24.9.20 10:56
Cio taky mám radost že první dvě místa jsou na Tour pro klasiku. Hele už jen výměna kola je snažší. Mimochodem Ineos je má taky a ti jsou celkem pověstní sledováním novinek v technologiích :-)
22.9.20 09:57
cioran-m: Kdo tu psal, že rafkove brzdy omezují Roglice nebo Pogacara ve sjezdech?
21.9.20 23:15
18.9.20 19:33
18.9.20 19:29
Zajimava debata :-)
Ja bych teda jako necyklista vubec nemel prispivat do diskuze. Ale jen bych se vyjadril ke dvema vecem
Geometrie u gravelu je různá. Koukni na Stigmatu nebo Hakka. A pak porovnej třeba s Liteville. Každé je jiné. Takže zase se to nedá všechno hodit do jednoho pytle a říct gravel je dlouhej. Tvrdý rám chápu jako nepohodlný. Tuhý může jet lépe vpřed díky absenci nežádoucího kroucení.
Miťo, už v této diskuzi nebudu pokračovat. Nevidím v ní přínos. Spíš ti doporučím otestovat i jiná kola, než ty co vlastníš.
Chili: samozřejmě že silnička za 10 tisíc pojede hůř než gravel za 100 tisíc, pokud jsi to myslel takhle (?). Srovnavám kola ve stejné cenové kategorii.
Chili: respektive CX je krátké na horní rámovce, ale je tam obecně výš střed, gravel má delší horní rámovku a delší zadní vidli. Čest výjimkám, třeba to někdo vaří (peče) jinak, ale na 99% to tak je.
PS: Pro jednoho veterána bylo před lety Specialized Roubaix měkké, měl myslím Tarmaca a liboval si, jak jde za pedálem ten tvrdý rám.
Chili: beru to tak, že gravel bude mít vždy jinou geometrii a ta se promítá do chování kola napříč výrobci. Tak krátké jako silnička to nemůže být.
Miťo: Tak to muže být u tebe a u Giantu, To neznamená že to je u všech CX nebo gravel. To je to samé jako ty kotouče. Vztahuješ to na to co máš a zkušenost na svých kolech a bereš to jako etalon toho jaké jsou ta ostatní kola.
Chili: ano tak to dělám. Pro mě TCX a dva páry kol je ideální volba na dovolenou. Ale…ta kroska prostě nejde za pedálem jako silnička (TCX versus TCR).
Jsou cyklisté, co mají gravela a dva páry kol. Jeden na silnici a druhý na gravel.
Na rozbité silnice stačí CX na 32mm gumách. Ta na rozdíl od gravelu jede :)
Chilli: gravel si představuji s pláštěma nad 33mm. Ty mají větší odpor než silniční obutí. Byla to reakce na budoucnost gravelů na rozbitých silnicích. Že jet na tom segment je dřina.
Cio, vybavil se mi ten pád G. Thomase na Tour. Ale rám dostal náraz ze směru, kde se to při vývoji neočekává. Ten obrázek se mi vryl do paměti.
17.9.20 13:50
TK75: souhlas, třeba RB už to pochopilo a (škoda že) RR vyřadilo z nabídky.
Ale jezdit segmenty na Stravě na gravelu, to zabolí :D
17.9.20 13:44
17.9.20 13:41
Nakonec má možná ten gravel větší budoucnost než čistokrevná silnička.Provoz na silnici je větší a ty vedlejší jsou rozbité.
Cio: Asi jsem to špatně pochopil. Omlouvám se. Hmotnost hluboko pod 7 je už ale tak nějak mimo k tomuto vláknu co vzniklo. Myslel jsem že se bavíme o Kolech na TDF včetně jejich limitu. Emonda s kotouči je na hranici limitu. Jaký má smysl dát jezdci lehčí kolo s ráfkovými brzdami a dovažovat je na limit. A to rozdíl v hmotnosti ráfků je zanedbatelný.
