhy rozdíl mezi oběma bicykly. A to se počítá ;-)
Říkám tomu o dětství veckove brzdy s nadsázkou. Kdyz vidim jak je tu urputne hajite jsem musel taky neco vyblejt na klavenici.
15.9.20 20:38
a dát Rogliče a ptát se na preference je asi vo ničem. asi s bernalem jasně budou vozit véčka kduž koukájí na každý gram (rotující váhy).
a Hirschi jezdi na druhem nejtežším aerokole na diskách. a jak mu to jezdí.
at si každý jezdí na čem chce. ale at porovnává když má zkušenost.
hajít véčka protože je jezdím 40 let a nechci jít s dobou :)))))))
véčka jsou mrtvá!!!!!!
ja nevim. jezdil jsem disc i večka a véčka prostě nebrzdí. disc mě neškrtá, krasně umí kousnout a podržet když chci v sjezdu. to jestli je využiju na rovinkách je nerelevantní. lidi si kupují supersrpotovní auta a taky většinu času dodžují předpisy. prostě jsou diskové brzdy lepší včetně všech nevýhod (pro mě žádné nejsou- 600 gr. navíc při 90 kg nereřeším).
Véčká jsou mrtvá!!!!!
Zirecek: disky na bajku a disky na silnici jsou dvě různé kapitoly. Miloš Potocký o tom psal hezky na Stravě.
15.9.20 19:42
Miťo: Nedělám závěry, píši svůj osobní názor na věc. Podobně jako ty píšeš negativní názor na kotouče. A stejně jako zase někteří ostatní mají zase názor podobný mému.
Je fakt, že používám duralové ráfky, tak mi klasický brzdy nevadí. Nutnost ovšem bylo dát pryč origo Shimano botky, Kool Stopy jsou o něčem jiném.
Zireček: no mě překvapilo, že nemáš silničku, ani silničku na diskách a děláš tu závěry ;-)
Chili: těch 25000km bude raálných. Jezdím jen když je sucho. Většina km je kolem Olomouce. Občas něco v beskydech, nebo vejlety po naší krajině. Moc toho nenabrzdím. Mě to stačí, ale chápu že to jistý pokrok je. U levného kola do 30000kč jsou disc brzdy nevýhoda. To snad uznáš?
15.9.20 18:34
Miťo: Nestraš. Já nikdy silničku neměl kromě starého Premiéra s rovnýma řídítkama. Což si taky nesplňuje kategorii silničky, :-).
15.9.20 15:58
Miťo: Já mám na silnici kotouče, protože já za jeden sjezd v dešti z Galibieru zničil karbonová kola bontrager. Raději koupím nové desky za 500 než nová kola za 50000. Špalky Swiss stop yellow. Nikdo mně už nepřesvědčí o výhodnosti ráfkových brzd. Chápu, že při závodu v bahně je kolo extrémně namáháno, ale volba průměru kotouče a směs destiček může ovlivnit životnost. A pár kol CX s se zničenou brzdnou plochou už jsem taky řešil.
šlapatko: Musíš mít špalky ze super speciální směsi, když vydrží 25000km. Nebo jezdíš jen po rovině… Údržba kotoučových brzd oproti ráfkovým má taky svoje pro a proti. Životnost bowdenu a lanek není nekonečná.
Ráfková brzda to má spočítaný. Otázka je, kdy vyrobí tu poslední… Samozřejmě pokud se nebudeme bavit o kolech ze supermarketu.
@bosmilan Nájezd 500km? :D
2 roky vozím kotoučovky na silnici a už se nechci vrátit k čelistem.Za celou dobu jsem neměl jediný problém a mám i původní desky.Vozím Ultegry
Pro mě silnice znamená jednoduchost. Na authoru jsem jezdil 5 sezon a špalky původní. S nájezdem cca 5000km za rok.
Kotoučová verze je těžší a složitější na údržbu. Za mě je klasika pořád ideální pro mnohé, ale výrobci to stejně zaříznou jako u MTB. Vždycky mě baví řeči, že si mohu vybrat a zákazníci tlačí na výrobce atd. Vybrat si 29 rám s kratší efektivní délkou je taky dnes problém. Efektivka 650+ a představce 60mm mě neberou.
Barak: Hezké zdůvodnění ráfkových brzd – Italové neumí vyrobit lehký rám, tak musíme osazovat ráfkové brzdy, kde se nám daří lépe snížit váhu než s kotoučema, :-).
Je to stále stejné jako u MTB – 26 vs. 29, delší geo. vs. krátká geo., krátká vs. dlouhá řidítka, jedno vs. více převodník, Včka vs. kotouče, HT vs. Full. Prostě čas ukáže, že kotouče jsou lepší i na silnici. Samozřejmě se najde pár modelů kol na ráfcích pro staromilce, sběratele či lidi s velikou touhou odlišení a většími finančními možnostmi.
Na zimáku mám canti. Naprostá spokojenost. Ale silniční 105tky řady 5800 a 7000 brzdí ještě lépe. Špalky Cool Stop, duralový ráfek.