Chilli: velký vliv má hmotnost jezdce. Na přehřívání ráfku (i disku). Nicméně styl jízdy hobíků je jiná liga než u profíků, kde mají pro sebe celou silnici. Karbonová kola mě lákají, ale aby měla smysl, tak jedině galdy a na těch trénovat nechci. Plášťová verze je prostě těžší a zisk na jízdních vlastnostech už není takový.
Miťo: Technika sjezdu není jediný faktor. Měl jsem to štěstí že jsem měl půjčené kolo lightweight i s jejich koly. Na kolech byl v místě brzdné plochy vlepen čip na měření teploty a přes aplikaci se do telefonu který byl na řidítkách ukazovala aktuální teplota. Byl jsem překvapen jaké hodnoty to ukazovalo. Takže to že někdo zničí kola teplem, které vzniká při brzdění nemusí automaticky znamenat, že neumí brzdit. Když to situace vyžaduje tak prostě brzdíš a teplotu neřešíš. Samozřejmě kotouče mají taky svoje teplotní limity, ale není to pro ně konečná. Ochladí se a jedeš dál… Můžeš namítat, že teda hliníkové ráfky jsou lepší, protože těm to nevadí. Ale kdo okusí karbonová kola, tak se těžko vrátí k hliníkovým.
Pikaču: Musím s tebou částečně souhlasit. Většina, neříkám všichni, ale tech nejznámějších italských značek jak bylo zmíněno, je hmotnost druhořadá. Přitom i lehký rám může mít excelentní parametry. Hodně mě překvalil Lightweight a AX-Lightness. Podotýkám, že to je vlastní zkušenost.
A co tomu vlastně brání :D 142×12 už máme. Od toho je ke 148×12 jen krok a vpředu boost 110×12 jako prd :D
Silniční konzervy: zvykejte si. Časem vám začnou měnit velikost ráfků, o 4 mm zvětší náboje atd.
17.9.20 13:04
17.9.20 12:42
cioran-m: „tady naprostá převaha lidí, co převážne (někteří výhradně) jezdí na MTB nebo teď tech gravelech.“
Ty gravely jsou jen přechod k normálním kolům :-))
17.9.20 11:12
Zirecek: od tebe jakožto cykloteroristy, co rozbíjí kamionům zpětná zrcátka to sedí :D
Kucí kupte si co chcete, je demokracie. Hlavně, ať vás jízda baví a brzdy brzdí. Už se těším odpo na kolo!
Naopak, kdo si může dovolit probrzdit karbonová kola ve skutečnosti není socka :D
A nebo zapracovat na technice sjezdu? Kola by vydržela déle.
Hele kašli na to. Mám rád jednoduché věci. To je vše. Každý ať si koupí, co chce. Kolo si kompletně servisuji sám a vyhovuje mi to.
Jo a na vlastní uši jsem slyšel chrastit Ultegra hydro dualy. Tvl to nechceš :-)
Všichni tady dokážou v klidu sdělit svůj názor, je to v podstatě půl na půl. Jenom Míťo to tady hrotí do krajnosti, zesměšňuje, ironizuje, kastuje, tváří se jako moderátor diskuze. Dlouhodobě říká, že se nemá trolit, přičemž část jeho příspěvku je trolení.
teda míto co tebe žere?
delas tu obhajobu jako by ti nekdo bral penize z kapsy. navic tu s barou argumentujete ze jsme ovce ktery kupujeme drazsi kotouce a tezssi. no a co. nejsem socka abych tohle bral jako argument. stejne to bylo kdyz se u aut srovnavala automaticka prevodovka (tezsi, drazsi, auto vic zere…) oproti manualni. no a co. kdyz clovek vi co pozaduje.
tebe asi chapu, na kole najedes 40 000 km a to by bylo moc kotoucu do tveho rozpoctu.
ale chapes ze tu nekdo ma karbonova kola ktera spali pri jednom sjezdu. srovna kamarad koupil nove kolo na reynoldsech (kola az 40 tisic) a obe kola propalena po 500 km. takze reklamace, srani a bez kola.
argument pro rafkove brzdy je ze jsou vic aero a lepsi rotacni vaha a obecne nizsi hmotnost (obzvlast pro roglice). nic vic pro ne nehovori. kdo akceptuje tento argument a chce lepsi brzdni efekt zvoli kotouce (treba ja ktery vazim 90 kg). pro tebe to budou ovce, kotouce budou cinkat, servisovatelnost neni spartanska, drahe a tezke…
Chudák Fausto Pinarello, teď to tu schytá. Co on může vědět o kolech? Takový amatér proti přesile megamysli bajkfóra nemá šanci.
tak zrovna Pinarello ma drzet hubu kdyz neumí udelat lehký rám. ostatní udelají rám 600–800 gr a muzou si kotouce dovolit. Pinarello s kotoucema vazí jako MTB :))) (s nadsázkou).
a zrovna názor itala je k nicemu. taky bych machroval takhle kdybych mel italskou postavu.
17.9.20 09:41
17.9.20 09:36
Nic není černobílé, ideální je mít na výběr.Tyhle hádky se přece nedají vyhrát, každý preferuje něco jiného a je třeba jeho názor tolerovat.Já doufám, že se v cyklistice bude dál vyrábět co nejširší spektrum dílů.
Žire, nepamatuješ si, kdo nadšeně propagoval, stavěl a jezdil na devětadvacítce? Psal se rok 2006. Nejsem nepřítel novinek, přijímám je, když v nich vidím přínos. Je to prosté. Nejsem ovce, používám a vybírám si, co se mi hodí. Myslel jsem, že ani ty nejsi jeden z davu…
Hele a auto není na dvacet let? Přemýšlím, kde udělali inženýři v Opelu chybu :D
miťo: Ty jsi vážně případ. Nejdřív tady kastuješ lidí a určuješ, kdo má právo přispívat dle odbornosti. A pak tady mlátíš prázdnou slámu a hledáš nesmyslné příklady… Dneska taky nekupuješ auto, pračku na 20 let. Já jsem za většinu novinek v MTB rád, více si užívám samotnou jízdu na kole.
Chlapci bavím se. Mám 2 kola, aktuálně Dura Ace páky + čelisti JULY 20 F + kola Corima a Ultegra hydry na zimáku. Na obou kolech nemám problémy s brzděním, dávkováním..... údržbou. Když bych si měl vybrat na kterém kole se pojedu projet s ohledem na brzdy, tak mi to bude upřímně jedno
Spousta nových věcí, v cyklistice nových standardů se vyrábí jen aby byly. Spousta novinek ani nefunguje, ale hlavně že jsou trendy.
Pokrok nejen v silniční cyklistice mě hrozně baví sledovat. Třeba opratě (řadící bowdeny). Pryč s nima! Ale ony se pak trhají lanka v pákách. Nevadí! Kupte si elektrické řazení. Středové osy. Zlatej BSA čtyřhran. Tam mi osa vydržela nejdéle. Octalink dvě sezóny, Sram GPX byl rezavej po jediném CX. Teď na silničce pressfit čtyři sezóny. Lidi tu nadávaj, jak pressfit vrže. Ale je to pokrok ne? ;-)
Zirecek: a pro koho je pak ryzí kategorie singlespeed? ;-) Lidi nemaj ani na přehazovačku :D
Miťo: Ty máš neustálou potřebu něco podsouvat a hloupě to schovávat za rádoby vtipnou ironii. Avšak znáš mě příliš málo. Spíše namítnu, že kotoučovky rovná se hydrauliky, :-). Mechaniky jsou polovičaté řešení pro socky, jak do sám použil termit.
BB7 Road jsem koupil jako náhradu za Spyre při reklamaci předního třmenu. Těšil jsem se na skvělé brzdy, jako mám na bajku (BB7MTB). Prd a vořech. Malý odskok, slabý účinek. Jediná výhoda proti Spyre je menší odpor na páce. Hned jak to bylo možné, nasadil jsem zpět Spyre. Zirecek jistě namítne, že neumím seřídit brzdy :D
Cave, stačilo?