Koukám zlatý cantilever :D Stále se jich držím a stále nevidím důvod k tomu, dát tam mini-V
Cave zatím jsem dával pryč disky Tektro, vyluzovaly hrozný zvuky. Paradoxně jsem s CX závoděním skončil brzy poté, co jsem pořídil krosku na diskách. Jo a ty zadní desky jsem zhobloval v Nové Vsi nad Ondřejnicí, pršelo. Když jsou sračky řídký a protíkaj třmenem, je to špatný. Hele i Trek měl pár let zpět s diskama někde na silničních závodech zjara problémy, borci v cíli brzdili kovem a na další etapu v tichosti nasadili kola s ráfkovýma brzdama.
To je to bláto taková brutální bruska? Jak dlouho ti vydrží na CX kotouče?
Chilli: jeden závod v cyklokrosu a desky vzadu kaput. Špalky jsem za CX Masters měnil po dvou sezónách ;-)
Když to sečtu.
Kotouče neškrtají, když je někdo dobře seřídí.
Brzdí konstantněji za různých povětrnostních podmínek.
Rychlé opotřebení destiček oproti špalkům je kravina, zato opotřebení ráfku je v neprospěch ráfkových brzd.
Dostat kolo s kotouči pod hmotnostní limit UCI není problém.
Výměna kola s kotoučem je jen o tréninku.
Vzhled je subjektivní.
Historie se opakuje. Na MTB to bylo úplně stejné. Odpůrci a zastánci.
Letos jsem kupoval novou silničku a nakonec jsem zvolil verzi s ráfkovými brzdami. Důvodů je několik. Ohlédl jsem se a zjistil, že během posledních několika let jsem zmokl durch, kdy se slabina ráfkových brzd projevuje nejvíc, snad je 3×-4× (jemné přeháněčky nepočítám). Důvodem je to, že prostě nemám potřebu vyjet za každýho počasí. A to jsem během let 2016–18 najel v Alpách cca 5500 km – tam jsem pořádně nezmokl ani jednou, a při sjezdech jsem problémy neměl, ale jsem lehká váha. No a pak taky rozhodovala nenáročnost ráfkových brzd na údržbu a obavy ze škrtání kotoučů.
Za mě jakožto odpůrce všeho nového – na kotouče a pevné osy nedám dopustit! Jednou vyzkoušíš a nechceš jinak. Škrtání kotoučů neznám, max. pod kopcem pár vteřin, než vychladnou. Ale to lze odpustit:)
14.9.20 21:30
Nenaděláme nic, kotouče se ujaly :-( Na silnici je nemusím, ale jak vidím tour a nadšené hltače novinek, tak je rozhodnuto.
Sagan si před lety na Paris – Roubaix prosadil kolo na ráfk.brzdach a mechanickém řazení. Před rokem už musel sklopit hlavu a mít kotouče (mechanické řazení mu prošlo).
Ráfkové brzdy mají rádi hlavně mechanici, když jsem viděl jak mechoš měnil zadní kolo s kotoučem, to mega vratidlo aby to lehce povolil a ten zápas to nasadit zpět, ta tam jsou časy na výměnu kola ala F1.
14.9.20 20:54
A Svorada to neříkal? Myslím, že říkal, že hlavně proto, že se mu kola s rafkovými brzdami víc líbi.
Já nevím, ale mě na cestovních gravelech kotouče necinkají, ani když to je naložené a celé se to kroutí jak žížala. Je ale pravda, že já i brašnama nedosáhnu hmotnosti Benčíka :-) A taky to asi víc rve, to zase jo…
Nevím, jestli Svorada, ale každopádně Bencik říkal že si koupil nový rám na rafkovkach, že nesnáší když mu skrtaji kotouče.
Mě neprišlo, že by Svorada byl zas tak zaujatý proti klasickým brzdám, když na konci toho jeho povídání o brzdách sám přiznal, že si zrovna koupil nový rám s rafkovými brzdami.
To spíš ta reakce druhý den byla, jak když někomu šahnou na nějakou modlu, ale třeba jsem to špatně pochopil :-)
Za mě teda brzdy rafkove. Pokud člověk nesjizdi Alpy, nejezdí pravidelně v mokru, tak si myslím, že rafkove jsou dostačující. Navíc kotouče na silnici jsou hnusné. Ale samozřejmě ať si každý jezdí, co chce, jen si nemyslím, že je to tak jednoznačné, jak to prezentoval Svorada ve studiu Tour de France.
14.9.20 19:32
14.9.20 19:27
Benčík říkal že véčka jsou mrtvá záležitost když kotoučové kolo váží 6.8 kg.
Hele říkal, že spousta týmu je na disky vázaná smlouvou. Výrobci, třeba Specialized, nenabízejí silničky na ráfkových brzdách. Týmy, které si vybrat mohou, volí často starší řešení brzd a ne proto, že by to byla nevýhoda.
Vyzkoušel jsem si oboje a přiklánîm se na stranu ráfkových brzd. Ano vím, že mám mechanické třmeny, ale i kdybych to byly hyrdy, to věčný škrtání a cinkání mě prudí, stejně jako menší životnost destiček oproti gumovým špalîkům. A ráfky? Když je tedy neprobrzdíš, popraskají kolem niplů :D
Tak já jsem rád, že i na Tour se najdou fajnšmekři, co vozí na silničních kolech XTR kotouče jako já :)
Jo, on tam narážel na řeči Svorady o den dříve, který tam kotoucovky prosazoval celkem vehementně, tak se Bencik neudržel a musel upustit ventil :)
jj miťo