Když tu už řešíme kotoučové brzdy. Jaké mechanické kotoučovky brzdí dobře a fungují s Shimano pákami? Předpokládám že BB7 Road, ale co Spyre? Pár lidi si stěžovalo na chod. Co nějaká Tektra?
morrows: „Nedá se to srovnat s nástupem 29“ kol, což byl opravdu posun k lepšímu."
To teda rychle zapomínáš, :-). Úpěnlivé kvičení staromilců na 29 slyším ještě teď. Vlna nevole byla ještě větší než u drobnosti, jakým jsou brzdy na silničce. Těch důvodů, proč je 29 špatně bylo nespočet. Ten kdo koupil 29ku, tak věděl své, ostatní většinou jen blbě pindali. Stejné to bude i se silničními kotoučema, za čas bude taky názor, že je to posun k lepšímu, jak už nyní většina píše zde.
Kdyby chudák Svorada věděl co tím svým komentářem o kotoučích způsobí, tak by raději mlčel :-)
Já teda chápu ten boj staromilců o ráfkové brzdy a taky chápu, že za určitých okolností mohou být i ráfkové lepší, ale co jsem jezdil na levnějších i drahých ráfkových Dura-Ace, tak nikdy to nemělo tak jemné dávkování brzdné síly, jako hydraulické kotoučové. Ráfkové buď nebrzdí, nebo brzdí dost přísně a mezitím nic moc. Jinak jako lehčí váze mně kotoučové po zajetí vůbec necinkají a jediná údržba spočívá v občasném očištění a výměně destiček. Kromě váhy tak mají podle mě kotoučové více výhod než ráfkové a rozhodně nárůst jejich prodejů není způsoben pouze marketingovou masírkou výrobců kol. Kdo chce zůstat na ráfkových, ať klidně zůstane, ale šance, že se ráfkové vrátí zpět jako mainstream je iluzorní…
16.9.20 14:36
morrows: „Klasika se bude dělat jen pro low-end…“
Mi se to začíná jevit jinak. Se v oboru teprv orientuju, ale začínám si připadat jak v dobách před čtyřiceti lety, kdy jsme museli pro kšíry na koně do zahraničí. Když se koukám na různé cizojazyčné weby, tak tam bych si vybrala věcí, co hrdlo ráčí ve všech cenových kategoriích, až po zlatej luxusí. To akorát tady nám furt někdo namlouvá, co si přejem a že nám chce jen vyhovět. Pilinovejma špekáčkama počínaje a mizerným sortimentem třeba u kol zdaleka nekonče.
Koukal jsem na nabídku Giantu. Neváhal bych ani chvilku a opět zvolil klasiku. Jo disková verze má navíc nesadové kliky :-/
Super je, že slespoň někteří výrobci dávají na výběr.
Já se teda taky připojím do debaty. Kotoučové brzdy nechcu a nepotřebuju. Na moje ježdění stačí bohatě brzdy ráfkové :-) Dle mého názoru je na kotoučích zbytečně moc součástek, o hydraulikách ani nemluvím, to považuju za naprostý úlet, který nejspíš musí řešit nějaké nedostatky těch mechanických…
Protože si kola servisuju sama, tak preferuji jednoduchost.
Pokud někdo jezdí tak, že mu slušné ráfkové brzdy nestačí, tak mu nezbývá nic jiného, než si pořídit zařízení, které mu službu poskytne, byť třeba za víc peněz a složitější, s tím se nedá nic dělat.
Nemám obavu, že by ráfkové brzdy vymizely. Nevymizí, tak jak nevymizí čtyřhran, šesti či osmi kolečko… Prostě jednoduché věci, které poskytují službu, tady zůstanou.
Tak se to pěkně rozjelo a zase se samozřejmě nic nevyřeší, ale ostatně taky není co řešit. Nejvíc mi vadí, že je spotřebitel v podstatě donucen k přechodu na kotouče, i když nechce, protože klasika se prostě bude dělat jen lowend. Někomu jde o brzdný účinek, jinému o estetiku, dalšímu zase o provozní náklady a údržbu nebo o nízkou váhu kola.
Jsou trochu legrační podrážděné reakce majitelů silničních kotoučovek, aby si ospravedlnili fakt, že si koupili dražší, těžší a z mého subjektivního pohledu i ošklivější kolo.
Srovnávat silnici a MTB jsou jablka a hrušky, 90 procentům lidí na BF by ráfkové brzdy jistě více než stačily, ale zase by nešli s dobou. Nedá se to srovnat s nástupem 29" kol, což byl opravdu posun k lepšímu. Ani mezi širokou veřejností hobíků nejsou kotouče vnímány jako jednoznačný přínos. (stačí použít Google) Chtěl bych se dožít toho, až někdo za 20 let opráší čelisťové brzdy jako novinku, aby lidi vyházeli starý věci a zase se nakupovalo a vyrábělo.
Silniční kotouče nemusím hejtovat, jelikož si zákazníky najdou, stejně jako bude dál dost těch, kteří to na kole prostě nechtějí
Zire, karbonové ráfky jsem nezkoušel, nehodnotím je. Jen jsem zdůraznil, že brzdím gumou o dural, protože tahle kombinace nedělá problémy, jako korek/karbon :-) Tedy že hodnotím ráfkové brzdy na duralových ráfcích. Chápeme se?
Dneska musím vyměnit zadní špalíky na Cantilever brzdách na své CX :( Vydrželi jen 1500km…ach jo :(
Mechanika je poddruh kotoučovek s menší účinností. Beru. Ale problémy jako seřídit druhý pár kol pro možnost výměny, zvuky, to zůstává.
Tvůj názor beru, nevěděl jsem, že jezdíš na žiletce chlape. Všechno dobrý?
Míťo: Pane vedoucí, prosím, prosím, splňuji vaši termitologii „uživatelích kol se silničním obutí“, když jsem na několika silničkách s různými brzdami jel a mnoho jich viděl a diskutoval o nich, ale žádnou nevlastním a by tudíž je mi diskuze zapovězena?
Jelikož si nezkoušel karbonové ráfky, tak by jsi o nich raději neměl nijak diskutovat. Předpokládám, že u nich budeš podobný agresivní staromilec jako u silničních brzd. Ale karbonové ráfky jsou boží i na MTB.
miťo: To jako kdybych řekl, že by ses neměl vyjadřovat ke kotoučovým brzdám všeobecně, ale pouze k mechanickým, protože hydrauliku nemáš, protože jí nevidím v tvém profilu a proto nemáš praktické zkušenosti.
Netrpím žádným BF syndromem. Nepřispívám moc do diskuzí. Ale svůj názor mám, který jsem si ověřil v praxi.
A znova opakuji, že když zrovna nemám kola v profilu, neznamená že je nevlastním. I to Hot Chili jsem tam dal kvůli pobídce.
Cio: Být ironický nevede ke konstruktivní debatě. Je jasné že brzdy jsou různě kvalitní a to se odráží na ceně.
Dolomiti: krásně napsáno
Cioran-m: a safra! Silnička, kroska, koza, bajk, zimák…ale elektrokolo mi chybí! Není potřeba mít e-silničku a e-bike? Ten bajk pak e-HT a e-FS? Mám co dohánět.
Ohledně peněz. Na všechno je třeba selský rozum. Zjistil jsem, že mi 105tka od Shimana bohatě stačí a že Ultegra je jen odlehčená 105tka. Výjimku mám jen v klikách, Dura Ace kvůli délce 180mm ;-) Karbonové ráfky jsem ještě nezkoušel, nějak necítím důvod.
16.9.20 10:34
16.9.20 10:28
Zire, jde mi jen o to, aby clověk měl komplexní informace od zastánců obou systémů, nic víc. Nechme diskuzi na uživatelích kol se silničním obutí.
Nemusíš ze mě dělat socku chlape ;-) Jo a seřizovat kolo náhodou umím :D
Miťo: Chronickou opozici máš Ty. Já na tebe nijak nereagoval, ty jsi měl potřebu se do mě navážet a srážet povýšeně druhého z důvodu vlastnictví určitého typu kola. To že nemáš peníze na pořádné kotouče nebo si je neumíš vhodně zvolit a seřídit, je tvá volba. Stejně jako kecy, že jsou kotoučovky moc ostré. Je to úplně stejné jako v začátcích kotoučů na MTB. Místo aby jsi toleroval názor druhých, tak furt hledáš střelivo, že kotouče na silnici jsou obecně špatné a nechceš vnímat, že je to o celém systému.
Dle diskuze ke Krakonošovi ohledně přilnavosti gum to vypadá, že na biku s kotoučema nemůžeme vůbec jezdit, protože na nezpevněném povrchu máme přilnavost mnohem horší než tenká guma na asfaltu.
Časem budou silniční kotoučovky levné, funkční, spolehlivé a budou skoro všude, ale dle tebe nesmím tento názor říci, protože nevlastním silniční kolo.
O váhu mi nejde, se svými 91kg nejsem vrchařská blecha, spíš mi jde o brzdový systém které mou váhu z kteréhokoliv sjezdu spolehlivě zastaví (ikdyž se třeba do Alp dostanu jednou-dvakrát do roka).
Cinkání kotoučů – mimo spurt (kdy se pravda ozývá štrejchání) není slyšet nic.
Brzdný výkon a dávkování je úplně luxusní, na starším kole mám ráfkové brzdy a je to fakt propastný rozdíl.
Údržba – po 10kkm je to teda kompletně bezúdržbový systém, při nasazování kola nezaznamenávám problém – naopak do ráfkové brzdy musím pneumatiku trochu přemlouvat.
A nakonec, jak tu už tuším Chili zmínil, radši budu častěji měnit destičky než probržděný karbon kola.
16.9.20 09:49
Midlander: no vidíš, mně konkrétně se líp dávkuje brzdná síla na ráfkovejch brzdách. Připominám, že mám na mysli silniční kolo, ne horské. Navíc klasika brzdí hezky potichu.
Setinový podložky dáš u šestidíry, u CL asi ne :-/
Hele v poho, neřídím se masírkou trhu, dělám si vlastní názor dle zkušeností.
Zirecek zkušenosti nemá, tam to bude chronická opozice proti mně.
Miťo:
Moje praktické zkušenosti a kola, která jsem vlastnil a některé ještě vlastním.
Cube Agree + Ultegra
Morati SC1,2 + Ultegra i Zero Gravity
BMC Race Machine 01 + Sram Red 22+ Gravitas + Sram Rival HDR
Morati SC1,3 + Sram Red TDF edice (Ještě mám)
Canyon Ultimate CF Disc + Sram Red22
Santa Cruz Stigmata 2 + Sram Rival + Sram Red 22+ Sram Force AXS + Hope RX4 (Ještě mám)
16.9.20 09:35
Zirecek: konstruktivní diskuze na teoretické bázi.
Cavendish: no jasně a když začne před startem pršet, musíš rozlepit obálku s nápisem „déšt“ a vyndat desky a začít měnit. Ale běda, jak si při tom zmáčkneš brzdovou páku :D
Cavendish, Míťo: Můžete mi sdělit hranici pro diskutující? Když vozím občas tenké gumy, mohu vstupovat do diskuze ke gravelům? Dle vašeho názoru asi nemohu diskutovat u MTB 26. Možná bych neměl ani přispívat do bezdušovek. Asi bych si měl zamknout vlákno Tour de France. Možná bych ani neměl rozklikávat fotky s fullama…
Místo vnímání konstruktivní diskuze, její ponechání a plynutí, trollíte a děláte z toho bramboračku.